47ste Jaargang, Zaterdag 28 Juni 1924. No. 13983 ÈJm Bureau k o E m a b k VOOR SCHtÈPAMOMSTREKEN* AboLemM.uf«K„Tpt 7 m»'ld°nA Ad v., t.. tl,.: .-5 1.75«ta regel duerboveu 35 cent, 3 mud i- 4 q i*_i a pi-.i P Patsen wordt 2 maal berekend. Ingezonden mededeelingen 75 ct. per regel. Speciale conditiën voor herhaaldelijk adverteeren. Tarieven worden op aanvraag Incassokosten worden berekend. post 3.— per kwartaal. Afzonderlijke nummers 4 cent. Zaterdagavondnummer met Officieel Kerkbericht 10 ets. JSQS^^lLm pj=jntoegezonden. incassokosten worden berekend. du?m-f S levenslange geheele invalidil.itf 20(161) verlies van een hand, voet of oog i 200 bij dood t 200 bij verlies van een eïT a"deren v»Rie r* r ^0^"^gem- Verz.bank te Schiedam Dit nummer bestaat uit twee bladen TWEEDE BLAD. Binnenland. De eommimisten en de godsdienst. Het dagblad der Communistische partij „De Tribune" geeft in haar nummer van 23 Juni aan de hand van een artikel van Lenin haar meening over den Godsdienst. Volgens dezen revolutionnair is „de godsdienst opium voor het volk." „De huidige proletariër kiest de zijde van t socialisme, dat de wetenschap te hulp roept in den strijd tegen den godsdienstwa anzin en den arbeider bevrijdt van het geloof na den dood en hem oproept voor den werkelijken strijd voor een beter aardsch leven." Maar godsdienst is toch privaat-zaak voor het socialisme Lenin denkt daar anders over. Hij schreef „De godsdienst noemden wij privaatzaak. Maar daaruit wordt de volgende verkeerde gevolgtrekking gemaakt. Wanneer de godsdienst als privaatzaak wordt beschouwd, dan kan de communist gelooven of niet gelooven de Partij gaat dat niets aan. Dat is natuurlijk een verkeerd inzicht. len opzichte van de Partij van 't socialistisch proletariaat is de godsdienst geen privaatzaak. Onze partij is een vereeniging van bewuste strijders voor de bevrijding van de arbeiders klasse. Zoo'n vereeniging kan niet onverschillig staan tegenover onbewustheid of volksver- domming, (het volk dom houden) in den vorm van godsdienstig geloof. Een partijgenoot kan dus niet zeggen De ideeënstrijd, de strijd tegen den godsdienst, daar heb ik niets mee te maken." Hen, die den ken, aldus verduidelijkt „De Tribune", dat het niet de plicht van onze Partij is om propaganda tegen den godsdienst te maken, antwoordt par tijgenoot Lenin „Ons heele programma is op een weten schappelijke en daarenboven juist op 'n mate rialistische wereldbeschouwing gebouwd. Daar om hoort ook in ons programma de voorlichting over den historischen en economischen oor sprong van het godsdienstig geloof." Over den onzin, die „materialistisch" nog boven wetenschappelijk plaatst, spreken wij niet. Maar dit leggen wij nog vast „De massa moet men met al het materiaal, dat de atheïstische propaganda kent, bewerken 1 men moet trachten op alle mogelijke manieren voeling met haar te krijgen, om haar belang stelling voor de zaak op te wekken, om haar wakker te schudden uit haar godsdienstigen slaap. Wij, als leerlingen van den grooten leider, moeten dit doen door, evenals Lenin, de grootste voorzichtigheid tegenover de arbeiders en boeren te betrachten wij moeten evenals Lenin het revolutionnair materialisme verkondigen, dat neerkomt op atheisme, dat is de godloochening Men weet niet, waarover men zich meer moet verwonderen over de huichelarij of het fana tisme, wat hieruit spreekt. Maar wij zullen het onthouden Varia Het textielconflict. Een nederlaag kan roemrijk zijn en eerbied afdwingen en de overwonnenen zijn dan dik wijls de favorieten in plaats van de overwinnaars, maar een nederlaag kan ook schandelijk zijn en met dat praedicaat verspeelt men tegelijk de achting en sympathie van ieder weldenkend mensch, schaadt men dus zijn zaak in erge mate