Dagblad voor Schiedam en Omstreken. 24ste Jaars. Dinsdag lïJanuari 1901. No. 6888. Ifrxxvecm "SBofersftraof 50. WSTE BLAD. Op de Eeuwgrens. 1 PBIJS TAK DIT BLAD: 7oor Schieaam per 3 maanden .'ranco oer oost aoor geneei Neaeriana Aizcnderiiike Summers i 1.50 0.05 PB IJ 8 DXB ADYKRTKKTIÈK: Tan 16 regelsf 0.60 Elke gewone regei meer-O.lü Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten aangegaan. f'.en feestdag van 'sHeeren iIS zal de ffleuwe Schie- Courant Dinsdag-a vond er schijnen. ourant van 1 Januari 1901 wordt Maandag-avond bezorgd. Zij die nu of in het vervolg klachten over de bezorging hebben worden, beleefd verzocht daar steeds kennis van te geven. OiFICIEELE BERICHTEN. Kennisgeving. Bu-gemeester en Wethouders van Schiedam, brengen ter openbare kennis dat het met 1 Januari a.s. in werk tredende tariej en voorwaarden voor het gebruik van aan de gemeente behoorende terreinen, he-v* r/I *n-> opsln.g van koopmansgoederen, den 21 en Novem4 er jl. door den gemeente raad vastgesteld, ter gemeente-secretarie verkrijgbaar, gesteld. S c b i e d a m, 31 December 1900. Burgemeester en Wethouders van Schiedam, VERSTEEG. De Secretaris, G. J. BISSCHOP. Kennisgeving. Burgemeester en Wethouders van Schiedam, Gelet op art. 18 der wet van den 4den December 1872 (Staatsblad no. 134), tot voorziening tegen besmettelijke ziekten Brengen bij deze ter kennis van de inge zetenen, dat ten huize van den heer N. F. Elzevier Dom, gemeente-geneesheer, Lange Haven no. 98, alhier, op de gewone spreekuren den 8sten Jan. a.s. en verder drie maandelijks op den eersten Dinsdag van elk kwartaal, gelegenheid zal bestaan tot Kostelooze Inenting en Herinënting tegen pokken. Schiedam, den 31sten December 1900. Burgemeester en Wethouders voornoemd, VERSTEEG. De Secretaris, G. J. BISSCHOP. Op de grensscheiding van twee eeuwen, de negentiende die met zijn wereldschok kende gebeurtenissen en zijn verbazing wekkende vlucht van menschelijke uitvin dingen, tot de wereldgeschiedenis behoort, en de twimigste, die als de ingang vaneen geheel nieuwe aera, een nieuw tijdperk voor gansch de menschheid ontsluit, past het ons een terugblik te werpen als bij Vogelvlucht de eeuw die in den oceaan van het verleden wegzinkt, zij 't ook van een enkel gezichtspunt, te overzien. Het is een treffende waarheid dat de wereldgeschiedenis is het wereldgericht. De geschiedenis der menschheid, die zich bevi eegt om dea armen Stal van Bethlehem, staande als het middenpunt tusschen alie geslachten en tijden, is in Gods hand ook het wereldgericht. Ontzagljjk geheim 1 Dat wereldbestuur van den Almachtige, die den mensch met vrijen wil begaafd, zijn eigen weg doet gaan, en die de handelingen der menschen hun ondanks leidt tot Zijne meerdere eer en ter bereiking van het doel dat Hij zicb met de wereld voorstelt. De negentiende eeuw heeft dat goddelijk wereldbestuur ook weder op treffende wijze bewaarheid gezien. In bloed en tranen ging de achttiende eeuw ten onder. Het stelsel van de rechten van den mensch, van de daken verkondigd, had bewerkt, dat duizenden en nogmaals duizenden was ont nomen wat hun heilig recht washet leven en de vrijheid. Zij die de rechten van den mensch opeischten, maar het recht van God mk-kenden, die Zijn wereldbestuur loochenden, dachten den Almachtige te treffen in Hem, die Zijn plaatsbekleeder is op aarde, de Steenrots, die Zijn heilsstichting, de Kerk draagt. Er is geen Paus meer. zoo leerde de Revolutie, toen de zesae Pius in ballingschap stierf en toen des ondanks hei Pausschap als een sfinx uit zijn assche in den persoon van den zevenden Paus herrees, decreteerde de gekroonde revolutie, het cesaro-papisme de Paus zou niets, Cesar alles zijn. Maar de nederige Paus-monnik, die den strijd met den aroof- zuchtigen adelaar" aanbond, keerde naar zijn hoofdstad terug en de trotsche Cesar ging zijn euveldaad boeten op de rots van St. Helena. Door heel