KATHOLIEKE JEUGD OP NIEUWE PADEN. KARAKTERVORMING DOOR VERKENNEN". DE Hl III VAN „WELP" TOT VOORTREKKER* H 4 m DE VERKENNERS, EEN TROEPAVOND. DE VOORTREKKERS WERELDBROEDERSCHAP. HET ARBEIDSVELD. DE WELPEN. mWm{0. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiyiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiyiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^ Jongen. Langs dezep weg tracht ze in hem door buitenleven, natuurstudie, kampeeren, verkenningsspelen enz. eigenschappen te ont wikkelen als zelfvertrouwen, wuskracht, ge zondheid, vaardigheid, handigheid en dienst vaardigheid tegenover de gemeenschap. Zij wil trachten te voorkomen, dat de jongen, die niet meer valt onder de leerplichtwet, terecht komt in een der betrekkingen welke geen vooruit zichten bieden, zooals krantenjongen, loop jongen, e.d.; voor het «ogenblik geven derge lijke baantjes hem misschien een hoog loon, Zonder RECLAME geen omzet, geen winst; de DRUKINKT is de kracht BQ van 't huidige zakenleven Links: Een internationale ontmoeting op de bijeenkomst („Jamboree") van 1929 te Birkenhead Hongaarsche zeeverkenners demonstreeren aan hun Engelsche vrien den het gebruik van water-ski's. haak hoepelen, balvangen, balanceeren, touw tjespringen, enz Weten waarom handen en voeten schoon en nagels kort en zindelijk ge houden en de tanden gepoetst moeten worden en waaróm men door den neus moet adem halen. Op de klok kunnen kijken- Kort het leven van den Patroon van de Groep weten te vertellen, met behulp van de welpen- leid (st)er. De tweester-welp heeft 't zwaarder. Hij moet o.m,: De letterteekens van morse- of vreede alphabet kennen. De 8 hoofdsteken van 't kom pas kennen. Minstens 60 ets. zelf gespaard geld op de spaarbank hebben. Eenvoudig model vervaardigd hebben of minstens 8 teekeningen in kleuren gemaakt hebben van in de regels aangegeven voorbeelden. Kunnen schoenpoet sen, koper poetsen, kachel aanleggen en z'n kleeren netjes opvouwen. Een boodschap van minstens 15 woorden langs voorgesehreven weg correct overbrengen; of een weg van prullen of onkru-id zuiveren. Weten hoe 'n vingerwondje te ontsmetten en te verbinden, lichte brand wond of blaar kunnen behandelen en 't gevaar beseffen, dat vuil in een schram of wondje kan veroorzaken. Goed de H. Mis kunnen volgen. ken, gebruiken en ontwikkelen tiet schijnt een moeilijke opdracht, doch in de practijk gaat het. Als er tusschen ie patroeljes een goede wedijver is, ontstaai een patroelje- esprit-de-corps en iedere jongen In de patroelje beseft, dat hij door zijn vaardigheid en gedrag in zekere mate mede verantwoordelijk I» voor de eer van zijn patroelje". We kunnen hieraan toevoegen Jai -ei ue zelftucht der jongens traint, wanneer ze een ander - van eigen leeftijd \ienen te eehoor zamen Ook de verkenners hebben hun graden van handigheid en vaardigheid Voor hen bestaan de z.g klassen. Een nieuweling moet, vóór hy zijn uniform aankrijgt, aan verschillende eischen voldoen, o.m. aan de volgende: De H. Mts kunnen vol gen, kunnen doopen in tijd /an nood en een spelregel betreffende tucht in gebed en kerk begrijpen en toepassen. De wet, de spoor- teekens, het saluut en de onnerscheidings- teekens kennen. De belofte en wet kennen en een aantal knoopen kunnen 'eggen. Bij zijn installatie een indrukwekkende plechtigheid voor den jongen legt hij de volgende belofte af: „Op mijn eerewoord beloof ik, met Gods genade ernstig te zullen trachten: mijn plicht te doen tegenover God en mijn land; iedereen te helpen waar ik