ZÉ
„VENI SPONSA CHRISTI'
HET HART BOVENAAN.
PYAMITIS.
MODEPRAATJES.
DINSDAG 21 JULI 1931
EENIGE WENKEN VOOR EEN
ZOUTLOOS DIEET.
WOL EN ZOMER.
WAT MEN GAARNE WIL
WETEN-
GEBRADEN HAAS.
EEN ONTROERENDE PLECHTIG
HEID.
VLEKKEN ONDER DE MOUWEN.
Dezer dagen bladerde Ik in een boekje ge
schreven door mgr. J. M. Tissier, bisschop van
Chalons.
Het geschrift behandelt de moreele en bo
vennatuurlijke vermogens der vrouw.
Het boekje is een juweel en reeds de eerste
pagina's brengen stof te over voor langdurige
bespreking.
De schrijver zegt dat van alle invloeden,
die de vrouw op de wereldgeschiedenis heeft
uitgeoefend, die van 't hart ten allen tijde de
machtigste bleek te zijn.
Eene macht door de Voorzienigheid zoo ge
wild.
Want God heeft dit in Zijn schepping ten
duidelijkste bewezen.
Om de vrouw te scheppen, nam God eene rib
uit de onmiddellijke nabijheid van het hart
van den man.
Van zijn hart, omdat Hij in dat hhrt als
eerste geschenk de goedheid had gegrift.
Hij nam geen substantie uit het hoofd, want
de vrouw mocht niet domineeren.
Hij nam het niet uit de voeten want de
vrouvj zou te hoog staan om in lagen dienst en
,in verachting te leven.
Hij nam de stof waar Hij Eva uit heeft ge
maakt uit de nabijheid van Adam's harte,
want de vrouw is voorbestemd om te bemin
nen en bemind te worden. En door die weder-
zijdscbe liefde zou zij heersehen.
Wij hebben slechts over de H. Schrift na te
denken om dit te bewijzen.
Wie en wat hraöht Adam er toe ongehoor
zaam te zijn aan den Schepper?
Evan omdat Adam haar liefhad en niets
weigeren kon.
Op wiens bevel verjoeg Abraham, Hagar en
Iemaël?
Op Sara's verzoek, zijn liefste Vrouwe.
Toen Jacob om de.hand van Rachel, zeven
lange jaren knechtschap verduurde, was de
drijfveer, de groote Intense liefde van dien Oos
terling.
Wij luisteren verder.
Wie was de sterkste toen Dallla de haren van
Samson afsneed en hem aan de Philstijnen
overleverde?
Wie triomplieerde toen Judith na Holofernis
door hare lieftalligheid betooverd te hebben,
den wellusteling het hoofd afsloeg.
Eu wie was sterker de teedere bezwijmende
Esther, of Assuerus, als hij met trillende
stem haar de helft van zijn koninkrijk en zijn
geheele hart aanbood.
Maar waartoe verder gaan?
Altijd en overal heeft de liefde en heeft de
vrouw in naam dier liefde hetzij eener of an
derzijds geregeerd.
Is dit geen koninkdijke wetenschap Is. dit
geen lichtende fakkel op onzen weg van
plicht en duizendvoudige plichtjes, huisvrou
wen, moeders en allen die grootere of kleinere
plaats in 't leven der mannen vooral Inne
men. Maar wij kunen als vrouw met onze liefde
hun geluk maar ook hun verderf zijn.
"Voor eeuwig, want liefde mag tijdelijk in
slapen, sterven is niet mogelijk. Er zal altijd
in dat menigmaal verguisde, vaak miskende
ja vertrapte vrouwenhart, iets blijven voort
bestaan, iets wat slechts een hoogere beweeg
reden, een ademtocht van leven noodig heeft,
om te herbloeien.
Wilt ge een voorbeeld?
Dezer dagen kwam een arme vrouw beur leed
uitschreien.
Diep gekrenkt, beleedigd en gepijnigd In
haar nobelste en innigste gevoelens, nitte zij
haar grieven, velen en groot in aantal.
Het was ontzettend en een woord van ver
ontwaardiging en minachting weld9 mij naar
de lippen.
