DE LOTING VOOR DEN DIENSTPLICHT.
■t K j 1 .- 3 'V- -- ~:X. ,-•
MAANDAG 27 MEI 1929 EERSTE BLADPAGINA 2
AGENDA
KUNST-AGENPA
HOE HET NIEUWE STELSEL WERKT
t v i
PRACTJSCHE REDENEN LEIDDEN TOT HET SYSTEEM, DAT VERSTREKKENDE
GEVOLGEN HEEFT
t m m m .s.- m «c
fa maatschappij, dia door yele rampen werd
izodht ei kan yele ziekten leed. Maar Europa
»t toch dat op den stoel ran Petrus da Ge-
teesheer der Ziele gezeten ytaa Doch nu werd
Eèt godsl as terende woord ran Voltaire overge
nomen: „Ecrazez 1'infame" en daarmede 'werd
'de heilzame werking der Kerk in de wereld van
den nieuwen tijd gestuit. Tegen deze godslas
tering van het Pontificaat van Leo XIII ge
richt. Toen de zachtmoedige Pius IX. die door
de omstandigheden gedwongen een man van
strijd is geweest, stierf, was de invloed van
het Pausschap op de getrouwe kinderen der
Katholieke Kerk groot als zelden in de wereld
geschiedenis. Maar dit juist was voor de vij
anden der Kerk een voorwerp van haat. Pius,
die tijdens zijn leven gekend heeft de eenzaam-
heid en verlatenheid, welke het deel is van
hem die in een moeilijken tijd en op een Imo
gen post tegenover de machthebbers zijn har
den plicht heeft te doen, heeft omver te halen,
stierf verlaten door alle grootmachten der we
reld. In Zijn Syllabus had hij gestreden tegen
het veelkoppige liberalisme, tegen de emanci
patie uit alle goddelijk en mensehelijk gezag.
Tegen Bismarck in Duitschland en de loge in
Frankrijk had hij de rechten van Kerk en Paus
schap verdedigd. Dat vergaf men hem niet.
Daarom werd hij na zijn dood nog gehoond
als een Paus, die het Pausschap had begraven.
Toen Leo kwam kon hij voortbouwen op bet
werk van Plus.
Na de veroordeeling der dwaling kon Leo
pogen de dwalenden met de Kerk te verzoenen.
De eenheid van allen
•Ut omnes unum sint. De eenheid van allen,
menschen, klassen, volken, dn de eenheid vau
Christus Stond Leo klaar voor óogen als
het ideaal, dat Hij te dienen had. Hij wilde
peilen in 's menschen hart en in de strevin
gen van, zijn tijd, wat daarin goed en van
nature christelijk was en als vredebrenger
wilde bij voor de naar omhoog strevende
menschen uitstippelen de vele wegen, dia
naar Rome leiden.
In deze verzoenende en vredebrengende
politiek betrok Leo niet alleen de verhoudin
gen der Kerk met de hoofden van staat.
Ook hun stak hij de verzoenende hand toe,
doch hun niet alleen. De Staat is de maat
schappij niet. Leo wilde direct inwerken op
de volken en de leiders der volksklassen en
aldus hernieuwen geheel de samenleving, het
welk noodzakelijk zijn terugslag zal geven
aan de inrichting van den staat. Als de
leidende klassen weer inzien de heilzame wer
king der Kerk voor vooruitgang en bescha
ving en de volksmassa haar bonte en rijke
leven weer innig verbindt aan bet leven der
Kerk, dan kan het niet uitblijven, of Europa
xicbt zich tot God, ordent zich opnieuw en
gaat een nieuwen tijd tegemoet. Hadden de
grootmachten onder Pins zich van Rome
afgekeerd, Leo hoopte, dat het hem gegeven
mocht zijn dezen den weg naar Home opnieuw
te loeren kennen. Beter dan het gros van
zijn tijdgenooten begreep Leo, dat ;r in de
lfte eeuw een nieuwe grootmacht was op
gestaan, een macht, die kon zijn tot op
standing of tot val van heel de samenleving.
