t j mm I Cf Ss REVOLUTIE-BRILLEN m mm I :sr EEN BEROEMD ECHTPAAR UIT HET RIJK DER FILM HOE HU GELUKKIG WERD Van keizer tot zanger Het penningske der negers Onbekende grootheid Vacantie WOENSDAG 5 AUGUSTUS Ï93Ï s Z De terugweg van Itxassou, waar Roland met het zwaard Dnrandal de rots kliefde, bleek voorbij Cambo aan bekoring te verliezen. Het was ook nogal warm en om u de waarheid te zeggen, had de lunch wel een en ander van onze krachten gevergd. Het geruisch van den auto, die met snelle wielen over het wegdek gleed, werkte als een slaapliedje op kleine kin deren. Waar waren we eigenlijk? Daar vóór ons lag een bebouwde kom en we reden spoedig een wit-geblakerd en stoffig stadje binnen. „TJsta- Tiitz" stond op een bord van de automobiel-dub. UstaritzUstaritzIs daar niet die geschiedenis gebeurd met dien brilhoe was het ook weer?... in de Franscho revolutie... De huizen hadden we al weer achter ons. Recht vooruit lag de weg, bel en droog in de zon. Een brilde Fransche revolutieDe wielen zoemen, het is warm, de lunoh met den purperen Iandwijn speelt nog wat na Hoe zou het zijn,, bet verhaal van dien bril en de Fransohe revolutie? Laat eens kijken Misschien was het de bril van Robespierre. Hij bad hem op bij bet teekenen van doodvonnis sen in zijn kaal vertrek; op zijn morgenwande ling langs de Place de la Révolution keek hij erdoor naar de guillotine, die het zoo druk had. 'a Avonds van 10 thermidor op het stad huis, heeft hij ln de worsteling zijn bril ver loren, maar gewond uitgestrekt op een taf ei in de zaal van het Comité du salut public vraagt hij erom. Hij heeft zijn bril nog op als hij den volgenden dag het schavot bestijgt. Het is nu definitief voor het laatst dat hij hem draagt. Meneer Robespierre, zegt de beul, zet uw bril af. M'n waarde Sanson, laat ik dien nu maar ophouden. De beul vindt het erg gek. Het is om zoo te zeggen tegen de regels van het huis. Hij houdt niet van die buitenissigheden. Terecht stellingen moeten er nu eenmaal zijn, maar alles volgens de regels! U moet heusch dien bril afzetten, zegt bij. Het is hier op het schavot nu eenmaal de gewoonte. Waarde heer, komt Robespierre er tegen in, je hebt er geen. idee van hoe slecht van gericht ik ben. Als ik mijn bril niet op heb, kan ik straks niet eens zien waar mijn hoofd heenrolt Dit verhaal is niet historisch. Misschien beeft Robespierre nooit een bril gedragen Maar wat bedenkt een mensch al niet op een loomen achtermiddag, op een eindeloozen weg, in een auto die al-maar rustig voortzoemt. Hoe het nu precies zit met die geschiedenis van Ustaritz, wist tateir een oude kellner in Baycmne duidelijk te maken. Hoofdpersoon in bet authentieke verhaal is niiet Robespierre, maar Dominique-J-aseph Garat. U kent hem niet? Dat is niet erg. Niemand zou hem ken nen, als er dat geval van dien bril niet geweest was. Dominique-Joseph werd in Bordeaux geboren maar hij was journalist in Parijs toen er de groote revolutie uitbrak. Wanneer er zoo ge ducht in de samenleving wordt geroerd als in die dagen, komt er van alles naar boven. Dit ds de eenige verklaring voor het feat, dat Garat ln 1793 een blauwen Maandag Minister van Binnemlandsohe Zaken is geweest. Niemand beeft later bègrepen, hoe hij dat geworden is -hij zelf cok niet. Juist in zijn korte ambtsperiode viel de ver oordeeling van Lodewijk XVI en de eenige his torische daad van zijn leven heeft Garat ge steld, toen hij zich in den namiddag van 20 Januari plechtig naar de Temple begaf, om Louis Capet het doodvonnis voor te le-zen. Het was een donkere wintersche dag en de minister had zijn bril noodig om het document te ont cijferen. Toen hij ermee klaar was, keek hij den honing een oogeublik aan. Hij zag een bedroefd en uitgeput menschenkind, met een ontsteld gelaat en groote, vragende oogen, waarin tranen stonden. Dominique-Joseph Ga rat boog en ging haastig