NAAISTERS.
N. KRABBENDAM
Spaarimnk
Ned. R. K. Volksbond, ifd. ScMedam.
R. MEES ZOONEN
Behandeling m alle Bankzaken.
Bezorging van alle Assurantiën.
Safe-Deposit.
SWAN" Vulpenhouders.
H.J.VAN OGTKÖP AZOON,
Coupons - Effecten Incasso's.
Effecten-Coupons
Amsterdamsche Bank
BIJKANTOORSCHIEDAM, Westvest 36-
iloiterikuuKriiL Bankwrpeniging
LOOPUYTS BANK
P.H.WINKELHIAS Sr.
MAASBANK
Firma SOIEKS Co.
Kleermakers voor
Dames en Heeren
AMSTERDAM.
Kapitaal f 55.000.000 Reservefonds f 4S.000.000
Tarief op aanvrage verkrijgbaar.
INCASSEERINOEN
DEPOSITO'S, SAFE-DEPOSIT
AAN- EN VERKOOP EFFECTEN
4 JE^L o :rat o.
VERMEIU'S
Naaimachinehandel,
Kipstraat 42,
It
Spiegel-, Schilderden-
- en Liistenfabriek, -
Weste Wagenstraat 05,
Rente op rente.
Overal verkrijgbaar.
hoMen. m
«rctjl m AiffilülSd'fe- (jnfrPBtt
Opent provisievrije cheque-
rekening met rentevergoeding
Aan- en Verkoop van effecten, cheques en
Buitenlandsch bankpapier. Safe-Loketten
Zeer leerrijk is wat Charles Moreau in zijn
antwoord vertelt„Om op uw vraag te antwoor
den, heb ik mij in alleen eenvoud in mijn eigen
innerlijk verdiept, mijzelf in het verleden en in
het tegenwoordige nagegaan en ik geef u wat ik
aldus gevonden heb.
Dat de wetenschap tegenover den godsdienst
staan zou, heb ik Wellicht vroeger in mijn jeugd
geloofd.
Als een jongen, vol begeerte naar wijsheid,
wierp ik mij zeer vroeg met bewondering en
fanatieke begeestering in de armen der weten
schap. In weinige jaren had ik mij tamelijk ver
reikende kennis eigen gemaakt. En door mijn
veroveringen verblind geloofde ik vast, dat de
wetenschap alleen alle vragen van het menseh-
lijke leven kon oplossen en dat niets, noch den
oergrond van het leven, noch het wezen en het
doel der dingen buiten haar bereik lag. Ik was
toen wellicht een materialist en leefde in de
overtuiging dat de Godheid en de onsterflijkheid
der ziel begrippen waren, die zich voor de,,armen
van geest" eigenden en uit welker band zich
de waarachtig vrije geesten hadden los te maken.
Ik wist zeker veel, maar ik wist de dingen slecht,
het was een weten zonde diepte. Later had ik
er behoefte aan de dingen dieper te aanschouwen.
Eerst toen, in het zoeken naar het onbekende,
kwam ik meer en meer tot het inzicht, dat de
dingen dan toch beduidend ingewikkelder waren
dan ik ze mij met de naiviteit van een 25-jarige
had voorgesteld. Ik beschouwde het heelal en
overal stiet ik op het begrip van het oneindige
Men kan rekenen en zoeken, beschouwen en af
wegen, erkennen en droomen, men mag er zich
tegen verzetten, overal dringt zich aan een op
recht zoekende het bovenaardsche Wezen,
God, op de Oneindige, de Almachtige en Alwijze.
Zoo kwam ik van ongeloof tot Godsgeloof
Eerst had ik geloofd, dat de wetenschap en
godsdienst onvereenigbaar met elkander waren
hoeverder ik echter in de kennis voortschreed,
des te meer werd ik gewaar dat de waarachtig
zoekende, een deemoedige en onwetende zijn
moest en verdween dus de opvatting der on-
vereenigbaarheid van geloof en wetenschap,
hetgeen thans in mij niet meer dan een bloote
herinnering is.
