voor Schiedam en Omstreken, Eerste blad. •^eebicanisme. 22ste J aars. Zondag 5 Maart 1899. No. 6338. bureau "gêoter&tvaat 50. ligf.6n' n gr°ndSlag M.d!;g° ]°ot de b5t De Willemsorde. i«rd.7den' h* '•«- k-ih l l ®n haar handen z'nh dteekh4eDnet: 'k.ZaI traChte" ?Ün veTma^erSrJ®0.en'ePde haar 8elaat op lefdevol en streed h J beschouwde haar NIEUWE SGHIEOAMSCHE COURANT PK IJS TAN DIT BLAD: ^oor Schiedam Der 3 maanden f 1 50 1 ranco per post door geheei Nederland - 2. - ■Tfzonderiijke Nummers - 0.05 III'III ui I Hl'II 11. PK IJS DER ADVERTENT!fiN: Van 16 regeisf0,60 Elke gewone regei meer -0.10 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten ®en schrijve'^6 dagen heeft Z. H. de Paus aartsbisschon ger'cbt aan kardinaal Gibbons, ArnericaniSme Baltimore> waarin het Weging op nor !nzooverre het eene be- 8°dsdienstig gèbek"kerkeliJk of ook zuiver Verdachte °of o aan^Q^t» waaraan be8r'Ppen omtrent gehe®'. ®r' al valsche baarheden en verschillende religieuze Ue eerw. p t ln de Noord-Braba.nJï>n Heuvei levert gen over den aard H ®®nige heschouwin- Ainericanisme, dat in ®trekklng van het ^eemgde Staten d® W« ontleenen daaraan ht T W°n" »Geen re^eH Voigende Anaericanisme verkmïïT V°lgenS het voor de K»th y sllJker e« voordeeliger scl>eiding van Kerk eö^Staat 6er, neen „„„unSeen gunsti- b geschikter voor Ho k democratie T m®nsch- ^PUbhek ,T/e gr°°te Amerikaansche beid mensch meerdere vrij- bijcej". 2ijn handelingen, en maakt het hem den 4 g getnakke'ijker, met de leiding van Populair mede te werken onder hare beerde6 lnstellingen Seciet de mensch v°lkotn re Vridbe'd' om zVne eindbestemming eigens6"!, bAereiken' BÜgevolg zal (altijd Kerk in a Amencanisme) de Katholieke nemen n '6 mate luister sn hloei toe- hare bedienaars in het 'hoet er aanWillemsorde Dij plukte zenuwachtig aan do ,i i 11 deed een zwakke po^n* d®kh®ns dat 'lmallehbed opt te richten, om het me,sje S'ond K f ®'nd van het vertrek het venster Z'en' Z® staarde Ult de wV®"f®r> l®rwiJ' de tranen haar langs 'Pnchtig samen wrongen, hij? t' JL'V^81®' Wat wiJ bezitten, zei stem te gevenf e6mge VaSthe'd aan 21J" *°u d°an er^n'f .^j1 'k' dat 'k bever sterven aan er afstand van doen. -- o" d a'S ®en klei" kind. Stel hot d® haar blonde '°kken. - tel het met uit, kind zei hij aan- burgerlijk leven de leer dezer republikeinsche instelling meer en meer volgen zullen. In het politieke en sociale leven dus de grootst mogelijke onafhankelijkheid. Maar het Americanisme beweegt zich niet alleen op politiek gebied; ook in het boven natuurlijk, godsdienstig leven volgt het een geheel eigenaardige, en bij zijn eerste kennismaking reeds zeer onvertrouwbare richting. Het valt niet te ontkennen, dat in een halve eeuwe tijds de toepassingen der jongste ontdekkingen een geheelen ommekeer hebben gebracht in de stoffelijke wereld, omkee ringen talrijker, grooter, dan die van ver schillende vroegere eeuwen te zamen. Nie mand zal het betwijfelen evenmin als dat sinds dien de behoeften en nooden, de nei gingen en denkwijzen een geheel ander karakter dragen. Doch, moet daarom, of liever mag daarom, de tucht der Kerk naar persoonlijk goedvinden worden gewijzigd, gewijzigd in die mate, als het America nisme wil Zulke ommekeer en zoo ingrijpende ver anderingen op stoffelijk gebied moeten vol gens het Americanisme haar terugslag doen gevoelen in de zedelijke orde van den mensch. Zij vorderen en verwekken in zekere mate meer energie, meer persoonlijk initiatief, meer onafhankelijkheid en grootere geschiktheid