Dagblad voor Schiedam en Omstreken. Gratis Ongevallenverzekering De Sociaal-Democratische Arbeiders Partij en de R. K. Kerk. Wonmgellende. De Reactie. W. H. VU HES TOOM. Zwart of Rood. M Bolsjm, g«t aan ds praktijk. 42ste Jaargang. Maandag 19 Mei 1919 No. 12442 Bureau: Koemarkt 4. Telef. 85, na kantoortijd no. 148. Postbus: 39. Abonnementen per 3 maanden ƒ2.per week 15 cent, franco p. post f 2.50 p. kwartaal. Afzonderlijke nummers 3 cent. Advertentiën: 1—5 regels 11.50; elke regel daarboven 30 ct. 3 maal plaatsen wordt 2 maal berekend. Ingezonden m tdiedtelinglen 60 et. p. regel. Speciale conditiën voor herhaaldelijk adverteeren. Tarieven worden op aanvrage toegezonden. 1 1 Incassokosten worden berekend, tolj levenslange ll||| wÖM van geheele I f 11 ®en hand, invaliditeitvoet oi oog De verzekering wordt gewaarborgd door de Hollandsohe Algemeene Verzekeringsbank te Schiedam. bij verlies van een duim verlies van een wijsvinger; verlies van eiken ande ren vinger; TWEEDE BLAD. Wij hebben reeds vermeld, dat de kopstuk- en ^er S. D. A. P. rusteloos hengelen om de 11. K. en Chr. arbeiders te vangen. De machts verhoudingen moeten terwille eener socialistische revolutie worden omgezet en daartoe behoeft men de hulp onzer bijna tweemaal honderd uizend georganiseerde Christelijke arbeiders. an„ ?.n het leger optrekken in dichte drommen... iiGrijpt naar de machtheet het. iiDe arbeiders moeten zich niet laten ver- ee'en n£*ar godsdienstige gezindheid, want genootschappen zijn er voor geestelijke n e ïoeften des menschen, maar in de maat- ,,sc ïappelijke nooden kunnen zij niet voorzien." ier hebt ge de S. D. A. P., die voorschrijft, aarvoor de kerkgenootschappen zijn. aat het den onbekenden'pamflettist gezegd van i ^erk heeft haar zending niet n en eersten de* besten, brutalen Sociaal- emocraal, maar van Christus ontvangen en volgens die zending heeft de R. K. Kerk te zoigen voor de belangen van lichaam en ziel. e Roomsch-Katholiek heeft te luisteren niet naar de ongevraagde leugentaal der S. D. A. P., 'paur naar den stem van Hem, die Christus Plaats-bekleeder is op aarde. De R. K. Kerk heeft dan ook, ondanks alle tegenwerking, steeds geijverd voor de maat schappelijke en geestelijke nooden van alle volkeren en alle tijden zij heeft de juiste ver Houding tusschen beiden nooit vergeten er steeds alles beschouwd in het licht der eeuwier neid. B SjkMen doet goed naar daden en feiten te schouwen. Wat heeft de S. D. A. P. tot heden gedaan, welke groote hervormingen gebracht Het is en blijft een wissel op de toekomst, ie zij belooft. Wij worden moe van wachten, maar zien niets nu niet en ook later niet, Hooit zal aanlichten de roode dageraad van en sociaal-democratischen heilstaat. Jt haat worden liefde en vrede niet ge boren. Ziet dan naar de R. K. Kerk. ij herstelde de vrouw in eere, zij schafte „e, 3 av®rQij af, zij stichtte-de gilden en mon- en brachten in ons land welvaart en be- sc aving. Wilt gij feiten en tegenstellingen uit ons eigen vaderland, uit den laatsten tijd ,eiT1J Hoomsch-Katholieken over den e RJ »-viede beraadslaagden en zuiver-demo- cratische Bedrijfsraden oprichtten, besteedde de Paaschdagen om de mogelijk- van een revolutie en burgeroorlog te overwegen. Sn13,6® verderfelijke leugen, wanneer de r,.* eweert niet tegen den godsdienst te 1- Z'^n teSen a^en godsdienst en de Katholieke Kerk achtervolgen zij met hun spot en hun haat. Zij huichelen, wanneer zij zeggen, dat de Kerk er is voor de geestelijke belangen, want zij willen geen godsdienst. Leest en bewaart de volgende citaten, die het kolpingsblad heeft verzameld In het verslag van het roode Raaschcongres te Arnhem lezen we het volgende „Amsterdam VI beweertals de christe lijke arbeiders maar inzien, dat zij onder ons regiem evenveel godsdienstvrijheid zullen heb ben... .