3s jaarg.
Zaterdag 25 December 1886,
No. 2665,
BjHit Emmer iehoort ecu Bpoeisel.
VERSCH IJ N T DAGE L IJ K S.
Bureau: Markt, E, 357.
die zich tegen 1
hu. a. s. abonneeren)
^tvangen die tot dien
'4tum verschijnende
^im1Uers GRATIS.
jegens het Hoogfeest van Kerst
ij *s zal dit blad Zod dag en Maan-
a. s. niet verschijnen.
Glorie zij God in den Hooge
NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT
Prijs van dit Blad:
Voor Schiedam per 3 maanden ƒ1,50
Franco p. post door geheel Nederland 2.
Afzonderlijke Nommers0.05
Prijs der Advertentiën
Van 16 regelsƒ0.60
Elke gewone regel meer0.10
Voor herhaalde plaatsing worden billijke
overeenkomsten aangegaan.
«o
het wai voorzeker een allergewichtigst
S^nblik, toen daar in dien guren December-
een 8ezant des Allerboogsten verscheen
k ®enige arme herders, die de nachtwacht
*Us °Ver kunue kudden. De heerlijkheid
8 Eeuwigen, die hem bestraalde, wasvoor-
ij^1, de dageraad van dien grooten dag, waarop
v°He licht van Gods liefdevolle openba-
jj over de duistere aarde zoude schijnen.
I dag, waarna duizenden van het oude ver-
111 et smachtend verlangen hadden ver-
^le den Rechtvaardige van den Hemel
doen afdalen.
'>et °°r een/oudige herders was echter
groot gewicht dezer goddelijke zending
herborgen, en zij werden bij het zien dier
olsche Verschijning met groote vrees be-
{jÖ^eQ- Het was noodig, dat de Engel des
^t ^en geruststelde met de verzekering,
di6 eene blijde tijding te verkondigen had,
*°°r al het volk zoude zijn. Dat heden
V 6 S'ia^ van David was geboren de
de ^8rwachte Zaligmaker, die Christus
>a,j ,eer ls' Hij die zijn volk verlossen zou
die bp- Zonden- Ei na het verkondigen van
^«t hjding, vereenigde zich aanstonds
iie^, en Godsgezant een menigte van het
de 6 heirlegerjen zoo zegevierend klonk
<ij G ?^00n over Bethlehem 's velden Glorie
^kscl ^6D ^°°£e^rede op Aarde den
ln ^en booge die juichtoon
°0^ den arme herders als een nieuwe
^ring in de ooren. Ja, zij zouden opgaan,
Sr I?.'9 geven aan den Allerhoogste;
MeCs raaren k°e zullen zij den Hooge,
®8r'ükheid zij in zijne engelen zagen
ïtj. aa dioden De Hemelsche Boodschap-
v* ^Un een teeken gegeven zij zouden
>k *lnden in doeken gewonden, liggende
kw En vol geloof gingen zij opwaarts.
m6a te Bethlehem en aanbaden den
oen van g0eden j
oneindig grooten God, wiens legioenen engelen
zij aanschouwd hadden, in de gedaante van
een arm schreiend kind, liggende in een scha
mele beestenkrib op een handvol etroo.
Onbegrijpelijk Wonder! Waartoe die diepe
vernedering Waarotn was de Messias, de groote
Verlosser, als een arm, hulpbehoevend wicht
in de wereld gekomen De treurige toestand
der oude wereld tijdens de wonderbare komst
van den Zoon Gods op aarde, ontsluiert ons
dit groot geheim.
De eer, die God den Allerhoogste ten alle
tijde moet worden gegeven, werd gebracht
aan zijn eigen schepselen. Aan den trotschen
Imperator te Rome, die zijn beeld op da al
taren plaatsen deed, aan de goden van hout
en steen, werken van 's menschen handen.
Aan de planten en de dieren des velds, aan
de vogelen in de lucht. Aan de edelste,
maar ook aan de meest afzichtelijke dieren.
Meer nog aan de eigen scheppingen van den
verdwaasden menschelijken geest, aan de
mythen van den Olympus en Parnassus.
Kortom, aan alles werd goddelijke eer bewe
zen behalve aan Hem, wien alleen alle eer
en heerlijkheid in alle eeuwen behoort gebracht
te worden.
