NEDERLANDSCHE NATIONALE BEDEVAART NAAR ROME. r Tweede Blad DE AUDIËNTIE BIJ Z. H. DEN PAUS. Dinsdag 30 April 1929 Pagina 1 f SOLIDARISME. PONTIFICAAL JAARGETIJDE EEN TOESPRAAK VAN MGR. H. VAN DE WETERING TOT Z. H. DEN PAUS. Z. H. SPREEKT DE PELGRIMS OP HARTELIJKE WIJZE TOE DE PELGRIMS IN HET VATIC AAN. EEN. ENTHOUSIASTE STEMMING. DE AUDIËNTIE BIJ Z. II. DEN PAUS. HET PAUSELIJK GEZANTSCHAP HET GOUDEN PRIESTERFEEST VAN DEN PAUS DE EERSTE STEEN VOOR HET t ALTAAR IN DE SAN CARLO DE K. R. O. OFFICIEEL HOFBERICHT PRINSES JULIANA Do parlementsredacteur van „Het Volk", kwam verleden week voor den dag met gedachten over Christendom en socialisme, ontleend aan een boekje waarvan de in* houd al vijf en twintig jaar geleden weer legd werd door mgr. Aengenent, toen deze Eog leeraar op het klein-seminarie was. Dezelfde schrijver heeft nu een ander boek ta pakken; hij las een opstel over „Soli- éarisme of dé Grondslagen der Volkshuis houdkunde" van pater Heinrich Pesch S.J., fele, zooais men weet, een wezenlijke veran dering cisclit van de innerlijke inrichting Cvr vólkshuishouding waarin aan den ar beider de hem toekomende plaats moet be zorgd bij de voortbrenging en de verdee ling der goederen. Het is er ver af, dat liet ideaal van pa ter Pesch verwerkelijkt is. In de wereld waarin wij leven, is de arbeider dikwijls middel en geen doel van de voortbrenging; zijn eerste rechten worden vaak bestreden en vertreden. Wij weten zeer goed, dat dit zoo is; er is niemand onder ons, die daar geen eind aan zou willen maken. Het ideaal van een solidaire samenwerking tusschen arbeiders en patroons is er nog lang niet. Maar, nu komt de parlementsredacteur van „Het Volk" ons verwijten, dat het onze schuld is, dat. dit solidarisme nog niet verwezenlijkt is. Alsof men dergelijke idealen in tien jaar kont en klaar tot werkelijkheid maakt. Heeft de S. D. A. P. in de dertig jaar van haar bestaan soms al haar idealen kunnen verwerkelijken? Zij had niets kunnen verwerkelijken zonder de hulp van andere partijen. Alle idealen, die katholieken verwerke lijkt zouden willen zien, zijn nog niet ver vuld. Voor „Het Volk" is de zaak zeer eenvou dig: „als de Katholieke Staatspartij dat met ons krachtig had geëischt." Ja, dan waren er drie dingen mogelijk geweest: onze partij zou uit elkaar zijn ge sprongen; de eischen zouden toch niet zijn verwerkelijkt; of zij zouden wèl zijn ver werkelijkt en de socialisten zouden hard hebben beweerd, dat zij 't hadden gedaan Als wij „Het Volk" moge gelooven, schijnt hot blad voor de theorie van Pesch wel iets te voelen; het zegt er niet bij, dat Pesch zijn theorie alleen te verwerkelijken acht hij meinschen, die, in onderwerping aan Gods' wil, zelf ook van goeden wil zijn. Waar het een en het andere ontbreekt, is alleen klassenstrijd mogelijk. Wij weten zeer goed, dat er katholieke werkgevers zijn bij wie den goeden wil ontbreekt. Waar schijnlijk, omdat zij niet inzien, wat God eigenlijk van bezitters eischt. Dit is echter niet een gevolg van hun geloof maar van hun onwetendheid en van de sfeer, waarin zij, dank zij een eeuwenoude theorie, door de - Kerk veroordeeld, hebben geleefd.' Solidarisme en solidariteit zijn natuurlijke vruchten van goed-begrepen naastenliefde en naastenliefde is een Christelijke deugd en geen socialistische. Het moge dan waar zijn, dat meer dan één katholieke werkge ver deze deugd niet altijd