Binnenland
Stads* en Gewestelijk Nieuws.
nota wordt er de aandacht op gevestigd, dat geein
blokkade is afgekondigd en dat de bemoeienis met
de kustvaart schadelijk is voor den handel van
onzijdige mogendheden. 1
Betoogingen te Caracas.
De tijding van het inbeslaghemeh van het Vene
zolaansche kustbcwakingsschip „Alexis" door de
„Ge,, er.and" werd hier hedenmorgen bekëhd. Een
volksmenigte op het Bolivarplein verzameld hield
een Lt-too ging ten gunste van de regeering. Een
tegen betooging van een menigte, waaronder vele
studenten, had plaats buiten het bureau van het
blad „El Constitucional", het orgaan vail Castro.
Het gevolg hiervan was een geregeld gevecht mét
de beambten van het blad, waarbij schoten wer
den gewisseld. Het gevecht duurde 5 minuten; er
werden verscheiden personen gewond, van wié
er een reeds is gestorven. De t'e hulp gèroepeu
verscheen, gewapend met geweren, Dè menigte
werd verstrooid.
De kapitein van de „Alexis" is te Puerto Cabello
aan land gezet en heelt naar Caracas het volgende,
12 r.ecember gedateerde bericht doorgezonden,
dat hem door een officier van de „Gelderland
die aan boord van de „Alexis" was gekomen,
werd ter hand gestéld: H. M. de Koningin der
Nederlanden heeft Haar oorlogsschepen opgedra
gen alle Venezolaansche regeeringsvaartuigén aan
te o ouden en tijdelijk in beslag te nemen. Dit
:s een représaille-maatregel. Wij verzoeken u de
vlag te strijken en uw schip- met alle opvarenden
aan den commandant vah de „Gelderland"- over
te geven. Alle weerstand is nutteloos. Indien gij
u verezt, zal het gevolg Zijn, dat uw schip ver
loren gaat en velen uwer den, dood, vinden. Dit
bericht was ge teekend door den adelborst le
klasse. I
Generaal Gomez vaardigde eeïi decreet uit,
waarin de inbeslagneming van de „Alexis" wordt
medegedeeld, waarna het stuk vervolgt: Ik be
schouw deze daden als een wezenlijke schending
van het grondgebied van Venezuela, een aanval
tegen de Venezolaansche regeering als èeh érh-
sfigtn aanslag op de nationale souvereihitteit, als
een bedreiging van de territoriale oirschehdbaar-
heid, de eer en de waardigheid van Venezuela.
Het vaderland in gevaar zijnde, verklaar ik de
natie te zijn in staat van verdediging. Dienten
gevolge neemt het hoofd van het uitvoerend be
wind op zich en zal hij uitvoeren de buitengewone
bevoegdheden hem bij afdeelrng 8 art. 80 der Ve-
nezoiaansche grondwet toegekend. 1
.Een regeeringsgezinde betooging hjad plaats bui
ten het gele huis, het officaJeele verblijf van dén
president. (Mi ,Li"iI!
Gomez, het plein naar het presidentshuis over
stekende, werd door de menigte geestdriftig be
groet. Het presidentshuis zelfs was vol met op
den voorgrond tredende personentoespraken wèr-
den gehouden op het plein, waarbij de loslating
van ae politieke gevangenen werd gevraagd, als
mede afschaffing van de regeermgsmönopolies.
Paul, de minister van buitenlandsche zaken, ant
woordde en maande het volk aan vertrouwen te
stellen in Gome'z om de moeilijke vraagstukken,
die Venezuela in verwarring brengen, tot oplos
sing te brengen. Hij smeekte heir Gomcz te helpen
in het dragen van den last der verantwoordelijk
heid. 1,r
Castro te Berlijn.
Reuter seint uit Berljjn
President Castro is gisteravond hier aangekomen
Ter ontvangst waren aan het station aanwezig de
Venezolaansche gezant en de consul van Venezuela
te Berljjn.
