Binnenland. ktads- en tie westelijk Nieuws. Gemengd Nieuws. ,i 0 L. 11,1 j i verzetten, zonder eenige moeite te doen, in deze zaak zelf naar een oplossing te zoeken. De heer van Houten heeft zich nu wel verklaard voor de opheffing van de ongelijkheid, doch uit niets blijkt, dat zijn geestverwanten het daarmee eens zouden zijn geweest. Hij staat wel eens meer al leen, en buitendien deed hij niets om zijn geest verwanten tot die meening te bekeeren. De be reidverklaring is dus mosterd na den den maal tijd. In stemming gebracht, wordt het wets ontwerp aangenomen met 27 tegen 15 stemmen (zuiver rechts tegen links). Zonder debat of hoofdelijke stemming wordt de suppletoire begrooting voor de Technische Hooge- school aangenomen, eveneens wordt het wetsont werp op den caisson-arbeid aangenomen, na een enkele opmerking van den minister van Binnen- landsche Zaken. De Kamer gaat uiteen en zal den 29n in de afdeelingen bijeenkomen. Officiëele berichten. Bij Kon. Besl. is aan A. Latooy, magazijnknecht bij de firma W. A. Robertson en Co., grossiers in glas, porselein en aardewerk, te Rotterdam, de eere-medaille der orde van Oranje-Nassau, in zilver, toegekend. Van de Koninklijke familie. H. M. de Koningin-Moeder kwam Zaterdag-avond te 9.10 met den D.-trein te Baarn terug van haar uitstapje naar Bentheim. Aan het station der H. IJ. S M. werd Zij ver welkomd door den burgemeester van Baarn. Prof. B. Gugel f In den ouderdom van ruim 73 jaren is gister ochtend te 's-Gravenhage overleden, de oud-hoog leeraar aan de Polytechnische School te Delft, Eugiène Gugel. Ëngelsche landbouw-joiirnalisten. Gisteren zijn in het hotel Paulez te 's-Graven hage aangekomen 16 Ëngelsche landbouw-journa- listen, die verschillende landbouwinstellingen hier te lande komen bezoeken. Tot dit gezelschap be hoort o. a. dr. Frean, landbouw-redacteur van de Times. Bij deze gelegendheid was aan het hotel de Ëngelsche vlag ontplooid. Een standbeeld voor Christiaan Huygens. In de Zaterdag gehouden, vergadering van de „Hollandsche maatsdhappij der wetenschappen" ie Haarlem deelde de voorzitter mede, dat ^vij len dr. Bleekrode een, kapitaal van veertig dui zend gulden aan de Maatschappij heeft ver maakt voor de oprichting van een standbeeld van Christiaan Huygens te 's-Gravenhage te plaat sen in het oude gedeelte der stad. Het kapitaal is belast met vruchtgebruik ten behoeve van een zuster van den erflater. Brand te Leiderdorp. Gisteren-namiddag circa 3 uur ontstond in de houtzagerij aan de Waard, onder Leiderdorp, eigendom van den beer P. J. van Hoeken, te Leiden, een felle brand, die de aanwezige ge bouwen geheel in de asch legde en fie machine- riën vernielde, hoewel de brandweer van Lei derdorp en die van Leiden spoedig aanwezig waren. Doordat de wind afwoei van de groote hoeveelheden hout, is dit voor het meerendeel gespaard gebleven, evenals ook de machinekamer en het ketelhuis. De oorzaak is onbekend. Zaterdag-avond 6 uur heeft al het werkvolk het terrein veriaten; nie mand heet er na dien tijd geweest te zijn. Dit wordt nog vreemder, als men weet dat yóór vier weken des nachts ook een begin van brand is geconstateerd. Gehouwen, machineriën en het aanwezige hout waren op beurspolis verzekerd, doch naar de eigenaar verzekerde, zeer laag. Ongelukken. Het negenjarig zoontje van den heer De Vries, evangelist te Nieuweschans (Gr.), geraakte Vrijdag in een regenbak en verdronk jammerlijk. Ned. R. K. Volksbond. Afd. Schiedam. In de S. (J. V had gister-avond de feestviering der encycliek «Rerutu Novarum" plaats, die door eene buiieugewuon groote menigte werd bijge woond. Met een toepa>selijk woord werd de feest avond door den Voorzitter geopend. Hy deelde o.a. mede, dal, op verzoek van het