in den hoogsten graad beoefent, ja, haar meermalen schendt Wordt daardoor de onjuistheid van het be ginsel zelf bewezen? Of kan men er alleen uit aantoonen, dat oude dwalingen nu eenmaal niet gauw worden uitgeroeid? De zaak is voor „Het Volk" duidelijk: er kan geen samenwerking tusschen de klas sen bestaan; er moet klassenstrijd wezen. Wij zijn nu eenmaal van ander gevoelen; sterker, wij hebben op dit punt een andere overtuiging. Klassenstrijd is voor ons anti-christelijk; een maatschappij zonder klassen of standen, een samenleving, waarin alle menschen in al les gelijk zullen zijn, is een utopie. Zij strijdt met de mensohelijke natuur. Ons ideaal is: samenwerking tusschen - alle menschen, omdat allen elkander noo- dig hebben, niet alleen om op aarde te le ven rnaar, in zekeren zin, ook om in den hemel te komen. De socialist houdt geen rekening met den hemel; voor hem schijnt de politiek wel zoovee! als de Voorzienigheid te zijn. Daarom juist vreezen wij die politiek zoo veel te meer; wij vreezen haar, zelfs als zij stoffelijke geschenken brengt. Daar zit de heele knoop van het verschil tusschen socialisten en katholieken en alle kunstmatige opwinding over „klassenstrijd" die onder katholieken zou „woeden", zal ons er nooit toe verleiden waan en waar heid zoo te vermengen, dat wij, uit het bestaan van maatschappelijke conflicten tusschen katholieken, een blij venden, nog wü noodzakelijken strijd zullen gaan maken. Integendeel: solidarisme blijft onze leus en vredelievende samenwerking va.n alle sta.nden ons ideaal. Voor de zielerust van Mgr. A. J. Gallier Gistermorgen had in de Kalhedrale Kerk te Haarlem bet Pontificaal jaargetijde plaats voor do zielerust van Z. D. H. Mgr. A. J. Cal- lier, Bisschop van Haarlem, die Zondag een jaar geleden overleed. De H. Mis van» Requiem werd opgedragen door Z. D. H. Mgr. J. D. J. Aengenent, Bis schop van Haarlem. Het geheel Kathedraal Kapittel was bij de plechtigheden tegenwoordig en had plaats ge nomen in de Kanunnikenbanlcen. Men seint ons uit Rome d.d. 29 April: Het is moeilijk, om alle indrukken te ver werken, die een verblijf van acht dagen don pelgrim naar Rome verschaft. Zelfs de kerken, die bijzondere aandacht vragen, zijn hier tal rijk en ze behooren in een Rome-reis betrok ken te worden. Maar de kans is zeer groot, dat door het overstelpend vele en interessante, dat men "ziet de herinneringen door elkaar zuiien loopen. Hedenmorgen zou eerst een autotocht naar Tivoli worden ondernomen, doch op het laatste moment werd deze afgelast en een tocht ondernomen naar de historische kerk van St. Clemens, waarin de groei van het Christendom zoo duidelijk weerspiegeld is en waar de in richting van de kerk uit de eerste Christen tijden wellicht het zuiverst i3 bewaard. Een be zoek werd ook gebracht aan de rotonde van St. Stephanus, waar de geschiedenis der vervol gingen uit de eerste Christeneeuvven langs de wanden is geschilderd. Een kort bezoek werd gebracht aan de Mamertijnsche gevangenis, het Forum, den tempel van Vesta en aan de kerk van St. Maria in Cosmedin daartegenover. Het laatst aan de beurt was de kerk van St. Sabina, waarna het om reden van tijd en van ver moeidheid noodig was de verschillende tioiels weer op te zoeken. Hedenmiddag werd vrij gegeven en de di verse winkeis voeren daarbij wèl. Tegen vijf uur kwamen de auto's voor om de reizigers te halen voor de