13e Jaanr. Dinsdag 21 October 1890. No. VERSCHIJN T DAGELIJ KS. Bureau: Bot er straat, E 39. ALGEMEEN OVERZICHT. NIEUWE SCHIEDAMSC Prijs van dit Iliad Voor Schiedam per 3 maanden f 1.50 Franco per post door geheel Nederland 2.00 Afzonderlijke Nommersi> 0.05 Het auteursrecht van (leu inhoud dezer courant is ver- lekerd volgens de Wet van 28 Juni 1881 Stsblno. 124.) 20 October '90. Eene zeer gewichtige Pauselijke Ency cliek is in 't laatst der vorige week te Rome Verschenen. De H. Vader, bedroefd door de aanslagen, die in den laatsten tijd in Italië tegen den godsdienst zijn gepleegd, richt Xlch tot de bisschoppen, de geestelijkheiden geloovigen van Italië in eene breve, die 'n de Italiaansche taal is gesteld en gedateerd ls van 15 October II. Dair alto dell' apostolico Seggio. Van de '°ogte van den Apostolischen Stoel," werpt Paus zijne vaderlijke blikken op Italië, dat hem zoo dierbaar is en dat hem des- n'ettemin onophoudelijk met nieuwe bitter- 'eden overlaadt. Volgens het voorbeeld van H. Gregorius den Groote zou Z. H. stil- z\vtjgend de beleedigingen verduren, die hem Persoonlijk worden aangedaan, maar het geloof van een geheel volk is daardoor in gevaar en daarom is het hem onmogelijk te zwijgen. Men weet hetoveral voeren de ®ekten den oorlog tegen den godsdienst en e Kerk van Christus maar in Italië draagt 'e krijg een door haat en stoutmoedigheid verscherpt karakter. Om het volk te bedriegen, zegt men het, at er slechts sprake was van eene politieke Westie onder dit valsche voorwendsel heeft de wereldlijke macht van den Paus omvergeworpen. Thans schroomt men niet te verklaren, dat men zelfs de geestelijke foacht wil aanranden. Den weg bereiden voor ®ene algeheele afschaffing van het Pausschap, alië bevrijden van zijn »onverzoenlijken oodsvijand", van Rome het middenpunt der o'gemeene verwereldlijking maken en er et groote program der menschelijke vrij- e'd af te kondigen; dit zijn de besluiten ei' majonieke sekten, en Italië is een der a'u'eri, waar deze het onbeschaamdst hare jerking uitoefenen. Trouwens, de man, 1 e hier de macht in handen °udt, heelt het onbewimpeld Ul'ven erkennen, toenh ij zeide: wezenlijke en ware strijd ligt tusschen e geloof en de Kerk eenerzijds en de rede en het vrije onderzoek anderzijds. De re dering heeft de verdienstezulks begrepen e hebben, en ^Q<Yi de rede." Po Paus bezweert de Italiaansche Se 'oppen en geestelijkheid, zich niet te laten ^otmoedigen, en herinnert hun de onderwij- '"or'n zijner encyclieken Humanus Genus 6,1 ^apientiae Christianas, zij heeft de partij gekozen bis- der op Italië die in het bijzon- toepasselijk zijn. Vervolgens I wijst Z. H. op de vele tegen de Kerk uit- j gevaardigde wetten, die duidelijk de bedoe- ling toonen, Italië het Christendom te ont- rooven en ook de geestelijke macht aan den Paus te ontnemen ten blijke de opheffing der religieuze orden, de verplichte krijgsdienst voor de geestelijken, de roof der kerkelijke stichtingen, het verbieden der openbare godsdienstige daden, het Bruno-schandaal, het strafwetboek en de voorgenomen invoe ring van het burgerlijk huwelijk. De Paus waarschuwt tegen de slechte pers en spoort de katholieke bladen aan, uit alle macht den Paus te steunen en het volk weder te voeren in de armen der Kerk, de behoedster der hoogste en eenigste goederen der menschheid. De oorlog der sekten tegen den godsdienst brengt de zedelijkheid, orde en veiligheid, allen nationalen voorspoed en rijkdom in gevaar. Door het Pausdom was Italië eer tijds groot, door den Paus recht te doen wedervaren, zal het rijk zijn vroegeren roem en achting door innerlijke eendracht in het oog der geheele wereld herwinnen. De Katholieken der geheele wereld, moeten het tegenwoordige Italië beschouwen als eene vijandin van den godsdienst en het Pausdom. De