Spaarbank M R. I YoMonfl, Affl. Sctoflai. .SWAN Vulpenhouders. Amsterdamsche Bank BIJKANTOORSCHIEDAM, Westvest 36- R. MEES ZOONEN Behandeling van alle Bankzaken. Bezorging van alle Assurantiën. I. J. VAN 0GTR0P& ZOON, ('opus lid» Incasso's. N. KRABBENDAM LOOPUVTS BANK Rotterdamsche Bankvereeniging AMSTERDAM. Kapitaal f 55.000.000 Reservefonds f 40.000.000 Tarief op aanvrage verkrijgbaar. Safe-Deposit. 1NGASSEERIN6EH DEPOSITO'S, SAIB-DEP0SIT AM- EN VERKOOP EFFECTEN 4 Hente. KRHWTOQ Leeraar 1.0. Boet- ilUwMI», hooien, enz. Bureel Tan Aiministra- tieie Contröle. Opleiding voor Examen en Praktijk. Rente op rente. Overal verkrijgbaar. Opent provisievrQe cheque- rekening met rentevergoeding Aan- en Verkoop van effecten, cheques en Buitenlandsch bankpapier. Safe-Loketten beklaagt den lezer niet met mededeeling van loonen,die een onjuist beeld geven van de wel vaart, omdat alles er ten slotte op neerkomt, wat men voor zijn loon kan koopen. Volgens mededeeling echter van den onverdachten ge tuige moet de arbeider in Rusland voor een paar schoenen 57 uur werken, in Zwitserland 18 uur voor oen kilo boter in Rusland ruim 5 uur, in Zwitserland ruim 3 uur. In de meeste fabrieken is accoord-arbeid ingevoerd. Van het schamele loon van den Russischen arbeider wordt slechts 30% uitgeKeerd bij wenceloosheid. Wat heeft de arbeider aan een hoofd vol ver vulde machtsidealen, als zijn maag leeg blijft en het lichaam in lompen gehuld Na eeuwen van onderdruKking door het Czarisme heeft de Russische arbeider eindelijk de kwellende banden gebroaen, maar zijn „ka meraden" stonden klaar om hem in nieuwe boeien te slaan. Indien hij die na enkele jaren reeds weet af te werpen, dan blij Kt hij toch wel vooruitgegaan te zijn en mogen we vertrouwen dat hij eens zich zeiven zal worden een vrije burger in een democratischen staat. Het wordt aan Briand en Sresemann niet gemakkelijk gemaakt om hun verzoenings pogingen met kans op succes voort te zetten de „incidenten" immers, die in de laatste weken in het bezette gebied voorvielen, zijn wel in staat om weer te scheiden, wat hereenigd leek. In sommige berichten, die uit Pai ijs stammen n.l. wordt den Duitschen burger-de schuld gegeven en in andere berichten, uit Berlijn, is het jukt omgekeerd. De waarheid zal wel in het midden liggen. Juist die toenadering tusschen de Fran- sche en Duitsche politici zal de Duitsche na tionalisten, de onverzoenlijken, tot de Fransche militaire machtsbelusten gedreven hebben. Hun beider ijver moet er op gericht zijn om de tegen stelling te verscherpen. Over en weer zullen gelegenheden tot het scheppen van incidurten geboden en dankbaar aanvaard zijn. Intusschen. als de politici de zaak eveneens zoo bezien en begrijpen, dat het hier slechts de actie van onverzoenlijken en extremisten geldt, die op sabotage gericht is, en slechts door kleine minderheden gevoerd wordt, dan behoeven deze incidenten het vredeswerk niet te vertragen. Engeland maakt moeilijke tijden door. De mijnnijverheid ligt nu al een half jaar tengevolge van de staking stil en juist nu het einde in het zicht kwam, viel eeh nieuw besluit dor stakers om den strijd voort te zetten en feller te voeren nog dan voorheen; uit meerdere mijnen werden de veiligheidsploegen teruggenomen.Slaagtde op zet, dan zullen de mijnen dus onder water komen to staan, en zal het ook na beëindiging van den strijd nog ten minste een half jaar duren eer het vernielingswerk is hersteld en nieuwe arbeid mogelijk matint. Naast deze belangrijke economische moeilijk heden heeft de regeering ernstige politieke zor gen. Dezer dagen wordt de rijksconferentie gehouden, d.i. een bijeenkomst van vertegen woordigers der dominions met de Engelsche