Stads» en Gewestelijk Nieuws, groote veilingslokalen in huur te namen teneinde daarin het personeel onder te brengen. In de provincies Groningen, Friesland en Dren te en te Rotterdam zal op bovenomschreven wijze de proef worden genomen. Alle hierop be trekking hebbende voorbereidende; maal regelen zijn reeds getroffen. Met de leiding zijn respectievelijk belast dé heeien G. Jonker en J. H. A. L. von Freitag ïhabbe commiezen bij de R. V. B. Lossen en Laden. Uit Rotterdam wordt aan het »IIbl." geroeid Naar wjj vernemen, heeft de Minister van Land bouw, de voorzitters der commissiën van onderzoek voor het havenbedrijf tegen Maandag a s. opgeroepen voor een bijeenkomst aan zjjn Departement, tot het houden eener bespreking in verband met des ministers voornemen eene wettelijke regeling te ontwerpen ter beveiliging van den arbeider be trokken bij het laden en lossen van schepen. Ned. R. R. Volksbond. Afd. Schiedam. De gewone maandeljjksche vergadering, door het invallen van kerkelijke feestdagen vervroegd, werd gisteren gehouden. De voorzitter, de heer T. J. H. Mouwens, naar voorafgaand verzoek steeds het insigne te dragen, de vergadering openend, wees er op, dat 't heden voor allen een zeer gewichtige dag was. Op de zen dag herdenken wij toch het 50 jarig priester schap van ons aller beminden H. Vader Pius X. Deze dag is als 't ware een dag van herstel voor het misdrijf dat vóór 38 jaar op denzelfden dag is geschiedde overweldiging van Rome, waarbjj onze Hollandsche zouaven zulk een roemvollen rol bij de kloeke verdediging hebben vervuld. Onze feestviering geldt een daad van liefde, eerbied en gehoorzaamheid jegens den H. Vader, die wjj als Paus en Koning eeren. Al oefent fljj feiteljjk het wereldlijk gezag niet meer uittoch blijven wy hem als koning eeren en wjj zjjn te meer getrouwe onderdanen, omdat onze gehoorzaamheid voortspruit uit eerbied en liefde, terwijl zoo velen slechts hun wereldschen vorst gehoorzamen uit vrees. Wjj erkennen den Paus-Koning niet alleen als onze geestelijke overheid, maar achten 't een eer en voorrecht ook zijn raad aan te nemen in wereldsche zaken. En groot deel van het leven vooral der Hollandsche Katholieken wordt door dien eerbied en de gehoorzaamheid jegens den Alge- meenen Vader der geloovigen gekenmerkt. Daarom zullen wjj met groote geestdrift niet alleen het algemeene feest heden avond in de Officieren-Ver- eeniging, maar ook ons bijzonder Pausfeest in het het Bondsgebouw vieren. Na dit feestwoord van den voorzitter deed de zangafdeeiing «St. Cecilia" eenige feesttonen boo- ren. Onder bezielende leiding van den president directeur, den heer A. M. den Draak, zongen de Bondszangers met veel toewijding «Feest lied" van S. J. Knaapeu, »Avé Maria" van Ram- horst en de Paus Marsch van Ph. Loots, welke nummeas tot een dankbaar applaus stemden. Daarna bad de Voorzitter nog eenige mede- deelingen te doen Een aantal nieuwe leden had zich weer sedert de vorige vergadering bjj de Bondsafdeeling aan gesloten. Het bestuurslid, de heer Th. Groenendaal, had zijn dertigjarig huwelijksfeest gevierd. De heer mr. J. C. von Briel Sasse, kantonrechter en lid van den Gemeenteraad alhier werd tot lid in de Orde van Oranje Nassau benoemd en de heer H. J. de Gróót, inspecteur van het Ambachtsonderwjjs, ont ving mede eene ervolle onderscheiding. Pater Ermanns S. J. vierde zijn zilveren priesterfeest en rector Van den Berg, mede te Rotterdam, her dacht zjjn geboortedag. Het Bondslid Hoender kamp viert heden