Dagblad voor Schiedam en Omstreken. eerste blad. 18de Jaar Zondag 1 December 1895. No. 5357. IBttreau "g$oter$txaat 50. dorste het beste Hotel, iÈSSÉa ;>ria£n,beletsel voor hem zijn om de ,6. Jeu8d t°t christelijke en lep de P 'jke deugden op te leiden, kun- S°cialistische schoolmeesters onge- feuilleton. i1»' wlJ kr00"- 'tLid" t™«i PRIJS VAN DIT BLAD: ^00r Schiedam per 3 maanden Franco per post door geheel Nederland •Wonderlijke Nommers f 1.50 - 2. - - 0.05 PRIJS DER ADVERTENTIËN: Van 16 regelsf 0.60 Elke gewone regel meer- 0.10 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten aangegaan. Wie (]n ttie®st3r jeuod in zijn macht heeft, is ^v°rdt m'Van de toekomst. Die waarheid Pfia en j'SSC'1'en door niemand beter begre- "a'st doo VeiJ^er toePass'nS gebracht dan ^eldonjp 6 vyan^en van de christelijke a' D ^P de jeuod) op de school zijn ®fis'acht !°Ingen 8ericht. Het opkomende kind^n Vormen in hun geest, het volk le 6011 °P te voeden en groot ^ereidh "1 bun denkkee'den) E>un'svens- harte] eSCh°Uwing' ten einde het later r hun kunnen beheerschen, zie- °vetal. °nveranderlijke tactiek altijd en Met t 4andacht daaroP kan niet genoeg de te.n °nzenfe,Vestigd. worden op het feit, dat jn le* socialisme schrikbarend veld i? toegev 6 °nderwijzerswereld. Dank aan J« opem-M eid van minister Van Houten, a' SociaHf a'S Zidn 8ev°elen verkondigt, s lsche meeningen in den onder- dentka8anc^a maken voor hun verderfe- Eep n beelden- 8d- v«!iJW bewijs voor de onbeschaamd- be8ihse|eartnee 2Ü voor hun gevaarlijke ,Ultkomen> leyerde dezer dagen JSlinr,0 ng> door de Amsterdamsche ^ersvtr 8r soc'aa'-democratische onder- T'nar t e?nigin8 gehouden. Jeiïland Was als spreker uitgenoodigd bet p1 6rs dan de Sewezen directeur K-arade n eruchte «varkenskot", de zooge- f.lj Pariis P\°fedingsinrichting van Cempuis i '^ijk W6et dat dit heerschaP in 51 U'tgeval|VVaar men anders niet preutsch •w en, om de schandalen, die zijn 2) s bie {Slot.) w®' ze8gen> dat 'k een LZ°° donk! ?acht h9' Maar 't>s hier bfa!abe,n kkf Zal even licht opsteken, lollende n °p ?en stoel en hield een S »an ïr,A°d\r een d" el.ctrische Weet mS Zeef groote verbazing, at Wat lk doen zal, ik blijt er Is l r°ep 'de! i,weer een ongeluk krijg •ha» el> lork kellner. Wacht, daar hangt j\ Chem rukte) maar er kwam nil- h w bril de schuil ^el befrijpelijk, want Jochern ?tsri,neergetrnkn00r tempertuurverande- isliv.® stroom h ?n nu kwamerweleen er. eete lucht binnen, maar geen Robin zelf liet niet na vervolgens de heerlijkheden van zijn opvoedingssysteem voor zijn hoorders in het schitterendste licht te stellen. Veertien jaar lang, zei hij, had hij zich aan de opvoeding van armen en weezen gewijd, die dezen geschikt zou maken voor het werkelijke leven. Dat onder wijs had den blik der kinderen niet gericht op het verleden, maar op de toekomst, waarmee het program der socialisten werd ten uitvoer gelegd. Geen onderscheid van standen, maar volkomen gelijkheid van allen, dus prentte hij hen in. Geen bovennatuurlijk geloof, geen dogmatische zedenleer. Geen Dan, woedend, smeet Jochem de gang deur open Mijnheer Maas, mijnheer Maas. De andere gasten openden hun deuren, verschrikt denkend, dat er iets ontzettends gebeurd was. De kellner vloog toe. Mijnheer, mijnheer, wat is er? Steek is effetjes de lamp op, asjeblieft. Nijdig duwde de kellner op 't knopje in de kamer en de lampjes gloeiden. wonderlijk, zei Jochem, ik maak je mijn compliment hoor, breng me nou een potje bier, wil je? Wat? Kan het niet Nou dan maar een glaasje wijn, een mensch is niet alle dag in de stad. De kellner bracht wijn en en ging. Watte mooie glaasjes, dacht^Johan, daar durf ik niet uit te drinken. Ik zou ze breken. Weet je wat ik doe. Ik neem dat aardige, kleine bekertje daar