houtbewer- kersgilde »St. Jozef', de opbrengst der collecte zou gedeeld worden met de stakende Maastricht- sche bouds broeders. Tot besluit sprak hij nog eenige woorden in verband met de stichting van een eigen zaal. Hierna werden door de onderafd St. Ambro- sius en St. Caecilia eenige nummers op voortref felijke wijze uitgevoerd. Vooral onderscheidden zich de nos. 4 en 5 van het programma Janmaat van C. A. Brandts Buys en Sur les Remparts van A. Saentis, met welke nummers de Zangvereeniging St. Caecilia a.s. Zondag aan het te Haarlem te houden concours zal deelnemen en waarmede St. Caecilia ongetwijfeld veel succes zal hebben. De afd. St. Ambrosius oogsite vooral veel bijval met no. 6. Valse, Jnterrompue Légende van L. Mon- tagne. Door den heer van Asten werd een komische voordracht gehouden, Kobus, lid van den gemeen teraad, welke dikwijls tot een onbedaarlijk ge lach aanleiding gaf. Alsnu was het woord aan den zaereerw. pater W. d e V e e r S. J, van Rotterdam, die de feest rede zou houden. De vrijheid, gelijkheid en broederschap aldus ving spr. aan is een heerlijke leuze, vol kracht opjubelend uit 's menschen hart. Wie gioeit niet bij de gedachte aan die heilige goederen. Wie zou daarvoor niet willen sterven Wie zou die niet willen verdedigen met zijn bloed Maar het is ook een gevaarlijke leuze. Zij ontsteekt de revolutie Die hooge leuze, gepredikt door oproermakers, voert den mensch tot de valsche vrijheid. Het groote doel, waarmede Leo XIII zijn ïRerum novarum" schreef, is, om u te waarschuwen voor de valsche vrijheid, de valsche gelijkheid en de valsche broe derschap en u te brengen tot de ware vrijheid, de ware gelijkheid en de ware broederschap. Daar bestaat een tweevoudige vrijheid n. m. de natuurlijke en de zedelijke vrijheid. De eerste met de macht, de tweede met het recht tot han delen. Recht om te doen, wat hij wil, heeft de mensch niet. Onafhankelijk is alleen God, de Eeuwige Souvereinitet. De vrije wil werd ons ge schonken om het goede te doen. Het ongeloof nu wenscht geen vrijheid, die zich buigt voor God, maar wenscht een vrijheid, die tot bandeloosheid voert, leder zijn eigen meester. Denken wat hij wil en doen wat hem behaagt. Da Costa zong reeds »om vrijheid schreeu wen die verwaten". »Om vrijheid van de hemel- wetten." Zij wenschen een vrijheid om de on schuld te verpletten, koningen te vermoorden en geen jota te ontzien. Het ongeloof wenscht vrij heid voor goed en kwaad. Vrijheid o.a. voor het malthusianisme, vrijheid voor de slechte pers. Druischt dit niet tegen het gezond verstand Het kwaad heeft geen rechten, daarvoor vinden wij de bewijzen in de geschiedenis, die het kwaad aan 't werk heeft gezien. Getuigt ze niet luide, dat de maatschappij, waar het kwaad de vrijheid heeft, tot tyrannie leidt Zijn de Romeinsche kei zers niet de bloedige beulen van kuischheid en vrijheid geworden Wat stroornen bloed zijn daar vergoten. Adel en geestelijkheid viel hun men- schelijke woede ten slachtoffer. Vrijheid heerscht er onder de regeering van Combes, waar vrijmetselarij en socialisme de teu gels van het bewind in handen hebben, maar die zelfde regeering drijft uit het land de religieuzen die alles hebben verlaten om het land beter te kunnen dienen. Meent echter niet, dat in den toekomststaat het recht;van vrijheid tot uitoefening van onzen katholieken godsdienst zal worden toege- gestaan. Zoo staat de valsche vrijheid tegenover de ware. Met de heerschappij van de eerste, gaat de tweede ten gronde. Als de eerste valt, zal er vrij heid zijn, want zij voert ons onbelemmerd naar het goede. Christus is de Vader der ware vrijheid. Ten tijde van den Apostel Paulus achtten de Jo den zich te hoog om zich te onderwerpen en opdat die geest van