9e Jaarg. Woensdag 7 April 1886. No. 2446. VERSCHIJNT DAGELIJKS. itljgpew (Düpichi Bureau: Markt, E, 3 57. SCHIEDA Prijs van dit Blad: Voor Schiedam per 3 maanden. ƒ1.50 Franco p. post door geheel Nederland 2. Afzonderlijke Nommers0.05 Prijs der AdvertentlOn Van 1—6 regelsƒ0.60 Elke gewone regel meer. 0.10 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten aangegaan. I>E KATHOLIEKE EEKK EJÏ DE REVOEETIE IX DEEG1Ë. Wanneer in den Eu'fschen Rijksdag voor stellen tot beteugeling der Socialistische be weging aan de orde zijn, verzuimen de wak kere centrumsleden nooit er op te wijzen, dat alle uitzonderingswetten tegen de socialisten weinig of niets baten, zoolang de Kerk in boeien wordt gehouden en belet haren wel dadigen invloed op de maatschappjj uit te oefenen. De ondervinding leert dan ook, dat het socialisme juist daar het weligst tiert, waar de Kerk niet bij machte is het zaad van den Godsdienst nit te strooien. Toen nu bij do tweede leziug van het ontwerp tot verlenging der socialistenwet, datzelfde onderwerp weder ter sprake kwam, meende de minister von Puttkamer, dat de omstandigheid van de ge lijktijdige oproerige beweging ia België hem eene uitmuntende gelegenheid aanbood, tot eene schitterende wederlegging van de telkens nerhaalde bewering der Katholieke woordvoer ders. De noodzakelijkheid van wettelijke voor schriften tegen de socialistische propagande betoogende, vroeg bij den leden van het cen trum, of de gebeurten;ssen in België voor hen niet eene afdoende terechtwijzing waren. In het bijna geheel Katholieke België genoot toch de Kerk sedert meer dan vijftig jaren de meest volledige vrijheid zij kon er hare volle be drijvigheid ontwikkelen en haren weldadigen invloed op het volk in de raimste mate aanwenden, en evenwel hebben de jongste gebeurtenissen bewezen, dat zij tegen zulk eene geweldige uitbarsting van de wildste volks hartstochten niet berekend was en haar niet heeft kunnen voorkomen. Ondanks de her haalde protesten uit het centrum, hield hij vol, overtuigd te zijn, dat wel 99 pet dier plunderaars, brandstichters en moordenaars in het gewone leven goede Katholieken waren en leidde daaruit af, dat zekere volksbewegin gen, door de Kerk onmogelijk zijn te voor komen en dat het dus eene dwaasheid is daar omtrent alleen op hare macht te vertrouwen. Ofschoon de valsche en onbeschaamde bewe gingen des ministers reeds onmiddellijk door <le heeren Windhorst en Herhling op afdoende wijze wederlegd werden, acht het verdienste- bjk Belgisch blad »Lc Bim Public" het niet ondienstig nog eene krachtige repliek op de rede van den heer Pattkamer te geven. Ieder onbevooroordeeld Belg, die deze regels leest, zegt zij, moet besluiten, dat de mi uister von I nttkamer evenmin de jongste gebeurtenissen, als den loop der Belgische politiek sedert vijf tig jaren kent. Te Lnik is de beweging begonnen onder den aanhef van het bekende A bas Malou." Te Char leroi en omstreken hadden de oproerlingen het revolutionaire fransche devies aangenomen „Ni Dieu ui maitre" »Noch God noch meester." Overal is de »Oatéchisme du penple" een monsterachtige parodie op de Katholieke Ka- thechismus, als bet ware de handleiding tot de werkstaking en de plundering geweest. Neen het waren niet de Christelijke werklie den, getrouwe zonen der kerk, die zich in de gelederen der revolutionaire socialisten hebben doen inlijven; zij zijn integendeel met beleedigingen overladen en als verraders be handeld, omdat zij weigerden de banier der demogagie te volgen. Indien de heer Putt kamer een juist denkbeeld had van de bewe- ging, die in de twee meest liberale provin ciën van het land heeft plaats gehad, zoude hij moeten bekennen, dat zij zoowel tegen den Godsdienst als de maatschappij was gericht. De toestand der Kerk in ons land, betoogt het blad