Ten overstaan van deze heerlijke getuigenis
sen van zulke vooraanstaande grooten der mo
derne wetenschap moet men zich werkelijk
afvragen met welk recht gaan de apostelen van
het ongeloof voort, om in naam der wetenschap
tegen den godsdienst te strijden Kan men nu
verwachten, dat zij hun hetze tegen het geloof
en den godsdienst zullen staken Neen, zij zul
len het waarschijnlijk wel niet doen. Zij zullen
zelfs de resultaten van deze enquete verzwijgen
en verder over de „wetenschap van het onge
loof redeneeren. -I. K. P. R.
Gemengd Nieuws.
Niet aanbevelenswa ard i g e col
lectanten. Het Centraal Bureau voor Maat
schappelijk Hulpbetoon te Amsterdam deelt
mede, dat naar aanleiding van het bericht, be
treffende diefstal uit collectebusjes (collecte
„Zonnestraal") bij den Armenraad verschil
lende personen bekend staan als niet-aanbeve-
lenswaardige collectanten. De besturen van lief
dadigheidsinstellingen, die van B. en W. ver
gunning hebben ontvangen tot collecteeren,
kunnen bij !t Bureau van denArmenraad vertrou
welijk informeeren of er onder de personen,
die zich bij hen als collectanten hebben aange
meld wellicht zijn van wier medewerking het
beter is geen gebruik te maken.
Brutale overval. Gistermorgen te acht
uur vervoegde zich een drietal individuen
ten huize van den alleenwonenden onge
veer zestig jarigen heer Van der Vlist, die nabij
de halte Soestduinen woont. Terwijl een van de
drie mannen een praatje met den heer v. d. V.
maakte, grepen de twee anderen hem onverhoeds
vast, en gooiden hem op den grond. Zij bonden
den aangevallene met touwen, en wierpen hem
daarna met een zak over het hoofd te bed, waar
op het drietal het geheele huis van onder tot
boven doorzocht.
De buit was echter niet groot. Met 20, een
revolver en een jachtgeweer ontkwamen de
roovers.
Nauwelijks- waren zij vertrokken of de heer
Van der Vlist, die slechts eenige lichte ver
wondingen aan het gezicht had bekomen, ging
de buren waarschuwen, die op hun beurt de
politie van het gebeurde in kennis stelden.
Omstreeks elf uur gelukte het de militaire
politie, die terstond in deze richting gezocht
had, met behulp van een rechercheur te Amers
foort drie personen aan te houden, die door
den heer Van der V. en de buren als de daders
herkend werden. De aangehoudenen, die ter
stond op transport werden gesteld naar Soest-
terberg, ontkennen alles, doch de politie is
van rneenig dat zij de daders te pakken heeft,
te meer daar op hen tezamen een bedrag van
ongeveer 20 werd gevonden. Het onderzoek
wordt voortgezet.
Kerknieuws.
Japansche goede manieren bij het liooren
der II. Mis.
Een Engelschman, de heer prof. Meyer,
schrijft vol lof over de zeden der katholieke
Japanners bij het hooren der H. Mis.
De Japanners zijn een uiterst hoffelijk volk
en brengen hun nationale wellevendheidsregels
ook in het huis van God mede.
Tot de wellevendheid behoort het hier te
lande, dat men bij het betreden van een huis
uit de lichte, meestal uit hout vervaardigde
schoenen stapt en zoo op de angstvallig zuiver
gehouden matten van den begaanbaren grond
treedt. Deze gewoonte wordt ook in de kerk
coneientieus nagekomen.
Draagt iemand Europeesede schoenen, zoo
is dat een ietwat moeilijk te volvoeren be
weging, da&.r men met beschoeide voeten ook
niet een enkel oogenblik den eigenlijken vloer
van het huis betreden mag.