kan en de verkennerswet te gehoorzamen". Deze wet omvat de volgende tien regels: 1. Op de eer van een verkenner kan men vertrouwen; 2. Een verkenner is trouw; 3. Het is de plicht van een verkenner, zich nuttig te maken en anderen te helpen; 4. De ver kenner is een vriend voer allen en een broe der voor alle andere verkenners; 5. Een verkenner is ridder lijk: 6. Een verkenner ia een dieren vriend 7. Een verkenner weet orders te gehoorzamen zonder tegenspreken 8. Een verkenner glim lacht en fluit onder alle moeilijkheden9. Een verkenner is spaarzaam10. Een verkenner is rein in gedachten, woord en daad. Legt men hiernaast wet en belofte van het J wee verkenners ,op ziverftocht, bij het beoefenen van de eerste nieuwe patronaat' dan i moet men wel tot de klasse eischkaart lezen. conclusie komen, dat dit laatste een slap afkooksel is van het Verkennen, een half systeem, waarvoor zéér terecht gevreesd wordt in verkennerskringen, omdat buiten staanders wellicht beide bewegingen zouden verwarren (zie „Dux" van Juli 1931). Een foto in „De Maasbode" van 23 Juli 1.1. toonde ons patronaatsjongens in hun nieuwe uniform, rookend en kaartend. Iets, dat bij verkenners niet voorkomt. In beide bezigheden zit weinig karaktervorming. Werkt een verkennerstroep volgens het aan gegeven systeem waaraan mede door de activiteit der commissarissen streng de hand wordt gehouden, dan is elke verkenners bezigheid karaktervormend. Men treft dan ook niet van die onverkwikkelijke taf reel en dat een troep jongens om 'n ijskarretje of limonade-wagentje hangt, om daar 'n paar weekcenten in eet- of drinkbare waar om te zetten. Een verkenner neemt zijn veldflesch mee en denkt daarbij, dat een woudlooper aan den prairie-rand ook geen IJsco-mannen vindt. Een goed verkennerskamp dient o.i. ook geen „cantine" te hebben. Dat is goed voor mili tairenkampen. In soberheid en woodcraft („hout-handigheid", eerder beschreven onder „De Bonte Waereld") vindt de verkenner zijn kampeergenoegens. En mocht hij meer wenschen, dan vindt de leider nog genoeg attracties in „Totem Talks" of „Wigwam Papers" van Hargrave, waarin n romantisch kamp-Indianisme wordt aangegeven. Maar keeren we terug tot de verkennersklasse- eischen. De geïnstalleerde Jongen gaat beginnen aan z'n „tweede klas", waarbij hij o.m. aan de volgende eischen moet voldoen: gezondheids- regels kennen en Eerste Hulp kunnen verleenen bij eenvoudige ongevallen (ook driehoeks- verbanden kunnen leggen), seinteekens volgens Morse- of Vreede-stelsel kennen, een spoor Heeft 'n welp een bepaalde liefhebberij, dan vindt hij gelegenheid daarin proeven van be kwaamheid af te leggen en dan krijgt hij een driehoekig insigne. De insignes zijn onder verdeeld in vier groepen, n.l. voor karakter, handigheid, hulpvaardigheid en lich- gezond heid. Als voorbeeld nemen we eens het insigne „handige jongen" (hulpvaardigheid.) De welp moet: Een kachel uithalen en haar met niet meer dan twee lucifers aanmaken. Een kop thee zetten en sen el bakken of koken. Aardappels schillen en koken en weten hoe groenten te koken. Een paar schoenen poetsen. Bed opmaken, vaat wasschen, enz. Ramen zeemen, messen en koperwerk reinigen. Een der voornaamste gronds'agen van dit systeem is de z.g. kernvorming, de onder verdeeling in „nesten" (geheel in „rimboestijl" dus 1Aan het hoofd van zoo n nest staat een jongen, die dus veel verantwoordelijkheid draagt, daar hem veel wordt toevertrouwd en hij moet zorgen, dat zijn nest het beste van de horde is. Op dit systeem, dat