Stads- en Gewestelijk Nieuws. hebben kunnen zjjn, indien de KoniDgin hem op dracht had verleend iets waarvan geen sprake was. De opdracht is uitsluitend verleend aan hem, die dan nu ook feitelijk het Kabinet gevormd heeft. Iets wat volkomen natuurlijk was, daar niet Dr. Kuyper, maar Mr. Heemskerk het stuivertje aan het rollen had gebracht. Dr. Kuyper stond er geheel buiten, droeg er niet de minste verantwoordelijkheid voor, en had alzoo in geen enkel opzicht over het op zich ne men van eenige verantwoordelijkheid zich uit te spreken. Hypothetisch laat men zich over zoo iets niet uit. Voor deze loopende legislatieve periode hield Dr. Kuyper zich opzettelijk buiten de actieve po litiek, en zal dan ook, naar hij reeds meldde, noch te Sliedrecht, noch in Tietjerksteradeel een candidatuur, mocht die hem worden aangeboden, aanvaarden. Maar is het dan billijk, iemand die zich zoo verre van de actieve politiek houdt, toch keer op keer in het heetst van die politiek te mengen Gelijk we in ons artikelHet derde Ka- net van Rechts, het uitdrukken, Mr. Heemskerk en hij alleen was de man van het oogenblik, en het is volkomen correct, dat hem de opdracht verleend is, en dat hij dien aan vaard heeften we mogen er ons in verblijden, dat hij zich van die ordracht, in de formatie van een sterk Kabinet, zoo gelukkig wist te kwjjten. InterviewKolkman. In ons blad werd gister een onderhoud geschetst, hetwelk Z. Exc. de Minister van Financiën met een redacteur van «De Maasbode" gehad heeft. De «Res.bode" verneemt, dat mr. Kolkman allerminst is ingenomen met het openbaar maken van dit gesprek, hetwelk door den Minister niet anders dan stipt vertrouwelijk beschouwd was en waarvan hij de openbaarmaking geen oogenblik had ver wacht. De heer Kolkman verklaarde daarenboven, dat verschillende passages uit het gesprek onjuist zyn weergegeven. Mr. van Zinnincq Bergmann. Uit 's-Hertogenbosch werdt gemeld, dat het lid der Eerste Kamer, de heer mr, E. H. J. M. van Zinnicq Bergmann, ernstig ongesteld is en hem de H.H. Sacramenten der stervenden zjjn toege diend. Rijksmiddelen. De eerste maand van het nieuwe jaar heeft zich, naar de tijdsomstandigheden wel deden ver wachten, niet gunstig ingezet. De totaalontvangst bleef 167 mille onder die van het vorige jaar en dit te kort zou nog heel wat grooter zijn geweest, wanneer de successie-rechten niet 34 mille meer hadden opgebracht en wanneer op de directe be lastingen niet 74 mille meer was afbetaald dan in 1907 Belangrjjk minder leverde het invoerrecht op, terwijl ook de accijnzen op gedistelleerd, bier en geslacht achterbleven, evenals het loosgeld. Zelfs de telegrafie leverde een mindere opbrengst, wat een afwijking is van de tot dusver gevolgde gang van zakeD. Ook het hypotheekrecht ver minderde weer. Alleen de suikeraccijns bleef een hooger opbrengst leveren. In 't geheel is de eerste raming 2.7 millioen bij 1/12 der raming achter- Grondgebruik en veestapel. Men bericht aan de N. R. Crt. dat het bij de regeering een punt van overweging uitmaakt, gel den aan te vragen ten behoeve van een in 1909 te houden telling vau het grondgebruik en den veestapel, en dat, naar aanleiding hiervan, door den nu aftreden minister van landbouw, nijver heid en handel een schrijven is gezonden aan de Gedep. Staten der onderscheidene provinciën om door hun tusschenkomst, hierover bet gevoelen te vernemen van eenige burgemeesters in hun pro vincie, die, naar hun