De Heer i. Polak als Zedenmeester. DE AMERIKAAN. DAGBLAD WOOD SCHIEDAM EN OMSTREKEN. ~F EU ILL ETON. 45ste Jaargang. Woensdag ld October 1922. No. 13468. JBuitcnlandsch Nieuws. Geen schoonheidsspeciöli teit" kan meep vjyp U doen dan I U zelf kunt doen met LIFEBUOY De eenvoudige natuurlijke Lweg tot een gezonde huid. Zuivere roode p&lmolïe geef? de ROODE kleur. aan LIFEBUOY NIEUWE SCHIEDAMSCHE COUR Bureau KOEMARKT 4. Telefoon Intercommunaal 85. Postbus39. Abonnementen per 3 maanden ƒ2.per week 15 cent^ franco per post 2.50 per kwartaal. Afzonderlijke nummers 3 cent. Advertentiën: 1—5 regels 1.75 elke regel daarboven 35 cent, 3 maal plaatsen wordt 2 maal berekend. Ingezonden mededeelingen 75 ct. per regel. Speciale conditiën voor herhaaldelijk adverteeren. Tarieven worden op aanvraag' toegezonden. Incassokosten worden berekend. De socialisten toonem zich waardige erfge namen van de liberale erfenis op godsdienstig terrein. Hoe kan het ook anders Is het so cialisme niet consequent uit het liberalisme voortgekomen De oude leuzen van het li berale stelsel leven in de socialistische leer voort en vinden zelfs onthaal bij de voorname mannen of kopstukken. Zoo ook bij H. Polak. „Zoolang de priester, schreef hij onlangs, zich bepaalt tot de uit oefening van zijn heilig ambt zal het niemand invallen iets te zeggen, te schrijven, te teekenen of te doen, dat hem, of dengenen, in wier geeste lijke behoeften hij voorziet, zou kunnen kwetsen, of zelfs maar onaangenaam zijn." Dit wil zoo veel zeggen als daL de priester alleen voor de geestelijke belangen vande geloovige kudde moet zorg dragen, dat hij in de sacristie thuis hoort en daar moet blijven en dat het verkeerd van hem is zich op ander terrein te begeven en zich te mengen in de arbeidersbeweging. O heilige onnoozelheid van den heer H. Polak. Is die heer dan zoo blind, zoo doof, zoo buiten- wereldsch geworden En leest hij dan geen socia listische bladen En kent hij dan niet de lage verdachtmakingen, die daar vooral tegen den priester verspreid worden [jg Waar om worden in de socialistische pers de priesters altijd voorgesteld als op bewuste Duit- schc schilderijen als menschen van lekker niets doen,van een goed leven op kosten vanden arbei der Toen in de pers eens gesproken werd van den dikken Ebert, kwam er een deftig protest uit dien hoek, maar van geestelijken mag dat wel, deze mogen wel belasterd worden, dat oude leuterpraatje moet er in blijven, bij het volk; dat zijn eerlijke argumenten van hoogstaande menschen De heer Polak schijnt de zijnen al heel slecht te kennen. „Laat de priester blijven, waar hij behoort, in de kerk en laat hij ons laten, waarwij behooren; in de arbeidersbeweging dan blijft zijn heilig heid onberoerd. Als er thans ontwijding van het priesterkleed plaats heeft, dan is dat de schuld van den drager zelf, die zich begeeft in het ge woel van den maatschappelijkenstrijd, om daar aan actief deel te nemen." De heer Polak is al zeer achterlijk in zijn op vattingen en zeer duf in zijn uitingen. Het zijn artikelen, die hij verkoopt, uit de oude doos. De mot zit er in, ondanks de kamferlucht. Weet dan de heer Polak niet, dat het zelfs door zijn partijgangers al heel dikwijls aan de Katholieke Kerk en aan de geestelijken verweten is, dat zij niets deden voor den werkman, dat zij alleen zorg droegen voor de brandkast van de patroons en dat zij voor een avondje met een goed glas wijn' alle nooden der werklieden aan hun laars lapten En doen zij nu opeens weer te veel 1 Als de priesters