De komende Stembusstrijd.
DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN.
45ste Jaargang
Zaterdag 24 Juni 1922.
No. 13370.
Dit nummer bestaat uit twee bladen
TWEEDE BLAD
W.
Binnenland.
Gemengd Nieuws.
NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT
5 regels 1.75; elke regel daarboven 35 cent, 3 maal
Bureau: KOEMARKT 4. Telefoon Intercommunaal 85. Postbus: 39.
Abonnementen per 3 maanden ƒ2.per week 15 cent, franco per
post 2.50 per kwartaal. Afzonderlijke nummers 3 cent.
Advertentiën
plaatsen wordt 2 maal berekend. Ingezonden mededeelingen 75 ct. per regel.
Speciale conditiën voor herhaaldelijk adverteeren. Tarieven worden op aanvraag
toegezonden. Incassokosten worden berekend.
Daar zal een zucht van verlichting in het hart,
van menig rechtgeaard katholiek zijn opgegaan,
toen bet bekend werd, dat de N.K.P. zich bij
den wensch van het Nederlandsch Episcopaat
had neergelegd en besloot van alle verdere actie
af te zien. Niet ten onrechte toch vreesde men,
dat door die actie der aanhangers van de nieuwe
partij de klassenstrijd zou verscherpt worden en
het kostbare goed der katholieke eenheid zou
verloren gaan. Het waren onze tegenstanders,
die reeds in hun vuistje lachten en uit de ver
deeldheid in het katholieke kamp reeds munt
trachtten te slaan. Immers uit alle macht deden
de liberalen bun best om de ontevredenen tot
zich te. trekken en dagelijks roerde de .Socialisti
sche pers de groote trom om de arbeiders te
overtuigen, dat hun belangen in de katholieke
partij niet veilig waren, daar het nu reeds bleek,
hoe de reactie in het Katholieke kamp zich reeds
baan brak en vele katholieken zich verzetten
tegen het democratisch streven der regeering.
Goddank het besluit der N.K.P. heeft door
de berekeningen onzer tegenstanders een streek
gehaald en de kostbare eenheid onder de katho
lieken hersteld en behouden. Nu met moed en
alle mogelijke energie aan den arbeid om te
bewerken, dat de stemming op den 5cn Juli
voor onze christelijke regeering voordeelig zij.
In het roode kamp ontwikkelt men alle krachten,
om de zieltjes voor de stembus te winnen. Dag
aan dag worden de katholieke arbeiders misleid
en belogen. Avond aan avond treden de roode
broeders hier in Schiedam op en staan zij in
het publiek te oreeren, hoe al het heil en welzijn
voor de arbeiders van rood moet komen en het
zijn vooral de katholieken, die het moeten ont
gelden. Ja zoo gaarne zagen zij het huidige
ministerie verdrongen, want een collectie gure
personen naar het type van een Hadt-je-me-maar
zou hun welkomer zijn dan welk christelijk staats
bewind ook. „Geen christelijke beginselen in
ons staatsbestuur" is hun leuze, godsdienst is
privaatzaak. Ja, wel, geloof die roode heeren
maar. Wees er verzekerd van, als ooit de roode
vlag op den toren in Den Haag zich zal ontplooien
dan zullen de roode heeren eens toonen, hoe zij
die leuzè godsdienst is privaatzaak" in prak
tijk zullen brengen, dan zal het juist gaan als in
Portugal en Frankrijk, en Rusland, waar de
godsdienst onderdrukt en de priesters verjaagd
worden. Want aan Roomsche priesters hebben
zij een grooten hekel. Wij behoeven hier verder
geen woord aan te verspillen.Uit al hun woorden
en handelingen blijkt genoegzaam aan ieder
onbevooroordeelden toeschouwer, hoe die leuze
der S.D.A.P. 'ers een groote leugen is. Nu voor
leugens hebben de roode heeren zich nooit ge
schaamd. Wat wordt er niet immer door hen
gelogen en bedrogen bij iedere verkiezings-actie.
Wat wordt in deze dagen de goede gemeente met
volle handen weer het zand in de öogen gestrooid
Hoe meesterlijk heeft Mr. Bomens un valsche
beweringen over militairisme en socialisatie in
de laatste politieke vergadering aan de kaak
gesteld. In het nummer van „Stemt Rood" dooi
de waarheidslievende socialisten verspreid, komt
een teekening voor, van een geweldige veelvraat,
welke den mond gestopt wordt door de le Kamel
en den Roomschen minister Ruys. Die veelvraat
is natuurlijk het militairisme.