Leo onderschatte de ontzettende kracht der
arbeiderswereld niet. Van het internationale
leger van industrie-arbeid ere zou voor een
voornaam deel de toekomst der Kerk in
Europa afbangen. Dit legeT echter dreigde
weg ce zinken in bet brutale atheïstische
materialisme, gelijk een halve eeuw vroeger
de door de Revolutie opgekomen en rijk-
geworden burgerij de liberale bourgeoisie in
abheteme en materialisme weggezonken was.
Het liberalisme immers had den menscli
to: toel verklaard en het individu toegestaan
los van eiken band zij 11 eigenbelang te
dienen. Het socialisme wilde de knellende
boeien van bet liberalisme verbreken, maar
ook dit zocht in de stof die bestemming van
den mensch, en maakte het individu tot
eeu slachtoffer van de gemeenschap.
Waar bleef zoowel bij de eene als bij de
andere theorie de ziel des menschen, ge
schapen voor God, waar bleef het geestelijke
leven, dat zich boven de stof verheft, waar
bleef de broederschap der menschen, kinde
ren van éón Vader en verlosten van ëén
Middelaar?
Waar bleef de erkenning vatl natuurlijke
en goddelijke rechten tegenover de over.
macht van rijkdommen, of de overmacht van
het getal?
•Waar bleef de itandhaving van de menscbe-
lijke waardigheid, zooals het christendom
deze altijd had verstaan?
Gelijk in het begin der 19e eeuw de wijs
begeerte van Rousseau de geesten der libe
rale bourgeoisie vergiftigde, zoo werden de
zielen der arbeiders in het midden dier eeuw
misleid door de atheïstische en materialisti
sche wijsbegeerte van Karl Marx. Het libera
lisme verbande de zedelijke krachten uit do
samenleving en wilde de gemeenschap van
menschen persen in bet keurslijf van oecono
mische wetten. Het vereenzelvigde opeen
stapeling van rijkdommen met vooruitgang,
beschaving, nienschemgelnk. De naties, waar
heen het goud vloeide werden de gelukkige
ten beschaafde genoemd, zij heetten de wel
varende landen; de volleen, die van oeconomi.
sche voordeelen minder wisten te profiteerem
Werden als achterlijk gescholden en natuurlijk
waren deze Katholiek
Het socialisme
blaar Marx, die wel op do rijkdommen
Wist af te geven, maakte het niet beter. Ook
hij zag in de materieele rijkdommen het
eenig begeeremswaardige goed. En met voor-
bijzien, ja met miskenning van al wat boven-
aardsch is in den mensch, hield hij aan de
volksmassa, de onterfden, de materieele rijk
dommen als het eenig begeerenswaardige ter
.verovering voor. Mocht er In het Franscha
feoclal i me nog ietwat idealisme zijn, sprak
het Fransche socialisme aanvankelijk noe
van rechtvaardigheid en liefde, het plat
materialistische socialisme van den Duitschor
won het in alle landen. En Marx zag het
eenig hegeerenswaardig goed in de stof, de
mutygheidswaarde der dingen, welke men den
arbeider ontstal. En welk perspectief
.lopende hij?
Hij opende geen ander perspectief dan
een rustelooze strijd op leven en dood tus-
Belien de klasse der' bezitters en de klasse der
onterfden. En als de bezitters zijn onterfd
ten de onterfden bezitters zijn geworden,
Wat is er dan aan menschengeluk bereikt?
De mensch Immens leeft niet van hrood
alleen en wat baat het hem al wint hij
igansch de wereld, als hij zijn ziel verliest
pn zijn leven niet richt op God?
Nq dertien jaren van. studie en na ziclï
yeelvuldig met detailkwesties te hebben bezig
gehouden, besloot Leo openlijk tot de wereld
te spreken over het vraagstuk, dat geesten
én harten verdeelde en helaas maar al te veel
tegen de Kerk werd uitgespeeld.
.Waarom zoo'a lange voorbereiding? Ach,
hoeveel misverstand beerschte er toen! Toen
de groote Kardinaal Manning zich duchtig
had gemoeid In de staking der dokwerkers,
zeide een welmeenende raadgever tot hem:"
Eminentie, wat gij daar hebt gedaan is
socialisme.
En Manning anwtoordde: ik weet niet, of
dit socialisme is voor u, maar mij is het
christendom.
