Dagblad voor Schiedam en Omstreken.
Meowjaarswensdien.
Kerstgedachte.
31ste Jaargang.
Donderdag 24 December 1908.
No. 9297
EERSTE BLAH
Nieuwjaarswenschen
Officieele berichten.
Kennisgeving.
Kennisgeving.
ABONNEMENTSPRIJS:
Dit blad verschijnt dagelijks, uitgezonderd Zon- en Feestdagen, en
kost voor Schiedam per 3 maanden f 1.35, per maand 45 cent en per
week 10 cent. Franco per post door geheel Nederland f 2,per kwartaal.
Afzonderlijke nummers 2 cent.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: Boter-
straat 50 en bij alle Boekhandelaren, Postdirecteuren en Brievengaarders.
Bureau BUTERSTRAAT 50
PRIJS DER ADVERTENTIëN:
Van 16 regels f 0.92 met inbegrip van bewijsnummer,
Elke regel daarboven 15 cent.
Driemaal plaatsen wordt tweemaal berekend.
Ingezonden mededeelingen 25 cent per regel.
Voor herhaaldelijk adverteeren worden uiterst bil-
Iqke overeenkomsten aangegaan.
Teietoounummer Sa. Postbus no. 30
Dit nummer bestaat uit twee
bladen en een Geïllustreerd Zon
dagsblad.
8T Wegens het KERSTFEEST zal de
NIEUWE SCHIEDAMSCI1E COURANT,
Dagblad voor Schiedam, en Omstreken,
Vrijdag- en Zaterdag-arond niet
verse li ijnen.
In ons blad van Donderdag 31 December kunnen,
evenals vorige jaren,
worden geplaatst.
De prjjs per annonce, van hoogstens 6 regels,
bedraagt 50 cents.
Deze advert.entiën kunnen ran af heden aan
ons bureau worden bezorgd.
Inrichtingen welke gevaar, schade ol
hinder kunnen veroorzaken.
Burgemeester en Wethouders van Schiedam,
Gezien het verzoek van G. W. J. van der Burg,
om de hem voor een proeftijd, eindigende 31
December 1908, verleende vergunning tot uit
breiding zyuer scbeepstimmerwi-rt, gelegen 'sGra-
veland no.75, kadaster sectie li no. 63, om deze
in te richten ook voor den bouw van ijzeren
schepen, te willen vervangen door een vergunning
Voor on bepaalden tijd
Gelet op de bepalingen der Hinderwet
Doen te weten:
dat voormeld verzoek met de bijlagen op de
secretarie der gemeente h ter visie gelegd
dat op Donderdag den 7den Januari a.s., des
middags ten 12 ure, ten raadhuize gelegenheid zal
worden gegeven om bezwaren tegen het toestaan
van die verzoeken in te brengen en die mondeling
of schriftelijk toe te lichten
dat gedurende drie dagen, vóór het tijdstip
hierboven genoemd, op de secretarie der gemeente,
van de schrifturen, die ter zake mochten zijn
ingekomen, kennis kan worden genomenen
dat volgens de bestaande jurisprudentie niet tot
beroep op eene beslissing ingevolge de Hinderwet
gerechtigd zjjn zjj, die niet overeenkomstig art.
7 dier Wet voor het gemeentebestuur of een of
meer zijner leden zjjn verschenen, ten einde hun
bezwaren mondeling toe te lichten.
En is hiervan afkondiging geschied, waar bet
behoort, den 24sten December 1903.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
M. A. BRANTS.
De Secretaris,
V. SICKENGA.
Inrichtingen welke gevaar, schade of
hinder kunnen veroorzaken.
Burgemeester en Wethouders van Schiedam,
Gelet op de bepalingen der Hinderwet,
Geven kennis aan de ingezetenen, dat, vermits
het deskundig onderzoek, met betrekking tot de
aanvraag van de Directie van de Fabriek van
Chemische producten, om vergunning tot op
richting van ten fabriek ter bereiding van lood
Suiker, in de panden staande aan den Noordvesl-
singel nrs. 91, 93 en 95, kadaster sectie H nrs-
225, 226 en 227 en plaatsing van een stoomwerk
tuig van circa 40 paardenkracht met e-n stoom
ketel van 45 M1 verwarmingsoppervlak, nog niet
geëindigd is, hun College besloten heelt de be
slissing over genoemde aanvraag te verdagen.
Schiedam, 24 December 1908.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
M. A. BRANTS.
De Secretaris,
V. SICKENGA.
Het leven der wereld is tamelijk wel zonder
Christus; zonder pessimist te zijn, durf ik wel
Zeggen, tegen Christus.