verder, is ook geheel anders dan de minister von Puttkamer die heeft voorgesteld. Het is waar, dat de Kerk na langen tijd door de liberale en protestantsche onverdra ag- zaamheid te zijn verdrukt na 1830 een wei nig heeft kunnen ademhalen en haar deel van de verkregen vrijheid heeft bekomen. Sinds dien tijd is echter geheel de liberale politiek er op gericht geweest den invloed der Kerk te bestrijden door haar in hare vrijheid te belemmeren. De Katholieken, die aan de uitbreiding van haren invloed hebben gearbeid, zijn genoodzaakt geweest evenals dè Israëlieten bij den hernieuwden tempelbouw met de truffel iu de eene hand en het zwaard in de andere te arbeiden. Telkens wanneer het de liberalen gelukte de macht in handen te krijgen, was hun eerste werk hetzij recht streeks of zijdelings de godsdienstige vrij heid der Katholieken, hunne vrijheid voor onderwijs, voor vergaderingen, voor hunne inrichtingen van weldadigheid te verkorten, en ongelukkigerwijze hadden zij maar al te dikwijls en te langen tijd de leiding der zaken in banden. Iu plaats dan van zich onverdeeld aan hare evangelische zending te kunnen wijden, had de Kerk een hevigen strijd te voeren voor de onafhankeljjkheid barer eeredienst en hare onvervreemdbarer echtenhadden wij niet nog kort geleden een gouvernement, dat gezworen had, „het lijk van het Katholicisme in den grafkuil te werpen" en dat er openlijk voor nit kwam ten doel te hebben »ds zielen aan de Kerk te ontrukken." De schildering, door den minister von Putt kamer van de godsdienstige vrijheid in België gegeven, is dus niets meer dan een fantaisie. Er is misschien geen land ter wereld, waar de strijd om den Godsdienst zoo hevig isals in België. De partijen worden daar niet gevormd, door verschil van inzicht omtrent de al- gemeeue politiek, den regeeringsvorm of systeem van administratie. Men is daar libe raal omdat men het katholicisme, dat men haat, de vrijheid wil ontnemen men wordt daar als clericaal gestempeld, zelfs dan, wan neer men alleen nit onpartijdigheid ook de Katholieken in de vrijheid wil doen deelen. Indien von Puttkamer den toestand in België beter gekend had, wel verre van de geestelijkheid bare onmacht te verwijten, zon hij zich over het vele goede, door haar ondanks alle belemmering gesticht, verwon derd hebben. Het verwijt door den Pruisiscben minister tot de Katholieke Kerk gericht behoorde veeleer der loge voor de voeten te worden geworpen. Zij die zoolang oppermachtig in België is geweest, en er de plaats van het Katholicisme wilde innemen. Wat heeft zij voor het volk gedaan Zij heeft alleen kunnen afbreken, zij heeft den werkman het geloof ontnomen, hem tot vrij denker gevormd maar zij heeft hem terzelf- dertijd geschaard onder de roode banier van het Socialisme. Dat is de gewichtige les, die de jongste gebeurtenissen ons geven. De Katholieke Kerk in België is niet trotsoh op hare heerschappjj, zooals de minister von Puttkamer het gelieft te zeggen, maar zij stelt hare eer in den strijd voor hare vrijheid tot het bewerken van het heil der zielen en het welzijn en den voorspoed van het vaderland. AMERIKA. De meest tegenstrijdige berichten worden omtrent den opstand in Uruguay verspreid, terwijl het laatste bericht omtrent de over winning der opstandelingen formeel wordt tegengesproken, meldt men thans weder uit Montevideo, dat de opstandelingen bij Arre- dondo verslagen en naar Brazilië gevlucht zijn en de havens weder zijn opengesteld. BELGIË. De rust is thans in België allerwege weder gekeerd. Men verwachtte, dat de meeste werk stakers heden het werk zouden hervatten. Het gerechtshof te Charleroi heeft gisteren verschillende oproerlingen veroordeeld, die terechtstonden wegens overtreding der wet

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1886 | | pagina 1