(Geroep méér 1) dan zullen zij wel tot ons komen." Onze Roomsche arbeiders kunnen het zich dus voor gezegd houden Rood en Roomsch kunnen uitmuntend samengaan. Als ten minste de geachte afgevaardigde van Amsterdam VI met de „godsdienstvrijheid" in den socialisti- schen heilstaat niet bedoelde, dat men daar pvrij van godsdienst" wezen zalDit zou in ieder geval dichter bij de waarheid zijn. Socialisme en godsdienst staan tegenover el kander als water en vuur. Het socialisme is e®n stelsel dat tot grondslag heeft godlooche- njng en materialisme (d.i. de leer die zegt, dat ®Ues stof is.) Scheidt men het van dezen grond- eeif' hangt het in de lucht, dan is het geen stelsel meer, dan maakt het Ze af -, houdt men het met dien grondslag verbonden, dan sluit het socialisme den gods dienst volkomen uit. Dat is natuurlijk sinds jaar en dag telkens opnieuw bewezen. Toch komen de roode heeren, pardon proletariërs, als ze op zieltjes-jacht uit zijn, altijd maar weer met hetzelfde praatje de godsdienst heeft van het socialisme niets te vreezen. Daarom is het goed om maar even dikwijls daar tegenover te zetten, wat de roode kopstukken, als ze niet aan 't vogelen zijn, ver tellen over de verhouding tusschen godsdienst en socialisme. Wat citaten dus, ze kunnen te pas komen „Christendom en klassenstrijd zijn twee be grepen, die elkander in onze dagen volkomen uitsluiten" (Jos Loopuit, „de Kroniek" 20 Dec. 1902.) Herman Wendel zegt in een brochure, geti teld „Sociaal-democratie en Propaganda tegen de Kerk," (vertaald en opgenomen in een bro- churenreeks onder redactie van Troelstra) het volgende „per slot van rekening kan het de arbeiders-klasse onverschillig zijn of haar de volksopium gelijk Marx den godsdienst noemde in katholieke, protestantsche of vrij-religieuse pillen wordt toegereikt. Zij laat ze liever alle staan." „De maatschappij der toekomst echter, welke den stap uit het rijk der Noodzakelijkheid naar het rijk der Vrijheid gedaan en de lucht van alle ideologische (geestelijke) kiemen gereinigd zal hebben, zal noch religie, noch kerk, noch bovenaardsche verheffing, noch metaphysische slichting meer kennen. Troelslra schrijft in een artikel „Paschen" (April 1897). De Christenmythe (mythe fabel, verdich ting) heeft zich gehuwd aan de overoude na tuurfilosofie. v. d. Goes (Congres Arnhem 1908) Dat „Marx isme met godsdienst vereenigbaar is, is onzin. (Dat is prettig voor den bovengenoemden spre ker van het Arnhemsche congres 1919). Fortuyn (Congres, Haarlem 1907) „onze partij" moet zijn anti-kerkelijk, anti-godsdienstig... Wij moeten de arbeiders voor houden, dat zij in onze partij hun godsdienstige gevoelens kwijt rakenWij zijn een anti-godsdienstige, laat ik zeggen: een godsdienstlooze partij" (Die is ten minste* oprecht 1) Ziedaar enkele woorden van Hollandsche socialisten. Het zou weinig moeite kosten een dergelijke reeks samen te stellen van-Relgische Duitsche en Engelsche socialisten. Ze bewijzen alle hetzelfde 'Het socialisme is tegen de gods dienst. Vanwaar dan al die mooie phrasen over de vrijheid, welke het socialisme den godsdienst waarborgt, over de "mogelijkheid van tegelijk goed-katholiek en goed-socialist te zijn Laten de socialisten zelf het antwoord geven. Dr. Pannekoek schrijft in „De Nieuwe Tijd" (1903 blz. 99) „dat de partij noodzakelijk gods dienstloos moet wezen", hij plaatst den kath. propagandist voor de keuze „tusschen de Kerk en het Socialisme", maar hij voegt er bij (blz. 101) „Hel is al dikwijls gezegd, dal wij dit allen zoo noodig een beetje kunnen verbergen zij het alleen maar om aan het woord le komen" „Als de lui eenmaal bij ons zijn, raken ze hun geloof wel kwijt", zei Gerhard te Amster dam (Juli 1902) en van der Goes „beroemt zich er op, dat het socialistische proletariaat den godsdienst vaarwel zegt". („De Nieuwe Tijd" Febr. 1804). R. K., bij een partij, die zóó over den godsdienst schrijft, is voor u geen plaats. Zoo lang gij hecht aan het geloof uwer moeder, zoolang gij vertrouwt op een onsterfelijk leven hiernamaals, moogt en kunt ge niet steunen een partij, die alle geloof wil verwoesten en de Kath. Kerk boven alles vervolgt en haat.