heen. Een paar maanden later zat hij zelf in de gevangenis. Maar de grillen van het politieke fortuin hebben niet gewild, dat het mes van de guillotine ook op zijn 'nek geprobeerd zou worden. Hij kwam vrij en werd lid van den Raad der Ouden en leeraar aan de fame-use „Ecole normale". Later heeft Napoleon hem in den adelstand verheven en zitting doen nemen in den Senaat. Er is toch goede reden om aan te nemen, dat Garat in zijn verdere loopbaan dien eenen win'terschen achtermiddag in de Temple nooit geheel heeft kunnen vergeten. Toen hij oud ge worden was, vestigde hij zich in Ustaritz, waar zijn vader vandaan kwam. En op zekeren dag zei hij plechtig tegen Maïa, zijn huiehoud ster, dat er in zijn bureau een kleine lade was, die nooit en onder geen omstandigheden mocht worden geopend. Maïa was een goede vrouw. Zij zorgde uit stekend voor haar meester een bleek volkomen opgewassen tegen die allermoeilijkste taak, welke de vrouwen in dit leven hebben en die volgens Joseph Conrad bestaan in het behan delen van mannen. Is het dan zoo verschrik kelijk erg, dat zij kleine zwakheden had, waar van overigens zelden iemand iets merkte? In ieder geval, zij probeerde in alle sitilte zóó veel sleutels op de bewuste lade, dat zij er ten slotte in slaagde die te openen. Zij vond er een bril in, enkel een bril, met goud montuur en groote ronde glazen. Zij sloot de lade, maar hield den sleutel bij zich. Maïa was niet tevreden gesteld. Voor het eeme raadsel was het andere in de plaats ge komen. Zij wist niets van de carrière haars meesters. Hij was bijna 70 jaar oud. Hij had alles zien veranderen in zijn lange leven. Europa was veranderd, Frankrijk was ver anderd, en hijzelf, Dominique-Joseph Garat, was óók veranderd. Er was maar één ding. dat hem onafgebroken bleef herinneren aan een zekeren Minister van Binnenlandsche Zaken, tijdens (le Revolutie, die zich op een Januari dag met 'een rol papier onder den arm naar de gevangenis had laten rijden. Dat eene ding was rijn bril. Er gingen vele jaren voorbij. Maïa werd ook oud. Zij vond dait haar meester er niet vroo- 1 ijker op werd. Er moest een of andere som bere gedachte zijn, die hem onophoudelijk be zighield, een oud leed, een verborgen angst, «en knagende wroeging misschien, Maïa wist BIJ HET R. K. VACANTIEKINDERFEEST. Het was Zaterdag feest v-oor een groot aantal Rotterdamsche kinderen, die den uittocht van heit R. K. Vacantlekinderfeest naar Bouvigne onder Ginneken meemaakten. Links, de aankomst op het staltlon van Breda; rechte, de dames van Bouvigiiie; ze brachten volop en met lachende gezichten. het niet. "Wel hoorde zij hem ia een middag slaapje zeggen: „Die arme man"en daarna „Doe die oogen weg!"... Zij vroeg zich af wat zij ervan denken moest, maar in ieder geval was zij blij, dat haar meester vroo-m was ge worden en regelmatig ter kerke ging. Op zekeren dag heeft Dominique-Joseph Ga rat zijn morgenwandeling wat verder uitgestrek1 dan zijn gewoonte was. Thuis zat de pastoor van Ustaritz op hem te wachten en verveelde zich. Hij wilde zijn brevier nemen, maar had zijn bril vergeten. Maïa weaid erbij geroepen en zij wist wel raad! Zij ging naar/de geheimzinnige lade toe en gaf den pastoor den bril. Dat zou voor dezen éénen keer toch niet erg wezen en meneer pastoor mocht zijn oogen toch niet bederven! Het ging alles heel snel en vreemd, toen Ga rat thuiskwam. Hij zag den pastoor aan en hij voelde zich koud worden. Er drukte iets op zijn hersens, hij duizelde en sloeg achterover. Toen hij op zijn bed gelegd we-rd, was de doodsstrijd al begonnen. JAN N. Een zeldzaam kunstenaarspaar vormden de beroemde Duitsche componist Robert Schu mann, wiens 75ste sterfdag op 29 Juli werd herdacht en zijne echtgenoote Clara Wieck, die als pianiste een Europeeschen naam ver wierf. Aanvankelijk had ook Schumann kla viervirtuoos willen worden, maar door al te