DAGBLMD WOOÜS&HÊEDAM EB
DITJES EN DATJES.
47ste Jaargang.
Zaterdag 5 April 1324.
No. 13914
Bureau: KOEMARKT 4. Telefoon Intercommunaal 85 Postbus: 39.
Abonnementen per 3 maanden 2.70, per week 20 cent, franco per
post 3.per kwartaal. Afzonderlijke nummers 4 cent. Zaterdagavondnummer
met Officieel Kerkbericht 10 ets.
Advertentiën: 1—5 regels 1.75elke regel daarboven 35 cent, 3 maal
plaatsen wordt 2 maal berekend. Ingezonden mededeelingen 75 ct. per regel.
Speciale conditiën voor herhaaldelijk adverteeren. Tarieven worden op aanvraag
toegezonden. Incassokosten worden berekend.
Gratis-Ongevallenverzekering 5Ü0 bij levenslange geheele invaliditeitf 200
duim; f 60 bij verlies van een wijsvinger; 15 "erlies van eiken anderen vinger
Dit nummer bestaat uit twee blmden
en een Geïllustreerd Zondagsblad.
TWEEDE BLAD.
Politieke actie.
We lezen in de Christelijke Actie."
Onlangs hebben wij gemeld, dat het bestuur
van den Kieskring „Dordrecht" aan de plaatselij
ke R.K. Kiesvereenigingen kennis heeft gegeven
van zijn voornemen, om binnenkort een verga
dering te beleggen van de besturen der tot den
kieskring behoorende organisaties, teneinde mid
delen te beramen, om het hier en daar kwijnend
politiek leven tot hooger bloei te brengen.
Deze tijdige activiteit van het kieskringbe-,
stuur lijkt ons zeer prijzenswaardig.
Uiterlijk toch in het begin van het volgend jaar
misschien reeds vroeger, zullen de kiesgerechtig
de Nederlanders naar de stembus worden geroe
pen, ter verkiezing van afgevaardigden ter Twee
de Kamer.
Het spreekt vanzelf, dat wij Katholieken ver
plicht zijn ervoor te zorgen, dat onze R.K.Staats-
partij door zooveel mogelijk leden vertegenwoor
digd is, om zoodoende ook in de volgende jaren
een Cristelijke regeering aan het bewind te bren
gen.
Onnoodig er op te wijzen, dat wij in ons eigen
belang hiervoor alle krachten moeten inspannen.
Om dit doel te bereiken moeten de R.K. Kies
vereenigingen wederom in actie komen,moeten zij
waar dit -noodig is, gereorganiseerd worden en
waar zij niet meer bestaan, weder opgericht wor
den, want zonder organisatie der R.K. kiezers
in onze Kiesvereenigingen is het onmogelijk, dat
de stemmingen in 1925 het gewenschte resultaat
hebben.
De Kiesvereeniging immers moet de kiezers
niet alleen aansporen bij de stemming hun plicht
te doen, maar zij moet hen ook bijtijds op hun
taak voorbereiden. Want er mag geen stem vér-
loren gaan.
De Kiesvereeniging moet bij de kiezers de
noodige belangstelling wekken voor de politiek
en hun de gelegenheid verschaffen om zich te
laten voorlichten.
De Kiesvereeniging moet daarvoor zorgen, dat
onze kiezers in contact komen met onze politieke
voormannen om het vertrouwen der kiezers in
hun leiders en vertegenwoordigers te versterken.
De Kiesvereeniging moet.'t mogelijk maken,
dat de kiezers op de vergadering hun harten
kunnen luchten en de gelegenheid hebben om
wenschen en bezwaren te kennen te geven, ten
einde onverschilligheid en ontevredenheid te
voorkomen.
De Kiesvereeniging eindelijk, moet er voor
zorgdragen, dat het geld dat nu eenmaal absoluut
noodzakelijk is, om bij een politieke actie iets te
bereiken, zoo ruimschoots mogelijk bijeenkomt.
Uit het bovenstaande blijkt duidelijk, dat er
Kiesvereenigingen moeten bestaan en wel Kies
vereenigingen, waarbij een ieder, die daarvoor
in aanmerking komt, aangesloten is organisa
ties, die leven en werken.
Een der expedities, die Egypte zoogenaamd
ten dienste der wetenschap in alle richtingen
„doorgraven" (de Egyptenaren hebben er een
minder mooien naam voor) stiet laatst in zoo'n
onderaardsche doodenwoning op een rol koper
draad.