steeds dit goedkoop advies van den heer Polak hadden opgevolgd, dat zou er met de katholieke arbeidersbeweging'niet zoo schitterend voor staan. Misschien is hij wat blind, zoodat hij niet ziet, dat de arbeiders in hun streven onnoemelijk veel aan de Katholieke kerk en aan den steun en de leiding der geestelijken te danken hebben Ik heb ten minste de over tuiging, dat er wel vooraanstaande socialisten zullen zijn, die ons mannen als Aengenent, Ariëns e.a. benijden. Doch de heer Polak schijnt nog van den ouden stempel te zijn en te meencn, dat het katholiek geloof alleen in dc'kerk tot uiting behoeft te 44 „Ik zit hier in het venster naast u. Ik geloof beter te doen met u te waarschuwen Enid, om dat gij altijd gaarne weten wilt, waar ik ben, wanneer gij bezoek van heeren ontvangt." De diepe stilte, welke er volgde,werd door juffrouw Anstruther afgebroken. „Maud, zeg toch niet zulke leelijke dingen. „Maar het is de waarheid.Gij weet wel, dat gij nooit wildet, dat ik er bij was, wanneer de andere kwam." i&Enid stond op. Een toornige trek lag er op haar gelaat, een traan van spijt blonk in haar oog. Met trillende lippen, doch op vasten toon sprak zij „Zoolang gij niet geleerd hebt eerbied voor mij te hebben en niet te liegen, ga de kamer uit en kbm er niet weer binnen." „Neen antwoordde Maud,het venster ver- latendq, „en als gij boos wordt, zal ik hem zeg gen Zij kon niet uitspreken. Enid had de deur wijd geopend. „Indien gij niet dadelijk gaat en vandaag nog eens weer hier binnen komt, zal ik aan uwe komen. Wat weet hij er dan nog weinig van. Hij zal nu toch langzamerhand wel genoegzaam door de katholieke sociologen de leer hebben hooren verkondigen, dat heel de arbeidersbe weging maar niet een economische kwestie is, doch een van.godsdienstig-zedelijken grondslag. En waarom moet dan een geestelijke in zijn hoedanigheid als geestelijke beleedigd, bespot en beklad worden,a Is hij inde arbeidersbeweging- staat Vindt Polak het zoo natuurlijk, dat iede re tegenstander door scheldwoorden en belcedi- gingen wordt afgemaakt Ik voor mij geloof niet, dat die heer Polak zoo achterlijk is en ik veronderstel, dat zijn be wering wel een dieperen grond zal hebben dan de liefde voor het priesterkleed en zijn vrees, dat dit kleed ontwijd zal worden. Men kent in het vijandelijk kamp de onoverwinbare kracht der kerk en den grooten invloed van den pries ter op den goedwillende mensch en men beseft het heel goed en men weet het uilondervinding, dat,waar het geloof levendig,et leven godsdienstig is en waar de priesters de vrienden van den werkman zijn, daar het socialisme niet welig tiert en de roode bende er heel weinig bereiken kan en deze overtuiging verbittert en dit besef kweekt godsdiensthaat en vandaar in de roode buurten uitden mond van de arbeiders en in de deftige wijken uit den mond vande intellectueelcn 'die scheldpartijen en die giftige 'aanvallen tegen de kerk en tegen onze geestelijken. O zeker als de priester alleen in de sacristie bleef en zich niet met alle kracht midden in de arbeidersbeweging wierp, dan zou het er voor de socialisten heel anders uitzien, dan zouden zij er heel wat sterker voorstaan, doch dan zou het er al heel wat ellendiger uitzien in ons land en daarom staan wij met onze opinie lijnrecht tegen den heer Polak en consorten en zeggen Goddank, dat de priesters zich met de arbeidersbeweging bemoeien en dat zij zoo vooraan staan in het gewoel van den maatschappelijken strijd. Om verbetering te krijgen vanmisstanden moet ons volk zijn