Dagblad mor Schiedam en Omstreken.
~~TérstT BLAD.
Kerstmis.
34ste Jaargang.
Zaterdag 23 December 1911.
>o. 10203
Dit nummer bestaat uit DRIE
bladen en een Geïllustreerd
Zondagsblad.
Officieele berichten.
Kennisgeving.
Kennisgeving.
Boitenlandsch Nieuws.
De oorlog tusschen Italië
en Turkije.
ABONNEMENTSPRIJS:
Dit blad verschijnt dagelijks, uitgezonderd Zon- en Feestdagen, en
kost voor Schiedam per 3 maanden ƒ1.35, per maand 45 cent en per
week 10 cent. Franco per post door geheel Nederland 2.—per kwartaal.
Afzonderlijke nummers 2 cent.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ojas BureauBoter-
straat 50 en bij alle Boekhandelaren, Postdirecteuren en Brievengaarders.
Bureau: BOTERSTRAAT 50.
PRIJS DER ADVERTENTIëN:
Familieberichten 20 cent per regel - -
Ingezonden mededeelingen 35 cent per regel.
Voorherhaaldelijk adverteeren worden uiterst hil
lyke overeenkomsten aangegaan. uiterst bil-
Telefoonnummer 85. Postbus no. 39.
Wegens het KERSTFEEST zal de
nieuwe schiedamsche courant,
Dagblad voor Schiedam en Omstreken
M a a ii dn g- en Dinsdag-avond niet
verschenen.
Burgemeester en Wethouders van Schiedam,
Gelet op art. 10, 4e lid van het Koninklijk
Besluit van 4 Mei 1896 Staatsblad no. 7b)
Doen te weten,' dat door het overlijden van den
heer Mr. W. H. JANSEN, eene verkiezing voor
een lid van de Kamer van Koophandel en r abrie
ken za! plaats hebben op V rydag den Lósten
Januari a.s. ten raadhuize aldaar, en
dat de inlevering der stembiljetten zal aanvan
gen des namiddags ten half twee ure en voort
duren tot des namiddags ten half vier ure, na
Welk laatstgemeld tijdstip onmiddellij v to e
opening der biljetten zal worden overgegaan.
En is hiervan afkondiging geschied, waar het
behoort, den 23sten December 1911.
Burgemeester en Wethouders voo? noem
M. L. HONNERLAGE GRETE
De Secretaris,
V. SICKENGA.
De Burgemeester van Schiedam
brengt bij deze ter kennis van de ingezetenen
Dat het kohier van de Personeele Belasting no.
dezer gemeente, over het dienstjaar
door den heer directeur der directe belastingen
fe Rotterdam op den 22en December IJl -
toir verklaard, op heden aan den ontvanger aer
directe belastingen alhier, ter invordering is ovei-
gemaakt. j
Voorts wordt bij deze herinnerd, dat een i
Verplicht is, zijnen aanslag op den by de wc
paalden voet te voldoen, alsmede dat iet
termijn van zes weken ingaat, binnen w
bezwaarschriften tegen eenen aanslag, opgen
kohier voorkomende, behooren te woiden.i g
diend.
-En is hiervan afkondiging geschied, waar bet
behoort, den 23sten Dec. 1911.
De Burgemeester voornoemd
M. L. HONNERLAGE GREIE.
Weer nadert het mysterievolle Keistfeest, met
licht van genade, met zijn gloed van god
delijke liefde in den duisteren, killen win e.
tei'tiacht. - Den geloovigen mensch, den nederige,
6 dat wit stralende
Jf het gegeven te staren in uac -
licht, zich te koesteren aan die we a ig
hernelwarmte, zich te verdiepen in die einüe-
°°ze diepte van meditatie, die daai ligt m tez
boorden„en het Woord is vleesch geworden
-Mijn ziel zou vleugelen wenschen om te v ie°t^rj
tlaai' omhoog, hoog boven deze stoffige veie
boog boven de zon - en de maan en e
steri'en, hoog boven de engelen boog m
goddelijk leven, door ons nooit te bevatten, h g
^aai' dien troon van eeuwig zijn - en eeuwig
bt, waar dat goddelijk, ondoorgrondelijk leven
Va« eeuwigheid de eeuwigheid beheerscht,
,even van goddelijk kennen - dat leven
ten ongeschapen geest, die met éen eeuwi»
Jtonaakte gedachte den afgrond van oneind g-
!j®ld geheel en al omvademt. Die on^®schap
wiens leven denken is, kent, behoudt die
°e onbegrensde gedachte eeuwig cl®
.aobte is zijn beeld - de afglans zijner heei-
Wheid de uitdrukking van M" wff'.
