Dagblad voor Schiedam en Omstreken.
20ste Jaarg,
Zondag 14 November 1897.
No. 5945.
1$umm "^Sofersfraaf 50.
EERSTE BLAD.
PATER BRYDAYUE,
PRIJS VAN DIT BLAD:
Voor Schiedam per 3 maandenf 1.50
Franco per post door geheel Nederland - 2.
Afzonderlijke Nummers- 0.05
PRIJS DER ADVERTENTIËN:
Van 16 regelsƒ0.60
Elke gewone regel meer-0.10
Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten
aangegaan.
0FFICIEELE BERICHTEN.
Kennisgeving.
Burgemeester en wethouders van
Schiedam,
hengen ter kennis van de ingezetenen
dat door den raad dier gemeente, in zijne
epen bare vergadering van den 12deB dezer,
genoemd zijn tot leden der commissie, be
tast om burgemeester en wethouders bij
staan in het beheer van de gemeente-
•"eituging, onder voorzitterschap van een lid
vAn het dagelijksch bestuur
<ta heeren J. H VAN WESTENDORP JDz.,
C. VAN DER VLIES,
P. LOOPUYT en
W. A. BEUKERS.
En is hiervan afkondiging geschied, waar
het behoort, den 13don November 1897.
Burqemcester en Wethouders voornoemd
VERSTEEG.
De Secretaris,
VERNÈDE.
(Ingezonden).
Dat het den landbouwers tegenwoordig
*®or den wind gaat, er zal wel geen mensch,
die nog een greintje gezichtsvermogen heeft,
*ijn, die het durft beweren. De landbouwende
stand gaat achteruitdit is een feit, dat
liet weggeredeneerd kan worden. En die
Achteruitgang dateert niet van voor enkele
J*rensedert enkele tientallen van jaren is
des landbouwers bedrijf niet voordeelig ge
feest. Het eenige middel om in dien on-
gUnstigen toestand verbetering te brengen
ls het vereenigingsleven, door gezaghebbende
'hstnnen op het voetspoor van onzen grooten
Feuilleton.
®ET GELOOF EN DE WERKEN.
(Een Sermoen van tien minuten.)
8)
Dan zult gij, doordrongen van afgrijzen
r uwe bedreven ongerechtigheden, u in
d® armen mijner liefdadigheid komen wer-
P®h, tranen" van wroeging en naberouw
®t(>rtende, en, door uw groot berouw ge
geven, zal ik u welsprekend toeschijnen."
Niets is in staat den diepen indruk af te
j^ulen, welken de woorden van pater
®ryJayne op zijne, r.og pas te voren zoo
0,1gunstig jegens hem gestemde, toehoorders
"fAakten; in een godsdienstige bewondering
*®rzonken luisterden zij naar hem, te midden
®®ner diepe stilte.
Na een oogenblik rustens, hernam hij
»Maar, zegt gij, het is het brood van het
^oord Gods, dal wij met zooveel ongeduld
*®rwachtenWaarom steldet gij ons ge
bild I00 lang op de proef Waarom omdat
Paus Leo XIII aanbevolen. Niet enkel de
ambachtslieden, ook de landbouwers moeten
zich aaneensluiten.
Het naburige Duitschland zei onlangs
de bekende schrijver B. R. F. van Vlijmen
in De(n) Katholieke(nGids kan tot
voorbeeld strekken hoe het vereenigingsleven
den landbouwer heil kan aanbrengen. Het
toonbeeld van de Duitsche boerenvereeni-
gmgen is de groote Westfaalsche vereeni-
ging van welke de heer Von Schorlemer
Alst (vroeger Katholiek afgevaardigde in den
Rijksdag) voorzitter is.
De vereenigir.g heeft goede vruchten
voortgebracht. Haar doel is de leden zede
lijk, verstandelijk en stoffelijk te verheffen,
het grondbezit te beschermen, den land
bouwersstand krachtig te maken.
Ofschoon de groote meerderheid der leden
tot den Roomsch-Kathoheken godsdienst
behoort, worden andersdenkenden niet uit
gesloten. De eisch, waaraan elk lid moet
voldoen, is het beoefenen van eenen chris-
tehjken levenswandel.
Negen jaren geleden telde deze vereeni-
ging twee en-twintig duizend leden, zoowel
groote grondeigenaars als kleine landbouwers.