De voiidst zou ongemerkt voorbij zijn gegaan
goud, zilver en ivoor loont beter de moeite
indien de geleerde leider van het wroetgezelschap
met een Pickwicksiaansche schranderheid niet
op een scherpzinnig idee was gekomen. De man
die bijna van de ontdekking duizelde, riep in
een vlaag van geestverrukkingZiedaar het
bewijs dat ook eeuwen geleden telegraaf- en
telefoonlijnen bekend zijn geweest. Zijn volge
lingen, die even van verbazing bevangen waren,
vergrootten weldra de waarde van de gebeurte
nis, doordeopmerking,datuit den verwarden toe
stand waarin de rol verkeerde, de gevolgtrek
king was te maken, dat destijds de postcheque-
en girodienst in Egypte eveneens ingevoerd ge
weest moest zijn.
Nu was de victorie volkomennaar de
vier windstreken der wereld werd de heuglijke
boodschap rondgebazuind. De over geheel de
aarde „verstrooide" geleerden, die eerst in
katzwijm vielen van intellectueele bewogenheid,
stonden daarna door eenzelfde aandoening op
hun hoofden en tevens op het punt, om de vin
dingrijke Egyptoloog, met eere-doctoraten en
leerstoelen te bekogelen in Holland dacht men
er aan om hem in een commissie te duwen of
in de rij wachtgelders. Men begrijpt dat sir Ho
ward Carter, die in Luxor (niet hier te stede)
opereert, en met veel succes Toetankhamen en
de halve wereld bij de neus tracht te riemen,
over een en ander niet bijster ingenomen was en
de gegronde vrees kreeg, dat de belangstelling die
Het is niet voldoende, dat de kiezers later
aan de stembus hun plicht doen ook al meent
men, dat hieromtrent zekerheid bestaat, mag dit
geen reden zijn, niet reeds nu met de reorganisatie
of zoo noodig met de organisatie te beginnen.
De aanhangige reorganisatie van ons kiesstel
sel in de partij tracht te voorkomen, dat er een
splitsing onder de R.K. kiezers zal plaats hebben.
Door de leiders zullen vroegtijdig alle noodige
inlichtingen betreffende de verkiezing verstrekt
moeten worden, om de kiezers op de hoogte te
brengen van wat het algemeen belang vordert.
Immers.dat er leiding zijn moet, daarvan zijn wij
allen overtuigd. Maar door invoering van de
evenredige vertegenwoordiging ook in de partij
zal aan de kiezers alle mogelijke vrijheid gegeven
worden.
Al deze maatregelen echter zullen nutteloos
blijken, wanneer bij de behandeling dezer vraag-,
stukken in de plaatselijke afdeelingen niet wordt,
medegewerkt wanneer wat vastgesteld wordt
slechts de wil van enkelen zou zijn, terwijl het
gros der kiezers zich afzijdig houdt.
Derhalve moet nu reeds getracht worden, be
weging in de massa te brengen en het kiezers
volk worden opgeroepen tot medewerking, ten
einde verzekerd te zijn, dat ook later door hen
zal worden uitgevoerd, wat besloten werd.
Zoo alleen zal verwarring voorkomen worden
en de eenheid bewaard blijven.
Op deze wijze ook zullen onze Kiesvereenigin
gen een opgewekt leven leiden en later haar doel
bereiken.
Dat men dan tijdig met elkander wedijvere in
de voorbereiding van de a.s. Kamerverkiezing
onder de leuze „Op, voor het behoud eener
Christelijke regeering."
Binnenland.
Roomschc lectuur voor het Roomsche kind.
Wij zijn niet de eersten die in dezen modernen
tijd dezen eisch stellen.
Een tiental jaren geleden reeds schreef Pater
D. Duurkens S.J.
„Stellen wij de vraag hoe de boeken voor
jongens behooren te wezen, dan luidt het ant
woord aldus „Zij moeten zijn vooreerst Room
sche boeken, dat staat voorop berekend naar
ieders aanleg en karakter, nuttig, leerzaam en
onderhoudend."
Het boek dat werkelijk boeit, oefent op de
verbeelding van een jeugdig lezer een invloed
uit, dieper vaak dan men vermoedt. De held
van zijn verhaal wordt voor den jongen lezer
een karaktermodel. Die helden, die karakter-
modellen, moeten dus stralen in den vollen
luister van zuiver Roomsche schoonheid.