regeering. Hertzog, vertegenwoordiger van Zuid- Afrika, zal er vooral voor ijveren een volstrekte onafhankelijkheid der overzeesche deelen van het Britsche empirium, dat indien de opzet slaagt voortaan dus nog slechts een unie van onafhankelijke landen zou zijn, een soort Britsche Statenbond, die onderling zelfs niet de verplichting zouden hebben om elkaar in strijd bij te staan, 't Spreekt, dat de beteekenis van het Britsche empirium door dezen status zeer geschaad zou worden, maar of nu of binnen afzienbaren tijd krijgen Hertzog c.s. toch hun zin. ROMEINSCHE KRONIEK. Rome, 5 Oct. 1926. Het Spaansehe Episcopaat over het moderne zedelijkheidsvraagstuk. Sinds de mode in kleeding, dans sport, strand bad en theater een zoo uitgesproken vrije rich ting aangenomen heeft, zijn de hoogste bewa kers der christelijke zedenleer, de bisschoppen der verschillende landen, zonder ophouden in de weer om de geloovigen tegen het ontoelaat bare in deze mode te waarschuwen 'n Vertrouwelijke herderlijke brief der Duitsche bisschoppen had reeds voor twee jaar dit vraag stuk in klassieken vorm behandeld. Dit herder lijk schrijven werd ook in het buitenland veel vertaald. Daarnaast verdient echter de her derlijke brief aan het Spaansehe Episcopaat, die dit jaar gepubliceerd werd, een bijzondere beschouwing, wijl ze de moderne zedelijkheids- en modevraagstukken van een gansch nieuw standpunt bekijkt. De Spaansehe bisschoppen wijzen er voor alles op, dat de ontaarding der mode niet slechts een zedelijkheidsvraagstuk, doch in den grond meer een bewuste poging beduidt van het on geloof, en de Kerk vijandig gezinde richting, om hef ehristemdom uit het maatschappelijke leven der Christenen zelf te verdringen. Flet gevaar dreigt niet slechts de goede zeden der huisgezinnen en de ongedeerdheid der jeugd-, maar het gaat er om of de moderne maatschappij in haar uiterlijk doen en laten, in hare verschijningsvormen en in het dagelijkse!) verkeer het Christendom zal eerbiedigen of het a's practisch niet meer bestaand, als niet meer in aanmerking komend volkomen igno- reeren. Men heeft, zoo voeren de spaansehe bis schoppen aan, tegen het Christendom alles in beweging gezetWetenschap en Philosophic, Politiek en Diplomatie, vrijmetselarij en klas senstrijd, Kunst en literatuur, de onchristelijke scholen en de der Kerk vijandig gezinde wet geving. Dat alles was niet in staat het uiterlijk beeld der Europeesche samenleving te veran deren, de van oudsher bestaande en hcerschen- de christelijke grondwetten in de openbare zeden, n.l. in de opvattingen over tucht en fatsoen uit den weg te ruimen. Thans grijpt men naar het laatste wapen de ijdelheid der vrouwen. Er werd een mode verzonnen die de ijdelheid der vrouwen en de zinnelijkheid der mannen tegelijkertijd bekoor den, en tevens ongemerkt de heerschappij der christelijke zedelijkheids- en fatsoensorde zou vernietigen. Zij het dan dit doel door de uitvin ders der huidige mode niet uitdrukkelijk na gestreefd werden, zeker toch ligt er aan de uit buiting van het heersehende modernisme een oorlogsverklaring ten gronde aan het de maat schappij nog steeds domineerende christendom. De christenen kunnen thuis en in de kerk godsvruchtig en religieus zijn, in het open bare leven echter heeft het heidendom de kwesties van wat geoorloofd of niet geoor loofd is te regelen. De gedistingucerdheden van den christelijken smaak en het christelijk schaamtegevoel, moeten niet meer slechts door eenige enkelingen, maar er moet om zoo te zeggen door het publiek en door de christenen zelf om gelachen worden en ook door hen over boord geworpen worden. Daarom die propaganda voor co-educatie in de scholen, de gemengde baden en het dragen die eerder het naakt der