BIJ DE VIERING VAN HET ELFDE EEUWFEEST VAN DE 829 KOMST VAN SINT ANSGAAR IN ZWEDEN. 1929 HET FEEST VAN ST. ANSGAAR. V ZWEDEN EN NEDERLAND. Hel eiland Björkö, waarop de ruïnen van de stad Birka liggen. Het kruis we>d »n 1334 door Protestanten opgericht op de plaats, waar St. Ansgaar predikte. Hier I zullen de voornaamste feestelijkheden plaats heihen. Sint Ansgaar, de apostel der Zweden. welke alle mieüschen, trots verschii in landaard en taal, vereenigt tot broeders in Christus, onder Petrus' herdersstaf. 't Protestantisme kwam deze geestelijke ver binding tusschen Zweden en Holland versto ren. Gustaf Wasa voerde Zweden weg uit den schoot der Moederkerk. In Zwedens rnooie Birglttastad, in Wadstena, staan nu nog Birgltta's kerk- en kloosterge bouwen, als weemoedvvekkende herinneringen aan vervlogen gelukkige tijden. Holland volgde 60 jaren later Zweden in zijne afscheiding van Rome, zij het °P andere wijze. Spoedig waren dan ook de twee Hollandsche Bingittinerkloosters van Kempen en Utrecht opgeheven. De zusters dezer kloosters ►.gingen grootiendeels over naar het klooster bij Den Bosch, doch, toen In 1629 ook deze stad on der Calvinistisch bewind kwam, volgden er don kere tijden. Zonder gewetenswroeging weid allee geconiisceerd, maar de zusters mochten In 't klooster blijven wonen tot haar dood, terwijl zij jaarlijks een kleine uitkeering kre gen, De zusters namen echter in het geheim nieuwe postulanten aan. Tenslotte kregen de beambten der stad achterdocht, een strenger toezicht kwam en in 1711 stierf de laatste ge- penalonneerde Birgittazuster In Holland. Hoewel de geheime zusters geen uitkeering kregen, bleven zij toch hijeen, doch konden zich niet langer ln Den Bosch ophouden. Zij gingen naar het meer rustige Uden en bouwden daar eenige Jaren later 'n nieuw klooster en kei*]?* Zóó leeft nog op den dag van heden in Hol land de geest van Zwedens groote Blrgitta ln deze twee nederige en vergeten kloosters. DüAr te Uden en Weert bidden en zingen nog dage lijks onze Hollandsche dochters, als geestelijke kinderen van de H. Blrgitta, hare klooster getijden voor het heil der Katholieke Kerk in Birgltta's vaderland. Dtór in Weert stierf voor een vijftiental jaren geleden als nederig zuster eene vrouwe van Zweedschen adel di®» trots alle moeilijk heden, teruggekeerd was tot het geloof harer vaderen, het geloof van Zwedens groote Blrgitta. Nederlanders in Zweden Hollands vlag woei m de XVIIe ee«w over de wijde wereldzeeën Hadden de oude Vikings tot aller verschrik king ons Holland bezócht, nü dwingen Hol landsche schepen ln bet hooge Noorden allen eerbied af. Gustaaf Adolf, de beruchte Zweedsche koning uit den 30-jarigen oorlog, heeft veel voor Zweden gedaan. HU bevorderde landbouw en nijverheid; hij wilde zün land op de West kust 'n nieuwe, machtige handelsstad geven, welke het oog zou gericht hebben op de nieuwe wereld en welke tegelijkertijdals bolwerk tegen de lastige Denen kon dienen. Hij noodigde daarvoor de Hollanders uit. In 1619 heeft dan ook een sterke uittocht van Nederlanders in Zweden plaats gehad. Boeren zoowel als kooplieden sloegen hier hun tenten op. Van Weerdt en Van Arentz; later Salvius en Schultz, maakten de plannen voor de stad Gotemburg. Zij bouwden de haven en legden de stad aan op echt Hollandsche wijze, laag bij de rivier, met vele kanalen doorsneden, zoodat nog heden op de oude stad een Hol- Katholiek was, hunne Hollandsche geloofs- genooten uit, om vereenigd met hen dit grootsche jubilé ln het heerlijk-schoone Stock holm te komen vieren. Velen zullen zich hebben