en onverbiddelijk. Van deze laatstgenoemde heeft nog pas de roode vakbeweging met haar vuur-roode lei ders er een in Twente geleden van de ergste soort. Reeds in de vorige maand meenden de katholieke en christelijke organisaties van tex tielarbeiders alle reden te hebben, om een eind aan het langdurige, fatale textielconflict te maken en ze hebben dit van haar kant ook gedaan, door waar mogelijk weer aan 't werk te gaan. Wel niet alle eischen en verlangens waren in volle mate ingewilligd, maar men kom toch, meende men terecht, voorloopig weer te vreden zijn. Ook hier zou tijd wel raad en nog meer verbetering brengen. Eenmaal over de brug der concessies heen, zouden de fabrikanten zich later bij nieuwe gunstige vooruitzichten niet zoo star meer toonen. De socialisten dachten er echter anders over en wilden van hun kant van redelijke concessies niet wetenmet geweld zouden ze hun patroons wel weten te dwingen naar hun pijpen te dansen, 't mocht kosten, wat 'L wilde. Moeite en kosten, op allerlei ge zochte manieren bij elkaar gescharreld, hebben ze dan ook niet gespaard, maar ze blijken thans op domme wijze te zijn vergooid, want alles heeft niets geholpen en Maandag trokken ze schoorvoetend, verslagen de fabrieken weer binnen. Niet eens allen werden weer aangeno men, ze kwamen te laat en als ongewenschte gasten. Verblind en misleid hadden velen den strijd tot het bittere einde willen volhoudenen 't einde was inderdaad bitter, de nederlaag schan delijken deze was tenslotte te wijten aan eigen onverstandige, drijverige starheid en aan het Sociaal-democratische kapitalisten. Het is een oud verschijnsel, dat de heeren die altijd heftig op het kapitaal afgeven, in de practijk zeer groote vereerders van den Mammon zijn. Hebben we dezer dagen niet het verhef fende schouwspel kunnen zien, dat terwijl alle rijksambtenaren gedwongen waren een gedeelte van hun salaris te offeren ten bate van de nood lijdende schatkist, de sociaal-democratische en communistische Kamerleden de eenigen waren die met allerlei sofismen zich aan den plicht om als Kamerlid met de ambtenaren mee te be zuinigen, onttrokken De socialistische politici in België schijnen al niet van beter allooi te zijn. Althans de Belgische heer Joseph de Geynst deelt in de „Haagsche Post" van deze week daaromtrent het volgende mee „Natuurlijk houdt het Belgische parlement zich niet uitsluitend bezig met de herstelkwestie. De Belgische afgevaardigden interesseeren zich in niet geringe mate voor hun eigen toekomst. Vóór den oorlog ontvingen deze heeren een vergoeding van 4000 francs. De invoering van het algemeen kiesrecht op 21-jarigen leeftijd heeft het salaris der afgevaardigden doen ver driedubbelen. Zij hebben thans niet minder dan 12.000 francs jaarlijks plus gratis ïeizen op alle lijnen. Maar de heeren vinden, dat dit niet ge noeg is. Enkele dagen geleden hebben enkele natuurlijk socciaiistisehe afgevaardigden in een geheime zitting voorgesteld om de Wedde te verhoogen. Daar de grondwet hun salaris vaststelt, hebben zij een verandering voorge steld in de verhuizings- en vacantfegelden. Maar het voorstel is niet in stemming gebrachthet is naar een commissie verwezen en negen tienden der kiezers hopen, dat dit een beleefde vorm van afwijzen is. De politiek schijnt meer en meer een beroep te worden en de socialisten willen er graag een lucratief baantje van maken. Als de Belgische socialistische afgevaardigden eenmaal op de parlementaire banken zijn neergestreken, geven zij hun beroep eraan. Zij koesteren nog slechts één wensch het baantje van afgevaar digde of Senaatslid te combineeren met dat van burgemeester of schepen. L'appétit vient en mangeant We kennen dergelijke kapitaal-haters in het Hollandsche parlement