Dagblad voor Schiedam en Omstreken. eebste blad. ^Hristen-vrouw. 4"^ Jaar Zonaas* 4 Augustus 1895. bureau *g&oter£tvaat 50. V JO**-"'- PRIJS TAN DIT BLAD: '-cftiedam oer 3 maandenf 1,50 ï^ncn PGr post door geheel Nederland -2. z°nderiijlte Nommers- 0.05 PRIJS DER ADYERTENTIËN: -6 regelsf 0.60 - 0.10 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten Van 1- Elke gewone regel meer. aar wQ te" k°°in een boom in de maatschappij, Zaad)ein van oorsprong als het mos- takke^°0,tSch in ziJne ontwikkeling Schad aarc* omvatten, onder Norn Uw rusten zoet is. 't Is het Chris- iss°ri'S at>de^ 6en vruc^t aan dien boom, r*6 ^hrist'6 Zoomen die niet kennen; 't *0 6 en;Vr°ow. W0l<' Van 'p uvv gebieder zijn, had het tot i°d tot Eva geklonken; hij, ?0h ^egevei| evensgezellin in het Paradijs 0t>der ,je' z°u over haar heerschenzij n3atl staanrnaatschaPPij en de macht van Stra%er'cht Gods voltrokken hyj/i1 °P J 6 Were'd kende vóór Christus' hia '^etl da»26 Were'd> kent tot op den all nke&' n°^ £eene gezellin voor den ^e" het Vo a"een zijne slavinzij kent g^6 °1de Q.prWerP zijner zinnelijke lusten, kg 'eders Q ermanen waren de onbeperkte hen r naar n ecmgeuooienzij sta °d des aar w''lekeur verkoopen. Bij ari op»oL '"tons had haar recht van be- ee pr°U('enzij moest zich aan de tviöor Jsgevenwilde zij niet voor e e" haar 6r bunne echtgenooten «oe st °en van het leven in Walhalla. 50n /e Wa,0;"1 ^et hij de oude Romeinen A) lar.. digheirf o ^/gheid der vrouw Gedurende a|§ 6 verbod echtscheiding in het oude har ^^Pdi6n to°h werd de vrouw niet vjn echt»eb6 Pers°on aan de zijde van vtoa 't°n de n°0t beschouwd. Volgens de het 'htspr i°an ^et doodvonnis over de Vfoi,/beSchaame»' Treuriger «eg werd in Gicero 6 ®ome de toestand der de groote redenaar en ge- euHleton. >ie vertelling. he?aarha ,.B hiii g ziin u Je enveloppe naast mii «ei konervv°nherÏÏ Gn verdween terwijl lido geVen ®nde, wie zooveel moeite vjle Pao 6nvelonr, ik een hriet zou krij- «ep tler' veri?f °Pende, en op een vel- ito °t h<Wi met de voorstellingen r' ^°hn n volgende woorden las fe p' s*h, P. '"k Z Wij b S«hanai«1st Sok6 di.r, ^«zet - )s E^d. op het oogen- Oo 'ten ee, ',,er|' derhalve wenschen wij d»2e fpt'V°'geri.v f wij van veel waarde eif kev *?'ng te nWe e'gen bepalingen voor dat "emen- Het fs een bizon- °n' tot °nm'ddellijke voorziening zoodia uw tijd vrij is." leerde, verjoeg zijne vrouw Terentia, om eene rijkere te huwen. De consul Sulpicius verjoeg zijne vrouw, omdat hij haar een maal ongesluierd op straat had ontmoet. Bij de geciviliseerde Grieken, bij die minnaars der kunst, was van vrouwelijke waardigheid al evenmin sprake. Niet eens werd in Sparta aan de moeder de opvoe ding harer kinderen toevertrouwd: de al vermogende Staat zorgde daarvoor. En in Athene was de eerste gang van het meisje over de straten en pleinen ook haar laatste de gang naar de woning van hem, wien zij tot echtgenoote was aangewezen. En een maal daar aangekomen, begreep de jonge vrouw volkomen haar taak. Als de eerste der slavinnen moest ook zij spinnen en huis werk verichtten. En op haar grafsteen werden de symbolen der dienstbaarheid gebeiteldeen teugel om de gehoorzaamheid, een knuppel om de stilzwijgendheid, een uil om de waakzaamheid eener echte Grieksche vrouw aan te duiden. Hoe de toestand der vrouw bij minder »beschaafde" volken, bij de Assyriërs en Babyloniërs, was, laat zich gissen. Te Baby- Ion bestond o. a. de gewoonte, jaarlijks gedurende een maand de dochters op de markt ten huwelijk aan te bieden. Wiens hart gruwt niet bij de gedachte aan zulk eene gedemoraliseerde maatschappijbij wien wekt zij geene