is zijn Woord - en zoo volmaakt, dat alles
«at Woord gezegd is. - Het Woord is
f'A van wezen met den Vader. - Zoo spreekt
euwig Gfod tot zich-zeiven, zich eeuwig kennen,
b kennend zijn evenbeeld eeuwig te ▼oorsch j
Jagend: „Gij zijt mijn Zoon, heden heb Ik U
^gebracht". - r on
Wle geeft mijn ziel vleugelen om op te vlieg
God, om met meer dan arendsblik te Staten
bet volle goddelijk zonnelicht
Maar dit wil ik zeggen, lezer, dat de christen
leer omtrent God en zijn wezen, mij zooboven-
aardsch is, dat geen mensch zonder bovenna
tuurlijke openbaring ons dit heeft kunnen ver
kondigen. Men moge spotten met wat mysterie
heet, maar eenmaal het bestaan van het my
sterie aangenomen, is de uiteenzetting van dat
goddelijk leven zoo logisch, dat wij in die logi
sche redeneering een bewijs te meer vinden
voor de mogelijkheid voor de redelijkheid
van de grondwaarheden van ons geloof.
Et Verbum caro factum est. „Dat Woord
is vleesch geworden."
In den beginne was het Woord en het
Woord was bij God en God was het Woord.
Op Kerstfeest herdenken wij die heerlijke ure,
waarop ons dat eeuwig Woord Gods Zoon,
is verschenen als menschenkind. Gods Zoon
mensch. Ook dit mysterie is niet minder
groot. In Christus komen de geheimen te
zamen van het mysterievolle leven van de H.
Drievuldigheid van 's menschen doel van
's menschen val en zij allen te zamen worden
als een centraal-mysterie, volgens Hettinger, en
alpha en omega van ons geloof, het begin en
einde van alle hooger leven.
Gods Zoon mensch. Het Woord is vleesch
geworden. Gods Zoon een kind. De Oneindige
eindig de Almacht machteloos de eeuwige
Rijkdom arm de eeuwige Wijsheid, in het
oog der wereld, onverstand de Sterke zwak
het Leven sterfelijk.
Den geloovigen mensch alleen is het gegeven
zich te verdiepen in de eindelooze diepte van
meditatie, die daar ligt in deze verhevene woor
den „en het Woord is vleesch geworden."
Kerstfeest het is een mysterie vol aan
trekkelijkheid voor ons zondig menschenhart
een mysterie, waar de almacht de liefde -
de barmhartigheid hun hoogste victorie vieren
Kerstfeest - „daar daghet in het oosten",
daar licht het aan den donkeren winterhemel
daar klinkt het over de weenende en zondige
wereldGlorie aan God in den Hooge, vrede
op aarde den menschen van goeden wil".
Kerstfeest en de wereld, de groote wereld
met haar groot leven van steden en aristocraten,
zij dommelt voort in onwetendheid en in zon
den en op de rustige velden buiten Bethle
hem, aanschouwen de eenvoudige herders het
bovenaardsche licht, en hooren het engelen woord
Wilt niet vreezen, want zie, ik verkondig u
eene groote vreugde, welke zal zijn voor al het
volk, want heden is u de Zaligmaker, die
Christus de Heer is, in de stad van David ge
boren -
Kerstfeest en waaraan zullen wij het
Goddelijk Kind erkennen? „Gij .zult vinden
een kind in doeken gewikkeld en nedergelegd
in een kribbe".
Kerstfeest en daar buiten, buiten Bethle
hem, baarde de lang voorspelde maagd haar
stgeboren Zoon, wikkelde Hem in windselen,
en legde Hem in een kribbe, want in de herberg
ivas geen plaats voor hen." -
En hoort de engelen juichen om die arme
moeder met haar arm kind in hemelsche me
lodie„Glorie aan God in den hooge - en vrede
op aarde den mensch van goeden wil." -
Wat een tegenstelling!
Zoozeer heeft God de wereld liefgehad, dat
Hij zijn eenigen Zoon niet spaarde.
Zoo zeer heeft Gods Zoon ons liefgehad, dat
■ijwillig voor ons wilde mensch worden
behalve de zonde natuurlijk.
De wereld heeft eeuwen en eeuwen gewee
klaagd en gezuchtRorate Coeli desuper
Dauwt, hemelen, van boven". De profeten hebben
eeuwen en eeuwen te voren aangekondigd den
Verlosser, - den Emmanuel, den God met
ons.
En nu? Der is geen plaats voor hem in den
herberg".
