Dagblad voor Schiedam en Omstreken.
Lijdensgedaehten.
35ste Jaargang.
Woensdag 3 April J9I2.
No. 10286.
Officieels berichten.
Kennisgeving.
Kennisgeving.
Kennisgeving:.
FE U 1 LLETü wT
Het Spookkasteel
De Burgemeester van Schiedam,
uit de schoorsteen o°prreerre St€enblokken' waar'
ABONNEMENTSPRIJS:
Dit blad verschijnt dagelijks, uitgezonderd Zon- en Feestdagen, en
kost voor Schiedam per 3 maanden 1.35, per maand 45 cent en per
week 10 cent. Franco per post door geheel Nederland f 2.— per kwartaal.
Afzonderlijke nummers 2 cent.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: Boter-
straat 50 en bij alle Boekhandelaren, Postdirecteuren en Brievengaarders.
Bureau: BOTERSTRAAT 50.
PRIJS DER ADVERTENTIëN:
Familieberichten 20 cent per regel.
Handelsadvertentiën van 16 regels f 0.92elke regel daarboven 15 cent.
Driemaal plaatsen wordt tweemaal berekend,
Ingezonden mededeelingen 35 cent per regel.
Voor herhaaldelijk adverteeren worden uifecsl bil-
Ijjkeover eenkomsten aangegaan.
Telefoonnummer 85. Postbus no. 39.
®ez'en art. 15 der wet van den 25sten Mei
1870 [Staatsblad no. 82) betrekkelijk de Grond
belasting, brengt ter kennis van de daarbij be
langhebbenden, dat de staat, aanwijzende de
uitkomsten van de metingen en de krachtens art.
14 der aangehaalde wet vastgestelde schattingen
van gebouwde- en ongebouwde eigendommen
binnen deze gemeente gelegen, gedurende dertig
dagen ter inzage op de Secretarie (afdeehng A),
is nedergelegd.
En is hiervan afkondiging geschied, waar het
behoort, den 3den April 1912.
De Burgemeester voornoemd,
M. L. HONNERLAGE GRETE.
Burgemeester en Wethouders van Schiedam,
doen te weten, dat door den Raad dier Gemeente
in zijn vergadering van den 26sten Maart 1912 is
vastgesteld de volgende verordening
VERORDENING tot wijziging der veror
dening regelende den waterstaat
kundigen toestand van de landerijen
liggende in de Gemeente Schiedam,
tusschen den Rotterdamschen dijk,'
den polder Oud-Mathenesse en de
bebouwde kom der Gemeente Schie-
ham (Gemeenteblad no. 7 van 1910).
Zijnde deze verordening aan de Gedeputeerde
Staten van Zuid-Holland volgens hun bericht van
den lsten April jl. G.S. no. 58 in afschrift mede
gedeeld.
En is hiervan afkondiging geschied, waar het
behoort, den 3den April 1912.
Burgemeester en Wethouders voornoema
M. L. HONNERLAGE GRETE,
De Secretaris,
V. SICKEN GA.-
Burgemeester en Wethouders van Schiedam,
brengen ter algemeene kennis, dat ter gelegen
heid van. den Goeden Vrijdag en den 2en Paasch-
ag, de Bureaux der Gemeente-Secretarie en van
aen Gemeente-Ontvanger, benev ns het bureau
der Gemeentelijke Arbeidsbeurs, gesloten zullen
zijn, met uitzondering van het Bureau van den
Burget.hjken iStund (Schoolstraat no. 12), dat voor
dei „TiCr aanglhen vau geboorten en overlij-
Ins Xi M genge0pend Zal z«n va" "'or-
gens ojy uur.
Schiedam, 3 April 1912.
Burgemeester en W ethouders voornocmo
M. L. HONNERLAGE GRETE.
De Secretaris,
V. SICKENGA.
INENTING TEGEN POKKEN.
Burgemeester en Wethouders van Schiedam.
gezien de mededeeling va'n de Commissie voor
Vaccinatie te Schiedam, dat zij voorloopig weke-
lyks gelegenheid zal geven tot ii.ernu.g mit
animale vaccine, 8 1
brengen ter kennis van belanghebbenden, dat
tot nader aankondiging, in den Doele alhier, aan
OF
De roovers van het kasteel d'Herneuse.
Baar het Fransch
van Noël Gaulois.
73)
vorkenf bijlen^en'z g?wapend met zeisen, hooi-
stad en men zou eln n?"1 ™°<'tdurend door de
dat zij veel schade aanrichtten |edachl hebben,
op de plundering van "m hf, /lies was gericht
La Ribotte, ging oTw L ba,ten de mure°-
aanval naar het punt, waar de ht v.an den
zich roovers gemengd hadden, woedend^LuL
lend een verlaten huis in brand staken
Het dak stortte in, toen hij aankwam. Hii
hield ziet» wat ter zijde en volgde met een op
merkzaam oog de vorderingen van den brand die
langzamerhand alles, wat er nog van het 'huis
over was, verteerde.
