Dagblad voor Schiedam en Omstreken.
J® nimmer bestaat
uit twee bladen.
Eere zij Gofl inöenHoop!
!èSS's;
^.Nsftryïvö
ss^tfret
i8de Jaar^.
Woensdag 25 December 1895.
No. 5377.
^Bureau "g$oter&txaat 50.
VERSTE blad.
Modet-Millionnair.
Ee«wildL 1 J °0tmoed van den
- 0.05
der Mienw eHe 2eplaa,st in het nummer
t Sctaiedamsctae Courant van
^nuari 18M a 50 cents.
den: J"belende tonen va" dien zegezang
sPe'ends n yermengen zich weder met de
Echtelijk kl°kkeklanken in het plechtig
voor J, UUF' Waarin herdenken hoe
Scheen TE Hij Menschengestalte
HefnelSchèn V t h°°gSte eere den
ach% te maler J" géUk deel'
111 BetSen. ,°ndigd' geSmacht' eer ze
al hetgTnïaard' Het R°rate Coeli
vende T geworden, dat de ster-
?®r«»ering gemaakt ~n f een" ™are
PRIJS TAN DIT BLAD:
Voor Schiedam per 3 maanden
Franco per post door geheel Nederland
Afzonderlijke Nommers
PRIJS DER ADVERTENTIËN:
Van 16 regels0.60
Elke gewone regel meer- 0.10
Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten
aangegaan.
zalV dfei^ het Ho°gfeest van KERSTMIS
fciiif «r Schiedamsche Cou-
avond e.Usda&- en Donderdag-
«iet verschijnen.
t,„
ruischt het JadCT. bTge" Z0U' Weder
de koninti-i W Excelsis zoowel onder
len al' K,ljke gewelven der fiere kathedra-
nederiee °h l bescheiden bogen der
het Z l0rP1Ske;ken- Weder verkondigt
°m 0 g .,God' Dl« mensch werd als wij
FeedS had de wereld "aar die
der Zl S h6ils' d00r den jubelzang
du'zenden tm Werd vernomen I In
larlg de L T e" had V6ertIS eeuwen
brandend ^eri d6S harten' de zucht van
•^er E "E "aar den be'oofden Ver-
2°on nahet'ÏÏ om zege" smeekenden
dien smartkreetE Van Israël hadden
martkreet der patriarken herhaald
3)
2»V "raar* Üf'ï"1* hlJ n,al'<i« «Palette
•srtelle„,8^ch'le,™gascl,iedenis moeten
gro„i„4 "a" 6» woont,
h^U'tzichten „e hebtE Z'Jn' en weike
'°e het reilt en zeilt Woord a11^»
meer nog zij hadden der. lang verbeiden
erlosser als met den vinger aangewezen
en den tijd Zijner komst aangeduid. En nu
de jaarweken van Daniël waren vervuld, nu
de volheid der tijden gekomen was, verscheen
eindelijk Hij als God-Mensch, naar Wien
de wereld vier duizend jaren had gezucht,
de Langverwachte der volkeren, de Vrede
vorst die de zondige wereld met haren
Heer en Schepper verzoenen zou.
Wat een blijdschap, welk een zalige ver
rukking was het voor de herders in Bethle-
hems velden de boodschap des heils uit
-mgelenmond te vernemen, die hun ver-
"ondigde dat de belofte des Heeren eindelijk
was vervuld En nadat hun die blijde tijding
ver ondigd was, vereenigde zich aanstonds
met den Godsgezant die ze bracht, een
menigte van het hemelsche heirleger en
zegevierend klonk de kreet over Bethlehem's
veldenEere zij God in den Hooge- Die
Engelenzang was voor de herders een nieuwe
aansporing om den pas geboren Verlosser
mnne hulde te brengen. En vol geloof
en godsvrucht trokken zij op naar Bethle
hem s stal; en zij aanbaden den God van
Gernel en aarde Wiens heerlijkheid zij in
het hemelsch licht zagen afgestraald, als een
arm schreiend Kind in doeken gewonden,
neerliggend op een weinig stroo.
