Dagblad voor Schiedam en Omstreken.
'26ste Jaar*:.
Dinsdag 20 October 1903.
Sa. 7730
HAT10HALE MILITIE
AUGUSTUS «PMS GALLIER,
Bureau Beterstraat 50. Telefoon No. 85.
jyFICIEELE BERICHTEN.
Kennisgeving.
Kennisgeving.
PK IJ 8 TAK DIT Bil Dl
▼•or Schiedam per 3 maanden f 1.50
Franco per post door geheel Nederland - 2.
Afzonderlijke Nummers - 0.05
PRIJS DER ADTERTENTIËN:
Van 16 regelsƒ0.60
Elke gewone regel meer- 0.10
Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten
aangegaan.
Collecte ten behoeve van het onder
steuningsfonds voor behoeftigen,
gerechtigd tot het dragen
van het Metalen Kruis
en de Citadel-Medaille.
Burgemeester en Wethouders van
Schiedam,
Gezien een bij hun College ingekomen
schryven van het Hoofdbestuur der Ver
eniging vTrouw aan Koning en Vaderland",
^aarin het mededeelt, dat het bij Konink-
llJk besluit van 16 September 11. no. 51,
Scmachtigd is tot het houden van eene
Collecte door het geheele Rijk, gedurende
maanden October en November dezes
Jaars en waarin het verzocht deze collecte
in deze gemeente te houden
Brengen ter openbare kennis, dat die
Collecte binnen deze gemeente zal gehouden
worden 0p Vrijdag 23 October e.k. en
bevelen deze Collecte, wier opbrengst moet
S'r? 9 000 den levensavond der arme
oud-strijders te verhelderen, ten zeerste by
Schiedam, 19 October 1903.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
VERSTEEG.
De Secretaris,
V. SICKENGA.
LOTING
voor de
Burgemeester en Wethouders van
Rubied am,
baandag en Dinsdag, den 26sten en 27sten
October 1903,
telkens des voormiddags ten 10 ure.
Er is hiervaB afkondiging geschied, waar
het behoort, den 19en October 1903.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
VERSTEEG.
De Secretaris,
V. SICKENGA.
VERKOZEN BISSCHOP VAN HAARLEM,
aan de Geestelijkheid en de Geloovigen
van ons Bisdom
Zaligheid in den Heer.
God geeft aan alle menschen voldoende
genade om zalig te worden, en vraagt niets
anders dan dat zij getrouw met die genade
medewerken. Ofschoon nu de oppermachtige
God vrij is en altijd vrij blijft om Zijn
genade uit te deelen op de wijze, die Hij
zelf daarvoor verkiest, en daarvoor geen
enkel hulpmiddel noch den dienst van eenig
schepsel noodig heeft, zoo heeft Hij toch
m Zijn oneindige wysheid uiterlijke tee
kenen ingesteld, waaraan Hij Zijne genade
verbond, en heeft Hij gewild, dat de
mensch in den regel niet zonder die uitwen
dige teekenen, zonder de Sakramenten, de
voor zijn zaligheid noodzakelijke genaden
zou deelachtig wordenen omdat Hij, die
Zijne schepselen kent en weet wat voor
hen het beste is, oordeelde dat zij ook in
het werk hunner zaligheid niet alleen
moesten staan, verorderde Hij, dat die
noodzakelijke genademiddelen hun door
andere menschen zouden worden toegediend.
Voordat dan ook onze Goddelijke Zalig
maker de aarde verliet en terugkeerde
naar den hemel, vanwaar Hij nedergedaald
was voor ons en voor onze zaligheid, gaf Hij
aan Zijne Apostelen en in hen aan hunne
opvolgers tot aan het einde der wereld
met de zending die Hij zelf van den Vader
ontvangen had ook de macht om die genade
middelen toe te dienenen zoo is het pries
terschap eene goddelijke instelling, waaraan
voor het heil der wereld alles gelegen is,
omdat de priester de dienaar is, door
den Heer zeiven aangesteld over Zijn huis
gezin, om getrouw en voorzichtig aan de
kinderen des huisgezins naar de mate hun
ner behoeften ten bekwamen tijde het nood
zakelijke levensbrood der genade uit te
deelen, en te zorgen dat zy de genade»
middelen met vrucht zouden ontvangen.
Ook de daarvoor noodige kennis en in
het algemeen de kennis van hetgeen hy
moet weten en doen om aan God te be
hagen, heeft de mensch van anderen te
loeren. Daarom dan ook heeft onze Godde
lijke Zaligmaker dat onderricht toevertrouwd
aan diezelfde priesterschap, aan welke Hy
gezegd heeft: gaat en onderwijst alle vol
ken en leert hen onderhouden al wat lk
u bevolen heben Hij voegie erbij zie t
lk ben met u alle de dagen tot aan de
i voleinding der eeuwen, opdat wij de zeker
heid zouden hebben, dat de H. Kerk in dit
voor ons zoo noodzakelijk onderricht door
Zijn voortdurend bijzijn onfeilbaar zou wezen
en niets anders dan Zijne leer prediken zou.