De groote leermeester van Leo, Mgr. von
Kottier, Bisschop van Mainz, verging het
niet beter. Wij moeten ons daarover niet
verwonderen. De sociale kwestie is uiterst
moeilijk en gecompliceerd. Er zijn helaas
priesters geweest, die goed zijn begonnen,
maar over deze kwestie zijn gestruikeld.
Hoe betreurenswaardig ook, dat goedbedoelde
pogingen van idealistische naturen in opstand
en ongehoorzaamheid zijn geëindigd, het
groote gevaar school toen en schuilt ook
nu toch ergens anders.
Onrechtvaardige verwijten
Het groote gevaar zit hierin, dat men niet
ophoudt de sociale kwestie, waarvoor de
massa zich en terecht wapm maakt en heet
loopt, aangrijpt om naar de Kerk te slaan.
Helaas, hier ligt de weg vatn den afval voor
duizenden. Men is er in geslaagd de Kerk,
de Moeder der beschaving van alle Euro-
peesche landen voor te stellen als de vijandin
van beschaving en vooruitgang. Hiermede
worden onze jonge arbeiders in alle mogelijke
toonaarden op de fabrieken bewerkt. Dit
oude en afgezaagde liedje zingt eindeloos de
anti-godsdienstige pers. En elke klasse zingt
dit liedje op haar éigen wijze. Anders wordt
het gezongen in de gehoorzalen der universi
teiten en anders achter de schaafbank en
achter het weefgetouw.
Achter de machine heet het dat de Kerk
ls de verdedigster van de kapitalistische
maatschappij, of nog platter van de brand
kast. De liberalistische staatsregeeringen van
misschien alle landen van Europa, waaraan
de Kerk part noch deel heeft, ja waaraan
de Kerk ontzettend veel te lijden heeft, waar.
voor Zij geen enkele verantwoordelijkheid
aanvaardt, die met Haar wezen geheel en
al In strijd zijn en waartegen zij nu reeds
een eeuw haar stem heeft verheven, worden
voorgesteld als de wrange vruchten van het
christendom. De fouten en zonde® en mis
daden van een onchristelijke maatschappij, die
met de Kerk heeft gebroken en zich stelsel
matig tegen den invloed der Kerk verzet,
worden aan de H. Kerk verweten. Öf om
het duidelijker te zeggen: waarom heeft de
Paus den oorlog niet voorkomen? Met zulke
verwijten wordt er naar de Kerk geslagen.
Waarom is er zooveel ellende in het christe
lijk Europa? Met deze aanklacht tracht men
de Kerk bij de massa in discrediet te brengeu.
En ik vraag u, waar is ln Europa een christe
lijk, 'n katholiek ingerichte Staat? Heel de 19e
eeuw is het liberalisme oppermachtig geweest
en het heeft niet gerust vooraleer het de
Kerk had uitgebannen uit het openbars leven.
I3 de Kerk wier invloed men angstvallig heeft
geweerd nu goed genoeg om de klappen te
krijgen voor alles, wat er misgaat, in Erna.
Als een katholiek onkatholieke daden stolt
of onkatholieke stellingen verdedigt, dadelijk
staat de vijand klaar om dit uit te spelen le
gen de Kerk, om den invloed der Kerk op de
volksmassa te breken.
Kardinaal Rampolla, de vertrouweling van
Leo XIII tot het staatssecretariaat geroepen
koos tot richtsnoer van zijn daden deze stel
ling: „ik zal niet toelaten, dat politieke wer
kelijkheden, die nu eenmaal een feit zijn en
wel eens lang kunnen duren, aan de massa
worden voorgesteld als de noodzakelijke in-
ca|rnatie van anti-chiristelijke ideeën, als
vruchten van anti-ehristelijke wijsbegeerte
Hoeveel kwaad heeft het aan de Kerk ge
daan, dat de republiek in Frankrijk aan de
massa werd werd voorgesteld als een zaak der
vrijmetselarij. En waarom hebben de katholie
ken daar niet geluisterd naar Leo, die lien
smeekte de republiek te willen erkennen? Hoe
gaarne werd het voorgesteld, alsof de saani-
hoorigheid der Duitsche landen bedreigd
werd door den onfeilbaren Paus? Al wat het
volk lief geworden is, tracht men voor te
stellen ails vruchten van een aan de Kerk
vijandigen geest, vruchten van een nieuwe,
anti-kerkelijke beschaving. Dat mogen wij
niet toelaten, zegt Rampolla. In dezelfde lijn
ligt het, wat Leo deed, toen hij het opnam
voor de verdrukte arbeidende klasse.
