Dagblad voor Schiedam en Omstreken. 2Su veem38ofersfraaf 50. 23ste Jaar*r. Dinsdag 20 November 1000, No. 6854. De jongste Encycliek van LEO XIII. remming Scheepvaartverkeer. N^PP®rheer°SLhet.f°nder natUUr" - 0.05 PRIJS TAN DIT BLAD: 'oor Schiedam per 3 maanden ran co per post door geheei .Nederland Afzonderlijke Nummers PRIJS DER AD VERT8NTIÊ N: Van 1—6 regeis f060 fiJke gewone regei meer i - 0 tO Voor hernaaide plaatsing worden billijke overeenkomsten aangegaan. ^JlCIEELE BERICHTEN. T ai' s- ztf a""1 met Woensdag 21 November v ®ri tot SpuisJuis aan de Korte Haven aartv'er. nadere aankondiging voorscheep- c h gesloten zijn. ^Ur9e)d a ra> November 1900. ee$ler en Wethouders van Schiedam, VERSTEEG. De Secretaris, G. J. BISSCHOP. 6 Waarl ristus, en Hij alleen is de Weg, ^e vVe#i<1 ®n het ^even. ®'l)(ldoe|. 2j 's 9ij tot God's menschen I 0flleijba lJ<1 'essen en voorschriften zijn a^6 'aats/6 We8wlJzers naar o»z« eigen- d ^Ükt. bestemming. Wie daarvan ®n zij Jammer'yk verdwalen. Zoo ^itiacjlldle bet Rijk van den Verlosser §ste 6n^e' aan den mensch-zelf de P'aats dplaats inruimen. Zij stellen in de ^dikt r llelde' door Jezus Cnristus ge 7g#,dief<je beoefend, de menscheiijke 'baken' a"eS aan zich dienstbaar Maar d'6"1 de* k7et Van Christus omvat niet „>den ot natuurlijke geboden er. H*' b't'drnu" ,°°k Z'dn Sansche 'eer en al bfi7Vau nu k d°0r Hem is '"gesteld. W ''"aarster'S ,f Kerk alleen de wettige ®b w-e ^flrhalve 's ook Zij de 's'Us-2eif aar versmaadt, versmaadt th geld th#tlSch. al! Z°°Wel V00r der' Wonderlijken ®n het KnV00rd« gemeenschap. Wanneer ge„ VervverDt'n8SCbap Van Christus ontkent n86n oLl 7an komen de noodlottigste ff 6 Wn tnaatschappij. V?dhet IT* 'S JeZUS ^bristus, omdat (,S Do W|8° zelfstandige Woord des t. aarhoj^ Z'dn mond spreekt derhalve rüi men ün .e'gen P0rs°on- Ve'd vo k Verstand beeft wel een V Uittj;®18'" vriJ onderzoek. Maar C Lve«l a rd beperkt. Daar bestaan V ®t nat»,,In, Waarb®den, die geenszins C V'b verh VerStand m stnJd> maar Sein etl 'geen Zldn* donder die ge- VuV'8° aan/ "kö g°dsdienst. Door Cl C?;,ng dler geheimen or «verHUs' recht "benschelijk verstand zijn ontstaan heeft. Ook omdat Hij ons het leven der genade bracht en het leven der glorie verdiende. Het bovennatuurlijk leven wordt in ons bewaard en ontwikkeld door de genademiddelen, waarvan de be diening aan de Kerk is toevertrouwd- Zonder gemeenschap met Christus, door met behulp Zijner genade te gelooven wat Hij als waarheid leert en te onderhouden wat Hij als plichtmatig voorschrijft, derft men het waarachtige leven. »«h s recht UB"JK verstand aan O' geraakT'f heerschaPPy- A'dus 'üO'-b njaar u vo|strekt niet in 'W. '*ge G°d-zelf, en wint het de V nt,ge vriih e« wint het de Vdt6'0 of ann terwij' het anders °v#röiee«rej menscbelijken leeraar e-Crt en in ®r het goddelijke licht rhei|loos dwlr gewichtig« vragen bij leUen .Waa'spoor verzeilt. »it,sM.™':,s' °miu ven allo natuurlijk leven Jezus Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven. Dit geldt evenzeer voor de maatschappij. Zonder gemeenschap met Christus, gaat zij onvermijdelijk haren ondergang tege moet. Dan regeert de haat en triumfeert de wanorde. Bij dien verderfelijken strijd der be geerlijkheden moet naar redding worden gezocht voor de volkeren. Louter natuur lijke hulpmiddelen baten niet. Slechts door Christus is uitkomst te vinden. Den christelijken geest doen herleven, is de maatschappij terugbrengen tot orde en vrede, tot voorspoed en zegening. Der halve roept het algemeen welzijn om een noodzakelijken terugkeer tot Hem, van Wien men nimmer had