Encycliek cischt met kracht van woorden voor den Paus het geheel en uitsluitend bezit der Eeuwige Stad op. Rome kan niet aan twee machten toebehoo- ren. Z. H. spoort ten slotte Italië aan, om den Paus de souvereiniteit van zijne on afhankelijkheid weder te geven en Rome, dat tot hoofdstad van Italië is verlaagd, we der tot hoofdstad der wereld te verheffen. Het Pauselijk schrijven eindigt met eene treffende aansporing tot het gebed, vooral door de vereeririg van de Koningin van den A. H. Rozenkrans. Crispi's Riforma beweert een nota onder schept te hebben, welke de Pauselijke Staats secretaris kardinaal Rampolla aan den nun tius te Weenen, mgr. Galimberti, zou hebben gericht, waarin deze diplomaat wordt aan gemaand alles te doen, wat in zijn vermogen is, om het hernieuwen der triple-alliantie te verhinderen en het steunen der Italiaansche politiek als tegen den H. Stoel gericht voor te stellen. Mgr. Galimberti antwoordde daarop (altijd volgens de Riformadat hem van eene hernieuwing der alliantie niets bekend was; maar dat de Oostenrijksche politiek ook in andere opzichten strijdig is met de belangen van den H. Stoel, zoodat zelfs bij het ver vallen der alliantie toch weinig of niets op Prijs der Advertentie» Van I6 regels0.60 Elk gewone regel meer0.10 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten aangegaan. Oostenrijk zou kunnen gerekend worden, tenzij ingeval van oorlog. De bewering van het ministerieele blad verdiende natuurlijk reeds onder de grootste reserve te worden medegedeeld. Intusschen komt thans het officieus orgaan van het Vaticaan, de Osservatore Romano, verklaren dat noch een nota als de bedoelde, noch een dergelijke is verzonden, en er dus ook geen antwoord is ontvangen. Het geval is desniet temin zeer leerrijk Als het inderdaad een echte nota was, die de Riforma publiceerde, kon ze niet anders dan door schending van het brie vengeheim verkregen zijn. Het zou dan niet de eerste maal zijn, dat het offici- eele Italië misbruik maakte van het post- en telegraafwezen om de handelingen van den H. Stoel te bespieden. Hieruit büjkt weder, hoe ondragelijk de toestand des Pausen te Rome is, daar het hem zelfs niet mogelijk is in volle vrijheid met zijn gezanten te cor- respondeeren. Met groote meerderheid is op het socia listen-congres te Halle in Duitschland een voorstel aangenomen, waarin de meening werd uitgedrukt, dat werkstakingen en uit sluiting van patroons een onmisbaar wapen vormen van de arbeidende klassen tot be strijding van de pogingen hunner tegenstan ders, de werkgevers maar dat nauwkeurig de omstandigheden moeten overwogen wor den, waaronder van dit Wapen wordt ge bruik gemaakt, en dat de werklieden zich voor alles deugdelijk moeten organiseeren. De afgevaardigde Liebknecht liet zich op het congres omtrent het standpunt der so ciaal-democraten in zake den godsdienst als volgt uit: »De godsdienst moet eene particu liere zaak blijven. De sociaal-democratie wordt niet beheerscht door den godsdienst, welke niet gevaarlijk is, zoolang de klas senmaatschappij bestaat. Een aanval op den godsdienst kan die maatschappij slechts versterken." Met deze redeneering klopt al heel slecht een voorstel dat dezer dagen herhaaldelijk in den boezem der socialistische partij is behandeld en dat tot strekking had eene uittreding in massa uit de Landskerk. Al evenmin is zij in overeenstemming te bren gen met den haat, welke de sociaal-democra tie het Christendom en den godsdienst toe draagt, en welke o. a. Bebel m den Rijksdag deed getuigen, dat de Katholieke Kerk de grootste vijandin was zijner partij. Dit heeft men dan ook ondervonden bij de verkiezin gen, waarhij in de katholieke gewesten het socialisme de minste voordeelen kon behalen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1890 | | pagina 1