Hun zaak werd voorgesteld als een inbreuk
op de gezagsleer der Kerk. Hun rechtmatige
streving naar verheffing werd uitgekreten als
revolutie en opstand. Neen, dat kon Leo niet
toelaten. En publiek nam Hij het voor de ar
beiders op tegen de afgoden van zijn tijd, li.
beraiisme en socialisme. Den heilzamen in.
Vloed der Kerk niet alleen op het zieleleven,
maar op geheel de maatschappij, stelt Leo dui
delijk in het licht. Vrede van klassen en volken
zal ex zijn, als de gemeenschap der menschen
weer terugkeert tot het Rijk Gods op aarde.
Noch de Kerk alleen, noch de Staat alleen zal
de sociale kwestie oplossen. Deze taak ls wegge-
gelegdaan de maatschappij onder leiding van
het gezag van Kerk en Staat. Naast de Kerk
en naast den Staat hebben arbeiders en patroons
hun taak, die de Kerk hun wil leeren, terwijl
Zij tevens de zielen der menschen naar elkaar
zal heenneigen en in de werken der liefde zal
laten zien aan geheel de wereld, dat
het evangelie der liefde
door Haar gepredikt wordt
"VVij moeten op verovering uit. Tot nu toe
is al te veel door socialisten tot kat.li. arbei
ders gezegd: „komt bij ons".
Laten de katholieke arbeiders nu tot de
socialisten zeggen: komt gij tot de Kerk".
Leert de Kerk kennen zooals Zij is en verheft
u boven de lasteringen, waarmede Zij wordt
bestreden. Een nieuwe en betere samenleving
moet er komen. Maar de menscli leeft niet
van brood alleen. Gij allen hebt in uw ziel
de drang naar het eeuwige en volmaakte ge
luk, het verlangen naar den oneindige en
Eeuwige met heimwee naar God. De ICerk
waarin de Christus leeft, wijst den weg naar
een vernieuwde samenleving en Zij stilt den
honger naar God, in zoover het ons gegeven
is op aarde dezen honger te stillen. En gij
katholieke arbeiders, heiligt u zelf en weest
apostelen. Gaat tot de hongerigen en dorstigen.
Brengt hen, die geestelijk arm zijn, tot Chris
tus opdat Zij van Hem om niiet ontvangen, het
den R. K. Volksbond ten einde.
zuivere goud der Godsliefde, het Witte kleed
detr gerechtigheid en zalf voor zijn blinde
oogen.
Want alleen hij die het hemelsche ziet en
de aarde in den spiegel der eeuwigheid be
kijkt, kan de dingen dei- aarde verstaan en
oplossen de geheimnissen des levens.
Deze prachtige rede was met groote aan.
dacht gevolgd. Een langdurig geestdriftig
applaus volgde.
Weer lieten de Vexeenigde Kerkzangers
hun geschoolde stemmen hoeren.
Dankwoord
De voorzitter bracht pastoor Möller vervol
gens een woord van warmen dank voor zijn
apostolische rede, waardoor hij opnieuw heeft
willen leeren, welk 'n machtige taak wij heb
ben op sociaal terrein en ons geleerd heeft dat
y.ij als het ware brutaler moeiten worden in
enze propaganda opdat allen zullen weten welk
een machtige kracht van het katholicisme uit
gaat.
De optocht
Op ordelijke wijze werd dan de groote optocht
samengesteld, wedk.e met circa 35 vaandels,
vier muziekcorpsen en vele pr op agand a-d 0 e ken
een imposanten en zeier goeden Indruk maakte.
Politie te paard, motoragenten en agenten zorg
den ervoor dat de ongeveer een kilometer
lange stoet vlot door kon loopen.
Van het Haagsche Veer ging het langs den
Coolsiingel naar den Binnenweg. Het begin
van de stoet was reeds voorbij het Caland-
monument, toen het einde nog bij de Deut
sche Poort liep. Er werden vele vroolijke mai-
schen geblazen, de menschen langs den weg
bleven geïnteresseerd staan kijken.