De «Berliner Zeitung am Mittag" meldt, dat
Castre te Berljjn vier gala-automobielen en zes
gewone auto's heeft gebuurd. Er zjjn maatregelen
genomen voor de veiligheid van Castro, want hjj
is doodsbenauwd voor anarchisten.
Men zegt, dat Castro minstens 4 weken te
Berljjn zal bljjven.
Daar de Duitsche regeering niet officieel in
kennis is gesteld met Castro's komst, wordt bij
te Berljjn beschouwd als een particulier persoon.
Aan het depaitement van Buiteniandsche Zaken
werd gister verklaard, dat de betrekkingen tusschen
Venezuela en Duitschland in de laatste jaren
aanmerkeljjk verbeterd zjjn.
De Londensche bladen, dde het bericht, dat
Neder landsche oorlogsschepen de vijandelijkheden
tegen Venezuela zijn begonnen, besprexen, vat
ton dat bericht zeer kalm op. Sommige bladen
beschouwen het gebeurde als iets, dat reeds lang
te verwachten viel; de meefete echter dèelén het
bericht mee zonder er beschouwingen aan vast
te knoopen. 1
,De „Daily Telegraph", die een overzicht geeft
van de ontwikkeling van het conflict, van het
begin af. oordeelt, dat Nederland allesbehalve met
overhaasting is opgetreden.
Zooals te verwachten was, hebben Castro's ver
klaringen, dat lrern geein enkele voorwaarde ge
steld was, maar dat de regeering hem had laten
begroeten te Bordeaux, de boosheid van publiek
en pers niet bedaard.
Ee „Petite République" is verontwaardigd. Dat
is het toppunt, zegt ze, en dat terwijl de regeering
vooraf een krachtige en waardige houding aan
gekondigd had. Als Castro de waarheid gesproken
heeft, is het onbegrijpelijk en gaat dit alles te
buiten!
Ee „Petit Parisien" is scherp ironisch en zegt:
Pê VcaezoLaansche bladen zulten triomfantelijk
de ontvangst van Castro in Frankrijk op lyrische
wijze bezingen.
Ve „Echo de Paris" zegt, dat Castro's verblijf
te Parijs een ware schande was.
Be „Gaulois" zegt: Castro moet ons waarlijk
verachten en niet zonder reden metenén, dat met
onze republiek alle geoorloofd is.
De „Journal" kondigt een i/iterpellafie in de
Kamer aan.
Volgens de „Figaro" zou Castro onwaarheid
gesproken hebben.
Castro is toch een man van eigenaardige opvat
tingen! Bljjkens een telegram van den Parjjschen
correspondent van het «Berliner Tag^blatt" wilde hjj
voor zjjn reis van Bordeaux naar Parjjs een salon
wagen hebben. Die was er echter nietde directie
bood den President een gewonen le klasse-wagen
aan. Toen werd de heer Castro woedend. De trein
moest dan maar wachten, tot de salonwagen er in
gebracht was. Dat dit volgens dienstregeling niet
kon, begreep de dictator niet. Daarop wees de
stationschef op het gevaar voor de passagiers, dat
van groote vertraging het gevolg kon zjjn. «Wat
gaat mjj dat aan", was het typische antwoord van
den President. En eerst toen hem duideljjk gemaakt
was dat ook bjj bjj gevaar niets anders dan was een
gewone passagier, liet de heer Castro zich bewegen,
met een eerst klasse rijtuig vrede te nemen.
Minister Idenburg.
H. M. de Koningin ontving gister den heer Iden
burg, minister van Koloniën, in audiëntie.
Kamer verkiezingen
Te Appingedam is de heer J. Schaper voorloo-
pig candidaat gesteld door de arbeiderspartjj voor
de Tweede Kamer.
„De Voorvechter".
Zondag werd in alle R. Kath. kerken te Maas
tricht, t jjdens de HH. Diensten, van de kansels een
schrjjven voorgelezen van Z. D. H. Mgr J. H. Dreh
mans, bisschop van Roermond, gericht tegen den
«Voorvechter", bet orgaan, geredigeerd door Van
Vorst (expater Celestinus). Mgr. verbiedt met klem
het lezen, verspreiden en aankoopen van genoemd
orgaan, dat telkenmale hettige aanvallen tegen den
R. K, Godsdienst en zjjne bedienaren vervat, en
demoraliseerend werkt op de goede zeden. De
socialisten zjjn immer niet tegen den godsdienst?