Pauselijke audiën tie. Te voren werd natuurlijk de gebruikelijke groepsfoto genomen van alle deelnemers, waar bij behalve Mgr. v. d. Wetering en Mgr. Diepen ook Mgr. Smit eu Mgr. Eras zich gevoegd hadden. Daarna begaven allen zich naar het Vaticaan. Tegelijkertijd werd ook audiëntie verleend aan de pelgrims, die met pastoor Offermans naar Rome gekomen zijn. Nadat de nationale bedevaart in de eerste en de groep-Offermans in de aangrenzende zaai hadden plaats genomen, bega? het comité van de bedevaart en het bestuur van Rotala Neer landica zich naar de paramentenzaal, waar zich reeds de Bisschoppen bevonden. Een gejuich steeg op toen ook twee Nederlandsche zouaven, de heer Louwers uit Amsterdam met het Men- tanakruis getooid en de heer Royakkers uit Helmond in de paramentenzaal werden uitge nood igd. In het midden van deze zaal stond de eerete steen, van het Nederlandsch .college, die Donderdag gelegd zal worden. Eveneens was daar aanwezig een album van het Apostolaat des Gebeds, dat den Paus door Mgr. v. d. Wetering werd aangeboden. Deze Broederschap, dio op groote schaal de vereering van bet Goddelijk Hart bevordert, heeft in niet minder dan 175 talen prentjes laten drukken. Van al deze is een exemplaar in het album aanwezig. Het is uitgevoerd in folio met wit perkamenten band. Toen Z. H. de Paus de paramentenzaal nfn- nentrad, voorafgegaan door de Palatijnscne edelwacht en geëscorteerd door de Nederland sche kamerheeren Ernest Laane en Heijmoijer, werd Z. H. begroe't door onze Bisschoppen en werd Z. H. het bovengenoemde album aange boden. Vervolgens werden alle comitéleden tot den handkus toegelaten en meerderen aan den Paus voorgesteld. Toen Z. H. bij de twee zouaven gekomen was, informeerde hij belangstellend naar hun naam en leeftijd en legde hun zegenend de hand op het hoofd. Daarna zegende de Paus den eers'en steen van het Nederlandsch college en gaf Mgr. v. d. Wetering een medaille in étui, welke In den steen zal worden ingemetseld, neütrad werd Hij onder daverende toejuichin gen ontvangen en nadat allen tot den handkus waren toegelaten vereenigden allen zich voor den Pauselijken troon, waarop Z. H. zich neder zette. Rechts van hem stonden de maestro di camera Mgr. Caccea, Mgr. v. d. Wetering en Mgr. Eras, links van hem Mgr. Venini, kamer heer des Pausen, Mgr. Diepen, Mgr. Smit en daarnaast de comitéleden van de bodevaart. Mgr. v. d. Wetering hield toen in het Fransob de volgende rede: Rede van Mgr. H. v. d. Wetering. H. Vader. Te midden der talrijke scharen, welke dit jaar uit alle deelen der wereld naar de Hoofdstad der Christenheid stroomen, hebben de Katho lieken van Nederland het zich tot een gods- dienstigen plicht gerekend zich bij deze aan te sluiten om ook getuigenis af te leggen van den diepen eerbied en de vurige kinderlijke liefde, welke hen aan de verheven Persoon van Uwe Heiligheid verbinden. Inderdaad, II. Vader, ik aarzel niet te ver klaren, dat ik de tolk ben van hun innigste overtuiging, als ik Uwe Heiligheid verzeker, dat allo Katholieken van Nederland in volle overeenstemming met hun herders, zich door drongen voelen van de levendigste vreugde bi) gelegenheid van de twee heerlijke gebeurtenis sen welke de wereld ontroerd hebben: Uw gou den priesterjubilé en de gelukkige schikkingen, welke ten doel hadden de Romeinschë kwestie op te lossen. Naar aanleiding van deze zoo belangrijke gebeurtenissen