vrijheid zich ook niet onder de Christenen zou verspreiden, schreef Paulus hun een brief, waarin hij hun gehoorzaamheid aan het gezag predikt. De heidensche vrijheid gaat aan drie hoofdge breken mank. Het eerste gebrek. Alle gezag, dat zijn oorsprong niet in God heeft, is bloot menschelijk gezag. De mensch gebiedt en gehoor zaamt aan den mensch. Hier is de ondergang der vrijheid. Waarom, zoo zullen zij zeggen, zul len wij een mensch gehoorzamen, die zich koning of president noemt Is hij niet evengoed een mensch als wij,? De Christen erkent in het gezag de plaats van God. Het christendom van Paulus en Petrus predikt onderwerping aan God. Vol gens het christendom bekleedt de overheidsper soon de plaats van God. Dan is er geen verne dering in de onderwerping gelegen, want door te gehoorzamen aan dien mensch, gehoorzaam ik aan God. Dan buig ik eerbiedig het hoofd voor het gezag, aldus drukte spr. zich uit. Het tweede gebrek der heidensche vrijheid is de gewetensdwang. Zij die heerschen over de lichamen, willen ook over den geest heerschen. Zij. menschen, door het spel der fortuin op den troon gezet, verhieven zich tot goden. Hiertegen pro testeert het christendom, die slechts het gezag van den mensch in de plaats van God erkent. Dat koningschap over de zielen behoort aan God alleen. Bij het christendom is een vrijheidswoord geboren en dat woord is »Non possimus". Wij mogen niet, wij kunnen niet, wij doen het niet. Geen onderwerping aan een scepter, die niet van God is. Gij wilt het r(jk over de zielen, dat Christus alleen toebehoort. Gij loopt u te pletter tegen die rots. Wij geven niet prijs, wat van Christus is. Slaat ons, martel ons, maar met Paulus herhalen wij «Al ben ik in boeien, ik ben vrij in Christus, die ook de meester van Caesar is". Het derde hoofdgebrek is de zelfzucht. Het egoïsme van het heidensche rijk was groot, dat alles aanwendde om zich-zelf te verheffen. Maar bekleedt de overheid de plaats van God, dan moet zij ook regeeren volgens de regels van Christus, gelijk de Zoon des menschen niet in deze wereld is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, predikte reeds de Apostel Paulus aan de eerste christenen. De kerkelijke overheden, bis schoppen, zijn alle dienaren. De Paus, de Stede houder van Christus, noemt zich «servus servorum" de dienaar der dienaren. Het christendom heeft het gezag herschapen. Het christendom heeft het despotisme onmogelijk gemaakt. Een Nero liet voor zijn pleizier een stad in vlammen opgaan. Een Nero plaatste met pek bestreken menschen naast elkaar, en liet die in brand steken. Maar gij gezegend christendom hebt het gezag van zelf zucht gezuiverd. Gij hebt de heilige vrijheid der volken gered. Ziet wat in onzen tijd gebeurt, nu het inge wikkeld raderwerk dreigt te pletter te gaan. De vrijheid loopt der tyrannie gemoet. Alle vrijheid wordt geslachtofferd op het altaar van den staat der sociaal-democratie. Een nieuwe Nabuchodono- sor is opgestaan, 't Woord der triomfeerende dwinglandij heeft weerklonken, sik ben het en ik alleen." Onder den invloed van het christendom groeit en bloeit echter de maatschappelijke vrijheid. De maatschappelijke vrijheid rijst of daalt met de heerschappij van Christus. Leo XIII komt in zijn encycliek «Rerum Novarum" op voor de vrijheid van allen. Z. H. erkent de persoonlijke vrijheid uit de natuur, maar geen maatschappelijke vrij heid. Maar het christendom weet tusschen de persoonlijke en maatschappelijke vrijheid een heerlijke harmonie te brengen. Volgens het chris tendom hebben allen gelijkheid van oorsprong, beslemming en doel. Aristoteles daalde zoozeer, af dat hij den slaaf een andere ziel toedacht dan den vrije. Dit ontmoet men overal waar het christendom niet