Maar dat viel niet mede. 0 neen, dit niet,
dat mocht niet gezegd worden. Maar waarom
tredt ge zelf niet anders op. waarom verdraag
je dit alles, stom en zonder verweer, vroeg
ik zoo voorzichtig mogelijk.
Waarom, ach hij is toch eenmaal zoo goed
geweest, er was ééns een tijd dat hij lief en
feeder was
Ziet toen begreep ik dat daar nog alles niet
verloren was, dat er nog iets smeulde onder de
assohe, iets wat misschien in een totaal ont
redderd verworden gezin, toch nog eenmaal
wonderen van herstel kan bewerkstelligen.
En dat iets. t Is de liefde, de onuitwisoh-
bare, onsterfelijke liefde van een vrouw
HBELENEN.
„Onder bovenstaanden titel gaf een onzer
groote bladen kort geleden een overzicht van de
nieuwe „mode 5 die de badplaatsen regeert.
Regeeren zeggen wij, want meer dan ooit
viert vorstinne mode hoogtij, tiranniseert en
kwelt zij hare volgelingen, met de nieuwe infec
tie der pyamitis, het dragen van een pyama.
Daaronx doen wij hier een beroep op den
goeden smaak, het begrip van elegance en
charme onzer jonge vrouwen en meisjes. Dat
zij zich toch van een dergelijke mede-dwaas
heid onthouden.
Dezer dagen zagen wij aan een onzer groote
Nederlandsche badplaatsen deze dracht in zulk
een afschuwelijken, ordtnairen vorm, dat de
verontwaardiging ons naar de keel ja in de
pen vloog.
Daar slenterden langs het strand op den bou
levard, langs de hotels, wezens gekleed in de
meest lompe pyama's In de schrilste kleuren
van rood, oranje, vlaggedoek.
Een Amerikaanscto matrozenpetje achter
tegen 't hoofd geplakt. Brrrhoe afschuwe
lijk. Schreeuwend onaesthetisdh.
Met uw verlof (jonge dames wij dachten
waarachtig, dat het gilde Amsterdamsche gla-
zenwasschers een vrijen dag had.
Ware dit het geval geweest,«wij zouden dit
alleszins achtbaar gilde ongemoeid gelaten heb
ben.
Maair neen, dit waren meisjes, die zich zelf
en Gods mooie natuur aldus ontsierden.
't Was leelijk, onflatteus, grof en walglijk.
Jonge meisjes die er toch zoo snoezig uit
kunnen zien, in 'n luchtig licht simpel strand-
toiletje weest toch minstens verstandig.
Laat uw gezond verstand toch spreken.
Ontwijd niet aldus uwe sekse en anderer
oogen door een dracht, die al uwe schaamte,
uw bekoorlijke zedigheid, uw fijn vrouwelijken
smaak van hun schoonste en kostbaarste sie
raad berooft.
Het sieraad van kuische charme.
Vernietigt niet met eigen hand, alle sfeer
wan poeaie, het waas van vrouwelijke lieftal
ligheid, dat beschermend uw mooie, frissche
maar o zoo teerdere en licht geschonden jeugd
omhult. h.
Een onzer abonné's richtte het verzoek tot
ons, eenige wenken te geven voor een zoutloos
dieet en daar waarschijnlijk meerdere abon
né's hiermede gebaat zijn willen wij volgaarne
aan dit verzoek voldoen.
Bij éen zoutloos dieet is het in de eerste
plaats zaak het „flauwe" van de verschillende
levensmiddelen zooveel mogelijk te maskeeren,
zoodat de gerechten toch smakelijk zijn en de
patiënt zich altijd met eetlust aan tafel be
geeft,
Bij het nagaan van de verschillende maal
tijden. wordt, te beginnen met het ontbijt, ge
geven: brood zonder zout besmeerd met' onge
zouten boter. Bij voorkeur het brood roosteren
waardoor de flauwe smaak minder uitkomt.
Ook krenten-, rozijnen- en sucadeibrood zijn
hier zeker op zijn plaats, vooral daar deze ook
smakelijk zijn, belegd met ongezouten room
kaas. Ter afwisseling kan in krenten- of ro
zijnenbrood ook keele gepelde amandelen ge
bakken worden. Bij het brood kan verder het
beste iets zoets gegeven worden: bijv. in den
zomer gesuikerde vruchten (aardbeien), jams,
geleien, honing en koek.
