Dagblad voor Schiedam Omstreken.
f
f pn rr fi/j
EERSTE BLAD.
Vrede op aarde.
Gratis Ongevallenverzekering
Nieuwjaarswenschen.
De oorlog op den Balkan.
35ste Jaargang
Dinsdag 24 December 1912
No. 10507
oyereeflkoistii op de polis verielde voorwaarden.
Dit nummer
bladen.
beslaat uit twee
Officieel# berichten.
Kennisgeving.
Buitealiuidseh Nieuws.
Bureau: Boterstraat 50. Telef. 85. Postbus 39.
Abonnementen per 3 maanden ƒ1.50, per week 12 cent, per maand
50 ct., franco p. post ƒ2.p. kwartaal. Afzonderlijke nummers 2 cent.
Advertentiën: Familieberichten 20 ct. per regel; Handelsadvertentiën
1G regels 92 ct.elke regel daarboven 15 ct. 3 maal plaatsen wordt 2 maal
berekend. Ingezonden mededeelingen 35 ct. p. regel. Speciale conditiën voor
herhaaldelijk adverteeren.
by
levenslange
geheele
invaliditeit
De verzekering wordt gewaarborgd door
verlies van
een hand,
voet of oog
Hoilandscke Algemeene
by
dood
Verzekeringsbank,
by verlies
van
een duim
gevestigd te Schiedam.
verlies van
eiken ande-
ren vinger.
gC Wegens het KERSTFEEST zal de
NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT,
Dagblad voor Schiedam en Omstreken,
Woensdag- en Donderda g-a vond
niet verschijnen.
Iu het nummer der «Nieuwe Schiedamsche
Courant", Dagblad voor Schiedam en Omstreken
hetwelk Dinsdag 31 December verschijnt, kunnen
wederom Nieuwjaarswenschen worden geplaatst
tegen den prijs van
50 CENT
per annonce van hoogstens 6 regels,
Deze advertenties kunnen reeds thans ter plaat
sing worden aangeboden.
Inrichtingen welke gevaar, schade oi
hinder kunnen veroorzaken.
Burgemeester en Wethouders van Schiedam,
Gelet op de bepalingen der hinderwet,
Brengen ter algemeene kennis, dat op heden
aan de N. V. Branderij en Gistfabriek »Hol
landia" en hare rechtverkrijgenden eene voor
waardelijke vergunning is verleend tot Let uit
breiden van haar fabriek,gelegen in den 's Gra-
velandschen polder no. 25/29, kadaster Sectie H.
no. 702, met een reserve-stoomketel van 100 M2
verwarmingsoppervlak.
Schiedam, 24 December 1912.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
M. L. HONNERLAGE GRETE.
De Secretaris,
V. SICKEN GA.
„Rorate". Dauwt, hemelen, van boven en dat
de wolken regenen den Rechtvaardige. Die bede
nemen w(j met innig zielsverlangen van het
geloovige Israël over. Immer keert voor ons de
adventtijd, immer het aantrekkelijk Kerstfeest
het feest der Goddelijke Liefde.
Ons geloovig gemoed heeft behoefte aan ernst
en zelfbeproeving, ons geloovig hart dorst naai
de bron des eeuwigen levens. Wij behoeven,
als menschen van immer slijtende kracht, en
sterker wordende zwakheid, nieuw leven, nieuwe
levenswarmte, nieuwe zielekracht.
„Rorate Dauwt Hemelen."
„En het woord is Vleesch geworden en Het
heeft onder ons gewoond."
Daar zie ik weer diepten na diepten en
bergen na bergen van goddelijke liefde, al hebben
wij dat woord honderden malen gehoord en over
wogen Kerstnacht. Daar zie ik buiten het
kleine Bethlehem, de arme stal en in die
arme stal de H. FamilieMaria, de arme maar
Onbevlekte Moeder-maagd, Jozef, haar maag
delijken bruidegom, en het Goddelijk Kind,
liggend in de kribbe. En wij snellen met
de herdekens naar Bethlehem - en wij vergeten
al die armoede en al die koude. En het klinkt
hier ons in de oorenZoozeer heeft God de
wereld liefgehad, dat Hij zijn eenigen Zoon niet
gespaard heeft. Gods goedheid is verschenen
in bovenaardschen gloed en glans. Hier in
dien armen stal, bij die arme kribbe, zijn wij
rijkEmmanuel, God met ons. En engelen
komen af en aan en zij jubelen een lied,
zooals zij alleen vermogen„Glorie aan God in
den Hooge, en op aarde vrede den menschen
van goeden wil." En mijn ziel kan zich rustig
verdiepen in heilige meditatie want geen
gewoej der wereld verstrooit hieralles is
rustig. - De wereld slaapt - haar IJdelheid
rust uit van hare ijdelen arbeid. Hier is mijn
zielsverlangen vervuld„Emmanuel, God met
ons". „Heden is u de Zaligmaker, die Christus
de Heer is, geboren."