Dat tooneel van geloof en godsvrucht
zien wij telken jare vernieuwd als de ge-
loovige wereld opgaat, om het geheim
's Heeren Menschwording te vieren.
eder buigt zich de geheele christenwereld
voor de Kribbe van Bethlehem. En hetzij
ie in aantrekkelijke nabootsing geplaatst
is in de gezellige huiskamer, of in het ver
sierde schoollokaal, of in levend geloof en
vurige godsvrucht gezocht wordt in 's Heeren
tempel, waar wij voor de versierde altaren
als voor Jesus' Kribbe nederknielen, overal
ooren wij dien zegezang der Engelen
ruischen. Voor allen die aldus met goeden
wil bezield, het Geboortefeest des Heeren
vieren heoft hij zijn vollen zin en beteekenis
behouden. Het is de juichkreet des harten
ge~daartoe l ^N,?7T-Huphie' hoe komt
thuiskom vL •Za',h3J mij zeker als ik
7'™° ™yn deur staan opwachten
- Neen, dat heeft geen Hood, denk ik.
o-ek l dt miJ weer voor den
gek! Ik merk het we!.... Maar het is
Hetr'moet EE Ég het hlü
arm T n verschrikkelijk wezen, zoo
kon doenJn'n hTU.udat ik ietS voor hem
oude kleeren. Zoudt g^dffinTatEij dm
TrevorEk Z'd E"hem Prachtigriep
kreeen hlhh ""E Rlet in mi> hoofd ge-
jas en wiï»"Vschilderen in zwarten
dat noem t das'. Wat CT 'appen noemt,
noem ik poene; en wat in uw o0<mn
ac£'g 1S',dat is.ln mijne oogen schilder
dat uintu®schen, ik heb er niets tegen,
z,t JkJ ,TOOrtaan wat heter m de kleeren
-jazal hem dus uw aanbod overbrengen
ik zon t!Vzeide Hughie in vo"en ernst,
willen zijn ei8enlijk nlet gaarne schilder
niet" alfitTfliChtZ6ggen! Maar' waarom
als vragen mag?
over den Wonderbare, den Verwachte der
volkeren, die Zijn volk indachtig was en het
kwam verlossen van zijne zonden.
Maar daar buiten de gewijde tempelwan
den, voor hoevelen is de jubelzang der
Engelen een zinlooze klank geworden. Zij
hooren als de echo van dien zegezang te
midden van het gedruisch der wereld weer
klinken, maar de hooge bateekenis van dit
hemelsch woord bereikt hen niet. hoe
krimpt ons het hart ineen als wij bedenken,
dat er zoo velen zijn die voor het groot
geheim van den Kerstnacht niets gevoelen,
wien de gedachte aan een Menschgeworden
God een dwaasheid en een ergernis is.
Doch ook hoe wordt de ziel met droefheid
vervuld als wij ervaren, dat er zoovelen zijn
die wel-is-waar dit groot geheim niet open
lijk loochenen, maar toch door hunnen
handel en wandel toonen dat het geloof in
Christus' Menschwording niet leeft in hunne
harten, dat het geen vruchten voortbrengt
voor hun godsdienstig en maatschappelijk
leven.
Aan alle goden worden offers gebracht
en eer gegeven, behalve aan God in den
Hooge, Wien alleen alle eer en glorie toe
komt. Zien wij niet in onzen tijd het zin
genot, de onverzadelijke dorst naar aardsche
schatten en genietingen, de hoogmoed des
levens, de zucht naar standverheffing, ver
borgen onder den schoonklinkenden naam
van lotsverbetering, op den voorgrond tre
den en als tot het hoogste, het eenige doel
des levens verheffen Zien wij niet den
vrede der familiën verstoord, veeltijds om
een te ver gedreven of misplaatst eergevoel,
of om het broos en wisselvallig bezit der
wereldsche goederen? Worden er geen
offers gebracht aan den toomloozen heb
zucht, aan den lagen hartstocht, aan den
afschuwelijken haat en wraakzuchtbloedige
offers dikwijls, die het hart van ontsteltenis
doen ineenkrimpen en de wereld met schrik
en ontzetting vervullen
Is er scherper contrast denkbaar tusschen
dezen geest van onzen tijd en het schouw-
Omdat gij schilders, geen hart in het
lijf hebt.