En nu Het is alsof ze gedwongen wordt
Kerstfeest te vieren alsof bijzondere teekenen
er zijn aan den donkeren hemel, alsof zij ver
licht wordt door een bovenaardsch licht
alsof ze voor een wijle eensgeloovig tuil zijn.
Men vraagt nietgelooft gij in Christus, den
Zoon van den levenden God men redeneert
nietwaarom heden gerust en niet gearbeid
neen de wereld heeft Zondag. Het is Kerst
mis. Toch een echt Christelijk feest voor
die onchristelijke wereld
En wanneer ge komt in de steden, en daar
gaat langs de rijk versierde en verlichte win
kels, dan ziet ge aan de verschillende étalages
dat het Kersttijd wordt. Daar staan christelijken
en ongeloovigen te kijken naar den kerstboom,
die hun tegenfonkelt met zijn rijk-kleurige licht
jes en gouden en zilveren vruchten. Daar
ziet men aan de drukte op straat dat armen
en rijken feest willen hebben daar staat men
met open hand aan de hoeken der straat om
een aalmoes als Kerstgave aan de armen -
voor de kleine en groote armen.
Men vraagt niet of men gelooft, neen, de
wereld viert feest. Het is Kerstmis. En on
bewust gaat de wereld naar Bethlehem en
onbewust verkondigt zij, dat heden geboren is
de Redder der wereld en onbewust laat zij
zich bezielen door het aloude Christelijke ge
loof.
Het moet wel vreemd zijn voor het ongeloof
tegen wil en dank een christelijken feestdag te
vieren. Voor menigeen is deze dag wat de
ster was voor de Oostersche wijzen een
wegwijzer een bovennatuurlijk teeken. -
Wanneer is Caesar geboren Wanneer Alex
ander Wanneer Napoleon wanneer een
van die machtigen, wien somtijds een halve
wereld toebehoorde Als ik die vraag zou stel
len aan de groote, onafzienbare wereld, dan zou
ik zien hoe de wereld en gros daar niets van
weet. Maar wanneer ik vraag, wanneer is
Christus geboren dan zouden wetenschappelij-
ken en eenvoudigen grooten, en kleinen van
geest en hart, in menigten opstaan en ant
woorden: den 25sten December.
Christus, dat kleine kind, daar in dat kleine
Bethlehem, in een armen open stal, met zijn
arme Moeder, en Jozef, den eenvoudigen werk
man, geboren in den nacht onopgemerkt
door de wereld. Christus dus voor de wereld
nieis, gekend door geheel de wereld, 1900 jaren
langen meer. - Christus wordt geboren de
wereld slaapt. Ja, de wereld slaapt God waakt.
Zijn Engelen zongen een lied zoo vol heilige
geheimenissen, zoo vol hemelsche melodie, dat
menschentaal of kiankenharmonie het nooit
kunnen weergeven. Een licht bestraalt de duis
ternis, met zulk een glans, dat de herders op
het veld ontstellen.
De wereld slaapt God waakt.
De grooten en wijzen der wereld met al hun
profeten en schrifturen en wetgeleerden domme
len voort in hunne wereldwijsheid den her
ders klinkt de hemel-boodschap„Wilt niet
vreezen, want zie, ik verkondig u eene groote
vreugde, welke zal zijn voor al het volk, want
heden is u de Zaligmaker, die Christus de Heer
is, in de stad van David, geboren." En die
herders, op hunne knieën voor de kribbe in
Bethlehem, zijn wijzer en grooter dan Herodes,
de viervorst van Galilea op zijn koningstroon.
Zoo is het immer geweest in de wereldge
schiedenis, zoo is het nog. De wereld wil
Christus niet kennenmen slaapt Chris
tus staat voor de wereld met zijn hemelsche
leer met zijn Kerk als het licht dei-
wereld, met zijn wonderen, en onomstootbare
waarheid als Gods Zoon, men slaapt. Neem
de geschiedenisboeken van onze z.g. neutrale
scholen, Christus wordt nauwelijks genoemd
en kan men Christus niet geheel en al looche
nen, nu, men zal zijn naam wel voegen bij
Boedha of andere godsdienstige dwepers maar
aandacht schenken aan Christus, voor wien He
rodes beefdeaan Christus, die, gestorven aan
het kruis, verrees en een inrichting stichtte, die
Zijn werk op aarde zou voortzettende groote,
wereld en tijden omvattende Roomsche Kerk,
op zich zelve reeds een wonder aandacht
schenken aan Christus wil men niet men
slaapt.