Toen verscheen de langverbeide Verlosser,
opdat '.de verdwaasde menschheid weder den
eenig waren God zoude keunen, en eer zoude
geven aan den Hemelschen Vader, die Hem
gezonden had. En tot boete voor 's werelds
hoogmoed, en om ons in de verachting der
wereldsche goederen zijne grootheid en majes
teit te doen kennen, kwam de Zaligmaker ter
wereld in de gedaante van een arm schreiend
wicht. Zijn geheele leven, zijn bitter lijden
en sterven was eene voortdurende prediking
van diezelfde waarhedenen alvorens van de
wereld te scheiden, heeft hij op den steenrots
zijne Kerk gegrondvest, die deze goddelijke
onderrichting tot het einde der eeuwen voort
zetten zou.
Wanneer wij den treurigen tijd, dien wij
beleven met aandacht overwegen, ontmoeten
wij onder menig opzicht treffende overeen
komst met de toestanden, die de komst van
den grooten Verlosser op aarde zoo vurig
deden wenschen. Immers, is het niet alsof in
onze dagen het oude heidendom weer begint
te herleven? Wordt met aan valschegoden
offers gebracht, en zelfs het bestaan van den
eenigen God op drieste wijze ontkend
Is daar niet op de eerste plaats de Staats-
god, die door zooveel lage slaven wordt ge
diend en wiens almacht op elk gebied, zelfs
op dat, wat alleen der Kerk, de vertegenwoor
digster der Godheid, toebehoort, wordt erkend?
Wordt niet de onrechtvaardige Mammon meer
dan ooit als de hoogste macht geëerden eer
en geweten prijs gegeven voor het bezit van
die zoo wisselvallige aardsche goederen? Is
niet het wufte Zingenot ten troon verheven
en worden de wereldsche geneugten niet als
het hoogst bereikbare goed geacht, waaraan
dikwjjls het toekomend eeuwig geluk ten
offer gebracht wordt? Is niet de godin der
Rede weder op de altaren verheven, en wordt
zij niet als een orakel geëerd Wordt haar niet
geofferd het kostbaarste kleinood, dat men
bezithet geloot, waarmede zjj slechts als
eene getrouwe gezellin in eene innige vereeDi-
ging behoorde te leven
Onder die omstandigheden is de viering
van het Geboortefeest van den grooten Ver
losser van de meeste beteekenis. Het Godde
lijk Kind van Bethlehem geeft ons in zijne
kribbe de verhevenste lessen tot opbeuring
der vervallen maatschappij.
Hij, de Almachtige, ligt daar als een arm,
hulpbehoevend kind, machteloos in doeken
gebonden. De Alrijke is armer geworden dan
de armste onder ons. Hij, die oneindig ge
lukkig is in zieh-zelve, lijdt armoede en
ontberingen, zooals geen onzer ze heeft ge
kend. Eindelijk de Eeuwige Wijsheid, wie
geen verstand bevatten kan, wordt onder de
onnoozelen gerekend.
Komt dan, gjj trotschen en grooten der aarde,
gij hoogmoedige geesten. Gij, die het beatipos'
sidentes als de hoogste levenswijsheid acht.
Nadert allen tot de schamele kribbe van dit
Goddelijk Kind. Hij doet U in de verach
ting der aardsche goederen zijne grootheid
en majesteit kennen. Bij leert U, dat God
in den Hooge alleen groot is, en eer door
alle eeuwen moet gegeven worden.
Gaan wij opwaarts naar onze tempels, wij
vinden daar het goddelijk Kind Jezus even
waarachtig als in den stal te Bethlehem en
brengen wij Hem als den Allerhoogste onze
hulde en dank. Hoe troostend en bemoedi
gend ruischt daar in dien hoogheiligen nacht
dat goddelijk schoone Gloria in excelsis
Deo langs de geheiligde gewelven
Wat doet het goed aan het katholieke hart
te zien, dat ondanks het voortwoekerend on
geloof en de zedeloosheid het Goddelijk Kind
van Bethlehem nog door duizenden wordt
geëerd 1 Dat duizenden en nogmaals duizen
den nederknielen in de heiligdommen, om
glorie te geven aan God in den Hooge. die
zijn volk heeft bezocht, en medelijden heeft
gehad met onze ellende!
Hartelijk dank zij daarvoor den Aller
hoogste Heer gebracht. Scharen wjj ons om
de kribbe van den armen Jezus, en zweren
wij Hem trouw tot in den dood. Dat onze