Dagblad voor Schiedam en Omstreken. 18de Jaarg. Zondag 10 Maart 1895. No. 5138. bureau oter$txacd 50. EERSTE blad. Opvoeding en Onderwijs. Een akelige gevangenis. zooTr konderwijs zijn zoo bedroevend en feuilleton. ALGEMEEN OVERZICHT. PRIJS TAN DIT BLAD: ^ooi Schiedam per 3 maanden Franco pei post door geheel Nederland Afzonderlijke Nommers f 1.50 o_ - 0.05 PRIJS DER ADVERTENTIËN: Van 16 regels0-60 Elke gewone regel meer- 0.10 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten °P>oecl"e 'anden blijft het vraagstuk van bonder" a 0nderwys aan de orde, en geen >neut F' I»6 resu'taten van een zoogenaamd 8°dsdjnrUSt^arent^' dat bet ver'angen naar zich 0nderwijs hoe langer hoe meer ch scherp Uit. sulfaten in Frankrijk en Engeland. ConiL^ ^Cl,ober jl« kwam een internationaal ^p,'°andVan S0Ci0l°Sie te ParÖs bijeen. On- beelt 6re °Pen')arir'gen van hoog belang ^°hn Li'h'v!^' 6en redevoei>ing van den beer in Fn„U, °ck over de opvoeding sedert 1870 Hew d dö aandacht getrokken. vanaen'=ern'dde'd aanta' personen in de ge- is van f heeR de Engelschman verklaard, J" «WO tot 5001) gedaald, genis vJaaHi-'ksch gemiddelde der totgevan- is O. i 6l'00ldee'(ien wegens ernstige delicten Met h Van 3000 tot 800- jeu d l etrfikkir.g tot de misdaden, door de en )lete( reveri' 's bet resultaat verrassend jono-gi6 jaar'ijksch aantal der veroordeelde wil u U' 1S gedaald vaR 14.000 tot 5000. Ik 8Ü iui^net-.®een statistiek lastig vallen, maar Voe«re mid "°g We' veroorlooven, er bij te van 47 dat '16t Setal der armen is gedaald de helttt0t ^Gr du'zend dus meer ban een let' S'atdsk'ek is opgesteld om Frankrijk Hok p i'6 j'e..geven> zegt een Parijsche revue, nation r,an bk beeft de hervorming van de °ndprae °Pvoe^n9 sedert een twintig jaren ten d0rtl6n' ^en bent die Fransche wet- Sramme,,SC!l0len'. d'e zi^n §ebouwd' de Pro" die S Z1j" uitgewerkt en de fondsen, 'rucht'H ten ^oste Selegd, en welke is de v°rrnin T" po8'n8en en van die her- Als de b W'd de ^ranscbe nnisdadigersstatistiek, eg^^^bb^o^J^an^de^overheid en van de 3) eenlr ^ad ?ens 8e'ezen in de besclirijving baeen ,scblPbreuk, dat de overblijvende» die an? van wasbaarsen hadden geleefd, be rsru j passagiers halt in waanzin in hij ilphdtende bü0t geworpen had. En nu had ben ko!,TiniS VCrbrand' wat Hjn leven red- staklJ ,eenutweeden 'ucifer, dien hij aan- elf .I,,P g hlJ °P Z'jn borl,°ge- Het stond op °f elf maar was t elf uur 0p ,jen hij p,Uuru nachtsDe lijkstoet, herinnerde H0e had 0111 tien uur. de berk verlaten. °veei uur zouden er zyn verloopen Hoe zedepreekers gelooven, dan moet de alarm kreet van een Léon Bourgeois op het laatste congres van den vrijmetselaarsbond te Nan tes, dan moet bijna de geheele publieke opinie in Frankrijk op geheel tegenover gestelde resultaten wijzen. Frankrijks gevangenissen zijn niet gele digd; zij zijn vol en schijnen reeds te klein'; het getal delicten en misdaden stijgt van jaar tot jaar, de rechtbanken en de politie zijn onvoldoende om die misdrijven te ont dekken en te onderdrukken vooral jeugdige misdadigers komen in schrikbarend aantal voor, in die mate zelts, dat verre van de verspreiding van onderwijs te zegenen, veel mannen van geest in Frankrijk twijfelen aan de deugd van het onderwijs, terwijl anderen het als een geesel beschouwen, het zelfs als een gevaar voor de geheele natie aanmerken. Hoe redeneert men vaak over dit onder werp in Frankrijk Het onderwijs voert menschen aan, die buiten hun stand treden en maakt benijdersde wetenschap doodt het zedelijk instinct en wapent met ge- duchter middelen het verstand en den arm van den