verontwaardiging? En nog heden ten dage is in de heidensche landen de toestand der vrouw dezelfde. In Siam moet de vrouw haren man bij zijne thuiskomst in knielende houding ontvangen en kruipend moet zij hem bedienen. Dik werf wordt zij als een onrein wezen eenigen tijd uit de samenleving gebannen. In China, het shemelsche rijk", wordt de geboorte eener dochter als een vloek des hemels beschouwd. De wetten laten den moord op meisjes toe. Maakt men van die vrijheid geen gebruik, dan is de opvoeding, die de dochter des huizes ontvangt, van dien aard, dat van geen opvoeding in den eigenlijken Volgde de onderteekening van een der voornaamste hotelhouders in de stad. Dit was wel een beleefde boodschap zelfs ik, met de gewone goede meening, die jonge mannen gewoonlijk van zichzelf hebben, was erover verstomd. Ik was bijna op mijne knieën gevallen, om werkgevers te smeeken om werk, en zij allen hadden een kort neen voor ant woord. Kon het ook soms een flauwe aardigheid van een der andere klerken wezen? »Als het dat is, zeide ik, zal ik hun toonen, hoe wij die schavuiten te Trog Hollows aan kunnen" en mijn hoed vast op mijn hoofd slaande en mijne manchetten alreeds in de hoogte schuivende bij wijze van voorzorg, stormde ik de straat op, en het hotel inloo- pende en op den boekhouder, aan den lesse naar staande, toerennende, legde ik mijn enveloppe voor hem lieer en riep uit »Is dit van hier verzonden Ik ben John P. Smith." Tot mijn uiterste verbazing boog de boek houder beleefd, glimlachte en zeide »Ja, mijnheer. Hier kellner, toon mijn heer mr. A's particulier vertrek. Hij wacht op dezen heer." zin sprake is. Zij wordt als dienstbode, soms als erger behandeld. Is zij volwassen, dar. wordt zij in het huis van den haar aangewezen echtgenoot gebracht, die geheel en al meester, gebieder over haar is. Hij kan haar slaan, haar verkoopen zelfs, om eene andere te huwen. Wat de waarde der vrouw in het oog van den Mahommedaan is, weten wij. Zij is slechts het middel tot het botvieren zijner zinnelijke lusten. De vloek, op Eva's hoofd geladen, is op hare dochteren overgegaande last, door haar getorst, is ook het deel van haar kroost geworden. Door eene vrouw was de zonde in de wereld gekomen, door eene vrouw zou de staat van dienstbaarheid ophouden zou der vrouw het juk van de schouders worden getild. »Ik zal vijandschap stellen tusschen u en de vrouw, tusschen uw zaad, en zij zal u den kop verpletteren." Door Maria zou de zonde worden over wonnen uit Haar zou de Christus geboren worden, die aan eene ontzedelijkte wereld de ware beginselen van zedenleer en naas tenliefde zou prediken. Christus zou den scheidsmuur, die tusschen den man en de vrouw was opgetrokken, omverhalenHij zou de vrouw de plaats aanwijzen, de zij in huisgezin en maatschappij moest vervul len, door den Heiland zou de staat van slavernij ophouden. Spreek niet van emancipatie" der vrouw. Terug gij allen, die de vrouw ontrooven wil aan maatschappij en huisgezin, die haar rechten wilt opdringen, waarnaar de vrouw niet vraagtde vrouw is geëmancipeerd gij wilt het heidendom met al zijne afschu welijkheden terugroepen. Wat de Christen-vrouw vermag? Wie twijfelt aan haar invloed op allenaan den zachten invloed op haren echtgenoot, aan hare opofferende liefde voor haar kroost, Ik volgde den kellner. Nadat wij een lange gang waren doorgeloopen, kwamen wij aan een deur. Hij klopte aan. Binnen riep een stem. De kellner opende de deur, ging terug, liet mij passeeren en sloot mij in de kamer. Ik stond in een klein, prachtig vertrek, met een Perzisch vloerkleed op den vloer, eenige zeer fraaie stoelen, een