ook, mannen, die naast hun wachtgeld als ambtenaar, pensioen als wethouder, de armzalige 100 in de week zooals de heer Jan ter Laan zijn bezoldiging als Kamerlid kwalificeerde opstrijken. En dan, als er bezuinigd moet worden door derserteeren van eigen leden, die zoo verstandig waren zich aan den ban der verkeerde leiding te onttrekken en zich voor 't werk weer aan te melden. De slachtoffers moeten nu tevreden zijn met een eere-saluut aan hun adres (om van te water tanden van hun praat- en schrijf-zieken leider A.B.K. (nóg heerlijker!), die al zijn krachten inspant op die manier 't laatste grijntje rooden moed en durf in zijn bedrogen, gruwelijk teleur gestelde volgelingen te bewaren. Van lapmiddelen gesproken, Socialisatie. Dezer dagen troffen we in de „Voorwaarts" 't volgende treffende staaltje van socialistische logica „Het R.K. Kamerlid Herm,ans was, zooals we zagen, niet tevreden met de definitie van „onder neming" als een instelling beoogende uitsluitend winstbejag. Hij geeft nu zelf 'n betere definitie in de R.K. Volkskrant. Ziehier „Een onderneming is een arbeidsgemeenschap, waarin personen van verschillende bekwaam heid ten opzichte van de leiding en de uitvoering van den arbeid samenwerken, •om te voorzien in een of andere behoefte in de volkshuishouding-" Bravo Maar in een „arbeidsgemeenschap" hebben alle leden mede wat te zeggen, dus,,me dezeggenschap" en wanneer het gaat over de behoefLe van de „Volkshuishouding", dan dienen alle leden dier huishouding van het volk daarop invloed te kunnen oefenen, dus bedrijfsorganisa tie socialisatie. Wij nemen dankbaar nota van deze.definitie van katholieke zijde gegeven." Men staat verbaad over de distilleerkunst van dezen rooden persbroeder die 't klaar speelt, zonder veel omhaal, uit een katholieke definitie van een „onderneming" het socialistisch lieve- lihgsproduct (tenminste hersenschimmig), de socialisatie te fabriceeren. 't Is allemaal waar, dut in een arbeidsgemeenschap alle leden, leiders en arbeiders,wat te zeggen moeten hebben, doch 't komt er maar op aan, dat men op z'n eigen terrein blijft, dat men zijn boekje niet te buiten gaat. Een arbeider is nu eenmaal geen leider, alle rijksambtenaren, profiteeren deze heeren van de omstandigheid dat de Grondwet hun tractement regelt en laten de ambtenaren er alleen voor opdraaien. Wat den heeren intusschen niet belet, om heftig af te geven op de nooit verzadigde kapi talisten. Gemengd Nieuws. Foto's der draadlooze. Edouard Be- lin, de Fransche uitvinder van de telegrafische overbrenging van fotografiën, is er in geslaagd, zijn proeven en radiogolven voor de overbren ging te gebruiken. Voor de overbrenging per draad bestaan reeds verscheidene toestellen. Eén er van staat op het bureau van de „Matin" en wordt voor de overbrenging van persfoto's gebruikt. Het be zwaar daarbij is echter, dat de telefoonlijn ge durende eenigen tijd „in gesprek" is. Sinds 1912 heeft Belin gezocht naar een me thode om dezelfde resultaten per radio te ver krijgen. Deze onderzoekingen werden met mede werking van Henri Fénal voortgezet en Donder dagmorgen j.l. heeft men voor het eerst de resul taten gedemonstreerd. Te Malmaison, bij St. Gei main, vond de uit zending plaatsde ontvangst geschiedde op bet bureau van de „Matin." De proeven slaag den uitstekend, ondanks eenige luchtstoringen als gevolg van een aftrekkend onweer. De „Matin" publiceert de resultateneen foto van generaal Ferrié had nog eenige retouche noodig, ter verwijdering van de gevolgen der luchtstoring. Een damesportret, eenige uren later verstuurd, toen de atmosfeer helderder was, kwam zonder fout over. De proeven werden genomen in tegenwoor digheid o.a. van prof. Branly, den uitvinder van den „coherer" het buisje met