heerscht. De moderne weten schap gaat voort de menschheid in zijn gelijkheid te hoonen. Door dwaze hypothesen hebben ze onzen oorsprong verguisd. Maar het christendom stelt als geloofspreuk de waarheid vast, dat alle menschen denzelfden oorsprong hebben, zijn van de zelfde natuur, van hetzelfde bloed, en allen hebben dus dezelfde r chten, dezelfde bestem ming. Ziehier den tweeden grondslag van de persoonlijke vrijheid. Dezelfde bestemming of het toekomstig bezit van God. Daarnevens ook ge lijkheid van loon of straf als naar goed en kwaad. De derde grondslag van onze vrijheid is, dat wij allen één zijn in Christus, onzen Middelaar, een lichaam in Christus, zegt de Apostel Paulus. Er is man noch vrouw, dienstknecht noch mees ter, arm noch rijk, want allen zijn een in Chris tus. De christen in lompen, de christen in prach tige kleederen gedost, zijn beiden één geworden door het doopsel. De gelijkheid is een heerlijke plant met drie loten, n.m. leer, gezag en broeder lijke liefde. Dezelfde leer voor allen en eenvoudig om door allen begrepen te worden, hetzelfde gezag voor arm en rijk en de bekroning van deze twee voudige gelijkheid is de liefde. Neerknielend onder het kruis van Golgotha kunnen allen zeggen, mijn God en mijn Liefde. Knielend aan de Com muniebank kunnen allen zeggen, »Gij wilt mijn Voedsel zijn. Zoo kan dus ieder zeggen, ik ben mensch, even als ieder ander. Daarom onrecht wordt u aange daan arbeider, zoo u te zware last wordt afge legd. Onrecht, als gij tot geen goede handelingen wordt, gedwongen. Onrecht, als gij in de uitoefening van uw godsdienst wordt belemmerd. Worden echter de menschen beschouwd als leden der maatschappij, dan treedt de ongelijkheid op. Volgt dit niet uit den aard der persoonlijke hoedanigheden. Heeft iedere roos dezelfden geur en kleur Heett iedere eik denzelfden omvang en kroon Evenzoo bij de menschen. Bestaat daar geen verschil in verstand, wilskracht en deugd. Wie durft dus een man van karakter en godsdienst de meerder heid te betwisten, die hij door vlijt of welke andere goede eigenschap ook heeft verkregen Is dat niet zijn rechtmatig bezit. De socialist wil de maatschappij hervormen. Alle persoonlijk bezit wordt maatschappelijk bezit is hun leer. Geen bloemperk zij meer persoonlijk bezit. De revolutie der gelijkheidsleer zou alle schoonheid der wereld verwoesten. Hun streven is een droom van jaloezie, van nijd tegen alles, wat groot is. De ongelijkheid van stand is in een goede maatschappij de vrijheid. Gelijkheid in de maatschappij is de grootste onvrijheid, het ergste despotisme. Alles verdeelen, zeggen zij, tot de staat eenig bezitter is van alles. De staat is God. Gezegend dan het christendom met zijn ongelijkheid in de maatschappij. Een heerlijk tafereel aanschouwen wij hiervan in onze katho lieke tempels. Wees getuige van de algemeene Communie als van den R. K. Volksbond. Hier naderen arm en rijk, groot en klein, allen tot het feestmaal voor alle standen. Hier schittert de ongelijkheid van stand in den roem van Christus. Met Christus vereenigd mogen wij herhalen den lofzang der Engelen »Cor una et amirna una.", één hart en één ziel. Laat, zoo zeggen onze tegen standers, de kiemen, gelegen in den mensch, die van nature goed is, ontwortelen en gij hebt de broederschap. Weten ze dan niet, dat op den bodem van het menschelijk hart de zelfzucht sluimert. Hoe edel de mensch ook is, toch is hij zelfzuchtig waarvan de oorsprong in de erfzonde gelegen is. Het is een trek van het menschelijk hart. Tijd ontbreekt mij, zoo ging ZEerw. voort, om u de ongelijkheid, de zelfzucht, de verdeeldheid, de slavernij, ja zelfs den dood te schetsen, die de maatschappelijke gelijkheid teweeg bracht. Door het Christendom begon