lil M
ff",gB-"ho"k' -
Binnenlandsche Berichten.
W» d 16de- J-j-g.
BIJVOEGSEL
FEUILLETON.
behoorende bij de
van 14 en 15 AUG. 1887.
Vervolg.)
Door den buitengewoon lagen waterstand
wordt de scheepvaart oP de Maas zeer belem-
merd. Schepen, die ongeveer en „eer dan
vier voet diep gaan, konnen die rivier niet
bevaren. Sedert 1858 ia het 7
Beo eden-Maas niet zoo ll °P
200 'aag geweest.
nabii ,0rdag bad er °P de rivier de Merwede
boegspriet van het Belgische tjalkschip
onge athtlda, schipper Bal, dat zeilende
1 S' fC door hevigen uitschot van wind
°s, met het noodlottig gevolg, dat hij terecht
wam op den 21 jarigen zoon van den schip
lui' a 19 vooroP st°nd. Ook de mast stortte
zonr! °°r °P 8cb*P ueeri gelnkkig echter
er persoonlijke ongevallen te veroorzaken.
die zware "k TaU d6n jengdigen sohiPPer»
nenzingen bekwam, is hopeloos.
Een kiesgerechtigde dubbelganger
n een Limbnrgsche gemeente doet 't geval
Z!c vo°r, dat één persoon het radicaal in
zie vereenigt, in Nederland en in Pruisen
^gelijk stemgerechtigd te zijn.
Geboren Nederlander, genaturaliseerd Pruis
en thans sedert eenige maanden verblijf hou
dende in Limburg, vervult hij in beide Landen
Dlet alleen zjjn burgerplicht, doch werd tevens
met overgroots meerderheid tot lid van den
Baad verkozen. In afwachting dat geen gel
dige bezwaren tegen deze benoeming zouden
worden ingebracht, werd een feestviering ge
organiseerd, die met een sohouderontwiichting
van den afgevaardigde besloten werd.
(Mr.)
van tffeoteD'ter waaide
familie vn a ZOT 8en te Bordeaux bij
ziin ond /6U esto19110 in beslag genomen,
BREdI d0Je^tbebbenden verdeeld.
dat de Bi t 6 dden. WÜ in de vorige week,
bleef aJ 80D"g albier steeds gesloten
ni.t
tefl de «oi.m£i»"°8C'™kT°'
a»t„ T '7 b«'»«i»8.»<.a«syy„ dim
"'""i 7" a>" hl" d»»l »1 beantwoor-
a Sedert Sept. '86, da, b|ja. eee ja„,i.
loriehting gesloten geweest. (Q
RAALTE. Terwijl Donderdag namiddag de
van1317! 1 WCZ^ wareD» is het driejarig kind
bliifseltn 9lder J- Nijenhnis in de over-
ee vallen* VerbraDd™ boop doornen
gevallen. Het krnd heeft verschrikkelijke brand-
wonden bekomen en i8 kort daarop overleden.
De oudere broer en zuster waren thuis en
hadden de kleine achtergelaten bij de hoop
aseh, die geheel uitgedoofd scheen.
GRAVE. Heden heeft de rivier de Maas
alhier den tog ongekend lagen stand bereikt
van 4,79 M. -j- A. P,, ten gevolge waarvan
de scheepvaait bjjna geheel is gestremd. De
veerpont gaat slechts met moeite over, en de
stoombooten zijn verplicht lichters mede te
nemen. Op verschillende plaatsen kan men
de rivier geheel doorwadeD, en zijn de weide-
pachters langs den Maaskant genoodzaakt,
nune afheiuingen een eindweegs in het water
te plaatsen, ten einde het vee te beletten van
de eene in de andere weide over te loopen.
(N. R. Ct.)
Kerknieuws.
De jaarljjksche Bedevaart vau Amsterdam
naar St. Pieter bij Maastricht ter Eere van
O. L. Vrouw van Lourdes, zal dit jaar ver
trekken op Dinsdag 27, en terngkeeren op
Vrijdag 30 September.
Op de heerreis wordt hulde gebracht aan
O. L. Vrouw van het H. Hart te Sittard,
en op de terugreis aan de Zoete Lieve Vrouw
te 's Bosch.
Land- en Tn inbouw.