de negentiende eeuw zien wij in tallooze schakeeringen die reuzenstrijd van het Pausdom met de Revolutie in zijne vèelzijaige beteekenis. Maar ook in gansch dit jaar-honderd zien wij het Pausdom opnieuw zich verheffend over zijn belagenden vijand. Schijnbaar triomfeerend staat daar in de tweede helft dezer veelbewogen eeuw de Revolutie: de tijdelijke macht, het stoffe lijk hulpmiddel, dat naar Gods bestel eeuwenlang den Pauselijken Stoel schutte, is grootendeels zooal niet geheel vernietigd. Maar hooger en hooger verheft zich de Paus. Is 't niet alsof de zedelijke macht van den Plaatsbekleeder van Christus toe neemt, naarmate de stoffelijke hem meer ontzinkt Heeft de Almachtige wellicht willen toonen, dat de Revolutie, den Paus zijne tijdelijke macht ontnemend, wel zijn taak kan verzwaren en bemoeilijken, maar niet vermag hem te rukken van bet ver heven standpunt waarop hij voor de oogen der geheele wereld schittert? Wij zouden het denken. Want als sterren van de eerste grootte, schitteren aan het firmament, dat zich over deze eeuw welft, de beide Pausen wien deze eeuw eenmaal haar naam ont leent: de eeuw van Pius IX en Leo XIII. Vorsten en volkeren, die zich in dwaze verblindheid van het Pausschap hadden afgekeerd, luisteren eerbiedig naar de stem van de beide laatste Pausen dezer eeuw. De eerste verbaast de wereld door zijn onwrikbaar Non possumus tegenover het geweld der Revolutie, die zelfs naar de goddelyke leer de hand uitsteektde tweede overtuigt de wereld door zijn Rerum No varum, dat de Kerk, onwrikbaar in hare leer, zich in hare verhouding tot vorsten volken schikt naar de nieuwe toestanden, dat zij, behoudend in hetgeen zij behouden moet, tevens vooruitstrevend is, waar bij het wisselen der tijden de oude waarheid zich in een nieuw kleed moet verioonen. Zoo openbaart zich in de geschiedenis van het Pausschap in de negentiende eeuw het Godsbestuur, dat als een onmiskenbare draad loopt door heel de geschiedenis dezer eeuw, die in den aanvang dacht het zon der God te kunnen stellen, die in het midden en nog op het einde beproeft God uit het Staatsbestuur, de maatschappelijke instellingen, de regeling van de verhouding der menschen onderling te verbannen, en telkens, ondanks de reusachtige vlucht van het menschelijk weten en kunnen, moet ervaren, dat wetenschap alleen 's menschen geluk niet duurzaam kan verzekeren. Ontmoedigd, haar ondanks »net bankroet der wetenschap" erkennend, haar ondanks ervarend, dat geloof en wetenschap twee- lingszuster zijn, die te zamen en in onaf scheidelijk verband het geluk der menschen moeten bewerken, ruimt zij hare plaats voor de nieuwe eeuw. Moge de twintigste eeuw de eeuw zijn van den terugkeer tot God, de eeuw die God weder Zijne plaats hergeeft voor zoover dat van 's men- zijde behoort te geschieden in het Staatsbestuur, in het maatschappelijk leven, in den familiekring, waaruit 's menschen hoogmoed en eigenwaan Hem heeft ver bannen. Dan zal het licht, dat uit de kribbe van Bethlehem door alle eeuwen heen- straalt, de wereld, meer geopend om 't ie omvangen, koesteren en verwarmen. Dat goddelijk weldoend licht zal de mensch heid vruchtbaar maken tot groote daden op geestelijk en stoffelijk gebied. De twintigste eeuw zal dan openbaren de grootheid van het menschelijk weten en kunnen, verlicht door den Almachtigen God, die de wereld bestuurt. In de erkenning van dat Godsbestuur, in het nederig belij den dat de mensch slechts kan en vermag wat God wil of toelaat, is voor de menschheid alleen heil te vinden Moge haar dit heil in de twintigste eeuw beschoren zijn 1 Zij bij het ontwikkelen van nieuwe toestanden zoowel in geheele wereldrond als binnen de enge grenzen van ons Vaderland die erkenning van het alvoorzienend Godsbestuur leiddraad en richtsnoer Hopen wij, dat ook voor onze veel beproefde stad zich in de twintigste eeuw nieuwe toestanden mogen ontwikkelen, die een eind