moeten afwijken wijl Hij de Weg, de Waarheid en het' Leven is. Een terugkeer, noodzakelijk niet alleen voor iederen mensch afzonderlijk maar tevens voor de gansche menscheiijke samenleving. Ziehier op wat meesterlijke wijze Leo XIII deze gedachten ontwikkelt. »Hoe komt het vraagt de H. Vader - hoe komt het dat bij zooveel inspan- rung om de maatschappelijke welvaart te bevestigen en te vermeerderen, de Staten dagelijks meer en meer gedrukt gaan en als ware het aan krankheid lijdende zijn in zóóvele en zóó ernstige aangelegenheden Men beweert tocb, dat de burgerlijke maatschappij steun genoeg vindt in zich- zelve en dat zij zonder de hulp der chris telijke instellingen zich gemakkelijk kan staande houden en alleen door eigen kracht het doel, hetwelk zij beoogt, kan bereiken Vandaar dat men meent bet staatsbestuur te moeten voeren buiten den godsdienst om: zoodat in de burgerlijke wetgevingen in het openbare leven der volken dagelijks minder sporen van den voorvaderlijken gods dienst zichtbaar zijn. Doch men begrijpt niet voldoende wat men doet. Want wanne er God wordt weggenomen, die het goede en het slechte als zoodanig leert kennen kan het niet uitblijven, dat ook het hoogste gezag der wetten wegvalt en dat het rechts begrip ondermijnd wordt, welke beide zaken de hechtste en meest noodzakelijke banden zijn, welke de menscheiijke maatschappij te zamen houden. Eveneens zai, indien de hoop en de verwachting van eeuwige goe deren zijn weggenomen, de geneigdheid zegevieren om met onverzadelijkheid ver gankelijke goederen na te jagen. Daarvan zooveel hij kan naar zich toe te halen, zal door iedereen met alle krachten worden gepoogd. Vandaar naijver, nijd en haat, voerende tot de snoodste plannen, tot de meest onbeteugelde heerschzucht, nu en dan tot waanzinnige pogingen tot verwoesting. De gevolgen zijn tweedracht buiten, on veiligheid binnen de eigen grenzenhet maat schappelijk leven misvormd door misdaden, »Bij zóó hevigen strijd van opgewekte begeerlijkheid en bij zóó groot gevaar staat óf een geweldigen ondergang te vreezen óf er moet tijdig worden omgezien naar een geschikt geneesmiddel. »De boosdoeners te bedwingen, de volks zeden te verzachten, door wijze wetten op allerlei wijze van het kwade af te schrikken,is zekergoed en noodzakelijk daarmede is even wel geenszins alles gezegd. Het geneesmiddel der volken moet hooger gezocht worden een kracht, grooter dan eenige mensche lijke kracht, moet worden te hulp geroepen, welke zich richt tot de ziel en welke deze, na haar tot plichtbesef te hebben terug gebracht, beter maakt; diezelfde kracht namelijk, welke reeds eenmaal de wereld, gedrukt door nog veel grooter kwaad, van den ondergang heeft gered. Doe, na alle hinderpalen verwijderd te hebben, den christelijken geest in den Staat herleven en krachtiger worden, en de Staat zal opbloeien. »De strijd van de lagere klassen met de hoogere zal welhaast een einde nemen en door wederkeerige eerbiediging zullen beider rechten gehandhaafd worden. Indien zij naar het woord van Christus luisteren zullen rijken en armen binnen de grenzen blijven van hun plichten. De eerste zullen begrijpen, dat zij, als zij de zaligheid willen verwerven, de rechtvaardigheid en de naastenliefde hebben te beoefenen de laat - sten de matigheid en de bescheidenheid. De maatschappij zal een krachtig leven leiden, bewaard door de heilzame vrees voor God, die beveelt en verbiedten even eens zullen de voorschriften der natuurwet bij de volken in hooge achting staan, zoo als de eerbied voor het wettig gezag de gehoorzaamheid aan de wet, geen