Uit Zeeland wordt aan het Rott. Nwsbl. ge
meld:
Op vele akkers, met aardappelen bezet, ziet
men dit gewas voor de tweede maal in vollen
bloei staan, een bewijs dat de knollen door
groeien. Wat dit beteekent, is licht te begrij
pen. De knol toch, die dit jaar bestemd was
om gegeten te worden, krijgt nieuwe schoten,
waaraan zich kleine knollen ontwikkelen, m aar
wordt zelf onbruikbaar voor de voeding, terwijl
het jaar reeds te ver gevorderd is om de
kleine knollen tot rijpheid te zien komen.
Alzoo gaat de aardappeloogst grootendeels
verloren. Men verwacht dan ook dat de win
teraardappelen hoog in prijs zullen zijn.
Rechtszaken.
Voor de arrondissements-rechtbank te Rot
terdam stond gisteren terecht een Schiedam-
sche winkelier, welke op Zondag 19 Jnni
een politieagent te Rotterdam, die hem be
keurde wegens bet rijden zonder licht, heeft
trachten cm te koopen door het aanbieden
van een galden. De ambtenaar van jnstitie
eischte f 15 boete, subsidiair 7 dagen gevan
genisstraf.
PALESTRINA.
De Nederlanden hebben," volgens een En«
gelach schrijfster, „behalve de ontwikkelde
liefde tot de vrijheid, waardoor zij in de
middeleeuwen alom in Europa uitblonken,
nog vele andere glorievolle eigenschappen, die
hen doen schitteren." De schoone kunsten en
de industrie werden er met de edelspatientia
laboris, zooals Erasmus de volharding der
voorvaders noemde, met hartstochtelijke toe
wijding beoefend. Wat de schilderkunst aan
de Vlaamsche sehool verschuldigd is, behoe
ven wij hier niet te herhalen. Minder alge
meen bekend is het misschien, hoeveel Italië
en Daitschland op het gebied der toonkunst
aan de Nederlanders der 15de eeuw te dan
ken hebben. Zij stelden, bijv. door de leer
der contrapunten op een solieden grondslag
te vestigen, de groote componisten, die na
hen zonden komen, in staat hnn toonwerk in
vormen vol onvergankelijke schoonheid en
symmetrie te ontwerpen. Het was een roem
rijke tijd! Men verzekert ons, dat in de 15de
eenw de meeste kapelmeesters der ltaliaansohe
kerken Znid-Nederlanders waren. Hnn voor
beeld en leeringen oefenden bovendien een
overwegenden invloed uit op de muziek in
Italië.
De laatste groote meester der Znid-Neder
landers, na Palestrina, de grootste toonkun
stenaar van Europa in de zestiende eeuw,
was Orlando di Lasso, in 't jaar 1520 in
Henegouwen geboren. Zijn loopbaan volbracht
bij voor een groot deel in Italië en Duitsoh-
land. Ofschoon hij op zeer jeugdigen leeftjjd
in Italië vertoefde, liet hij daar den machti
gen indruk van zijn ernstigen stijl in de harten
zgner confraters achter. Palestrina inzonder
heid had zeer veel aan hem te danken. Hij
99 van Orlando di Lasso de grootsche
opvatting en de scboone vorm, waardoor zijn
geniale geest den uitstekenden naam in de
geschiedenis der muziek verwierf.
De Paus benoemde Orlando di Lasso, tijdens
zgn verblijf in de eenwige stad tot ridder
van den gouden spoor en noodigde hem uit
in de eenwige stad te blijven. De kunstenaar
leefde echter geheel voor de kunst en de
vleiende woorden der aanzienlijken konden
hem nooit van zijn doel terughouden. Heim-
soeth de m uziekhistoriens zegt van Orlando
»Hij is de schitterende meester van het Noor-
deü, groot en verheven in de kerkelijke com
posities, onuitputtelijk vindingrijk, vol groot
sche opvatting, afwisseling en diepzinnigheid
in al zijn werken. Hij vindt vermaak in volle
en krachtige harmoniën. Door zijn ondervin
ding op reizen en aan verschillende vorste
lijke hoven geleerd, en door ernstige studie
ervaren geworden in de wereldlijke en ker
kelijke muziek, wist hij dien lieflijken en
plechtigen toon aan te geven, die in de wer
ken van Palestrina wordt aangetroffen." Naai
mate Orlando di Lasso in jaren toenam, be
paalde hij zich uitsluitend tot de kerkmuziek.