maken aan de kwijning en achter uitgang welke het laatste kwart der afge- loopen eeuw hebben gekenmerkt. Kome onze, goede stad weer tot nieuwen bloei allereerst door opbeuring van hare aloude industrie. Deze industrie, de hoofdbron van ons bestaan, heeft zeker, waar zij in hare verschillende producten de Vaderlaudsche nijverheid en landbouw ten goede komt, recht op de bescherming van den Staat. Moge zich naast onze oude industrie steeds meer nieuwe, zij 't ook kleine industriën vestigen Brenge ook de uitbreiding van het handelsverkeer en de scheepvaartbeweging nieuw leven en vertier in onze stad Worde aldus langs verschillende kanalen de bronnen van bestaan en welvaart voor onze stad gevoed. Daartoe winne de geest van onder linge hulp en eensgezinde samenwerking die zich in het afgeloopen jaar in een nieuwen vorm heeft geopenbaard, steeds meer veldl Schrijd dan voort, groote onbekende, twintigste eeuw, die heden uw eerste levens jaar aanvangt. Breng ons de vervulling onzer dierbaarste wenschen. Wees voor het oud Schiedam de gouden eeuw van bloei en welvaart. Geef aan het Vaderland vrede en voorspoed om onder den scepter zijner jeugdige heerscheres, straks als Vrouw en Moeder zetelend op Neerlands Vorsten troon, kalm en geleidelijk voort te schrijden naar nieuwe toestanden, die zich ontwikke len zullen in der eeuwe loop. Doe u aan Europa en heel de wereld kennen als de eeuw van vrede en liefde, die rijkelijk ver goedt wat uwe voorgangsters deden ont beren. Zij voor onze stadgenooten in 't algemeen, onze lezers in :t bijzonder dit eerste eeuw jaar een jaar, gekenmerkt door Gods overvloedigen zegen een heilvol, rijk gezegend jaar Stads- en Gewestelijk Kieuws. Schiedam, 31 December 1900. Jïed. R. K. Volksbond. Afd. Schiedam. NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT £1 ■mi-ni'i De maandelijksche vergadering werd gisteren in da zaal der Officieren-Vereeniging gehouden. Nadat de Voorzitter met gebed de vergadering had geopend, bracht de penningmeester, de heer J. H. Frederiks, verslag uit van den financieelen toestand der kas over het laatste half jaar. De ontvangsten be droegen f2189.57, .de uitgaven f2105.2D alzoo een batig saldo van f84.355. In de eerstvolgende ver gadering zullen worden benoemd een drietal leden tei controleering van de boeken enz. Als voorzitter van de spaarkas der Bondsafdeeling deelde spr. mede dat deze zich mag verheugen in grooten bloei. Reeds 115 boekjes zijn uitgegeven, waarvan velen ten dienste van kinderen, die hunne spaarpenningen ter spaarbank diBponeeren, om de kosten te bestrijden voor hunne eerste H. Communie. Spr. wenscht, dat dit voorbeeld nog door velen ge volgd worden en spoort daarom de ouders aan, om de kinderen op te wekken met kleine bijdragen de spaar kas te steunen. Daar hij veronderstelt, dat er nog verschillende Bondsleden zijn, die Bog niet goed op de hoogte zijn met de werking van de spaarkas, geeft hy daaromtrent nog eenige inlichtingen. Alsnu was aan het woord de Voorzitter, die naar aanleiding van het spreekwoord: „Na regen komt zonneschijn" eenige mededeelingen omtrent de a.s. feestelijkheden doet. Spreker deelde mede dat doer het bestnur is besloten, de feestavonden znllen plaats hebben op Zondag den 6en en 13en Januari a.s. De leden zullen natuurlijk niet kannen profiteeren van de beide feestavonden en daarom ia besloten op den eersten avond die leden te doen deelnemen die alfabetisch volgen van A tot J en den tweeden avond van K tot Z. De Voorziter zegt verder dat de regeling der orde op vorige feestavonden nog al wat te wen schen heeft overgelaten. Daarom meent spr., dat maat regelen dienen genomen te worden om betere controle op den toegang der feestelykhden nit te oefenen. Op de eerste plaats zegt spr. moeten de gereserveerde plaatsen vrij gelaten worden zoowel voor donateurs

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1901 | | pagina 1