Alles is siil om mij heen kenden dan de
schriftgeleerden en grooten des volks de profe-
tiën niet Ach, zij waren ingedommeld in
awaling en onverschilligheid: de geleerden, de
machtigen des volks, waren zich-zelven genoeg
in blinde hoovaardij. Gelukkig, de hemelen
jubelden het uitgoddelijke glansen verlichtten
de duisternis, en eenvoudige herdekens werden
het eerst geroepen door dien Emmanuel.
Kerstnacht 1 Christus is geboren de wereld
sliep. Yergeteu had zij ue profetien, zoooat
Herodes ontsieiae en geneei Jeruzalem met hem,
toen daar de vraag klonkWaar is ue nieuw
geboren koning der Joden? Want wij hebben
zijne ster in het Oosten gezien en zijn gekomen
om Hem te aanbidden.
Hoe geheel anders schijnt onze tijd.
Alom viert men Kerstmis. Heel de wereld
geloovig of niet schijnt beheerscht dooi
de Kerst-idee. Heel de wereld rust, als ware
het een groote Sabbath, van hare onrustigen
arbeid heel de wereld droomt van vrede
voor haar, die naar vrede en rust smacht, is
dit woord vol bekoring Et in terra pax homi-
nibus. Het schijnt een wereldfeest allen
ontmoeten elkaar om de kribbe armen en
rijken geloovigen en ongeloovigen. Zoo
schijnt het.
In de groote steden ziet gij liefdadige menschen,
die in koude en guurheid aalmoezen vragen
voor de arme kleinen. Onze groote winkels en
magazijnen stallen een Kerst-étalage uit, en
vooral den Kerstboom met zijn besneeuwd
sparregroen, met zijn schittering van goud en
licht, met zijn vuurspattende sterretjes. In
de huizen der grooten houdt men een eeredienst
om den rijk gevulden en rijk versierden Kerst
boom - en allen zingen het oude„Stille nacht,
heilige nacht", en grooten en kleinen, zij vieren
feestgeen feest zoo huiselijk, geen feest zoo
vredig, geen feest zoo aantrekkelijk.
Zoo viert de wereld Kerstmis men blijft
bij het uiterlijke. Hoevelen zijn er in de wereld
die Kerstfeest vieren en die niets weten van
den nieuwgeboren koning der Joden Van
den Christus van dien Emmanuel, dien God
met ons die niets weten van Bethlehem,
van de kribbe, van Maria en Jozef, van de
herdekens en de wijzen uit het Oosten - Men
wil wel rustmen wil wel aalmoezen - men
wil veel geschenken - maar met dit al is men
langzaam bezig den christelijken feesten te ont
nemen het godsdienstig karakter - vandaar
dat allen Kerstmis vieren de geloovige en
ongeloovige, de socialist, ieder op zijn wijze.
ieder beschouwt Kerstmis op zijn wijze en
men maakt een Bethlehem, een kribbe, een
Christuskind, zooals men zelf wil men vraagt
niet wat waarheid is men maakt de waarheid 1
Zoo komt het dat wij Kerstmis vieren het
feest van goddelijke liefde en goddelijke vrede
en er toch geen verbroedering komt tusschen
klassen en standen. Zoo komt het datmisschien
in de huizen der diplomaten een fijne, feërieke
Kerstboom zijn tooverachtig licht werpt in de
duistere salon en men daar zingt van vrede,
terwijl daarbuiten de minste stoornis in de po
litieke wereld voldoende is elkander den oorlog
te verklaren. Zoo komt het dat de wereld
Kerstmis viert, en roept: „vrede, vrede"; maar
dat inwendig het vuur ziedt en kookt het
vuur der revolutie en anarchie om straks
èn wet èn gezag èn kapitaal te verwoesten met
zijn verteerende lava. Waar is het woord van
Karl Albert Vögele: Ach, de menschen zijn nog
immer de grootste haters, de grootste vijanden
der menschen, en toch is de Vredevorst reeds
voor meer dan 1900 jaar nedergedaald, om den
menschen den vrede te boodschappen: „Vrede
op aarde den menschen!"