geloof niet ontnomen worden. Want als de godsdienstige gevoelens in 's menschen - hart worden uitgedoofd endemensch niets boven natuurlijks meer gelooft of gevoelt, dan zullen de hartstochten in den mensch zich ontketenen en dan komt het „béte huinaine" voorden dag en dan worden er toestanden geboren als thans in het oude Czarenrijk. Wij betreuren daarom de kortzichtigheid van den heer Polak en wij vinden het jammer, dat hij als vooraanstaande figuur in de arbeiders beweging niet ons gevoelen deelt. Ja wij betreu ren zijn onkunde ten opzichte der principieele en praktische zijde der sociale kwestie.' De mensch leeft niet van brood alleen en de over tuiging dat er een God bestaat en een eeuwigheid en dat de mensch een onsterfelijke ziel bezigt, geeft de hooge waarde aan den mensch. Het ge mis dezer overtuiging veilaagt den mensch tot een gewoon dierlijk wezen. De overtuiging, dat er een alwetende en recht vaardige God bestaat, dat de mensch eenmaal rekenschap voor Hem moet afleggen en daarvan zijn eeuwig heil of wee afhangt, is voor den mensch een prikkel om zedelijk goed te, zijn. Mist men die overtuiging, waarom zal men dan het goede doen en de deugd beoefenen Het socialisme met zijne ongeloovige theoriën moge den mensch met alle morccle vragen op de hoogte stellen,maai wat zal het hem kunnen 'geven om de driften te wederstaan. Daarom veroordeelcn de groote paedagogen van den laatsten tijd de opvoeding zonder gods dienst en de heer Polak moest toch weten, dat er in den laatsten tijd juist bij de socialisten een groote behoefte naarhet godsdienstige zich open baart „omdat, zooals een Rotterdamsch socialist gouvernante Vertellen gij weet wel, wat Maud vouwde smeekend de handen samen. „O, neen, neen Ik bid er u om," zeide zij en vluchte verschrikt weg. „Ja, ja," zoo wendde juffrouw Anstruther zich tot Barnes, terwijl zij om licht schelde en zonder hare plaats bij het venster weder in te nemen. „Ik heb altijd de ecne of andere mis daad van Maud in voorraad, waarvan hare gouvernante niets weet, zoodat ik haar in ge vallen van ernstige weerspannigheid steeds naar mijne hand kan zetten. Zonder dat hulp middeltje, zoude het mij onmogelijk zijn met haar te leven. En wilt gij mij nu een dienst bewijzen „Zeker." „Zeg mij dan, wat mijne reis u gekost heeft. Er zijn mannen, die geantwoord zouden heb ben „Niets". Maar Barnes, die Amerikaan was wat de zaken cn man van de wereld, wat zijne manieren betreft, haalde zijn zakboekje voor den dag en noemde de som. Het jonge meisje gaf hem het geld, zeggende „Het voorgeschotene kan ik u teruggeven, maar nooit kan ik u genoeg erkentelijk zijn voor uwe goedheid. Mijn broeder herinnert zich niet, u ooit ontmoet te hebben hij heeft mij evenwel verzocht u ook in zijn naam te be danken" Dit gaf Barnes de gelegenheid, welke hij zocht. zelf schreef, meji anders geen kracht vindt tegen de lagere driften, in den mensch. En daarom is het gelukkig, dat de priesters zich ook op het terrein der vakbeweging begeven, en zich ook op maatschappelijk gebied met de arbeiders bemoeien, omdat zij de bovengenoemde waar heden den arbeiders inprenten cn aldus steunend opde christelijke princiepen de arbeidersbeweging in goede banen leiden. W. DE A.S. VREDESCONFERENTIE. De conferentie in zake het Nabije Oosten zal waarschijnlijk 6 November plaats vinden.Frank- klin Bouillon heeft er bij Poincaré op aange drongen om de conferentie te Smyrna te doen houden, maar verwacht wordt, dat. geallieerden zich tegen de keuze van die plaats zullen