zjjn zilveren bruilof. Aan al deze onderscheidenen ol feestvierenden was geluk en voorspoed, Gods besten zegen namens de Bonds afdeeling, toegewenscht. De commissie ter zake der werkloosheid is voort durend werkzaam. Tech is 't haar nog niet mogen gelukken de noodige volledige opgaven te verkrijgen. Vele bezwaren schjjnen daartegen te bestaande betrokkenen schjjnen te veel werk te hebben. Toch moeten de vakvereenigingen al vast beginnen hun deel ter bereiking van het beoogde doel bjj te dragen. De jaarvergadering van Weduwensteunfonds zal Zondag 18 October gehouden wordeD. Een brief is ingekomen om steun voor de Am- sterdamsche (katholieke) diamantbewerkers, die in een jaar van werkeloosheid duizenden guldens uit hun kas geofferd hebben, maar nu, terwjjl zjj een weeldeartikel beoefen, zelf in armoede ver- keeren. Het bestuur heelt ca ernstige bespreking gemeend aan de vergadering de vraag voor te moeten leggen of een bedrag f 10 of f 5 uit de Bondskas zal worden bjjgedragen. Na eenige discussie wordt besloten 1 5 bjj te dragen. Het Pausfeest zal in de Bondsafdeeling op Zon dagen 18 en 25 October zeer luisterrijk gevierd worden, telkens voor de Bondsleden met hunne dames, die dan hun feestbeurt zullen hebben. De onderatdeelingen zullen daarbjj hun beste krachten inspannen. Geen gereserveerde plaatsen zullen worden gehouden en voorz. verzoekt de uit te reiken toegangsbewijzen niet aan niet-leden over te dragen. Er worden weer pogingen in 't werk gesteld om eene afdeeling brandersknechts in 'i leven te roepen. Men weet nog niet, welke avond daartoe nader benut kan worden. De Sociale Week te Botterdam was ook door leden dezer Bondsafdeeling goed bezocht. De Sociale Cursus zal aanst Vrijdag-avond weer een aanvang nemen. De lijst der sprekers en der ie behandelen onderwerpen is reeds door veler welwillendheid weer volledig. Ten slotte moest voorzitter zich verontschuldi gen, dat hjj gister(Zaterdag)-avond, geen gelegen heid had op het bureau van inlichtingen aanwe zig ie zijn, wjjl hjj, onbedacht, naar Haarlem moest voor zaken van het Centraal Bestuur. Hjj hoopt, dat zjj die voor niet kwamen, de vol gende week zullen terugkomen en zal voortaan in het kastje doen aanplakken, wanneer bjj afwe zig is. De vergadering werd na deze mededeelingen door den voorzitter op de gebruikeljjke wijze, met gebed, gesloten. Gouden Priesterfeest van Z. H. Pius X. Reeds in den laten avond van Zaterdag deden hier en daar de schitterende kleuren van Nrèr- lands vlag, veelal gemengeld met de sprekende tinten van 's Pausen wimpel zien, dat er in Schie dams veste weer een Pausfeest stond te vieren. Zondag-ochtend speelden de heerljjke najaarszon nestralen alom met de wuivende vierkleuren en mengden ook de klokketonen zich in het heerlijk lied dat de vlaggen kleuren aanduiden, den jubilee renden Pius ter eere. Naar oude Roomsche zeden zetten Schiedams Katholieken den feestdag in met een lof- en dank gebed aan Hem, die de jaren van onzen roemrijk regeerenden Paus tot deze jubelstonde had verlengd. In de drie kerken knielden zjj bjj den H. Liefde- disch, waar de Heer Zich-zelt onder nietigen schjjn geheel aan de Zjjnen geelt om daarna bjj de On bevlekte Offerande en onder het jubelend «Te Deum" hun lof en danklied voor te zetten. Om de feestelijk getooide hoofdaltaren in onze kerken verdrong zich eene overtalrjjke menigte die ook met geeltdrift het Pauslied voor deze gelegenheid bewerkt, medezong. Nadat het Pausfeest aldus allereerst kerkelijk