Het is niet genoeg, dat het boek voor onze
jeugd „fatsoenlijk" is, naar plaat en tekst, (wat
tegenwoordig lang niet altijd het geval is) het
is ook niet genoeg dat het boeit,"en „bezig houdt"
en wellicht leerzaam is bovendien; het is zelfs
niet genoeg dat het „onschuldig" wordt ge
noemd, neen, het moet zuiver Roomsche ont-
spannings- en ontwikkelingslectuur bieden.
Of er zulke lectuur bestaat O ja, en veel.
hij voortdurend profijtelijk gewaar wordt, scha
delijk zou tanen.
Die vrees deelden met hem de hotelhouders,
reisbureaux, persagentschappen, Carnarvons
erven en andere, die tot nu toe slechts zoete
winsten gedeeld hadden.
De geldelijk betrokkenen staken de hoofden
tezamen, bekeken alles nog eens goed wat er
gevonden was en kregen toen een inval als 'n oud
huis.
Den volgenden dag lazen de menschen in
hun bladenIn Luxor is geen koperdraad
gevonden, waaruit wij concludeeren, dat weleer
alhier de draadlooze dienst reeds beoefend werd.
Carter had zijn tegenstander getroefd dc
man is reeds vergeten, geslagen op alle fronten.
Evenwel ik geloof Carter niet. Dat draadloos
kan geen uitvinding zijn van de redelijke, een
voudige Egyptenaren, die ontdekking is een
echt kind van onzen grilligen, nukkigen, zichzelf
niet gelijk blijvenden tijd.
Waar je ook zoekt je vindt geen draad.
Jarenlang is er door onderwijzers en an
dere opvoedkundigen geklaagd, dat het school
gaan van kinderen die nauwelijks 5 jaar zijn een
onding is de hersenen zijn bij de meeste nog
niet voldoende ontwikkeld om de leerstof op te
nemen zooals de vhkterm zegt, waardoor én
voor kind én voor onderwijzer(es) het onderwijs
een dagelijksche kwelling wordt. Bijna een eeuw
geleden bepleitte Nicolaas Beets in zijn Camera,
op overtuigenden toon, dat men een kind voor
zijn achtste jaar de school-beproeving niet moest
aandoen.
En zie, nauwelijks is de minister van Onderwijs
van plan, om aan de redelijke eischen te voldoen
of een oordeelsch lawaai steekt op, en in woord
en beeld wordt een actie gevoerd, die om haar
eenzijdigheid weerzinwekkend is.
In een pamflet, dat laatst verspreid werd en
bij verlies van een hand, voet of oog f 200 bij dood f 200 bij verlies van een
De verzekering wordt gewaarborgd door de HolL Algern. Verz.bank
heilig leven moet de werking Gods door zijn
genade bekend maken aan alle menschen. En
nu mag het ons niet ontmoedigen dat naast
de deugd het kwaad zoo welig tiert, dat het
Eén ding is maar jammer, dat er niet genoeg
propaganda voor gemaakt wordt. Och, elke
vader en moeder willen voor hun kind het beste
wat er op dit gebied bestaat, maar zooals het
overal gaat, zoo gaat het ook hier het kwaad
wordt met volle handen uitgestrooid, het kwaad
komt opdringerig naar voren, het kwaad ver
toont zich in schelle kleuren, terwijl de parel
verborgen ligt én slechts onder het bereik komt
van enkele ingewijden.
Wie helpt het goede propageeren
Liturgie.
PASSIEZONDAG.
Onze intrede in de school van Christus, die
is de school des lijdens „Als iemand Mij vol
gen wil, is de algemeene uitnoodiging, hij
neme zijn kruis op dagelijks, en volge mij zóó
na." De veertien dagen die ons nog resten van
den boetetijd van de vasten gaat Christus voor
ons uit, als Hoogepriester van het Nieuw-Ver-
bond, Gode opdragend het eenig offer van wel
behagen Zijn eigen Lichaam en Bloed. En wij
moeten volgen ook wij moeten offeren ons ei
gen leven, geslachtofferd niet door beulen
maar door de liefde en de plichtsvervulling, die
op de liefde is gegrondvest. Hoe zullen we nu
dat leven inrichten om met succes te werken
De wereld is van de zóó levenden de voort
durende tegenstreefstertegen zoo sterk een
vijand zoeken wij een bondgenoot en vinden
geen minderen dan God zeiven. Op hem stellen
we dan ons ganScbie vertrouwen en wat we van
eigen ongenoegzaamheid niet durven verhoopen,
daar zijn we zeker van in de kracht Gods.:
„Verschaf mij recht o God en doe uitspraak
in mijn geding tegen een onheilig volkaan
den ongerechtigen en arglistigen man onttrek
mij want gij zijt mijn God en mijn sterkte."