Te ongeveer kwart voor vijven kwam de
optocht bij de St. Ignatiuskerk aan den West
zeedijk.
De groote kerk kon allen ternauwernood
bevatten. Rector G. J. H. Kerkvliet celebreerde
het Lof terwijl allen de Latijnsche gezangen
medezongen.
In een korte toespraak wees de Eerw. advi
seur erop, dat deze schitterend geslaagde bij
eenkomst is geopend met het „Geloof zij Jezus
Christus".
De Eerw. spreker wilde beginnen met het
„Eere zij den Vader, den Zoon en den H.
Geest", omdat wij het H. Drievuldigheidsfeest
vierden en met dit woord hulde, eer en aan
bidding brengen aan de H. Drievuldigheid; een
hulde welke wij ook omzetten in dankwoorden
omdat zoowel de werknemers als de werkge
vers hier samen om te bewijzen, dat zij de
Volgens de nieuwe regeling wordt de loting
voor den dienstplicht voortaan gehouden in
de maand Juni. Nog een korte spanne tijds en
het rad van avontuur gaat zijn gang, om uit
te maken wie van de ingeschrevenen der lich
ting 1930, dus die geboren zijn ln 1910, al dan
niet dienstplichtig zijn.
De keuringen hebben reeds plaats gehad.
Het gaat er dus om, wie moet „dienen". Nu
het stelsel der loting eene totale verandering
heeft ondergaan, zullen ongetwijfeld velen,
inzonderheid degenen, voor wie de loting ge
schiedt, gaarne kennis nemen van de wijze
van loting, zooals deze thans is geregeld.
Aan de loting, zooals deze tot dusver plaats
had en die feitelijk diende om de volgorde
vast te stellen, waarin de ingeschrevenen met
voorbijgaan der vrijgestelden en uitgestotenen,
in aanmerking kwamen, om voor de samenstel
ling van het contingent te worden aangewezen,
namen deel alle ingeschrevenen.
Ieder trok zelf zijn nummer, waarbij aan
degenen, wien de hoogste nummers ten deel
vielen, vrijstelling werd verleend. Deze waren
z.g. „vrijgeloot". De houders van de laagste
nummers werden in verhouding van het ge
meentelijk aandeel in het contingent, tot dienst
plichtigen bestemd en aangeduid als degenen,
die „ingeloot" waren. Contingent wordt ge
noemd het aantal tot gewoon dienstplichtige te
bestemmen personen t.w. pl.m. 20.000 man per
lichting.
Een groot deel der Augustus-maand zag men
dag aan dag groepen van 18 a 18-jarïge jon
gelieden optrekken naar een ander officieel
gebouw, om een paar uren later voorzien van
het hun ten deel gevallen lot bevestigd op hoed
of pet, naar huis te keeren.
Zooals gezegd is met dit systeem gebroken.
Overal is men tegenwoordig op vereenvou
diging bedacht, doch een vereenvoudiging van
grooter gewicht en beteekenis dan met be
trekking tot de loting is verkregen, kan men
zich kwalijk voorstellen.
De loting wordt thans voor het geheele land
verricht door eene daartoe door den Minister
van Defensie te benoemen commissie, be
staande uit 3 leden en zal vermoedelijk in den
Haag gehouden worden.
Deze commissie doet niets anders dan één
nummer trekken uit een aantal nummers, over
eenkomende met het getal ingeschrevenen eener
lichting van de grootste gemeente, dus van
Amsterdam. Na de trekking gaat men na, hoe
de persoon, onder dit nummer te Amsterdam
ingeschreven, heet en wanneer hij geboren is.
In alle gemeente krijgt dan de ingeschrevene,
die denzelfden naam draagt en op denzelfden
dag geboren is, het lottngsnummerl; degeen die
in het alphabetisch register op hem involgt,
krijgt nr. 2 en zoo vervolgens. De A wordt in
dit systeem, wat de beginletters van de namen
betreft, geacht te volgen op de Z., zoodat in
elke gemeente de eerstingeschrevene in het
alphabetisch register, althans indien hem niet
lotingsnummer I ten deel valt, het nummer
krijgt, volgende op het lotingsnummer van den
iaatst-ingeschrevene.