was gevierd, mocht ook voor eene meer openlijke viering plaats bljjven. De zaal der Officieren- Vereeniging herschiep zich daartoe tot een ware feesthal. Het podium, inwendig met groenslingers getooid, gaf ter weerszjjden hoog in het groen de buste van Z. H. den Paus en H. M. de Koningin te zien, terwijl groenomkranste schilden aan de wanden toepasseljjk opschriften wapens en data, zich bjj het groen aan het eind der zaal aanslui tend, te zien gaven. Een opwekkenden aanblik bood mèt dezen f eestooi de geheel bezette z-al, waarin met de eerw. geestelijkheid der stad ook de eerw. Broeders der St. Jozefscholen de eere plaats innaman. Toen er eindeljjk stilte verkregen was, had vol gens aanduiding in het keurig met gravures, o.a. 's Pausen portret, versierd program allereerst de oudste pastoor, de zeereerw. pater Langewen, het woord. Allen welkom heetend, wees hjj op deze rijk versierde feestzaal en betoogde hjj dat Schie dams Katholieken na Gods rjjksten zegen over den jubileerenden Paus in hunne kerken afgesmeekt te hebben, hunne feestvieriug nog niet ten einde achten. Zij willen juichen en jubelen met 'de tal- loozen over de geheele wereld verspreid, feestvieren ter eere van Hem wiens beeld daar tusschen de bloemen prjjkt die een andere Petrus is in geloof, een andere Johannes in beminnen den Paus die zjjne vjjanden doet terugdeinzen, maar wiens beeld toch altjjd teekent medeljjden en liefde. Met Hem willen wjj na lijden en strjjden Christus triomfeerend tegemoet gaan. Daarom zoo besluit spr. doet uw vreugde en blijdschap rjjzen en ver meerderen en ten slotte in overmaat van verroering losbarsten in den jubelkreetLeve Pius X (applaus). Na dit openingswoord werd door de Vereenigde kerkkoren eerst uitgevoerd de «Pius Cantate" van Elbert Franssen woorden van pater M. Stok G.S.S.C. Toen die heerljjke feesttonen de menigte in te hooger feeststemming hadden gebracht, be trad onder applaus den katheder, de weleerw. heer Kapelaan A. M. J. J. Binnenwiertz. De nacht daalde neder op het meer van Gene- zareth. Midden in drjjtt droef en hulpeloos het scheepje dat Petrus en Joannes draagt. Bjj het toene mender duisternis worden de golven al wilderang stig staren in den donkeren nacht de beide apostelen. Daar verschijnt heel in de verte een lichte ge daante zjj nadert al meerDominus est. 't Is de Heer, roept Petrus uit, en hjj stapt uit en snelt over de golven heen den Heer te gemoet, want waar Hij is, dreigt geen gevaar. Eenige jaren ge leden hing ook een donkere nacht. Petrus'scheepje dreef hulpeloos rond en zij die ineri buiten dat mystie ke vaartuig waren,vroegen zich angstig en met span ning af wat er van deKatholiekeKerk worden zou.Daar nadert een witte gedaante, de man in het witte kleed, onze II. Vader Pius X. Hjj nadert al meer en meermen herkent Hem in de liefde en het geloof der Kerk. 't Is Petrus, de oude schutsheer der Kerk, in nieuwe gedaante. Hjj grjjpt het roer en voert het scheepje in de veilige haven. De man in het blanke priesterkleed der waarheid, in het witte priestergewaad der deugd, is ons het beeld, de aanduiding van het reine heilige, goddeljjke tot hem die waarljjk is onze opper- en hooge- priester gaat onze hulde en liefde. Zoo gelukkig zjjn wjj toch dezen Paus in dezen tjjd te bezit ten en wjj smeeken God dat Hjj hem spare en behoede jaren en jaren. Spr. acht zjjn lippen niet reiD, zjjn stand niet hoog genoeg, zjjn waardig heid te klein om dezen man te vieren en om- jubelend te loven. Maar zjjn woord