Se Jaarg.
Dinsdag 5 Januari 1886,
No. 2369.
VERSCHIJNT DAGE LIJ K S.
(Swpcftt
B ure au: IV! ar kt, E, 3 57.
NIEUWE
SCHIEDAMSCHE COURANT.
Prijs van dit Blad
^oor Schiedam per 3 maanden ƒ1.50
1 rancop. post door geheel Nederland 2.
Afzonderlijke Nommers0.05
Prijs der Advertentiën t
Van 1—6 regels ƒ0.60
Elke gewone regel meer0.10
Voor herhaalde plaatsing worden billijke
overeenkomsten aangegaan.
Kort begrip rail de Eucycliek
„Immot tale Kei."
Met het oog op de merkwaardige Encycliek
van onzen H. Vader, Pans Leo XIII, geloo-
ven wij een nuttig werk te verrichten, zoo
WlJ ^ier een volledig kort begrip geven, dat
gemakkelijk onthouden kan worden en waar
uit de volmaakte orde en het gemakkelijke
en logische gevolg van dit document duide
lijk spreken.
Deze Encycliek kan in vier hoofdstukken
verdeeld worden
lo. De beginselen der christelijke maat
schappij,
2o. De beginselen der revolutionnaire maat-
schappij.
3o, Het dwaze van de beginselen der revo-
iutionnaire maatschappij.
4o. Het gedrag van de Katholieken in den
tegenwoordigen tijd.
Hoofdstuk I.
beginselen der Christelijke maatschappij.
Het souvereine gezag komt van God.
Onder eiken regeeringsvorm is God het
Opperhoofd.
De vorsten zijn de vertegenwoordigers van
E God en moeten vaderlijk re^eeren
De godsdienst is evenzeer verplichtend vooi'
'ijk ru»atschappjj als voor de afzonderlijke
.1,
atheïsme is evenzeer een misdaad voor
de regieringen als voor de bijzondere per
sonen.
T e regeeringen moeten den waren godsdienst
imhblzen, en de ware godsdienst is die, welke
door de voorzeggingen, door den overvloed
van wonderen, door de martelaren en door
z!,n snelle verbreiding duidelijk is aangetoond.
De ware godsdienst wordt alken in de
katholieke kerk gevonden.
De Kerk is een volmiak e, onafhankelijke
maatschappij, die rechC het t op volle vrijheid.
De twee machten (de Kerkelijke en de Bur
gerlijke) zijn door God gesticht en kunnen
moeten eendrachtig samengaan.
Hun rechten hebben een verschillend doel,
et eene is ke elijk, het andere burgerlijk,
daarvoor zij zijn ingesteld.
De op bewonderenswaardige wijze inge
lichte christelijke maatschappij, houdt de
vorsten in eere, heiligt de vereeniging van
net huisgezin, verdedigt de staatkundige maat
schappij en vereenigt de mensehen door de
z°ete banden der liefde.
De volken kunnen alleen gelukkig zijn, voor
*co verre dat hier beneden mogelijk is, in
«en christelijke maatschappij.
Het christelijke Europa is al zijn roem aan
fen godsdienst verschuldigd.
Hoofdstuk II.
De beginselen van de revolutionnaire maat
schappij.
De Hervorming van de XVIe eeuw verhief
zich tegen den christelijken godsdienstver
volgens tastte zij de wijsbegeerte aan, daarna
de staatkunde en heeft de wereld omgekeerd
met het nieuwe recht.
Zij heeft degelijkheid, ie onafhankelijkheid,
de vrijheid vac denkeu, den volkswil als oor
sprong van alle souvereiniteit, de oveibeid
als eenvoudig lasthebbende, het sociale athe
ïsme, de regeering van de meerderheid en
de vrijheid der pers gevestigd.
De plaats van de Kerk in de revolutionnaire
maatschappij.