Het kapitaal bedroeg 186.000bijeen
gebracht door contnbutiën van de leden
en de giften van rijke lieden. Von
Sehorlemer Alst, bijgenaamd de Boeren-
koning, schonk o. a. in 1887 dertig duizend
Mark of f 18.000 voor het reserve fonds
van de landelijke centraalkas. Een navol
genswaardig voorbeeld gewis voor de ruim
met tijdelijke goederen gezegenden.
De centraalkas is eene maatschappij met
actiën tot voorziening in de behoeften van
de landelijke bevolking. Haar zetel is te
Munster gevestigd. Het grondkapitaal is
500.000 Mark of f300.000. De aandeelen
zijn groot 500 Mark, op naam. Aan de
centraalkas kan men geld leerien tegen matige
rente en wel van 600 tot 45.000 Mark.
God op mijnen weg eene geheele familie
gesteld had, welke naar het brood der
liefdadigheid wachtte. Het was een kind,
dat van gebrek stierf naast het bed van
zijnen zieken, bijna stervenden vader het
was eene moed r, die zoo ongelukkig was,
dat zij aan de orzienigneid gmg twijfelen.
En door eenen valschen eeroieu voor de
wereld, zoude ik, een priester van Jezus
Christus, mij van zooveel lijden hebben
moeten afwenden ;geen eten hebben moeten
geven aan de hongerigen, geen troost aan
de bedroefdenEn dat alles had ik moeten
doen, om uw ongeduld en uwe trotschheid
te ontzien? Werpt u allen op de knieën,
buigt uwe hoofden in het stof en smeekt
God om vergiffenis, of liever, schuldige rijken,
rijken, die misschien in het laatste oordeel
door God hongerig van de tafel des heils
zult weggezonden worden, doet op Lazarus
de kruimelen van uw maal vallen, opdat
ten minste een enkele stem zich ten uwen
gunste verheffen moge, wanneer de bazuir
des wrekenden engels in het onmetelijke
ruim den verschrikkelijker, kreet, die de
dooden opwekken en de zondaars van
angst en schrik verstijven zal, zal doen
weêrgalmen het laatste oordeelhet laatste
oordeel
»En wie van u zal dan de oogen durven
De winsten blijven het eigendom der ver-
eenigmg. Geen enkel lid van het bestuur
geniet eenig salaris. Wie nu geld bespaard
heeft, kan hier geld storten om behoeftigen
te helpen en geniet eene matige rente. Wie
geld noodig heeft, kan hier geld leenen.
Teneinde de behoeftigste landbouwers te
ondersteunen, bezit de maatschappij meer
dan vijftig kleine spaar- en credietbanken,
waar zeer kleine sommen kunnen worden
geleend voor ééne week, éér.e maand, één
jaar tot tien jaar. Deze sommen kunnen zeer
gemakkelijk in termijnen worden terug
betaald.
De kleine credietbanken hebben hun eigen
bestuur en kiezen gezamenlijk het bestuur
van de centraalkas. Behoeftige landbouwers
worden door deze kleine banken in staat
gesteld om een klein eigendom te verwerven
zij worden beveiligd tegen de heerschappij
der Joden, die het er op aanleggen de land
bouwers uit te zuigen.
Sommige Joden worden door woeker rijk,
omdat zij gewetenloos te werk gaan als
aanhangers van de Talmud-leer, waarin het
stoffelijk en zedelijk vernietigen van de Goïm
of Christenen, d. w. z. van de afgodendienaars,
als een Gode welgevallig werk wordt aan
geprezen, waarin volgens den gezaghebbenaen
Joodschen schrijver mozes Maimonides wordt
voorgeschrevenmet woeker te leenen aan
de Cuteaniers: dat zijn allen, die buiten
het Jodendom staan.
Het zijn de practijken der Joden, tegen
welke de Boeren-vereeniging den landbouwer
beschermt. Als een boer door een Joodschen
woekeraar met een proces wordt bedreigd
en de eerste zijn goed recht bewijzen kan,
wordt het proces gevoerd op kosten van de
Boeren-vereeniging. Merkwaardig zijn de
uitkomsten, die de vereeniging op dit stuk
heeft verkregen. Vooreerst is het terrein,
waar de vereeniging werkt, geheel van
woekeraars gezuiverd. Eu ten tweede is
opslaan tot den Zoon, die aan de rechter
hand zijns Vaders zal "gezeten zijn? Wie
van h zal antwoorden, als een onverbiddelijk
Reenter zal vragenwelk goed hebt gij
ged an? Dan zullen de klachten, die gij
niet gestild, de smarten, die gij met ver
licht iiebt, wanneer gij daarvoor slechts uw
overtolligs behoefdet te geven, zich tegen
u verheffen en uitroepen vloek, vloek en
verdoemenis over uDeze kreten zullen u
vervolgen tot in de hel en voor eeuwig uwe
straf en kwelling zijn.