Het lezen van den «Voorvechter" wordt op straffe
van doodzonde verboden gesteld, terwjjl, wanneer
aan dit herderljjk verbod niet voldaan wordt, de
H. Absolutie niet zal worden gegeven.
Jubilè.
Den heer B.JLammers, te Amsterdam, die Zaterdag
zjjn 25 jarig jubilé vierde, werd Zondag door den
heer W. Passtoors, Lid der Tweede Kamer en
burgemeester van Ginneken, de zilveren medaille
der Oranje-Nascau-orde overhandigd.
Internationaal spoorwegverkeer.
De Europee^che sproogwegconferentie, die te
Nizza zal gehouden worden, zal ook over Nederland-
landsche aansluiting aan de nieuwe Lioyd expresse
HamburgGenua beraadslagen. Ten einde nieuwe
aansluitingen te verkrjjgen en vertraging te voor
komen zjjn een aantal nieuwe treinen en wjjzigin-
gen voorgesteld. Ook zullen wjjzigingen tot gemak
kelijker verkeer tusschen Duitschland, Nederland
en Oostenrjjk-Hongarjje afgekondigd worden.
De S. D. A. P.
In revisionistische kringen der S. D. A. P.
heerscht volgens het „Hbld," de meening, dat
zoo al thans ter beëindiging vah den twist een
modus vivendi zal gevonden worden, de S. D.
A. P. in het komende jaar toch uiteen za.1 vallen.
Het „Hbld." vernéemt voorts dat, indien de
„Trinune"-reda,ctie, als leden van de S. D'. A. P.
worden geroyeerd, door de Marxisten een nieuwe
S. D. A. P. zal worden opgericht, en dat deze
dan brj de a.s. verkiezingen Marxistische cahdi-
daten zal stellen tegenover die vah de „oude"
S. D. A. P.
Voorts heeft een bestuurder van de federatié
Amsterdam van de S. D. A. P. het voornemen als
zoodanig te bedanken, indien het partijbestuur
niet protesteert tegen het verbod van colportage
met de „Tribune" door het federatiebestuur te
Rotterdam 1
Centrale diamantbeurs te Amsterdam.
De gisteravond gehouden jaarljjksche vergadering
van de Amsterdamsche Juweliers Vereeniging be
sloot eene commissie te benoemen, om te onder
zoeken de mogelijkheid van den bouw eener cen
trale diamantbeurs, te Amsterdam.
Het voor eenigen tjjd door eene kleine categorie
juweliers opgevatte, maar mislukte, plan, bljjkt
dus thans te worden overgenomen door de groote
vereeniging van werkgevers in de diamantindustrie.
Grenswijziging.
De Commissie uit de ingezetenen van Schiedam
benoemd ingevo'ge art. 131 der gemeentewet ter
beoordeeling van het wetsontwerp tot wjjziging
der grens tusschen de gemeenten Rotterdam en
Schiedam, zal op 23 December in openbare ver
gadering bjjeenkomen.
„Katholiek Leven".
De aangekondigde greo'e vergadering van Ka
tholiek Leven werd gisteravond gehouden in de
gehoorzaal van het Bondsgebouw, die door een
vrjj verscheiden publiek over het geheel goed be
zet was.