Kan het brutaler Alsof de S.D.A.P. tegen lu-t
militairisme ware Immers de leus der S.D.
A.P., welke zij van de daken af verkondigen,
is voor het leger geen man en geen cent. Die
ooiijkers. Ook de groote Troelstra, hun aanvoer
der hief lange jaren die leuze aan en nu komt bij
den 12en November 1921 in een rede in Den Haag
heel leuk verkondigen, dat de Nederlandsche
sociaal-democratie wel de ontwapeningsleuzc
i heeft geheven, doch dat dit nog zooeenvoudig
aan l
niet is. Wij kunnen niet volstaan met te zeggen
wij geven geen man en geen cent. Dat kan een kleine
partij als de S.P. doen. Een op één na de grootste
politieke partij als de S.D.A.P. kan dit echter
niet.
Zijn somtijds de roode demagogen dit reeds
vergeten
En herinneren zij zich niet, dat de socialis
tische ministers in België mecle de verantwoor
delijkheid op zich namen van een oorlogsbegroo-
ting, die het peulschilletje beteekent van 1250
milli'oen francs en 75000 man per jaar Ons niet
socialistisch maar rechtsch ministerie was tevre
den met 75 millioen en 19500 man.
Weten de S.D.A.P.'ers ook niet, dat de Duit-
sche socialisten onder aanvoering van Ebert,
hemel en aarde hebben bewogen met dreigen en
smeeken om een relatief even groot leger te mo
gen hebben als Nederland, terwijl ons Nederland
door de roode partijgenooten van den heer Ebert
wordt gescholden als een soort JÖilitairistische hel.
En in Duitschland zou dit leger slechts moeten
dienen om binnenlandscheonlustentebedwingen.
En dan in Zweden, het land met een zuiver socia
listisch bestuur, weten de roode heeren het niet,
hoe daar volgens Mr. Bomans de socialistische
minister Branting ook de leuze aangeheven heeft:
geen man en geen cent, in dien zin, dat hij van
de groote weermacht en de hooge oorlogsbe-
grooting geen man en geen cent kon missen.
In den verkiezingstijd weten de roode propa
gandisten zich dit alles niet te herinneren. Ze
weten alleen hun kortzichtige kiezers te mislei
den en te verlakken om zoodoende stemmen te
winnen. Welnu, als zij 's avonds weer met hun
holle frasen dezen onzin staan uitte kramen, laat
dan een onzer propagandisten den moed hebben
om hun den mond te snoeren door dit alles hen
even te herinneren.
Dan heft men als 2e leuze aan de „socialisatie.
Als men vraagt zeide, Mr. Bomans, wat soci
alisatie eigenlijk zeggen wil, dan zwijgen ze als
moffen, maar zc weten wel, dat socialisatie je
ware is en als deze eenmaal een feit zal zijn, dat
dan de maatschappij gered is, dat er dan dooi
de arbeiders weinig gearbeid en veel verdiend
zal worden en dat hen dan de gebrade vogels
in den mond zullen vliegen en daarom mannen,
socialisatie.
Hoe staat het echter met die socialisatie
Toen verleden jaar, het roode Intern. Vak
Verbond aan de vakbonden het parool uitgaf om
op 1 Mei in alle landen te betoogen voor de soci
alisatie kwam uit Amerika 'de boodschap de
Amcrikaansche federatie der Vakbonden heeft
wel wat anders te doen dan te manifesteeren
voor de hersenschimmige socialisatie-plannen
van meneer Timmen's partijgenooten te Amster
dam. Amerika doet niet mee.
De roode vakbonden van België hebben Oc
tober 1921 een sociale week gehouden, maar ze
vonden het beter bet zoo ingewikkelde vraagstuk
der socialisatie buiten bespreking te laten. Ook
zij moesten er niets van hebben.
Noske, de roode voormalige rijksweerminister,
thans opperpresident van Hannover en candi-
daat der meerderheids-socialisten voor den
Rijksdag, heeft in het begin van dit jaar een rede
gehouden waarin bij den raad gaf alle socialisa-
tieplannen voorloopig in een hoek te zetten en
dezer dagen kwam uit. Duitschland het bericht,
dat het uitgetrokken bedrag voor de commissie
van socialisatie op de begrooting geschrapt en
dus vervallen was.
En heeft ten slotte de roode Vliegen dezer
dagen in de le Kamer niet verklaard, dat de
eerste aanstorm voor de socialisatie verloopen
is en dus weinig begeestering meer wekt
En toch staat avond aan avond een of andere
leuke Cocadorus maar te oreeren Mannen en
vrouwen stemt rood want als jelui rood stemmen,
dan krijgen jelui socialisatie en dan hebben
jelui in de toekomst alles, wat je hart begeert.