aan den muur. Jochem nam de spreekbuis van de telefoon en schonk die vol wijn. Maar er gebeurde iets ontzettends. Door den wijn heen kwam een stem«Ja, ja, ik ben er, wie is daar?" Heertje, heertje, stotterde Jochem, da s hekserij. Ik beet er van. Van al die weeshuis tot de opspraak van het land maakten, van zijn directeurschap is ontzet. En nu moet diezelfde kampvechter van het enseignement integral hier, in een land, welks onderwijswet uitdrukkelijk de chris telijke deugden voorschrijft, de ergerlijke anti-christelijke en heidensche theorieën komen verkondigen, waardoor hij zich in Frankrijk als opvoeder heeft onmogelijk gemaakt Wat door het buitenland wordt uitge worpen, wordt door de socialistische onder wijzers in het christelijk Nederland met geestdrift ingehaald. De onderwijzer Bogaerts uit Gent, die den heer van de porcherie introduceerde, mocht dan ook zeggen «Kun nen wij ten onzent, in België, onze overtui ging niet meer uitspreken, dan zullen wij het in vreemde, bevriende landen doen." In België, zei hij, is het onderwijs aan den godsdienst gekoppeld en worden gods dienst en moraal voor twee onafscheidbare zaken verklaard. Dat komt natuurlijk niet te pasde kinderen moeten zonder God ot gebod groot gebracht worden en in dat opvoedingstelsel had niemand zich méér verdienstelijk gemaakt dan Robin, de direc teur van Cempuis. Daar werd het ware, het eenig goede onderwijs gegeven, dat uitsluitend vrijdenkers en revolutionnairen kweekt, die later de heele maatschappij het onderstboven zouden keeren. zedelijke opvoeding, die berust op een van buiten geleerden catechismus, maar enkel »deugd, gelijk deze van zelf uit het midden van brave lieden te voorschijn treedt." De kinderen werden niet ingedeeld volgens de kunne; neen meisjes en jongens werden in alles gezamenlijk opgevoed, waardoor «het kwaad geen gelegenheid vond zich te ont wikkelen;" want de heer Robin meent, dat het kind in allen deele goed ter wereld komt. Voor de Katholieke leer van de erfzonde en kwade neigingen, die elk menschenkind uit zijn bedorven natuur meebrengt, haalt een zoo zelfstandig denker als Robin natunrlijk de schouders op. Dat ondertusschen de leer lingen, onder zijn leiding opgegroeid, allesbe halve engelen bleken, dat kan de omwonende bevolking van het «varkenskot" getuigen, voor wie de rakkers een ware plaag waren. Wanneer die kinderen in allen aeele goed ter wereld gekomen zijn, dan heeft zeker het onderwijs van Robin die aangeboren goede eigenschappen niet bijzonder in hen ontwik keld of versterkt. Maar op onze socialistische onderwijzers vergadering werd toch al het moois, door Robin omtrent zijn geliefde kweekelingen verteld, voor goede munt aangenomen. De voorzitter deelde mee dat het voorbeeld, te Cempuis met de integrale opvoeding gege ven, eerlang in Nederland zou nagevolgd worden. De vereeniging »De Dageraad" bracht al een fonds bijeen om weezen in dien geest op te voeden en te onderrichten. Bij den aanvang van de vergadering had de voorzitter er zich over beklaagd, dat maar zoo weinig schoolhoofden gevolg had den gegeven aan de uitnoodiging om deze samenkomst bij te wonen. Van de school- autoriteiten was, voor zoover hem bekend, alleen de heer Adama van Scheltema opge komen. Wat die voorzitter, de bekende socialis tische woelwater Hartog, zoo betreurde, komt ons nog een verblijdend verschijnsel voor. Het bewijst toch dat de Amsterdam sche schoolhoofden in 't algemeen volstrekt dingen moet ik niks meer hebben, ik ga naar bed. Wacht, ik zal eerst effetjes de lamp uitblazen. Jochem, die zijn slaapmuts behoorlijk had opgezet, zooals hij dat thuis gewend was, beklom een stoel en begon te blazen. Maar hij had goed blazen, 't licht ging niet uit. Daar kreeg Jochem een ingeving Heertje, wat