DAOBLMDVOOR SCHEN OMSTREKEN* FEU1 Vloek en Vergeving. 48»*« Jasrosug. Woensdag 5 Augustus^i825. £4319 Bureau: KOEMARKT 4. Telefoon Intercommunaal 35. Postbus: 39. Abonnementen per 3 maanden f 2.70, per week 20 cent, franco per post f 3.— per kwartaal. Afzonderlijke nummers 4 cent. Zaterdagavondnummer met Officieel Kerkbeiicht 10 ets. AdvertentiSn: 1—5 regels 1.75, slkc regtl daarboven 35 n nt, 3 maal plaatsen wordt 2 maal berekend. Ingezonden medsdeelingen 75 c par regel Speciale conditiën voor herhaaldelijk adverteeren. Tanevan worden op aanvraag toegezonden. Incassokosten worden berekend. Gratis-Ongeyallenveïzekering l 500 bij levenslange geheele invaliditeitf 200 bij verlies van een band, voet of oog f 200 bij doodf 100 bij verlies van een dnim; f60 bij verlies vaneen wijsvinger; f^15 bij verlies van eiken anderen vinger-De verzekerm. Bnltenkndsek llesws. DUITSCHL.YND. De toetreding van den Gentrum-afgevaardigde Von Guerard tot het kabinet-Luther staat nog geenszins vast. De „Germania" geeft toe, dal Von Guerard de eenige candidaat voor het mi nisterie der Bezette gebieden is, maar voegt daar aan toe, dat een definitieve beslissing door het Centrum nog niet is genomen. In den Rijksdag had gister de stemming over de belastingwetten plaats. Het voorstel der Völkischen, waarbij de ver hooging der bierbelasting werd van de band ge wezen, werd bij nominale stemming met 227 tegen 161 stemmen Verworpen. Aangenomen werd hierop het voorstel der regeeringspartijen, volgens hetwelk de bierbe lasting met, ingang van 1 April 1926 met een derde verhoogd wordt. Eveneens werd het voor stel der regeeringspartijen tot verhooging der tabaksbelasting aangenomen. Alle overige amen dementen werden verworpen ENGELAND. Uit Londen wordt gemeld, dat Churchill voornemens is, de kosten van het staatssubsidie aan het mijnbedrijf te vinden in een Vërhooging der bierbelasting. Het Iloogerhuis heeft gister de derde lezing van het ontwerp inzake den permanenten zomer tijd aangenomen. De wet is thans dus voor beide huizen van het parlement aanvaard. BELG IE. De Belgische socialisten Hemden voor het regeeringsvoorstel in zake de kantonnale in deeling van Eupen en Malmedy, zoodal een re- geeringscrisis vermeden is. De socialist Brunei is op zijn besluit tol aftreding als Kamervoorzitter teruggekomen. MAROKKO. De Fransehe bladen melden nader, dat Primo de Rivera aan de afgezanten van Abd-el-Krim niet ofliciee! de Fransch-Spaansche vredesvoor waarden heeft meegedeeld,omdat er een andere wijze van te werk te gaan was vastgesteld. Hij heeft echter mondeling hun de strekking daarvan uiteengezet. De afgezanten zijn vervolgens naar Gibraltar gegaan, waar Echcvarieta zich be vond. De pers wijst er op, dat de hoofdman uit liet Rif dus thans den zin der vredesvoorwaarden kent, maar er niet officieel kennis van wil ne men. Men denkt, dat Abd-el-Krim aldus de verantwoordelijkheid van een mogelijk afbreken van besprekingen wil vermijden en aan den an deren kant zich de mogelijkheid wil voorbehou den ernstige onderhandelingen te openen, zoodra hij inziet, dat er geen andere kans op redding be staat. Het Petit Journal deelt mede, dat afgevaar digden van het pan-islamitisehe comité, dat zijn zetel te Berlijn heeft, en de Arabische broeder schap Abd-el-Krim den raad gegeven zouden hebben zich te matigen. CHINA. Al een bewijs, dat de toestand op 'handelsge bied gemakkelijker geworden is, kan dienen, dat te Hongkong en in andere havens verschil lende schepen zonder eenige moeilijkheid ge lost konden worden en de lading in pakhuizen opgeslagen, terwijl