Naast zulk een sterken bondgenoot, die ons in
den strijd bemoedigt en ons juichen doetWie
zal iets tegen mij vermogen als God met mij
is, vinden wij een reden tot ernstig aanpakken
in de belooning die ons wachtChristus heeft
door Zijn lijden en dood „een eeuwige verlos
sing bewerkt" zegt de epistel.
Maar die eeuwige verlossing moeten wij op
ons zeiven zien toe te passen, anders zouden
Christus oneindige verdiensten voor ons vruch
teloos blijven. Dat bedoelt St. Paulus als hij
zegt, „ik vul in m'n vleesch aan, wat aan de
verdiensten van Christus ontbreekt" d.i. de
oneindigheid van Christus verdiensten in zich
tracht ik door Zijne navolging mijzelven te
verzekeren. Het deelgenoot zijn met Christus
dat is dus de groote belooning die ons wacht
als wij hem hebben nagevolgd, Zal dan de
wetenschap van zulk een toekomst ons niet
doen besluiten „Wat is al het lijden van de
zen tijd, vergeleken met de glorie die eens in
ons zal geopenbaard worden Nog een derde
reden is er om moedig den strijd aan te pak
ken en niet te versagen Wij strijden den strijd
Gods.
Hij wil ons wel gebruiken om zijn glorie in
deze wereld te verbreiden ons deugdzaam en
ook onderteekend was door den Ncd. Onderwij
zersbond, stond als een der redenen waarom
men tegen de nieuwe plannen was, vermeld het
medelijden met de moeders,die nu haar kinderen
een jaar langer moesten thuis houden, 't Is
roerend Zoo'n oppervlakkig argument moge
geheel in de lijn liggen van lieden, die inplaats van
kinderzegen bij voorkeur spreken van kinder-
last, het verklaart de dwaasheid ervan nog
niet voldoende. Bovendien hebben zoover mij
bekend is genoemde onderwijzers nooit een
aanmerking gemaakt op lange vacanties en vrije
halve- en heele dagen, welke twee-vijfden van
't jaar innemen en die door de moeders toch ook
niet geestdriftig verwacht worden. Dat heet dan
gewoonlijk 't belang van 't kind" waar alles
voor wijken moet. maar waarom dan nu
zoo'n rumoer. Wie den draad vindt mag 't zeggen
Meenen dat door deze onderwijzers alleen het
belang van 't kind verdedigd wordt, wanneer
hun eigen belang tevens er mee gediend is, is
allicht vermetel, en'de veronderstelling, dat de
heeren wat lawaai maakten, om het publiek
af te leiden gedurende het overloopen in massa
naar de S.D.A.P.,zal mogelijk te boosaardig we
zen.
Wat hebben na de verwerping van de Vloot
wet, de tien Katholieke tegenstemmers er van
langs gehad, in hun eigen pers én in de bladen
van de anti-revolutionnairen en van de Christe-
lijk-Historischen.
Zeker er waren millioenen mee gemoeid,
dat werd grif toegegeven evenwel dat die ont
aarde Kamerleden niet geschroomd hebben, om
die reden de Christelijke regeering op te offeren,
dat was te verregaand.
Onder ons mocht er verschillend over die
oordeelvellingen gedacht worden, de oprecht
heid dier scherprechters trok men niet in twijfel.
Nauwelijks zit de regeering weer in 't zadej
haast het goede te verstikken dreigt
de
eindoverwinning is aan God. „Dikwijls bestook
ten zij mij van mijn jeugd af aan, maar toch
overheerschten zij mij nietlang dreven zij hun
ongerechtigheid, maar de Heer, de rechtvaar
dige, verbrak eindelijk de nekken der zondaren."
Moed in den strijd putten we overvloedig
uit deze beschouwingen maar het voorbeeld
des Heeren leere ons hoe we zullen optreden. Met
de wetenschap dat de Joden Hem stonden
naar het leven, treedt Hij openlijk op en verkon
digt Zijn hemelsche leer zonder eenige voorbe
houd. Dat ze woedend op Hem worden en Hem
dreigen kan Hem niet uit het evenwicht slaan.
