DAGBLAD WDOH SCHIEDAM EN OMSTREKEN. Jaaiyaiiy, Zaterdag 17 October 1S*£«5. Nó. 14380 BureauKOEMARKT 4. Telefoon Intercommunaal 85 Postbus: 39. Abonnement en per 3 maanden 2.70, per week 20 cent, franco per post 3.per kwartaal. Afzonderlijke nummers 4 cant. Zaterdagavondnummer met. Officieel Kerkbericht 10 ets. Advertcntiên: 15 regslï f 1.75rike regel daarboven 35 cent, 3 ma»! plaatsen wordt 2 maal berekend, Ingezonden mededeelingen 75 cfc. per regel. Speciale conditiën voor herhaaldelijk adverteeran. Tarieven worden op aanvraag toegezonden. Incassokosten worden berekend. Gratis-Ongevallenverzekering f 500 bij levenslange geheele invaliditeitf a«« bij verlies van een hand, voet oï oogI 200 bij dood I 200 bij verlies van een duim; f 00 bij verlies van een wijsvinger; f 35 bij verlies van eiken anderen vin g cvboy Dit nnmmer bestaat uit twee bladen TWEEDE BLAD. A. R. en R. C. De „Rotterdammer" zegt „Ds. Lingbeek heeft eer van zijn woordspe ling. Doelend op de nauwe samenwerking van de anti-revo'utionairen met de Roomsch-Katho- Üeken schreef het officieel orgaan van de Her- vormd-Gereformeerde Staatspartij dat A. R. eigenlijk niet anders beteekende dan Andere Roomschen. In de linksche pers sloeg de geestigheid in en andere Vernuftelingen stonden op om zich te vermeien in dit abele woordenspel. Het laatste nummer van „De Vrijheid", het blad van den Vrijheidsbond, maakt gewag van den steun dien de Roomschen beiden aan aller lei Voorstellen, van Calvinist ischen geest door trokken Dat brengt het blad op den inval dat R.G. in waarheid beduidt Rare Calvinisten. Ook dat is geestig. Ook veelzeggend zijn die vroolijkheden. Weerspreken die schimpscheuten op anti-revo lutionairen die roomsch-Katholieken en op R.K. die antirevolutionairen zijn, niet de bewering, dat alle eenheid in de rechterzijde ontbreekt gxeaaengé fttieuw:»» Een kostbare 1 a s t.De Deensche schoe ner „Sokongen" die_dezer dagen Aberdeen (Schot land) aandeed had eenjcostbaren last aan boord Het schip was nl. bevracht met een zeldzamen meteoorsteen,die een gewicht had van zeven ton en een geschatte waarde van meer dan een mil- lioen gulden. Deze meteoorsteen werd indertijd door Es kimo's ontdekt op een rots van 400 voet hoogte, wegens zijn moeilijke vervoerbaarheid bleef het gevaarte jaren lang liggen, waar men het ge vonden had. Twee" jaar geleden gelukte echter een poging om den steen naar de kust te vervoe ren, waar hij nu onlangs aankwam. lK.Het vervoer leverde ook nu nog groote moei lijkheden op. De steen werd na van de rots- Punt te zijn gelicht, op een groote slede ge plaatst, maar door het gewicht brak het ijs onder de slee telkens weg. Niet minder dan 170 honden werden voor de slede gespannen en toen gehikte het, zij het met groote moeite „de gave des hemels" naar de kust te transporteeren. Volgens den kapitein van den schoener is de meteoorsteen op twee na de grootste. Hij zal naar een Kopenhaagsch museum gebracht worden. Zelfs het vervoer over zee van Groenland naar Aberdeen is niet zonder ongelukken ver- loopenTwee leden der bemanning verdronken, bij pogingen om een tros aan land te krijgen. Verder werd de. werking van liet cornpas aldus beinvloed, dat de koers naar Aberdeen slechts met groote moeite gehouden kon worden. JJe slang in het Paradijs. Pater J. Kroon S.J. schrijft in de „Msb." De bedoeling van dit artikel is niet nog maals terug te komen op het veelbesproken geval van den Hervormden predikant te Am sterdam, die na een preek over het Bijbelsche paradij sverhaal door een zijner toehoorders aangeklaagd werd wegens onrechtzinnigheid m de leer en daarop door de classis ter verant woording geroepen, weigerde zich duidelijk over het onderwerp in kwestie uit te spreken, ïn dagbladen, tijdschriften en zelfs in bro chures ad hoe heeft reeds een half jaar lang dit geschil met wat eraan vastzit het onderwerp uitgemaakt