de wereld, te voren ijskoud, te ontgloeien van liefde door Christus komst. Gij zijt allen broeders in Christus, het Toonbeeld der broeder liefde. Hoog het banier der christelijke naasteliefde, die zich uit in de vereeniging van Vincentius a Paulo en St. Elizabeth-vereeniging. Het Christen dom is een verlossingswerk, niet alleen voor de zielen, maar ook voor het lichaam. De afschaffing der slavernij was er het gevolg van. De gelijkheid en zelfzucht gaf den dood, de christelijke leer het leven. Na Christus zijn er anderen geweest, die stierven om anderen het leven te geven. Wie zal ze tellen, die met hun bloed de triomf der christelijke broederschap behaald hebben. De stroom bloed der christenen, der Zouaven, gevloeid voor de ware vrijheid, de ware gelijkheid en de ware broederschap zijn hiervan getuigen. En, ver volgde de geachte redenaar, de Paus verklaarde, dat de Hollandsche zouaven de beste waren. (Applaus). In den winter van 1870 vloeide ook een stroom van bloed der vrijheid, gelijkheid en broederschap, maar het was de tegenstroom. De Parijsche com mune bracht honderden priesters en leeken ter dood. God weet op 't oogenblik, zeide de spreker, of er in China, Afrika, Borneo, niet een jong pries ter, die pas zijn vaderland heeft verlaten, op den brandstapel zijn bloed vergiet, uitroepende «Ik geef mijn leven om mijnen broeders, den weg, de waarheid en het leven te geven. De revolutie spreekt van vrijheid, maar zij brengt slavernij, van gelijkheid, maar zy leidt tot overheersching, van broederschap, maar zij vermoordt de broeder schap. Leden van den R. K. Volksbond, zoo be sloot ZEerw.,- zoo ge de regels volgt, vervat in «Rerum Novarum", dan zult ge de ware vrijheid, de ware gelijkheid, de ware broederschap behou den. Gelooft niet de mannen, die de maatschappij willen vervormen. In Christus zijn wij vrij, gelijk en bezitten wij de broederschap. De rede, die voortdurend door gejuich en applaus onderbroken was, viel nu een daverend applaus en luide bijvals betuigingen ten deel. Hierna bracht de geestelijke adviseur, de weleerw. heer AJ G. Van den Berg, eenige woorden van dank aan den gewijden redenaar, en sprak uit naam van de vergadering den wensch uit, dat zij meer het geluk mocht hebben pater De Veer te hooren. De eerw. adviseur bood den gewijden redenaar alsnu het eere-lidmaatschap van de bonds- afdeeling aan. Verder wekte hij de bijeengekomen menigte op, de woorden van pater De Veer in toepassing te brengen. Nog dankte hij den zeereerw. heer Deken, die, na een vermoeide dagtaak, de afd. de eer had gedaan de feestviering bij te wonen. Hij hoopte, dat God hem nog lang zal sparen. Hierna werden nog een paar nummers ten beste gegeven. No. 9 van het programma stelde eenige groepen voor, gevormd door leden van St. Michael. Tot slot werd door den heer Van Kempen een voor dracht opgevoerd genaamd «De Vrek", waarmede hij veel succes had. H e d e n-m orgen werd door een p0'1' tie-agent een beschonken man op den Noordvest- singel aangehouden teneinde hem naar het p0'1" tie bureau te brengen. De arrestant verzette ïi^h hevig, en werd hierin bijgestaan door F. S, d>e hem trachtte te ontzetten. Nadat de brigadier van de rij ksveldwacht er bij was gekomen, werd de beschonken man, die zich nog hevig verzette, naar het politiebureau overgebracht. Kort hierop werd F. S. eveneens gearresteerd' Tegen beiden is proces-verbaal opgemaakt. Gisterennamiddag ging het paard van den veehouder Hoogenboezem aan den Velle' vestsingel, toen het op het erf aldaar zou inge* spannen worden, eensklaps er van door, en holde den Vlaardingerdijk op, waar het ter hoogte van de begraafplaats werd gegrepen. Ongelukken kwamen niet voor, hetgeen wel te verwonderen i®/ daar zich vele