merisch ter voldoening van zijne lusten. De Temps, een vrijdenkers-regeerings- orgaan, toont aan, dat men in Engeland nooit anders spreekt dan van opvoeding en in Frankrijk men steeds met onder wijs schermt. Onderwijs is slechts een deel van het breede en veelomvattende der opvoeding. In Frankrijk spreekt men slechts van on derwijs, als iets afgescheiden van de opvoe ding, zoodat de moraal altijd den leerling toeschijnt als iets bijkomstigs, vervelends, alleen er bij gevoegd om de volle uitzetting van zijn persoonlijk leven in verlangens en rechten te begrenzen en te hinderen. Is het dan te verwonderen, dat deze uiter lijke slagboom, zoo zwak en kunstmatig, wordt weggestooten tusschen de 15 a 20 jaren door de lessen van het schoollokaal en dat de jongelui hunne behoeften niet matigen? In den grond der zaak bedoelt het onder wijs slechts een aanbrengen van hoogere en fijnere gereedschappen om den leer- lang had zijne bewusteloosheid geduurd Ach, 't was hem niet mogelijk de uren te berekenen, die voor den ongelukkige den slakkengang gaan, terwijl zij voor den ge lukkige als een zwaluw daarhenen vliegen. Maar wat was dat? Zijn horloge stond stil. Missen zou men hem natuurlijk. Zijne verdwijning onder de tegenwoordige omstan digheden zou zijne vrienden zekerlijk ver ontrusten zij zouden alles in 't werk stel len hem terug te vinden, doch wie zou een levend mensch op het kerkhof in een graf kelder zoeken De politie zou een groot aantal menschen uitzenden om hem op te sporende Seine zou worden afgevischt, de ongelukkigen in de Morgue onderzocht, ieder politieagent zou een nauwkeurige per soonbeschrijving van hem in den zak heb ben, en hij hij zat inmiddels in den grafkelder van de familie Dorine opge sloten Doch ieder scherpzinnig beambte zou wel van het punt uitgaan, waar men hem het laatst gezien had. Zou ook de doodgraver ling in alles tevreden te stellen en wat is gevolg het De opvoeding wordt tot machteloosheid gedoemd en het onderwijs wordt waarlijk gevaarlijk. De Engelschen hebben een andere dwa ling weten te vermijden, waarin de Fran- schen zijn vervallen. In Engeland is het onderwijs verplichtend, het zal gratis en door leeken gegeven wor den, maar in Engeland heeft het woord laique (leek) niet denzelfden zin als in Frankrijk. In Frankrijk is het brutale slaïque" syno niem met anti-godsdienstigeene school is geen leekenschool als men er van God en van innerlijke verantwoordelijkheid voor God spreekt. Dus in Frankrijk zijn uit de opvoe ding alle deugd, alle rijkdommen van vrij, persoonlijk en levendig godsdienstig geloof verbannen. Het woord nlaïque" beteekent in Engeland eenvoudig »niet confessioneel", neutraal tus schen de gevestigde kerken. De Engelschen hebben den leekengods- dienst, wat in Frankrijk niet begrepen wordt, en daarom hebben zij in de hervorming van hunne nationale opvoeding de macht en de warmte van den godsdienst kunnen behou den en benuttigen als opvoedende kracht. Men durft niet openlijk zeggen, maar toch bekent men, dat de godsdienst de deesem, het toevoegsel, het onmisbaar aanvulsel is van de wetenschapdat het doel van de school niet is het persoonlijk verstand van volmaakte wapenen te voorzien, die aan de eigenbaat en aan den hartstocht den triomf over concurrenten en vijanden verzekeren, maar den geheelen, zedelijken mensch te vormen tot zijn hooger leven. Van het begin tot het einde der opvoe ding moet de leerling voelen en begrijpen, dat hij geboren is en moet leven om aan de stem van zijn geweten vrijwillig te ge hoorzamen, omdat God het wil. De vrijdenkers c. s. beweren een zede- leer