om zich aan het nieuwe te conformeeren, en de vroegere zienswijze en de tot nog toe gevolgde practijk ook in de zedelijke orde op te geven. In dergelijke omstandigheden wordt eerbied voor de aloude gebruiken, die tot nu toe bijna gold als een verdienste, in menig opzicht een zwakheid, "en 8ebrek en achterlijkheid en teruggang de passieve deugden, die eens de eerekroon waren van een tijdstip, waarin men slechts den stroom behoefde te volgen, moeten plaats maken overal voor de actieve deugden, zonder welke thans niets meer stand houdt. moedigend. 't Moet er toch van komen en t begint koud te worden Het vertrek was bijna geheel ledig, twas hopelooze, meewarige armoe daar binnen, armoe, die den geest breekt, den moed ontneemt Zij brak het hart van den oude, die hulpeloos terneer Ja<r een der dapperste onder de dapperen nu verge ten, zonder vriend zijn eind tegemoet gaand - omkomend van gebrek. Zijn dochter overhandigde hem na eeni»e aarzeling het doosje met het kruis. Zijn lange, doorschijnende vingeren brachten het aan de lippen. Neem het, zei hij ademloos. Ik kan et met meer zien. Ga, het zal ons geld oi engen en morgen. moro^aSL d® °Ud® kreet morgen maar èr pllétr|Wa\r ®n bracht niets dan èn dorst Met he? Ij- tl?®'® Was het kerst<™ zich vnnrfi if® kl-inood spoedde Lize z ch voort langs de voile straten. Ze drukte het doosje vast tegen zich aan, 't was als wüde ze het verbergen, als ging ze een misdaad begaan. Plotseling kwam haar hoofd in botsin« f"®1,.®.6" heer> dle haar vr'j onzacht tegen net lijf liep. 6 ziif h™Hemf mij f®1 kwaliJk' zel de heer mist aflJemend" 1 SpiP mü- doch de mist is zoo zwaar, dat ik. groote ge- Thans is het de kwestie niet zoozeer, de menschen te ondersteunen en ie helpen, als wel hen te leeren zich zelf te zijn, zich zelf genoegzaam, zoodat zij kunnen loopen op eigen beerien, niet aan den leiband. Persoonlijke verantwoordelijkheid, eigen initiatief, ziedaar het nieuwe vliegwiel, neen, de nieuwe as der zedelijke wereld van onzen tijd. Dit Americanisme of deze nieuwe we mogen wel zeggen liberale, progressieve richting op politiek-, kerkelijk-, godsdienstig gebied heeft sedert nauwelijks een paar jaren heel wat opschudding veroorzaakt zoowel onder priesters als leeken, vooral in Amerika, Frankrijk en België. In tal van dagbladen en tijdschriften werd het boek besproken, dat herkomstig van Amerika, in het Fransch werd vertaald onder den titel vanLe Père Hecker, fondateur des Paulistes américains, met een inleidend woord van Mgr. Ireland, en een voorrede van den eerw. heerFélix Klein, professor aan het Katholiek Instituut te Parijs. Dit boek, waarin het leven werd beschreven van Isaac Thomas Hecker, dien wij met P. Charles Maignen den grondleg ger kunnen noemen van het Americanisme, werd om strijd geprezen, de inhoud ervan beknopt samengevat, door dezen met meer, door genen met minder nauwkeurigheid. Velen waren een en al lofuiting voor Hecker en het Heckerianisme. Een vloed van com mentaren op- en uitwijdingen over dezen nieuwen apostel en het door hem aange wezen Amerikaansche Christianisme over stroomde de Amerikaansche en Fransche bladen. Bijna al deze besprekingen hadden ten doel, een soort van godsvrucht in zwang te brengen, nieuw, modern, die breekt met de oude eeuwen door gevolgde en beproefde praktijk. Zij zou het christeiijk-godsdienstig leven regelen niet meer door uiterlijk kenbaar nade, ik geloof, dat ik u bezeerd heb O, neen, dank u, ik schrikte alleen hevig. Maar het kruis ik heb het doosje verloren Ze hield verschrikt op en bukte Wacht ik zal u helpen, zeide de jonge man haastig een lucifer aanstrijkende. Welpeen Willemsorde. 