hebben wij' ons gedrongen ge voeld naar bier te komen om aan de voeten van Uwe Heiligheid neer te leggen de verzeke ring van onze kinderlijk-eerbiedige gevoelens en om Haar in naam van alle Katholieken van het land van den H. Willibrordus onze beste we/ischen aan te bieden als waarborg van hun kinderlijke liefde. H. Vader, wij danken den goeden God voor de onuitsprekelijke weldaden, waarmede Hij Uwe Heiligheid in do uitoefening Harer heilige functies overladen heeft sinds den dag, welke door de H. Priesterwijding in Haar leven als het keerpunt van Gods wonderbare leiding ge kenmerkt is en wij wenschen Uwe Heiligheid geluk met al het goed, dat Haar priesterlijke ijver gedurende vijftig jaar op de meest ver schillende gebieden van het Christelijk apos tolaat heeft kunnen verrichten. Moge de goede God nog zeer lang Uw voor dé Kerk zoo kost baar leven behouden, opdat Uwe Heiligheid kunne blijven voortgaan met veel heilzame wer ken voort te brengen zoowel voor de eer van God als voor het heil der Kerk en van de ge- heele wereld. Wij danken voorts den Hemelschen Vader, dat Hij Uwe Heiligheid de wijze leiding inge geven heeft, welke tot de oplossing van ten crisis geleid heeft, waarvan de gevolgen, tot levendige droefheid van Uw Vaderhart en van al Uw kinderen, zich ernstig deden gevoe'en tot nadeel van de harmonie tusschen Kerk en Staat en vooral ten nadeele van de onafhan kelijkheid van Uw geestelijke souvereinitelt. Wij bieden Uw Heiligheid onze oprechte ge- lukwenschen aan bij de gunstige beëindiging van dezen noodiottigen toestanden wij smee- ken den Heer, dat Deze U de blijde voldoening schenke de herstelde harmonie te zien ver eeuwigen en er heilzame gevolgen van waar te nemen in het godsdienstig leven der geheele samenleving. H. Vader. Evenals de Nederlandsche Katho lieken, eenige dagen geleden te Utrecht onder leiding van hun Bisschoppen vereenigd, in tegenwoordigheid van Zijn Excellentie den Apostolischen Internuntius, getuigenis van hun kinderlijke gevoelens jegens Uw Persoon heb ben afgelegd, zoo durf ik nu voor den troon van Uw Heiligheid verzekeren, dat zij steeds zal mogen rekenen op hun aanhankelijkheid en hun onwankelbaar geloof. Wij zullen bereid zijn om steeds Uw wijze voorschriften op te volgen, ons steeds onvoor waardelijk naar Uw raadgevingen en leiding te schikken en met geheel ons hart de belang stelling te beantwoorden, welke Uw Vaderlijk welwillendheid steeds voor onze instellingen getoond heeft. Ik zou in mijn plicht tekort schieten, In dien ik Uwe Heiligheid niet bedankte voor die geheel bijzondere sympathie, welke Zij voor ons vaderland, vooral inverband met de hoo- gere studiën, getoond heeft. Is het niet waar, dat onze Katholieke Universiteit te Nijmegen, welke onlangs zoo heerlijk haar eerste lustrum gevierd heeft, van baar stichting af het voor werp van Uw Vaderlijke welwillendheid ge weest is En als, in de schaduw zelf van den Apostoli schen Stoel, binnenkort een centrum van boo- gere studies voor de Nederlandsche priesters door de stichting van een College zal verrijzen, zal dit kunnen geschieden dank zij Uw aan moedigingen, maar vooral dank zij Uw edel moedigheid. Ter eeuwige herinnering aan het groote aan deel, dat Uwe Heiligheid in deze stichting ge had heeft, hebben wij gemeend het nieuwe in stituut onder den uaain van Uw verheven per soon te moeten plaatsen. Mogen dan de