Het is beter pap in water te koken en dan
room toe te voegen. Bij verschillende pappen,
zooals havermout of rijstepap zijn gestoofde
vruchten een heerlijk toevoegsel. Ook karne
melk en hangop met room en suiker zijn te
gebruiken.
Als draak kunnen dienen slappe thee met
wat suiker en weinig melk of een glas melk
(maar niet meer dan y2 L. melk per dag). In
het algemeen ls het beter bij dit dieet de
koffie of cacao te vervangen door vruchten
sappen.
Bij de lunch kan op dezelfde manier het
brood gegeven worden en bijv. belegd met
gekookt gehakt, gekookte lever, een paar
plakjes gerookte ossetong of kalfstong, wat
tomaten enss. I
Als warm of koud schoteltje komen in aan
merking croquetjes of schelpen, waarhij vooral
ui en peterselie bij dergelijke gerechten de
smaak aan kunnen brengen. Ook gebakken of
gekookte aardappelen, tomaten of komkom m er-
sla, jachtschotel, huzarensla, plakjes gebakken
appel of tomaat, gekookte of gepofte kastan
jes, gebakken banaan, ook vleesok en visoh,
doch niet gerookt.
Bij de bereiding der spijzen moet er-op gelet
worden, dat de smaak der spijzen zooveel mo
gelijk behouden blijft, dus niet afkoken, maar
stoven, stoomen, smoren, poffen en bakken
zullen den smaak verhoogen.
Versche vruchten of compóte vormen een
waardig slot van een dergelijke lunch.
Voor het middagmaal moeten groente-
aftreifcsels de bouillon vervangen, ook vruch
tensoepen, Indien ze in den smaak vallen zijn
hier op zijn plaats.
De smaak van het ongezouten gekookte
vleescb lean opgehaald worden met een mayon
naise, ravigotte- of kapertjessaus. Ook kan
hierbij gegeven worden oompöte en ter afwis
seling eens gepofte of in de schil gekookte
aardappelen.
Gestoofd vleesoh met tomaten of een citroen-
sausje zijn ook niet te versmaden.
Een variatie kunnen zijn gevulde slakropje3.
gevulde tomaten, gevulde uien en gevulde kom
kommers.
Voor de vastendagen staan koude zalm of
tarbot met mayonnaise, filets van tong met
peterseliesaus enz. enz. op het menu.
Is het op het oogenblik wel de tijd om over
wol te spreken? Waarom niet
Want wol past hij elk seizoen, tenminste als
het de meer eenvoudige modelletjes betreft. We
nemen ze met genoegen uit de kast, zoodra het
een beetje frisscher is, of als we een uitstapje-
gaan maken, waarvan we eerst 's avonds laat
sullen terugkeeren.
De voor dezen tijd van het jaar geschikte
wollen toiletjes zijn overigens niet zicaarder
dan sommige zomerstoffen. Doorgaans zijn het
effen costuumpjes en als aan een fantasietje
voorkeur v:ordt gegeven, dan zijn het nog een
voudige. en bescheiden dessins.
De snit is als die van andere toiletten: een
mooie lijn, geen overdreven garneeringen en
een behoorlijke wijdte op de heupen. Meestal
is het wollen toilet iets getailleerd en voorzien
van een min of meer breeden ceintuur, nu eens
van leder, dan iveer van de stof van het cos
tume zelf.
Aan knoopen en uitsnijdingen is het wollen
toilet in den regel rijk, terwijl frissche linnen
of piqué garneeringen gaarne worden aange
wend om het geheel een vroolijk karakter te
geven.
Onze afbeeldingen laten zien welke modellen
de voorkeur hebben.
Het eerste is van lichte wollen voile met
blauwe en witte ruiten, 't Tweede model 'n yer-
sey van beige wol, heeft raglan mouwen, ge
maakt van stoffen strooken, welke op den rug
zijn vastgehecht. Deze charmante robe wordt
niet weinig verfraaid met de korte Schotsche
das.