verantwoorde lijkheidsgevoel en zelfstandigheid aankweekt, berust eigenlijk de heele Beweging We vinden deze kernvorming ook bij de oudere verkenners („patroeljes") en bij de senioren, de voortrek kers („ploegen")- Bij de welpen moet de leid(st)er. om de bezigheden aantrekkelijk te aouden, alles zoo rimboe-achtig mogelijk inkleeden De spelen om de eischen te oefenen moeten in jungle- geest worden gedaan en zelfs de gewoonste bewegingsspelletjes (ter ontspanning der spieren en tot training der vlugheid) zijn gebaseerd op de rimboe. B.v. aldus: De leid(st)er vertelt van Shere Khan, die Mowgli als prooi kwam opelschen. Vader en moeder Wolf hielden Mowgli in het hol verscholen en zeiden den tijger eens flink de waarheid. Deze' kon niet meer dan z'n snuit in 't wolvenhol steken (zijn schouders waren te breed) en dus droop hij maar weer af. „Nu, Piet, jij bent Mowgli. Doe je das maar af en stop hem tusschen je trui. De jongens van je nest zijn de wolfjes en Kees is Shere KhanDan gaar. de welpen achter elkaar staan („Mowgli" achteraan) en houden elkaar bij de heupen vast. „Shere Khan" moet nu trachten, Mowgli's das afhandig te maken en wil hem naderen, maar de heele sliert welpen draait zich vóór hem. Lukt het, binnen 2 minuten de das te pakken, dan wint Shere Khan, anders wint Mowgli. Men ziet, het systeem is pittig en romantisch en het moet jongens van 8 tot 11 12 jaar wel boeien. Natuurlijk kunnen we er nog véél meer van vertellen, maar we moeten ons be perken en stappen over op jongens van 12 tot 17 A 18 laar. die weer op 'n andere manier het „Spel van Verkennen" spelen. Zij zijn de jonge, eerlijke woudloopers, die zich trainen tot een eenvoudig, avontuurlijk leven. Ook zij hebben hun leiders en hun kernen, „patroeljes". onder leiding van een patroelje-leider en assistent. Baden Powell, de geniale stichter en „chief scout" schrijft in het handboek: „Een belangrijke stap bij karakter-opvoeding is het geven van verant woordelijkheid aan het individu. Dit bereikt men onmiddellijk bij het aanstellen van een patroeljeleider, die de verantwoordelijke leiding van zijn patroelje moet hebben Hij moet de goede eigenschappen van zijn jongens ontdek- illustratie geven we hier de eischen voor hei insigne „Handige Jongen": Moet in staat zijn een deur of oad te verven, een plafond te witten, gasleiding ie repareeren, reparaties te verrichten aan balkranen, ge wone kranen, raamkoorden, venster- en deur sluitingen, gaskronen en gordijnen op te han gen, gordijn- en portiëre-roeden te bevestigen, tapijten te leggen, kleeren te repareeren alsmede stoffeerders-artikelen als bedden gordijnen, tapijten enz.; hij moet kleine herstellingen kunnen verrichten aan meubilair en aardewerk, messen kunnen slijpen en weten hoe iets in te pakken en het pakje met touw di„ht te binden. I. p. v. het repareeren van gasleidingen en het verplaatsen van gaskronen en electrische lampen: ruiten kunnen inzetten, kunnen behangen en stoelen kunnen matten. Dit is nu 'n tamelijk veelzijdig insigne, maar zoo heeft men ook: kleermaker, kunst, hygiëne, timmerman, ruiter, loodgieter, kampeerder, gids, tolk, enz. enz. Vergelijk nu eens het insigne „handige Jon gen" van de verkenners met dat der welpen.... Alles is in de goede verhouding van leeftijd en capaciteit Het behalen van een aantal bepaalde insignes geeft weer recht op het. insigne „Kroon-Ver kenner" of op het dragen van gekleurde schou derkoorden. De verkennersbezigheid ligt in de open lucht. Het woord „verkenner" duidt daar al op evenals