meening, het meest tot oor- deelen bevoegd zijn, Een viertal punten is hiertoe aangegeven. Later zou dan over de zaak een vergadering worden gehouden van den directeur generaal van den landbouw met de bedoelde burgemeesters. Geen Tromp-musenm In verband met het bericht, in sommige bladen, van het openen binnen kort van een Tromp Mu seum, te Brielle, is ons na informatie van bevoeg de zijde gebleken, dat van oprichting daarvan geen sprake is. Alleen zullen waarschijnlijk in het ge bouw der voormalige avondteekenschool, aldaar worden overgebracht de platen der kostbare ver zameling, indertijd door wjjlen Alex. Verheull, aan de gemeente Brielle geschonken. De gelden, indertijd bijeengebracht voor een Tromp-Museum, zjjn door de commissie aan de gemeente afgedragen en door deze op het Groot boek gebracht, daar zij lang niet voldoende zjjn, om aan een museum, onzen groote Tromp waar dig, te denken. (Tel). De politieke toestand. Op Vrijdagavond 21 dezer zal in eene openbare vergadering van de Anti-rev. kiesvereeniging te Scheveningen als spreker optreden het lid der Tweede Kamer, de heer Duymaer van Twist, met het onderwerp: «De politieke toestand". Van het debat, waartoe gelegenheid r,a afloop der rede zal worden gegeven, zjjn uitgesloten de sociaal-demo craten. uit aanmerking, dat de ervaring heeft ge leerd, dat zjj onder het voorwendsel te debattee- ren, feitelijk slechts propaganda maken voor hun partjj en daardoor een ordeljjk debat onmogelijk maken. Stenografie. De Stenografenbond «Groote" zal dit jaar de algemeene vergadering op den 2en Pinksterdag te Amersfoort houden, de plaats, waar het stelsel geboren werd. Deze bijeenkomst zal een feestelijk karakter dragen, in verband met de omstandigheid dat het 10 jaren geleden is, dat de ontwerper van het Ned. Mf. kortschrift voor het eerst in het publiek de grondbeginselen van zjjn systeem heeft ver klaard en bekend gemaakt, terwjjl het nu zjjn weg heeft gevonden door heel Nederland, en naast andere stelsels o. a. wordt, toegepast in de ge meenteraden van Amsterdam. 's-Gravenhage, Rot terdam en Leiden, in de Provinciale Staten van Noord-Holland en in de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal. Een commissie is belast met de voorbereiding van het feest. Gemeentelijke Arbeidsbeurs. Gevestigd in het Beursgebouw telefar. 244. Geopend alle werkdagen van 9^ tot 11£ uur voormiddag. Maandag, Dinsdag en Vrijdag van 8 tot 9 uur 's avonds. Gevraagde Arbe idskrachten, flesschenbeteener kuiper kuipersjongen halfwas smoutzetter halfwas bakker behan gersjongen schoenmakersjongen loopjongen jongen ter opleiding in een winkel kleerma kersleerling ondermouter smid-vuurwerker dagmeisje. Voor buiten de stad. zadelmaker plaatwerkers scheepsmaker beeldhouwer goudsmeden loodgieter. Aangeboden Arbeidskrachten, timmerlieden halfwas timmerman stoker jongens voor kantoor cacao- en chocoladewerker bakker portier koetsier huisknecht straatmaker verver halfwas verver smidsjongen— smid halfwas bankwerker voorslager loodgieter chaufleur schipper personen voor lichte werkzaamheden wasschen aan huis gevraagd schoonmaak ster naaiwerk aan huis gevraagd machinebankwerker koperslager pakhuis knecht kraandrijver halfwas plaatwerker grondwerker Katholiek Leren. Modernisme en Kerkelijk leergezag, De aangekondigde groote vergadering van «Ka tholiek Leven", voor alle Katholieken toegankelijk, werd gisteravond gehouden in de Bondsgehoorzaal, die