kinderen op den weg bevonden. Zaterdagnacht kreeg de werkman Van Kampen, wonende' aan de Nieuwe Haven) bij het vullen van een flssch naloop van azijnzuur, in de fabriek van chemische producten, een kle'n gedeelte in het rechteroog. Na voorloopig aan de fabriek verbonden te zijn, werd hij naar huis ge' bracht, waar verdere geneeskundige hulp werd ingeroepen. UIT VLAARDINGEN. In de Z a t e r d ag-middag gehouden le' denvergadering der aid. „Vlaardingen" der Ver eeniging ter bevordering van de Nederl. Vissche- rij werd het jaarverslag van den Secretaris goed gekeurd, benevens de rekening en verantwoor ding over het afgeloopen jaar. In plaats va® den heer A. Pot, die zijn ontslag genomen heeft? werd gekozen de heer P. Kikkert; tot afgevaar digde naar de algemeene vergadering te Volen- dam werden gekozen, de heeren Jan Schippers, L. J. van Gelderen, en G. van der Burg. Ver volgens werden acht nieuwe leden aangenomen, w&airmede het getal leden tot 54 geklommen is- Na bespreking van nog eenige zaken van huishou delijk belang, werd de vergadering door den V°°r' zit ter gesloten. De: zwem- en badinrichting is1 he den geopend. Naar men verneemt bestaan er thans ernstige plannen tot verbouwing en belang rijke vergrooting van de zaal Harmonie. UIT DELFT. Typhus te Delft. Men meldt uit Delft Hier ter stede doen zich op 't oogenblik in 't oogloopend veel gevallen van typhus voor. De om standigheid, dat zij zich bijna alle in zeker stads deel openbaarden, deed, na onderzoek, de besmet tingsbron kennen in het water uit een pomp bij een melkboer, waarmede door de knechts bet vaatwerk werd omgespoeld. Op aanwijzing van de gezondheids-commissie is thans door B. en W. de pomp buiten gebruik gesteld. Men hoopt de be smetting hiermede tot deze eene bron te hebben beperkt. Brand te Vriezenveen. Met het oog op den wederopbouw van woningen te Vriezen veen, vestigt de Gezondheidscommissie, gezeteld te Stad-Almelo, de aandacht van H.H. architecten en bouwondernemers er op, dat de bouwverorde ning, bedoeld in art. 1 der Woningwet, voor de gemeente Vriezenveen in werking is getreden op 6 April 1905. De giften voor de noodlijdende moeten, ofschoon nog geen oproeping tot de landgenooten is ge schied, nu reeds in ruime mate vloeien. Lettende op den bekenden weldadigheidszin der Nederlanders, lijdt het geen twijfel, of de nood zal algeheel gelenigd worden. Ons werd medegedeeld, dat nu al, behalve de giften van H. M. de Koningin en H. M. de Koningin-Moeder, zijn ontvangen: van een firma 1000 dekens en van inwoners van Stad Almelo f500. Z. K. H. de Prins der Nederlanden heeft f 500 geschonken voor de slachtoffers van den brand te Vriezenveen. Veenbranden. Op d« grens der gemeenten Wierden en Vriezenzeen, in de zoogenaamde de Beek, staat al gedurende ruim twee weken het veen op verscheidene plaatsen in brand. Vaak ziet men de vlammen huizenhoog opstijgen. Het onweer. Te Goes is een man, zekere W., die, sedert eenigen rijd ljjdende, in een rust stoel lag, zoodanig van het onweer geschrokken, dat hjj plotseling stierf. Men meldt uit Almelo Tijdens een kort maar hevig onweder, dat Za' terdag-avond alhier woedde, werd de spoorweg wachter H., te Ambt Almelo, die aalt de lijn in de najbijheid van een telegraafpaal stond, door den bliksem getroffen. Hij sloeg bewusteloos ach terover; hij, is er echter wondergoed afgekomen, want hij kreeg slechts een onbeduidend brand- wondje aan den buik. Zijn broek was pchter aan het ondereind verbrand en zijn eene Kl°inP was in tweeën gespleten. Verder sloeg de bliksem in een huis yan den winkelier V., in de, Zuiderstraat, zonder echter brand te veroorzaken. Alleen de schoorstee®

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1905 | | pagina 2