Katholieke arbeiders, laat U toch niet mis
leiden door degelijke holle frasen. Geloof mij het
gaat niet om verlichting van militaire lasten,
bet gaat niet om socialisatie, het gaat er om of
in de maatschappij de christelijke beginselen
zullen triomfeeren, dan wel naar beneden ge
haald worden. Het gaat er om ofGhristus en zijn
leer al dan niet zullen worden erkend in ons
Staatsbestuur.
Voor of tegen Christus Dat is de strijdvraag
van eeuwen dat is ook de inzet van den huidigen
verkiezingsstrijd. Als Rood wint, dan zult gij
nooit hebben wat men u belooft, doch dan krijgt
gij steenen voor brood. Wint Zwart, welnu, dan
blijft Christus heersehen in ons Staatsbestuur en
dan krijgt gij wel geen beloofde land op aarde,
maar dan zal men U geven wat men kan en
dan zullen uw waarachtige belangen in ieder ge
val duizendmaal beter behartigd warden dan
door een Staatsbestuur, dat onchristelijk en
vooral socialistisch is. Want het socialisme is en
blijft gevaarlijk en verderfelijk en daarom moe
ten wij het bekampen wat wij kunnen.
Trek er dan op uit, gij mannelijke zoowel als
vrouwelijke propagandisten, met moed en ener
gie. Vreest geen beschimping of spotternij want
de zaak, waarvoor gij strijdt en uw krachten geeft
is edel en heilig. Tracht de lauwe broeders en
zusters aan te moedigen, de onwetende te onder
richten en tracht allen aan te sporen om met het
stembiljet gewapend den 5e Juli ten strijde te
noemde geval slechts als bevestiging van de
rechten-van zijn tegenpartij beschouwd worden.
In Mei 1920 nam hét het initiat ief voor een breuk
terwijl Nederland schikkingen had voorgesteld.
De voornaamste daarvan verdient overweging,
te wete de afbakingen der stroomgebiede volgens
het midden van de vaargeul. Als definitieve
oplossing kan ze uit eerbied voor beide partijen
onmogelijk aanvaard.Daarvan de basis voor be
prekingen te maken, gelijk Theunis wil, is, we
gens de wil van beide volken botsingen te voor
komen, de elementaire formule voor een ver
gelijk, dat men beider belangen rekening houdt
en mogelijk maakt de groote taak van gescha-
ving en pacificatie der internationale rivieren
te vervullen.
Inkomsten be lasting voor Binnenschippers.
Vastgesteld is een Kon. besluit, houdende
bepalingen tot verzekering der inkomstenbelas
ting van binnenschippers en van tot de beman
ning behoorende personen, die binnen het Rijk
hun bedrijf of beroep uitoefenen zonder er eene
vaste woonplaats té hebben.
Hierbij is o.m. het volgende bepaald
Alle binnenschippers en alle tot de beman
ning van een binnenvaartuig behoorende per
sonen zijn gehouden telkens in den loop van de
eerste drie maaden van het belast-ngjaa der
inkomstenbelasting en in ieder geval voordat zij
in den overigen tijd van het belastingjaar hier
te lande varen, zich aan te melden ten kantore
van een ontvanger der directe belastingen.
De in het vorige lid bedoelde personen, die
met een vaartuig het Rijk binnenkomen, kun
nen zich aanmelden op het grenskantoor der
invoerrechten, ook indien dit overigens niet
tevens kantoor der directe belastingen is.
Van de verplichting zijn vrijgesteld
a. zij die in het bezit zijn van een door den
ontvanger der directe belastingen hunner woon
plaats in het loopende belastingjaar afgegeven
verklaring, waaruit blijkt dat zij, ten dage, waar
op de verklaring is afgegeven, hier te lande eene
vaste woonplaats aan den wal hadden
b. de niet binnen het Rijk wonenden, mits
zij vreemdelingen zijn en hunne werkzaamheden
hier te lande zich bepalen tot de verrich
tingen genoemd in artikel 3 der Wet op de In
komstenbelasting 1914.
Aan de personen, die zich aanmelden, wordt
door den ontvanger, indien hem dit noodig of
wenschelijk voorkomt, een aangiftebiljet vooi
de inkomstenbelasting ter dadelijke invulling
aangeboden. Voorts kan door den ontvanger
een voorloopige aanslag in die belasting wor
den Vastgesteld.