Het spreekt vanzelf dat men slechts bij hooge
uitzondering in de verschillende gemeenten een
ingeschrevene zal aantreffen, die geheel den-
sociale werkers zijn, die begrijpen dat van
Christus alleen het heil in de toekomst is te
verwachten.
Gij allen hebt duidelijk genoeg begrepen,
door de prachtige rede van pastoor Möller,
aldus vervolgde de rector, wat de eucysliek
behelst n.l. dat het sociale leven ingericht moet
worden naar de eeuwige richtlijnen van het
Evangelie, dat de wereld die den hoeksteen,
'Christus, probeert uit te breken,zalf te niet
moet gaan.
Dat de toekomst afhangt van Christus, die
Zelf gezegd heeft: Ik ben de weg, de Waar
heid en het Leven. Het deed spreker zulk een
genoegen dat de werkgevers thans ook voor
de eerste maal zijn gekomen bij de encycliek
meeting omdat de encycliek ook voor de werk
gevers is geschreven.
SpTeker wees op 't voorbeeld van den groo-
ten werkgever: Christus, Die altijd een goed
woord heeft gehad voor degenen die onder
Hem stonden. Spiegelt U aan diens heerlijk
voorbeeld.
Wat baat bet den mensch al draagt hij. mooie
kleeren als hij niet 't stralend kleed van de
Heiligmakende genade bezit?
Wat baat het hem strijd te voeren voor een
grooter loon als hij, het loon verliest van de
eeuwige Zaligheid des Levens?
Wat baat het den mensch of hij de heele
weréld, wint en schade lijdt aan zijn ziel?
Ons Katholicisme moet niet een klokketoren
zijn, dat klinkt van mooie woorden, maar het
ijzeren hamer Katholicisme van de daad.
Wij moeten er eer in stellen het christelijk
beginsel uit te dragen in de maatschappij, wij
moeten fier uitkomen voor ons geloof, omdat
we weten, dat het eenige heil in de maat
schappij komt van Jesus Christus zelf.
Hierna spoorde de eerw. spreker allen met
groeten nadruk aan, den Christelijken geest te
brengen in liet vereenigingsleven en daarover
de zegen af te emeeken.
Wij moeten God brengen in onze vergade
ringen en moeten bidden voor onze vereenl-
gingen.
Tenslotte sprak de reetor een dankwoord
tot allen, die dezen dag zoo uitstekend deden
slagen, bet bestuur, de regelingscommissie, de
muziekcorpsen en de vereenigde Kerkzangers
en den rector der St. Ignatiuskerk, die deze
tempel open stelde opdat deze dag geheiligd
zou kunnen worden en ten volle kon slagen.
Met een „Eere aan God, den Vader, den
Zoon en den H. Geest, Die deze encycliek
meeting zoo bijzonder deden slagen, eindigde de
Eerw. spreker.
Hierna werd het Lof voortgezet. Nadat de
zegen met het Allerheiligste gegeven was zon
gen allen een Credo-lied.
Hiermede was deze succesvolle meeting van
zelfden naam draagt en ook op denzelfden dag
geboren is als de ingeschrevene uit Amsterdam,
die ais nummer 1 uit de bus is gekomen. Doch
dan geldt de voor de hand liggende bepaling,
dat hij, die volgens naam of geboortedatum
na hem het eerst aan de beurt is, de houder van
nummer 1 aan de beurt is gekomen dan wordt
lotingsnummer 1 toegekend aan den ingeschre
vene, die in het alphabetisch register onmid
dellijk zou hebben gevolgd op dengene, die
onder de bedoelde namen enz. zou zijn inge
schreven, indien er wel zulk een ingeschrevene
zou zijn geweest.
Aan de overige ingeschrevenen worden de
lotingsnummers 2, 3 enz. toegekend in de volg
orde, waarin zij in bet alphabetisch register'
vermeld zijn, te beginnen bij den ingeschre
vene, wiens naam onmiddellijk volgt op dien
van hem, aan wien lotingsnummer éën werd
toegekend.
De persoon, aan wien in een gemeente lotings
nummer één ten deel valt, komt het eerst
in aanmerking om tot dienstplichtige te wor
den bestemd.