geheel bezet was door een verscheiden publiek, waaronder met den hoogeerw. Deken verschillende geestelijken dezer stad en eenige eerw. broeders op de eerste plaats werden opgemerkt. De voorzitter, de heer J. Putters, de vergade ring met den christelijke groet openend, heette allen hartelijk welkom, leidde bjj de vergadering in den spreker voor dezen avond, den weleerw. pater W. de Veer S.J., die het actueele onderwerp: «Mo dernisme en Kerkelijk leergezag", zou behandelen en zette korteljjk nog eens het doel van «Katho liek Leven" uiteen, mededeelend dat zij zich bij de Katholieke Sociale Actie had aangesloten en verder allen tot steun van de jeugdige vereeniging opwekkend. De weleerw. pater De Veer, daarna onder ap plaus den katheder innemend, zette aanvankelijk uiteen de macht die tooverwoorden over het ge heel uitoefenen. Een van die tooverwoorden is modernisme, een woord dat in algerneenen zin ge nomen, heerlijk klinktmaar ook hier is niet alles goud wat er blinktop godsdienstig terrein duidt dat woord slechts een nieuwen vorm aan voor den strjjd der lage menscheljjke hartstochten, wor den waarheid zedelijkheid en tucht door dat mo dernisme bedreigd. De encycliek «Pascendi Domi- nici gregis" stelt zoo juist in het licht, dat zelfs priesters, door dat modernisme besmet, de fakkel der openbaring wegwerpen om in den ouden nacht van het rationalisme terug te zinken. In treffende bewoordingen schetst zij hoe dit kwaad niet alleen schuilt onder de erkende vjjanden Gods, maar zich ook verbergt in den schoot der Kerk, onder leeken en priesters, die zich nog hare kinderen willen heeten. Niets is erger dan die aanranding van het ver heven leergezag der Kerk, die alom dreigt en waarvan wjj ook in het katholiek Nederland iets ontwaren. En toch is datKerkeljjk leergezag door den Goddelijken Stichter der Kerk Zelf ingesteld- Tot Haar heeft Hij toch, voor Hjj de wereld verliet en tot Zijnen Vader terugging, dat heilspellend woord gesproken: «Mij is alle macht gegeven in den hemel en op de aarde. Gaat en onderwijst alle volken. Ik zal met u zjjn tot aan het einde der eeuwen." Daarmede heeft de Hei land een algemeen leeraarsambt in den persoon Zjjner apostelen en hunne wettige opvolgers voor geheel de Kerk ingesteld. Door de belofte dat Hjj met Hen zou zijn tot aan het einde der eeuwen heeft Hjj dat leeraarsambt voor immer bestendigd en onfeilbaar gemaakt. Nu bljjkt echter uit de woorden zelf der instel ling van dat leeraarsarabt dat er twee standen in de Kerk zullen zjjn de leerarende en de leerenrie Kerk, de Ecclesia docens en de Ecclesia discern, Tegen de woorden en de bedoeling dier goddelijke instelling verzet zich echter het streven der modernisten, dat de leerende Kerk wil stellen boven de leerarende Kerk, die tot ons is gekomen langs den weg der patriarken en profeten en ten slotte door Christus den Zone Gods Zelf, die Zijne stichting, de Kerk, heeft gesteld tot de bewaak ster der twee groote bronnen der waarheidde Schrift en de Overlevering, opdat zjj beiden onver- valscht ons zouden ten dienste staan. Denkt dat onfeilbaar leergezag der Kerk weg en wjj hebben geen zekerheid meer in zake Gods Woord. De H. Augustinus zelf getuigt ons, dat hij het Evan gelie niet geloofde dan door het gezag der Kerk. De modernen, die dat verheven leergezag der Kerk miskennen, ontkennen dan ook de grootste, verhe ven waarheden, door de Schrift en de Overleve ring tot ons gekomen. Dat