De voorzitter, de h^er J. F. Putters, na de
vergadering met den cbristeljjken groet te hebben
geopend, sprak allereerst een harteljjk woord van
welkom tot alle aanwezigen, bjjzonder ook aan do
eerw. heeren geestelijken en zoovele dames en
heeren, die aan de uitnoodiging lot bjjwoning der
vergadering hadden gevolg gegeven, in 't bjjzonder
ook aan den weleerw. pater Ligtenberg, die dezen
avond als spreker zou optreden. Dtarna gaf voorz.
een overzicht van de werkzaamheid van «Katholiek
Leven" in deze eerste levensperiode van haar be
staan: zjj had na in HX)7 te zjjn opgericht twee
groote vergaderingen gehouden en had verder
getracht in tal van debatvergaderingen hare leden
te ontwikkelen. In die vergaderingen waren vooral
godsdienstige onderwerpen door den eerw. mode
rator behandeld. Tal van sprekers zoowel uit de
leden als de buitengewone leden waren overigens
in die vergaderingen opgetreden. Voorz,, eeq, be
roep doend op aller medewerking en steun, deelde
verder nog mede, dat zich een propaganda com
missie bad gevormd van drie leden, wien hjj vee]
succes bjj hun arbeid toewenschte. Verder nog
mededeelend dat de Vereeniging haar patroonfeest
vooral kerkelijk door eene H. Mis in de St. Jans-
kerk had gevierd, spoorde hjj allen nogmaals aan
de vereeniging krachtig te steunen en gaf daarna
het woord aan den weleerw. pater Ligtenberg, die
onder applaus den katheder besteeg.
Rede van pater Ligtenberg.
De begaafde spreker betuigde allereerst, dat de
voorzitter hem uit het hart had gesproken, om
dat hjj zaken behandeld had, en met genoegen
had hjj gehoord, dat de adviseur vooral godsdien-
tige onderwerpen had behandeld, omdat het gods
dienstig leven de basis vormt van geheel het an
dere leven op elk gebied. Over het geheel worden
de Katholieken door de andersgezinden bjjzonder
nagegaan en bestaan er omtrent bunne leer vele
vooroordeelen maar gaan zjj zelf wel vrjj uit In
het algemeen hebben de Katholieken in zake hun
geloofs- en zedeleer niet die breedte en diepte
welke met recht van hun kan gevorderd worden.
Er bestaat onder de Katholieken een tekort aan
wetenschap en die behoefte dringt te meer in onze
zoo behoeftevolleo tjjd. De roomsche leer wordt
te weinig gekend en te weinig naar waarde ge
schat. Dat komt, omdat wjj aan niets zoozeer ge
woon zjjn als aan de waarheden van ons geloof en
er ook in de prakt jjk geheel een mee zjjn geworden.
Wij zjjn roomsch geworden bjj erfopvolging zonder
moeite en ook in de praktjjk hebben wjj ons
zekere sleur eigen gemaaakt, zjjn wjj gekomen tot
een zeker sleurleven, slechts nu en dan door enkele
opflikkeringen verlevendigd. Maar dat sleurleven
geeft geen kracht voor den grooten levensstrjjd,
doet ons niet vaststaan io den wisselstroom der
meeningenjdiejwij in het dageljjksch maatschappeljjk
leven ontmoeten. Door uat sleurleven der Fransche
Katholieken, een lange zelfmoord, was 't de Loge
gemakkeljjk in dat land den genadeslag aan het
godsdienstig leven te brerg^n. Het godsdienstig
katholiek leven bloeit toch niet in een land waar
allen katholiek gedoopt zjjn, maar waar allen katho
liek leven 't is toch de geest die levend maakt, de
katholieke geest die tot daden inspireert, die werke-
Ijjk ook katholieke daden maakt.
Niet de uitwendige bloei, zoo betoogde spr.
verder, geeft het peil van het katholiek leven,
maar de inwendige daad. En dan moeten we erken
nen, dat er naast vele uiterljjke teekenen van bloei
ook menig bedenkeljjk symptoom van verval wordt
opgemerkthet percentage gemengde buweljjken
neemt toe, de gevallen van het verzuimen van den
Paascbplicht vermenigvuldigen zich. Ook het feit
door den «Tjjd" gereleveerddat in de boogere
standen de roeping tot het priesterschap afneemt,
wijst op eene verzwakking van het innerljjk gods
dienstig leven. Dat zjjn alle bedenkelijke verschijn
selen die wjjzen op eene te.geringe waardeering en
te weinig kennis van de katholieke geloofs- en
zedeleer.