onder de schutse stellend der Smartenmoeder die wij heden eeren, vertrouwt hjj, dat Schiedams Katholieken door hun alom bekend geloof en liefde zullen aan vullen vat aan zjjn woord ontbreekt. Trachten zal hjj uiteen te zetten, hoe deze Paus vooral is priester bjj uitnemendheid, juist de man dien we noodig hebben in onzen tjjd. Eigen lijk moest ieder dat voor zich overwegen in de stilte van zjjn hart, beseffen hoe het zaad wordt uitgestrooid en ontkiemthoe de priester wordt geroepen en gevormddat heerljjke werk dat God doet met hen die bjj priester maakt. Toen deze Jozef MelchLn Sarto den 2den Juni 1835 in het kleine dorpje Riesi geboren werd, wist God dat hjj in bet begin der twintigste eeuw Paus van Rome zou zijn, in een tjjd die een Paus moest hebben die boven alles priester is. In de vorige eeuw toch scheen de mensch zich zelf bewustalles had bij uitgevonden en alles ontdekt bjj wist alles en kon alles bjj was zich zelf genoeg bad geen God meer noodig. Maar het woord werd bewaarheidarmen zult gij altjjd bjj u hebben de armoede werd grooter, de ellende dringenderde diepste ellende stond tegenover de hoogste weeldede ziel van den mensch bleef onbevredigdmen gevoelde behoefte aan iets hooger dan men in den mensch zocht. In let. begin der twintigste eeuw richt de menscbheid weer langzaam den blik ten hemel, schreit zjj om God. De priesters en levieten der wetenschap gin gen den armen üitgeschoude voorbjj. Slechts de Barmhartige Samaritaan kan hem hulp brengen. In dezen tijd wekt God Pius X, bjj de hooge- priester, die bjj uitstek priester is bjj wiens karak tertrek als priester bjj uitstek, heiligheid, goed heid rechtschapenheid uitbeeldt om de wereld ge lukkig te maken. Zulk een priester is deze Paus en daartoe werd hij door God langs bijzondere wegen gevormd. Om die wegen in het licht te stellen, schetste spr. hem als kind in bet vaderlijk huis, waar bjj al studeerende, tot zjjn vjjhiende jaar met zjjn ouders medewerkt om het sobere levensonderhoud te verdienentoen seminarist te Padua door de vrij gevigheid van weldoeners en de opofferingen zijner moeder, nadat hij zijn vader op 17 jarigen lee'tjjd verloor. Eindeljjk priester, leeft hjj achtien jaar verborgen in twee plattelandsgemeenten, waar zjjn voortreffelijke eigenschappen geen voldoening vinden- Daarna eerst domheer, professor, vicaris- generaal en, eerst na aanvankelijke passeering, bisschop, bisschop van Mantua, een lange jaren verweesd diocee=, een arbeidsveld vol doornen en distelen, dat hjj eer.-t na zeven jaren vermocht te heplanten. Toen ten laatste kardinaal en patriarch van Venetië, niet meer de oude roemrijke Dogen- stad, maar het nieuwere Venetië, waar zondaren uit alle oorden der wereld hun bezit komen ver brassen. Hjj brengt er licht in de duisternis, houdt er het eerste Eucharistische congres en doet reeds zijne toekomstige grootheid voorspellen. Daar ging in het jaar 1903 deze man, langs zoo bjjzondere wegen geleid, naar Rome. Onbewust van zjjne verheffing, alle toespelingen daarop gemaakt afwjjzend met een betoog van zjjne ongeschiktheid en onvolkomendheid. Toch is hjj de man der Voorzienigheid. Het veto van Oosten rijk, bjj het laatste Conclaaf, was niet het werk der politiek, maar het werk van God. Rampolla moest men niet hebben God wilde Sarto. Spr. verhaalt van het wisselend stemmental, van den angst en het smeeken van hem die de hoogste waardigheid in Gods Kerk niet begeert, maar wien men ten slotte smeekt Paus te worden. «Indien deze