ijverig studeeren en het gebruik maken daarbij van een mechanisch hulpmiddel, kreeg hij een verlamming aan den vierden vinger van de rechterhand, zoodat hij dit plan moest laten varen. Door zijn leermeester, den muriekpaedegoog F. Wieck, met wien hij ook gedurende eenigen tijd een maandschrift voor muziek uitgaf, leer de hij zijne toekomstige vrouw, Wieck's dochter kennen. En hoe tragisch zijn bestaan ook moge geweest zijn hij sterf op nauwelijks 46-jari- gen leeftijd in een krankzinnigengesticht een groot voorrecht viel hem ten deel in deze echtverbintenis met een vrouw, die het geluk van zijn leven werd en op züne ontwikkeling als kunstenaar den gunstigsten invloed uit oefende. Door haar meesterlijk spel openbaarde zij de schoonheid zijner klaviercomposities en wist zij daaraan een bekendheid en vermaard heid te geven, welke ze anders niet zoo spoedig zouden hebben verkregen. Hoeveel er aan die bekendheid, zelfs 'toen hij reeds gehuwd was, nog ontbrak, leert een anecdote, welke ver haalt, dat een Duitsch vorst, aan wiens hof Clara Schumann als pianiste optrad, in de pauze van het concert de vraag tot hem richt te: „Is n ook muzikaal Aan de bezieling en de medewerking zijner vrouw heeft Schumann veel te danken gehad voor de breede ontplooiing zijner geniale ga ven, die gelijk zoo dikwijls het geval is aanvankelijk niet de waardeering vonden, welke ze verdienden. Zij was dan ook een superieure vrouw en van zeldzame begaafdheid. Reeds als heel jong meisje had zij de aandacht op zich gevestigd door haar vroegrijp talent, want Clara was een wonderkind. Haar vader deed haar, toen zij nog pas negen jaar oud was, in een concert te Leipzig optreden, en daarop volgde een reeks van kunstreizen in binnen- en buitenland, waarbij zij tal van lauweren oogstte. Te Weimar speelde zij als twaalfjarig kind voor den hoogbejaarden Goethe, die haar zijn bewondering en erkentelijkheid betuigde door haar zijn bronzen borstbeeld te schenken. Daarbij schreef zij ook vroegtijdig verschil lende composities, het meest voor piano, maar ook enkele voor viool en orkest, benevens eenige liederen. Evenals met haar vader maakte zij vele kunstreizen met haar man. De laatste daarvan was een toornee door ons land bij den aanvang der vijftiger jaren. De reis had een schitterend verloop; de ontvangst was het beroemde echt paar waardig, en de concerten deden de geest drift ten top stijgen. Te tragischer was het daarom, dat zoo spoedig daarop voor Schumann de onherstelbare inzinking kwam, en de gees teskrankheid, waarvan reeds eerder de symp tomen zich hadden geopenbaard, zijn genie doofde. Slechts enkele jaren daarna overleed hij. Zijn vrouw, die na zijn dood een nieuwe uit gave zijner werken verzorgde, heeft hem ge- ruimen tijd overleefd. Zij bleef zich wijden aan de kunst. Na eerst met haar gezin te Berlijn en te Wiesbaden te hebben gewoond, werd zij ln 1878 als leerares in het klavierspel verbon den aan het conservatorium te Frankfort a.M. en «tiet in 1896 op 77-jarigen leeftijd. Nuchter bekeken is het de eenvoudigste zaak van de were-l-d, een achtergrond te vinden voor 'n nieuwe film. Maar 't feit, dat Metro Gol-d- wijn er een heele afzonderlijke afdeeling voor opri-chte, bewijst wel het tegendeel. De leider van de „acihtergrond-afdeeling", be reist het schoone westen van Noord-Amerika, van de eenzame Mohave-woestij-n tot de High Sierras van de Rocky Mountains. Voor buitenstaanders lijkt dit een gemakke lijke en aangename werkkring, doch deze be trokking is zeer moeilijk. Er wordt hard werk vereischt en soms slapelooss nachten in het zadel, in treinen of auto's. Het zoeken, naar nieuwe interessante buitenopnamen voor het witte doek, is niet te doen op de gewone wijze van een toerist, logeerende in eerste klas hotel, daar de olhgeving van de toeristen-hotels te be kend is bij het cinema-publiek. Om te voldoen