afgevraagd, welke motleven aan die uitnoodiging ten grondslag liggen. Wij meenden die vraag niet beter te kunnen beantwoorden dan door een uiteen zetting te geven van de eeuwenoude relaties, die tusschen Zweden en Nederland bestaan hebben. De oudste dagen De Riddarholmskyrkan te Stockholm, vroeger een Katholieke Kerk. Birgitta van Zweden, ls „de" groote Vrouwe, de grootste aller dochters van Zweden, zooals ook de Protestanten haar noemen. Omstreeks 1345 stichtte zij de Congregatie van den Aller- heiligsten Verlosser voor mannen en vrouwen. De orde breidde zich over geheel Europa uit en zestig jaren na Birgitta's dood zien wij ook ln Holland Birgittinerklooster verrijzen. De verwoesting in de 16e eeuw Het beeld van ste Birgitta uit de Katholieke Birgitta kerk in Norköpping, een geschenk van de Benedic tijnen van Maria Laach. landsch stempel ligt en men kan zien dat Hollandsche handen hier aan het werk geweest zijn. De eerste burgemeester van Gothenburg was dan ook een Hollander, genaamd Jacob van Dijk, en het Hollandsch was hier gedurende de eerste jaren de spreektaal. Nog steeds is Gothenburg Zwedens voor naamste en grootste handelsstad met 235.000 inwoners. Onder de Nederlanders, die handeLen nijver heid ln Zweden tot bloei brachten, ls bijzonder het adellijk geslacht De Geer bekend'. J. de Geer, die in het begin der XVIIe eeuw naar Zweden kwam en in 1641 te Amsterdam stierf, wordt openlijk in Zweden de grondlegger van de Zweedsche industrie en het financie wezen genoemd. Vele zijner kinderen bleven in Zweden achter, en nu nog ls het geslacht De Geer, een der meest bekende in Zweden; ja een van Zwe dens meest bekende ministers in de vorige eeuw is Louis de Geer. Wij behoeven er niet aan te twijfelen of onze minister De Geer is verwant met dit Zweedsche geslacht van Neder- landschen oorsprong. In Zwedens bankwezen treffen wij ook nog iemand van Hollandsche afkomst, n.l. Johan Palmstruik, die in 1655 de eigenlijke grond slagen legde voor Zwedens rijksbank. Een koninklijke bekeerlinge Mgr. J. E. E. Muller, apostolisch-vicaris van Zweden. Gustaaf Adolf had eene dochter, de bekende eh geleerde Christina, die na haar vaders dood den troon van Zweden besteeg. Deze verza melde om zich heen de beroemdste geleerden van liaar tijd. Hugo de Groot, onze groote Hollandsche jurist, die in zijne boekenkist den weg naar de wijde wereld gevonden had en den vader- landscben bodem niet meer mocht betreden, bekend is het Stockholmscbe Ridderhuis, een juweel van Hollandsche bouwkunst, hetwelk, het dak uitgezonderd, gebouwd werd onder leiding van Vingboons, wiens naam ook ver bonden is aan het Amsterdamsehe Tripnén- huis. In 1700 trad een zekere Hollander, Van der Noot, ln Zweedschen legerdienst. Ook bij liet een echt Hollandsch huls bouwen; het Van der Nootsche huis heet dat op zijn Zweodsch. Eene bijzonderheid aan dit huis verbonden is deze: Hier werd n.l. in een bijzaal den 5en Mei 1692 de Hollandsche gereformeerde ge meente gesticht, welke een bestaan van 14Q jaren in Stockholm gehad heeft, totdat zij iö 1832 werd opgeheven en ingedeeld werd bij de Duitsch-Luthersche gemeente. Deze gemeente heeft nog steeds in bezit eene van Stockliolme oude Katholieke kerken, n.l. de kerk van Slntfli Gertrudis, de beminnelijke heilige van onze Brabantsche landouwen. Zoo was Nederland ln vervlogen jaren met Zweden verbonden. En nü in onze dagen? Een geregelde handel wordt wederzijds tus schen de beide landen gedreven. De geestelijke verbinding tusschen Katho liek Nederland en Zwedens weinige Katholie ken is echter nooit verbroken