Inplaats van aardappelen, kan rijst gegeven
worden, vooral in combinatie met zoetsmaken-
de gerechten. Bij gekookt vleesoh kunnen ze
vervangen worden door maoaronl. Bij voorkeur
worden die groenten gebruikt die een sterk
uitkomende smaak bezitten, zooals spinazie,
kool enz.
De nagerechten zullen niet zooveel moeilijk
heden opleveren: vooral vruchten zoowel ver
sche als gestoofde en vruchtensappen zijn uit
stekend. Ook bij pannekoeken en flensjes kun
nen zij gepresenteerd worden evenals jams en
geleien.
Bij een zoutloos dieet moeten de hoeveelheid
molk en eieren niet te groot genomen worden.
Vooral de dooiers bevatten vrij veel zout en ls
het dan nog beter alleen het wit te gebruiken.
Gekookte eieren en dergelijke moeten dus lie
ver geheel achterwege blijven.
M. M.
Abonnè v. Tt. te Oirschot vraagt eenige wild-
recepten, welke hier volgen.
1 haas, zout naar verkiezing, 125 gr. spek,
250 gr. boter of melange, liter zure o£ zoete
i'O'óffi. 3 lepels hazenbloed.
ïlefi haas ooit van het dunne huidje ont
doen en op den rug In vier rijen lardeeren met
smalle reepjes spelt. Ook den voor- en achter
bout'. Vervolgens in de wildpan of braadslede
onder herhaaldelijk bedruipen met de gebruin
de boter; iy2 h 2 uur laten braden. Wanneer
de haas bijna gaar Is, bedruipt men ook met
den room, hetgeen een heerlijken smaak geeft.
De jus kan desverkiezend aangelengd wor
den met het hazenbloed en een scheut wijn.
HAZENPEPER.
Resten van haag: 2 k 3 uien 3 dl. wijn, 2
d.l» water, 1 d.l. bruin van hazenjus, 1%
D.L. azfjn, 75 gr. vet of boter, 12 h 15 gr.
suiker, 70 gr. bloem; desgewenscht eenige
lepels appelmoes, kruidnagel, peper, zout naar
smaak, 5 6 laurierbladen.
De uien fijn snijden of hakken en gaan
fruiten in de boter, bloem en specerijen toe
voegen en verder frulten tot men een mooie
dikke saus heeft.
Daarna zeeft trien de saus. opdat beentjes,
blaadjes en kruidnagelen verwijderd kunnen
worden. De resten van den haas in deze saus
uur zachtjes stoven.
GEBRADEN GANS.
1 gans, 500 gr. zure appelen, 100 gr. ge
droogde pruimen, 1 paar takjes marjolein, de
appelen schillen en in vieren snijden, vermen
gen met de geweekte pruimen.
Langs den mooien Helvoirtschen weg te
Vugiit bij 's Hertogenbosch ligt, omlijst door
groen en bloemen, te midden van een schitte
rend park, voornaam het deftige Pensionaat
Regina Coeli" van de Kanunnikessen van den
H. Augustinus, waar zoovelen onzer vooraan
staande vrouwen in blijde jeugd hare opleiding
gedurende onvergetelijke jaren genoten; waar
meerderen, na rijp overleg, terugkwamen, om
zich voor-goed aan den dienst van den God
van liefde ten nauwste te verbinden.
Op den feestdag van den Stichter der Orde,
den H. Petrus Fourier, mocht dit stukje para
dijs weer getuige zijn van het „Vaarwel" aan
de wereld van een jong meisje, dat van den
goeden God de groote genade ontving en de
kracht om, tot verbazing der wereld, die haar
schitterende aardsche kansen wist, aan alle
wereldsche rijkdommen en genoegens te ver
zaken en al haar vreugde te stellen in den
goddelijken Bruidegom, om in Zijn armoede
rijk, in Zijn omhelzing rein en in volmaakte
gehoorzaamheid vrij te zijn.
Een teere fantasie, een schoone fictie, het
verhaal van een treffende mogelijkheid weet
zoo vaak het naar hooger smachtend menschen-
hart reeds te ontroeren tot weenens toe, maar
wat hier volgt is een voor de groote massa
niet vermoe-de werkelijkheid, welke zich In
onze kloosters, met bijkomstige variaties, on
ophoudelijk herhaalt.