kelk niet kan voorbjjgaan." Daar klinkt het «Habemus": «wij hebben eenen Paus". De man in het wit, vol van genade en waarheid, van hetzelfde bloed en hetzelfde geslacht als zjjn voor gangers staat voor ons. Hjj draagt den naam van Pius X ter herinnering aan de roemrjjke Paus en van dien naam die hem zijn voorgegaan. Te Deum laudamus, U, o God, danken we, dat Ge ons dezen Paus geschonken hebt. Te per orbem terrarum, sancta confitetur Ecclesia. Na de pauze zjjne rede vervolgend, zeide spreker te willen beginnen met een persoonljjke herinne ring. Vier jaren geleden had hjj het geluk en de eer Paus Pius X voor de eerste maal te Rome te zien Hjj schetst de emotie en de zorg aan een pauseljjke audiëntie onafscheidelijk verbonden, 's Morgens rijdt men door Rome's nog stille straten om eerst de H. Mis van den Paus bjj te wonen en men knielt in de Sixtjjnsche kapel voor de met groen laken bedekte banken, en men smaakt het geluk uit de handen van den Paus het Brood des Levens te ontvangen, een geluk slechts met den Eerste H. Comuniedag te vergeljjken. Een daarna de audiëntie bjj den Paus! Welk een ontzag* 1 jjke indruk maakt toch die eenvoudige Paus 1 Dat is 't wat er geworden is van den eenvondig-n dorpsknaap van Riesihet nederige werkmanskind is priester, pastoor, bisschop en paus'geworden, de koning en vader der wereld. De priester bjj uitnemendheid op den Pau-eljjken Stoel verheven, stelt, zich voor de wereld te red den en hervormen allaen door boogere wijsheid, gesterkt door goddeljjke kracht. Op een audiëntie heeft Hjj gezegd-, ik ben geen politicus of diplo maat mjjn politiek is daar, wjj zend op een kruis beeld Christus Jezus en Dien gekruist, dat is de politiek van den Paus. Omnia instaurare in Christo. Alle herstellen in Christus. De Paus wil de wereld terug voeren tot Christus. In een allo catie ter gelegenheid van het Kerstfeest heeft hjj het reeds gezegd de wereld moet terug naar de Kribbe van Bethlehem en ter gelegenheid van het 13e eeuwfeest van St. Gregorius heeft Hij het herhaald dat alleen in Christus leven en waarheid is voor de verdoolde maatschappjj. Daarom riep Hij de geloovigen van Rome in het Binnenhof van San Damaso te zamen om bun het woord der waarheid te prediken daarom tracht Hjj de heilvolle klanken der Kerk te doen doordringen tot geloo vigen en ongeloovigen door de hervorming der Kerkmuziek opdat ook die hemelsche melodiën zouden strekken tot verbetering der menscbheid; daarom voerde hjj ook in Rome hervormingen in, hervormingen van den cathecbismus ook vooral, opdat er in Rome en in heel Italië slechts een gelijkluidende catechismus zou gevolgd worden. Tegenover dit streven van dezen Paus om alles te herstellen in Christus verheft zich de geest der duisternis. Zoo beleeft de Kerk beurtelings een tjjd van lijden en verheffing. Pius IX heeft het Ijjden ondergaan en het kruis gedragen. Leo XIII beleefde weer den tijd van verheffingde koningen kwamen van het oosten en het westen en boden hem goud en wierook. Pius X is nu weer de man des ljjdens. Frankrijk deed hem lijden in hooge mate. Wat men uit eerbied voor Leo XIII nog niet durfde wagen, heeft men onder Pius X, den eenvoudigen dorpspastoor, zooals naea dacht, vol trokken. De Paus is beleedigd in zjjn eigen stad door het bezoek dat president Loubet te Rome bracht zonder den Paus aldaar te bezoeken; daarna die opheffing van het gezantschap te Rome die doordrjjving van scheiding van Kerk en Staat. Maar de Paus wilde het Judasloon niethjj