UI! ^KABOUTER INMAAI „NIMBUS DE BUENHOR# lü Een klacht en oprechte spijtbetuiging KLBME.AtmitE INMAAK-FLESSCHEN 28° 30° 35' 38 4©° 45° 54° 58° ADVERTENTIEN f f B. SCHERMER ZOON II Echte dichters ontmoet I T ADVERTEERT!!! KABOUTERTJE GIJ V£ö. SCHERMER'S ADVOCAAT DINSDAG 23 JUNI 1931 OPGEVRETEEN DOOR DEN GEEST VAN HEERSCH ZUCHT HOOGMOED EN Srlök7Sg6Sneden Z0° Werd Hij minder se* UIT HAASTRECHT UIT REEUWIJK VERLOOFD MARIA FREDERIKA CORNELIA DANKELMAN, Openbare Vrijwillige Verkooping. Hoofdstraat No. 181, ANTHONY SPOOR. ANNA CORNELIA SL00TMANS ANNA GERTRUDA J0SEPHINA ANT0NIA C0ENDERS. PLAATST Openbare Vrijwillige Verknoping. Hoofdstraat No. 177, Heerenstraat No. 3L a-b, Heerenstraat No. 33, Brugmanstraat nrs. 14 a-b en 16 a-b, Villastraat no. 50, HOOGSTRAAT 163 OMDAT UW CONCURRENT ADVERTEERT KOEMARKT 4 - TELEFOON 68085 3A 1 1V2 GEM. BETALING! na adverteeren R. K. DIENSTBODE Firma Rijn bende en Van Hoek GEVRAAGD RECLAMEVLAKTE BIEDT ZICH AAN NETTE DAGDIENSTBODE BIJVERDIENSTE TE HUUR Kabouter-annonces: óók voor bedrijfs-reclame. HOORN AMSTERDAM NAAR HET OUDE TERUG? In jie laatste aflevering van de „Hervor ming", Centraal orgaan van den Nederland- schen Protestantenbond vinden wij de volgende beschouwing: „In de stampvolle Groote Kerk van Rotter dam, waar destijds eiken Zondag vier diensten werden gehouden, heeft dr. Chantepie de la Saussaye het profetisch woord gesproken: „De geest des tijds gaat de kerk voorbij". Hij heeft gelijk gekregen. Wij zijn nu zoover. Wie het niet gelooven wil neme kennis van het kerkelijk leven, van Noord-Holland boven het IJ, waar het van verdwijnende hervormde ge meenten wemelt, of van Groningen, waar de dominees in vacante gemeenten niet zelden voor een gehoor beneden de tien moeten op treden. Maar de geest des tijds heeft ook de levende leden der kerken aangegrepen, verricht zijn werk zelfs onder de allertrouwste kerkgangers. De klacht is algemeen dat er gebrek is aan bezieling, het geloof mist stuwkracht, het „feu sacré" ontbreekt. De geest van onzen tijd is de geest van hoogmoed en van heerschzucht. Wij weten te veel, althans wij verbeelden ons veel te weten Kennis maakt opgeblazen, vooral oppervlakkige kennis. De wetenschap heeft 't ons onmogelijk gemaakt in de schepping te zien Gods wonder boek, waarin alle schepselen als letteren zijn en de sterrenhemel is voor ons te veel verbonden met getallen en banen dan dat wij er in zulk een mate van onder den indruk kunnen komen als het geval was bij een minder wetenschap pelijk onderlegd voorgeslacht dJrwordf JT1 Van de'«insen af, daar- aoor worden zij kleurloos. De techniek heeft den mensch geleerd met reusachtige krachten om te gaan. Als 'n koning beheerscht één enkele man zijn machine, dïf suist door de lucht. Als koningen zitten wij UmtTi, T>SvUr Van aut0's met motoren van PK' Dlt heeft de mentaliteit ver anderd. Dienen is in miscrediet geraakt. Maar godsdienst was immer een levenshouding voor en die dienen, minder voor hen die heerschen. vele kennis heeft uit het Godsbegrip mp„ ^°ndeJ"baarIijke, geheimzinnige weggeno- en. De scherpe kanten werden van het Gods- Deze krasse bekentenis heeft