- 1 v I
Christus ontkennen kan men niet, maar
men zal van hem maken een goed
mensch, een mensch met liefde in zijn hart voor
den arme, een mensch met liefde voor den
kleine, een mensch vol humaniteit, een mensch,
die desnoods argumenteert voor geloof en on
geloof, voor liberalisme en socialisme. Vreemd
dat Christus, een mensch, een eenige verschij-
ningis gebleven en nog is onder de menschen.
Christus, zonder grootheid van geboorte, zonder
grootheid van geid of macht, Christus een Na-
zarener, ergens geboren in een klein stedeke
in een klein land van die geheele groote we
reld Christus hoog uitstekend boven Hero
des -- boven keizers en koningen van zijn tijd,
euniet alleen van zijn tijd, maar van alle tijden en
volkeren. Christus hoog uitstekend, niet alleen
met zijn hoofd, maar met zijn schouders, maar
met geheel zijn lichaam, met geheel zijn wezen
met geheel zijn hart en geest, boven alle
keizers en grooten van onzen tijd zelfs
vreemd dat men mannen zendt naar den Chris
tus om te vragen wat men nog nooit een
mensch heeft gevraagd „Zijt gij het, die komen
moet of hebben wij een andere te verwachten"
vreemd, dat men Christus durft beschouwen
als een mensch en niets meer.
Christus is geen gewoon mensch, geen Über
mensch, zooais de rationalisten gaarne droomen,
maar Christus is meer.
De filosofie der wereld moge overal victorie
juichen, waar het geldt het bovennatuurlijke
is haar leer, niets dan sofisme. Bollandisme.
Men raadpleegt den Bijbel, de oude hand-
-ci! riften, maar- met een vooroD gezette redenee
ring er is geen God. En als men vraagt„Waar
is de nieuwgeboren koning der JodenChris
tus? dan is het als in de dagen van Herodes
geheel het hof der aardsche wetenschap
waakt op, beeft en zoekt alsof men nooit
van Christus heeft gehoord en men zegt met
den meest verfijnden geloofshaat„Gaat en zoekt
„zorgvuldig naar het kind en als gij het zult
„gevonden hebben boodschapt het mij, opdat
ook ik kome en het aanbidde."
Lezer, gij weet het op dit woord volgde de
kindermoord.
De wereld slaapt God waakt
Telken jare, sinds eeuwen en eeuwen keert deze
dag, viert de wereld feest, hoe zij ook wisselt
door revolutie in revolutie.
Telken jare gevoelt de wereld zich één in
het licht van den Kerstnacht, bij de vredebazuin
des hemels.
Vandaar dat ieder feest viert dat het is
een feest voor de armen en kleinen het
Christus-kind verdrijft alle levenssmart pax
hominibus bonae voluntatis"-
Kerstmis is het feest der onschuld, der he
melsche, God-menschelijke liefde, daarom gaat
ons arm menschenhart onwillekeurg naar
-^ethlehem; naar dat kleine kind, „Emmanuel
God met ons".
Moge het ongeloof spotten met deze beschou
wing, wij hebben deernis met de ongeloovige
„wijsheid", die zich door het loochenen van
Christus' Godheid, werpt in een stroom van te
genstrijdigheden en onverklaarbare dingen.
Het ongeloof moet de geschiedenis weg re
deneeren moet een mensch aannemen met
bovenmenschelijke krachten, moet feiten met
open oogen loochenen ziende blind en hoo-
rende doof zijn. En ondanks dit alles gaat de
wereld haren weg.
Onze wijsgeeren worden ouder slapen in
het doode stof, men zal doorgaan met Christus
geboorte te vieren, Kerstleest te vieren in
alle kringen. Onze wijsgeeren zullen peinzen
hoe zij Christus zullen dooden, en peinzende
sterven zij. Christus echter blijft.
Voor ons is Christus geboorte een bovenaard-
sche manifestatie van Gods oneindige liefde
jegens ons, een dag vol van Gods glorie. En
wij Wij snellen met de herders naar Bethle
hem, werpen ons aanbiddend op de knieën voor
dat „Kind in windselen" en herhalen: „myn
Heer en mijn God" Gloria in excelsis Deo et
in terra pax hominibus bonae voluntatis.
fr. B. G. VERHEIJ, O. P.
24 Dec. '08.
Nederland en Venezuela.
