Dagblad voor Schiedam en Omstreken.
15de Jaarg.
Woensdag 21 December 1892
No. 4467.
bureau hoogstraat (5 317.
Encyclieken van Z. H. Leo XIII
BISSCHOPPEN
HET VOLK VAN ITALIË.
ALGEMEEN OVERZICHT.
PRIJS VAN DIT BLAD:
Voor Schiedam per 3 maanden
Franco per post door geheel Nederland
Afzonderlijke Nommers
f 1.50
- 2.—
- 0.05
Het auteursrecht van den inhoud dezer courant is verzekerd
volgens de Wet van 28 Juni 1881 {Stsbl.) No. 124.
PRIJS DER ADVERTENTIËN
f 0.60
- 0.10
Van 1 6 regels
Elke gewone regel meer
Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeen
komsten aangegaan.
Zij die zich tegen I Januari op dit Blad
abonneeren, ontvangen de tot dien datum
verschijnende nummers gratis.
I.
Omtrent deze beide gewichtige ency
clieken ontleenen wij aan het Centrum
het volgende
In zijne encycliek aan de bisschoppen
wijst de H. Vader op den feilen strijd,
dien de Italiaansche vrijmetselarij der
Kerk aandoet en die een steeds scher
per karakter verkrijgt. De sekte is
als een pest in alle plaatsen doorge
drongen zij werpt zich op in alle staats
instellingen, om daardoor, evenals elders
geschiedt, aan het katholieke volk van
Italië den godsdienst te ontnemen, die
de oorsprong en de bron is van alle
heil. Vandaar die eindelooze aanvallen,
waardoor men het geloof tracht af te
breken, vandaar die minachting voor en
die wettelijke verdrukking van de wet
tige vrijheid der Kerk. Men beweert
dat de Kerk niet een volmaakte Maat
schappij is, dat de Staat boven haar
is geplaatst, en dat het religieuze gezag
ondergeschikt is aan het burgerlijke.
Uit deze valsche en verderfelijke leer
vloeit allerlei kwaad voort en vooral
die aanmatiging der burgerlijke bewind
voerders, om tot zich te trekken wat
tot de Kerk behoort. Zii beschikken
over kerkelijke goederen en trachten
wat niet het minst perfide is de
lagere geestelijkheid voor zich te winnen.
De Paus beklaagt er zich daarna
over, dat winstbejag, of een verfoeilijke
eerzucht een groot aantal katholieken
tot de sekte der magonnerie doen toe
treden en Z. H. doet derhalve een krach
tig beroep op de bisschoppen, om hier
tegen met kracht op te treden. Ook
zijn er lieden, die zich laten overhalen
de ondernemingen der vrijmetselarij te
begunstigen, niet door ontaardheid, maar
door zwakheid en gebrek aan doorzicht.
Hier is van toepassing het woord van
Paus Felix III„Men approuveert de
dwaling, waartegen men zich niet ver
zet, en men verdrukt de waarheid,
welke men niet dient." Men dient don
moed dier zwakke personen te ver
levendigen, door heil er aan te herin
neren, dat de kracht de handhaafster
is au plicht en waardigheid. Ook
moet men die lieden ter hulpe komen,
die zich door onvoorzichtigheid in de
armen der vrijmetselarij werpen en wier
aantal zeer groot is. Zij laten zich
verleiden door den schijn en door zekere
voordeelen, welke in't verschiet worden
gesteld. Krachtig moet derhalve wor
den strijd gevoerd tegen de magonnieke
sekte. Men moet haar het masker van
het gelaat rukken en hare geheime
plannen blootleggen. In de laatste
maanden heeft men in geheel Italië een
stem gehoord die met zekere ostentatie de
bedoelingen der vrijmetselaren kenbaar
maakte. Die lieden verlangen, dat men
voor den godsdienst in de plaats stelle
het naturalisme en zij noemen datde
sociale hervorming
Men beweert algemeen, zegt de Paus
ten slotte in deze encycliek, dat de
oude ijver voor het geloof der vaderen
in Italië is verslapt. Misschien wordt
dit niet ten onrechte beweerd en men
vindt zeker meer vurigheid bij hen, die
het geloof bestrijden, dan bij hen, die
het verdedigen. ïutusschen hebben zij,
die het goede willen, slechts te kiezen
tusschei. een onafgebroken strijd en den
ondergang. De moed der laffe en lauwe
lieden moet worden opgewekt, de gezind
heid der kloeken en dapperen bevestigd
en daarbij bewerkt, dat allen met ter
zijdestelling van alle verdeeldheid, in
eenzelfden geest en met dezelfde dis
cipline, ouder leiding der bisschoppen
den strijd aanbinden.