eveneens talrijke schepen geladen werden. In het Engelsche Lagerhuis werd gister door Mac.Neil medegedeeld, dat thans tusschen de mogendheden een principieele overeenkomst ten aanzien van de onlusten in Sjanghai is tot stand gekomen. Besloten is, een gerechtelijk onder zoek te doen plaats vinden. Over de te volgen 5) „Dubbeltreurig, want ons kind beroofde zich van t leven. Hij was onschuldig geweest, totdat hij bij de soldaten kwam. Daar was een gewe- tcnlooze kerel, die onzen zoon geheel bedierf. Het kwam zoover, dat ons kind een dief werd, een dief en de oude man bedekte zich het gelaat met. beide handen. „Hij beroofde zich van het leven om de straf van diefstal te ont gaan." Tonia was bij het hooren dier woorden doods bleek geworden. Sidderend greep zij de hand van den man, terwijl zij uitriep „En hebt gij den verleider van uwen zoon niet vervloekt De man zag haar verbaasd aan cn sprak „Hoe vraagt gij dat zoo Ja, ik heb hem vree- selijk vervloekt, maar", zoo liet hij er zacht op volgen, „hier voor het Moedergodsbeeld heb ik het beloofd hem te zullen, vergeven, hoeveel het mij ook kost." verzekering wordt gewaarborgd doe»-, de N.HoILAkem.Verz. bank Sciumu* procedure en de samenstelling der commissie wordt nog onderhandeld. Het is echter de wensch der Engclsclie regeering, dat door één of twee Ghine'èsche 'rechters aan de beraadslagingen zal worden deelgenomen. ALLERLEI. Uit Danzig. Er is te Danzig door samenwer king van soc'aal-democraten, centrum en Du'tsch Nationalen^besloten een parlementaire regeering te vormen. De leden der regeering zullen morgen aangewezen worden. Uit Parijs. De staking der bankbeambten breidt zich nog steeds uit. Het aantal stakers is thans te Parijs alleen tot 18000 gestegen. L'it Brussel wordt gemeld, dat er te Ie peren een comité is tot stand gekomen met het doel zekere deelen van het groote slagveld in de omgeving der stad zoo mogelijk ongeschon den te bewaren. Ook stelt het comité zich voor aldaar een oorlogsmuseum op te richten. Volgens een Duitsch bericht heeft pater Hinka, de leider van de autonomistische Slo- waaksche partij, verklaard, dat hij bij de komen de verkiezingen in Tsjechoslowakije, de autono mie van Slowakije zou eischen en strijd zou voe ren „tegen de Tsjechoslowaaksche Republiek en tegen den president dier Republiek. Dr. A. van de Pcrre, katholiek Vlaamsch voorman en gewezen Kamerlid is gistermiddag te Wyneghem bij Antwerpen overleden. iiiniienian<|>> De derde Ncderl. Katholiekendag. De openings-vergadering. Gistermiddag te halfdrie heeft, gelijk reeds gemeld, dc derde Ntderlandsche Katholiekendag zijn eerste algemecne vergadering gehouden in de groote zaal van den Dierentuin. Begeleid door hoofdbestuursleden traden ach tereenvolgens binnen de Voorzitter der Eerste Kamer, baron v. Voorst tot Voorst het lid dei- Eerste Kamer, de heer Heerktns Thijssen, én de afgetreden m;nisters de he.eren Ruys de Beeren- brouck, Aalberse en v. Swaay en vervolgens de aartsbisschop mgr. v. d. Wetering, de bisschop pen van Haar'em en Roermond, mgrs. Ca"i< r en Schrijnen en de aposto'ische internuntius mgr. Lorenzo Schioppo. Zij namen zitting in daarvoor gereed ge maakte zete's op het podium. Toen de hoogc geeste'ijkeri binnen traden, werden zij begroet door dc aanwezigen, 'die staande zongen „Aan u o Koning der eeuwen." Mr. A. I. M. J. baron v. Wijnbergen hie'd toen zijn openingsrede. Na deze rede, die met app'aus be'oond werd, werd besloten telegrammen te zenden aan den Paus en aan de Koningin. Vervolgens kreeg pater B. H, Molkenboer O. P., lector aan de R. K. universiteit