Ter verduidelijking Iaat ik hier een voorbeeld
volgen.
Voor zekere lichting wordt getrokken nr.
3042. Onder dit volgnummer staat in het tot
grondslag dienend register der gemeente Am
sterdam vermeld de naam Pen, Leendert.
In een andere gemeente zijn 10 ingeschre
venen, hieronder met name genoemd. De naam
Pen komt bij deze ingeschrevenen niet voor,
doch bij de bedoelde namen zou deze uaam
geplaatst worden tusschen Peek en Poort.
Derhalve krijgt Poort het laagste nummer
(1), de twee volgenden krijgen nummer 2 en 3;
verder doorgaande van het begin van het
register af, krijgt de Boer nummer 4 en ten
slotte krijgt Peek nummer 10.
Aangenomen dat deze gemeente 4 gewone
dienstplichtigen moet leveren, dat de houder
van nummer 2 afgekeurd en de houder van
nummer 5 vrijgesteld is ^afgekeurden en vrij
gestelden, worden onderscheidenlijk bij de aan
wijzing voor inlijving en bij de bestemming tot
dienstplichtige overgeslagen) dan worden ach
tereenvolgens tot gewoon dienstplichtige be
stemd zijn dus ingeloot de houder van de
nummers 1, 3, 4 en 6, gelijk hieronder nader is
aangegeven:
Lotinguummer:
4. de Boer Jan dienstpl. (ingeloot).
5. Douweng'a Cornells broed.d. (vrij).
6. Faber, G err it dienpl. (ingeloot).
7. Houbon, Petrus uitgeloot.
8. de Jong, Jacob uitgeloot
9. Noorman, Dirk uitgeloot.
10. Peek, Arnold uitgeloot.
1. Poort, Frederik dienstpl. (ingeloot).
2. Veerman, Johannes afgekeurd.
3. Zweers, Pieter, dienstpl. (ingeloot).
Eenvoudiger en practiecher systeem ls moei
lijk denkbaar.
De Minister gaat evenwel nog verder en wil
in het vervolg de loting veel vroeger doen plaats
hebben dan tegenwoordig, zelfs al vóór de alge-
meene inschrijving. De loting voor elke lichting
wordt zooals gezegd, voortaan gehouden in of
omstreeks Juni van het jaar, voorafgaande aan
het jaar, waarin de algemeene inschrijving
lederen Zondag Patronaat St. Dominicus
Godsdienstonderricht en ontspanning ln he(
patronaatsgebouw Emmastraat, van half acht
tot negen uur..
's Maandags repetitie Muziekgezelschap St.
Ambrosius 8 uur, R. K. Volksbond.
lederen Maandagavond clubavond R. K.
Damclub l.D.O. Kath. Kring.
Dinsdag bestuursvergadering R. K. Metaal*
bewerkersbond „SL Eloy", Gebouw R. K.
Volksbond.
lederen Woensdag Repetitie Ronlnki. man*
nenzangvereeniging „Orpheus", gebouw R. K,
Volksbond. Aanvang halt negen.
lederen Woensdagavond vergadering „Katho*
Uek Streven". Gebouw Kath. Kring.
lederen Woensdagavond van halt acht tot
halt tien, gelegenheid tot het afhalen van naai*
werk bij de Theresiavereeniging aan het ge.
bouw van den R. K. Volksbond.
lederen Woensdagavond van 1 - uur tot
half negen zitting bestuur Spaarfonds R it,
S. V. „Excelsior" Gebouw Kath. Kring.
lederen Zaterdag Stedelijk Museum, geopend
van 2 tot 5 uur.
Maandag 27 Mei
Ledenvergadering Sehiedamsche Vrijwilligs
Brigade tot het redden van drenkelingen.
Gebouw „Eendracht". Aanvang 8 uur.
Dinsdag 28 Mei
Nederlandsche vereeniging van Huisvrouwen.
Ledenvergadering in „Musis Sacrum". Aanvang
half 3.
Jaarvergadering Retraitefonds St. Clemens.
Gebouw R. K. Volksbond. Aanvang 8 uur.
Vrijdag 31 Mei
Ledenvergadering R. K. Bouwvakarbeiders-
bond St. Joseph. Gebouw R. K. Volksbond.