Met het oog op den ernst der zaak
en de noodzakelijkheid van het afwenden
der gevaren, dus eindigt te Paus, hebben
Wij besloten Ons in een schrijven op
directe wijze tot het volk te richten,
en Z.H. verzoekt den bisschoppen aan
dit schrijven de meest mogelijke open
baarheid te geven.
Wij laten hier deze tweede encycliek
in haar geheel volgen
Geliefde Zonen!
Als wachter van het Geloof, waar
aan de christen volkeren hunne zedelijke
en burgerlijke (geestoFjkc en tijdelijke)
verlossing verschuldigd zijn, zouden Wij
aan een Onzer verhevenste plichten te
kort schieten, indien Wij niet telkens
en luide de stem verhieven tegen den
goddeloozen strijd, waardoor men tracht,
Geliefde Zonen, U den kostbaren schat
des Geloofs te ontrukken. Door eene
lange en smartelijke ondervinding ge
leerd, kent gij de vreeselijke beproe
vingen van dezen strijd en gij betreurt
hem als katholieken en Italianen uit
den grond uws hartenKan men in waar
heid den naam en de gevoelens vati
Italiaan bezitten zonder in opstand te
komen tegen de beleedigingen, waaraan
die goddelijke geloofsleer dagelijks bloot
staat, een leer die de schoonste onzer
glories is, die aan Italië den voorrang
boven andere volken heeft verleend en
in geestelijk opzicht aan Rome den
schepter der wereld verzekerd en die in
staat was om op de ruïnes van het heiden
dom en der barbaarschheid het bewon
derenswaardig gebouw der christelijke
beschaving te doen verrijzen
Zoo ook, kan men met hart en ziel
katholiek zijn en met een onverschillig
oog aanschouwen, dat in dit land, in
welks schoot onze aanbiddelijke Ver
losser den zetel Zijnor macht geplaatst
heeft, Zijn leer wordt aangevallen, Zijn
godsdienst gehoond, Zijn Kerk bevoch
ten, Zijn Stedehouder gekneveld, terwijl
intusschen zoovele zielen verloren gaan,
die door Zijn goddelijk bloed zijn vrij
gekocht en die de uitgelezen kudde
van zijn schaapstal uitmaken En dat
terwijl inmiddels een volk, dat Hem in
negentien eeuwen altijd trouw was, is
blootgesteld aan het voortdurend en
hevig gevaar, dat geloof te verzaken
en zich op een pad gedreven ziet vol
dwaling en ondeugd, vol stoffelijke
ellende en geestelijke verworpenheid
Tegelijkertijd gericht tegen het hemel-
sche vaderland en dat hier op aarde,
tegen den godsdienst onzer Vaderen en
tegen eene beschaving, die zij ons met
den glans van zooveel kunst en weten
schap hebben doen erven, is die krijg,
waarvan Wij spreken, gij begrijpt het,
Geliefde Zonen, dubbel snood en straf
baar èn als eene beleediging der rnensch-
heid èn als de schennis der Opperste
Majesteit.
En waar zou die oorlog voornamelijk
anders bewerkt worden, dan bij de
sekte der vrijmetselarij waarover Wij
breedvoerig gesproken hebben in de
encycliek Humanum genus van den 20sten
April 1884 en in die van een jonger
datum den 15den October 1890, gericht
tot de bisschoppen, de geestelijkheid en
het volk van Italië Door deze beide
brèves hebben Wij der vrijmetselarij
het masker afgerukt, waarachter zij
zich voor de oogen des volks verbergt
en Wij hebben haar vertoond in haar
naakte wangestalte, in haar duistere
en verderfelijke handelingen.
Wij zullen Ons voor heden bepalen,
hare betreurenswaardige uitkomsten te
overwegen ten opzichte van Italië. Im
mers, sinds de vrijmetselarij sedert lang
onder het schoonschijnend mom eener
philantropische vereeniging en hulpvaar
dige vriendin des volks in ons schoon
land geslopen is en ten slotte door middel
van samenzwering, omkooperij en geweld
Italië en Rome zelf beheerscht, voor
hoeveel wanorde en onheilen opende zij
een deur in een tijdsverloop van ruim
een dertigtal jaren.