meteen de natie van een klacht, van een oprechte spflt- vnnrV-Dw g6eSt d6S tiid3 gaat d6 kerk voorbij. Maar over dien geest des tijds, die met aüen godsdienst, geloof en gezag breekt, zijn wij juist allesbehalve te spreken, die geest des tuds verontrust ons, zij werkt verrassend, ver wilderend, bijna verwoestend. De gemeenten verdwijnen, de kerken worden riniL Ien' 6J Zijn seen kerkgangers meer, d zenden en duizenden geven zich bij de volks lin"' Z6kere ostenta"a op als niet meer schap °ren tot een bePaald kerkgenoot- Daar tegenover worden wij opgevreten door n ff6®-' ,Van hoogmoed en van heerschzucht. De officieele heerschers en koningen jagen wij e.?, wij voelen ons zelve koningen, wij willen v0 heerschen. Wij willen noch kunnen meer dienen. Wij bannen God zelfs uit, want wij voe len ons zelve als een God, n-og niet eens in 't diepst van onze gedachten. Wij meenen maar, dat wij ge-dachten hebben, dat wij denkers zijn, wij zijn slechts oppervlak kige praters, zwammers, kletsers. Wij hebben geen bedienaars van het Woord meer noodig, wij bedienen zelve het woord en wel zoo pra lerig, zoo protserig mogelijk. Wij hebben geen kansel noodig, wij doen 't wel met het achterbalcon van de tram. Wij weten te veel, althans wij verbeelden ons veel te weten. Kennis maakt opgeblazen, vooral oppervlakkige kennis. Kennis is macht, hebben wij gedoceerd. „Bouwt scholen, en wij kunnen de gevange nissen afbreken", is ons voorgehouden. Maar de hoogste kennis wordt thans aan gewend om uit de gevangenis te blijven. Wij hebben hoogescholen te veel, maar daar naast moesten nog volksuniversiteiten komen om ons als nog meer opgeblazen te maken Lacordaire zeide 't zoo juist, een weinig filosophie, dat wil zeggen oppervlakkige, on- gebaseerde filosophie voert van God af, groote en diepgaande filosophie voert tot God terug. De klager in de „Hervorming", die tot deze droeve bekentenis komt, getuigt ondanks zich zelf van een te laat inzicht. Want Chantepie de la Soussaye mocht al voorspellen „de geest des tijds gaat de kerk voorbij", zij, die de geestelijke opvolgers van de la Souseaye zijn geworden, hebben wel ge zorgd, dat deze gevreesde geest des tijds zoo sterk en zoo spoedig mogelijk werd bevorderd. Want dezelfde schrijver in „de Hervorming" gaat nu voort als in een zelfbewuste schuld bekentenis: „Uit het Nieuwe Testament werd genomen wat redelijk was, het wonder ging ter ziele. Jesus Christus, de mensch, die uit het Gods geheimenis leefde en dat predikte, werd gede gradeerd tot een zachtmoedigen rabbi. En van zijn woorden bleven de „verstandige". Maar de kerken werden al leeger. Een mensch kan aanbidden wat grooter is dan hij, niet het gelijke, want daar legt hij de hand op. Het christendom is gevaarloos gewor den, het werd te menschelijk". Moeten wij naar het oude terug? Natuurlijk durft de schrijver da.t niet zeggen, dat gaat in onzen tijd zoo gemakkelijk niet meer, daarvoor zijn de heeren te ver gegaan. Maar eenige vage woorden van troost, van hoop en verwachting heeft hij wel. „In de crisis van het geloofsleven zal de deemoed weer haar plaats gaan innemen. En de heerschzucht wordt verdrongen door den wil tot dienen. Zwijgen leeren wij weer en.... wachten". 