geweest, daar Hollands Birgittinessen een keten vormden, de; eeuwen door, die Holland verbond met het land van St. Birgitta. In de laatste jaren bevinden zich verschil lende Hollandsche priesters in Zweden en ver nieuwen den band van vriendschap tusschen Katholiek Holland en Zweden. Doch iedere Katholieke Hollander kan komen tot eene geestelijke verbinding met Zweden, nl. door het gebed. De Benedictijnen hebben reeds verschei dene jaren geleden een gebedenverbond opge richt om van God af te smeeken den terugkeer, van Scandinavië, dus ook van Zweden tot de' Moederkerk. Het St. Ansgaarsjubilé werd de aanleiding tot het schrijven van dit artikel Het St. Ansgaarsjubileum wordt meer officieel geopend op Stockholms stadhuis, welks mooie klokken uit Holland komen. Als dan die Hollandsche klokken de Holland sche pelgrims verwelkomen, mogen zij dan Inluiden: een bloeiperiode van handel en nijverheid tusschen Holland en Zweden, ver levendiging von Katholieke belangstelling van de zijde van Neder land. voor Zwedens kleine en vergeten groep Katholieken. Reeds nu kan medegedeeld worden, dat het St. Ansgaarsjubilé met een plechtig triduum' zal worden Ingezet, dat op 17, 18 en 19 Augus tus ln het aantrekkelijke Stockholm wordt ge houden. Het hoogtepunt van het feest zal zijlij de bedevaart per boot over het heerlijke M&- larmeer naar het eiland Björkö. waar St, Ansgaar elfhonderd Jaren geleden predikte, voor het eerst in de stad Birka, die nu begra ven ligt onder haar eigen stille ruïnen en waar slechts de kabbelende golven van het wonderschoone meer de alom-beerschende gtllf<( verbleken. Het grootsche stadhuis te Stockholm lij het Malarstrand, met zijn Rederlandsche klok ken. In de groote zaal vm dit stadhuis heeft de plechtige ontvangst der pelgrim* bij de Hering van het Ansgaars-julilé plaats. De Zweedsche Katholieken vieren dit jaar een groot en heugelijk julilé: het elfde eeuwfeest van de komst van den eersten apostel in hun land, St. Ansgaar. In den zomer van het jaar 829 zond koning Björn afgezanten naar den rijksdag van Worms, om keizer Lodewijk den Vromen te verzoeken missionarissen naar zijn land te zenden. Dit verzoek werd door Lodewijk den Vromen ingewilligd. De Benedictijner monnik Ansgarius van Corvey, die reeds k een groote rol speelde lij de bekeering van het Saksenland, werd aangewezen om onder de ruwe en onmeedoogende Vikings, befaamd en gevreesd als zeeroovers ook in onze landen, de Boodschap der Liefde te gaan brengen. In den nazomer van 829 vertrok Sint Ansgaar naar Zweden. Toen hij op de helft van zijn reis was gekomen, werd de handelsvloot, met welke hij meereisde, door de Vikings aangevallen. Alles werd weg- geroofd, zoodat Ansgaar en zijn gezel, uit- gesehud aan land gezet, te voet den tocht moesten voortzetten. In het najaar van 829 kwam de apostel aan in de stad Birka, de toenmalige voornaamste handelsstad van Zweden, op het eiland Björkö, mid- 4 den in het M&larmeer gelegen. Daar op het rotsige eiland plaatste St. Ansgaar s toen het eerste kruis in het Noorden en i bouwde hij het eerste kerkje midden in het hart van een land, waar nog goddelijke eer werd gebracht aan Odin, Thor, Freya en Elfen en waar in den prachtigen tem pel van Upsala nog menschen werden ge offerd aan de goden De Zweedsche Katholieken zullen dit ge denkwaardig jubileum op 17, 18 en 19 Augustus vieren. Zij wenschen echter óók, dat de Neder- landsche Katholieken in groot getal aan die feesten zullen deelnemen, om er grooteren luister aan te geven dan zij met hun klein aantal kunnen bereiken. Om die uitnoodiging, die