van zeer uiteenloopende beschouwingen. In „De Tijd" van 3 October j.l. wijdde de redacteur K(asteel) een lezens waardig artikel aan „wat de zaak-ds. Geel kerken ons leert." Aan den Voet Van dit artikel komt een noot 'Voor, die weliswaar voor juistcn en goeden uitleg vatbaar is, doch ook tot een foutieve en misleidende opvatting aanleiding zou kunnen geven en die we daarom eenigszins nader willen bespreken. Aan bovenbedoelden predikant ds. Geelker ken, zijn door de classis eenige vragen ter be antwoording voorgelegd, waaronder deze Staat voor u vast, dat de slang waarvan Ge nesis 3 ons spreekt, een werkelijke slang is geweest en dat zij werkelijk tot de vrouw ge sproken heeft Nu geeft de schrijver van het artikel in „De Tijd" naar aanleiding van deze vraag ter voorlichting der lezers in een voet noot het antwoord, dat daaromtrent ook Voor Katholieken „meerdere opvattingen mogelijk zijn. Menig lezer zal hierbij Verwonderd op gekeken hebben en zich nieuwsgierig afgevraagd BRÜSSELSCHE KRONIEK. Nadruk verboden (Van onzen correspondent). D e 1 e V e nsdu u rte. B russ e 1, 15 October '23. Er is thans in België misschien geen enkel onderwerp dat zoo veel besproken wordt als de levensduurte. Het is het vraagstuk van den dag, een nachtmerrie voor velen. Het volk lijdt dooi den huidigen toestand, vindt er een groote da- gelijksehe en steeds groot er wordende bekommer nis in voor dc Vlijtige huishoudster, die met heel we'nig geld vee] moet bekostigen, is hel echter een wanhopig geval. Een vraagstuk dat aldus in het maatschap pelijke leven ingrijpt heeft begrijpelijkerwijze een groote uitbreiding en kan van alle zijden worden belicht politiek, economisch, sociaal. Al dade lijk na den oorlog heeft het zich gesteld in al zijn scherpte, in verhand met de crisis die zich in economisch opzicht openbaarde, met de nieuwe behoeften die zich deden gevoelen, en talrijke hervormingen die, hoe dan ook, onvermijdelijk van invloed waren op de maatschappelijke onl wikkeling. De sociale en politieke strijd is er scherper door geworden. Steeds echter is het probleem even acuut gebleven en niemand is er Lot dusver in gelukt een oplossing te vinden, die de duurte kan te keer gaan en practisch, blijvende waarde had. Na den oorlog, na het politiek accoord van Laphem, waarbij de socialisten ook in de re geering werden opgenomen, moesten reeds maat regelen worden getroffen om de duurte te be strijden. Do socialistische minister van Arbeid en bevoorrading paste het stelsel van staats inmenging en regie mviiteering van de prijzen roe. Hij richtte uitgebreide staatsbedrijven op, als de kooldiensten, die echter een fiasco leden, regelde de broodprijzen, waaraan de Staat mil- lioenen verloor. De economische evolutie ging voort, een inzinking van den frank Verergerde den toestand, de socialisten verlieten de re geering, wegens een futiliteit. Onder het libe raal katholiek bewind werd het van kwaacl tot. erger. De wisselkoers werd als een afgrond waarin de welvaart van de kleine burgers Ver loren ging. De verkiezingsstrijd werd ingezet rond het Vraagstuk van denlevengduurte. Hoe belangrijk de kwestie is voor het volk maakte de uitslag van de verkiezingen ons duidelijk, een overwinning namelijk voor de socialisten, die, hemel en aarde hadden beloofd aan hun kiezers. Maar belofte maakt schuld De socialisten gingen in de regeering, na lallooze moeilijkheden Na een jaar politiek leven is er nog geen vef- betering gekomen, integendeel. Dollar en pond bleven stijgen, het brood werd nog duurder, boter, kolen, alle produkteri van dagelijksch gebruik verhoogden in prijs. De conflikten in de nijverheid bloven niet achterwege, men herin- nere zich slechts de staking in het mijnbedrijf, in de metaalnijverheid, en de onlangs geëindigde staking in het boekbedrijf. Dit alles geeft aanleiding tot veel misnoegd heid, die zich uit op