't Lijkt ons maar een schrale troost. Evenals die van dien predikant, die zich dezer dagen in de „N. R. Ct." verheugde, dat de kerken zoo leeg liepen en dat er maar zoo weinig getrouwen overbleven. Nu kan hij de kleiine kudde beter overzien en zich meer aan haar verzorging geven en wijden. Eenige dagen geleden lazen wij in de pers, dat de bekende Haagsche predikant dr. G. Hulsman, voorganger bij den Protestantenbond te 's-Gravenhage, in moeilijkheden was geraakt met zijn naaste geestverwanten, die hij zoo lange jaren voorging. En thans wordt gemeld, dat deze ds. Hulsman een beroep heeft aangenomen naar de Her vormde Gemeente te Drempt. Heeft de domine in Den Haag niets meer te doen, klopt hij het stof van de Residentie van zijn schoenen, en gaat hij den troost van een misschien dankbaarder geestelijken arbeid zoeken in het meer vredige Drempt? Ook dit is teekenend. Maar zelfs de dorpsidylle van liefde en vrede werkt vaak ook nog zeer ontnuchterend, zooals wij dezer dagen in de kerkelijke rubriek van de „N. R. Ct." lazen: ,De protestantsche kerkgemeente, met haar lieve, landelijke pastorie, naast het aardige oude steenklompje, dat dorpskerk heet, zou een idylle kunnen zijn, ware het niet, dat ook hier zoo menigmaal de schijn bedriegt, omdat zich achter dit bekoorlijk ensemble bijna altijd een te vreezen geheimzinnigheid van stille kracht schuil houdt, die de argelooze bewonderaar maar zelden bij de eerste kennismaking gewaar wordt. De stille kracht aal zich echter bij een vestiging metterwoon in de idyllische entourage spoedig aan den nieuweling openbaren en hij zal kennismaken met het resultaat daarvan in den persoon van een ontnuchterenden pastor loci, die al sedert maanden aan de broomkali is om zijn zenuwen de baas te blijven. Het is de stille kracht der protestantsche kerk gemeente, die den beklagenswaardigen bewo ner der pastorie dit aandeed. En mevrouw ver telt: „Ja weet u, preeken doet m'n man nog wel, maar anders ook niet, dokter heeft rust voorgeschreven".... en dan, haast fluisterend, de muren hebben ooren: „Verandering van standplaats zou wenschelijk zijn, 't zijn lastige menschen hier, o, als ik u daarvan eens ging vertellen". Wij besparen echter het mevrouwtje, dat er zich zoo eordaat doorheen weet te slaan, het pijnlijk verhaal. Natuurlijk 't is weer de oude geschiedenis- lastige protestanten, malcontentisme, enfin het bijna ondefinieerbare stille gewroet en gewurm van de verschillende elementen, waaruit de parochie is opgebouwd. Met iets als van ver bijstering kijken we naar den man, die het kind van de rekening is; apathisch gedoken in z'n fauteuil volstaat hij met een bevestigend hoofdknikken. Ja, lastige menschen De schrijver in de „N. R. Ct." zegt, dat de Protestantsche gemeente is ontstaan uit critïek op het leerstelsel, de kerkinrichting en de kerk gebruiken van het Roomseh-Katholicisme. „Maar", vervolgt hij, „er is in het protestan tisme, dat gaarne prat gaat op zijn vrijheid, dan ook ontegenzeggelijk een sterk element van dwang oefening, maar die zich intens afspeelt en