Zeker van Zijn zaak, steunend op de waarheid
zal Hij ze dienen trots alles. Dat moeten ook
wij doen. „Een is er, Die oordeelt God." ,dat
moet onze leuze zijn in heel onzen handel en
wandel. Wat de menschen zeggen komt er minder
op aan als ons geweten maar zeggen kan God is
over u tevreden. Dan zullen ze misschien ook
tegen ons wel te iioop loopen, maar als God het
wil zullen ook wij ongedeerd uit hun midden heen
gaan. En wil God anders, dat men ook ons uit
werpt, 't zal gaan als met den lamme die om
Jezus de synagoge werd uitgebannenHem
wachtte Jezus zelf op om in plaats van het on
dragelijk juk der oude wet hem op te leggen zijn
juk, dat licht, en zijn last, die zoet is Zulk een
troost wacht ons als wij standvastig de zijde van
den meester gehouden hebben, ook in droefheid
en lijden.
Gemengd Nieuws.
Het Radio-station op het Va
tic a a n, Uit Rome verneemt de „Msb."
Veel is er den laatsten tijd geschreven over
het radiotelefonisch station, dat op het Vati-
caan zou zijn aangebracht en dat er als het ware
't aanzien van zou gewijzigd hebben. Vele gis
singen zijn dienaangaande gemaakt en niet
zonder eenigen grond heeft men ook verband
gezocht tusschen deze berichten en 't radio-
telefonisch ontvangapparaat, dat de IJ. Vader
ten geschenke heeft gekregen en waardoor Zijne
Heiligheid zou zijn gesteld, de concerten te
hooren, die in verschillende deelen der wereld
gehouden worden.
Professor Emanuelli nu, professor aan de
universiteit van Rome, en secretaris van den
geleerden pater Hagen, directeur van de Va-
ticaansche Sterrewacht, is zoo welwillend ge
weest, in een interview daarover de volgende
bizonderheden te vertellen.
Vooreerst, aldus professor Emanuelli, zij het
mij-geoorloofd op te merken, dat het hier geens
zins over een nieuwigheid gaat. Reeds sedert
1910 en misschien wel eerder had het Vati-
caapsch observatorium zijn radiotelegrafisch
station, hetwelk zich helaas den laatsten tijd
niet meer in den gewcnschten toestand bevindt,
zoodat men er ernstig aan gedacht heeft, het
of dc Christ. Hist, fractie komt met een voorstel
tot opheffing van 't gezantschap bij den IT.Stoel,
aldus voor 35.000 de regeering op 't spel zetLend
Verwacht nu niet dat de Chr. Hist..persen dood
en verderf braken over deze boosdoeners neen,
in de kolommen van de „Nederlander" kringelt
wierook op voor de helden. Je verstand staat
er bij stil, tast hopeloos om zich heen.
Of zou 't soms anti-papisme zijn
Rotterdam staat gaarne in den roep van
frischheid. Met de voeten rust het in de Schie,
met de romp ligt het in de Maas en bij den Hoek
heeft het juist gelegenheid, het hoofd in de
Noordzee te dompelen. Rotterdam beroemt zich
als ondernemend koopman, ook op koenen durf
en als Hollander op vrijheidszin.
Het heeft een bioscoopcommissie waarin één
Katholiek en 19 andersdenkenden o.w. 5 inspec
teurs-van-poli tie-met-een-sabel.
Bij het keuren der films ging men natuurlijk
uit van frischheid en durf, en wanneer er eens 'n
bedenking rees de vrijheidsvlag was daar om de
lading te dekken.
Totdat er een film kwam waarin één kruis-
teeken gemaakt werd. Vergeten was de frisch
heid, de durf, de vrijheidszin. Weg er mee
De commissie grinnikte inwendig, tot zoolang
de burgemeester eens kwam kijken en zonder
bedenking het deurtje indrukte, dat de heeren
zoo goed verzegeld waanden. Mo dunkt dat zij
bij deze flinke daad van mr. Wytema het gevoel
hebben gehad of zij een oorvijg kregen.
Dc 5 inspecteurs-met-den-sebel waren van te
voren al gestraft. lederen avond hadden ze
de handen vol om den toeloop naar de film te
regelen. Men zegt dat zij bij die gelegenheid we
derom inwendige gewaarwordingen hadden, maar
't waren geen vroolijkc meer.
Intusschen, de draad
Maaslandus,
NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT
i