9e Jaarg, Zondag 3 en Maandag 4 October 1886. t\To. 2595,
jij lit Mommer behoort m Bpoepl.
V E E S C H IJ JSf T D A G E L J J K 8.
wzelve als God deden aanbidden
difc ^et n'et door de stille prediking van
ge0)*'9 8l®zinnige gemeenschap van geloovi-
lijbè li f door ian V001"beeld van christe-
tot versterving den wufte Romeinen
Bureau: Markt, E, 357.
au
DER VOLKEREN MOEDER.
Prijs Tan dit Blad:
Voor Schiedam per 'i maanden. ƒ1.SO
Franco p. post door geheel Nederland u 2.
Afzonderlijke Nommers0.05
Prijs der Ad verten llflti i
Van 16 regels0.60
Elke gewone regel meer0.10
Voor herhaalde plaatsing worden billijke
overeenkomsten aangegaan.
De gebesle Katholieke wereld richtte deze
bate blikken naar de onde bisschopsstad
^aiV, waar een schouwspel, dat het katholieke
art vertroostte en moed gat voorde toekomst,
6rd te zien gegeven.'
Het oude Leodium was getuige van een
,'er krachtige openbaringen van het leven
Katholieke Kerk, zooals er reeds meerdere
^a<1 hare veste zijn uitgegaan; immers was
't deze stad, die bet voorbeeld gaf tot eene
o°|igere waardeering det H. Eucharistie, waar
de grondslagen werden gelegd van die
°m verspreide Broederschap, die bet christelijk
^sgezin tracht te herstellen door hettoonbeeld
het verheven Huisgezin van Nazareth. Van
zou nu ook de eerste poging uitgaan
j° oplossing der groote kwestie, die een
Venevraag voor de huidige maatschappij is
«borden.
Heer dan 1500 mannen van karakter uit
o oorden van Belgie en den vreemde waren
arende vier dagen te Lnik vergaderd om
te °r £emeeDsek8Ppolijk overleg middelen op
f"D°ren t0fc 'o^etering der maa tschappelijke
^«•houdingen. Eu het feit dat de hoogw. Bis-
G°p van Lnik in deze groote vergadering den
^orzitterstoel bekleedde, bewees duidelijk, dat
deZ] ?ewichÜ!?8 beraadslaging plaats had onder
de wld!ng en de hoede van Haar' die terecht
Hoeder der Volken wordt genoemd.
KathDlieke Kerk alleen is in staat het
z0°°}e maatscbappelijke vraagstuk op te lossen,
de^ 8 reed8 zo° vele moeielijkheden in
fc looP der eeuwen heett ontknooptde
die onveranderlijk in haar leer enhoogste
ïit^Ü' toon^ de grootste levenskracht te be-
hie eQ en naar de behoeften van den tijd
hulpmiddelen tot genezing der maat-
"Ppelijke kwalen en opbeuring der vervallen
^Schappij weet voort te brengen,
tvej &ar Steele bestaan levert daarvoor de
laaaFrekend8te bewijzen. Waar door is de
toeQUcbi'PP'J Ker0d ten tijde der Romeinen,
ia wellust en ongebondenheid dreigde
ziCQ *e 8a*D> toen de Romeinsche keizers
tö°gste TCOrtdnrend verwijt waren en die de
door te ^'^schappelijke gelijkheid predikten
slave;°rei1 dat al!ö nienschen meesters
gel jit als kinderen van denzel/den vader
voor God
Wie heeft na den val vau het Romeinsche
rijk de opkomende christelijke maatschappij,
die door den inval der Barbaren werd be
dreigd, van den ondergang gered Wie anders
dan de Kerk in den persoon harer Opper
priesters, a. a. den grooten Leo, die met
mannenmoed den trotschen Attila te gemoet
trad
En later toea de christelijke maatschappij
voor goed was gevestigd, toen het gezag
der Kerk overal werd erkend, hoezeer heeft
zjj toen niet baren machtigen invloed aange
wend tot verdediging van de beginselen, die
den grondslag der middeneeawscbe maat
schappij uitmaakten.
De glorievolle gedenkdag van heden, die
ons aan een der schoonste zegepralen der
christenheid herriunert, bewijst daghelder,
hoe ontzaglijk veel ook de maatschappij der
nieuwere tijden aan de Katbolieke Kerk heeft
te danken.
De zegevierende Islam maakte zich gereed
geheel Europa onder zijne heerschappij te
brengen en de christelpe beschaving door
de zeden der muzul mannen te verdringen
doch zij vond een geducht tegenstander in
den grooten Fans, die toen op Petras' zetel
troonde, den H. Pins V.