Vooral bij de tegenwoordig zoo algemeene
materialistische levensbeschouwing is het goed,
nu en dan het gordijn eens weg te trekken,
om de wereld iets te laten zien van de teere
bovenaardsche schoonheid van onzen heiligen
godsdienst.
O iets maar, want een brooze pen vermag
niet het goddelijk-verhevene geheel weer te
geven.
De groote gotische kapel is uitgedost lh haar
keurigste feestgewaad en hangt vol van bloe
mengeur, vooral van de witte lelies, welke
in overvloed hef priesterkoor zoo zinrijk ver
sieren.
Verschillende priesters, de bruiden van
Christus in de koorbanken, de pensionalren
met hare witte sluiers en de familieleden der
jeugdige postulante vullen het heiligdom tij
dens de plechtige Hoogmis. De feestelinge,
eenig kind e.ener weduwe, eere ook aan deze
dappere moeder, die haar levenszonnetje, haar
alles, met een kracht en een moed, die God
alleen kan geven, geheel vrijwillig aan haar
Schepper terug geeft, ligt als een rijk-
nltgedoste witte bruid voor het altaar geknield,
verlangend naar de omhelzing van haar god
delijken Bruidegom in de H. Communie, om
zich, gesterkt met de Tarwe der ulfrverkoornen,
den Wijn, die maagden teelt, weldra als een
lam aan Hem ten offer te brengen.
Na de H. Mis houdt een priester een korte
maar zoo diep-gevoelde, zoo onweerstaanbaar-
overtuigende toespraak over de waarde, de
verhevenheid der maagdelijkheid, welke door
zoovelen niet verstaan, zelfs voor onmogelijk
gehouden wordt, maar welke des te hooger
geschat wordt door hen, aan wie God, in Zijn
groote goedheid en wijsheid, het begrijpen en
het kunnen geschonken heeft.
Wanneer het „Veni Creator" en treffende
aanroepingen gezongen zijn, vraagt de dienst
doende priester aan de postulante, die geknield
voor hem ligt:
V. Wat vraagt gij?
A. Eerwaarde Vader, ik vraag in alle ne
derigheid, opgenomen te worden In de Orde
der Religieusen van O. L. Vrouw met den
Regel van den H. Augustinus.
V. Kunt gij den Regel en de Oonstitutlën
dezer Congregatie onderhouden
A. Eerwaarde Vader, ik hoop het met de
genade van Onzen Heer.
Thans wordt deze groote genade van God
afgesmeekt door een speciale door allen ge
zongen Litanie.
Daar de postulante weldra de zoo flattee-
rende wereldsche livrei met het strenge kloos
ter-kleed verwisselen zal, wordt dit laatste nu
door den celebrant gewijd, waarhij hij den
Gever van alle goed vurig smeekt, dat dit
jonge meisje het' steeds waardig dragen moge.
Roerend is ook de wijding van den sluier,
waardoor aan den Zoon Gods zoo dringend ge
vraagd wordt, dat Zijne bruid hem steeds
moge dragen in geest van nederigheid, ver
sterving en onthechting aan 's werelds ijdel-
heid, daarbij denkend aan den sluier, waar
mede Jesus zelf, in Zijn lijdensweek, geblind
doekt werd.
„Eerwaarde Vader", zegt nu de postulante,
ik smeek u zeer nederig, mijn intrede te zege
nen",
Waarop priester en assistenten bidden:
V. De Heer zegene uw. intrede.
R. Van nu af tot in eeuwigheid.
V. Behoud, o Heer, Uw dienares.
R. Haar, o mijn God, die op U vertrouwt.
V. Zend haar Uw hulp van uit Uw Heiligdom.
R. En bescherm haar van uit Sion.
V. Wees haar, o Heer, een sterke toren.
R. In het aanschijn des vijands.
V. Dé vijand vérmóge' niets tegen haar.
R. En de zoon der ongerechtigheid schade
haar niet.
En dan bidt de Kerk weer, bij monde van
den priester, dat God welwillend op dit jonge
meisje moge neerzien, die de wereld met al
haar ijdelheden verlaten wil, en dat Hij haar
trouwheid schenke, opdat zij op den laatsten
dag van haar leven als een geheel reine bruid
bet Rijk der Hemelen moge ingaan.
