DAGBLAD VOOR SCHIEDAM OMSTREKEN.
""Tbc l0™! r.Vpt i sss ??7—::LuioiJx;z; z +£L yz\; v üLzr.'i* r 38 3
De Goede Week.
0 w P n VOMIP alleen
„ol fin-AUf MA in pakjes
ïS SST^SSSLtS^ ™e" 4 Cent- ÉSS ff-r4»» VOO, berha.bie^ Z£«
48§Se Jaargang,
Zaterdag 4 April 1925
14217
toegezonden. Incassokosten worden berekend.
l)it nummer bestaat uit 2 bladen
TWEEDE BLAD.
1 n n e a 1 a n d.
Een Landbouwjaarbeurs.
Uit Keulen wordt ons gemeld, dat van 4 tot
12 Juli a.s. in dc gebouwen en op de terreinen
van de internationale Jaarbeurs te Keulen een
landbouwjaarbeurs zal worden gehouden.
Deze jaarbeuers, die den naam van „Rijnland-
sche Groene Messe" tentoonstelling van den
Landwirtschaftlischen Verein für Rheinpreussèn
draagt, zal de volgende afdeelingen omvatten
Sle- Landbouwmachines en werktuigen.
2.e. Producten van den landbouw en kunst
mest.
3e. Producten uit de nevenbedrijven van den
landbouw, zuivelindustrie.
4e. Boschbouw (met daaraan verbonden een
tentoonstelling van Houtsoorten)
5e. Bijenteelt.
6e. Vischteelt.
Aan deze Jaarbeurs wordt ook een veetentoon
stelling verbonden terwijl tijdens de jaarbeurs
te Keulen ook de Rijnlandsche Provinciale Paar-
dentoonstelling zal plaats hebben.
tVie in het publieke leven optreden, hebben
een bijzondere roeping om een wacht voor hun
lippen te zetten."
Het is een teeken van verwording, dat thans
de „flap-uit" allerminst een-singuliere figuur jn
de politieke.regionen is.
Dichterlijke vrijheid.
Hoe lang misleidende voorstellingen nog na
werken, blijkt uit de dubbeltjes-verontwaardi-
ging van Dh. Schaper.
Al een paar weken zijn verloopcn sinds deze
parlementaire leider heftig fulmineerde tegen
het dubbeltje belasting op de kleinste verterin
gen.
Al een paar weken zijn verloopen sinds deze
legende werd herroepen.
En toch prijkt nu in een onzer plattelands-
bladen deze dichterlijke ontboezeming
Colijn wil nu weer centen „kloppen",
Kondigt 'n Weelde-belasting an,
Maar klopt ook meteen de centen
Uit de zak van d' kleine man.
Tien cent komt er op 'n borrel,
Tien cent op 'n potje bier.
Mocht ge dan 's 'n avond uitgaan
Peperduur worcTt uw plezier.
Thee en koffie zelfs 'n broodje,
Kost dan vast tien centen meer
Dichters hebben altijd een streepje voor, maar
deze dichterlijke vrijheid is toch te groot spot
de „Rotterdammer", die dan vervolgt
„Bij sommigen leeft de gedachte, dat het uiten
van onware beschuldigingen tegen den tegen
stander zoo erg niet is, indien later de valsche
aantijging maar wordt herroepen.
Daarom was de zonde van de Haagsche socia
listen, die vertelden, dat de Vlootwet 300 mil-
lioen jaarlijks kostte, niet groot. Want het
werd herroepen.
Daarom ging de heer Schaper vrij uit, toen hij
in de Tweede Kamer de begrooting voor Oorlog
en Marine voor meer dan oO millioen te hoog
stelde. Want het werd herroepen.
Daarom trof denzelfden heer Schaper geen
blaam, toen hij het fabeltje rondstrooide; dat
Colijn's WeeldeWet Van een glaasje bier, van een
kopje koffie tien cents belasting cischt .Want
het werd herroepen.
Daarom zijn de aanstichters van het Haagsche
relletje onschuldig want het werd herroepen.
Fataal is deze opvatting.