Een geliike of ook een lagere plaats dan
andere vereenigingen, geringschatting van haar
wetten; haar uitsluiting van het onderwijs;
overrompeling van haar rechtsmachtberoo-
ving van haar goederen, schennis der con
cordaten scheiding van Kerk en Staat
openlijke vervolgingvernietiging van de
lijdelijke macht des Pausen en de slavernij
der Kerk.
Hoofdstuk III.
Het dwaze van deze beginselen.
Het dwaze van de volksheerschappij, van
liet staats-atheïsme en van de onverschillig
heid in godsdienstzaken, van de vrijheid der
pers en der nueningen.
De gevaren der scheiding van Kerk en
'Stclclf/,
De gevolgen van de slavernij der Kerk.
De veroordeeling der scheiding van Kerk
en Staat uitgesproken door Gregorius XVI,
in de Encycliek Mirari vos en door Pius IX
in da Encycliek Quanta cur a en in den Syllabus.
Hoofdstuk IV.
Het gr drag der Katholieken.
Geen enkele regeeringsvorm, op zich zeiven
beschouwd, woidt docr het catholicisme ver
worpen, want het kan met alle legeeringen
leven.
De Kerk veroordeelt de vrijheid niet.
Wanreer het noodig is, duldt de Kerk het
bestaan van verschillende eerediensten.
Zij verp.iclit niemand te gelooven.
Zij neemt den waren vooruitgang aan.
Als gevolg van hun grondstellingen moe
ten de Katholieken de volgende regels op
volgen.
A. In hun meeningen.
Men moet alles wat op de nieuwe vrij
heden terugziet onderwerpen aan het oordeel
van den H. Stoel.
Zich niet laten misleiden door de schoone
gestalte waarin zjj zich voordoen.
B. In de daden
Op het geb'ed van het huisgezin leven als
Katholieken, de kerk liefhebben, haar verde
digen en voortplanten.
Op het gebied van het openbaar leven
medewerken aan het beheer der gemeenteza
ken.
Ook is het goed en billijk san de staatszaken
deel te nemen, wanneer zeer ernstige en aller-
reebtvaardigste gevallen dit niet verhinderen.
Man kan deelnemen aan de regeering en
moet zorg dragen deze alzoo te verbeteren.
Men moet er groot opgaan Katholiek te zijn.
Het is noodzakelijk eendrachtig samen te
gaan met den Paus en de bisschoppenstand
vastig te zijn in de Katholieke leerstellingen
en gematigd bij het bespreken van vrije mee
ningen.
De ongeschondenheid der Katholieke waar
heid kan in geen geval bestaan met meeningen,,
die het naturalisme en rationalisme bevorderen.
Men kan niet het eene gedrag nakomen in
het particuliere en een ander in het openbaat
leven.
Er kan een noodlottig verschil van meen in-
gen bestaan over den regeeringsvorm en de
organisatie van den staat.
Men moet degenen, met wie wij in zaken
van vrije discussie verschillen, als anti Katho
lieken behandelen.
Bijzondere waarschuwing aan de Katholieke
dagbladschrijverszij moeten eensgezind ten
Suiijde gaanhet ver'edene vergetenalle
beleedingen moeten door wederkeerige liefde-
uitgewischt en door verdubbelde gehcorzaam-
heed aan den II. Stoel worden uilgewischtf
zij moeten de Kerk helpen om de Christe
lijke beginse'en te verspreiden en door het
wederstaan van schideliji-e leerstellingen nut
tig zijn voor de burgerlijke maatschappij.
prim della Cnila
PropagCat.
AMERIKA.
Dezer dagen zal te Philadelphia feest wor
den gevierd ter herinnering aan het feit, dat
tweehonderd jaren geleden de boekdrukkunst
in een gedeelte van Noord-Amerika werd in
gevoerd
De Historial Society of Pennsylvaniahoudt
zich met de inrichting der feestelijkheden on
ledig, die in eene plechtige bijeenkomst en
een banket zullen bestaan.
De eerste drukpers werd in December 1685-
door Wm Bradford te Philadelphia aange
bracht, en het eerste werk dat er opgedrukt
werd, was een kalender voor het jaar 1686-