Ijlt Nummer betert eed Biiwise 14e Jaarg. Zondag 6 en Maandag 7 December 1891. No. 4154. VERSCHIJNT DAGELIJKS. i Bureau: Boterstraat, E 39. Prijs van dit Klad: ^°°r Schiedam per 3 maanden ƒ1.50 rai)co per post door geheel Nederland y> 2.00 Wonderlijke Nommers>0.05 ^Vat in de laatste dagen ondanks de feOnstige berichten door velen werd voor- Zl6ni is eerder nog dan men verwachtte, b0Schied. Heden-nacht omstreeks twee e is de weleerw. heer H. G. Klaphake, ^apelaan der O. L. Vrouwe-parochie, in et Ziekenhuis te Rotterdam overleden. D ^as e toestand van den waardigen zieke dat 3 gisteren-avond zoo zeer verergerd, 9 ton tien ure aan de pastorie der L. Vrouwe-kerk de treurmare werd tltvangen, dat de weleerw. heer Klap- e ging sterven. Prof. van der Hoe- had de welwillendheid een rijtuig zenden om den hoogeerw. pastoor Lans at te halen, opdat hij getuige z°a zijn van de laatste oogenblikken Z1jnen beminden kapelaan, die hij in Une vrij langdurige ziekte met zooveel oe had verpleegd. Toen de hoogeerw. eei Lans met den weleerw. heer Zuid- fe6est aat' de stervenssponde van den U"u<hgen üjder verscheen, had deze nog j aai weinig het bewustzijn, dat het ein- z°ó nabij was. Allengs verminderde hier zijn toestand, doch hij bleef steeds J v°Ue kennis. Met alle krachtsinspan- 8 drukte hij nog zijne lippen op het I van den Gekruisigden Verlosser, j 'lerïl werd voorgehouden, en tot het l).atste toe door zijn geliefden Pastoor s J°estaan, gaf de uitgeputte lijder om- e 's twee ure zijne ziel aan haren c iePper weder. e droevige toestand van den diep trein-i 1^.. Itlen priester noopt ons vooral dit smartelijk sterfgeval in Gods H. ®tar, te bei usten; maar met weemoed wij hem na, die ondanks zijne 1 b Leid onder ons met zooveel liefde eett et„ gearbeid. Moge hij reeds het 1 'ge loon voor zijn moeitevollen 1 en opofferend lijden ontvangen 'ebben 1 Hij ruste in vrede 1 Getroffen door het onloochenbaar feit der historie gedurende meer dan achttien eeuwen, schreef indertijd de Engelsche Protestant Macaulay sNiets verdient ons nauwlettend onderzoek zoozeer als de Katholieke Kerk. Hare geschiedenis verbindt de twee grootste tijdperken der menschelijke samenleving aan elkander. De fierste koningshuizen zijn eerst van gisteren, vergeleken bij de reeks der bisschoppen van Rome. Van den Paus die Napoleon kroonde in de negentiende eeuw, klimt zij onafgebroken op tot den Paus die Pepijn kroonde in de achtste eeuw, en ver achter den tijd van Pepyn strekt deze door- luchte rij van vorsten zich uit Was het wellicht deze schitterende getui genis van den bekenden Anglicaanschen ge schiedschrijver die den weleerw. pater De Groot voor de oogen zweefde, toen hij zijn veelbesproken arbeid over de Pausen en de Christelijke beschaving te boek stelde Wij weten het niet. Zeker had de ge leerde Dominicaan geene inspiratie noodig van deze protestantsche autoriteit, om het grootsche werk tot stand te brengen, waar mede hij onze katholieke litteratuur verrijkte, en dat van zijne onvermoeide werkkracht en algeheele toewijding aan de grootsche zaak die hij de eer heeft te dienen, op zoo uitnemende wijze getuigt. Als zoon en pries ter der Katholieke Kerk, was hare geschie denis hem niet onbekend, stond hem haar roemrijk verleden levendig voor den geest. Maar dat onze rijk begaafde oud-stadgenoot ons in prachtige schilderingen het beeld maalde, 'twelk de Engelsche geschiedschrij ver ons in grove trekken heeft geschetst, is de indruk die de lezing van pater De Groot's keurig werk op den aandachtigen lezer zon der twijfel zal maken. Het werk van den weleerw. pater De Groot is geen