Zoo wordt een vrijbrief geschapen voor aller
lei misleiding, indien later het misleidende slechts
wordt erkend.
Intusschen heeft de valsche Voorstelling haar
werk gedaan, wrevel gewekt in de gemoederen
van velen, die meermalen van de latere her
roeping onkundig blijven.
Morgen Palmzondag, treden wij de Goede
Week weer in, begint de heilige lij van zeven da-
mm, de zinrijkste, smartenrijkste, maar ook ver
lossing- en uitkomst-rijkste van het geheele
kerkelijke, liturgische jaar.
Al zes weken lang bereidden wij ons m vasten
en verdere versterving op deze laatste week
voor 't Verrijzenisfeest voor, met berouwvol,
hunkerend hart verlangden wij naar die uitver
koren dagen, waarin Christus, Gods Zoon eens
als geen mensch ooit heeft geleden, ja, bo\en-
menschelijk lijden heeft doorstaan.
Jeruzalem, 't uitgeworpene, 't vervloekte, was
ruim negentien eeuwen geleden, het tooneel
waar eerst een blijde inkomste van den Christus
plaas greep, maar reeds een drietal dagen later
het afschuwelijk, Godmoordend gebeuren zich
voltrok door de handen van duivel-bezeten hui
chelaars en schijnheiligen. Palmzondag juichte
en jubelde het Joodsche volk, met in zijn midden
den Zachtmoedigen Meester gezeten op een ezel-
inne-veulen, en men huldigde Hem als een wa
ren koning, den verwachten Verlosser, die Jeru-
Geen tijd om te werken.
Toen in 1919 dc Arbeidswet van Minister
Aalberse werd aangenomen, stemden alleen de
communisten tegen.
Zij ging hun niet ver genoeg een achturige
arbeidsdag was te lang.
In gelijken geest sprak zich dezer dagen hel
Internationaal Syndicalistische congres uit. dat
in ons land vergaderde.
Het congres schonk aan den zesurigen arbeids
dag zijn sympathie,
Is 't wonder, dat bij zoo abnormale eischeii
de spot wordt gedreven met deze arbeidsschuw-
heid.
De „Rotterdammer" denkt dan aan de koste
lijke satire, die het vorige jaar in een der Engel-
sche bladen voorkwam, waar Jan en Willem dit
gesprek voeren
„Jan (in een vlaag van kersversche energie)
Willem, heb je dan heelemaa) geen ambitie
Waarom probeer je niet een baantje te krijgen
Willem: Wat geeft het? Ik zou toch geen
tijd hebben om te werken als ik een baantio
vond, Jan
Jan Schei uit met luieren en je zult tijd ge.
noeg vinden om wat uit te voeren
Willem Ik luier nooit, maar ik erken, dat
ik 8 uur per dag vrijhoud voor ontspanning
Iedereen doet dat.
Jan Goed, maar de rest van den tijd
Willem Dit is een schrikkeljaar met 366 da
gen. Wanneer iemand 8 uur per dag slaapt
hoeveel dagen is dat per jaar
Jan 122 dagen.
Willem Dat laat ons nog 244 dagen over. En
wanneer iemand 8 uur per dag wijdt aan ont
spanning, dat zijn dat nog eens 122 dagen. Ver
der zijn er 52 Zondagen in een jaar, niet 122
dagen voor ontspanning en 52 Zondagen zijn
174 dagen. Trek dat af van 244 dagen.
Jan Dan blijven er nog 70 over.
Willem Je zult me toegeven, dat een mensch
recht heeft op vrije Zaterdagmiddagen, 52 halve
Zaterdagen zijn 26 heele dagen. 26 afgetrokken
van 70 laat 44 dagen over. Stel nu dat we ander
half uur per dag aftrekken voor lunch, diner, enz.
Hoeveel is dat per jaar
Sn/ Laa0t0ecns kiJkcn dat is 28 dagen.
Willem 28 van 44 is 16 dagen per jaar over
blijvend om te werken.
JanHé 1
Willem Een mensch moet minstens twee
weken vacantie hebben. Dat laat nog 2 dagen
over om te werken. Niemand werkt natuurlijk
op 1 Mei.