Ons krachtdadig optreden tegen Venezuela is
een groot succes geweest. De Duitenfandsche bla
den zvii vol bewondering over de door Neüeriand
gevoigde gedragishjn. en zij uiten zonder uitzon-
dc. ng bun vreugde over de kentering in Vene
zuela. i
(Ue bij de Berlijnsche bevolking meest ver
spreide zienswijze wordt door het „Berliner Ta-
geblau' weergegeven, waar dit biad eenvoudig
schrijft; De verstandige Nederlanders, die iiet
"«u dusver beter met Castro wisten klaar te
sptlen dan groote en krachtige mogendheden,
beter dan Duitschlaad, Lnge.and eb Amerika,
wisten reeds, dat Castro's rol was afgespeeld,
toen bij te Berlijn aankwam. Zij heoben zich
er heusch niet over opgewonden, dat hem van
de VViihelmstrasse nog onvermij.ue.yXe en ma
gere oeten werden overgeoracht.
De Parijsche bladen cnuxxen algemeen bun
tevredenheid uit over Castro's vai. De „ïemps"
en de „Liberté" ezggen, dat Nederland's krachtige
houding aandeel heeft in deze ge.uxxige ver
andering. De „Lioerté" komt scherp terug op de
houding der hransche regeenng. Aren nemt de
zakenxwestie boven de waardigheid uoen gaan
.zegt het biad men zeit tnans nog dui
delijker .weik een bedroevende dwa.ing ait was.
I' i'aukrijk ,was de dupe en beiache.ijx.
De Londensche avondbladen van verschillende
ricnling betuigen hun tevredenheid uit over den
mop van zaken. Zij vertrouwen dat Castro uu.ten
de zaken van Venezuela zat olijven. Dr worat
ooi. nieuw tijdperk voor de repuoiiex onder hoop
voller vooruitzichten door geopend.
Dit schijnt, volgens den correspondent te New
York der „Glooe", mede de a. ge me ené meening
in de Vereomgde Staten te zijn.
Gomez zelf ontkent de roi van dictator le
willen spelen; hij zal trachten een coadtie-be-
wind te vormen na verstandhoudihg met de te
gen Castro gezinde leiders der muiters in Zuid-
Veritzueia. Vervolgens zal hij de bekrachtiging
van het congres op zijn verkiezing tot president
zien te verkrijgen, wa,arna hij allereerst een hieu
wen modus vivendi ten opzichte van Nederland
zal zoeken, die vooraf zal gaan aan een voorstel
om alle hangende döor Castro veroorzaakte kwes
ties met de Europeesche mogend'hedén scheids
recht elijk op te lossen.
De „Etoile Beige" zegt, dat de buitenlanders
zich slechts kunnen verheugen in de omverwer
ping van Castro en dit te meer nu diens opvolger
als eerste daad een belangrijke genoegdoening
schontv aan de rechtvaardige eischen van Neder
land.
De „Indépendance Beige" is van meening, dat
men Gomez slechts er voor kan prijzen dat hij
Ventzuela heeft verlost van een staatsman met
een groote inbeelding, die het ongelukkigé land
ten yerderve zou voeren. Het blad zegt verder,
dat de uouding der nieuwe Venezolaansche re-
geeiing zeker geschikt is om de zaken op korten
termijn te regelen, want in het juist verschenen
Oranjeboek verzekert het kabinet in Den Haag,
dat het bereid blijft op elke ernstige onderhan
deling in te gaan, als Venezuela het decreet
van 14 Mei intrekt. Daar nu dit besluit reeds is
ingetrokken, kunnen de nieuwe onderhandelingen
aanvangen.
De proclamatie Gomez.
In een telegram uit Caracas wordt de volledige
tekst van de proclamatie van generaal J. V.
Goinez gemeld, waaruit blijkt, dat hij zich als
President beschouwt.
De proclamatie luidt als volgt:
„Aan mijne medeburgers 1
Ik heb het presidentschap van Venezuela over-
eenxomstig de grondwet aanvaard. Ik heb dit
ami t zonder persoonlijke eerzucht op mij ge-
nomfi Mij dadelijk rekenschap gevende van de
ver.angens van het volk en van mijne hooge
verplichtingen, heb ik, 'n overeenstemming m t
onze nationale instellingen, een regeer.'ng gevormd,
die al de persoonlijke waarborgen voor de vrij
held der burgers erkende. Ongelukkig hebben m'.n
g .ede bedoelingen een onbegrijpelijk verzet üi
eenige personen, die zich de vertrouwde vriende;;
van Castro noemen, ontmoet; Niet alieen hebben
zij mij gehinderd in de uitoefening van mijne