„Gezegend zij zulk 'een -einde en meer ge
zegend nog zulk een intrede!"
Nu wordt de gelukkige aspirante met wij
water besprenkeld en tot driemaal toe bewie
rookt.
Lezer, lezeres, beseft gij iets van de gevoe
lens der moeder van dit bruidje, dat alles
aanschouwen mochtHaar tranen plengde zij
uitsluitend als een offer van onuitsprekelijke
dankbaarheid. Heerlijk toch het moederschap
eener waarlijk Katholieke vrouw
Priesters en assistenten gevolgd door de
postulante, welke omringd is door'haar naaste
bloedverwanten, verlaten nu, in processie het
heiligdom en hegeven zich door den tuin naar
den hoofdingang van het klooster. Het jonge
meisje bevindt zich nu voor de allerlaatste
maal als leek buiten de gewijde muren.
Bij den ingang van het geliefde huis neemt
zij afscheid van haar dierbare moeder, van
familie en vrienden en geheel alleen bestijgt
zij de hooge trappen van het gebouw, wat de
achterblijvenden als vanzelf denken doet aan
de schilderij, waarop de kleine Maria wordt
afgebeeld, die op driejarigen leeftijd de trap
pen van Jesusalems Tempel bestijgt, terwijl
het wel jubelen moet in het hart van het
onder duizenden uitverkoren meisje: „Een
ding slechts heb lk aan Mijn Heer gevraagd:
dat ik ln Zijn Huis moge wonen alle dagen
mijns levens
De groote deur staat reeds open en de
eerwaarde moeder overste treedt met haar
assistente naar voren en zegt: „Mijne dochter,
het doel uwer intrede in dit klooster ls, er
geheel uw leven het kruis van Onzen Heer
te dragen, door een voortdurend afsterven van
uzelve".
De postulante: eerwaarde moeder, dat ls
mijn wensch en ik hoop het te kunnen met
de genade van Onzen Heer.
De overste: Onze Heer geve u deze genade.
Nu ontvangt het gelukkige kind een klein
kruisbeeldje, dat zij hartelijk kust, waarna zij
zich omkeert en, ten teeken van liefde voor
moeder, familie en vrienden een diepe buiging
maakt naar allen, die zij, ter liefde Gods, in
de wereld achterlaat, maar ln haar hart vurig
blijft beminnen.
't Offer is gebracht. Zij treedt binnen. De
deur wordt gesloten.
Voorafgegaan door de processie van alle
zusters, die brandende kaarsen ln de hand
houden, geleidt de eerwaarde moeder het van
vreugde overvloeiende bruidje van Onzen Lie
ven Heer terug naar de kapel, terwijl de hymne
„Jesu, corona VirglnumJesus, kroon der
maagden gezongen wordt.
Inmiddels zijn ook de priesters en andere
aanwezigen door een zijdeur in de kapel te
ruggekomen
Na een zeer treffend gebed knipt nu de
celebrant een klein lokje haar van haar hoofd
der postulante, die geknield vóór de Com
muniebank- ligt,, terwijl hij -zegt: „De Heer
ontrukke aan uw hart de IJdelheden der wereld,
waaraan gij bij uw Doopsel verzaakt hebt.
Amen."
Hoe treffend zingt nu het koor: „Elegi
abjectus esse...." Ik heb verkozen veracht
te zijn in het huis van mijn God, liever dan
te wonen in de tenten der zondaars. En „Quam
dilecta...." Hoe lieflijk zijn uw woontenten,
o sterke God, mijn ziel versmacht van ver
langen naar de voorhoven des Heeren
Terwijl deze zoo zinrijke psalm gezongen
wordt, verlaat de postulante de kapel, om zich
van haar wereldschèn bruidstooi te ontdoen
en de zwarte kloostertunica aan te trekken,
om daarna,' geheel gesluierd, in de kapel
terug te komen, waar de verdere kleeding
voltooid wordt, en waarbij de priester zinrijke
woorden bezigt, die ons herinneren aan hei
„afleggen van den ouden mensch", den „singel
der matigheid en der kuischheld", den „man
tel der onsterfelijkheid".