In een rotsspelonk, die in den kouden win
ternacht voor de dieren des velds een stal was
- is geboren de lang Verwachte - de Verlosser
der wereld. Dat is de liefde der wereld.
Er is geen plaats voor Christus in de we-
reld. Hoe toont ons iederen dag de groote
wereldgeschiedenis de waarheid dezer woorden.
Daar i3 geen plaats voor Christus, den Zoon
Gods-den Zoon van David,-in Bethlehem.
Men bekommert zich in Judea niet om den
Messias, zoovele eeuwen beloofd en voorzegd. -
En buiten in een dierenstal zal zijn eerste
verblijf zijn. -
Daar is geen plaats voor Christus. - Herodes
zoekt den Christus te dooden - en laat allen
beneden de twee jaar met het zwaard ombren
gen om zoo zeker te zijn van Christus' dood.—
Daar is geen plaats voor Christus en Hij
vlucht naar Egypteland.
Daar is geen plaats voor Christus daarom
woont Christus tot zijn 30e jaar verborgen te
Nazareth als de zoon van den handwerkman.
Daar is geen plaats voor Christus in de we
reld, dat zien wij duidelijker als Christus optreedt
als het Licht der wereld de groote Leeraar
der waarheid, en die waarheid bevestigt met
zijn goddelijke wondermacht, dan gaat de booze
en ongeloovige wereld vergaderen, hoe men zich
van Christus, dien wonderdoener zal ontdoen
dan hooren wij mompelen: „het is beter dat
Hij sterve" totdat de kreet de wereld door
krijscht: aan het kruis met Hem. -
Daar is geen plaats voor Christus in de we
reld. De eerste leerlingen van Jezus verga
derden in alle stilte, in duizend vrèezen. En
als Pinksteren komt, en hen maakt tot held
haftige apostelen en martelaren, die de wereld
doorkruisen en gaan ter verovering van het
heidensche Rome dan zien wij een strijd van
drie volle eeuwen, waarin het bloed der christenen
de aarde purpert, als gold het hier den grootsten
en gevaarlijksten vijand. - Daar is geen plaats
voor Christus in de wereld. - En toen de Kerk
begon op te leven, en zich kon ontwikkelen en
uitbreiden, heeft zij altijd dat woord gehoord
daar is geen plaats voor Christus in de wereld
want immer gaat de booze hoogmoedige
ongeloovige wereld geheimzinnig rond Chris
tus' Kerk om weer te zeggen dat Christus de
grootste en eenige vijand is van den wereld-
schen mensch en dus weg met den Christus.
Daar is geen plaats voor Christus in de we
reld. Dat zien wij in tijden van dwaling en onge
loof vooral.-En niet alleen dat daar geen plaats
is voor Christus in de paleizen van Herodes,—
van de groote ijdele wereld - geen plaats voor
Christus in de studiekamers van Schriftgeleerden
en Farizeën, - maar daar is geen plaats meer
voor Christus in het hart van den arme - van
den eenvoudige van den werkman.
En dat is de groote kwaal de groote ar
moede van onzen verlichten en modernen tijd.-
De grooten dezer aarde, wij weten het, gaan
een gevaarlijken weg. - Christus zelf heeft
het gezegd „het is gemakkelijker dat een ka
meel gaat door het oog van een naald, dan dat
een rijke gaat door de poort des hemels." -
Zij hebben hun genoegens en Imn geld en deze
kunnen het godsdienstige leven verstikken,
maar dat men Christus wil verbannen uit'het
hart en het gezin van den armen - zorgvollen
arbeider dat men het geloof rukt uit de
harten der eenvoudigen, dat is de grootste
misdaad van onze moderne valsche profeten.—
Daar is in onze moderne wereld geheel
geen plaats voor Christus. Alles is immers
te oud. Wat gisteren modern was, is morgen
antiek. - Dat geldt niet alleen van de mode-
maar van wereldsche kunst literatuur - van
wereldsche beschouwingen, van wetenschap
en vooral van godsdienst. Wij zijn niet meer
tevreden met de oude gewoonten -- met het
kalm oordeel van ouderen en wijzeren. Wij
zijn ons zei ven genoeg - geen vrijheidsbelem
mering willen wij - geen banden - geen gods
dienst vooral met zijn wetten van recht en
zedelijkheid; - Christus moge het goed bedoeld
hebben met zijn leer, - maar voor onzen tijd
is Christus te oud, Christus met zijn armoede
met zijn liefde, met zijn zelfverloochening,
met zijn tevredenheid in het lijden. Het
christendom is ons onnut, zoo het niet aan
ons en onzen tijd zich aanpast.