lichaamsvormen ten toon stellen dan bedekken, daarom die onbeperkte vrijheid van schouw- tooneel en literatuur, daarom de te vrije maat schappelijke „ton", het jongensachtige gedrag van het meisje en van cle vrouw, daarom dat uitgesproken pralen met de verachting van alle schaamtegevoel, als ware dit een mensche- lijke zwakheid. Het heidendom dat eens door de christelijke godsdienst verdrongen werd, dreigt opnieuw weer heer en meester te worden over de volkeren. Met het verlies van het schaam tegevoel worden aan de zinnelijkheid wijd en zijd de deuren opengezet, wordt het geloof en het ge oo'fs even den weg vesperd. „Het Evange ie" zoo schrijven de Spaansehe bisschoppen dan verder veroordeelt zelfs een onreine gedachte de schaamtelooze kleeding echter suggereert er toe. Het Evangelie veroor deeld elke onreine oogopslag, elke zondige zin nenprikkeling, de huidige mode echter lokt deze zonde meer uit. Het Evangelie beveelt de gelegenheden tot zondigen te vluchten, de schaamtelooze tentoonstellingen der mode ech ter zijn een permanente gelegenheid ja zelfs de oorzaak van tallooze zonden en de naaste aanleiding der bevlekking van tallooze zielen. Het Evangelie slingert de verschrikkelijkste banvloeken naar hen, die andere ergernis geven en daartegevover geeft een schandelijke mode zonder ophouden ergernis, verwoesting aan brengend der lagere instichten van de geval len natuur, de schaamteloosheid echter is een apothese van het vleesch met zijn laagste drif ten en eene voortdurende aansporing deze steeds maar op welke wijze ook bevredigden. Het Evangelie zoekt het evenwicht tusschen lichaam en ziel te herstellen, het vleesch aan den geest onderhoorig te maken, waartegen het „moderne" leven met zijn uitgesproken streven naar zinnelijke,, prikkelingen de heerschappij der stof over den geest beaamt en bevordert." Het is daarom dus, zoo merken de Spaansehe bisschoppen daarbij aan, niet slechts een ge wetensplicht van alle ede'denkende katho'ie- ken, de door de huidige mode in gevaar gebrach te zielenreinheid van ons volk en in het bijzon der van onze jeugd te beschutten, maar ook een eerenplicht de sluwbr rekenende, onbeschaande vorderingen van het nieuwe heidendom bewust tegen te werken. Dan volgen de practische wenken ten aanzien van de kleeding, de conversatie, de sport, het theater en de lectuur, op het te vrije verkeer der jongelieden. Der vrouwen wordt in herinne ring gebracht, dal zelfs werelds gezinde mannen, van oordeel zijn, dat ook de vrouwelijke be- heerschtheid en het schaamtegevoel als wezenlij ke bestanddeelen tn van een warevrouWenschoon- heid geëischt worden, en dat de eeuwige grond wetten der katholieke zedelijkheid meestal met de wetten van -ware aesthetiek samengaan. Tenslotte wordt de verantwoording der biecht vaders, der volksopvoeders en leeraren, der katholieke vereenigingen en vooral der ouders naar voren gebracht. De uitspraken, men kan ook wel zeggen het hulpgeroep, van ernstige mannen van alle richtingen, die zich den laatseten tijd tegen het onzinnige en vernederende der moderne vrou wenmode en van zekere moderne maatschappe lijke „vrijheden" verheffen, bekrachtigen slechts de door ernstige bezorgdheid voor het welzijn •van het volk ingegeven waarschuwingen der bisschoppen in de verschillende landen. Merk waardigerwijze vindt men nog altijd menschen en persorganen, die; al deze vermaningen met leeghoofdige gezegdes meenen te kunnen ont zenuwen. De Spaans<?5e bisschoppen hebben wel gelijk wanneer ze zeggen, dat het menigeen een vreugde is, wanneer het heidendom zich openlijk verbreidt en zijn stempel drukt op het maatschappelijke leven, ook al gaan zonden en heilige volksgoederen daaraan te gronde. 