te Nijme gen, het woord voor het uitspreken van een rede over. de beteek e nis van het Katholi cisme a's hoofdfactor in de be schaving van Europa. Spr. wees op het nauwe verband tusschen het ver'eden, het heden en de toekomst. De toekomst zit vast aan ons, omdat zij worden za' zooa's wij haar maken, wij zitten aan het ver'eden vast Uet de handen der traditie. De Katholieke kerk, als een levend organisme, vormt een conglomeraat van cultureele stroo mingen. Een overzicht van het Katholicisme als hoofd factor in de beschaving wilde spr, doen vooraf gaan. Eerst behandelde spr, het begrip bescha- ving, tegen welk woord dr. Iüiyper zich als tegen een onzinnig en misbakken woord heeft verzet. Met beschaving meehen wij groei en bloei, maar oorspronkelijk beteekent het berooving en thans Nu was het de arme Tonia zich niet meer meester, doch riep uit „Dank aan God en aan Maria Mijn man is het, die uw kind verleidde nog altijd gaat. hij gebukt onder uwen vloek. Maar laat mij hem bij u brengen om uit uwen mond het woord van vergiffenis te verne men Daarop verhaalde zij geheel hun huwelijks leven, den dood harer kinderen, de tijdelijke ram pen, die huis en vee getroffen hadden, en de treurige jaren, die zij reeds met Ferdinand door leefd had „Wonderbare Voorzienigheid Gods dat wij u hier treffen," sprak de moeder „Ja wij bei den vergeven van ganscher harte." „Wij zijn hier met onzen wagen gekomen," voegde de vader er bij. „Rijd met ons mede naar uw huis en de vloek za] van hem weggenomen worden." Blijde nam ionia dat aanbod aan. boen zij het dorp binnenreden, stond Ferdi nand iïoogladder juist voor de deur van zijn huis. Aanstonds herkende hij vader en moeder Baumhollor, want hun trekken waren onuit wisbaar in zijn geheugen gegrift. Tonia sprong letterlijk nog maar do bewerking van een doode plant. Dc cultuur der kerk is de bewerking van, den akker der menschhcid, om hem vruchtdragend te maken. Dat is de zending der Katholieke kerk de cultuur van het braakliggende land eener hoidensche wereld. Want toen in de vol heid van den tijd het, Licht der Wereld verscheen, vond het de wereld geestelijk even leeg als zij mat< rieel leeg was op den eersten scheppingsdag. Het is gemakkelijk gezegd zich af te wenden van de Moederkerk maar het is de vraag wat er van Europa geworden was. als zij er niet geweest was. Hoezeer dan ook de kerk nog den taak heeft in de toekomst, zeer sterk vooral voelen wij hoe in het verleden de Katholieke cultuur voldaan heeft aan den eisch: gij zult het aanschijn der aarde vernieuwen Tusschen het hoidensche struikgewas waren vruchten gegroeid, maar hel geheel van den ouden heidenschen bodem moest worden om gespit door het christendom Dit, het nietige christendom, de onnaanzienlijke leer van het christendom, werd uitverkoren hoven de oude beschavingen van Europa, Azië en Afrika,om de wereld te vernieuwen. Drie'eeuwen lang deed liet Romeinsclie keizerrijk de magere strot van Petrus' kudde bloeden, maar bloed vergietend ging het onder. In de tegenstelling tusschen de oude paganistische culturen en den Nazarener bleek reeds dadelijk wie de winnaar zou zijn. De oude cultuur raakte den buitenkant, de nieuwe leer vernieuwde het hart haat werd verkeerd in liefde. De broederliefde van hel christendom werd gevoed door het eucharistische liefdemaal en Paulus schreef .het Nieuw-Testa- mentische hooglied van de liefde. Welke on- o ver zienlijke perspectieven van eenheid, van geluk liggen opgesloten in Paulus' woorden, dal m Christus allen één zijn. Het gebod der liefde bracht langzaam maar zeker de revolutie