alle gebied, en de politieke tegenstanders ophitst. Het spreekt van zelf dat de tegenstanders van het dcmokratisch regiem, de volgelingen van Maurias, van de Parijsche, hebben, welke die meerdere opvattingen zoo- al zijn. Let welvoor Katholieken want de beweringen van rationalistische exegeten, die geheel het paradij sVerhaal voor mythe veskla- ren, blijven natuurlijk buiten beschouwing. Is het waar, dat aangaande de slang bij Ka tholieke schriftverklaarders meerdere opvat tingen bestaan Ja, doch met onderscheid Allen nemen aan en daaromtrent bestaat dus maar ééne opvatting dat Eva uitwen dig bekoord is en op aanraden Van den slang- duivel het verbod Gods overtreden heeft. Die bekoring heeft zich niet afgespeeld in den slaap of in de verbeelding van E?va, doch er heeft werkelijk een uitwendig waarneem baar feit plaats gegrepen. Eva heeft een slang ge zien, heeft gearticuleerde en verstaanbare woorden vernomen, welke haar verleidden tot ongehoorzaamheid en ze heeft op die Vragen ook geantwoord. Da slang-duivel en het ge sprek zijn dus historisch. Geenszins toch stel len we ons dc geschiedenis van Eva en de slang zóó voor, alsof de schrijver van dat ver haal enkel had willen lecrcn het fait der eerste zonde, en dat hij tot grooter gemak en beter begrip Van zijn primitieve hoorders en lezers zich bediend zou hebben van dien vorm, van verhaal, welken we thans kennen zoodat er eigenlijk geen slang opgetreden en geen gesprek gevoerd zou zijn.Deze laatste meening kan geenKatholiek houden. Nogmaals de historiciteit van het Ver haal, het historische en werkelijk gebeurde op treden van den slang-duivel loochent geen enkel rechtzinnig Katholiek evenmin als de historici teit van het tweegesprek en de daarop volgen de zonde. Omtrent dit alles bestaat dus maar één opvatting. Waaromtrent meerdere opvattingen mogelijk chauvinistische „Action Nationale", met aan het hoofd dc anli-Vlaamsche en annexionisti- sche „Nation Beige" viktorie trachten te kraaien Het. dcmokratisch regiem, roepen zij uit, is on bekwaam om aan de moeilijkheden het, hoofd te bieden, omdat het een anarchie is, omdat het parlementarisme een verderfelijk stelsel is dat de nationale belangen verwaasloost, om alleen deze van groepen te behartigen. De schuld K de krisis van het gezag. Leve het gezag, klinkt liet dan, en onmiddellijk volgtleve het fascis me. Daar ligt het paard gebonden. Het fascisme is voor li.cn het reddende hulpmiddel. De waarheid hiervan uitmaken is geenszins onze bedoeling. Het gaat er ons alleen om het feit vast te stellen, en, daarnaast, dat het volk zich volstrekt niet zou laten beheerschen door een dictator als een vader van liet fascisme, den oud-kommunist Mussolini. Hoe actueel dr kwestie is, blijkt echter uit het feit, dal in de per- talrijke artikels er over verschijnen en sedert maanden reeds in de Franschtalige katholieke pers een polemiek aan den gang is over de leer van Maurias, die zich door de krisis van het geza.3 fel laat inspireeren. De rector \an de Gentsche Universiteit heeft als onderwerp voor zijn rede, bij de opening van het academisch jaar, gekozen Het Parlementarisme" nogmaals de brandende kwestie. In de socialistische gelederen is er intusschen ook roering gekomen. De deelneming van socia listische ministers aan de regeering, men zal zich wel herinneren, ging niet zonder moeilijkheden gepaard. Alleen de lust, van de kandidaat-mi- nisters om aan het bewind te geraken, en de vrijwel onoverkomelijke moeilijkheden bij de vorming van een kabinet, brachten het zoo ver. Dc toestand werd intusschen nijpend, de verbe tering', maarregelen vanwege de regeering bleven uit, en de ontevredenheid over cle tot dusver niet vervulde beloften groeide. Er moeten middelen gevonden worden" was het wachtwoord. Zooals in 1792, toen de clubs der Jacobijuen eigenlijk het roer van den Franschen Staat in handen