Hij werd nieuwsgierig....
Aan wie behoort dat huis vroeg hij aan
eenige burgers, die uit nieuwsgierigheid hierheen
gekomen waren, evenal^hij.
o aan een niet zeer gewichtig persoon, een
jood, Samuel genaamd....
Door^"61De duivel hale hem 1
La TRW6/60 Plolsellngen slag ontmoedigd, sprong
Klb0tte voor«it naar de woning. Hjj bleef
te vangen den 5den April a s., iederen Vrjjdag*
middag van 2 tot 2| uur tegen betaling en van
2£ tot 3 uur kosteloos gelegenheid zal bestaan tot
inenting en herineuting tegen pokken
met animale vaccine.
Schiedam, den 3den April 1912.
Burgemeester en Wethouders voornoema
M. L. HONNERLAGE GRETE,
De Secretaris,
V. SICKENGA.
Burgemeester en Wethouders van Schiedam,
zijn voornemens op Donderdag 11 April a.s. 's na
middags 2 uur, ten Raadhuize aan te besteden
liet gedeeltelijk ainoveeren en het inrichten
van het voormalige Volksbadhuis tot een
Gymnastieklokaal ten dienste van school F,
aan den Singel.
De inschrijvingsbiljetten meeten in gesloten
enveloppe, waarop een aanduiding, dat zij een
inschrijvmgsbiljet bevat, vrachtvrij worden inge
leverd in de ten Raadhipze aanwezige gesloten
bus vóór des namiddags 1 uur van den dag van
aanbesteding.
Bestek met teekening verkrijgbaar a f0.50
ter Gemeente Secretarie (afdeehng A.)
Aanwijzing alle werkdagen van 9—12 uurv.m.
in de Directiekeet staande op het Schoolterrein
aan den Singel.
Christus is gehoorzaam geworden
tot den dood, ja tot den dood des
kruises.
Dat woord alleen moest reeds voldoende zijn
om de orde en den vrede te herstellen in ons
omustig hart en in de ontevreden wereld om
ons heen. Dat woord is zoo klaar van zin, dat
het geen nadere uiteenzetting behoeft, Dat woord
moest met onverdelgbare trekken gehouwen zijn
boven den reuzeningang van dit leven - boven
de ïotssteenen poort dezer wereld zoodat
ieder mensch, van het begin van zijn aardsch
bestaan, zou leeren die goddelijke wijsheid
„gehoorzaam te zijn tot den dood."
Dat woord moest van de koepels der tempels
en paleizen stralen als een zou over den morgen
van ons leven - en hooger en hooger rijzen bij
de zwaarte voor den vollen arbeid. Dat woord
moest zijn voor ons als morgen- en avondgebed -
d. w. z. onze eerste en laatste gedachte. - Maar
ook dat woord moest staan als de grondwet van
geheel het sociale leven, van het burgerlijk
leven, in vergaderzaal - in fabriek - in de
huizen der grooten' en in de sobere woningen
der armen.
Dat woord verdient ten volle door allen te
worden bestudeerd,.door de wyzen en geleerden
- maar ook door de eenvoudigen en de kleinen
want gehooizaam tot den dood is H(j geworden
die alles en allen tot zich zou trekken, als Hij
zou hangen aan het kruis.
Dat woord is een woord voor allen, zonder
eenige uitzondering.
Christus is gehoorzaam geworden tot den dood,
en wel tot den dood des kruises.
Dat wooid staat daar als een teeken van
voor de puinhoopen staan en vroeg zich af wat
nu te doen, terwijl hij zich schaamde over zijn
ondoordachte beweging.
Hij mengde zich onder de boeren, die niet
verwonderd waren over zijn aanwezigheid, want
er waren reeds meerdere avonturiers bij hen ge
komen en door tiun gesprekken vernam hij alles
wat hij weten wilde.
De woning was onverhoeds aangevallen, maar
de aanvallers hadden er Samuel niet gevonden en
ook niet de rijkdommen, die hij onder zich had.
Alles was verdwenen, zonder dat men wist hoe.
Men vermoedde wel, dat er een geheime berg
plaats was, maar toen de vloer opengebroken was,
had men niets ontdekt en geen enkele verborgen
toegang was voor den dag gekomen.
La Ribotte was, evenals vele anderen ervan
overtuigd, dat Samuel niet ver weg was en zijn
schatten niet in den steek gelaten had.