Binnen in de kerk zijn geen bidstoelen of
banken, hoogstens zijn er soms voor de vreemde
lingen opzij eenige opgesteld, doch de plaats
voor de geloovigen is een ietwat verhoogden
met matten belegde vloer, die met fijn houtwerk
omgeven is. Op de matten zit of knielt men
gedurende de gansche heilige handeling, links
de mannen en de knapen, rechts de vrouwen,
meisjes en kinderen, wondermooie kinderen,
die op echte poppen gelijken, zoolang ze niet
beginnen te huilen, hetgeen echter meestal niet
lang op zich laat wachten.
De missen beginnen precies op vastgestelde
uren, De geloovigen bidden hardop, waarbij
een leek voorbidt. Na het Evangelie volgt de
predikatie. „Toen ik er was", vertelt professor
Meyer, „predikte- een Fransche geestelijke,
natuurlijk in het Japansch. Hij had een voortref
felijke en zuivere uitspraak, wat over het al
gemeen bij de Europeesche priesters een zeld
zaamheid is.
De Japansche taal is op zichzelf reeds buiten
gewoon moeilijk aan te leeren, maar dan komen
nog de verschillende stijlsoorten daarbij, die een
ontwikkeld Japanner nauwkeurig wil weten te
onderscheiden. De stijl van een predikatie houdt
het midden tusschen de klassieke stijl der
litteratuur en die der dagelijksche omgangstaal
Bij de eigenlijke litteraire stijl is een predikatie
te gebonden, doch de omgangstaal daarbij te
gebruiken, heet in de oogen der Japanners
minderwaardig voor den godsdienst.
Voor en na de predikatie maakt de priester
volgens het landsgebruik een hoffelijke buiging
voor zijn toehoorders, die deze buiging op
dezelfde hoffelijke wijze terugdoen. Men moet
lil. weten, dat het maken van buigingen zich
bij de Japanners tot een ware kunst ontwikkeld
heeft.
Wie voor de eerste maal een Japansch huis
betreedt, wordt verrast door de uitgezochte
hoffelijke manier, Waarmee de huisvrouw hem,
als ware hij een hooger wezen, haar complimenten
biedt.
Maar dan in de kerkDaar worden deze
zeden eerst recht in toepassing gebracht.
Na de H. Mis wordt een vergadering gehouden,
waarbij een godsdienstig lied gezongen wordt.
Ten slotte was nog in de kerk zelf algemeen
onderricht in kerkgezang. Men gebruikt het
Europeesche notenschrift, de melodieën komen
echter gansch met het volkskarakter overeen.
De mannen verschijnen natuurlijk bij de
LI. Mis in hun Zondagsche kleeren, de vrouwen
echter dragen hun prachtig gekleurde kimono's.
Het ravenzwarte dikke hoofdhaar der Japan
sche vrouwen wordt steeds zonder doek of hoed
gedragen. In de kerk komt daar echter een witte
sluier over, hetgeen er buitengewoon waardig
en bekoorlijk uitziet. Men heeft in Japan eiken
Zondag in de kerk de aangename illusie alsof
men eenige honderden eerste H. Communie
meisjes voor zich ziet.
Vervolg Kerkbericht.
Kapel der Eerw. Zusters Theresianen,
toegewijd aan O. L. Vrouw van den Berg Carmel.
Warande 125.
Eiken morgen te 8 uur TI. Mis en Zondags
gezongen H. Mis.
Eiken Woensdag H. Mis ter eere der H.
Liduina en Donderdags ter eere der KL Theresia.
Alsdan worden de intenties herdacht, waarvoor
de Eerw. Zusters verzocht zijn te bidden.
Heden (Zondag) Rozenkransfeest. Volle aflaat,
ook gedurende het Octaaf te verdienen, als
men, na gebiecht en gecommuniceerd te hebben,
de kapel bezoekt en aldaar bidt tot intentie
van Z. H. den Paus, mits men op 't Rozenkrans-
feest en alle dagen van 't Octaaf een Rozenhoedje
bidt. Heden te 7 uur stille LI. Mis te 8 uur
gezongen LI. Mis te 5| uur Lof.