Jan (is een flauwte nabij).
Willem Dat laat nog één dag over.
Jan (herlevend)Welnu
Willem En dat is mijn verjaardag Zie je
nu welDe cijfers liegen niet. Ik heb geen
tijd om te werken.
Als satyre niet onverdienstelijk
Leerzaam voor enkele dolzinnige ijveraars 1"
Stads- en Gewestelijk Nieuws.
Hct Hanze-diploma.
r m ori8e iaren> zal de Nederlandsche
K- Middenstandsbond (Federatie van de vijf
Diocesane Hanze-Bonden in Nederland) weder
om de gelegenheid openstellen tot het afleggen
van bovengenoemd examen.
Het examen zal worden gehouden te 's-Herto-
genbosch, Roermond en Rotterdam en wel het
schriftelijk examen op 27 Mei 1925 op alle ge
noemde plaatsen en "het mondeling oxamenop
10 Juni té Rotterdam, op 17 Juni te Roermond en
op 24 en 25 Juni te 's-Hertogcnbosch.
Het schriftelijk deel van het examen omvat
de vakken boekhouden, handelsrekenen, Neder
landsche taal en correspondentie het monde
linge gedeelte de vakken, boekhouden, handels-
rekenen, handelskennis, handelsrecht en handels-
aardrijkskunde. Indien voor de vakken boekhou
den en handelsrekenen aan het schriftelijk werk
het cijfer 7 of liooger wordt toegekend, worden
de candidaten voor die vakken van het monde
ling examen vrijgesteld.
Aan het examen kunnen deelnemen
lo. allen die hunne opleiding genoten aan
een handelscursus van dc Hanze
2o. alle interne leerlingen van pensionaten
en andere inrichtingen van onderwijs
3o. allen die op andere wijze werden opge
leid,voorzoover zij niet in de gelegenheid waren
een handelscursus van de Hanze te bezoeken.
De candidaten moeten zich aanmelden door
een te voren aan te vragen formulier vóór
1 Mei a.s. behoorlijk ingevuld en onderteekend in
te zenden aan den penningmeester der Examen
commissie den heer A. J. Spierings, Accountant,
Verwerstraat 9, te 's-IIertogenbosch, aan wien
tevens het examengeld ad. 1' 5.moet worden
voldaan, bij voorkeur door storting of over
schrijving op zijn postrekening No. 81589, kan
toor 's-Hertogenbosch of anders per postwissel.
De candidaten die aan het hiervoor vermelde
hebben voldaan, zullen tijdig tot het afleggen
van het schriftelijk examen worden opgeroepen.
Voor het mondeling examen, dat in het openbaar
wordt gehouden, zullen de candidaten eveneens
worden opgeroepen, indien het schriftelijk exa
men voldoende is geweest om tot het mondeling
examen te worden toegelaten.
Aan hen, die het examen met goed gevolg heb
ben afgelegd, zal terstond het Hanze-Diploma
worden uitgereikt tegen betaling van 16.
De candidaten worden verzocht zorg te dragen,
dat zij bij het afleggen van het mondeling examen
deze f 10.terstond kunnen voldoen.
INGEZONDEN.
Mijnheer de Redacteur
Verzoek U beleefd opname van onderstaand
Uw Verslag over de Hanze-vergadering van
gisteren behoeft een kleine aanvulling en wel
dóar waar ondergeteekende protesteerde tegen
de onlangs hier gevoerde actie van Hoogstraat
bewoners. Waarom ik die mislukking gelukkig
voncl, vergeet U er bij te voegen. Dat enkele
winkeliers, lid zijnde van de Algemeene, lid zijn
de van de Hanze-afd. lid zijnde van de Christe
lijke op eigen initiatief een vergadering uitschrij
ven buiten hun bestuur om, speciaal voor Hoog-
straatbelangen, is ten zeerste af te keuren.
Alle Schiedamsclie winkeliers moeten door de
hier bestaande 3 vereenigingen maatregelen
treffen om den kooplust in Schiedam te bevor
deren.