ijzervijlsel, dat in de eerste dagen der draadlooze telegrafie als detector diende. plechtigheid zoo nuchter was geweest. Die maarschalk was toen Joffre i Maarschalk Joffre bekeerd? De Fransche „Liberté" meldt het volgende Een der meest beroemde overwinners van den jong- sten oorlog, die vroeger met zekere voorkeur zich als atheist deed kennen, trad onlangs een sacristie binnen. „Ik ben al jaren lang wettelijk getrouwd, is het mogelijk dat thans nog wordt overgegaan tot de kerkelijke inzegening Het antwoord was, begrijpelijk, bevestigend en zonder veel gerucht had op een goeden lente ochtend de plechtigheid plaats. Tot zoover de „Liberté." Zijn onze inlichtingen goed, zoo voegt de corr. van de „Msb." hieraan toe, dan betreft het den maarschalk die onlangs bij de begrafenis van generaal Nivelle, de ge- loovig-protestant was, zich beklaagde dat de kan 't ook in den regel niet zijn en een leider is weer geen gewoon arbeider. En 't is ook waar, dat de leden der volkshuis houding invloed op de behoeften hebben, zelfs tenslotte alleen de behoeften regelen, want wordt de behoefte aan een artikel niet kenbaar gemaakt, dan wordt 't ook niet in den handel gebracht of anders zonder succes en met schade, maar is nu dat verband tusschen behoefte en productie een reden, om te propageeren voorhet fantasiebeeld „socialisatie," waardoor toch dat verband in dezelfde mate blijft bestaan, doch veel moeilijker te regelen en te bevredigen zou zijn. Men is dan nergens meer vrij in, zelfs niet in de concurrentie, een der hoofdfactoren voor een zoo goed mogelijk voldoen aan gebleken behoef ten. Bedrijfsorganisatie, maar dan in katholieken zin, waarbij ook de consumenten blijven be waard voor onnoodig opdrijven van prijzen, zou meer reden van bestaan hebben, dunkt- ons zelfs heilzaam en democratisch, maar hiervoor schijnt onze tijd nog niet democratisch genoeg te zijn. Plaatselijke Keuze. 't Vorig jaar door Tweede Kamer aangenomen en door Eerste Kamer met slechts 1 stem meer derheid verworpen, is dezer dagen 't opnieuw ingediende initiatief-wetsvoorstel van het Kamer lid Rutgers inzake invoering van het stelsel der Plaatselijke Keuze, door de Tweede Kamer weer aangenomen en bij de door de laatste ver kiezingen gewijzigde samenstelling der Eerste Kamer, bestaat er wel kans, dat ditmaal ook deze zich voor de P.K. zal uitspreken. Dan zitten we vast aan de P.K. en hiermee weer aan een nieuwen staatsoverheid-band, waarvan het totale aantal reeds bijna ontelbaar is geworden. Volgens het ontwerp der P.K., zal een vijf tiende deel van hen, die op de geldende lijst der kiezers voor den gemeenteraad zijn geplaatst, een voorstel tot uitbanning van alle vergunningen j kunnen doen. Dit voorstel is echter slechts gel dig, wanneer bij een daaromtrent gehouden ge heime stemming ten minste drievierden van hen, Weer een nieuwe uitvinding. De Engelschman Grindell Mathews, de bekende uitvinder van den „doodenden straal", heeft thans een mededinger gekregen in den jongen Amerikaan Reginald Gouraud. Deze laatste heeft een machine uitgevonden, waarmede hij eveneens wonderstralen kan uitzenden, stralen, die, naar hij zegt, zooveel energie bezitten, dat men er op een afstand, lood mede kan smelten, zelfs door een steenen muur heen. De ingenieur heeft zijn uitvinding gedaan in zijn Parijsch laboratorium. Een verslaggever van de „Chicago Tribune", die hem een bezoek kwam brengen, kreeg er eenige staaltjes van te zien. De jonge uitvinder hield evenwel een klem mend betoog, dat hij niet van plan was, van zijn uitvinding een moordwerktuig te maken voor tijden van oorlog. Veeleer wilde hij zijn straal aanwenden tot heil der menschheid. Volgens zijn zeggen kan men met zijn straal kanker genezen, althans bestrijden. Na maanden