Daar is in onze moderne wereld geheel geen
plaats meer voor Christus.
Christus moet niet zijn in de stad van kunst
en wetenschap, niet in het vredespaleis, in onze
groote huizen niet in onze humaniteit en
filantropie. Christus kan gaan naar buiten
naar de woestijn waar geen beschaving
nog is, en waai de menschen zijn als kinderen.
Christus is uit den tijd. - En de geleerde -
en de werkman, - en de rijke en de arme, allen
zijn het eens voor Christus is er geen plaats.
Maai met dit woord teekent de waanwijze
wereld haar eigen doodvonnis - rent zij haren
ondergang tegemoet. -
Geen Christus dan, maar een wereld zonder
vrede, een wereld vol strijd, vol ontevredenheid,
vel klassenhaat en klassenstrijd een we
reld vol revolutie en anarchie.
„Dauwt, hemelen, van boven en dat de wol
ken regenen den Rechtvaardige". Daar is nog
een wereld, waarvan Christus in waarheid is de
Koning der eeuwen, het is de wereld van hen,
die in Hem gelooven en Hem aanbidden als hun
Redder en God. Hun getal is ontelbaar, deze
zijn vrijgekocht door zijn Goddelijk Bloed en zy
danken het goddelijk Kindeke van Bethlehem
voor het leven dat het gebracht heeft - een
leven oneindig hooger dan het vluchtige leven
dezer wereld.
Dat leven glansde den eenvoudigen herders
tegen daarbuiten, op Bethlehems velden dat
leven was de ster, die de wijzen uit het Oosten
naai de arme stal riep. Het is het leven van
geloof, van genade, dat alleen is voor de kleinen
voor de nederigen van harte,
Wij zijn die kleinen die nederigen, die
gaarne onzen geest vrijwillig buigen voor den
ongeschapen Geest de eeuwige Waarheid.
En bij die kribbe van Bethlehem, daar leeren wy
mensch worden in den vollen zin des woords,
zóó dat wij kinderen Gods worden, daar lee
ren wij God beminnen, daar leeren wij de de
christelijke naasteliefde daar vinden wij rust
in de ons onrustige wereld.
Jezus Christus is voor ons het waarachtig
Licht, dat verlicht ieder, die komt in de wereld.
- Zijn eigendom zijn wij. Wij erkennen Hem
vol liefde wij verstooten Hem nietmaar
smeeken„kom, Emmanuel, kom. Heeft de
zondige, hoogmoedige wereld geen plaats voor
in ons is wel een plaats bereid - kom, O
Jezus, in ons hart, heersch over onzen geest,
over ons hart kom in ons gezin met uw
vrede en uwe liefde, leef in onze maatschappij
door uw wet en uwe genade. Zonder U geen
vrede - zonder U geen gerechtigheid - zonder
U geen klacht in s levens onvermijdelijke smar
ten zonder U geen leven.
„Het Woord is vleesch geworden, en het heeft
onder ons gewoond." Mogen wij allen zijne
heerlijkheid aanschouwen, een heerlijkheid als
van den Eeniggeborene des Vaders, vol genade
en waarheid. -
Rorate. Zoo zij het.
fr. B. G. VERHEY, O.P.
Schiedam, 22 Dec. 'II.
In Tripolis'.
Eien telegram van den bevel hebber van Turk-
scbe. troepen in Tripolis behelst, dat de Itali-
aanscbe; bezettingstroepen van Zanzoer bij een
poging tot vernieling der Turksche telegraaflijnen
in die streek zich op Zanzoer hebben moeten
terugtrekken. Don volgendein morgen hebben de
Turken en Arabieren Zanzoer aangevallen. De
Italianen hebben de stad moeten ontruimen; zij
zouden 40 dooden en meer dan 300 gewonden
gehad hebben. De Turken en Arabieren hadden
9 dooden en 40 gewonden.
Nieisjahbei seint naar Konstantinope], dat den
18en dezer bij een nadhtelijken aanval van do
Turken de Italianen tot bij de oase van Aïn-Zara
werden teruggeslagen.
De haven van Soloem.
Een medewerker van de „Lokal-Anzciger" ge^ft
een onderhoud gehad met Moektar pasja, den
gewezen Purkschen minister van marine, óver
het bezetten van Soloem. Engeland had in den
laats ten tijd sterken druk uitgeoefend om voor
bet einde van den oorlog een fait accompli tot
stand te brengen. Het begeert deze haven om
van de Roodle Zee, waarschijnlijk van Port Soe-
Hij vi'y ..—O
op zich nemend alle menschehjke zwakheden,