Noemt spr. aldus als de hoofdzaken van het
godsdienstig verval het verwaarloozen van de
genadeleer, het verflauwen in het naderen tot de
H. H. Sacramenten, dan betoogt hjj aldus niet,
dat het tekort enkel door studie moet aangevuld
worden neen bovennatuurlijke hulp en natuurljjke
middelen moeten als twee kamraderen zjjn die in
elkaar grjjpen en te zamen bjjdragen om hooger
op te werken hetzelfde individu. De bovennatuur
lijke genade en de diepere, breedere kennis van
de katholieke geloofs- en zedeleer moeten den
men-.ch stalen en sterken tot het heil en het
geluk van zjjn zieleleven. Vooral in onze dagen is
die breedere diepere godsdienstige kennis meer
dan ooit noodig. Twee of drie geslachten geleden
leefden de Katholieken nog in eigen kringmet
andersdenkenden alleen in enkele gevallen omgaand
maar in onzen tjjd is de slagboom weggenomen,
verkeert men in club en sociëteit en zelfs in den
eigen familiekring met andersdenkenden. Die
toenadering ia het burgerljjk leven heeft goede
gevolgen gehadmaar ook de nadeelen zjjn tast
baar duideljjk gewordendie nadere omgang met
andersdenkenden heeft schade toegebracht aan het
katholieke zieleleven. In het godsdienstig en zede-
Ijjk leven gevoelen wjj gebrek aar. ademen in de
eigen aangeboren roomsche atmosfeer. En nu
zegge men niet, dat de roomsche geest aldus ook
doordringt in de on-roomsche kriBgen want die
geest streelt niet den hoogmoed en komt niet der
zinnelijkheid in het gevlei. Kunnen ook al de
Katholieken niet geheel buiten de on-kathoiieke
pers, moeten zjj soms ook niet katholieke geschrif
ten lezen, men zij toch bjj dit alles voorzichtig
Men bedenke dat Staat en Maatschappjj niet chris
telijk zjjn, dat het christendom gebannen is uit
de openbare scholen en de publieke gerechtszalen,
dat de H. Naam van God menigwerf zelfs in het
openbaar leven niet wordt geduld. In den neutra
len dampkring telen vele on roomsche bacillen.
Daarom moet de Katholiek in onzen tjjd stevig
op de beenen staan anders raakt hjj onder den
drang van andersdenkenden onder den voethjj
moet meer dan oppervlakkige kennis hebben van
de katholieke geloofs en zedeleer; hjj moet, voor
den breeden zee.-troom liggend, zich sterk veran
kerd weten anders wordt hjj door het geweld der
stormen weggeslagen.
De Katholiek moet vooral in onzen tjjd heil en
kracht zoeken in de natuurljjke, diepere kennis
van zjjn godsdienst, gesteund door bovennatuurlijke
hulpmiddelen want ai erkent spr. de wonderen
van genade, die den mensch soms voor den val
behoeden, hjj moet toch ook zelf meewerken
om door meerdere kennis gevrijwaard te bljjven*
Die meerdere, diepere kennis moet hjj zich ook
eigen maken ter wille van het volgend geslacht
immers Ijjden w jj al aan tekort, dan zal het vol
gend geslacht daaraan nog meer lijden. Onze na
komenden vooral moeten strijdvaardig en stand
vastig zjjn door een vast en vurig geloofzjj kun
nen meer van ons verlangen dan wjj van onze
ouders vroegen ieder geslacht behoort dat vader
lijk erfdeel te vermeerderen, in een flink ka
pitaal een waarborg vinden om godsdienstig en
zedeljjk niet tot armoede te vervallen. Als een
betonmuur zoo vast moet ook de overtuiging der
toekomstige geslachten staan. Ten deze moeten
wij niet alleen vertrouwen op Gods genade, maar
ook zelf handelen, daar God al wat hjj ten onzen
heil uitwerkt doet door en met den menschdoor
klare kennis moeten wjj tot de juiste waardeering
van de roomsche geloot- en zedeleer komen.