der Kerk toevertrouwde leeraarsambt is tweeledighet buitengewoon leeraarsambt en het gewone leeraarsambthet eerste spreekt zich uit in plechtige omstandigheden door Kerkvergade ringen en als de Roomsche Paus als opperste geloofsleeraar spreekt ex cathedrahet gewone leeraarsambt uit zich in geloofsprediking en cate chismus-onderricht in het gewone dageljjksche leven der Kerk. Dat leeraarsambt strekt zich echter in beide gevallen uit tot alle punten der geloofsleer, en als wjj slechts éen enkel punt loo chenen of ontkennen of indien wjj zelfs maar eenig punt der geloofsleer moedwillig betwjjfelen, hebben wij het geloof verloren. Schiften is hier onmogeljjk er is slechts éen waarheid en éen weg en waar de waarheid vaststaat, sluit zjj de dwaling uit. Is er dan geen plaats voor verdraagzaamheid, vraagt spr. zich verder af. Zeker wjj moeten verdraagzaam zjjn, maar wjj moeten hier twee soorten van verdraagzaamheid onderscheiden de maatschappelijke verdraagzaamheid moeten wjj wjj zeker beoefenen, maar de leerstellige verdraag zaamheid behooren wjj te verfoeiende eerste wordt ook in de encycliek «Pascendi" beoefend, waar zjj het goede dat velen modernisten nog eigen is, erkent -r maar de laatste wordt in 's Pausen zendbrief beslist afgewezen immers de leugen verdraagt zich niet met de waarheid en het mo dernisme is de leugen, een opeenhooping van leugens die aan de kaak moet worden gesteld. Het modernisme loochent toch Christus als de bron van het gezagimmers, wjj moeten niet de waar heid aannemen die wjj begrijpen of denken te be grijpen, maar de waarheid die ons geleerd wordt door de Kerk die Christus heeft gesticht en waaromtrent wjj volkomen zekerheid hebben, omdat zjj steunt op Zjjn gezag.| Duideljjk wordt aldus het gevaar aangetoond, dat ligt in de heerschende zucht naar onafhanke lijkheid in denken en streven, in het modernisme, dat alle vragen wil oplossen, terwjjl 't toch duideljjk is, dat de groote mysteriën van ons geloof slechts nederige onderwerping eischen. Het modernisme wil aan de moderne wetenschap almacht en alwjjsheid toekennen, en hier op aarde het licht doen schjjnen, dat slechts aan den hemel behoort, spottend met de goedgeloovigheid der menscheD. En toch 't staat vast, dat het meerendeel der modernen op gezag geloolt, dat men fc de uitlatingen van de meesten hunner slechts de trouwe echo hoort van eenige meest bekende leiders van den laatsten of vroegeren tjjd. Zjj, die niet aannemen het geloof door God ge openbaard, gelooven in een of anderen volkstri buun, en zij die lachen om de onfeilbaarheid van den plechtig leerarenden Paus, gelooven in de onfeilbaarheid van hun tjjdschrift of van hun krant. Betoogt men, dat men dezulken om hun oprechtheid toch verdragen moet, dan zegt spr. ja, de modernen -zjjn oprecht, zooals een kind, dat zjjn moeder in het gezicht slaat, oprecht is want de modernen slaan onze Moeder, de H, Kerk, in het gezicht. Dwazen zjjn zjj die beweren dat het leergezag der Kerk onvereenigbaar is met de wetenschap, omdat de wetenschap vrjj moet zjjn, op vrij onder zoek moet kunnen uitgaan en Rome de gedachten in kluisters houdt Zeker, de wetenschap moet vrjj zjjn, vrjjheid is voor baar noodzakeljjk, maar welke vrjjheid Niet een vrjjheid die in ban deloosheid ontaardt. De menscheljjke gedachte is toch gebonden aan wetten. Welk schepsel is toch niet aan regeien en wetten gebonden Het heelal gehoorzaamt aan vaste wettenneemt die