aan de behoeften voor een sterk wisselenden achtergrond werd de Loca tion Departement van de Metro Gold wijn Mayer opgericht. De filmproductie heeft zoo'n enorme uitbreiding ondergaan, dat niets aan het toe val overgelaten kan worden. De afdeeling-chef b.v. kan niet zeggen: „Ik moei voor deze film een scène in de hergen hebben en zal met het gezelschap naar de High Sierras gaan en even rond zien of ik wat vin-den kan". Hij zou waar schijnlijk een week verknoeien met zoeken al vorens te kunnen overgaan tot het verfilmen van één enkele scène. En in die week zouden •de salarissen van het gezelschap oploopen tot een enorm bedrag, want wij -moe-ten hier niet enkel in aanmerking nemen, de stars en de an dere spelers, maar ook de chef zelf, d-e opera teurs, de geluidsingenieurs met -hun assisten ten en andere technici, -die eveneens zeer goed betaald worden. Daarom is het goedkoop-er één man van de afdeeling vooruit te zenden op onderzoek. Deze man neemt een groot aantal foto's van de uit- gezo-chtste plekjes en brengt deze bij zijn chef ter -beoor-deeling. Het gezelschap gaat niet op ■reis, alvorens -men -zekerheid heeft dat de vereisdh-te achtergrond op een bepaalde plek gevonden kan worden. De Location Department -regelt eveneens van te voren de treinreizen event, logies enz., zoo dat geen enkel onnoodig oponthoud voor kan komen. In zeer veel gevallen evenwel is het niet noodzakelijk zulke uitgebreide voorberei dingen te treffen. Als resultaat van vele jaren reizen en fotografeeren beschikt het Location Department van de Metro Gol-dwijn Maye-r over een zeer groot foto-archief, waarin vrijwel alle beschikbare landschappen in het "Westen van de V. S. zijn opgenomen. Daardoor is het mo gelijk dat, behoudens zeer bijzondere vereisch- ten, de afdeeling-chef in staat is binnen een paar minuten, -den regisseur een plek te toonen, die voor de opname geschikt is. Indien men in aanmerking neemt dat Ramon Novarro b.v. -opnamen gemaakt heeft op de eilanden van d-e Zuidzee, de Bahama's en in Mexico, kan men zich een voorstelling vormen van da lange reizen, die de employe's van het Location Department der Metro Goldwijn Mayer studio's soms moet-eu maken. De meest beroemde tocht evenwel was de 20.000 K.M. trek" door Afrika voor -het verfilmen van Trader Hora. Eigenaardig genoeg zijn het niet deze groote reizen, die de Location Departe ment de meeste moeite veroorzaken. De las tigste opgave is h-et vinden van geschikte plek jes dicht bij de studio's. Dikwijls wordt di-t ge daan voor een zeer korte scène die niet de moeite en de kosten van een lange „Lo-catlon" reis rechtvaardigen. Eveneens is een zeer moeilijke -opgave, het -zoeken van bosch- en weidelandschappen, zoo veelvuldig voorkomend in Europa. Califoi-nië bezit zelf enkele overeenkomstige plekjes die evenwel geheel verloren gaan in de over-heer- schende omgeving van bergen en woestijn. Er is b.v. één weg binnen een straal van 100 K.M. om Hollywood -die werkelijk overeenkomt met de zoo karakterstieke we-gen van Engeland, Frankrijk en Duitscblan-d. Gelukkig is deze weg gelegen in Pasadena, grenzend aan de stu dio's van Hollywood. Hoewel het som-s noodig Is een aantal hoo rnen of a-nder decor aan het landschap toe te voe-gen, is vrijwel iedere gewenschte omgeving in Oalifornië te vinden. Sinds de komst van de geluidsfilm is volgens de Location Department -het aantal beschik bare plekjes echter tot de helft verminderd. H-óllywood en Los Angelos zijn zulke groote steden, dat het in de buurt zeer moeilijk wo-rdt te ontkomen aan het lawaai van vliegvelden, luchtspoorwegen, interlocal® tramwegen en automobiel verkeer. Verschillende scènes, die in -den tijd van -de stomme film den indruk gaven opgenomen te zijn op de eenzaamste plekjes ter wereld, waren in werkelijkheid genomen te midden van het drukke verkeer. Deze moeilijk heid kan so-ms overwonnen