Toen de sJacques' wegtrokken naar de Oise
om zich in verbinding te stellen met de hoofd
macht onder Chariot de Clermont, verliet hij de
waroS niet' bandieten, die met de boeren
.n.h mede gekomen volgden zijn voorbeeld en
schiiilniaQ2»00, goed en 200 kwaatl als 't ging een
DHp >r,S sscben de rookende puinhoopen.
overeind «fstnt^611 in£estort- Een stond D0S
RotOoi-ünw6 en ('e anderen begonnen vol ijver
j „f pruimen, zoo gauw het mogeljjk
was de afgekoelde overblijfselen aan te raken.
tegenspraak tot opstanding en ten val van
velen.
Daar zijn van die woorden, die een kracht
zijn voor den strijder, maar ook die den vijand
meer prikkelen tot verdelging en dood.Onze wereld,
die Christus niet wil erkennen als koning, en
leeraar, die wel Christus wil kennen als een
edel mensch, met edele hoedanigheden onze
wereld die van geen andere wereld weten wil
noch van een bovennatuur, maar die toch van
Christus weten wil, waar Hij haar met een
woord kan helpen voor haar systeem. (Beroepen
zich immers niet op Christus socialisten, libe
ralen, vrijgeesten?) onze wereld spreekt wel van
ontwikkeling beschaving humaniteit
beleefdheid enz. maar van deugd, die een ziele-
kracht is heeft ze geen begrip evenmin als
van zieleleven.
Zelfverloochening beheersching der zinnen
is haar een onding.
Neen, die Christus met zijn kruis, remt geheel
den vooruitgang der wereld houdt geheel
's menschen ontwikkeling tegen is een tyran
voor onzen vrijen wil.
Christus, gehoorzaam geworden tot den dood,
is de wereld een dwaasheid.
En zij heeft tegenover dien gekruisten Chris
tus, gesteld het vrije onderzoek - de emanci
patie van het vleesch, de emancipatie van den
geest zie, dat is eerst vrijheid. Geen
moraal meer, die voortdurend ons vermaant
„non licet". Geen wet meer, die mij verbiedt
de hand uittestrekken naar den boom van
Kennis van goed en kwaad neen, vrijheid
in al ons denken in al ons begeeren in
al ons handelen. En al zijn er duizenden, die
wel vrijheid wenschen voor denken en begeeren,
maar niet verder willen gaan de consequen
tie die hieruit volgt, is zoo natuurlijk zoo
noodzakelijk dat ze eiken dag des te brutaler
de wereld inkijkt. De royale, liberale wereld
kan het dagelijks lezen in couranten, en hooren
in vergaderingenmen deinst voor geen wan
daden meer terug als die wandaden ons
maar brengen tot ons doel. Men speelt met
menschenlevens -- met levens van vorsten en
machtigen. Algeheele vernietiging van het
gezag, dat zal ons brengen algeheele vrijheid.
En dan, een ideaal-staat, een ideaal-leven,
geen banden, geen wetten dan de vrije
mensch in volle vrijheid
Lezer, gelooft gij aan Luilekkerland, dat daar
verscholen ligt in het dal van kindersprookjes
Ik niet. In elk geval, wij zijn op weg naar
het land der anarchie. En waar de weg reeds
zoo rumoerig is en onveilig, en waar de kinde
ren met hun bandelooze vrijheid ons zoo over
het hoofd groeien, daar begrijpen wij reeds wat
dat land van belofte zal zijn, waar geen sprake
meer zal zijn van macht, gezag en wet, maar
waar alleen de natuurmensch het wilde leven
zal leven der wilde vrijheid een groote dans
der waanzinnigen.
Dat is alles de schuld van het rationalisme,
dat de rede heeft uitgeroepen tot hoogste gezag,
Den geheelen nacht werd aan dien arbeid besteed.
De morgen begon reeds te schemeren. Er was
geen steen, of geen stuk balk, dat niet van zyn
plaats genomen wasalleen het stuk muur, dat
was blijven staan, kon den toegang tot een of an
dere geheime schuilplaats bevatten.
De avonturiers gingen bij verschillende deelen
van den muur staan in afwachting, dat Samuel
zou verschijnen.
Als de Jood zich ergens verborgen had, dan
had hij er zeker ook voor gezorgd hebben niet van
honger te zullen sterven binnen vier-en-twintig uur,
want de dag ging voorbij zonder dat degenen,
die op hem wachten zelfs maar de schaduw van
zijn neus of zijn baard zagen.
Sommigen gaven het op. De nacht, die nu
volgde en even weinig resultaat opleverde, ont
moedigde de laatsten, zoodat La Ribotte meester
van het terrein was, ten minste zoo meende hij.
Want den vorigen avond was een man bij de
woning gekomen, die oplettend alle personen be
keken had, bij het licht van een brandstapel,
waarbij de avonturiers nu en dan hun verstijfde
ledematen kwamen verwarmen.
Toen La Ribotte naderde, week de man terug
in de schaduw.
Ik heb hem I Ik ben op tijd, had hij ge
mompeld.