Tot het bekomen van de verklaring onder
letter a, wendt de belanghebbende zich tot den
ontvanger der directe belastingen van zijne
woonplaats die de verklaring afgeeft, nadat
hem gebleken is, dat de belanghebbende eene
vaste woonplaats aan den wal heeft.
Bij het in werking treden van dit besluit
vervalt het Kon. besluit van 9 Februari 1915
(Staatsblad no. 77), gewijzigd bij besluit van
26 November 1920 (Staatsblad no. 830)
troon verricht. Hoe Frans in onze gemeente
kwam Toen hij na zijn ontvluchting w-eder
in de gevangenis terecht kwam, gedroeg hij
zich zóó voorbeeldig, dat hij voorwaardelijk in
vrijheid is gesteld. Hij kwam naar Hilversum
en kreeg werk. Dit zou natuurlijk niet zoo gemak
kelijk zijn gegaan, indien hij onder zijn waren
naam hier was gekomen daarom gaf hij zich
uit voor zekeren Franzen. De justitie en de po-
litie-autoriteiten waren met dit alles op de
hoogte en hielden begrijpelijkerwijze een oogje
in 't zeil. Maar alles ging goed en niet tenonrechte
werd de veronderstelling gemaakt, dat Frans
van de dwalingen zijns weegs, hoe groot die ook
waren geweest, wgs teruggekeerd.
Toch heeft men zich blijkbaar vergist
Een oude vriend van Frans, die elders woont
kreeg eenige dagen geleden een brief, ondertee
kend door zekeren De Jong. Deze beweerde 2ü
jaar in de gevangenis te hebben gezeten en een
hoop centjes te hebben overgespaard. Ongeveer
16.000 kon hij zijn eigendom noemen.Hij leefde
met zijn vrouw in onmin en daar hij op sterven
lag, wilde hij het geld niet aan zijn vrouw geyen.
maar aan zijn vriend. Het geld was genaaid in
de stoffeering van oude stoelen, welke waren
geborgen, in een opslagplaats van N. te Hilver
sum. De vriend moest die meubelen koopen voor
300 en de 16.000 waren voor hem. De vriend,
wij zullen hem X noemen, toog naar Hilversum
en kocht de oude prullen voor ƒ300, liet ze op
de plaats zijner inwoning bezorgen en kwam
na een degelijke inspectie tot de ontdekking
dat hij bedrogen was. Eenige dagen latei ont
ving X weer een brief, doch nu onderteekend
door de vrouw van De Jong, dat deze gestor
ven waas.
Deze brieven kwamen in het bezit van de po
litie en een onderzoek bracht, gelijk wij reeds
berichtten, aan het licht, dat Frans Rosier, alias
Fransen, de schrijver was en op dié wijze een
oud rommeltje van de hand had gedaan voor
een buitengewoon goeden prijs.
De rest laat zich denken. Wegens vermoede
lijke oplichting werd Frans deze week gear
resteerd en ter beschikking der Justitie gesteld.
trekken om
overwinning
aan ons Christelijk
te verzekeren.
bewind de
Nederland en
In de Monde Nouveau eindigt JeanDenier een
beschouwing over de Wielingen-kwestie aldus
Bij het begin van den oorlog bepaalde Nederland
met een kieschheid, die als blijk van sympathie,
en niet als bewijs van zwakte moet aangemerkt,
de grens van zijn territoriale wateren in het ver
lengde van de landgrens. Gedurende den heelen
oorlog handhaafde het die houding. Het ontving
31 October 1919 met verbazing de nota vanBelgië
behelzend dat daar waar Nederland gedurende
den oorlog zijn neutraliteit niet liet eerbiedigen
o-een souvereiniteit mocht worden opgeëischt,
wat ook voor den oorlog de waarde van een der-
gelijken eisch kon zijn. Evenals in 1845 treddt
België het eerst op. Wat eenigen bevestiging van
zijn goed recht konden achten, kan in het ge-
De Deensche tentoonstellng.
Van den aanvang af zijn er in Denemarken
hier en daar stemmen opgegaan tegen de Ne
derlandsche tentoonstelling te Kopenhagen.
Men vond het in die kringen onverstandig de
Hollanders aldus propaganda voor hun waren te
laten maken. Dat zou de binnenlandsche nijver
heid benadeelen. In een vergadering van de ver-
eeniging Deensche Arbeid heeft men ook in
dien geest gesproken en men nam het den fa
brikant Sebbellow kwalijk, dat hij zitting had
genomen in het tentoonstellingscomité
Politieken komt in een hoofdartikel tegen
deze benepen opvatting op. Er moet frissche
lucht in het bedrijfsleven zijn en men mag daar
om de mededinging niet buiten de grens houden.
