9e Jaarg. Zondag 31 Jan. en Maandag 1 Febr. 1886
No. 2391.
Jij dit Ivomnier beboorl era Bijvoepl.
Het Weihnachts-Qratoriiim
V E RS C H J J J5I DAGE LIJ K S.
die H. Trei Könige.
Bureau: Markt, E, 357.
Prijs van dit Blad
Voor Schiedam per 3 maanden ƒ1.50
Franco p. post door geheel Nederland 2.
Afzonderlijke Nommers0.05
en
Zooals wij reeds eenige weken geleden
hebben medegedeeld, zal binnen kort in
het gebouw der Officieren-Vereeniging
alhier eene opvoering plaats hebben van
het „Weihnachts-Oratorium" en „die H.
Drei Könige", Van Deken Müller.
Het komt ons voor, dat wij, althans
felen onzer lezers, geen ondienst bewij
zen, met eene kleine verklaring te geven
Wat toch eigenlijk het „Weihnachts-Ora
torium" is.
Het Weihnachts-Oratorium met het ver
volg daarop: „die H. Drei Könige" is
eene navolging, hoewel in het klein, van
het wereldberoemde Oberammergauer
Passionsspiel.
De vrome en bekwame deken van Cas-
sel, H. F. Müller, had in 1871 de opvoe
ring van het Passionsspiel te Oberam-
mergau bijgewoond en van toen af rees
het denkbeeld in zijn geest, om, zooals
hij zelf zegt, een klein Weihnachtsspiel
te componeeren, en tegelijk het op de
muziek behandelde, het gezongene, door
levende beelden aanschouwelijk voorte-
stellen.
Dit gelukte hem zóózeer, dat hij in
het jaar 1875 eene eerste opvoering kon
geven, welke zoo buitengewoon slaagde,
dat hij besloot zijn werk openbaar te
maken.
De indruk, zegt deken Müller, welke
deze soort muziek met de levende beel
den, de heilige handelingen dier tijden
«voorstellende, op het publiek maakte,
«was geheel en al boven verwachting.
«De laatste opvoering werd bijgewoond
«door kunstenaars en geleerden, door
«eenvoudige lieden, door dienstboden en
«kinderen, door beschaafden zoowel als
"door onbeschaafden, en allen waren
«evenzeer getroffen en gesticht."
Zóo groot was het succes, dat het 150
maal in verschillende grootere en kleinere
s °den van Duilschland en Zwitserland
Prijs der Advertentiön i
Van 1—6 regelsƒ0.60
Elke gewone regel meer„0.10
Voor herhaalde plaatsing worden billijke
overeenkomsten aangegaan.
met onverdeelden bijval werd opgevoerd.
Ook in ons land werd de opvoering er
van met een glansrijk resultaat bekroond.
De indeeling van dit gewijde Oratorium
is in het kort deze eerst gaat een ker
kelijk of geestelijk lied voorafdan volgt
het verhaal van de heilige handeling naar
de woorden van de H. Schrift in den
vorm van het recitatief, op de wijze der
klassieke Oratoriën. Aan het einde daar
van stellen de Tableaux Vivants de han
delingen voor, welke in het recitatief
worden vermeld. Ten slotte spreekt het
Koorin naam van het geloovige volk
den indruk en het gevoel uit, wat het
heilige verhaal in hetzelve heeft opge
wekt.
De groepen of Tableaux Vivants zijn
voorts elf in getal. De eerste groep stelt
voor: „Het verlangen naar den Verlos
ser" de tweede„Ave Maria" de derde
de vrome componist het bedoeld, en in
dien geest zal men met hart en ziel in
stemmen met dat roerend schoone en
tevens zoo oprecht kinderlijke lied:
Dich grassen wir, o Jesulein,
Schön Kindelein
Wir wollen all' dein eigen sein,
Herzliebstes Jesulein.
Wie klein bist du, o Gott so gross,
Klein Kindelein
Wie klein in deiner Mutter schooss,
O grosses Jesulein!
„de Geboorte" de vierde „de verkondi
ging aan de herders" de vijfde„de aan
bidding der herders" de zesde „Het ver
schijnen van de ster" de zevende„De ont
moeting der Koningen" de achtste„De
Koningen voor Herodes" de negende
„Op weg naar Bethlehem" de tiende
„Aanbidding der Koningen"; de elfde
of slot-voorstelling de Apotheose van het
Kindeke.
Het behoeft niet gezegd te worden dat
de muziek, grootendeels in kerkelijken
stijl, door heiligen eenvoud uitmunt en
dat de groepen, de voorstellingen, daar
aan volkomen moeten beantwoorden. Geen
zweem mag er zijn van theater-effectin
alles moet strenge eenvoud heerschen,
overeenkomende met het heilige karakter
der voorgestelde handelingen. In dien
geest moet worden gezongen met dien
geest ook, moeten zij die de verschillende
tafreelen voorstellen, bezield zijn; in dien
zelfden geest moeten de hoorders en toe
schouwers door zang en vertooning ge
bracht worden. Behalve het genot van
iets schoons te zien en te hooren, moet
men tevens bij het zien dier heerlijke
tafreelen zijn geloof verlevendigd gevoe
len moet men meegevoelen wat de Her
ders en Wijzen hebben gevoeld, toen zij,
voor de armoedige kribbe neêrgeknield,
het Goddelijk Kind aanbaden. Zóó heeft
Wie arm bist du in diesem Stall
Reich Jesulein
Mach' reich, mach' reich uns Kinder all',
O arm es Jesulein
Wij gelooven, na bovenstaande toelich
ting, het onnoodig onze stadgenooten
aan te sporen de opvoering van het
Weihnachts-Oratorium en „die H. Drei
Konige" [tot een geheel samengevoegd]
te gaan bijwonen. Het succès dat genoemd
gewijd toonwerk ook in ons land heeft
behaald, maakt elke aansporing overbo
dig. Toch wenschen wij er op te wijzen,
dat het succès hier grooter zal zijn, naar
mate meer sympathie wordt betoond met
het plan dat da Commissie heeft gevormd.
Naar men ons heeft medegedeeld, zou de
uitvoering plaats hebben op Maandag
1 Maart, en zal de gelegenheid worden
aangeboden om op eene lijst voor plaat
sen ter bijwoning in te teekenen. Naar
gelang van de inteekening zal blijken, of
de Commissie twee maal het Weihnachts-
Oratorium kan doen uitvoeren, wat zeker,
vooral in het belang der R. K. armen,
zeer gewenscht zou zijn.
Maar daarenboven zouden de gelden
dan ook nu reeds aan het R. K. Paro
chiaal Armbestuur kunnen worden ter
hand gesteld, en zóo doende te eerder
den armen ten goede komen, want nu
toch is de behoefte het grootst.
Verder vernemen wij, dat op den avond
der uitvoering geene plaatskaarten aan
de zaal zullen worden afgegeveneen
maatregel, voor dit geval zeer doeltref
fend, juist opdat de opbrengst zooveel
mogelijk reeds vooruit aan de armen kan
worden uitgekeerd.