In zulk een kort tijdsbestek is ons
vaderland getuige geweest van veel
kwaad. De godsdienst onzer vaderen is
het mikpunt geworden van allerlei soort
verdrukking en men jaagt daarbij het
verfoeilijke doel na, het naturalisme te
stollen in de plaats van het Christen
dom, den eeredienst der Rede in de plaats
van den eeredienst var het geloof, de
zoogenaamde vrije moraal in de plaats
van de katholieke moraal, den vooruit
gang van het stof in de plaats van dien
des geestes. Tegenover de heilige leerin
gen en voorschriften van het Evangelie,
predikt men revolutionnaire stelsels en
wetten, en tegenover de katholieke we
tenschap en het katholieke leven stelt
men een atheïstisch onderwijs en een
ellendig realisme. De tempel des Heeren
is overweldigd door de confiscatie der
kerkelijke goederen heeft men het groot
ste deel weggenomen van het voor de
geestelijke bediening noodwendige erf
goed en door de lichting der seminaristen,
heeft men het aantal bedienaren van den
godsdienst verminderd tot beneden de
grens der uiterste noodzakelijkheid. De
toediening der Sacramenten heeft men
nog niet kunnen verhinderen, maar men
tracht toch reeds door allerlei middelen
het burgerlijk huwelijk en de burgerlijke
begrafenis ingang te doen vinden. En
al is men er tot dusver nog niet in
geslaagd, om der Kerk de opleiding der
jeugd en het beheer der liefdadigheids
instellingen uit de handen te nemen,
door aanhoudende pogingen streeft men
er naar alles te „verwereldlijken",
m. a. w. het christelijke cachet overal te
doen verdwijnen. Geen middelen worden
ook ongebruikt gelaten, om de stemmen
der katholieke pers, die men nog niet
heeft kunnen verstikken, in discrediet
te brengen en verdacht te maken.
En welk een partijdigheid, welk een
tegenstrijdigheid bij al deze aanvallen
op den katholieken godsdienst! Men
heeft kloosters en geestelijke instellingen
gesloten en men laat vrijelijk de ma§on-
nielie loges in aantal toenemen. Men
verkondigt het recht van vereeniging,
en de rechtspersoonlijkheid, waarvan
vereenigingen van allerlei aard ge
bruik en misbruik maken, wordt gewei
gerd aan godsdienstige genootschappen.
Men predikt de vrijheid van eeredienst
en de hatelijkste onverdraagzaamheid
en kwellingen worden niet gespaard aan
den godsdienst der natie, waaraan men
toch een bizonder recpect en een bi-
zondere protectie verschuldigd is. Ten
opzichte van de waardigheid en onafhan
kelijkheid des Pausen heeft men de
meest fraaie beloften afgelegd, maar gij
ziet aan welke beleedigingen Onze per
soon dagelijks is blootgesteld. Yrij spel
wordt gelaten aan manifestaties van aller
lei aard. Waar het echter de een of
andere katholieke demonstratie betreft,
is men er terstond bij, om ze te ver
bieden of op andere wijze te verhinderen.
In den boezem der Kerk moedigt men
het schisma, den afval, het verzet tegen
de wettige overheid aan; de godsdien
stige geloften en vooral de gehoorzaam
heid der religieuzen worden gelaakt als
in strijd met de menschelijke vrijheid
en waardigheid maar van den anderen
kant iaat men ongestraft goddelooze
vereenigingen bestaan, die hare leden
binden door schuldige eeden en zelfs voor
de misdaad een blinde en algeheele ge
hoorzaamheid eischen.
20 December '92.
Naar aanleiding van het bericht dat
te Petersburg het antwoord van Duitsch-
land op de jongste Russische uitlating
o ver de Duitsch-Russische onderhandeling
zou ingekomen zijn, wordt van goed
onderrichte zijde gemeld, dat er tot dus
verre van het ter sprake brengen van
den materieelen inhoud der jongste Rus
sische voorstellen niets bekend is.
Berichten uit Madrid maken melding
van eene groote opschudding in katho
lieke kringen wegens de eergisteren
aldaar plaats gehad hebbende inwijding
eener eerste protestantsche kerk door
den Anglicaanschen aartsbisschop van
COURANT
|MlllllllllllllilimilimillHiiMN
AAN DE
EN AAN