wees de vereeniging voor den eeredienst van de hand. En bjj al dat onrecht voegde men smaad en hoon men durfde den Paus een leugenaar noemen, maar men heeft dat in het openbaar moeten herroepen. De Paus stond in den vollen glans van waarheid en recht sterk tegenover Frankrjjk Non con- fundar in aeternum. Maar er is iets anders ergers geweest dat wjj, Nederlandsche Katholieken, die zoo goed katholiek zijn, niet ten volle kunnen begrijpen. Dat heeft den Paus in de ziel gpgrepen daartegen is zjjn volle actie gegaan het woord des Pausen tegen het modernisme, dat de zielen belaagt, dat onder schoonen vorrn en bedriegeljjke leuze, onder bet mom der wetenschap, onder het voorwendsel geloof en wetenschap elkaar te doen naderen, de Kerk in waarheid belaagt. Doch 't is een valsche wetenschap, een wetenschap uit den booze, die de modernisten, verblind door hoogmoed, tot de Kerk willen doen naderen. Daartegen verheft zich de onsterfelijke encycliek des Pausen, die gehoor zaamheid predikt aan den Pan», den Plaatsbekle der van Jezus Christus. Die allergewichtigste regeeringsaaad des Pausen bracht licht in de duisternis zjj voerden velen die een oogenbiik op zijpaden waren afgedwaald, op den rechten weg terug. Daarvoor zjjn wjj den Paus hoogst dank baar. Wij zjjn bljj en gelukkig dat Hjj dit licht ontstoken, de knellende band verbroken heeft zjjn woord is ons een lichtende ster. Katholieken van Schiedam, zoo vervolgt spr., zoo groot in het geloof, gjj die zoo dikwjjls nadert tot de II. Tafel des Heeren, gjj weet 't zelf en ik weet 't ook uit mijn eigen parochie, wat het opwekkend woord des Pausen uitgewerkt heelt voor de Veel vuldige H. Communie; hoe het aantal Communiën is toegenomen door 's Pausen opwekking, die tot de veelvuldig? ja dageljjksche II. Communie ver maant. De Paus staat als 't ware voor ons met de ciborie, die Christus Lichaam en Bloed inhoudt en roept ons toe Eece Panis AngelorumZie het Brood der Engelen de Spjjze die kracht en sterkte geeft in het Ijjden dezer aarde. Daarom mog Hjj met recht genoemd worden de Paus van het A.I1. Altaarsacrament,- de echte hoogepriester die de kinderen der Kerk begeestert methet lof- en dank woord Lauda Ducem et Pastorem, Loof Uw Her der, loof uw VoederDeze Paus is ons als een audere Mozes, die Israel voert uit de slavernjj van Egypte, die hun door de duisternis en dwaling van het ongeloof voert naar het Beloofde Land. Hjj is als een andere Mozes die het teeken opricht in de woestjjn, ons wjjzende op Christus Kruis, die het water uit de rots doet springeu, de eeuwige Petrus' rots, die het manna doet afregenen van den hemel. Maar niet als het volk der Joden zien we met angst op tot dezen nieuwen Mozes we zjjn niet bang voor onzen Paus niet bevreesd voor zjjne glorie, waar Hjj ons in hemelsch licht verheven het eeuwig Jeruzalem wijst. Dat is Paus Pius X in onzen tjjd: terwjjl Hjj ons den Vader in den hemel toont, onze Vader op aarde, den Vader die ons terecht wjjst en ons re geert en ons allen nog te meer Gods kinderen doet gevoelen. Vooral ook door Schiedams Katho lieken wordt Hjj als aller vader en herder erkend, en indien 't noodig was, zouden er opnieuw, zooais weleer, uit Schiedam zouaven uittrekken ter ver dediging van de rechten van Kerk en Paus. Uit allar hart welt hier de bede opleve Pius X en aller gevoelens van geloof en liefde willende ver tolken, meent spr, niet beter te kunnen doen dan te herinneren aan het woord door dr. Schaepman eenmaal ook hier gesproken, op Rome