studenten, in afwachting, dat het onderscheidingsteeken van hun kleeding als een embleem vastgesteld zij-, zich allen, in de oogen der geheele wereld, onderscheiden door de uitstraling van hun wetenschap, door de schittering van hun godsvrucht, maar vooral door hun toegewijde liefde voor den Plaatsver vanger van Jesus Christus. Mogeu zij aldus, het hooge Beschermheer schap waardig, ais de leerlingen, die aan het College Pius XI verbonden zijn, herkend kun nen worden. Toespraak van Z. H. den Pans. Toen het applaus op deze rede verstomd was sprak Zijne Heiligheid de Nederlandsche pel grims ongeveer als volgt toe: Met genoegen heb Ik geluisterd naar uw Aartsbisschop, die de welsprekende en harte lijke toik was van deze menigte en Ne ben ge troffen door de sympathieke gevoelens van mijn kinderen uit Holland. Ik heb respect voor alles, wat door u gedaan wordt op sociaal gebied, voor de hoógere studiën en bovenal op gods dienstig gebied en ik hoop, dat gij ook in de toekomst dezelfde kinderlijke liefde en het zelfde vurig geloof zult bewaren en altijd een zelfde aanhankelijkheid zult betoonen jegens de H. Kerk en den Paus. Van alle kanten ont vang ik de gelukwenschen bij- mijn priester jubilé. Ook thans van Holland en die geluk wenschen zijn mij dierbaar. Ik heb niet anders dan woorden van lof over Holland en deze vergadering in tegenwoordig heid van zijn bisschoppen is mij een bewijs van zijn medeleven met den Paus. Bij mijn rondgang onder de pelgrims heb ik de bewijzen ervan gezien hoe dit alles geen schijn maar werkelijkheid is. Weest dan wel kom in deze stad als ieden der groote katho lieke familie, als lieden van geloof, van gods dienstzin, aanhankelijkheid en toewijding jegen3 den plaatsbekleeder van Jesus Christus. Van ganscher harte hopen wij, dat deze pelgrims reis u stichting moge brengen. Moge dit uur er een kostelijke herinnering aan zijn. Wij brengen eer aan Holland voor deze mooie pelgrimage, voor zijn geloof en kinderlijke toe-* wijding jegens mijn persoon en jegens onze Moeder de Heilige Kerkl ik ben tevreden over het brave Holland, over zijn eerbare kieeding, over zijn onderwijs en de opleiding zijner geestelijkheid, over de universiteit van Nijmegen, die onlangs zijn eerste lustrum heeft gevierd. Door de ontwik kelingsgeschiedenis van al deze factoren loopt een gouden ketting, die Holland met Rome ver bindt. Gij toont een levendige belangstelling voor alles wat de kerk betreft en daarom eer aan Holland. Altijd hebt gij geluisterd naar den Paus, wat er ook .gebeurde. Gij zijt hier dan ook als geliefde kinderen in ons huis. Ik wil u hartelijk zegenen met uwe priesters, die voor u werken en uwe bisschoppen die u leiden Gij representeert hier ook degenen, die zijn achtergebleven en daarom zult gij terug gaan met een zegen ook voor hen. Ik zegen ook uwe familieleden, uw kleine kinderen, die uw hoop zijn en een bijzonderen zegen ook voor uwe zieken en ongelukkigen. Bij mijn rondgaan heb ik ook nog een paar oude mannen ontdekt, die zich vrijwillig ter beschikking van den Paus hebben gesteld. Ik zegen hen, u en al mijne dierbare Hollanders. As een toewijs van mijne erkentelijkheid stel ik ér prijs op een souvenir aan mijn priester- jutoiïé voor u persoonlijk aan uw Aartsbisschop te overhandigen. Een geweldig appiaus brak los na deze woor den. De rede van den Paus was meermalen door luide juichkreten onderbroken