door den apostolischen vicaris voor Zweden, mgr. Muller, van harte gesteund wordt, meer relief te geven, schreef een Hollandsch missionaris in Zweden op ons verzoek onderstaand artikel over de eeuwenoude relaties tusschen Zweden en Nederland. Er zijn nog 4000 Katholieken Het Christendom kreeg eerst twee hóndérd jaren na St. Ansgaars prediking vasten voet in het land der trotsche Vikings, doch toett ging ook Zweden inet rassche schreden een tijdperk van bloeiend Katholiek leven tegemoet. Overal ln het land verrezen de heerlijkste ker ken en de nu nog bestaande domkerken van Upsala, Lund en Llnköping leveren daarvan een schitterend bewijs. De machtige Dultsche Hanze trachtte in- tusschen allen handel tot zich te trekken. Zweden daarentegen, door de unie van Kal- mar met Noorwegen en Denemarken ver eenigd en meer weerstandkrachtig geworden, wilde zich vrijmaken van deze machtige Dult sche kooplieden. Dit trachtte men langs Indirecten weg te bereiken: Zweden begon zooveel mogelijk han del met Nederland aan te moedigen en te be gunstigen. Doch innigere banden dan die van handel en nijverheid verbonden Zweden met Holland In de late middeleeuwen. Wie van ons Katholieken kent de H. Birgitta van Zweden niet? Over geheel de aarde wordt haar feest den 8sten October gevierd. Het eerste Hollandsche klooster dezer Zweed sche Congregatie werd te Rosmalen nabij Den Bosch opgericht door vrouwe Mila van Kam pen in het jaar 1434. Eugenius IV gaf zijne goedkeuring en het klooster droeg den naam van Maria-Wasser. Dit klooster werd het moe derhuis voor twee andere Hollandsche kloosters Marla-Ster ln Kempen (1457) en Maria-Wijn- gaard nabij Utrecht (1487). In deze kloosters werd het beschouwende leven over het leven en lijden van onzen Goddelijken Verlosser ge volgd. Hier leefde de ln-erf-overgegane liefde van Birgittaliefde tot Paus en Kerk. die liefde, trad in Zweedschen dienst en werd zelfs Zwe dens gezant te Parijs. Later vertoefde hij aan het hof van Christina. Koningin Christina heeft het echter bij de Zweden verbruid, omdat zij, dochter van den aartsprotestant Gustaaf Adolf, overging tot de Katholieke Kerk. Zij kon dan ook niet langer ln Zweden verblijven, legde terwille van haar Katholieke geloof de koningskroon neer en verliet haar vaderland. Op hare reis naar Rome, kwam zij door de Nederlanden. Onze groote Vondel wijdde haar een lof- en dankvers, om haar overgang tot het Katholieke geloof te vieren. Christina zond van haar kant aan Hollands grootsten dichter een gouden halsketen. In de dagen van het St. Ansgaarjubilé zullen zeker vele buitenlanders Stockholm bezoeken en deze mooie stad bewonderen. Mogen ook vele Hollanders zich als pelgrims daar bevinden. Voor ons toch heeft Stock holm nog iets bijzonders. Als men door Stockholms straten wandelt, ontmoet men zeker hier en daar nog eenige echt-Hollandsche huizen, gebouwd door oude vaderlanders, die, hoewel ln den vreemde, toch de Hollandsche bouwkunst bevorderden. Zeer De Katholieke bladen ln Nederland vestig den reeds de aandacht van hun lezers op het 8t. Ansgaar-jubilé, dat de Katholieken van Zweden op eenvoudige maar waardige wijze dit Jaar zullen vieren, in de tweede helft van Augustus. Door een oproep noodigden Zwedens Katholieken, die op het oogenblik nog slechts ten vereenzaamd kuddeke vormen van 4000 (leien te midden van zes millioen Protestanten, en dit in oen land, dat eens door en <loor De Sint Erikskerk te Stockholm, de kathedraal van den apostolischen-vicaris, mgr. Müller.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1929 | | pagina 12