Roerend ls het, wanneer men den celebrant
hoort zeggen, terwijl de postulante de witte
sluier op het hoofd wordt gelegd: Vent, Sponsa
Christi: „Kom, Bruid van Jesus Christus, ont
vang de kroon, welke de Heer u geven zal
voor het eeuwig leven", en verder, wanneer
hij haar een kroon van witte rozen op het
hoofd plaatst: „Ontvang de kroon der maag
delijke uitmuntendheid, opdat gij, doe onze
handen gekroond op aarde, verdienen moogt,
in den Hemel met glorie en luister gekroond
te worden. Door denzelfden Jesus Christus,
Onzen Heer. Amen."
Na een laatste dringende bede van den
priester voor de volharding der novice, wendt
hij zich nogmaals tot de feestelinge, die nog
haar wereldschen naam draagt en zegt, als
om het offer geheel te voltrekken:
„Voortaan heet gijen noemt haar
kloosternaam.
Blijde en dankbaar weergalmt nu het „Te
Deum", terwijl de Bruid des Heeren aan al
haar medezusters den vredekus gaat ge.ven.
Hiermede wordt de ontroerende plechtigheid
gesloten.
En terwijl de wereld o de vele goeden
niet te na gesproken! zingt en danst,
scheldt en vloekt, te'nnist en voetbalt, vecht
en woekert, in lauwheid wegkwijnt of zich
dompelt in verboden zingenot of Paus en Kerk
vervolgt, ligt, onbekend en vergeten, een een
voudige novice In alle stilte voor het H. Ta
bernakel neergeknield en bidt voor de arme
tobbers der wereld, voor de bekeering der zon
daren, voor den stedehouder van Christus op
aarde, voor de uitbreiding van het Rijk der
liefde In de koude wereld.
O, hadden wij de kloosters niet, zou de
wereld nog wel bestaan
En gij, jonge meisjes, wanneer gij de stem
des Heeren hoort, wilt dan uw hart niet slui
ten.
Of wanneer de Meester u niet wenkt naar
Zijn Voorhoven, weest dan sterk en begrijpt
de ook heilige roeping der vrouw in de wereld.
PAT* -in-*! r s C.C.
Gin nek en.
Ook kan men 750 gr. gepelde kastanjes ini
kokend water weeken, de huidjes er af halen,
en in boter of vet goudgeel braden, waarna
men er den gans mede vult.
Is de gans van een der beide vulsels voor
zien, dan naait men den vogel dicht, legt deze
op de borstzijde in de braadslede en bedruipt
deze herhaaldelijk met het braadvocht.
Een uur braden aan de borstzijde, dan om-
keeren en wederom een uur laten braden, zon
der bedruipen.
De jus eventueel binden met bloem of room,
EENDVOGEL.
Deze kan men eerst even in kokend water
zetten, voor degenen die niet van een sterken
smaak houden. Goed uitdruipen laten en binnen
en buiten flink boteren. Daarna legt men de
eend op de borstzijde, is deze mooi bruin, dan
op den rug.
Men kan een paar uitjes mede braden, welke
men later door de zeef wrijft en aldus met de
jus vermengen. Men heeft dan een mooie dikke
saus.
Sommigen prefereeren den eend evenals kip
te braden, maar dan moet het een zeer malsch.
vogeltje zijn. h.
Abonné J. M. J. M.
De door u genoemde vlekken kunt u als volgt
behandelen:
Zijn de vlekken niet te zeer ingedrongen, dan
is eenvoudig wasschen in lauw zeepwater vol
doende.
Ook kunt u Venetiaansche zeep in regenwater
oplossen en in deze oplossing (niet te sterk)
wascht u de vlekken uit.
Nadat de plaatsen in schoon water zijn uit
gespoeld, verdwijnen de vlekken geheel.
Ook kan men de plaats inwrijven met een
mengsel van 3 deelen ether, 3 deelen alcohol en
1 deel geest van salmiak.
Ten zeerste raden wij u echter, al deze
middelen eerst op een lapje te probeeren.
GEEL GEWORDEN PIANOTOETSEN.