daarom vaak uit het oog wordt verloren bij de beoordeeling van dit godsdienststelsel. Doch zij, die uit hoofde van hunne officieele relatie met een protestantsche kerkgemeenschap dage lijks in de gelegenheid zijn de protestantsche vrijheid te genieten, vragen zich wel eens met bezorgdheid af, of soms de consequenties van de gemeentelijke automonie en presbyteriale kerkregeering niet 'leiden tot een nieuwe, hiërarchiale dwingelandij van onderen op?" En dan spreken wij nog niet eens van het leuke verhaal, dat de voortreffelijke dominé dr. Gunning ons vorige week im Pniël ded, van het briefje dat een gemeentelid den ouden pre dikant schreef, en waarin met ergernis werd geconstateerd, dat dominé zich in vrije oi-een- blikken weieens verpoosde met het spelen met een tamme kraai. Dominé was er niet voor de beesten, maar voor de menschen, al worden deze laatste in de parochiale terminologie ook „schapen" genoemd. Muziek van vroeger en nu EEN ZELDZAAM EN SELECT GENOT 't Was nog in onze prille jeugd, dat in een stad als Rotterdam, het eerste Café-concert geopend werd. En in dat eerste Café-Concert het oude „Pschorr", dat nu na een halve eeuw bestaan gesloten werd, was de muziek, waar het publiek toch eigenlijk om kwam, eerder hoofdzaak dan de keurig geserveerde con sumptie. Consequent hieraan was dan ook dat het café concert alleen 's avonds geopend was. Merkwaardig aan dit café-concert was ook, dat al stonden wij in die jaren nog pas aan het' begin der vrouwenemancipatie, althans zeker hier te lande, dat 't juist voornamelijk en bijna uitsluitend vrouwen waren, die in dezen vorm ten onzent muziek kwamen maken. En nu, ook dit is weer historisch merkwaar dig, zijn de Wiener Dames-kapellen, die toen zoo algemeen in zwang waren, zoo goed als ver dwenen en hebben de musiceerende vrouwen weer plaats moeten maken voor de heeren van het strijkje. De musicus heeft de laatste tien jaren wel een goede kans gemaakt. Vroeger hadden wij muziek in den tuin bij mooie zomerdagen, meestal dan nog militaire muziek, waarbij de beroemde Grenadiers en Ja gers in de voorste rij stonden. In lna Boudier Bakker's boek van „De klop op de deur" kunnen wij lezen van de stichting van het Amsterdamsche Concertgebouw en den groei van het even roemruchtige Amsterdam sche Orkest, welk voorbeeld door andere ste den als den Haag en Utrecht werd gevolgd. Maar bij dit al bleef het concerteeren toch maar een zeldzaam en een select genot. De musicus van minder voorname standing moest zich maar bepalen tot het spelen op brui loften en partijen, waarbij dan de viool en de piano een simpel bondgenootschap sloten. Maar het menschdom scheen aldoor meer be hoefte te krijgen aan muziek. Daar kwamen eerst de bioscopen, die noodza kelijk om begeleidende muziek vroegen. Toen kwamen de jaren van den oorlog, die blijkbaar muziek noodig hadden om ons de dagelijksche zorgen en angsten te doen vergeten. En het strijkje deed zijn intrede in de café's en in de dancings. Wij kregen tea-concert, dinerconcert en avond-concert. En de radio meende, dat dit nog niet genoeg was, en schonk ons bovendien nog de lunchmu- ziek, die in den