hadden, belegden de Brusselscbe socia lislische federatie een bijeenkomst, waarop dc socialistische ministers aanwezig waren, om rekenschap te geven. Op deze bijeenkomst werd mecr'kritiek uitgeoefend dan lof geuit. Kritiek op het, regeeringsplan tot revalorisatie Van den frank, kritiek op de houding van zekere minis ters, die hun persoonlijke belangen trachten te bevoordeelen, door hun ministerieelc bevoegd heid. kritiek op het" uitblijven van maatregelen met 'het oog op het gewicht en den prijs van het brood, de woekerprijzen, de 8-urenwet, den ver korten diensttijd, de gewestelijke indeeling, enz. Een dergelijke vergadering kenschetst den toestand. Hoog is de nood. De kiezers van de S.A.P., arbeiders #n bedienden, lijden onder de levensomstandigheden Er moet wat gedaan worden, nu de provinciale verkiezingen voor de deur staan Er wordt nu „geëischi" van de re geering, waarin ook socialistische ministers zete len, want deze ministers mogen in de oogen van bet kiezerskorp niet verantwoordelijk worden gesteld De vrees voor den kiezer is het begin der wijsheidA Intusschen wordt er toch wat gedaan door de J'cgeering, die, van welk standpunt men dc kwestie ook beschouwt, reeds heel wat meer ijver aan den dag heeft, gelegd dan haar oor gangsters. Aan liet hoofd van haar werkprogram slaat in dc eerste plaats cle gezondmaking van den frank en de bestrijding der duurte, vraagstukken die f bouwens innig verband houden. In de dagc- lijksehe berichten heeft de lezer vernomen hoe een akkoord tot stand kwam betreffende de Belgische schulden aan Amerika een stap vooruit in de goede richting en hoe door den minister van financiën, den heer Janssen;, pogin gen worden gedaan in de landen met Vaste munt eenheid als Engeland, Amerika, Nederland en Zwitserland, om medewerking voor de uitvoering van zijn plannen tot revalorisatie van den l'rank te bekomen,en zich van de Latijnsche munt-unie vrij te maken Een kenschetsend feit heeft zich dezer dagen voorgedaan. De socialistische minister Van arbeid, Wauters, die, voor eenige jaren, de Staatsbemoeiing verdedigde en toepaste, heeft zich thans tot een andere opvatting bekeerd. Zijn meening is deze de levensduurte wordt grooter, maar dit is toe te schrijven aan de waarde verhooging van het pond, op haar beurt het gevolg van speculeering. Moet men, om de levensduurte te bestrijden, den uitvoer van zekere artikelen verbieden'. Alhoewel Wauters vroeger dergelijke maatregelen hccTI getroffen zegt hij thans neen, want, zoo verklaart hij, de uitvoer van boter is verboden, en, nochtans, de prijs ervan is verhoogd. De uitvoer van suiker is toegelaten, en de prijs er van is met 2 fr. verlaagd. Verder is het vroeger gehuldigde stelsel dei maximum-prijzen zoo ingewikkeld dat het de vraag is of het verlangde resultaat er door wer kelijk kan bereikt worden. Het doelmatige mid del is, Volgens den minister, de stabilisatie van den frank hetgeen een lageren koers dan den hui digen. Zooals men ziet is deze redeneering vore an Marxistisch en zijn alle leden van dc regeering, de kleuriooze quasi-liberalen, evengoed als de katho lieken, 't akkoord. De politiek van de veranl- woordijke ministers is er op berekend om te doen opbrengen door de belastingen Wat zij kunnen gevel, en anderdeels in liet opheffen van nieuwe belastingen aan degenen die ze kunnen betalen. De begrooting dient in evenwicht gebracht en de waarde van den frank gewaarborgd. De ernst waarmee de regeering het financieel probleem aanpakt schijnt reeds uitslagen te weeg gebracht te hebben. Voor de eerste maal sedert 1921 is de Belgische frank hooger in waarde dan de Fransche. ten overstaan van het pond. Een werkelijke gebeurtenis Doch als men nagaat welke gevolgen een revalorisatie, en niet een stabiliseeriug, heeft, dan ks men geneigd dit eerst e resultaat niet te overschatten. Elke financierde operatie zal