ver zetten uit materieele en moreele overwegingen. Daarentegen wenscht de regeering van Angora de conferentie niet in een stad in Zwitserland te houden. Dientengevolge is het waarschijnlijk dat de conferentie in Frankrijk of Italië zal plaats hebben. Volgens de bladen heeft Italië het voorstel, door Engeland aan Frankrijk en Italië gedaan, aangenomen, om tegen 20 October té Londen een Conferentie van technische experts bijeen te roepen ter opstelling van de economische en finan cieele clausules voor het nieuwe vredesverdrag met Turkije. Frankrijk zag liever Parijs voor deze conferentie aangewezen. DE ONTRUIMING VAN OOST-TIIRACIE. Een communiqué vanhet geallieerde algemeene kwartier meldt, dat de militaire ontruiming van Thracië geheel overeenkomstig de genomen maat regelen geschiedt. De Grieken zijn begonnen met de ontruiming van de steden en dorpen van Oost-Thracië. De geallieerde en Kemalistische officieren, die belast zijn met de afbakening van de neu trale zone, zijn te Guebze bijeengekomen. Het vluchtelingen-probleem gaat er ernstig uitzien. De Grieksche autoriteiten in Oosl- Thracië lieten overal een proclamatie aanplak ken, waarin de Grieksche bevolking wordt ge machtigd, te zamen met het Grieksche leger te vertrekken. Dit heeft ten gevolge, dat de over- groote meerderheid van de niet-Turksche in woners, de geruststellende proclamatie van generaal Harington ten spijt, pogingen doet om Oost-Thracië te verlaten om over zee naar Griekenland of over land naar West-Thracië te gaa'n. De 35000 vluchtelingen uit Klein-Azië die zich op Gallipoli bevinden, willen zich bij den stroom van vluchtelingen aansluiten, ter wijl ook velen uit Gonstantinopel vertrekken. De hoofdredenen van hun uittocht zijn het ont breken van iedere amnestie-bepaling in de wa penstilstandsconventies vair Mo.edania, het ver langen van de Turken om in Oost-Thracië de geallieerde controle ter zijde te schu'ven en de vrees van de Christelijke bevolking, dat de mannen van 18 tot 45 jaar hetzij gedeporteerd, hetzij bij het Turksche leger zullen worden in gelijfd, waardoor de gezinnen van hun kost winners zullen worden beroofd. De gevolgen van het Grieksche verlies van Ironie en Oost- Thracië zullen economisch zeer noodlottig zijn, zoowel voor Turkije, dat minstens een half millioen nijvere inwoners zal verliezen, als voor Griekenland dat evenveel vluchtelingen krijgt te verzorgen, terwijl zijn fianciën in een benarden toestand verkeeren. Volgens te Athene ontvangen berichten werden aan de Bulgaarsche grens van Thracië concentraties waargenomen van Turksche troe- Indien gij een portret van hem hadt, zoude ik meer zekerheid hebben." „Ik heb het, in mijn medaillon, al sedert twee jaren." Zij reikte hem het medaillon over. „Vindt gfij, dat hij op mij lijkt Het was het portret van een man met donker uitziekt, van ongeveer dertigjarigen leeftijd. „Niet in het minst," antwoordde Barnes, die een zucht van verlichting liet hooren, toen hij zag, dat het de officier van het duel niet was. „Hij is donker als de nacht en gij zijt blond." „Onmogelijk Laat mij eens zien." En zij nam hem het medaillon uit de han den. „Maar dat is mijn broeder nietriep zij uit, terwijl haar gelaat door een hevigen blos werd overtogen en hare oogen van veront waardiging schitterden „Dat is alweder een leelijke streek van dat verschrikkelijke meis je Maud Chartris heeft het portret van mijn broeder er uit genomen en het vervangen door dat van een vriend." „Anders niet zei Barnes op eenigszins bit teren toon. Hij werd al jaloersch op dien man. „Indien ik een een minnaar had, die mij zoo dierbaar was, dat ik zijn portret bij mij droeg, zoude ik hem niet aan anderen oaten zien. 