Le Truand want, naar men waarschijnlijk
reeds begrepen heeft, was deze het die dien
dag te Compiégue was aangekomen, had vernomen
welke gebeurtenissen zich den vorigen dag hadden
ook waar het zijn moet, in zake van geloof en
zeden.
Wat mijn verstand begrijpt, dat neem ik aan,
en wat mijn verstand niet begrijpt, dat neem
ik niet aan. Daar is geen sprake van bovenna
tuur van openbaring van gelooven alles
ballast.
Een God een goddelijk gezag wordt onge
rijmdheid. Dat rationalisme is de emancipatie
des geestes, de vrijmaking van den geest
los van God den ongeschapen Geest, los van
zijn openbaring, los van iedere geloofswet En
do menschen zijn zoo dom om dat rationalisme
te begroeten als Lucifer, die immer zoo zeker
licht belooft, als de morgenster de zon als
de bode van wijsheid rechtvaardigheid en
waarheid woorden die vol verleiding zijn voor
den egoïstischen mensch. O, dat bevalt ons
zoo die satanische vleierijGij zult zijn als
goden - goed en kwaad kennend. Het
rationalisme is als een lede-pop die zich
plooit en buigt in allerlei vormen der wisselen
de meeningen, en zoo toegevend is voor aller
lei lievelingsneigingen der (jdele wereld.
Men speelt met dat rationalisme, gelijk het
argeloos kind met den kleinen tijger, men
ziet er geen kwaad in men vindt het zoo
beleefd en vriendelijk niemand te storen met
geloof en geweten men kan zoo zalig droo-
men en fantazeeren over humaniteit liberali
teit maar dat tijgertje is aan het grooter wor
den - het wordt wilder - straks zult g(i onder
vinden dat het rationalisme verscheuren zal de
edelste gevoelens in den mensch, en ja. wij onder
vinden het reeds al te duidelijk, het rationalisme
heeft revolutie en anarchie te voorschijn geroepen.
Vrijgeesterij 1 Dat woord is gelijk aan de
verboden vrucht die er verlokkend uitzag, maar
niets anders bracht dan dood en verderf Vrij
geesterij, d.w z de revolutie gepredikt, de anar
chie, in het onmetelijk rijk van 's menschen
geest vrijgeesterij de mensch overgelaten
aan den onstuimigen drang zijner fantasie, zijner
voorstellingen overgelaten aan de verbeelding
zijner passie, en door die passie gedreven tot
begeerten zonder grens en beperking - zon
der zedewet en geloof - vrijgeesterij, die in
laatste instantie niets anders te voorschijn roept
dan verwildering op ieder gebied - verwilde
ring op godsdienstig - zedelijk en sociaal gebied.
De vrijgeesterij, die zoo hoog geprezen wordt
door de ongeloovige professoren aan onze uni
versiteiten, en die met volle teugen gedronken
wordt door de studenten en de kinderen dei-
liberalen. De vrijgeesterij, die zoo menigeen
goedkeurt in princiep, maar afkeurt als zij vlamt
in dagen van moord en doodslag De vrijgees
terij, die den jongeling verleidt, en hem groot
maakt in zijn eigen oog, en die in zoo menig
kinderhart en kinderverstand het geloof afwerpt
met den helschen kreet: „Ik dien u niet"
En. die vrijgeesterij heeft scholen voor de
jeugd opgericht wordt gepredikt van duizen
den niet-katholieke kansels - wordt gebracht
tot en in de onderste lagen der maatschappij
afgespeeld en had zonder te wachten zijn schre
den gericht naar de puinhoopen van het huis van
Samuel.
Veronderstellend, dat hij daar zijn vroeperen
vriend wel zou kunnen aantreffen, was hij zoo
voorzichtig zich niet te laten zien en zoo
kon hij alle bewegingen van La Ribotte nagaan,
zonder dat deze ook maar in het minst bemerkte,
dat hij bespied werd.
Tegen den morgen ging Le Truand naar de te
genovergestelde zyde van dan muur, dan waar
zijn vroegere makker was en wachtte.
De uren gingen voorbij, ééntonig zonder dat er
iets gebeurde, La Ribottte werd ongeduldig.
Satan mag de ziel van dien hond hebben
Ik kan toch geen weken bij deze puinhoopen
blijven I Als morgenochtend Samuel niet voor
den dag is gekomen, ga ik naar Jacob terug en
vraag ik hem een beteren geldschieter te zoeken.
Na deze overweping wikkelde hij zich in zijn
mantel en ging op den grond liggen.
De avondnevel vervaagde de omtrekken van
personen en zaken, toen eenig gedruisch, dat hij
hoorde, hem de oogen deed openen. Het geluid
kwam uit den schoorsteen, die men niet onder
zocht had-
Wordt vervolgd.)