worden door op Zondag, laat in den avond of vroeg in den morgen te werken, maar meestal heeft zelfs -d-it geen nut. Een groot bezwaar is het opne men van scènes dn de zakenwijk der beneden stad. In zeer veel films worden deze opnamen vereischt, hoewel zij gewoonlijk zee-r kort zijn, h.V. een dame -die een etalage bekijkt, of een heer die een taxi aanroept voor een hotel. Al les gaat goed tot de dialoog opgenomen moet w-o-r-den, dan overstemt het oorver-doovend la- waal va-n het verkeer alle woorden -die voor het verloop van de film gesproken moeten worden. Het i-s voorgekomen, dat mem een heelen dag bezig wa-s om een scène op te nemen, die op het doek slechts een minuut duurde. Indien een lange dialoog in een scène voorkomt blijkt het goedkooper en -beter een straat uit de zaken wijk in de studio op te bouwen, waar in de dagen van de stomme film nooit aan gedadht werd. In vergelijking met de E-uropeesohe toe standen is het interessant te vernemen, dat de Metro Gol-dwyn May-e-r zeer weinig moeilijkhe den ondervindt bij het verkrijgen van toe-stem ming tot het benutten van particulier terrein -en publieke parken, zelfs op meestal de grootst mogelijke samenwerking van den eigenaar en de autoriteiten kan rekenen. Het personeel van de Location Department toestaat uit 2 vaste em-ployé's, Louis en Walter iStrohm, vader en zoon. De-ze beiden zij-n bijzon der geschikt voor hun werk, daar d-e vader lied-eren uithoek van Amerika bereisd -heeft, ter wijl de zoon jarenlang in alle richtingen Euro- ipa doorkruiste. Van zijn laatste reis bracht hij -meer dan 1000 verschillend© foto's uit, Enge land, Frankrijk, Duits-ehland, Italië, Zwitser land, Holland en België mee, bovendien werk te hij eenigen tijd in Europa om daardoor een beter begrip van het volk en hun gewoonten te krijgen. ZIEKENTRANSPORT PER VLIEGTUIG. De nieuwste vinding van de Fransche luchtmacht bestaat uit een vliegtuig, dat speciaal voor het vervoer van gewonden en zieken is geconstrueerd.. Van de taltooz© verhalen, die omtrent in Amerika snel rijk geworden menschen im het oude Europa de ronde doen. zijn er wel enkele waar. En het k-omt in het land vam Uncle Sam ook wel voor, dat sommigen dooir puuir geluk Zich een fortuin in den echoot .zien geworpen. Eén vas die gelukkigen, overigens één der weinige, vergeleken hij d-e ontelbare®, diie bij hun dood even arm waren of zij-n alls bij hun aankomst in het 1-and van belofte, is de douane ambtenaar John P. O'Connor, de rijkst© en de •best ge kleed 6 functionaris in het A-merikaan- sohe ambtenarencorps. Toen hij onlangs zijn ze© en dertigjarig ju bil in rijksdienst vierde, hoorden d-e meesten zij ner collega's, voor wie O'Connor's rijkdom al tijd een puzzle was geweest, hoe hij werd opge nomen in d-e rangen der met aardsche goederen ruimschoots gezegende stervelingen. Op een boeten zomerdag va-n het jaar 1898 werd 'n jong douaneambtenaar, O'Connor, be last met het nazien van de bagage der op de New Yorkisch© Noord-pier ontscheepte passa giers van e-en schip, dat pas uit Europa was aangekomen. Toen hij op de hem ter hand ge stolde iijst den naam van J. P. Morgan ontdekte, wist hij, dat hij met één der grootste financiers in de wereld te doen zou krijgen. Men gaf hem de opdracht, Morgan's koffers zoo vlug mogelijk door te geven. Evenals tegenwoordig hadden de ongekroonde koningen van de Vereenii-gde Sta ten in de vorige eeuw een streepje op het vul gus profanum voor. Morgan zat met den dlief der douanen op een bank, toen O'Connor hem de gebruikelijke vra gen stelde. Nu wlil-de li-et geval, dat de chef pruimde en zich tevens i-n het gesprek wilde mengen. Hiertoe ontdeed hij zic-h van zijn lek kernij, maar op zoo'n manier, dat ze precies op O'Connor's spiksplinternieuwe echoenen te recht kwam. Deze raakte buiiten zi-oh zelf van woede. De schoenen hadden hem niet minder dan drie