apologie, geen verweerschrift in den meer engeren zin van 't woord, maar eene kalme uiteenzetting van den reusachtigen, providentieelen werkkring der Pausen. Leert men de Pausen in hun werkkring en streven meer van nabij kennen, dan zullen zeker velen der vooroordeelen wegvallen, die onze niet-katholieke landgenooten nog als schellen voor de oogen zijn bij het beoordeelen van de roemvolle instelling, die de Heer J. C. tot heil der wereld vóór vele eeuwen heeft gesticht. Maar ook de Katholieken zullen hun geloof versterkt, hun blik verruimd zien, als hun het Pausschap in zijn grootschen Prijs der Advertentiëu: Van 16 regelsf 0.60 Elk gewone regel meer»0.T0 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten aangegaan. „De Pausen en de Christelijke Beschaving-." werkkring en den machtigen invloed, dien het op de christelijke beschaving heeft gehad nader wordt geschetst. Christelijke beschaving, dat is volgens onzen gevierden schrijver de ontwikkeling van het individueel, huiselijk en maatschap pelijk leven, van den mensch in al den rijk dom zijner vermogens, onder den invloed van het Christendom met zijne verhevene waar heden onuitputtelijk in zegenbrengende toepassingen, en zijne sterke, troostvolle ge nademiddelen, het Nil nisi per Christum Alles door Christus, ziedaar het kort begrip eener be schaving en volksontwikkeling door het Chris tendom.Geene menschelijke krachtsinspanning wordt hierdoor uitgesloten, maar alle arbeid en ieder redelijk streven der menschheid, ge leid, gesteund, verheven. Op zeer practische wijze heeft de weleerw. pater De Groot de rijke stof, die hij zich ter bearbeiding had voorgesteld, bewerkt. Uit den aard der zaak moest hij zich tot de hoofd feiten beperkenimmers in een 3U0 a 400 bladzijden eene volledige geschiedenis van het Pausdom te schrijven, moet eene onmogelijk heid geacht worden. De geleerde schrijver heeft zich dan ook tot de hoofdfeiten beperkt, die gegroepeerd, en draagt ze in verschillende tijdvakken den lezer voor, terwijl hij zorgt vooral het licht te doen vallen op die ge beurtenissen, welke het eene tijdvak van het andere onderscheiden en als het zegel druk ken op den tijd waarin ze voorvielen. Zoo wordt ons allereerst de stichting van het Christendom en de instelling van het Pausschap geschetst, waarna wij kennis ma ken met den eersten Paus, den H. Petrus, in zijne wondervolle uitverkiezing door Chris tus en in zijne roemvolle werkzaamheid te Jeruzalem en te Rome. Petrus leeft voort in zijne opvolgers: de Pausen der Catacom ben. Zij lijden en strijden en sterven als martelaren voor de Christelijke waarheid. En terwijl het heidensche Rome met zijn schijn van beschaving meer en meer ten val neigt, wint de ware christelijke beschaving steeds meer veld. Weldra verheft zij zich uit hare onderaardsche schuilplaats en vertoont zij zich als belichaamd in de heerlijke kathedralen, die de nederige schuilkerken der Catacomben vervangen. Maar hare overwinning is nog lang niet gestreden. Naast en in de plaats van het heidendom verheffen zich de ketterijen, en beuken als woedende golven tegen St. Pe trus' rots. De Roomsche steenrots staat echter vast in den vloed der menschelijke meenin gen. Als alles duister en verward is, verheft zich van hare kruin het licht. Soms denkt men een oogenblik dat zij voor 't geweld NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT Oet auteursrecht Tan den inhoud dezer courant is ver- e 'ei"d volgens de Wet van 28 Juni 1881 (Sisbl. no. 124.) Va y-. Jeeld jiUiiiiiiiiiniiiiiiiilBIMHlill

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1891 | | pagina 1