9e Jaar
Woensdag 10 Maart 1886,
2423,
Cajjtr Jtsipii ïlattiis Folttiarae,
V E RS C H IJ RIT D AG E LIJ K S.
JJjgpmt (Swpcfti
Bureau: Markt, E, 3 57.
NIE1
IA
Prijs van dit Blad:
Voor Schiedam per 3 maanden. ƒ1.50
Tr ineo p. post door geheel Nederland 2.
Afzonderlijke Nommers0.05
Prijs dor Adverteution i
Van 16 regelsƒ0.60
Elke gewone regel meer0.10
Voor herhaalde plaatsing worden billijke
overeenkomsten aangegaan.
HM
door de genade Gods en de gunst van
den Apistoiischen i to:l
BISSCHOi* TAN HIAKLEV,
Aan de Geeetelijkheir- in de Gtloovigeu van cns
Blsdcm,
Zalighe'd in den Heek.
Met zeer geneigd gevoel veitoeldeD. Wij
verleden jaar in (ie H Stad. Wij zagen den
H. Vater, wel niet in boeien geslagen of
door ruw geweld verhinderd maar toch
zedeli;kerwijZf, hieraan viel niet te twijfelen,
in de volstrekto ctmogelijl-hiid gebracht van
zich vrij te bewegen ia Zijne Pauselijke Stad.
In volle werkelijkheid aanschouwden Wijden
Pans als d<n gevangene van het Vu ticaar, cn
de nooclottige gevolgen van dien toesiacd voor
GodsdieLst en Ktrk. Maar van den anderen
kaot meeaten W>j ncderknielen, overwegen
en bidden bij de graven der Apostelen, de
HH. Petrus eu Panlus, cók bezweken als
martelarer, maar id den hemel daarvoor ge
kroond; Wij mochten naderen vooi den trocn
des Paoser, Hem onze kinderlijke liefde be
tuigen, Hem troosten door te spreker, zco-
als Wij, Beminde Geloovigen, u in ons voiig
Vaste-Mandement hadden toegizegd, over
uwe lietde tot God, nwe offers voor de Gods
dienst, uwe gehechtheid aan den H. Stoel,
uwe gebeden voor Zijne Heiligheid, uw levend
geloof, dat zich in tallooze werken van liefde
openbaart. Hoe verhelderde zich de blik, hoe
glinsterde het oog van den verheven grijsaard,
toen Hij dat alles vernam 1 hoe zagen Wij
Hem de volheid van Zijn zielsgevoel uitstorten,
toen Hij plechtig en met kracht Ons ant
woordde en gelastte Zag aan »uwe geloovigen
dat zij Mij niet alleen troost, maar »sen on
beschrijfelijk grooteu troost geschonken heb
ben.
Niemand uwer, B. G., zal het verwonderen,
dat Wij sedert Onzen terugkeer in het vader
land dikwijls Onze gedachten op Rome ves
tigden en met verdubbelden eerbied kennis
namen van elk woord en elke daad van den
B. Vader; en niemand zal hat daarom be
vreemden, indien Wij, thans naar gewoonte
het woord, tot u rientende, onze stof ontlee-
nen aan eene der schcoae en allerbelangrijk
ste Encyclieken, waarmede de H. Vader
ons telkens komt onderrichten, opwekken,
trcosten en bemoedigen. Onder allen trok
bijzonder Onze aandacht die van den eersten
November des vorigen jaars „over de Chris
telijke inrichting der Maatschappijwelke
roemrijke en ook door on-Katholieken hoog
geprezens Encycliek lessen en onderrichtin
gen bevat, die vcorsl in onze dagen luid be-
hooren verkordigd te worden.
Hoewel de Christelijke Stuat niet noodza
kelijk een bepaalden vorm van regeering vor
dert., maar zoowel in eene Monarchie als in
een Republiek kan gevonden worden, is het
echter een onmisbaar vereisebte, dat er per
sonen zijn, die met macht en gezag in den
Staat bekleed het bewind voeren zender dat
is geen Maatschappij derkbaar, en blijft er
niet dan willekeur en baibaarschheid over.
De macht dier bewindvoerders, op welke wijze
zij hunne tooge waardigheid ook veiwoiven
lebbeD, hetzij door erfelijke opvolging, hetzij
door de vrjje kenze des volks, die macht om
te gebieden en te besturen ontleenen zij aan
niets of niemand andere dan alleen aan God
die de eei ige Hoofdbestuurder is van fcet
heelal, en aan Wien alles zonder uitzonde
ring moet ordirdanig zijn, want er is geen
machtdan van God", zegt de Apostel.