dollar gekost, wat in dien tijd een flin ke prijs was en 'hij vloekte als e-en Yankee. Mor gan scheen van O'Connor's harti-ge taal derma te onder -den indruk, d-at hij aanbood, hem een paair nieu-we schoenen te geven. O'Connor be dankte echter voor het aanbod en ging mop perend heen, maar onderweg bedacht hij zich en keerde naar Morgan terug. Hij vertelde den financier, een paar duizend dollars gespaard te hebnen. Indien Morgan hem een tip voor de beurs wilde geven, zou hij ©r. gebruik vau ma ken, om zij-n kapitaaltje wat gr-ooter te maken. O'Connor wist niet, dat iedereen Morgan om tips vroeg en dat een dergelijke vraag op den financier werkte als een rood-e lap op een stier. Hij hoorde het pas later en was erg verwonderd want Morgan had hem mi-ets van zij-n gebruike lijke ergernis laten blijken en hem beloofd, een tip te geven, indien de gelegenheid gunstig zou zijn. En een paar weken later werd O'Con nor aan de telefoon geroepen en de groote J. P. zei hem, een bepaalde soort aandee-len te koo- pen, in oa-su Western and Norfolk. O'Connor moest met verkoopen wachten, tot hij gewaar schuwd werd. Een tweede telefoontje ried lie-m aan, te verkoopen en hij maakte zes duizend dollars winst, terwijl hij tevens den raad kreeg, altU-d te koopen als de prijzen laag waren en te verkr-open, wanneer ze niet al te zeer omhoog waren gegaan. O'Connor heeft zich steeds aan dien raad gebonden en hij is er wel bij gevaren, maar was zoo verstandig, zijn baantje aan te houden en zijp winsten in huizen te beleggen. De tip van Morgan heeft hem geluk aange- braoht. Meestal brengen beurstips overigen» geen geluk aan De voormalige Mamdsjoekeizer van China, die eens als jongen den troon besteeg en nu als gewoon burger onder den naam van Henri Ru Yi leeft, heeft besloten, operazanger te worden en aldus een carrière te maken. Hij beschikt over een goede stem en over weinig middelen, aangerien hij sinds zijn verjaging van den troon een groot deel van zijn vermogen heeft uitgegeven. Hij hoopt, als zanger het BU-Oces en den roem te verwerven, die hem «uk keizer ont houden werden. Er heers-cht malaise in de Vereenigde Sta^ ten. Dat weten we allemaal. Maar velen weten misschien niet, dat het nlieuws van de depres sie in de groote en rijke republiek zelfs tot in het hartje van Afrika doorgedrongen is. En een negerstam, die zich daar in goeden doen, verheugt, werd door medelijden met de bekla genswaardige Amerikanen bewogen. Er werd een krijgsraad belegd en deze bes-loot tot het ihoudlen van ©en colle-cte. De opbrengst van deze collecte bestond grootendeels uit de pro ducten van het lam-d: varkens, aipe-n, knolrapen ©te. en de stamhoofden van de Batanga zoo heeten de medelijdende zwartjes zetten deze artikelen in klinkend© munt om en zagen zich aldus in het bezit van drie dollar en zeven en ^ventig Amerikaansehe centen. Ze togen daar op naar. e-en Amerifcaansche zendeling en stel den hem het geld ter hand, met de bedoeling, dat het ondier Aim-erika's behoeftige® zouden worden verdeeld. En de zendeling kon niet an ders doen, dan de -gift naar de Vereenigde Sta ten door te -zenden, waar ze een punt van dis cussie we-rd op de bijeenkomst van Presbyte ria a ns-che zendelingen, die over de bestemming van de dollar 3.77 delibereerden, alsof het een bedrag van 377 mriaiioen was. Er was n.1. In de geschiedenis van de zending geen precedent. Men had steeds giften ingezamel-d voor de arme ne-gers en de voorschriften spraken niet van een gift van de negens aan de arm© Amerikanen. Er werd tenslotte een oplossing gevonden. Men benoemd© een commissie en redd© zich aldus uit de moeilijkheid Hollywood rit vol overbekend© groothauiBu. zou men meen-en. Dit is zoio, als men maar be denkt, dat e-en zeker percentage van die be» roem-dalimgen, alleen en slechts befaamd zijn ln -het filmparadijs zelf, en dat de buitenwereld zelden of nooit van hen hoort. Zoo is daar één van bijvoorbeeld: Peter de Eremiet, die rich er altijd op beroemd heeft, dat (hij de eenige kluizenaar in Hollywood is. Hij heeft e-chter sinds kort een concurrent gekre gen ln dein eremyt Herman, die, omdat Peter zich steeds lm een witte boernoes kleedde, zich. in een rooden tabberd gestoken heef-t. Met veel naastenliefde behandelen zij elkander niet; de een bescho-uwt den ander als een gevaarlijk rivaal, ook voor 't geval, dat rij van Jijd tot tijd in een film als figurant meespelen.. k Dan heb. je „L/U-mati'.'