liljiier beloon Een Bpoisel.
«8
l4e Jaarg. Zondag 18 en Maandag 19 October 1891. No. 4112.
VERSCHIJNT DAGELIJKS.
Bureau: Boterstraat, E 39.
Prijs van dit Klad:
j,°°l Schiedam per 3 maanden f 1.50
D'ar.
ico per post door geheel Nederland »2
z°nderlijke Nommers0.05
Twee Volksleiders.
Japcv °°d van twee mannen, wier namen
"tl 1
Sjeji °P 'e(^ers bPPen 'agen> is dezer
V»r (i°or de geheele wereld met verrassing
n[len> en heeft de dagbladen der oude
\vjriJeil,,Ve wereld stof tot velerlei beschou-
tfaiïben gegeven, vooral ook om de bijzonder
e wijze waarop beiden den dood
6ri' De een sloeg in wanhoop de hand
tt!0 j^h-zelven en sneed, levenszat en levens-
HiertS'
Prijs der Advertentiën:
Van 16 regelsf 0.60
Elk gewone regel meer»0.10
Voor herhaalde plaatsing worden billijke
overeenkomsten aangegaan.
den draad des levens af; de ander
Ze]^1 een kortstondige hevige ziekte, die
Zljnen vrienden onbekend bleef, een-
nagenoeg door allen verlaten.
e'c'erij Parnell en Boulanger, bieden zoo-
ln ^Un veelbew°Sen ieven a's 'n bun
va<1 Pi°tseling verscheiden treffende punten
Vrt ^'ijkenis en overeenstemming, hoewel
Vatl 'j0ider loopbaan ook op groote punten
e6rj Verschil wijst. Het is waar Parnell was
On „Sroot staatsman en Boulanger mocht
tel geen aanspraak maken. Par-
zich jaren lang door zijne politieke
voor zij" 'anc* en vo'k verdienste-
p(jlj..^enoaakt, terwijl Boulanger op geen
Avas 6 verleden kon roemen. En daarom
Par °°k het enthousiasme, dat zich voor
»Hl 611
openbaarde, alleszins verklaarbaar
Schij W&S 0Pwinding, die Boulanger's ver-
k|a|, "'ri herhaaldelijk uitlokte, alleen te ver-
'ioor de oppervlakkigheid en lichtzin-
^er Franschen, die zich door uiterlijke
kle(jetleri en verschijnselen zoo vaak laten
Hj®SlePen.
«r jbi) al deze punten van verschil zijn
Van e^er loopbaan ook treffende momenten
^e'i)kenis. Beiden, Parnell en Boulan-
ke(fjr|C at|kten aan de volksgunst hunne ver-
betiirlt0t het hooge standpunt, dat zij heb-
h,
'fnomen. Zij wisten het volk te
winnen,
en
het hun op het schild had verheven,
2lj het volk weten te beheerschen,
P o glans, die hun naam terecht of
den, pC"te omgaf, aan hun zegekar te bin-
drie aroell zoowel als Boulanger werd in
êels02p lstr'cten tegelijk tot afgevaardigde
f'eU Evenals Boulanger had ook Par-
de T. 'let begin een heftigen strijd tegen
'P be^^er'PS te voeren, die hem zelfs niet
de j, element wilde dulden maar evenals
de delanscbe agitator zag ook hij ten slotte
Z'ch 611 Van bet Huis der gemeenten voor
den ^e°Pend, waar hij in tegenspraak met
^elcle(1(ü Qénéral zijn machtigen invloeddeed
eri zich als een onovertroffen redenaar
en parlementair tacticus kennen deed. Open
den de steden van het oude Frankrijk hare
poorten voor den generaal-agitator, dien zij
als een koning inhaalden de zonen en doch-
teren van het land van St. Patrick, strooiden
bloemen op den weg van Ierland's onge-
kroonden koning, spanden de paarden van
zijn rijtuig af en vierden hem als hun erken
den leider, van wien zij nieuw leven en
nieuwen bloei voor hun vaderland verwach
ten. Behoefde Boulanger nog slechts een
enkelen koenen stap te doen, om het gezag
in handen te krijgen en het bewind te ver
overen ook den ongekroonden koning van
Ierland lachte de overwinning toe, toen hij
op het toppunt van zjjn roem en macht was
gestegen.
Maar beiden zagen zich op het beslissende
oogenblik de overwinning ontglippen doordat
eene vrouw haren invloed deed gelden. De
generaal aarzeldehij liet de gunstigste gele
genheid, welke ooit een dictator geboden was,
om het gezag te veroveren, voorbijgaan.
Weinige weken later was zijn invloed ver
nietigd en zijn macht voor goed verbroken.