Een schilder heeft zijn hart in zijn
hoofd, antwoordde Trevor. Ieder zijne roeping
in de wereld Onze roeping is. het leven
weer te geven zooals wij het vinden, niet
het te verbeterenEn vertel mij nu
eens hoe Laura het maakt. Dat oude model
intereerde zich bijzonder voor haar.
Wat Ge hebt hem over haar toch
niet gesproken riep Hughie.
Zeker wel. Hij weet er reeds alles
van, van het lieve meisje, en van dien
onverbiddelijken kolonel, en van de 10,000
pond.
Ge hebt dus dien ouden bedelaar al
mijne particuliere aangelegenheden aan den
neus gehangen riep Hughie, rood van
ergernis.
Mijn beste jongen, hernam Trevor
glimlachend die oude bedelaar, zoo als
ge hem belieft te noemen, is een van de
rijkste menschen in Europa. Hij zou morgen
half Londen kunnen koopen, en dan nog
meer overhouden dan wij met ons beiden.
Hij neeft een eigen huis in alle hoofdsteden,
dineert van gouden serviezen en kan, als
spel dat ons in den armen stal van Bethle
hem te zien wordt gegeven In onzen tijd
de hoogmoed en het zingenot ten troon
verhevenin den stal van Bethlehem de
nederigheid, de versterving, de ontbering
van ieder genot, op de verhevenste wijze
beoefendEen arme stal door de menschen
vergeten, woonplaats van den Koning van
Hemel en Aardeeen harde beestenkrib,
rustplaats van den God van het Heelal, Die
ter nauwernood eenige windselen heeft om
Zich te dekken Is er wel iets meer in
staat ons tot nadenken te stemmen
Het is dan ook maar al te waar, dat
alleen bij de Kribbe van Bethlehem gene
zing der kwalen van onzen tiid is te vinden.
Daar rust de groote Geneesheer, Die ze
door Zijn voorbeeld heelen zal, wanneer wij
er slechts getrouw op letten en het tot
richtsnoer maken van ons leven. In het
licht, dat uit den stal van Bethlehem straalt,
verdwijnen al de dwaallichten van onzen
tijd. Geen hoogmoed die niet is te onder
drukken bij de gedachte aan den grooten
Arme van Bethlehemgeen ongeregelde
zucht naar aardsche schatten en genietingen
die niet is te beteugelen bij het gezicht
van het schreiend wicht in Bethlehem's
stalgeen wraakzucht die niet is te bedwin
gen bij het gezicht van den God van het
Heelal op een weinig stroo, Die zich reeds
in Zijn eerste levensdagen door Herodes'
zwaard zag bedreigd.
Alleen wanneer het voorbeeld van den
grooten Arme van Bethlehem, naar gelang
van 's menschen krachten, meer navolging
zal hebben gevonden, zal de hedendaagsche
maatschappij genezen worden van de kwalen
waaraan ze lijdt. Drage de huidige feest
viering daartoe in ruime mate bijdan zal
er meer eer worden gegeven aan God in
den Hooge, en zal het zijn wat wij onzen lezers
van harte toewenschen
een heilvol, een zaiiir Kerstfeest
hij verkiest, Rusland beletten om ten oorlog
te trekken.
Alan man wat zegt ge toch
riep Hughie.
De zuivere waarheid, zeide Trevor.
Die oude man, dien gij dezen morgen in
mijn atelier ontmoet hebt, was baron Haus-
berg. Hij is een vriend van mij, koopt mij
al mijne stukken af, en droeg mij onlangs
op, hem uit te schilderen als bedelaar.
Ja, wat zal ik u daar nu van zeggenWie
eenmaal millionnnair is, mag zich dergelijke
grappen veroorloven. En ik moet verklaren,
hij was een prachtige figuur in zijne lap
pen, - ot liever, in de mijne want het
was een oud stel, dat ik nog uit Spanje
heb meegebracht.
Baron Hausberg
Niemand anders.
(Slot volgt.)