on wettig verzet te plegen, noch vjrboden samenspanningen te smeden. Zóó wordt daar waar de wet van Christus alles beheerscht en waar haar geen beletselen in den weg worden geplaatst, de orde, door de goddelijke Voorzienigheid gesteld, van zelf bewaard; behoud en voorspoed zullen daarvan de vruchten zijn. Het algemeen belang betuigt derhalve luide van de noodzakelijkheid om daarheen terug te keeren, van waar men zich nooit had moeten verwijderen, tot Hem, die de Weg de Waarheid en het Leven is en dit geldt niet slechts voor enkele personen, doch voor de menscheiijke samenleving in haar geheel. »In deze moet als in Zijn rijk Christus hersteld worden; gezorgd moet worden, dat alle leden en deeien van den Staat het leven, dat van Hem zijn oorsprong neemt, in zich opnemen en daarvan doordrongen worden, zoowel de gebiedende en de ver biedende bepalingen der wet als de natio nale instellingen, de leerscholen, het huwelijksrecht, de huiselijke samenleving, de woningen der rijken en de werkplaatsen der armen. Aan niemand moge het ver borgen blijven, dat hiervan afhangt wat met zóóveel ijver wordt nagestreefd, de beschaving der volken: deze toch wordt gevoed en verhoogd, niet zoozeer door stoffelijke zaken, welke de weelde en den rijkdom vermeerderen, als door die des geestes, door loffelijke zéden en door de beoefening der deugd." Gebrek aan kennis van Jezus Christus deed velen van Hem vervreemden. Daarom moet alle denkbare moeite worden aange wend, om Hem meer en beter te doen kennen. Hiertoe spanne de geestelijkheid al haar ijver en krachten in. Door het onderwijs op den kansel en in den cate chismus, door de lagere en hoogere scholen, door woord en geschrift, overal waar de priesterlijke bediening zulks toelaat. De menigte hoort tegenwoordig zooveel over de rechten van den mensch. Zij vername thans ook, welke de rechten van God zijn Om hiervan de menschen te doordringen.' schijnen de tijdsomstandigheden gunstig' zooals uit veler verlangen naar den Verlosser en uit de openlijke hulde, Hem zoo algemeen gebracht, duidelijk blijkt. Maar wijl bij dien arbeid de goddelijke genade onmisbaar is, moeten wij haar on ophoudelijk afsmeeken van den almachtigen God, opdat Hij genadig neerzie op dezen tijd, die wel is waar veel misdaan heeft, maar van den anderen kant ook veel heeft doorstaan en geleden, om de schuld uit te boeten. Als onderpand der goddelijke weldaden, verleent de H. Vader ten slotte aan de Bisschoppen en hun onderhoorige geestelijk heid en geloovigen den Apostolischen zegen. 1 LttE&KEA O VERZICUI. 19 November 1900. I)o oorlog in Zuid-Afritu. De berichten van het oorlogstooneel worden op den achtergrond gedrongen door het belangwekkend feit dat de aandacht der geheele beschaafde wereldgespannen houdt. President Kruger, de oude Staatspresiden t van Transvaal, wiens Jeven metde geschie denis van Zuid-Afrika is saamgeweven, die den voor- en onspoed van zijn land in alle perioden heeft gekend en thans in zijn ouden dag naar Europa de wijk moet nemen, wellicht om nog een laatste pogin^ tot vreedzame beslechting van denreusacii- tigen worstelstrijd te wagen, zal we'dra te Marseille voet aan wal zetten. Alle berichten in de Fransche bladen stemmen er in overeen, dat het Fransche volk en vooral de burgerij van Marseille president Kruger een geestdr.ftvolle en schitterende ontvangst zal bereiden. Wij kunnen nist alle gemeenten opnoemen, waar de gemeenteraad moties van sympathie en vereering voor den president en zijn volk Oj d J*ZUs Ch 11 ^Slot')

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1900 | | pagina 1