vroegen voormiddag, zoo niet al in den morgen begint. Wij musiceeren ons door het leven. Wij heb ben de radio, de gramophoon, wij hebben het strijkje in café's en restaurants, wij hebben de Jazz-band meer speciaal voor den dans. En toen kwam daar nog bovenop de musi ceerende film. Maar och, door die musiceerende film kwam na de hausse der laatste jaren opeens weer de zorgelijke baisse voor de 'musici. Door de groote vraag was er een ontzaggelijk leger van musici gekweekt en bovendien van uit de lage valutalanden kwam nog een leger van huitenlandsche musici, begeerig op den solieden gulden en rijksdaalder, ons goede va derlandje binnengestroomd. En waar de musiceerende film 't al meer en Minister Ruijs de Beerenbrouck opent het P. E. N .-Congres in de Ridderzaal te 's-Gravenhage. meer buiten de heeren af kon werd ook voor deze zoo gewaardeerde kunstenaars, om natuur lijk niet te spreken met de gebruikelijke woor den van ons bekend vaderlandsch spreekwoord de spoeling weer dun. Er werd aangedrongen op een sluiting der grenzen voor de buitenlandsche vakgenooten, onze Hollandscke musici konden zelve de be hoefte wel aan. Maar nu werden den armen kerels weer an dere en nieuwe eischen gesteld ze moeten niet alleen een heel wereldrepertoire van „Schla gers" en populaire wijzen in hun hoofd hebben maar zij moeten, willen zij in de gunst en re commandatie vallen, ook vooral kunnen be schikken over een „on-Hollandsch uiterlijk", en bij voorkeur „van een donker type" zijn, om zoo doende eerder voor echte Tziganen te kunnen fungeeren. Als- wij ons de vroegere Da meskapellen herinneren, dan was dat voorna melijk eenvoudige strijkmuziek, violen en een bas-bas-bas, geaccompagneerd door de piano. Maar kijk nu een modern orkest eens aan, zooals dat tegenwoordig moet optreden, 't Lij ken bijna goochelaars, jongleurs, we zouden haast zeggen muzikale clowns, met al die exen- trieke verschillende instrumenten, die zij beur telings moeten bespelen. Elke man moet min stens een drie of viertal instrumenten weten te hanteeren. De viool wisselt met de saxophoon, de schuif trompet, de accordeon, en in de instrumenten zelve worden telkens weer andere kokers en schuiven gezet om de verschillende geluiden weer ie dempen of een anderen toon te geven. En vóór de heeren, aan hun voeten zagen wy ook nu een soort van metalen Garibaldi-boeden in zilver- en goudkleur opgesteld, in wier bol- ten en holten zij telkens weer met hun instru- 1 menten ond-erdoken. t Is met zoo doodeenvoudig om een modern musicus te zijn. Vroeger is er in de pers er als eens een sluier opgelicht over wat deze muziekmakers in restaurant en avondlocaal aan muziek in 't hoofd moeten hebben, om eiken veeleischenden bezoeker naar believen te bedienen Maar het kranigste van alles hebben wij zoo pas in het land der echte zigeuners beleefd Op een avond gingen wij ons „Abendessen" nemen in een der vele aangename restaurants van Budapest. En als dan de chef een voortref felijk verzorgd menu serveert, dan dient men daaraan ook de verschuldigde aandacht te wijden. Maar naast het selecte menu was daar ook een zigeunerstrijkje van zes man. Geen