De Pans wist de Spanjaarden en Venetia-
nen te bewegen te samen ten strijd te gaan
en vereenigd met de weinige troepen, die de
H. Vader den bondgenooten kon bijbrengen
zon die kleine macht, welke in geene vergelijking
kon komen met de gedachte krijgsmacht der
lurken, den ongelijken strijd in het vertrou
wen op Gods machtigen bijstand aanvaar
den.
De H. Vader schreef algemeane boet- en
bededagen nit, en riep alle geloovigeu op, om
door het gebed van den Rozenkrans de alvermo
gende voorspraak en bnlp der A. H. Maagd af
te smeeken. Bijna geheel Enropa knielde biddend
neder. En toen de Pans aau den bevelhebber
der christenvloot Don Juan zijnen zegen en den
krnisstandaard zond, verzekerde hij hem op de
stelligste wijze dat hij de overwinning zon
behalen. Tegelijk beval hij alle soldaten, die
slechts op roof uitgingen en een losbandig
leven leidden te verwijderen.
Op den dag, dat de eenwig gedenkwaardige
slag van Lepanto werd geleverd, hield Pms
als een andere Mozes zonder ophouden zjjn
handen ten hemel geheven, om door Maria's
voorspraak den bijstand Gods voor de Christen
wapens af te smeeken. En door eene open
baring van den Hemel kende hij de zegepraal
der Christen-vloot op het zelfde oogenblik,
dat zij bevochten werd.
De Christenen, die een oogenblik op het
pnnt, stonden voor de ontzettende overmacht
der Tnrkcn te moeten wijken, schepten moed,
toen door Gods bijzondere beschikking de ele
menten zich tegen hnnue vjjanden keerden. Zij
wierpen zich met onstnimigen kraeht op de
Tnrksche schepeD, en behaalde eene schitte
rende overwiuning. Bijna de geheele vloot
der Tnrken ging verloren, 224 hunner sche
pen werden genomen of rerbiand en aan
15.000 christen slaven werd de vrijheid weer
gegeven.
De christelijke maatschappij was van den
endergang gered door het kraentig initiatief
vac den Paus en het voortdurend gebed der
Kerk.
Zoo heeft de Katholieke Kerk gedarende den
loop der eeuwen steeds redding gebracht bij alle
rampen en kwalen, die de maatschappij be
dreigden; en haar giorievol verleden is ons ten
waarborg, dat zij ook in de toekomst hare
verheven zending tot het einde der wereld
zal vervollen.
Dit schitterend feit van dat onafgebroken
werkdadig leven der Kerk heeft zelfs onbe
vooroordeelde andersgezinde geschiedschrij
vers getroffen. Het treöend tooneel van Lon
don's puinen, door den geoialen Doré zoo
meesterlijk geteekend, is eene illustratie van
de heerljjke passage, waarin de historieschrijver
Macaulay eene vergelijking maakt tnsschen
de toekomst der groote wereldstad en die der
Katholieke Kerk.
Deze Engelsohe protestant, getroffen door
het feit der historie gedurende meer dan
achttien eenweu, roept nit
»Niets verdient ons nauwlettend onderzoek
zoozeei als de Katholieke Kerk. Hare geschiede
nis verbindt de twee groote tijdperken der men-
scEelrjke maatschappij aan elkander. De fierste
koningshuizen zjjn eerst van gisteren, verge
leken bij de reeks der bisschoppen van Rome.
Van den Pans, die Napoleon kroonde in de
negentiende, klimt zij onafgebroken op tot
den Pans, die Pepijn kroonde in de achtste
eeuw, en ver achter den tijd van Pepijn strekt
deze doorluchtige rij van vorsten zich nit
»De republiek van Veneiie komt haar het
meest nabij in ouderdom. Maar jong is die
republiek naast den Pauselijken Stoel en daar
enboven, de republiek van Venetie is verdwe
nen, maar het Pausdom leeft nog. Nog leeft
het, niet kwijnend, niet als een eerbiedwaar
dige reliek, maar vol van jeugd en veerkracht.
»De Kerk van Rome nog zendt zij hare
zendelingen uit tot aan het einde der aarde,
nog biedt zij moedig het hoofd aan vijandige
voreten. Nooit waren hare kinderen zoo talrijk
als thans. De nieuwe wereld heeft haar, het
geen zjj in de üude verloor, ruimschoots ver-