Hij was de lichtende ster van Zuid-Nederland
en sloot in deze kunstlievende gewesten een
reeks van driehonderd beroemde vaderlandsehe
toonkunstenaren. Hij deed ook zeer veel voor
de muziekvorm en de leerwijze. Dit woordje
over Orlando di Lasso moest hier voorafgaan
want hij was het model en de wegwijzer van
de grootste der kerkmnziek-komponisten
Giovanni Perluigi Aloisio da Palestrina. Te
Rome, de hoofdzetel der Znid-NederJandsche
muziek hield n?en zich weinig aan de dege
lijke en hoofdzakelijke grondregels der stel
selmatige toonkunst. De Grtgoriaansohe zanf
was zoodanig met versierselen overladen, dal
de kerkelijke vorm moeilijk onder den over
last der variaties en afwijkingen te herken'
nen viel't was niet meer dan een mengel
moes van klanken een rammelend mnzie'
een gedrnisch. Sommige musici dreven di
ontheiliging zoo ver, dat ze de woorden de
H. Mis en der HH. zangen op allerle
wereldsohe melodiën durfden schrjjven. Me
aarzelde zelfs niet een mis naar dit of da
wereldsch air te betitelen, en een misert
hoorde men meermalen met het motet va
een profaan drinklied aangeven. In 1561
kantte het Ooncilie van Trente zich met all
kracht tegen deze misbruiken en zette do
een plechtige veroordeeling den bijl aan dei
misvormden boom. Hierdoor kregen de sobep
pende krachten van Palestrina gelegenkeii
zich vrij te openbaren en de kerkmuziek ii
de rij te doen gaan met de schilder- en beeld
houwkunst, die in dezen tijd haar edelste be
oefenaars vond in Leonardo da Yinci, Ra
phael, Correggio, Titiaan en Miehei Angelc
Van toen af zou ook de Italiaansche toonkuns
haar vlncht nemen.
Palestrina was in de stad waarnaar hg zie
noemde, in het onde Praeneste, ten jare 152
geboren. Van zijn kindsheid weet men slecbl
weinig te vermelden en van zjjn ouders alleei
dat zij arme landlieden waren, terwijl hi-
naar men zegt evenals meer andere grool
komponisten de eerste beginselen der mnzie
als koorzanger leerde. In 1540 naar Ron
gegaan, sta deerde bij aan de school van Gor
dimel, die om zijn uitstekende talenten ai
komponist en onderwijzer, grooten naam ha
gemaakt. Palestrina nam de leerstellinge
zijner school over zonder evenwel zijn gema
nierdheid na te volgen.
Op dertigjarigen leefdtjjd deed de talentvoll
jonge man zijn eerste komposities het liol
zien en droeg ze op aan den regeerenden Pan
Julius III. Voor de vorming van zijn stjj
die zooveel aantrekkelijkheid en natuurlijk
bevalligheid werpt over een degelijk geraamt
van goed toegepaste regels, leerde hij zei
veel door den persoonlijken invloed van Orland
di Lasso, die zijn vriend en de gezel zgne
jeugdige jaren was.
Verschillende komposities dezer eerste ui
gave worden nog in onzen tjjd op Goede t
Vrijdag te Rome ten gehoore gebracht. Mei j
delsohn en zelfs Goethe spreken met bniten
gewone ingenomenheid over den indrnk, di
ze op hen maakten. De Pans was ten hoogsl
verrukt over de edele eenvoudige en tegelij
zoo verheven muziek van Palestrina. Had h<
konoilie van Trente een oogenblik willen b
velen, dat voortaan in de kerk alleen de one
zuivere Gregoriaansche gezangen zouden moge
worden uitgevoerd, aan Palestrina werd eve:
wel toegestaan te bewijzen, dat de hoogei
en edelste konoepties der muziek zeer goed
vereenigen zijn met de verheven plechtighede
der kerkeljjke diensten. Aller oogen waren o
den jongen kunstenaar gevestigd, Het nuotl