heeren in smoking en lakschoenen of in een andere meer romaneske kleedij maar zes eenvoudige lieden, die in hun pretentieloos confectiepakje zoo achter hun toonbank of werktafel schenen weggeloopen. Zij speelden geen „Schlagers", noch Wiener Operettes-walzen, geen klassieke noch moder ne muziek, de menschen hadden geen blad mu ziek voor hun oogen. Maar heel den langen avond in een ruk door speelden zij in een stij gend tempo melodieën, die hun zoo uit het hart vloeiden, die zij gezamenlyk met en op elkaar spontaan componeerden. En als in één ban van bekoring schoven de gasten zich stil van hun tafeltjes af om in een halven knng rond de sim pele spelers ademloos te luisteren naar wat de ze kunstenaars uit hun viool, bas, clavecimbel en klarinet wisten te tooveren. En tot onze uiterste verbazing wist men ons nog te vertellen, dat deze menschen, die een muziek creëerden, zooals nog nimmer onze ooren had gestreeld, de voorman uitgezonderd, theoretisch nog zelfs geen noot kenden, noch verstonden. Amper konden zij op ons verzoek hun eigen naam neerschrijven. Maar dien avond hebben wij voor 't eerst in ons leven echte dichters ontmoet en bij ons heengaan met eerbied ae- groet. INENTING Op Maandag 29 Juni a.s., 's namiddags van 1 tot half 2 uur zal in een der lokalen der O. L. S. gelegenheid worden gegeven tot koste- looze inenting en herinenting, SCHOOLREISJE De kinderen der hoogste klasse der O L. School maken Vrijdag a.s. het jaarlijiksche schoolreisje naar Wassenaarsche slag. GEMEENTERAAD De heer G. Boer heeft zijn benoeming tot lid van den Gemeenteraad van Vlist niet aan genomen. Als zoodanig is bij besluit van den voorzitter van het Centraal Stembureau be noemd verklaard de heer P. van Dam, die de benoeming heeft aanvaard. BENOEMD Tot tijdelijk onderwijzer aan de openbare lager© school B in de afd. Sluipwijk hebben B. en W. benoemd d,en heer J. A Kruipers te Utrecht. •eg •A DORA ASSELBERGS en JOOP KRAFT. Bergen op Zoom, Stationsstraat 28. Groningen, N. Ebbingestraat 64. Receptie Zondag 28 Juni van 2%— uur Stationsstraat 28, Bergen op Zoom. gm 9 AUFGEBOT. Die Ehe wollen mit. einander eingehen: 1- der Bergmann KLEMENS PE TROL, wohnhaft in Gladbeck, 016 Hausangestellte ANNA MA- RIA SIEDLAOZEK, wohnhaft in Gladbeck. Gladbeck, den 19. Juni 1931. Der Standesbeamte. De Heer en Mevrouw STUYTLEEUWENBERG geven kennis van de geboorte hunner Dochter JUSTINE. Haarlem, 20 Juni 1931. Tuinwyklaan 14. Herplaatst wegens misstelling A. RONDEMA H. RONDEMATimmermans geven met vreugde kennis van 'de geboorte van hun Dochter SUSANNE. Tilburg, 21 Juni 1931. Heuvelstraat 6. De Heer en Mevrouw Dr. W. R. HEERE—RODENBURG geven kennis van de geboorte van hun Zoon WYBO PAUL. Rotterdam, 21 Juni 1931. Bergsingel 100a. Heden overleed te Heerlen tot onze diepe droefheid, na een kort, doch smartelijk lijden, voor zien van de H.H. Sacramenten der Stervenden, in den ouderdom van 36' jaar, onze lieve Dochter, Zuster en Behuwdzuster, Echtgenoote van Dr. Aug. Widdershoven. Uit aller naam, Mevr. Wed. DANKELMAN Van Rooy. Haarlem, 20 Juni 1931. De Heer en Mevrouw SMALBROEK—VAN ZIJL, zeggen hartelijk dank