£fiii doQl'sionuaa kran tenjongen, die zijn kio-skje heeft bij een druk ifilmcafë. Hij kent de ware beroemdheden stuk voor stuk maar er is e-r maar één, dl© met hem weet te praten, en wel de komi-ek Jack Oakie, die in. gebarentaal heel© hoornen met hem plant. Noemen wij nog Pedro, 'n figurant, die nooit iets andere draagt dan 'n origineel Mexicaansch costuum, en die nooit tenzij hoog gezeten op zijn vurige mus-taing voor d© engagements- bureaux verschijnt. Er is e-en pos-gearriveerde anonymus, die lachen kan als 'n onweer, 'n Onweer lac-ht wel niet, maar wanneer de man, waarover 't nu gaat, per oh-geluk schatert, dan dreunt de hal ve stad; wanneer hij glimlacht schijnt- er 'n wagen over de keien voorhij te daveren. In Hol lywood zijn natuurlijk geen keien. In al-Ie geval 1-s hij in de filmstad bekend ais de bonte lioncf, en er is geen casisière, die aan hem entreebe wijzen mag afleveren, want de spi^ee-kf-i-lm is op zijn welwillend gelaat niet berekend. Dan is er nog August Tollaire, di© dagelijks zijn voile witte baard in melk baadt eu er dan krulletjes in zet en William Taylor, de oud-sta filmspei-er, die nu 102 jaren lelt en nog spreek les v-oor de klankfilm neemt. Deze alleen zijn in Hollywood populair, min stens zoo populair als de groote starren, met wie zij alleen in salaris en honorarium ver schillen, Wanneer men een rondvftaag zou houden!' „Hoe brengt ge uw vacantie door dan zou den de antwoorden een stalenkaart te zien geven vat de meest verschillende opvattingen op dit pint. Misschien zou men meenen, dat de financieele zijde van de kwestie van grooten invloed is op de wijze waarop men zijn vacan tie doorbiengt. Niet altijd. Zelfs daar, waar gezegd kat worden: Geld speelt geen rol, wor- den dikwijls juist aan de vacantie de minste kosten besteed. Vacantie is een denkbeeldig begrip- Wat voor den een vcldoende is, Is voor den ander te weinig. De een vindt het uiterst genoeglijk in die dagen rond te slenteren zonder boord of vest en een ander voelt zich diep ongelukkig, wan neer zijn wit-flanellen pantalon geen onberia- pelijken plooi ve.rtoont en hij zich des avonds niet in smoking aan tafel kan laten zien. De een stelt zich tevreden met een eenvou dige picknickmand en derzelver inhoud en een ander heeft heimwee naar een chic restaurant en deftig ®rveerende kellners. De een reist in een razend tempo van stad tot stad mét het spoorboekje in zijn hand, uit angst de aansluiting te zullen missen of ver slindt kilometers per auto. De een is dol op tochten in volgepropte sightseeing-ears en een ander prefer-tert zijn hangmat of ligstoel en kar, zijn vaeintie eerst echt genieten in een atm-ospheer vin luiheid onder ruischende bla deren in de koele schaduw ofwel door de zon gebakken, wanneer hij met half-dichtgeknepen oogen witte wolken ln de meest bizarre gestal ten aan zich ziet voorbijtrekken. De smaken verschillen dus, maar overal hoort men in Je maanden Juli en Augustus hetzelfde lied: „Ik voel dat ik mijn vacantia hard noodig heb", hoezeer men over het be grip „vacantie" ook van meening moge ver schillen. Voor de meester is ze 'echter de lof der luk held. De ware ontspanning begint eerst bij bel niet-denken. U kunt niet gelooven hoe moeiljjg dat ia l j

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1931 | | pagina 6