Doe de pianotoetsen niet af met zeepsop,
maar wrijf elke toets, om beurt, af met een
schoone stofdoek, die vochtig gemaakt is met
methylalcohol. Houd de toets vast met de
linkerhand onder het wrijven, daar anders de
toon te veel geforceerd wordt. Let er op dat de
toetsen niet nat mogen worden, alleen vochtig.
INMAKEN VAN ZUURKOOL.
Op verzoek van abonné J. J. van K. te R.,
volgt hieronder het recept voor het maken
van zuurkool. De juiste tijd is er nog niet voor
aangebroken
Op 2 middelmatig groote witte kooien wordt
1 middelmatig groote Savoye genomen, 10 gr.
zout, 1 gr. zwarte peperkorrels en desverkiezend
1 gr. jeneverbessen. De kooien worden van de
buitenste bladeren ontdaan, middendoor ge
sneden en daarna in lange, heel dunnen reepjes
gesneden, tot alleen (je stronk overblijft. Vervol
gens wordt de geschaafde kool zoolang met het
zout gekneed tot er zich pekel vormt. Pak de
kool dan in een schoone Keulsche pot, leg er
de peperkorrels en eventueel de jeneverbessen
tusschen, sluit het af met een schoenen doek,
stop die er aan alle kanten bij in en leg er een.
schoongeborsteld plankje op met een zwaren
steen.
Na eenige dagen moet de inmaak worden
nagezien, er heeft zich dan dikwijls een soort
schimmel gevormd: kim. Dit wordt zoo zorg
vuldig mogelijk verwijderd, de doek gèhéel
schóón gewai&ftheft én" hét pUiWkjè- «i '«e- sfcèén
met warm water afgeborsteld. Dé eerste 3
weken moet de inmaak zoo eens per wéék
nagekeken worden.
De zuurkool is na 6 8 weken te gebruiken.
HUISMOEDER.
p a r y s, 13 Juli.
Het tweed, dat zoo langen tijd zich ln een
bijzondere voorliefde heeft mogen verheugen,
is sedert eenigen tijd meer op den achtergrond
geraakt. Het wordt in de meeste gevallen ver
vangen door
diagonale wol
len stoffen, ge
mengde of ge-
moeste van al
lerlei soort en
ook door ge-
fafionneerde
van een dis
creet cachet,
die een gröot
voordeel heb
ben door de
combinaties in
wit en zwart,
welke zij bie
den.
Wat het al
tijd belang
rijke punt van
de kleur be
treft, valt er
op te wijzen,
dat, ondanks
de herlevende
belangstelling
voor levendige
kleuren en de
blijvende voor
liefde voor de
pasteltinten,
de groote trek
naar zwart-
en-wlt nog bij
lange na niet
verminderd is. Echter zijn ook de combinaties
van marine en zelfs kastanje met heel
gewild
Contrasten trekken heel veel be angstelling.
Het is niet ongewoon bijv., dat in eenzelfde
model kastanje en groen wordt oegepast. Het
is intusschen overbodig te dat het
hierbij voor alles op goedeu smaak aankomt
en dat de minste overdrijving kan schaden.
Een heel modern en nieuw oilet geven wij
hierbij weer. Het is een Charmante tailleur,
waarvan het effen, heel sobere Jaquet contras
teert met den fijn geruiten rok. Een herhaling
van die geruite stof brengt de das, die non
chalant om den hals is geknoopt.
Men kan voor de uitvoering verschillende
tinten kiezen: wit en zwart, of imgjanje en
beige, of roestkleui en bruin, In hoJfdzaak
komt het aan op y - goede harmonie van do
effen met do geruite stof.
Moeder, geef uw kinderen op geregelde
tijden hun maaltijd en geef ze niets tusschen-
door, ook zoetigheid tusschen de maaltijden
niet dan bi] hooge uitzondering. Gij zult dan
zelden over slecht eten van uw kinderen
to klagen hebben. Zorg dat het schoolkind
na een stevig ontbijt naar school gaat en let
zelf op, dat het daaraan den noodigen tijd
besteedt. Naast brood, boter, slappe thee met
gekookte melk, is een bord warme pap de*
morgens voor uw kinderen een zeer g*
schikte spijs.
GEZONDHEIDSRAAD