Haast u dan om uwe zielen te redden,
terwijl het nog tijd is; maakt u voorspre
kers," die op den dag der wraak en der
gramschap voor u bidden kunnen gij hebt
slechts een middel om den rechter te stillen,
die uw lot in zijne handen heefthet is de
liefdadigheid.
Wat toude ik hier nog meer kunnen bij
voegen Waartoe zou het dienen, het woord
van den God, wiens barmhartigheid gij zult
inroepen, te verkondigen, indien gij zeiven
zonder barmhartigheid zijt? Oefent dan de
liefdadigheid, daar zij alléén u kan redden....
Maar haast u, want misschien blijven u
niet eens de veertig dagen over, die de
profeet aan Ninive gafl Morgen, heden,
straks kan de dood u komen overvallen. Er
blijft u misschien maar ééne seconde tus-
hoofdzakelijk op aandrang van die vereeniging
op den 24sten Maart 1880 eene wet tegen
den woeker tot stand gekomen.
Ware het niet te wenschen om aan
het verlangen der Westfaalsche boerenver-
eeniging tegemoet te komen, worden sedert
1885 in Duitschland invoerrechten op vee
en landbouwproducten gehevenware
het niet te wenschen, dat ook de Neder-
landsche regeermg beter begreep van welk
een groot belang het is voor een rijk, dat
de landbouw ondersteund worde Immers
door de armoede ten plattelande te bestrijden
en daar de welvaart te vermeerderen, wordt
een slagboom gesteid tegen de gestadige
volksverhuizing naar de steden, die in onze
dagen zoo onrustbarend toeneemt. De arbei
ders toch, die bij de verarmde boeren geen
werk meer kunnen vinden en de verarmde
boeren zelf trekken naar de steden, vinden
daar geen werk en vermeerderen daar de
klasse der werkloozen, de klassen der on
tevredenen, die gemakkelijk het oor leenen
aan de duivelsche inblazingen der socialisten.
Om die reden is het zeker ook in ons
land een gunstig verschijnsel, dat op vele
plaatsen Boerenbonden worden opgericht.
Dat het aantal dier bonden voortdurend
toeneme en gestatig winne in ledental
de landbouwende stand kan er slechts voor
deel bij hebben
Stads- en Gewestelijk Nieuws.
Schiedam, 13 November 1897.
Voortgezette vergadering ran den Raad
der gemeente Schiedam op Zaterdag
13 November, 's namiddags 2 nre.
Voorzitter de Burgemeester, de heer H. J.
Versteeg.
Afwezig de heeren Dr. de Bruijn, Loopuyt,
Van der Vlies en Van Westendorp.
De Voorzitter, de vergadering heropend,
deelde mede, dat nog ingekomen waren de
volgende stukken schrijven van den Direc-
schen het goede voornemen en den dood,
tusschen de eeuwige zaligheid of de eeuwige
verdoemenis, tusscaen dn kortstondige leven
en de eeuwigheid verstaat mij welde
verschrikkelijke eeuwigheid
Na net uitspreken dezer gewichtige woor
den viel de priester op de knieën, bedekte
zijn gelaat met de handen, om de verschrik
kelijke godspraak te overwegen, die hij
geopenbaard had.
Toen hij het hoofd weder oprichtte, zag
hij zich omringd door eene menigte perso
nen, die handen vol gouds voor hem neder-
legden, zelfs gingen eenige vrouwen zoo
verre, dat zij zich ontdeden van hare sieraden
en dezelve bij het reeds bijeengebrachte
goud wierpenanderen gingen in de kerk
rond, om de liefdegaven van de toehoorders
in te zamelen. Binnen weinige minuten
waren er meer dan vijftig duizend kroonen
voor den preekstoel nedergelegd.
Pater Brydayne gaf deze sommen aan
de priesters van St. Sulpicius in bewaring,
nam er duizend kroonen voor Boucher af
en begaf zich naar de woning van den
kunstenaar. Maar eene nieuwe gedachte
deed hem eensklaps eene andere richting
nemen, en hij begaf zich te voet naar
Versailles.
Wordt vervolgd)
OF