Omdat zij hunne macht aan Go ontleenen,
zijn zij verplicht daarvan alleen oveieenkom-
etig den wil van God gebruik te maken. Niet
naar willekeur of volgens eigen welbehagen,
maar tot bevordeiing van de stoffelijke be-
langin der maatschappij moeten zij bij het
besturen hunner onderdaten die macht aan
wenden want daartoe alleen is zij hun door
God verleend.
Maar nog een tweede gevolgtrekking leiden
Wij af uit de grondstelling der H. Schrift-,
„dat er geene macht is dan van Goden
daarop vooral, B. G., w-. nschen Wij uwe aan
dacht te vestigen.
Omdat de bestuurders v. n don Staat hunne
macht aan God ontleeneD, daarom zijn de
Onderdanen verpbcht, en in geweten verplicht,
hunne Overheden te eerbiedigen als plaatsbe
kleders van God, zicü te onderwerpen aan
de macht, die hun door God is tosvtrlroawd,
en hanne bevelen ea voorschriften op te vol
gen, zoolang deze niet ontwijfelbaar zeker
met God3 uitdrukkelijke verordeningen in
strijd zijn. Zelfs ia het laatste geval, waarin
men met de Apostelen verklaren moetmen
moet God meer dan de menschen gehoorza
men", wa.r.n men derhalve gehooizaamheid
weigeren mag niet alleen, maar zelfs weige
ren moet aan zijne bestuurders, omdat zij de
macht, hun door Gvd verleend, tegen Gods
wil misbruiken, zelfs in dat geval is het
ongeoorlcold met geweld te weierstaan, of
door onwettige middelen zich tegen zijne over
heden te verzetten. Die aan de macht we
derstaat,zegt dezelfde Apostel, ^wederstaat
aan Gods verordeningen die wederstaan,
brengen over zich zelve het oordeel". VP eest
daarom onderdanig, niet alleen om de gram
schap (dat is nit vrees voor wi ielcljjke straf
nmaar ter wille van uw geweten(dat ia
uit plichtbesef.)
Hoe cchoon werd deze goddeliike waarheid
in beoefening gebracat door do Christenen
der eer-te eeuwen. Afval van de Chris'elbka
godsdienst, aanbidding der heideuscbe nlgcöen
werden hun gelast door hncre hei der she
vorsten en zulks onder beureiging van de
vreeseljjkate folteringen en den gruwzaams.'en
maiteldood. Wat der en zij tegenover zeik god
deloos gebod? Zij waren s'erk in aantal, zoo-
dat zij met Tertufiaan tot hunne vervel era
konden zeggen: »Wij maken de menigte uit
in uwe steden, op uwe eilanden, iu i we
vestingen, uwe legers, uwe paleizen," en 1 ch
pleegden zij geen daden van geweld; wel le
ven zij trruw aan hunne godsiiens m .,fir
zonder tegc nstand lieten zij z'ch martelen en
pijnigen, terwijl zrj over gens in hunne kei
zers de dcor God over heu gesteld - m-ch en
eerbiedigden, zoodat zelfs de heidense la id-
voogd Plinins aan den keizei ?chrteflat
er in geheel bet riik geen gtlro iwer on< er-
danen gevorden werden dan Christenen."
(Slot volgt).
DUITSCHLAND.
In den Pruissischen landdag bij het debat
over de begrooting van reredienst zeide
Windhoist, dat hij diimaal niet zooa's hij
gewoon is, de klachten der Katholieken zoude
inbrengen, daar hij het resultaat van het
nieuwe kerkelijk politieke wetsontwerp wilde
afwachten. Hij zou zich volstrekt niet om
trent dit ontwerp uitlaten ten einde het
Heerenhuis geheel vrij te laten in zijne be
raadslaging Het centrum s'aat betreffende
de kerkelijk politieke wetten no op het
oude standpuntmet den wensch dat het
debat in het Heerenliuis tot den vrede moge
leiden, eindigde de wakkere kampioen zijn
belangwekkende recle.
ENGELAND.
De heer Bryce heeft in het Lagerhuis mede
gedeeld, dat Duitschland heeft verklaard te
zullen deelnemen aan de internationale con
ferentie, in zake den handel in s: erken drank
op de Noordzee, die te 's Gravenhage zal ge
houden worden de Engelsebe regeering on
derhandelt over die deelneming met de Neder
landsche. Bryce verwachtte dat de conferen
tie spoedig zou bijeenkomen. Hij verklaa da
nog, dat de mogendheden onderhandelen o er
de zaak der tollinie tusschen Oost-Rumeuë eu
Turkije, daar de rechten door Bulgarije ge