In onzen tjjd zoo vervolgde spr. zjjn vurig
betoog moet iedereen zoo noodig soldaat zjjn,
't is toch een tjjd zooals in der eeuwenloop slechts
tweemaal voorkwam: eens toen het oude heiden-
dem stierf en eens toen 't herleefde aan het eind
der middeneeuwen 't is gisting en werking overal
botsing tusschen het verleden en de toekomst.
Met of zonder Christus is de leuze; de positie
in een middenpartjj is onhoudbaar; ieder moet in
den strjjd partjj kiezen ten strjjde moet optrekken
al wat strjjdbaar isde algemeene en persoonlijke
dienstplicht is allen opgelegd. In krachtige be
woordingen wekte red. ten slotte allen op tot
dien strijd. Zjj moeten dien strijd voeren niet
alleen door gebeden en goede werkenmaar ook
vooral met het zwaard des geestesdoor vermeer
dering van godsdienstige kennis en profane weten
schap, wjjl de strjjd om de Kerk buiten de Kerk
wordt gevoerd.
Met of zonder God, met of zonder Christus,
katholiek of niet-katholiekdaarom gaat 't, zoo
besloot spr. in onzen tjjd. Dat legt den Katholieken
de plicht op, zich onzen tjjd meer dan ooit te
ontwikkelen, zich een diep besef en klare kennis
van hunne geloofsleer en zedeleer eigen te maken
zjj behooren zich niet tevreden te stellen met eene
oppervlakkige kennis der roomsche leermaar die
leer moet doordringen in al de vezelen van hun
vleesch, in al de druppelen van hun bloed; zjj
behoort te vormen het echte katholieke goud van
Gods karaat. Eene diepere, meer dan oppervlakkige
kennis van de waarheden des geloofs is niet alleen
voor de kinderen van het huisgezin noodig, maar
zjj moet allengs aan allen ten goede komen. De
Katholieken moeten door hun reinheid van zedeleer
zjjn het zout der aarde door hun helderheid van
dogma het licht der wereld. De katholieke boom
van kennis moet worden de katholieke boom des
levensdaartoe moeten zoovelen in plaats van
sleurmenschen overtuigingsmenschen worden, zich
meer en meer ontwikkelen op het punt van de
roomsche leer om aldus tot het echt katholiek
leven te komen.
Nadat het stormachtig applaus, dat aan het eind
deze leerrjjke, doorwrochte rede op de herhaalde
bijvalsbetuigingen volgde, eindelijk was bedaard,
nam de voorzitter, de heer Putters, weder het
woord. Allereerst vertolkte hjj den diepen indruk
dien deze zoo gloedvolle, zoo diep doordachte rede
op allen had gemaakt. Zjj zou zeker allen opge
wekt hebben het tekort op godsdienstig terrein te
bestrjjden en weg te nemenvelen kunnen dat
niet beter doen dan door toe te treden tot de
vereeniging «Katholiek Leven", die vooral in hare
debatvergaderingen tracht de kennis van den
godsdienst te sterken, overtuigd dat op den bodem
aller vragen ligt de theologie; daartoe tracht zjj
ook de Kath. Soc. Actie te bevorderen en aan te
bevelen, bedenkend dat eene krachtige actie der
Katholieken toestanden, zooals nu in Frankrjjk
bestaan, zouden hebben voorkomen. De leden van
«Katholiek Leven" aansporend de de bat-vergade
ringen steed getrouw bjj te wonen, bracht voorz.
den gevierden spreker ten slotte harteljjk dank
voor zjjne schitterende rede, waarin hjj glashelder
de oorzaken en de gevolgen van het tekort uit
eenzette, den wensch uitsprekend dat pater Lig
tenberg bereid zou worden bevonden, nog
meermalen voor «Katholiek Leven" op te tre
den.
Nadat de vergadering door krachtig applaus
hare instemming vooral met dit dankwoord van
den voorzitter had betuigd, sloot deze de «groote
vergadering'die zooveel voldoening wekte, met
den gebruikeljjken cbristeljjken groet.
V