Boulanger had door een stoute daad Frankrijk
aan zijne voeten kunnen brengen hij voltrok
haar niet, omdat hij in de strikken van het
zingenot verward was en den moed mistte,
om zich de beproeving van enkele dagen
gevangenis op te leggen, teneinde zijn doel
des te zekerder te bereiken. Ook Parnell
viel, omdat hij zich had overgegeven aan de
macht van eene vrouw. Toen hij het toppunt
van zijn roem en macht bereikt had door de
zegepraal over hen, die hem sedert lang
belaagden, stortte hij tengevolge van een
lagen hartstocht van het hoogste standpunt
dat zich ooit een staatsman droomen kon,
reddeloos ten gronde. Boulanger doodt zich
weinige maanden later op het graf van haar,
aan wie hij zijn eer en zijn fortuin had op
geofferd. Parnell sterft van zijne vrienden
verlaten, ten prooi aan bittere spijt en in
wendige wroeging, bijgestaan alleen door haar,
wier aanblik hem nog in zijne laatste stonde
ten grievend verwijt moest zijn. Zoo biedt
het leven van beide veelbesproken mannen,
ondanks het belangrijk verschil dat tusschen
hen beiden bestond, treffende punten van
gelijkenis en overeenstemming, die zich vooral
in de wijze waarop beiden ten val werden
gebracht, openbaren.
Parnell en Boulanger beiden vielen, omdat
het hun aan den noodigen godsdienstigen en
zedelijken ernst des levens ontbrak. Zij hielden
geen rekening met de hoogste beginselen van
den godsdienst en de ernstige regelen der
zedeleer. Zij misbruikten de vrouw, het edelste
en schoonste wezen wat God der wereld
schonk in plaats van haar die zij zegden te
beminnen, te verheffen en te verheerlijken,
verlaagden zij haar tot beneden liet dier en
deden haar strekken tot voldoening hunner
meest ongebonden lusten. En voor die ver
houding durft eene goddelooze pers nog te
gebruiken het woord liefde, een woord, dat
in reinheid door geen enkelen anderen klank
ter wereld wordt overtroffen. Neen, duizend
maal neen hier past allerminst het woord
liefdegeen andere klanken mogen ter aan
duiding van die verhouding worden gebruikt
dan die welke vervat zijn in de woorden
lage hartstocht. De vrouw, door God den
man tot hulp en troost en vriendelijke ge
leidster door dit leven gegeven, werd hier de
speelbal der bedorven hartstochten van een
lagen avonturier en van een geniaal man, die
in zijne zwakke oogenblikken het bewijs
leverde, dat het gemakkelijker is eene geheele
natie dan zich-zelf te beheerschen. Zij strekte
hun alzoo, in plaats van tot vermeerdering
van levensgeluk, tot meerdere ellende en
dieperen valen dat alleen omdat het hun
ontbrak aan de zelfkennis en zelfbeheersching
die tot verzekering van ons geluk in den tijd
en in de eeuwigheid onontbeerlijk zijn.
Zelfkennis en zeltbeheerschingDoor wie
worden zij gekweekt 1 Door de wereld, die
hare volgelingen tot lage echtbrekers eD
laffe zelfmoordenaars vormt of door de Kerk,
die hare kinderen tot heiligen en helden
kweekt Het antwoord kan ieder voor zich
gemakkelijk geven. Het ware geluk van den
mensch is niet gelegen in de beginselen
eener bedorven wereld, die haren dienaren
toeroeptgij zijt vrij, geniet naar hartelust,
plukt de rozen, terwijl zij bloeien, want
weldra zullen zij verwelkenmaar in de
hoogere beginselen der Kerk Gods, die haren
kinderen predikt: geniet met verstand en
in juiste mate de gaven van Gods heerlijke
scheppinggebruikt ze ter Zijner verheer
lijking en tot verzekering van uw eeuwig
geluk. De wereld toont, onder zoovelen, ook
door de beide mannen, die wij in hun leven
en sterven beschouwden, dat zij met al hare
lusten en genietingen den mensch niet kan
bevredigen, niet schenken kan wat hij be
hoeft J en waarnaar hij streeftde Kerk be
wijst door de duizenden, die zij tot helden
der wereldgeschiedenis en heiligen in Gods
rijkJvormde, dat allen die aan hare leer en
beginselen 'getrouw blijven, de ware bevre
diging, en eenmaal het eeuwig geluk, zeker
zullen vinden.
nieuwe schi
««keri ailtenrsrecht van den inhoud dezer courant is ver
volgens de Wet van 28 Juni 1881 (Stsbl. no. 124.}
SfiV:
hpf hun An lint o/ihilzl hor! ir.
doop j