'tis van mijn vader, zei het meisje verlegen. Toe geef het mij terug. Ik ik. De jonge man zag haar plotseling in het gelaat. Wat wilt ge er mede vroeg hij bijna ruw. Ge gaat het toch niet verkoopen, vervolgde hij dreigend, met een vreemde uitdrukking in de oogen. Weik een hij hield verschrikt op, ge troffen door haar smeekende houding. Hij sterft fluisterde het meisje, geef het terug, ik moet het verkoopen. Hij sterft van koude en honger. Laat mij zien wat ik voor u doen kan Mijn vader is in het leger en indien uw vaderIn welk regiment diende hij Het dertiende. Het dertiende herhaalde de jonge man. Dat was mijn vaders regimentUw naam Collinson. Weet ge, vroeg hij bewogen, hoe uw vader dit kruis verdiende. gemaakte geboden en voorschriften der Kerk, maar bijna enkel en alleen door de leiding van den H, Geest, die tot de ziel zou spre ken, inwendig, rechtstreeksen van deze raai des Geestes zou de ziel zich volkomen bewust zijn. Zij verkondigden een modern ascetisme, onafhankelijk, republikeinsch, democratisch. Mogen wij de kopstukken van dit nieuwer- wetsch Catholicisme gelooven, dan behoorde de toekomst aan het Americanisme, dat een eeuw zou doen geboren worden van onge- hoorden bloei voor het door hen herboren Catholicisme deze Amerikaansche politiek- godsdienstige begrippen heetten door God gewild en aangewezen voor alle beschaafde volken van onzen tijd, ideeën, Amerikaansche in oorsprong, algemeen, cosmopolitisch in bestemming. Zulk geschetter en zulke bruisende phrasen moesten ook de aandacht wekken van de meer bezadigde en laten wij hier zeggen meer conservatieve Katholieken. Koeltjes werd de nieuwe Amerikaansche vrijheidsleer door hen ontvangen, door velen reeds bij eerste kennismaking mistrouwd en veroordeeld. En geen wonder. Om hare on houdbaarheid in te zien, wordt slechts ge vorderd eene elementaire kennis van het Christendom, de lezing van de brieven van den H. Paulus, een algemeen idee van de constitutie der Kerk en wat oppervlakkige kennis der geschiedenis, meer wordt niet vereischt om, èn het fondament, èn de ge volgtrekkingen van het Americanisme te ontzenuwen en te wederleggen. Geheel begrijpelijk daarom, dat, zooals Z. H. de Paus zegt, er in Amerika velen zijn, die meeningen, vreemd aan het Catholicisme, aanhangen meer uit onwetendheid dan ter kwade trouw. Weet ge het? Hij was wel de dapperste van allen. Hij redde mijn vader het leven... o, als hij het wist. Mijn God I en dat ge het verkocht zoudt hebben 1 Hij greep haar bij den arm. Kom mee, zei hij, ik moet mijn vader bij hem brengen. Ze ging met hem mede, en terwijl zij voortgingen, merkte hij op, hoe vermoeid en ellendig ze er uitzag en toch, hoe engel achtig lief. Vader! vader! wordt wakker! hier is iemand voor u, riep Lize zich over haar vader heenbuigend. De oude man keerde zich langzaam om. Is het.... is het weg? vroeg hij zwak. Neen, neen, hier is het nog, vader Goddank, steunde de oude. Vader, wien denkt ge, dat ik u breng. Iemand, die u kent van heel vroeger. Kennen mij kent niemand meer. Brrr wat is 't koud. En we zullen geen vuur, geen eten hebben morgen, snikte hij. Zoudt ge kolonel Marks nog niet eens gaarne spreken, vader 1 vroeg Lize zacht Kolonel, wie? vroeg hij met trillende stem. Mijn kolonel Het volgende oogenblik trad de kolonel naar voren.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1899 | | pagina 1