voor de vele blijken van belangstelling onder vonden b. d. geboorte van hun Zoon. 8218 5 Veiling Vrijdag 26 Juni 1931 AfslagVrijdag 3 Juli 1931 telkens des namiddags om 11 uur in het Gebouw van den R. K. Volks bond aan de Lange Haven 71 te Schiedam door Notaris A. HOEK Voor de vele bewijzen van deel neming. ontvangen by het over laden van onzen lieven Man, Broe- der, Behuwdbroeder en Oom, den van: Heer I PERCEEL EEN: H. J. B. DUNGELMANN, 1 Het winkel- en woonhuis met erve betuigen wij onzen harteiyken dank. Uit aller naam, W. C. DUNGELMANN— Henneveld. 's-Gravenhage, Alexanderplein 22. 8212 11 en tuin te Schiedam aan de Heden overleed tot onze diepe droefheid, na voorzien te zyn van de H.H. Sacramenten der Stervenden, in het St. Francis- cus-Gasthuis, onze geliefde Echt genoot en Vader, de Heer in den ouderdom van 56 jaar. Uit aller naam, M. G. SPOORvan der Hoven en Kinderen. Rotterdam, 20 Juni 1931. Schelfstraat 10. De H. Mis zal plaats hebben Woensdag 24 Juni in de Kapel van het St. Franciscus-Gasthuis ten 8 uur, waarna de begrafenis op de R. K. Begraafplaats, Crooswyk. Volstrekt eenige kennisgeving. ♦i, Heden overleed tot onze droef heid, na voorzien te zün van de H.H. Sacramenten der Sterven den, onze geliefde Moeder en Behuwdmoeder, Weduwe van den Heer Christianus de Valk, in den gezegenden ouderdom van büna 95 jaar. A. W. DE VALK J. F. DE VALK C. T. M. DE VALK— van Dam Rotterdam, 21 Juni 1931. St. Mariastraat 48. De Uitvaartdiensten zullen ge houden worden op a.s. Woens dag 24 Juni in de Parochiekerk van den H. Jozef (West Kruis kade) de stille. HJï. Missen ten 7, 7K en de plechtige gezongen H. Mis van Requiem ten 9 uur, waarna de begrafenis uit de Kerk. Eenige en algemeene kennisgeving Tot onze diepe droefheid over leed heden, zacht en kalm, voor zien van de H.H. Sacramenten der Stervenden, in den ouder dom van 49 jaar, onze geliefde Zuster, Behuwdzuster en Tante, Mejuffrouw Gendt: J. B. J. M. COENDERS G. J. M. COENDERS— Van Oppenraay en Kinderen Horst: M. J. W. KELLENAERS— Coenders H. J. P. KELLENAERS Doornenburg: A. G. J. P. TERWINDT— Coenders TH. J. G. TERWINDT Overtuigd van Uwe deelneming bevelen wq de dierbare Over ledene in Uwe gebeden aan. Horst, 20 Juni 1931. De plechtige Lykdienst en be grafenis zal plaats hebben te Horst in de Parochiekerk St. Lambertus, op Woensdag 24 Juni 1931 om 10 uur. Bijeenkomst 9 3-4 uur in het St. Antonius-gesticht. WILT GE T.OT WELVAART GERAKEN? REGELMATIG een De Notaris H. B. E. BLAISSE, te Schiedam, zal op Vrijdagen 26 Juni en 3 Juli 1931, bu veiling en afslag, kadaster Sectie L no. 2050, groot 3 Aren 62 centiaren. Grondbel. f 37.76. Straatbel, 10.35. PERCEEL TWEE: Het winkel- en woonhuis met erve te Schiedam aan de kadaster Sectie L no. 1731, groot 50 centiaren. Grondbel. 11.67. Straatbel, 3.24. PERCEEL DRIE: Het pakhuis met erf en boven woning te Schiedam aan de kadaster Sectie B no. 552, groot 54 centiaren. Grondbel. f 7.40. Straatbel, 2.04 PERCEEL VIER: Het huis, pakhuis, erf en gang te Schiedam aan de kadaster Sectie B nos. 2556, 2557, zaös en 549, samen groot 58 cen tiaren. Grondbel. 