'Dat spreekt van zelf en ik behoef u daar over, denft ik, geen nadere verklaring te geven." DE lZVER'5 ZEEP M? VLAARD1NGEN Fabrikanten van Lux en Twlnk. pen, blijkbaar met de bedoeling in Oost-Thracië ■door te dringen en daar de zeven bataljons Turk sche gendarmerie, die volgens de conventie van Moedania in Thracië zullen worden gevestigd, te versterken. De Grieken zien in dit plan een rechtstreeksche bedreiging tegen de geallieerde bezettingstroepen. HET HERSTEL. De Fransche voorstellen aan de Commissie van Herstel inzake de stabiliseering van de mark, welke thans bestudeerd worden op het ministerie van Financiën, zijn gister officieel aan de Com missie van Herstel overhandigd. Deze zal daar na verschillende officieelc zittingen houden, waarin een aantal belangrijke kwesties zal wor den behandeld. Gister is de Commissie van Herstel in ge wone zitting bijeengekomen om verschillende vraagstukken in verband met het vredesverdrag te bespreken, nl. de reconstructie van de biblio theek van Leuven, de levering van materialen, enz. HONGEREND RUSLAND. Naar het Nansen-comité voor hulpverleening aan Rusland mededeelt, hebben de sovjet autoriteiten erkend, dat in Rusland ontzaglijke oppervlakten volkomen onbebouwd liggen en dat een zeer groot aantal boerderijen geheel ver laten zijn. Ook van dié boeren, die hun boerderij en hadden kunnen bebouwen, hebben zeer velen hun voorraden en werktuigen verkocht. In de hongergebieden telt men thans nog 11/2 millioen menschen, die geheel en al gernineerd zijn en voor wie niet alleen tot den volgenden oogst levensmiddelen moeten worden aangeschaft, maar wier boerderijen ook hersteld moeten wor den. De Sovjet-regeering schat het aantal per sonen, die reeds in het vorige jaar honger geleden hebben op 10 percent der totale bevolking en in de hongergebieden alleen op minstens 31/2 mil lioen. Zij erkent openlijk, dat de hulpmiddelen van den staat niet voldoende zijn om don hon gersnood meester te worden. DUITSCIILAND. Volgens de „Vorwarts" hoeft het rijkskabinet zich gisteren beziggehouden met het wetsont werp betreffende de uitgifte van waardevast papier, luidende op goud. Het blad schrijft, dat Volstrekt niet," mompelde Barnes. „Zijt gij zeker, dat die kleine het gedaan heeft!" „O, ja, Lord zij hield op en borg het medaillon weg, „de persoon, van wicn dit portret is „Oh, oh!De andere is een lord",dacht de Ame rikaan. Gelukkig, dat zij ecne Engelsche is. Indien Enid Anstruther evenals ik van de an dere zijde van den Oceaan kwam, zou er .voor mij niet veel kans bestaan." Het binnenkomen van Lady Chartris bracht eene verandering van 'gesprek te weeg. ,Het was eene gezette darne van vijftig jaar, die alles aanwendde om jonger.te schijnen dan zij was en zich steeds beklaagde, dat zij zoo alleen stond in de wereld, hoewel zij drie kin deren had. „Deze is de oudste," zeide zij, Mand op de hand kloppende, die moed had gevat en hare moeder in het salon gevolgd was. „Ja een heel lief kind," zeide Barnes. Hij wilde een wit voetje bij de moeder trachten te krijgen en voegde er met een effen gezicht bij „Zij is elf jaar oud niet waar „Ja, bijna twaalf. Gij raadt goed." „O, ik wist wel, dat gij niet ouder kon zijn ik had u maar aan te zien. Zij is nog al groot voor haar leeftijd. Wordi vervolgd).

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1922 | | pagina 1