- Een der candidaten houdt een voorzitters hamer in de hand. Die denkt zeker president te worden van de .Schiedamsche sovjet-regee ring Je laat je toch met zoo'n instrument in je hand bij zoo'n groep niet kieken, of je moet voor je zelf de overtuiging hebben, dat je de allerhoogste machtshebber zal worden in den komenden Schiedamschen heilstaat. Maar propos. Ze hebben het dan, die oolijke S.D.A.P.'ers, over d'r harden strijd dien ze zullen hebben te voeren, om de re geermacht in onze stad te veroveren. Nou, ongelijk kun je ze niet geven. Hard zal de strijd zeker zijn. Doch de wijze, waarop die slag wordt inge luid, is zoo doortrapt brutaal,, dat het z'n weerga niet vindt. Daar durven ze zoo waarlijk het Koninklijk woord, op de infaamste wijze uit z'n verband gerukti te misbruiken, om voor hun partij zieltjes te winnen. „Reactie zij uitgesloten wij moeten vooruit." Deze woorden nu halen ze uit de Proclamatie van de Koningin, (gericht aan het Nederland- sche volk, toen door het bekende optreden van Troelstra de revolutie in het land dreigde te ontbranden) en trachtten daarmee aan te too- nen, als zou onzejLandsvrouwe haar sympathie betuigen met wat de S.D.A.P. „den strijd tegen de reactie" gelieft te noemen. Nu behoeft men niet verder te gaan dan zich even te herinneren, welke de houdingder S.D.A.P .- ers tegenover ons Oranjehuis steeds is geweest, om te kunnen beoordeelen of met zulke citaten niet op de geraffineerdste manier getracht wordt de goê gemeente zand in de oogen te strooien. Onze stadgenooten en in het bijzonder de arbeiders, worden opgezweept met allerlei grofheden, onzin, verdraaide feiten en commen taren, die er glad naast zijn, om Dinsdag rood te stemmen. Dat de burgerij toch goed uit haar oogen kijke 1 Onder de leuze „Géén reactie" wordt door de S.D.A.P. gepoogd naar de macht te grijpen. Welk 'n bittere teleurstelling en ontgooche ling zal er ontstaan als die roode hardloopers hun zin krijgen. Dan immers zou de roode reactie haar in trede doen. Alles wat tot dusver is opgebouwd, zou in één slag worden neergehaald. Hoedt U, burgers, voor die reactie. De „Roode Trompetter" heeft den aanval geblazen. Laat ieder, die niet gediend is van het roode schrikbewind en die zijn gezin en zijn goederen wil sparen voor de „zegeningen van de S. D. A. P., zich scharen onder de banieren van de strijders, die den stormaanval uit den Rooden hoek zullen hebben te weerstaan. Hoe machtiger het leger is van de tegen standers der S. D. A. P., zooveel te meer kans is er, dat de aanval ditmaal zegevierend zal worden afgeslagen. Laten vooral de katholieken in den komen den strijd één zijn. „Eendracht maakt macht." Deze gulden woorden ook tot ons devies nemend, stemmen wij morgen (Dinsdag) als één man, onzen uit- nemenden candidaat Het beschermen van brandkasten, door middel van proleten, levert een burgermans-bestaan. In de sociaal-democratische pamfletten le vert de woning-ellende verkiezingsmateriaal. Rechts heeft niets gedaan, maar zij zullen alles doen. Zij zullen alles doen, want gedaan hebben zij nog niets, de vervelende opscheppers. Het werk "is gedaan door particuliere ver- eenigingen en van een van de grootste is de R. K. heer Mouwens reeds jarenlang bestuurs lid. Wij hebben ook een R. K. Bouwvereeniging, die de stad reeds met een groot blok woningen verfraaide. Deze bouwvereeniging had al lang weer aan het werk ^kunnen gaan, als er geen spaak in het wiel was gestoken. Wat toch was het gevalDe Raad eischt van een Bouwvereeniging een zeker stamka pitaal. De heer Evers vroeg nu of dit kapitaal op 2 pCt. kon worden gebracht. Wie maakten nu daartegen het meest la waai De sociaal-democraten, die zóó voor opheffing der woning.