12.65. Straatbel, f 3.51. PERCEE-LEN VIJF en ZES: Twee afz. te veilen Panden, elk be staande uit beneden- en bovenhuis met erven te Schiedam aan de kadaster Sectie M nrs. 2028 en 2029, resp. groot 1 are 27 c.A. en 1 are 31 c.A. Grondbelasting 29.37 per perceel. Straatbelasting 8.19 per perceel. PERCEEL ZEVEN: Het Woonhuis met erf te Schiedam aan de telkens des v.m. 11 uur in het Gebouw van den Ned. R. k. Volks- iladaster Sectie I no. 2101, groot bond, te Schiedam, in het OPEN- RAAR VERKOOPEN Een Winkel- en Woonhuis met Bakkerij, Bergplaats en Erve, te Schiedam, m. gang uitkomende aan de Nieuwe Sectie B. nos. 1289 en 2378, groot 1 Are 68 c.A. Het Pand bevat beneden: winkel achterkamer, keuken en bakkery' en boven: twee kamers en zolder met kamer. Grondbel. 45.42. Straatbel, 12.63. Aanvaarding en betaling 3 Augus tus 1931. Bezichtiging Woensdag èn Donder dag 24 en 25 Juni 1931, van 1012 en van 24 uur. Inlichtingen ten kantore van voor noemden Notaris, Dam 8, te Schie dam. 95445S 35 73 c.A. Grondbel. 10.69. Straatbel, 2.97. Aanvaarding en betaling 30 Juni '30. Bezichtiging: Woensdag 24 Juni, Donderdag 25 Juni, Woensdag 1 Juli, Donderdag 2 Juli a.s., des voorm. 1012 uur en des namidd. 24 uur, op vertoon van een toe- gangsbewqs, afgegeven door Nota ris A. Hoek. te wiens kantore aan de Lange Haven 97 (Telef. 68389) nadere inlichtingen zyn te bekomen. 9512S 81 IN DE 5 regels 0.50 10 regels 1.— 15 regels 1.50 Munten uit door bijzonder goede kwal. kristalhelder glas, absoluut zekere sluiting, extra sterke ringen, vo11e garantie, uiterst lage prijzen GLAZEN SMAL MODEL V2 3U 1 Liter GLAZEN WIJD MODEL 2 Liter KOMT ZONNESCHIJN Leer- en Moquette ameubl., Dres soirs, Divans. Karpetten, Spiegels, Linoleums enz. Simonstraat 4457 naby Schiekade, R'dam. Tel. 41541 6447 Terstond gevraagd boven 17 jaar. Brieven onder no. 1617S Bur. van dit Blad. HOOGSTRAAT 23 SCHIEDAM Ruime keuze aigepaste kachelzeilen, Tochtdekens, Plucbette Gordijnen, diverse Talelkleeden enz. enz. Gontuneerende prijzen, 646S 10 Dagmeisje voor halve dagen van 9 2 uur in gezin zonder kinderen. Aanm. 's av. na half 8. Mevr. v. d. Heyden, Beukelsdqk 20b, R'dam. 13804 Groote te huur langs hoofdverkeer- en spoorweg te Breda. Bevragen Wed. v. ElewoutDielissen, Oranjeboom straat 34, Breda. B 28 v.g.g.v. Brieven onder no. 1618S Bureau Nieuwe Schied. Courant, Koemarkt 4, Schiedam. Hoofdagenten en Agentessen ge vraagd voor den verkoop van de alom bek. Unie-Oblig. Hooge prov. Br. of adr. Leesbibl. Jac. Catsstr. 68 Rotterdam. 2511 Prachtig Vrij Bovenhuis Philips van Bourgondiestraat, 7.per week. C. J. Roggeband, Schiedam- scheweg 157a, R'dam. Tel. 31718. 1615S DEZE PRIJZEN ZIJN COMPLEET MET RING EN DEKSEL. INMAAKKETEL, 32 cM. met houder, 6 veeren, thermometer en receptenboekje GUMMIRINGEN, extra sterk 0.08 0.05 BEUGELS, vertind 0.^8 0.05 INMAAKGLAZENBORSTEL 0.45 FLESSCHENOPENERS „Mirakel" Q.4Q THERMOMETERS, gegarand. goed werkend 0.35 THERMOMETERS, compleet met huls 0.50 GROENTESTAMPERS, zeer practisch 0.15 POST- EN TELEFONISCHE ORDERsTZT! I WORDEN MET SPOED UITGEVOERD I tL. 5/900 «OTTERDAM I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1931 | | pagina 8