1. K. P. R. Kunst en Letteren. Een ingewikkelde schilderijen kwestie. Een eigenaardige kwestie over 'n paar schil derijen houdt op het oogenblik de gemoederen bezig in de kringen, die erbij zijn betrokken. De zaak is deze B. te Amsterdam kocht van een ander een leenbriefje, recht gevende op twee schilderijen, welke bij de Gemeente lijke Bank van Leening in pand waren gegeven. Bij het leenbriefje was een foto overgelegd, waarop de beide schilderstukken, een Chris- tuskop en een naaktfiguur, de laatste uit de school van Rubens, waren afgebeeld. Alvorens het briefje te koopen, had B. zich aan de Bank van Leening vergewist, dat inderdaad die beide stukken daar beleend waren. Een bevestigend antwoord was ontvangen. B. betaalde 800 voor het briefje en begaf zich opnieuw naar de Bank van Leening om de schilderijen in ontvangst te nemen. Hier werd hem geantwoord, dat de schilderijen zich in het filiaal te Scheveningen bevonden, waar hem twee schilderijen werden ter hand gesteld. De schilderijen waren verpakt en eerst later, bleek hem, dat een der schilderijen niet 't werk was dat op de foto voorkwam, doch een portret, waarvan hem de waaide niet bekend was. B. stelde de directie van de Bank van Lcening hiermede in kennis, en eischte het stuk, dat hem volgens de foto toekwam. Hem werd geantwoord, dat de nummers klopten, dat deze beide stukken de beleende waren. Men gaf hem in overweging, genoegen te nemen met hetgeen hem was ter hand ge steld. Hierin schikte zich B„ die kort daarop het portret, dat hij voor de naaktfiguur in de plaats had ontvangen, van de hand deed. Groot was zijn verwondering, toen een paar maanden later vanwege de Gem. Bank van Leening bij hem de boodschap kwam, dat in derdaad een vergissing had plaats gehad en dat de Bank alsnog ruiling van het portret, dat gebleken was een echte Albert Cuyp te zijn, verlangde. B. zeide, hieraan niet te kunnen voldoen, daar hij immers het portret reeds had verkocht. Kort daarop werd hij bij de politie op het Alexandcrplein in 's-Gravenhage ontboden, waar hem te kennen gegeven werd, dat hij diende te zorgen, dat de Gem. Bank van Leening weer in het bezit van het portret werd gesteld, in de plaats waarvan hij dan de naakt,Lguur zou. ont vangen. Gebleken is nu, dat de Albert Cuyp bij de Bank van Leening in pand was gegeven door iemand, die dit kostbare schilderij tijdelijk in bewaring had van een hier ter stede wonende dame, en dat deze beslist de Albert Cuyp weer in haar bezit wenschte te krijgen. Het gemeentebestuur heeft door tusschenkomst van een advocaat B. doen weten, dat in zijn weigering niet zal worden berust en dat een civiele actie tegen hem zal worden ingesteld. B„ die van meening is dat de gemeente geen recht meer heeft op het schilderij, heeft zijner zijds de zaak in handen gesteld van mr. Boulier. Met belangstelling zal het resultaat van deze actie worden a.gewacht. Gevest, sedert 1894. Kantoor Eerste Tuinsingel no, 19. Intero. Telefoon no. 68184. Inrichten, bijwerken, in orde brengen, eontroleeren en geregeld bijhonden van administration van welken aard ook. Leeraar in Staathuishoudkunde en Statistiek, Boekhouden, Handelstekenen en Handelsrecht. MEUBELTRANSPORTEN FA. Wed. J. KOOYMAN Zitting iederen werkdag van 3 tot 5 uur, lu het Boudsgehonw L. Haven. Telefoon 69109-69110. lTÖJTJjlTJïlTOlTJjJjiTJjiïJïJ-TiTlTlTtrÖÖLfCC BIJKANTOOR SCHIEDAM. Korte Kerkstraat, Telefoon 68077. 17 ir 17 17 17 ir ARCHITECT ter i-171717171717171717171717171717171717171717171717 BIJKANTOOR SCHIEDAM NATIONALE EN INTERNATIONALE 6ERGPLA ATS VOO» INBOEDELS SCHIEDAM SINGEL 6 TS. 63146 co SAFE DEPOSIT. lT 7' KORTE HAVEN 38 SCHIEDAM, TEL. 68555 71 17 1' I IT

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1926 | | pagina 6