weg en alles zinkt in den chaos terug. En de mensch, het meesterstuk der Goddeljjke Wjjsheid, zou niet onderworpen zjjn aan redeljjke wetten, die hem leiden en besturenBovendien de gedachte stelt tot voorwaarde de objectieve waar- beid, daarvan is zjj afhankeljjk, en niet is de ob jectieve waarheid afhankeljjk van de gedachte de eeuwige onveranderlijke waarheid is de grondwet der gedachte. De mensch heeft niet de volkomen kennis van God: hjj is slechts de bleeke weer schijn der Goddeljjke Wjjsheid. In zekeren zin mogen wjj getuigen hoe meer wetenschap, hoe minder wjj kennen. Newton, de groote geleerde, moest erkennen, dat hjj zich bjj al zjjn weten en werken te vergeljjken had bjj een kind spelend aan het zeestrand. Wat kennen, wat weten wjj bjj al de uitvindingen der vorige eeuw van de wetten der natuur Nooit zullen wjj hare kracht geheel doorgronden. Wat weten wjj van het mysterie der wandelende harmonieuze hemel lichamen wat weten wjj van de wording en ont wikkeling zelfs van het kleinste grasspiertje? En dan zou er geen breidel, geen regel zjjn voor het menscbeljjk denken en zouden wij niet moe ten geloovenl Neen, hjj die uit de redeljjke natuur der dingen alles zou willen afleiden, zou i het aanzjju dier dingen zelf omver stooten neen wjj moeten op gezag gelooven er bestaat geen wetenschap zonder geloof. Augustinns zelf getuigt, dat er voor de wetenschap slechts twee wegen zjjn het gezag en de redemaar het gelooven op gezag is voor alles de deur aller wetenschaper zjjn toch tal van dingen in de wetenschap, die wjj slechts op gezag van anderen aannemen, wier waarheid elders, door auderen, is aangetoond. Nu heeft God den mensch twee getuigenissen der waarheid gegeven de getuigenis der geschapen wereld en de getuigenis der goddeljjke openbaring, om zjjne zwakke reden tegemoet te komen; bjj monde van de heiligen van het Oude Verbond en ten slotte door Zjjn eigen Zoon heeft hjj der menschheid Zjjne waarbeden geopenbaard. De waarheden Gods zjjn toch tweeledig: lo die welke wjj door eigen kracht, maar uiterst moeiljjk en gebrekkig kunnen aehierhalen, omdat ons verstand door de erfzonde beneveld is, 2o. waarheden die boven de menscheljjke reden gaan, die wjj hier in het aardsche licht niet kunnen achterhalen en daarom alleen door de goddeljjke openbaring tot ons kunnen komen. De modernen weigeren in hun trots de eeuwige waarheden Gods te gelooven, omdat zjj niet het offer van ootmoed weten te brengen, de nederige onderwerping aan het leergezag der Kerk, die ons het Credo op de lippen legt bjj de eeuwige Waarheid van God, de oneindige Wjjsheid en Heiligheid, die niet bedriegen kan of bedrogen kan worden. Leeren en gelooven op gezag van God, met ootmoedige onderwerping aan de Op perste Waarheid is voor de modernen te hard. Boven de zon des geloofs, der geopenbaarde waarheid, stellen zjj de kleine bleeke vlam der menscheljjke denkkracht. Hoogmoed, die tot val leidt, is in de leer der modernen een element, dat van alle kanten voedsel krijgtzelfvertrouwen, die hun diets maakt, dat zjj niet zjjn geljjk andere menschen en in zich zelf den algerneenen maat staf der waarheden doet zoeken, is 't wat hun ten val brengt. Zjj stellen het beperkt verstand van den mensch tegenover de oneindige wjjsheid van God, dagen God als 't ware voor de vierschaar der menscheljjke rede. Door deze treurige vrjjheid van denken maken zjj zich zelf tot slaven der dwaling. Zjj stellen tegenover