Maandag, feest van den LI. Vader Franciscus
van Assisië. Gezongen H, Mis.
Donderdag, feest van de Koningin van den
Allerh. Rozenkrans. Gezongen LI. Mis te 5 uur
Llitstelling.
Zaterdag gezongen II. Mis ter eere der LI.
Maagd.
Eiken dag te 5| uur Lof met Rozenhoedje
en gezangen.
N. B. Er bestaat steeds gelegenheid om
ingeschreven ie worden in de Broederschap van
den Allerh. Rozenkrans. Verplichting Ieder lid
moet elke week een geheelcn Rozenkrans van
vijftien tientjes bidden en daarbij naar vermogen
de Geheimen van den Rozenkrans overwegen.
Men kan den Rozenkrans bij gedeelten bidden.
LIEDEN (Zondag) H. Misoffer tot intentie
der Eerw. Zusters uit dank.
MAANDAG voor een zalige roeping W.
DINSDAG voor de levende en overl. leden
der familie Jong mans.
WOENSDAG voor Jacoba Cornelia Maria
Kavelaars—Van der Valk.
DONDERDAG voor de levende en overl.
leden der familie Van Vlijmen.
VRIJDAG om den zegen af te smeek en over
een familie. M.
ZATELIDAG uit dank ter eere der KI. There
sia en om verdere verhooring. J.
a.s. ZONDAG tot zekere intentie ter eere
der KI. Theresia. Zw.
Onverantwoordelijk
is het wanneer U niet
komt kijken naar de
prijzen en kwaliteiten
van Schilderstukken,
Spiegels,Etsen en Lijsten
voor alle foto's en pla-
ten bij
Fa. A. BERG,
Weste Wagenstraat 29,
Te lel. 7632, Rotterdam.
Singer trapnaaimachine
Centr. Bobbin f 25.
Singer handmachine met
kast f 20.
Tel. 2176, R'DAM.
I
Religieuse Artikelen.
Mathenesserdiik 208,
Tel. 33783. Rotterdam-
Ruime sorteering St-
Thcresiabeeldcn, Schil
derijen, Leesboeken,
Wijwaterbakjes, Kerk
boeken, enz.
ZIE DE ETALAGE.
I~ i-7 iT i-7 IT It It -T li" -T JT -T IT If li 17 li" 17 17 lï 1717 -7
ARCHITECT
KORTE HAVEN 38 SCHIEDAM, TEL, 68555
L~ I~ 17 If li If If I~ I~ I~ If If -17 Ij 171~ 1717 lï 1~ li" 17 I7I7
IT
IT
IT
IT
IT
It
IT
lage prijzen en rnlme
kenze In
SCHNITZLER
hoek St. Laurensstraat.
Zitting iederen werkdag van 3 tot 5 uur,
In hot Rondschouw L. Haven.
BIJKANTOOR SCHIEDAM,
Korte Kerkstraat, Telefoon 68077.
Lange Haven 77 - Tel. 68941
Op aanvrage zenden wij
U gaarne ons wekelijksch
Beursbericht toe. 3065 12
Noordblaak 95
ROTTERDAM.
TELEPH. 5139.
HM!' ft. U. fiMk-
NATIONALE EN INTERNATIONALE
MEUBELTRANSPORTEN
SCHIEDAM SINGEL 6 Ta. 68146
FA. Wed. J. KOOYMAN
tiRtR Onntrftle IItl uXld
Gevest, sedert 1894.
Kantoor i Eerste Tuin singel no. 19.
I Inters. Telefoon no. 68184.
Inrichten, bijwerken, in orde brengen, eontroleeren en geregeld
bijhouden van administration van welken aard ook
Leeraar In Staathuishoudkunde en Statistiek,
Boekhouden, Handelstekenen en Handelsraeht.
1 p i d i n p voor tsuripn en Praktijk
Telefoon 69109—69110.
BIJKANTOOR SCHIEDAM
i-
BERGPLAATS
VOOR INBOEDELS
CO
SAFE DEPOSIT.