Zoo komt het dat men spreekt van vredes
conferentie, terwijl de oorlogen niet verminderen
en de vrede, als de duif uit Noachs ark, over
de aarde gaat, en zoekt naar een vasten grond
alsof daar geen vredespaleis was.
Onze tijd levert zeker dat bewijs, dat de
wereld geen vrede bieden kan, geen wereld met
al haar rijke uitvindingen, met al haar weten
schap, met al haar wetten, met geheel haar
ontwikkeling.
Willen wij den vrede deelachtig worden van
het arme Christuskind, dan moeten wij het
Kerstfeest niet alleen vieren in uiterlijkheden
niet om den Kerstboom alleen maar wij
moeten bij de kribbe onze ziel weer sterken met
het oude geloof onzer vaderen, aanbiddend neer
knielen voor het Goddelijk Kind, en beginnen
met zijn godheid te belijden Heer, tot wien
anders zullen wij gaan, Gij hebt de woorden
des eeuwigen Levens. Dat Kind moet voor ons
zijn, wat het was voor de herders en de wijzen
uit het Oosten de kracht voor een nieuw
leven. Hier moeten wij leeren gehoorzaamheid,
nederigheid, onderlinge liefde. Hier kunnen
wij in het licht van den Christus opzien
naar Boven en uitroepenAbba, Vader Hier
worden wij allen éen door het geloof aan en
de liefde tot den Emmanuel. Hier moeten
wij herhalen, wat Christus ons geleerd heeft:
Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij ver
geven onzen schuldenaren.
Pax hommibus bonae voluntatis.
B. G. VERHEY.
Utrecht, 18 Dec. 1912.
De vredesonderhandelingen.
De eischen der geallieerden Balkanstaten omvat
ten het volgende:
io. Afstand van het geheele grondgebied ten
westen van de lijn, die zich van een punt ten
oosten van Rodosto aan de Zee van .Marmoia
tot aan dc baai van Malatra dan de Zwarte Zee
uitstrekt met uitsluiting van het schiereiland Gal-
lipoli
2o. afstand van de eilanden in de Egeïscho
Zee;
3o. afstand van al zijn rechten op Kreta;
4c. oe Albaneescihe kwestie wordt aan de be
slissing der mogendheden overgelaten.
De eischen der geallieerden maakten op de
Turksche gedelegeerden een pijnlijken indruk. Toch
hoopt men tot een bevredigende schikking te
geraken. De meeste gedelegeerden verlaten Lon
den gedurende de. verdaging. Dane! zou naar het
vasteland vertrekken.
In de gister gehouden zitting trokken de Turk-
sche gevolmachtigden definitief hun tegenwerpin
gen tegen de toelating der Grieksche gedelegeer
den tot de vredesonderhandelingen in.
Hervatting van den o or log?
■Uit Petersburg wordt aan het „Berliner Tage-
blatt" geseind, dat de onder-Minister van builen-
landsche zaken, Neratof, aan een medewerker
van de „Petersburgkaja Gazeta" verklaard heeft,
dat de Turksche gedelegeerden op het oogenblik
zeer weinig geneigd zyta tot concessies, zooaat het
hervatten van dear oorlog voor de Tsjataldja-linio
meer dan waarschijnlijk is.
In Rusland.
Het «Nowojo Wremja" valt in een paar arti
kelen de houding van de Russische regeering op
de gezantenconferentie te Londen scherp aan.
Onze gezant te Londen heeft eenvoudig toege
stemd in het voorstel van Oostenrijk-Hongarije
meent het blad en noemt dat vervolgens
een misdaad. Ook bij de besprekingen tusschen
Bulgaren en Turken over het afstaan van grond
gebied, zal Rusland het loodje leggen en de Oos-
tenrijksche diplomatie zal ook daar zegevieren.
Rusland dankt aan zijn diplomatie steeds zijn
zwaarste nederlagen.
(100)
b«
1 U U wysvingerg 1 {(j
by