Indien die bepaalde groep (Hoogstraat) gaat
confereeren buiten de vereenigingen, dan wekt
zulks bij andere winkeliers (die er even zwaar voor
zitten) verbittering.
U beleefd dankzeggend voor Uwe bereidwillig
heid-
Hoogachtend,
Henri Siegers.
Gemengd Nieuws»
De leuzen, der F r a n s c. h e a n t i-
c le ri cal en. „Le National d'Alsace" (29
Maart) herinnert er aan hoe de politiek van slag
woorden met hun schijnbare bewijskracht
simplex sigillmn falsi steeds met succes door
de 1 ransclie anti-clericalen werd toegepast.
Gambétta, welke in dezen onder pressie van
Bismarck stond, ontdekte „Le clericalisme,
voila l'enncmi'V In den tijd van Combes werd
de massa geprikkeld door „les milliards des
Congregations" maar slechts weinigen, waar
onder de „edele" leider van het Bloc National
Millerand, wisten bij de liquidatie der orde-be
zittingen hun buit binnen te halen en bij die
gelegenheid hun vermogen te maken.
Léon Blum, leider der socialisten en zelf in
alle bescheidenheid millionair, heeft nu weer
een nieuwe ontdekking gedaan, waaraan Har
riot op de publieke tribune zijn officieele sanctie
verleendehet Christendom der catacomben
was geworden tot een Christendom van bankiers
„un christianisme de Banquiers".
Gelijk het in 1904 de royalisten-colonel de
Vesins en commandant Dublaix waren, die de
ontwijding der Godshuizen niet duldden en ien
koste van luin carrière openlijk weerstand bo
den tegen liet staatsgeweld en in de gevangenis
terecht kwamen, zoo schijnen het ook thans
weder alleen de royalistische député's te zijn,
zooals Boudry d'Asson, Le Cour Grandsaison en
markies de la Ferronnays welke zich liever dc
zwaarste parlementaire straffen op den hals ha
len, dan deze smaad, der Kerk aangedaan te
dulden. Zoo werd de la Ferronnays wegens zijn
onverzettelijke houding tegenover Harriot's
smaadwoorden voor een aantal fittingen on
schadelijk gemaakt en moest hij met geweld dc
Kamer worden uitgezet.
De „Semaine religieuse" van Zaterdag j.l.
voor het diocees Nantes geeft nu een brief weer
van Bisschop de Fer dc la Motte, een van Frank-
rijks edelste prelaten, aan den moedigen Ka
tholieken afgevaardigde, waaraan dit ontkend
zij
„Wat de bankiers aangaatik herinner mij
bij herhaling bankiers ontvangen te hebben ge
durende den oorlog, die er op uit gezonden wa
ren door de Fransche regeering. Het ging er
toen om, de goudcollecte te begunstigen en de
verschillende staatsleeningen aan te bevelen.
De Katholieken van Frankrijk schenen zeer
aannemelijk, wanneer men hen hun geld, goud
en bloed vroeg.
Laat hen maar spreken over een bankiers-
christendom, degenen die ons hebben vervolgd
en leeggeplunderd, die onze congregaties hebben
geliquideerd en met wat voor liquidateurs
en die met ballingschap treffen de nederige
zusters, zoo gauw als zij de belofte van armoede
hebben afgelegd. Ja, laat hen maar van het
christianisme des Banquiers "spreken, zij die ons
kerkelijk erfgoed confiskeeren en zich zelfs niet
ontzagen de dooden te berooven, door ziehvan
gewijde stichtingen moester te maken.