in de oude wereld, die ons bracht voor de poorten der middeleeuwen.. Hoezeer spr. dien tijd der middeleeuwen ook critisch bekijkt,, geenszins wilde hij de b'.teekenis van dit jeugdlijdperk van het Katho licisme, ook voor den nieuwen tijd onderschatten. Het waren de horden, die uit hun bosschcu te voorschijn sprongen om de laats' e resten van het oude keizerrijk méén te slaan, die de dragers werden van den nieuwen tijd. Tot aan de uit einden der wereld droeg het jonge christendom zijn leer, daarmee van den aanvang af toonende zijn zendingstaak te begrijpen. Daarnaast streefde de kerk naar eenheid m het dogma, omdat de heterodoxie de onder gang beteekent van de Verwildering. Zoo kwam het, dat de kerk met haar zendelingen iegelijk de grondleggors der cultuur uitzond. Bij de bron van het leven, hot gezin, vatte de kerk post. Zij sneed alle tegen-natuurlij Re verhoudingen uit het huwelijk weg en wist haar hooge moraal, door jaar invloed op de regeerders van de middeleeuwen, vast te leggen in het publieke recht. In den modernen tijd, waarin velen van de oude moederkerk geëmancipeerd zijn, wordt deze moraal weer aangetast en een „jammerlijke heiden", zooals WiLaut zichzelf noemt, tracht het buitenechtelijk huwelijk gelijk te wringen met het gereg; 1de huwelijk. Ook economisch verstond de kerk haar taak, waar zij tegen het egoisme te velde trok en de sociale rechtvaardigheid predikte. Theoretisch door haar zedeleer, maar practisch door haar heiligen, heeft de kerk het wonderbare werk van haar Meester- voortgezet. De plicht der gehoor zaamheid werd zoo opgevat, dat aan den heiden schen staat een halt werd toegeroepen, doch den burgers onderwerping Werd geleerd aan hun civiele plichten. Het is vooral in zijn zedelijke taak, dat de Staat door de kerk wordt gesteund, zonder op spraken de oude lieden, „wij vergeven u van die waren ïer har- het eerst uit den wagen en wenkte hem binnen te treden. Dan viel zij hem weenend om den hals en snikte. „O Ferdinand, dank God en Maria met mij. Ze komen om u vergiffenis te schen ken." Hoogladder wist niet wat. hij hoorde. Een wijl stond hij sprakeloos met de.hand op het hard om het hevig bonzen te doen bedaren. Da n barstte hij los„Hoe is het mogelijk? Gij vergeeft mij, die u zooveel verdriet heb aange daan Is het geen droom Is het dan die vreeselijke vloek eindelijk van mij wegge nomen „Hier is mijn hand", sprak vader Baum- holer. „Alles is vergeven, van harte verge ven." Nu brak Ferdinand in tranen los. Hij greep de hand en zuchtte: „Dank, duizendmaal dflnk Ach, wist gij eens, hoezeer het mij thans sP'jt u zooveel dróefh -id veroorzaakt te heb ben." houden heeft de kerk vorsten cn volken het vredesideaal voorgehouden. Dikwijls heeft de stem des Pausen in tijden van chauvinisme ge klonken als die eens roependen in de woestijn, maar is de wereld met het Verwerpen Van dien roep gebaat geweest Uitvoerig, schetste spr. de be-teei nis van het kloosterwezen als factor van beschavrng, dat van het harbaarsche Europa een bloeiend cultuur land heeft gemaakt, dat een hoogtepunt be reikte in de middeleeuwen, maar waarvan op 't oogenblik de modernste cuJtnurling nog meer geniet, dan hij vermoedelijk wout. 