-ellende zijn. „St. Joseph" kon tot heden niet beginnen. Intusschen tracht men hier ter stede een S.D. woningbouw-vereeniging op te richten. Zekere Gulden komt spreken. „De gemeente moet niet 95 pCt. maar 100 pGt. geven. Spr. keurt af het standpunt, dat hier in den Raad ingenomen wordt, waarbij 5 pCt. grond-kapitaal geëischt wordt, vóór de gemeente helpt. Spr. keurt af het standpunt van de sociaal-democraten in den Raad van Schiedam en raadt den heer Dinkelaar aan zijn standpunt te herzien. De strijd tegen die 5 pCt. moet met kracht aangepakt. Gulden zei hier niets nieuws. Dezelfde raad, om 100 pCt. van gemeente wege te geven stond, reeds in de Gids voor sociaal-democratische gemeenteraadsleden, door Ankersmit in 1914 uitgegeven. Al dat lawaai, al dat geschreeuw ging tegen „St. Joseph". Dan maar liever de woning-ellende voort laten beslaan. Let nu eens op. De D. A. P. heeft op.de vergadering, toen de Raadsfractie voor de broek kreeg, toen Korpel en Hoek beterschap beloofden en toe zegden voortaan zelfs voor 100 voorschot te zullen stemmen, toen heeft de S. D. A. P. een vereeniging opgericht met voorlo*pig een 54 leden. Die vereeniging heeft nog geen werk getoond, nog niets gedaan om vertrouwen te winnen, maar laten zij eens vragen om de volle 100% voorschot dan zult ge ze hooren de politieke beunhazen, pharizeeën, die grijnzen om woning ellende. Als er geen reclame in zit voor de Partij dan geven zij om woning-ellende, niets Er is een „Roode Trompetter" verschenen. Die Rooie Trompetter dient zich aan als verkiezingsorgaan der afd. Schiedam van de S.D.A.P. Het blaadje is voornamelijk tijdens de Zaterdagavonddrukte op de woelige Hoog straat verspreid Op de voorpagina de candidaten der S.D.A.P Als je sommigen van die welgedane S.D.A.P.' ers ziet, zou je niet zeggen, dat die meheeren behooren tot de verdrukte roode proletariërs, over wie ach en wee, in 't krantje geschreeuwd wordt. Door hem te stemmen, zijn wij verzekerd dat minstens zes der op hem volgende candi daten mede in Schiedams vroedschap zullen worden gebracht. „Zwart" bazuint „De Roode Trompetter" „Zwart is het symbool van den meest trou- „wen brandkastbesehermer." Hoe hebben wij het nu Rood, man, Rood I Zwart heeft alleen een burgerwacht tot hand having van orde en gezag, maar wij kennen iemand - onvervalscht „rood hij heeft een ploeg van „knokkers" alleenom „brand kasten" t" bcchermcn De Tel." bevat een ctorr» «ponden tie |uiti Stockholm, waarin eetn Interview met iemand, die die toestanden in Rusland aanschouwd lieeft; wordt medegedeeld. De ciorrespotadent vam die „Tel." behandeïdjei met zijn zegsman die houdbaarheid van het Bols jewisme, getoetst aajn de praktijk. Hij schrijft hierorvlen Terug keler. „De bolsjewisten! komen nu al op 't oude, viefel geslmadie pad terug," aldus de vriendelijke vertellielr., „De beidlers der Biolsjewiki zie)n zélf wel in, dat ze Ruslaindl platgebrand hebben en dat zie ZiO(0: .spoedig mogelijk reorgalniseeren moeten. Het is |mu wiel eefn zeer typisch iets, dat ze bijt die reorganisatie niet alleen direct all terugkot- mem tot gem at igd -sooa istisc he toestanden,, maar vfetel vérder gaajn en weer instellingen in, het leven1 roepen., die bij' n door Jc| imjoest gei matigde socialisten Wiurdan verfoeid. DaarmledR brunfo het stelsel o. i. reeds zijn onhoudbaar- 2S&

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1919 | | pagina 5