tafel met boekenrek en een boekenkastje. Er waren twee heeren van middelbaren leeftijd ge reed om mij op te wachten. »Wij zijn u zeer veel dank verschuldigd, mijnheer Smith, voor uw nauwgezetheid," zeide de eerste, mij hartelijk de hand schud dende. »Het geeft ons grooter verlichting dan gij uzelven wel kunt voorstellen," voegde de andere erbij, mij zijne hand aanbiedende. Ik boog glimlachend. «En zoo goed overlegd van u, in een vermomming te komen," zeide de eerste. »Gij zijt zoo wel bekend aan de deugnieten, dat gij, door in uw eigen kleeren te komen, allicht ruchtbaarheid aan uwe komst zoudt hebben gegeven maar die vermomming nu, zeg ereis, is die niet volkomen Ah, ah, is die niet volkomen Ik heb het genoegen welks opvoeding zij in christen-landen be hartigt? De Christen vrouw kweekt missio narissen, die eer. leven van strijd en ontbering tegengaan om Christus' wille; de Christen vrouw kweekt helden in den strijd voor het vaderlandzij kweekt heiligen voor den Hemel. Zij is de magneet, die alles om zich heen samentrekt; zij is het, die in allen hare liefde overstort. Ziedaar wat de vrouw geworden is door het Christendom en door h«t Christendom alleen. Het geloof in Christus heeft maagden voortgebracht, die haar eigen leven niet telden om anderen te brengen tot God heeft liefdezusters voortgebracht, die door drongen tot de van allen verlaten pestzieken die op de slagvelden voortschreden om te heelen, waar gewond was om met genezing voor het lichaam, troost en opbeuring voor de ziel te brengen. Daar is een strijd te strijden tegen het »moderne heidendom" een strijd, die zwaar is een, die al onze krachten vordert, willen wij niet bezwijken. Maar aan onze zijde strijdt de Christen-vrouw zij zal ons helpen, zij zal ons de palm der overwinning helpen wegdragen. Daar wortelt een boom in de maatschappij een boom, klein van oorsprong als het mos terdzaad, grootsch in zijn ontwikkeling, een boom, wiens takken heel de aard omvatten, in wiens schaduw rusten zoet is. 'tls het Christendom. Daar prijkt een vrucht aan dien boom, zooals andere boomen die niet kennen 't is de Christen-vrouw. ALGEMEEN OVERZICHT. 3 Aug. '95. De nieuwe regeering in Engeland zal den 12n dezer, den dag voor de bijeenkomst van het Parlement bepaald, eenige mede- deelingen omtrent haar program doen. De verwachtingen dienaangaande zijn niet hoog gespannen. Meer en meer wint te Londen maar eenmaal gehad u te ontmoeten, maar ik zoude u niet kennen. Een echt boertje, zoo frisch van het land, die linnen jas, die goed gekamde snor, die pruik". »Pruik," schreeuwde ik szie eens hier, als je me voor den mal houdt, zal ik". sGoed, zeer goed," zeide mijnheer A. lachende, en dan wederom ernstig wordende. »Maar nu laat ons tot de zaak komen, waarvoor wij u noodig hebben. Wij waren ten hoogste verschrikt van morgen, mijn heer Smith, toen wij vernamen dat lord Lumpkins, een Engelsch edelman, die zich in ons hotel ophoudt, dezen morgen alvorens ter buffeljacht te gaan, bestolen is geworden voor een zeer groote som, tienduizend pond. De goede naam van ons huis hangt ervan af. Wij bevinden ons in een verschrikkelijk dilemna. Bedienden en employés zijn onder zocht; allen zijn onschuldig, ik ben er zeker van. Onze nachtwacht is de eenige, die eenige gelegenheid had, maar wij vertrou wen in hem. Geen enkele gast heeft het huis verlaten. Het is ook geen inbreker geweest, neen mijnheer. Wordt vervolgd.) 5 Oqj» l i immifir'ijmi irniiciifi'illlllillKllll^lfll'lifil-l u:itlli:ri lliim mn M| q ^'55 "«icu uc unucpc it r> 0e„„eg<ie h;;

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1895 | | pagina 1