De Katholieke was en blijft de zuivere leer
van Christus. Geen smaadwoorden zullen die
waarheid verduisteren."
zalem en zijn regionen weer zou maken tot den
machtigsten staat, de geheele wereld overheer-
schend
Vervloekt duivelswerkde vijfde dag na
dien Zondag, den Goeden Vrijdag was al dat
blijde weer vergeten en bleek gruwelijk schijn
schoon geweest te zijn. Een bende priesters en
phanseeën had met helsche sluwheid 't kort
geleden nog voor Jezus zoo enthousiaste volk,
maar dat helaas grootendeels een geheel verkeerd
idee van Zijn Konmkschap bezat, volkomen
gemetamorphaseerd. Van Hosannah-juichcrs
ZrTr f a?rIljkc demonen geworden, die
een Godsmoord in koelen bloede op hun geweten
U nAlen'l'iWeg met Hem> aan het Krllis
Hem, Zijn bloed kome over ons en over
onze kinderen", bralde de menigte, opgehitst
door haar voormannen, die onbegrijpelijk ver-
"V S V '11 '»Wv aS<i kun belsche hetze voerden,
f j'i1?, Jezus in Zijn Naam den pro
leet in t Oude Testament voorzeggen, „wat heb
Ik u gedaan of waarin heb Ik u bedroefd
Antwoord M,j Treft men in één boek tragi
scher passage Neen, dit treurspel is niet van
deze wereld, maar Gods Zoon Zelf schiep het en
wrocht erin de hoofdrol. Vrijwillig bood Hij zich
aan als offerlam voor de zonden Zijner vijanden,
die Hij allen in vriendschap wilde aannemen,
'naar voor hoevelen helaas heeft Zijn kostbaar
bloed tevergeefs gevloeid In waarheid stortte
Hij Zijn Bloed voor allen en wilde 't ook heilzaam
over allen uitstorten, zelfs in allen, opdat de
wankele mensch uit Zijn kracht zou kunnen
leven, döch lang niet allen hebben van die wel
dadige kracht willen gebruiken, en Christus'
bloed werd hun evenals den Joden ten verderve
Juist op den vooravond vanZijn wreede Lijden,
°P Witten Donderdag, verklaarde Christus in
dat heerlijke hopgepriesterlijk gebed nog eens
onomwonden en plechtig, dat Hij en de Vader
"én Waren, dat Hij dus evenals de Vader wezen
lijk en waarachtig God was, één in wezen met
d%i Vader en als 't hoogste bewijs van Zijn al
macht stelde Hij toen 't H. Altaarsacrament in,
waardoor Hij met Zijn volle Godheid en Mensch-
heid, al was 't dan op mystieke wijze, onder
pns en in ons wilde verblijven. Zóó groot was en
is nog Zijn liefde voor ons dat Hij niet eens met
een lichamelijken dood tevreden was, maar ook
nog telken dage op alle plaatsen, waar men Zijn
liefde wil beantwoorden, op mystieke wijze ge
slachtofferd wil worden.
,,0 felix culpa, o gelukkige schuld", waagt St.
Augustinus 't, in de Exsultet van Paasch-Zater-
dag uil te roepen, daarmee niet bedoelend, dat
Adam om zijn zonde gelukkig zou zijn te prijzen
maar daardoor zijn vréugde vertolkend, over
den gelukkigen loop, welke de zondeval van het
menschdom genomen had, waarbij Christus
barmhartig genegen werd gevonden, in onze
schamele gedaante van den Hemel neer te dalen,
om onder ons te lijden en te sterven en ons aldus
weer le verlossen en 't hemelsch erfdeel weer
waardig te maken. Gelukkig is 't met ons ge
steld, nu Christus' komst zooveel heil en godde
lijke genaden, ja Hem zelf tof 't einde der tijden
ons sterfelingen heeft gebracht.
Als wij dit alles de komende week nog eens
diep en geloovig trachten te overwegen, dan zal
het "Paaschfeest ook voor ons, een waar verrij
zenisfeest zijn, een opstanding, onzer ziel tot een
echt christelijk, katholiek leven, niet alleen in
woorden, maar vooral ook in daden. Diep door
drongen van hetgeen Christus voor ons heeft,
geleden en gewrocht, zullen wij niet gemakkelijk
weer de wereld voor ons hoogste ideaal nemen,
doch deze slechts beschouwen in het lichi des
geloofs, als een doorgangsoord naar betere, eeuwi
ge gewesten.
NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie)
Van ingezonden stukken ook al worden ze
niet geplaatst wordt de kopy niet teruggegeven
v. ROSSEM's