wjjzend uit roepend «Jeruzalem, hoe zou ik u ooit kunnen vergeteo, besluitend met de heerljjke dichtregelen, eenmaal door den grooten dichter aan den Paus- Koning gewjjd. Toen het krachtig applaus dat het heerljjk slot dezer rede vooral als bezegelde was verstomd, betrad pastoor Verhoeven den katheder. Hjj meende bet recht te hebben hier ook een oogenbiik te spreken. Harteljjk dank brengt bjj aan den gevierden spre ker van dezen avond, allereerst namens de prie sters voor het priesterlijk woord uit het volle priesterhart tot hen gericht, den wensch uitspre kend dat 't den geachten spreker gegeven zjj, nog zeer lang aldus zjjn priesterlijke ziel uit te storten voor het volk. Dank brengt hij hem ook namens Schiedams Katholieken, die inderdaad hun gods dienst liefhebben, maar op wien toch niet zonder invloed is gebleven de geest der vorige eeuw. Den gevierden spreker dank brengend voor het opwekkend woord tot allen gesproken, spreekt bj) den wensch uit, dat wanneer wjj vroeger of later weer moeten strjjden, zjjn bezieleud woord bet1 andermaal moge sterken. Door sprekers duideljjk en helder betoog begrjjpen wjj den H. Vader nog beter als bjj de dwalingen van den tjjd veroor deelt en vertrouwen wjj te meer, dat onder diens leiding de God van sterkte zich over zjjn kinde ren zal ontfermen. Na het plechtig «Te Deum", volgens Verhulst toonzetting, en nadat Elbert Franssens «Pauslied door allen was gezongen, nam de hoogeerw. Deken Coppens het woord. Aan het slot van dezen beer» ljjken (feestavond bracht hjj een woord van dank allereerst aan allen voor de heerljjke wjjze waarop het feest van onzen H. Vader Pius X was gevie1" beginnend naar Roomsche zede met de kerkeljjke herdenking, waarbjj wij onze liefde eerbied ea aanhankeljjkheid jegens den Plaatsbekleeder va0 Jezus Christus op aarde zoo duideljjk toonden e° verder door dezen heerljjken feestavond. Da" brengt hjj daarna vooral aan de heeren van commissie, die ondanks den moeiljjken tjjd aa°^ stonds bereid waren en alles zoo spoedig en g°e regelden voor dezen feestavond. InnigeD, ;h*rte ljjken dank ook aan de koren, die tot zulk ee° schoon geheel samenwerkten en bijdroegen dat dit luisterrijk feest met gloed en vuur het ju^' van onzen grooten Paus werd gevierd. Maar wjj vieren dit feest niet alleen als ^atk0 lieken, maar als Nederlandsche Katholieken. j vieren dit feest met de Nederlandsche vlag voegen we er ook den Pauseljjken wimpel aan Buigen wjj het hoold met eerbied voor onzfi0 Vader den Paus, met denzelfden eerbied en f? buigen wjj voor onze hooggeëerde innig ge'*e q Koningin. Hare Koninkljjk Vader getuigde^f reeds dat Hjj er diep van overtuigd was, hjj °D a de Katholieken zjjn meest getrouwe onderd*^ had. Daarom leggen wij ook aan den voet haren troon onze eerbiedige hulde en bidde° t goeden God, dat Hjj onze Koningin behoede de verwachtingen van Koningin en Vaderla» e eenmaal vervuld mogen worden en een ,e telg aan den ouden stam ontspruite. NooR het OranjehuisLeve de Koningin (hoora1 Nadat met geestdrift het Volkslied was geZ°^er0- deelde deken Coppens nog mede, dat met l0S en, ming der vergadering de volgende telegrapl'gP3 getuigende van liefde en aanhankeljjkeid J Paus en Koningin zouden worden verzond®11- A Sa Sainteté Pie X, D°n1^upis Les Catholiques de Schiedam, IIollaD^e; -0tet®' pour célébrer le Jubilé d'or de Votr® jeUr vous offrent i'bommage de leur amour et piété filiale. COPPENS^,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1908 | | pagina 2