het zonnelicht der waarheid het schemerlicht der wetenschap, dat toch met het eerste niet in tegenstelling behoeft te worden gebrachtimmers de wetenschappeljjke onderzoekingen van den laatsten tjjd stemmen volkomen overeen met de waarheden in den Bjj bei verkondigd- Zoo getuigde ook de groote Pasteur, dat hjj na al zjjne studiën en onder zoekingen het zelfde eenvoudige diep wortelende geloof had als een BretaDjer. Neen, de waarachtige wetenschap is niet in tegenspraak met de goddeljjke openbaring. Inte gendeel die wetenschap vindt in die openbaring bezielingons menscheljjk verstand wordt verlicht door de goddeljjke waarheidgeloof en wetenschap zjjn tweelingzusters, het goddeljjke voegt zich bjj het menscheljjke, het geschapen eindige paart zich aan het ongeschapen oneindige. Zoo verstond 't ook de geleerde Dominicaner pater Lagrange, die de Bjjbeikritiek niet vreesde en ontkende dat zij in staat zou zjjn het dogma tegen te spreken. De geleerde Jezuïet, aldus zjjn schitterend be toog vervolgend, besloot, dat daarna met een heerljjke peroratie. In krachtige bewoordingen wekte hjj de leden van «Katholiek Leven" op, hun jeugdige vereeniging onder goede steun, door echten godsdienstzin en ware wetenschap in onze stad te doen bloeien. Daarbjj moesten zjj zich voor alles onderwerpen aan het Kerke!jjk leerge zag, gedachtig aan Christus' Woord Ten zjj gjj niet wordt als deze kinderen, zult gjj het rjjk der hemelen niet binnengaan. Bekennen zjj luid hun machteloosheid tegenover de diepte der verborgen heden Gods en erkennen zjj dat in Christus de waarheid, de wetenschap en het geloof is veree- nigd. Mannen die de glorie zjjn der wetenschap en tevens de glorie der Kerk, tellen wjj in menigte. Zulke mannen van kinderljjk geloof, levende apologeten der Katholieke Kerk zien wjj in ons eigen vaderland, in onze eigen omgeving. Dat was vooral de beminde vroegere Schiedamsche pastoor, de gestorven, maar onsterfeljjke mgr. Lans dat is ook de man, met wien spr. vier jaar bevriend was en met wien bjj in de studentenvereenigingen samenwerkte, de zoo groote Schiedamsche pater De Groot. Zjj zjjn 't, die in dezen tjjd van trotsche onafhankelijkheid de goddeljjke leer der Kerk in het volle licht stellen en het dogma der Pause- ljjke onfeilbaarheid schooner en verhevener doen zjjn dan ooit; het leerstuk den Paus schetsend als de plaatsbekleeder van den leerenden Chris tus, stelt toch de geheele grootheid in het licht van den Paus, het hoofd der Kerk, die door (Ter eeuwenloop, door God verlicht, de menschheid leert en onderwjjst- Christus toch toefde slechts 33 jaar op deze wereld en van die 33 jaar leefde Hjj nog een groot deel in afzondering, leidde Hjj slechts drie jaren het openbaar leerend leven. Tot Zjjn en Vader teruggekeerd, bljjft Hjj weliswaar onder ons in Zjjn Allerh. Sacramentmaar al is Hjj daar, Godheid en Menschheid verbonden, on zichtbaar tegenwoordig, Hjj spreekt daar niet het leerarende woord. Hjj wil daar aanbeden worden als het Kind van Betlehem, den Jongeling van Na zareth, den Gekruiste van Calvarië, maar hjj wil daar niet spreken als de Leeraar der volken dien Leeraar begroeten wjj te Rome op het Va- ticaan, in den Paus. In de H. Eucharistie spreekt spreekt Christus zachte woorden, in niet hoorbare klanken de zoete hartetaal, die door de Zjjnen verstaan wordt; maar in den persoon van Zjjn

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1908 | | pagina 2