ben ik dom zei hij, ik mot op 't knopje drukken, net als de kellner,'k weet het al. Jochem stapte parmantig naar een knopje toe en drukte. Maar hij had niet gezien, de brave Jochem, dat er «alarm" stond boven het knopje en hij was dus zeer extra verbaasd, dat in minder dan geen tijd het geheele personeel met brandslangen en emmers voor zijr. deur stond. Gaat dat licht hier zóó moeilijk uit, vroeg hij, heb je daar een slang voor noodig, bij mijn thuis blaas je maar. Toeterend, met donker kijkende gezichten, trok de kellnerstoet af en Jochem kon gaan slapen. Hij wierp de bedden en den matras, die hij voor dekens hield, op en vleide zich op 't ledikant. Maar hij lag daar heel wat niet benieuwd waren naar het opvoedings stelsel, te Cempuis gevolgd, en dat zij het aan de sociaal-democratische onderwijzers- vereeniging overlieten, daarmee te dwepen. Door hun terughouding hebben de school hoofden getoond, besef te hebben van hun waardigheid en hun plicht als wettelijk aangestelde opvoeders der jeugd tot maat schappelijke en christelijke deugden. Zij begrepen dat een opvoedingsstelsel zoo on maatschappelijk en onchristelijk als dat van Cempuis, in Nederland niet te pas kwam en wachtten zich wel, den directeur van het beruchte «varkenskot" de eer aan te doen van hem te komen aanhooren. Ondertusschen is het feit dat hij door een Nederlandsche onderwijzersvergadering werd uitgenoodigd zijn opvoedingssysteem uiteen te zetten, en dan hij door die ver gadering werd toegejuicht, al ernstig genoeg. Het toont duidelijker dan redeneeringen hoe de onchristelijke, socialistische geest in de onderwijzerswereld zich uitbreidt. Ditmaal bleven de schoolhoofden afwezig, maar de onderwijzers, die hier Robin toejuichten, zullen voor een deel ook eenmaal school hoofden zijn en dan onhinderd in toepassing brengen wat de schoolhoofden nu nog beletten. Onder de oogluiking van minister Van Houten dreigt alzoo het openbaar onderwijs meer en meer van den socialistischen geest te worden doortrokken. Dat is een groot gevaar voor het Nederlandsche volk, welks kinderen voor een aanzienlijk deel nog altijd van de openbare school gebruik maken. Daartegenover kan niet genoeg geijverd worden voor de godsdienstige, de christelijke school. Dank aan den ijver en de offer vaardigheid onzer geloofsgenooten verheffen zich tegenwooidig bijna overal Katholieke scholen, waar de kinderen van jongs af in den eerbied voor God en godsdienst en voor de maatschappelijke orde worden grootge bracht. Toch blijven nog altijd vele Katholieke kinderen van Katholiek onderwijs verstoken. minder goed dan thuis. Met zooveel kilo's dekens op zich, had hij het veel te warm en, wat het allerergste was, de schuif met «warm" er op was opengeschoven gebleven en zonder ophouden stroomde de hitte de kamer binnen. Dat hou 'k niet uit, steunde Jochem, ik wordt hier gebakken en gebraden. Hij kroop onder 't bed uit en lei het ge stoofde lichaam op een paar stoelen. Maar de hitte werd steeds heviger. Heertje, heertje, wat heet, wat heet Ik zal 't venster opschuiven. Ik kan niet meer 1 Jochem stapte met zware voeten, drui pend van 't zweet, naar 't venster. Hoe moet ik dat ding open krijgen klaagde hij. Hij zocht, hij probeerde, totdat hij ten laatste een koord vond, het jaloezie- koord, dat Jochem, die al zooveel vreemds gezien had, met veel overtuiging voor het koord hield, waarmee het venster kon ge opend worden. Hij rukte, rukte en 't heele jaloeziën- toestel viel omlaag, op Jochem, sleepte hem mee ten gronde en sloeg een vensterruit stuk» O* NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT HUt'lHI"11IIi a:':i.u i: i;ilillll^|l|i||li;iriMl||l|>|'l l|)i:i'!i in: i. tii

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1895 | | pagina 1