'Tot vandaag toe put de moderne wetenschap uit de schatten der middeleeuwen. Maar niet alleen is de cultuur der Roomse lie kerk belangrijk geweest, ook voor de toekomst heeft het Katholicisme ec-n taak. Niet vóór het einde der tijden is die taak geëin digd. Door missie-aktie, politiek, wetenschap, Kunst wil de Roomsche kerk haar ideaal verwe zenlijken. Een langdurig applaus beloonde den spreker De voorzitter deelde mee, dat de Katholieke ministers aanvankelijk niet aanwezig konden zijn m verband met de wisseling van minister's, uie juist heden plaats heeft. Evenwel, het Katholieke volk stelde er prijs op zijn ministers te zien. (Applaus). Het is dank baar, dat zij juist als Katholieke ministers het land hebben gediend (Applaus). In deze plechtige bijeenkomst neemt het Katholieke volk afscheid met hulde en diep gevoelde erkentelijkheid. (Applaus). Het af scheid is niet weemoedig, omdat gij het Katho lieke volk blijft toebeliooren. Op ander terrein heeten wij u welkom. (Applaus). De aartsbisschop van Utrecht, mgr. v. d. Wetering, sprak de vergadering toe, wees erop wat de Katholieke kerk gedaan heeft en ver wachtte, dat uit het besef daarvan een nog inniger trouw aan de Moederkerk za' voort komen. Spr. voe'de zich dankbaar voor hetgeen a'leen reeds bereikt is in dc 30 jaren, gedurende welke hij aan het hoofd der Katholieke kerk in Neder land staat. En hij hoopte, dat dezeKaÜmliekeïi- dag mocht strekken tot meerdere eer van God, en tot heil van kerk en vaderland. De vergadering werd hierop gesloten. Drie n e v e n v e r g a d e r i n g e n. Na de algemeene vergadering werden te halfvijf drie nevenvergaderingen gehouden in verschillende zalen van het gebouw. Het Centraal Comité tot bevordering der R. K. Patronaatshelangen in Nederland ver gaderde onder leiding van pastoor B. H. v. d. Hagen uit Helmond. Reetor Wvan Kessel uit Vught hield hier een inleiding over het onderwerp de R.K. Jo'n- génspatronaten cn de zuiver godsdienstige ver- lenigingen. Tlij kwam aan het eind zijner rede lot de volgende conclusies fe. In het jongenspatronaat worde de voor naamste zorg gewijd aan voortgezet godsdienst onderricht en karaktervorming in christelijken zin. 2e. Zuiver godsdienstige vereeïiigingen zijn voor de schoolvrije jeugd niet voldoende dewijl aan de maatschappelijke belangen niet voldoende aandacht kan worden gewijd. 3e. Jöngenspatronaten en zuiver godsdien stige vereenigftigen belmoren elkander aan te vullen en te steunen hetzij door oprichting eener godsdienstige vereeniging in het patronaat hetzij door bevordering van algemecne deelname aan een bestaande godsdienstige vereeniging. In de neveiivergadering van de vereeniging H. Vinccntius van Paulo die geleid weid door jhr. rnr. L. E. M. van Fisennc voorzitter van den hoof draad werd het woord gevoerd dooi den heer F. N. V. Quant, vice-president van den Spreken wij daar nu niet meei o\er. Alt s is voorbij. „Dank God ei Maria, zijne Heilige Moeder." Eenige dagen later trad Hoogladder de kerk binnen en bad vurig. Dan ging hij rouwmoedig zijn schuld belijden aan den priester. Met een van vreugde stralend gelaat verliet hij den biechtstoel. Den volgenden dag knielde hij naast. Tonia neder aan de Tafel des Hoeren. En ja, de vloek was weggenomen Het knaap je waarom Tbnia de bedevaart ondernomen had, won met den dag. De dokter verklaarde „ITet kind is gered." Ferdinand was wederom de levenslustige, arbeidzame man der jaren, voor hun huwelijk. Tonia is met haren man en hun kind overgelukkig. En ieder jaar gaan béiden op d°h verjaar dag van de gelukkige verzoening ter Beevaart op den Heiligen Berg. Daar tref ren zij den vader en moeder Bauinholer aan. Gezamenlijk knielen zij neder voor het altaar der H. Moedor Gods om hun dank te brengen haar haar, door wier bemiddeling een vreeselijke vervloeking voor een rijke zegening is geweken. (Einde). aipifupw ■mdmihwu»9 „Ja," gevolgd, te."

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1925 | | pagina 1