achtereen te hebben gezocht naar de oplossing van het probleem om aan hoogfrequente trillingen een bepaalde richting te kunnen geven, is Gouraud thans daartoe in staat. De eenige moeilijkheid op dit oogenblik is nog om te bewerken, dat de werking van den straal niet verder gaat dan het beoogde punt. Wanneer hij hierin nog zal slagen, zal Gouraud volgens zijn zeggen in staat zijn met zijn stralen kankergezwellen in het men- schelijk lichaam te dooden. In dez.e richting is hij reeds een onderzoek begonnen bij Guinee- sche biggetjes en andere kleine dieren. Reeds met een energie van 100 watt kan men met het toestel op een afstand lood tot smelten brengen. Men behoeft dus niet te vragen hoe de werking zal zijn bij gebruik van een energie van bijv. 100 kilowatt. Meer dan het loodsmelten op een afstand schijnt voorloopig evenwel de kankerbestrijding door middel van deze stralen van belang, te meer omdat het geneeskundig experimenteeren over de geheele wereld tegenwoordig voor een groot deel juist in het teeken van de kanker bestrijding staat. Volgens Gouraud kan met zijn straal het ergste .kankergezwel worden gedood en dan langs operatieven weg worden verwijderd. Het zou evenwel verkeerd zijn, reeds nu, dadelijk na enkele weinige proeven op kleinere dieren en een optimistische uitlating van den ontdekker zelf zich al te zeer hoopvol te laten stemmen door dit zooveelste nieuwe middel tot kankerbestrijding, dat wordt toegevoegd aan de ettelijke, die de laatste jaren reeds zijn ontdekt, zonder dat het offensief Legen deze plaag er noemenswaard door is versterkt. die aan de stemming deelnamen, zich voor de indiening daarvan aan de Kroon verklaren. Deze voorstanders moeten tevens de meerderheid uit maken van de personen, wier namen op de kie zerslijst voorkomen. Bij de Kroon berust tenslotte de laatste in stantie en de eventueele doorvoering of afwijzing. 't Is ons onmogelijk in te zien, dat de staat zonder meer 't goed recht zou hebben in alle branches van het particulier leven met dwang maatregelen in te grijpen. We willen niet ont kennen, dat het alcoholisme- het overmatig zich overgeven aan den sterken drank velen nog ten geestelijke en materieel e verderve voert en met dezen tal van huisgezinnen in verdriet en ellende stort, maar is dan de drank de eenigste oorzaak van ellende en moet daarom de overgroo- te meerderheid van ons volk, welke niet drank zuchtig is en waarvan weer zeer velen de vrijheid willen behouden op gelegene tijden een matig ge bruik van sterke dranken te maken wat vol gens diverse uitspraken van doctoren de gezond heid niet schaadt maar weer ter wille van een groep zwakkelingen aan banden worden gelegd en bij overtreding strafrechtelijk worden ver volgd De dronkenschap is een moreel kwaad, dat staat buiten twijfel vastdat ze thans in ons land ook een maatschappelijk kwaad zou zijn, ontkennen we, welke negatieve bewering o.m. nog wordt versterkt door Min. Colijn's uitspraak, dat het drankgebruik in Nederland de laatste jaren heel wat is afgenomen. Hieraan heeft de drankbestrijding natuurlijk ook haar deel gehad. Ze kan dan ook gerust doorgaan met propaganda en voorlichting idieele middelen om 't drankmisbruik den kop in te drukkeq, maar ze moet dat niet probeeren met wettelijke dwangmiddelen als P.K., welke n.b. wel toelaat den drank per liters in huis te halen, dus boven dien de misère geheel en al naar de hui ska mei zou kunnen overbrengen. Trotsch zijn we altijd geweest op ons volkslied „We leven vrij, we leven blij, op Neerlands dier- bren grond" we twijfelen cr echter aan, of die trots ook nu nog gerechtvaardigd zou zijn. Jr u v'j JJUI VVCCJtV £;V_f LLilLj II dilbU per 11 mim^amm

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1924 | | pagina 5