Aanvang 8 uuti. Opkomist dringend ge-
wemscht.
Woensdag 5 Juni
Vergadering R. K. Meisjesvakcentrale. Boven
zaal R. K. Volksbond. Aanvang 8 uur.
BEURS VAN SCHIEDAM
SCHIEDAM, 27 Mei. Officieele noteering
van de commissie uit de Kamer van Koop
handel.
Moutwijn 1
Moutwijn 46 pet. 17.— per H.L.
11 J. JANSEN,
Spiritus
JVielas3e-spiritu3 32.per H.L.
SCHIEDAM, 27 Mei. Men noteert voor
Ruwe graanspiritus 6U pet f 17.— per H L
Spoeling
Noteering 1.50.
1
j
TE ROTTERDAM
27 Mei: Groote Schouwburg, Boefje (Rott.
Hofstad tooneel) 8.15 uur.
28 Mei: Diergaarde, avondconcert Harm,
kapel Gist- en Spdr.fabr. en Calvé.
29 M e i. Groote Schouwburg, De tante van
Charley (Rott. Hofstadtooneel) 8.15 uur (voor
volwassenen).
Dagelijks: Circus-Schouwburg, Zeemans
vrouwen (Bouber-gezelschap), S uur (voor
volwassenen).
Bioscopen: goedgekeurde programma's
tot en met Donderdag 30 dezer in: Royal;
Grand theatre (voor volwassenen;' Centraal
(voor volwassenen)Luxor (voor volwasse
nen) Thalia (voor volwassenen)Corse
(voor volwassenen).
plaats heeft, dus twee jaren vóór het jaar van
de lichting.
Zoo zal in Juni a.s. volgens het nieuwe
'systeem behalve voor de lichting 1930 tevens
geloot worden, voor de lichting 1931, waartoe
behooren degenen, die in 1911 geboren zijn en in
Januari a.s. zich moeten aangeven.
Men zal allicht afvragen: wat heeft de Mi
nister er mede voor om de loting al zóó vroeg
te doen plaats hebben? Prac'tische redenen
hebben hierbij voorgezeten.
De bedoeling is, om al vroegtijdig bekend te
doen zijn, wie van de toekomstige dienstplich
tigen vermoedelijk tot gewoon dienstplichtige
bestemd zullen worden, opdat belanghebbenden
daarmede rekening kunnen houden bij het
vormen van verschillende plannen ten aanzien
van hun opleiding, hun studie, hun zaken, hun
vervanging enz. Eene technische verandering
eveneens van groot belang. Zelfs de uitslag
van de loting kan thans worden afgewacht,
vooraleer men zicli tot vooroefening verbindt.
Thans waren er vele deelnemers aan de voor
oefeningen, die vrijgesteld werden en daardoor
moesten ervaren, dat hun moeite tevergeefs i3
geweest. Nu is de. toestand aldus, dat bet gros
vau degenen, die vooroefenen, allen bestemd
zijn als gewoon dienstplichtige, omdat zij den
uitslag der loting a priori wisten. Door hef
vervroegen van de loting, kunnen zij, die alleen
ter wille van de verkorting van de eerste oefe-
•ning de vooroefeningen wensehen te volgen, met
toetreding wachten tot na de loting.
Uit een en ander blijkt, dat de gevolgen aan
het nieuwe systeem van loten verbonden, zich
niet uitsluitend bepalen tot de loting zelve en
van zeer ingrijpenden en verstrekkenden aard
zijn.
Voor zoover men in aanmerking komt voor
kaderopleiding en behoort tot de lichtin?
1931, dus geboren is in 1911, moet men zich
voor dit jaar alsnog verbinden vóór 1 Juni a-9,
LOUIS OBBENS
Chef der afdeellng BevotkinS
en Militaire Zaken
Eindhoven -2 Mei, 1929.
Moeder, laat Uw kleintje nle't over den
grond kruipen Deze Ia vuil en stoffig en de
kans, dat het vallen en zich bezeren zal,
ls groot Een looprek, kinderbox, ls een
geschikte verblijfplaats. Zet deze neer oP
een zonnige plek tegen tocht beschermd e"
leg op den grond een moltondeken, met een
schoon lakes bedekt.
GEZONDHEIDSRAAD-