Daarmede had God ons alles gegeven,
wat ons ter zaligheid noodzakelijk is en
wat wy alleen van Hem kunnen ontvangen
daarmede immers was ons de rechte weg
naar onze eeuwige bestemming aangewezen
en waren ons de middelen verzekerd om
dien weg ten allen tijde te kunnen bewan
delen. Nu kon Hy met recht van ons vor
deren dat wij door getrouwe medewerking
met die genade het doel, waarvoor Hij ons
geschapen heeft, zullen bereiken. Doch op
dien weg ontmoeten wij vele vijanden, die
het voortdurend er op toeleggen, de werking
der genade in ons te belemmeren en te
verydelen, vele vijanden, waartegen wij door
de genade wel gewapend zijn, maar waar
tegen wij ook voortdurend moeten blijven
strijden zoo wij niet overwonnen en van
dat wapen der genade beroofd willen worden.
In dien strijd hebben wij herders en aan
voerders noodig aan wie wij moeten gehoor
zamen, maar aan wier hoede wy ons dan
ook veilig kunnen toevertrouwen. Ook daar
voor heeft onze goede Verlosser gezorgd en
ook die leiding vertrouwde Hij wederom aan
diezelfde priesterschap, tot welke Hij sprak
die u hoort, hoort Mj; die u versmaadt,
versmaadt Mijmaar die daarmede tevens
den ontzettende» last ontving, om over de
hun toevertrouwde zielen te waken en een
maal het verlies van iedere ziel aan God
te verantwoorden.
Wat wij tot hiertoe zeiden van de priester
schap in het algemeen, geldt op de eerste
en voornaamste plaats van den Bisschop,
die de volheid van het priesterschap heeft
ontvangen en voor een aanmerkelijk deei
van Jezus' Kerk de opziener is van alle
zielen, niet slechts der gewone geloovigen
maar der priesters zei ven. Een vreeswek
kende taak voorwaar, een taak waartegen
zelfs mannen van uitstekende geleerdheid en
heiligheid hebben opgezien een taak, zoo
zwaar en om de daaraan verbonden verant
woordelijkheid zoo vol van gevaar voor eigen
ziel, dat de feestpreek, die de H. Augus-
tinus zou houden op den verjaardag zijner
bisschopswijding, ten slotte niets anders is
geworden dan eene opsomming van zijn
velerlei verplichtingen en een bede tot zijn
volk om hem daarbij te heipen. De al te
voortvarenden zoo zegt hij moet ik
berispen, de vreesacbtigen bemoedigen, de
zwakken steunenik moet de valsche
leeraars weerleggen en tegen de belagers
waarschuwen, de onbedrevenen leeren, de
tragen opwekken, hen die zich willen
verheffen terugdringen en die oneenigheid
stichten tot vrede brengen, de hulpbehoe
venden moeten door mij geholpen, de ver
drukten verlost, de goeden aangemoedigd
worden en de kwaden moet ik verdragen.
Maakt gy dan zoo bidt de heilige zijn
volk onze bediening vruchtbaarbij zoo
groote, zoo menigvuldige, zoo verschillende
werkzaamheid moet gij mij helpen door
uwe volgzaamheid en door uw gebed, opdat
ik bij zoovelerlei arbeid althans de vreugde
smake, niet dat ik over u gesteld maar
dat ik u van nut ben. Allereerst dus vroeg
de H. Augustinus en ik vraag het met
hem volgzaamheid en gehoorzaamheid,
want zelfs de waakzaamste leider kan
slechts hun van nut zijn, die hem volgen,
en omdat in de maatschappij van Gods
Kerk geen uitwendige dwang bestaat,
hangt daar alles af van de vrijwillige
gehoorzaamheid aan de door God gestelde
machthoe volmaakter die gehoorzaamheid
is, zooveel te meer kan een Bisschop zijn
volk nuttig wezen, terwijl hem in zijn
werk tot uw heil niets zoozeer belemmeren
zou als de vrees, dat by stuiten zal op
ongehoorzaamheid en dat hij bij het ver
kondigen en verklaren van Gods wil en
wet met voorzichtig genoeg kan zijn, om
aan Zyn volk met te laten gevoelen, dat
het door Hem geleid wordt. O., B. G., wij
bidden U, ontneemt ons nooit aie bemoe
digende gedachte, die ons thans bij het
aanvaarden van ons herderlijk ambt zoozeer
sterkt, de gedachte dat gy uwen Bisschop
zijn taak met zwaarder wilt maken dan
hij van zeil reeds is; geelt nimmer toe
aan dien geest, die in onzen tijd voortdurend
meer veld wint, dien verderfelyken geest,
welke zelfs de redelijkste gehoorzaamheid
noemt een loopen aan den leiband van
anderen, waarvoor een denkend mensch
zich schamen moest. Juist om die noodlot
tige dwaling zijn de woorden van den H.