en na den pau selijken zegen klonk een herhaald hoerageroep en de kreet „leve de Paus", tótdat onder het in Den Haag BESTAAT MORGEN HONDERD JAAR De eerste, in 1584 door Paus Gregorius XIII voor Noord-Europa opgerichte nuntiatuur in Keulen, moest tevens voor de belangen van den Katholieken godsdienst in de Nederlanden zor gen. Deze Keulsche nuntiatuur, werkte krachtig mee tot de instandhouding van het Katholicisme in Noord-Nederland. De pauselijke gezanten te Keulen oefenden van 1G86 tot 1721 geestelijk toezicht uit over ons land, waar zich geen bisdommen meer bevonden. Van 1721 tot 1794 waren de nuntii te Brus sel onder-overste van de, nog altijd ongeorgani seerde, zonder bisschoppen levende Nederland sche Katholieken. Z. Exc. Mgr. L. Schioppa Toen de Nuntiatuur te Brussel in 1794 opge heven werd, werd Mg*. Luigi Ciamberlani tot onder-overste (niet tot internutius) der Katho lieken in Nederland benoemd. Onder de moei lijkste omstandigheden heeft hij dit ambt be kleed gedurende bijna 35 jaren. Van 1806 1810 verbleef hij te Amsterdam. Tijdens de in lijving van ons land bij Frankrijk, vertoefde hij in Duitschland. Sedert 1815 had hij zich metterwoon in Miiuster gevestigd van waar hij, door tusschenkomst der aartspriesters, de Nederlandsche Katholieken bestuurde. Het was tijdens zijn bestuur dat naar Oost- en Wesit-Indië weer missionarissen gezonden werden, in 1808 naar Java, in 1817 naar Suri name, waar weldra apostolische prefecturen werdeu opgericht. Pogingen om het bisschoppelijk bestuur te herstellen •Onder het bestuur van Mgr. Ciamberlani waren meerdere pogingen aangewend om het bestuur der Katholieke Kerk in deze gewes ten op normale wijze te regelen, vooral omdat de staatsregelingen van 1798, 1801, 1805 zich niet daartegen verzetten. Onder koning Lode- wijk Napoleon kwam zelfs het ontwerp van een nieuwe kerkregeling tot stand, maar het aftreden van den koning verhinderde de uit- vertrekken van Z. H. eem enthousiast „Aan U, Koning der eeuwen" door de zalen van het Vaticaan klonk. Hierna gingen allen hoogst voldaan en be geesterd weer uit het Vaticaan weg. De audiëntie had ruim een uur geduurd. Bij Mgr. Eras op bezoek. Zaterdagavond waren Mgr. v. d. Wetering, Mgr. Diepen, Mgr. Smit eu Mgr. Heijien de gasten van Mgr. A. B. Eras. Baron van Wijnbergen bij Mussolini. Mr. A. Baron van Wijnbergen heeft een invi tatie van Mussolini ontvangen, om hem een bezoek te brengen. Particuliere audiënties bij Z. II. den Paus. Men seint ons uit Rome d.d. heden: Hedenmorgen om half elf is Z. D. H. de Aarts bisschop Mgr. H. v. d. Wetering in particuliere audiëntie bij Z. H. dein Paus ontvangen. Om elf uur had Z. D. H. de Bisschop van 's-Hertogen- bosch Mgr. A. F. Diepen een particuliere audiën tie bij Z. H. Beiden boden den Paus aan de op brengst van de collecte voor het Pausfeest in hun bisdom. De Aartsbisschop stelde Monseig neur dr. G. Bauduin, Vicaris-Generaal van het Bisdom Roermond voor, die de opbrengst van de collecte van het bisdom Roermond aanbood. Het gebouw van de nuntiatuur te 's Hage voering; eveneens had 'n ander ontwerp.orga nisatie van een door Napoleon ingestelde com missie geen resultaat door den ondergang der keizerlijke regeering in 1813. Toen in 1815 ook een Nederlandsch gezantschap bij den H. Stoel gevestigd werd, knoopte do Nederlandsche Re geering te Rome onderhandelingen aan over het sluiten van