tenslotte dit gevolg hebben, althans in 't begin. De kwestie is of het duren blijft. De revaloriseering van den frank zal immers als eerste gevolg hebben dat de kapitalen gaan rusten, een industrieele luiheid zal veroorzaakt worden, met krisis op de arbeidsmarkt enz. De NalionaleBank zal bovendien een reusachtige zaak doen. Zij heelt zonder kosten, de bankbil jetten van den Staat uitgegeven. Met een ge- zijn, dat is de eigenlijke aard van den spre kenden slang-duivel hoewel we aanstonds erbij opmerken, dat die meerdere opvattingen Volstrekt niet alle even waarschijnlijk zijn. Doch verschil van meening bestond en bestaat er, ook bij Katholieke geleerden. De Vaders en Kerkleeraars, gevolgd door de groote meer derheid "van Katholieke verklaarders en ook velc-niet-Katholieke (b.v. Dillmann en Gun- kel) zien in de slang wezenlijk en letterlijk het dier van dien naam waarvan evenwel de booze geest zich bediende en waardoor de duivel verstaanbare woorden sprak om Eva te ver leiden. Deze traditioneele opvatting steunt op den voor de hand liggenden zin der bijbel teksten, die over de slang in het paradijs han delen Genesis, 3,1 „De slang was listiger dan alle dieren welke God gemaakt had" en 3,14: „Omdat gij dit gedaan hebt, zijt'gij ge vloekt onder de dieren en beesten der aarde op uw buik zult ge kruipen en stof eten." On dubbelzinnig wijzen deze woo. den op een echte slang. Als door de organen van dit dier verstaanbare klanken voortgebracht worden, blijkt, dat de duivel, die overigens in meerdere teksten als de hoofdschuldige aangeduid wordt, zich van het lichaam cn de vermogens der slang met Gods toelating had moester ge maakt. Dit is de gewone, bijna algemeen aan vaarde uitleg. Een andere opvatting, ook onder Katholieke auteurs als'b.v. „Hummelauer, ziet bezwaar tegen het spreken van den duivel door de organen eener slang, omdat keel, tong enz. van dat dier niet berekend zijn op het uitbrengen van men sch olijke taal. Daarom moenen zij, dat door de macht des duivels het gehoor van Eva zoodanig beinvloed is, dal, ze dacht woorden uit den mond van de werke lijke aanwezige slang te hooren. Jn werkelijk heid zou echter de duivel dat geluid hebben voortgebracht. Dat deze uitleg slecht, klopt mct de aangehaalde teksten springt onmiddel lijk in het oog. De slang wordt genoemd „lis tiger dan alle dieren" juist om de listige woor den, welke uit haar mond door toedoen des duivels naar buiten kwamen. Als de slang enkel aanwezig geweest was en de duivel ge sproken had,' verliest de Vermelding van die „listigheid" alle beteekenis en vervolgens: waarom werd die slang gestraft Haar eenige vergrijp had dan daarin bestaan, dat Eva zich vergiste en meende, dat de slang woorden Voort bracht! Deze tweede „mogelijke opvatting is derhalve vrij onwaarschijnlijker. Nog sterker gel den de hier aangeduide bezwaren van een derde opvatting, volgens welke er eigenlijk geen slang aanwezig geweest, zou zijn, maar Eva enkel en gevolge van een door den duivel bewerkt gezicht s bedrog gedacht zou hebben een slang te zien Dus een schijn-slang en schijn-woordcn an ware de duivel de eenige optredende persoon lijkheid geweest, maar waarom wordt de slang die enkel in schijn bestond en sprak, listiger ge noemd dan alle andere werkelijk bestapride du - ren En waarom gestraft Uit het bovenstaande blijkt, dat er ondei Katholieken wél verschillende althans drie opvattingen bestaan. Daarin heeft dc schrij ver van het „Tijd"-artikel gelijk. Doch de beide laatste verklaringen kunnen gerust verwaar loosd wordenzoodat ook op deze aan ds. Geelkerken gestelde vraagwas de slang van Genesis 3 een werkelijke slang en heelt zij wer kelijk tot de Vrouw gesproken, een Katholiek met een kort „ja" dient te antwoorden, NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT ft

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1925 | | pagina 5