Augustinus thans meer dan ooit waarons
Episcopaat zal vruchtbaarder zijn zoowel
voor U als voor ons, naarmate wij geruster
kunnen zeggen wat gij moet doen, en gij
getrouwer doet wat wy zeggen.
Ten slotte vragen wij u, dat gy veel
voor ons bidt in de dagen, die onze wijding
nog voorafgaan, opdat wij door de genade
van den H. Geest mogen omkleed worden
met de kracht uit den hooge, met die
kracht welke wij zullen noodig hebben
misschien vele jaren lang om ons in ons
bestuur nooit door iets anders te laten
leiden dan door de sterre des geloofs met die
kracht, die ons zal moeten sterken om bij
de grootste moeilijkheden nimmer te aar
zelen maar altijd vol moed het aan odzo
handen toevertrouwde scheepje van Haar
lems Kerk te sturen door de stormen des
tijds heen naar de veilige haven.
Die kracht van boven zullen wy te
meer noodig hebben na het bestuur van
eenen Bisschop, die in zijn langdurig Epis
copaat, getrouw aan zijn wapenspreuk
alles in liefde, altijd gestreefd heeft zich
door goedheid en liefde te laten leiden,
maar er niet naar behoefte te streven om
zich krachtig te toonen, omdat hem de kracht
als ingeschapen was, terwyi wij eigene
zwakheid maar al te zeer ons bawust
voortdurend onze kracht zullen moeten zoe
ken in de overweging van de zware plichten,
door den oppersten Herder uwer zielen ons
opgelegd, en van de zware verantwoording,
die daarom eenmaal van ons zal wordea
NIEUWE SCHIEDA1S
Ue ingezetenen aan.
Geren bij deze kennis, dat de LOTING der inge-
®c«rerenen roor de lichting der Nationale Militie
oor 1904 in deze gemeente, door den heer Commis-
?ae'8 der Koningin iu deze Provincie, bij besluit van
September 1908, A, no. 5407 ("^de Afd.), Prov.
blad
no. 32, is bepaald op -.
be belanghebbenden wordan mitsdien opgeroepen
t? °P gemelde dagen te verschijnen in het gebouw de
joris Doeleaan het Doeleplein alhier, alwaar
e l°ting zal wordan gehouden, en wel
Oe loteliHgen wier geslachtsnamen beginnen met
der letters A tot en met J, op Maandag 26
Oc'ober, en
lotelingen wier geslachtsnamen beginnen met
^n.Aer letters K. tat en met Z, op Dinsdag 27
ct»hr 190S.
Gtdurende vijf dagen, te rekenen van den dag
^alrop de loting heeft plaats gehad, kunnen tegen de
'j'e, waarop zij is gesehied, bij Gedeputeerde Staten
ezer Provincie bezwaren worden ingebracht door be-
y "Sbebbende lotelingen, of door hun vader, moeder,
°0gd of curator, bij verzoekschrift op ongezegeld
b llCr, ooderteekend door hem die de bezwaren in-
en welk verzoekschrift moet worden bezorgd
J den Burgemeester dezer gemeente,
dat ter kornis van de lotelingen gebracht.
v ®P Zaterdag 31 October 1908 des veormiddags
jj 10 tot 12 ure, in voornoemd gebouw de St. Joris
sitting zal worden gehouden tot het opmaken
de getuigschriften, ter bekoming van vrijstelling
rT Goederdien.t,
vt betrokken lotelingen zullen tot dat einde moeten
tsehijnoa met twee meerderjarige ingezetenen dezer
t ®eente. die de rereiachte getnigecisknnnen afleggen
bet op te maken getuigschrift kunnen onderteekenen
gew VeU' worden de loteiingen or nitdrukkelijk op
bij eZ<jU' ^at ket opgeven van de redenen van vrijstelling
en h ^goobeid derjoting aan den Militie-Commissaris,
jj 1 indienen van de noodige bewijsstukken aan den
of ter secretarie, niet voldoende is om
ban» vrijstelling te verzekeren, waarop zij rneenen
Praal t« kunnen maken, maar dat hun belang
e brengt om bovendien de vrijstelling te vragen
in de zitting van den militieraad, die plaats zal
hebben in de maand December a.s. op een nader
bekend te maken dag.
DOOR DE GENADE GODS EN DE GUNST VAN
DEN APOSTOLISCHEN STOEL