een Concordaat, waarbij dan de kerkelijke hiërarchie zou geregeld worden. Pius VII benoemde in 1815 Mgr. Ciamberlani tot buitengewoon gezant bij het Hof der Neder landen, maar de Nederlandsche Regeering wilde hem als zoodanig niet toelaten. Overdreven eischen van Willem I Willem I erkende in 1823 Mgr. Nasalli ala pauselijk gezant. Maar, de te Rome gevoerde onderhandelingen wilden niet vlotten, vooral omdat Willem I de benoeming der bisschop pen voor zich opeischte en de opleiding der geestelijkheid aan zich trok, wat Rome niet wilde en niet kon toestaan aan een protes- tantschen vorst. In 1826 knoopte de Nederlandsche Regeering weer onderhandelingen aan met den Paus, en zond daartoe als gevolgaehtigd ambassadeur graaf de Visscher de Celles naar Rome. Dit maal gelukte het, tot een gunstig resultaat te geraken: 18 Juni 1827 werd een concordaat gesloten en door de bulle' van 17 Augustus 1827 zou de normale toestand op kerkelijk ge bied in ons land weer worden hersteld; twee bisschoppelijke zetels zouden worden opgericht te 's Bosch en te Amsterdam en deze zouden onderhoorig zijn aan het aartsbisdom Mechelen, dat toen nog bij Nederland behoorde, daar België zich pas in 1830 afscheidde. Tot regeling van de uitvoering van dit con cordaat zond de Paus op verlangen van Willem I In „vertrouwelijke zending" Mgr. Capaccini, die reeds in Rome met de Celles aan de onder handelingen over het Concordaat had deelge nomen en dus van alles op de hoogte was. De koning vraagt den Pauselijken gezant Koning Willem I wilde gaarne de „vertrou welijke zending" van Mgr. Capaccini in een „diplomatieke" veranderd zien. Pius VIII be noemde Capaccini daarop tot internuntius en gaf hem een „diplomatieke zending". In zijn hoedanigheid van Internuntius, ver tegenwoordiger van Zijne Heiligheid bij het Nederlandsche Hof, werd Mgr. Capaccini op 1 Mei 1829, te 3 uur 's namiddags, door Willem I in plechtige audiëntie ontvangen, met al de eerbewijzen aan gezanten van vreemde mogend heden verschuldigd, om zijn geloofsbrieven aan den Koning te overhandigen. 1 Mei 1829 is dus de stichtingsdatum van het pauselijk gezantschap in Den Haag. Kardinaal Locatelli heeft hedenochtend den eersten steen ingeweid voor het altaar in de basiliek van San Carlo aan het Corso, dat da Paus als internationaal geschenk zal ontvangen Een groote vermeerdering van het ledental Naar wij van den IC R. O. vernamen is het ledental van dezen Omroep tusschen Zaterdag namiddag 8 uur en Zondagmiddag 5 uur met ongeveer tienduizend vermeerderd. De buitenlandsche reis van de Koningin en den Prins II. H. de Koningin en Z. IC H. de Prins stel len zich voor Donderdag 2 Mei naar Zwitser land te vertrekken voor het gebruikelijke ver blijf van eenige weken in het buitenland. De Prinses zal zich aan haar studies te Lei den blijven wijden en de vrije dagen op het einde der week bij II. M. de Koningin-Moeder doorbrengen. Heden herdacht H. IC. H. Prinses Juliana liaar 20sten verjaardag. Van de openbare gebouwen en van vele par ticuliere huizen woei de nationale driekleur. REEDS TWEE R. K. VOLKSPARTIJEN- Te Tilburg is naast de „oude" R. K. Volks partij (Arts) een tweede R. K. Volkspartij op gericht. Zij zal ook aan de a.s. Kamerverkie zingen d-eelnemen. Hare candidaten zullen zijn de heeren J. van Nunen en P. Vuerlings. D.). J

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1929 | | pagina 5