Ook kan de Deensche nijverheid haar voordeel
doen met kennis te nemen vanvreemde producten
Zou, bij voorbeeld, het Deensche motorrijwiel
Nimbus dat in den wedstrijd Parijs—Kopen
hagen nummer één is aangekomen, zoo goed zijn
geworden als de fabriek niet de buitenlandsche
rijwielen had bestudeerd Bovendien kan de
tentoonstelling al dadelijk bevorderen, dat Dene
marken voortaan de producten, die het uit Ne
derland of Nederlandsch-Indië invoert, recht
streeks vandaar krijgt, zonder den kostbaren
omweg over buitenlandsche stapelplaatsen.
Telefonneeren zonder juffrouw.
Te Amsterdam is men op weg naar het auto
matische telefoontoestel, waarbij de abonnees
zonder medewerking van een telefoniste zelf
de verbinding tot stand brengen. Daartoe bevindt
zich op het toestel een schijf met gaatjes waar
boven cijfers staan. Door het ronddraaien van
de schijf, telkens den vinger in een der gaatjes
stekende, formeert de abonné het nummer, waar
bij de schijf na elk cijfer terugspring. Heeft hij
het nummer gevormd, dan gaat bij den opgeroe-
pene een signaal, de bekende fluittoon waarbij
men hooren kan, of de opgeroepene al of niet
in gesprek is. Maakt hij een verkeerde verbinding,
dat is het eigen schuld
Bij zeshonders abonné's zijn, naar het N.v.d.D.
meldt, automatische toestellen geplaatst. De
schijf was nog met een loodje bevestigd. Van
lieden af worden de loodjes successievelijk ver
wij derds. Inmiddels is aan de abonné's een uitleg
ging van het systeem gegeven, en is hun een
handleiding verstrekt, opdat zij ervan op de hoog
te zijn. Voor den eersten keer wordt dus te Am
sterdam op groote schaal het vol-automatische
toestel ingevoerd. De eindtoestand zal natuur-
ijk zijn, dat het geheele telefoon-systeem vol
automatisch is. Doch zoover zijn wij nog lang
niet. Verscheidene werkzaamheden zijn daartoe
nog noodig. Bovendien is de directeur der ge
meente-telefoon van plan, voorloopig het vol
automatische systeem niet verplicht te stellen.
Wil iemand het half-automatische, en dus wel
de bemiddeling van de telefoon-juffrouwen, dan
zal dit toegestaan worden. Men heeft dus dan
nog de keuze. Eerst, als de meerderheid der abon
né's automatisch telefoneeren, zal het nieuwe
stelsel verplichtend zijn en voor alle abonné's
worden ingevoerd.
Frans Rosier. Dezer dagen meldden
wij, dat Frans Rosier te Hilversum als verdacht
van oplichting is gearresteerd. De Gooi- en Eem-
lander heeft hierover nog de volgende bijzoner-
heden
Wie had ooit gedacht, dat Hilversum no'
eens de eer zou hebben, om eenigen tijd Frans
Rosier, den beruchten uitbreker, te huis vesten 1
Toch heeft hij maandenlang, als eenvoudig ar
beider onder den naam van Fransen, in de
Havenstraat te Hilversum gewoond en op een
fabriek zijn werk tot tevredenheid van zijn pa
De Dom te Utrecht bedreigd.
Dr. N. G. van Huffel schrijft aan de „N. R. Crt.
Men is bezig, het houten steigerwerk te plaatsen
rondom den Domtoren, ditmaal op den beganen
grond. Het is duidelijk, dat deze reusachtige
massa droog hout als een gevaarlijke brandsta-
pelzich rond den toren opstapelt, en men gaat
daarbij op de meest roekelooze wijze te werk. Het
steigerwerk is bijvoorbeeld gebouwd om 't huisje
van den torenwachter in de Servetstraat, zoo
dat dit huisje als een lont in den brandstapel
staat en een ongelukje aldaar het verlies van den
beroemden Dom vrijwel zeker maakt.
Dan is er in de onmiddellijke nabijheid een
slijterij, en bieden nog eenige andere perceelen, in
de lange jaren dat dit werk duren zal groot ge
vaar,
Intusschen bouwt men rustig voort, zonder dat
van te voren maatregelen genomen zijn om in
géval van brand, dadelijk te kunnen optreden,
zonder dat bijvoorbeeld een inrichting ter plaatse
aanwezig is om water tot groote hoogte te kunnen
opvoeren, Zelfs politietoezicht bij den toren
ontbreekt.
Het geldt hier een meer dan plaatselijk W