te geven met onzedelijkheid, deugd in te prenten met ondeugd. niet kunnen terugkomen om de kaars te halen, die hij vergat mede te nemen P Ook zou mijnheer Dorine versche bloemen kun nen zenden, om diegene te vervangen, die de ruimte met haren welriekenden geur vervulden. Ach, hoe waarschijnlijk waren ai die vooruitzichten Doch als er niet spoe dig redding kwam opdagen, zou 'tte laat zijn. Hoe lang kon hij zijn leven nog wel rekken Went worth sneed met zijn zakmes de half verbrande kaars in vier gelijke deelen. Morgen avond dacht hij, zal ik het eerste stuk nuttigen, overmorgen het tweede, over- morgen-avond het derde, den dag daarop het vierde, en dan zal ik afwachten Hij had dien morgen niet ontbeten, een kop koffie kon toch niet voor ontbijt gelden. Hij had vroeger nooit bizonder veel eetlust, nu werd hij door knagenden honger ge plaagd. Zijn maaltijd verschoof hij echter zoo lang mogelijk. Volgens zijne berekening moest 't ongeveer middernacht zijn geweest, toen hij besloot tot den eersten zijner vier »Het onderwijs," zeggen wij, »moet gods dienstig zijn," zal het heilzaam zijn voor individu en maatschappij. N.-B 9 Maart '95. Blijkens berichten uit Brussel heeft de minister van financiën bij de Kamer drie ontwerpen ingediend, het eerste strekkende tot wijziging der tabaksaccijnsen, het tweede betreflende de vuur- en bakengelden en tot wijziging van zekere invoerrechten en het derde tot vestiging van een accijns op margarine. De Kamer van afgevaardigden te Parijs is nog steeds bezig met de behandeling der begrooting van oorlog. Men is nu zoover gevorderd, dat de algemeene beraadslagin gen zijn gesloten. De begrooting van oorlog gat aanleiding tot eene levendige discussie, welke echter geen ernstige gevolgen had. De socialist Jaurès verlangde de invoering van den tweejarigen diensttijd, met afschaf fing van de vrijstellingen welke tot dusver nog worden verleend. De minister van oorlog, generaal zur Linden, ondersteund door den minister-president Ribot, wilde van een dergelijk voorstel niets weten en het Kabinet behield ook nu weer de overhand. Nu komt de artikelsgewijze behandeling aan de orde. De oorlogsbegrooting bestaat uit 62 artikelen en daarbij zijn 20 amendemen ten ingediend. Het zal dus zeker nog ge- ruimen tijd duren, voor dat de Kamer daarmede gereed is en kan overgaan tot de behandeling der financieele begrooting, het gewichtigst deel van het budget. De Duitsche Landbouwraad, die thans te Berlijn vergadert, heeft een aantal voor stellen behandeld om de graanprijzen te doen stijgen. De meesten hebben in den geest van het ontwerp-Kanitz tot doel den Staat het ingevoerd buitenlandsch graan te doen koopen en slechts tegen bepaalden prijs van de hand te doen. De Berlijnsche bladen melden, dat de Keizer tot den con servatieven baron en agrariër Von Man- teuffel in een gesprek over het ontwerp- vreemdsoortige maaltijden over te gaan. Het stukje witte was was smakeloos, doch het bereikte zijn doel. Zijn honger was voor ditmaal gestild, maar een nieuwe reden om zich onaangenaam gestemd te voelen deed zich nu voor. De vochtigheid der muren en de wind, die koud door den onzichtbaren ventilator naar binnen woe, deden zijn lede maten verstijven. Alleen door aanhoudend heen en weer te loopen, kon hij hiervoor eenige baat vinden. Ook werd hij min of meer slaperig, en alle pogingen moest hij aanwenden, om den slaap te bedwingen. Hij gevoelde dat slapen voor hem sterven zou zijn, en hij had zich voorgenomen te blijven leven. (Slot volgt.)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1895 | | pagina 1