op het feit, dat er.geen gerucht makend materiaal als trommels en hoorns wordt gebruikt. Maar ééns in de week komen de verkenners bijeen voor een troepavond bin nenshuis die hen een p'.t paedagogisch oog punt bijzonder moo' werkprogram geeft. Meestal is het verloop als volgt: lo. Een of ander bewegingsspel vóór het officieele begin (voor z.g. „stoom afblazen"). Lier welpen-vaardigheidsinsignes: opmer ker, gids, wever en zwemmer. Lord Baden Powell, stichter der Beweging, op 'n bijeenkomst van Padvindsters. V ier verkenners-vaardigheidsinsignes drukker, gids, redder en smid. 2o. Inspectie (leeren ordelijkheid en correct uiterlijk.) 3o. Vlag breken, gebed, lezing van de ver kennerswet, mededeellngen. 4o. Patroeljewerk (iedere patroelje gaat naar z'n „hoek" en tfeoefent daar, onder lei ding van den patroelje-leider klassewerk, enz.) 5o. Bewegingsspelen. Vormende spelen als balspelen, estafettes, kringspelen. (Liefst pa troelje tegen patroelje.) 6o. Godsdienstig kwartiertje door den groepsgeestelijke. Daarna ter afwisseling zin- tuigspel. 7o. Kampvuurverhaal. 'n Echte jongensge schiedenis met een moraal (die er niet „dik boven op ligt"). 8o. Zegen, vlagstrijken, en,goed pad!" Bij het punt „bewegingsspelen" zien we estafettes genoemd. Ter illustratie zullen we een estafette verklaren, die duidelijk de vor mende waarde ervan toont. voorgangers zijn getikt op de blocnotes de volgende namen lezen, enz. Dit spel frischt aardrijkskundige kennis op, traint de kennis der windstreken en vlugheid van beweging. De patroelje, die 't eerste klaar is en geen fouten heeft, wint. („Scout test Games"). Ook op het chapitre der verkenners kunnen we verder gaan en behoorden we volledigheids halve ook verder te gaan (men denke slecnts aan de mooie buitenspelen en oefeningen, san de kampen met hun genoegelljke en vaak gees tige kampvuren!) Noodzakelijke beperking dwingt ons over te stappen naar van 17 jaar en ouder. Moderne ridders, die er hun werk van maken zich van maatschappelijke toestanden op de hoogte te stellen en door de toepassing van hun parool: „Dienen!" zich daar van nut te maken waar ze noodig blijken Geheel hun persoon maken ze dienstbaar aan den evenmensch, zoowel in als buiten de ver kennersbeweging. Ze houden zich los van de onze-troep-vóór-alles-gedacbte, die bij de jon geren in wedstrijd-geest nogal eens voorzit en nemen sportief de leiding over van een andere groep bij ontstentenis van leiders. Ze seven instructie voor de insigne-eischen aan hun jonge broeder-verkenners, beoefenen maatschappelijk werk, trainen zich In soberheid, kortom ze zijn als de dolende ridders op wie men nooit een redelijk beroep tevergeefs zal doen. Hun voortrekkerschap wordt voorafgegaan van een vigilie, waarin de jongeman nog eens ernstig overweegt wat hij met zijn leven zal aanvangen en welke stap hij gaat doen. Het installatie-ceremonieel is bijzonder indrukwek kend Ten slotte nog eenige algemeene gedachten over de beweging, die als Wereldbroederschap wordt opgevat. Het vierde artikel der verken nerswet geeft dit aan en merkwaardigerwijze Is er geen artikel in de Beweging zoo tastbaar als dit. Waar men ook komt in de wereld, overal zal de verkenner door zijn medebroe- Een zeer gewild deductie-spelhet vaststellen van een gebeurtenis, af te leiden van voetsporen in het zand. kunnen volgen of bij Kim's Spel voldoende punten behalen, op een noutvuur (aan te steken met hoogstens 2 lucifers) een maaltijd bereiden, minstens 1 zelfverdiend geld op eigen spaarbankboekje hebben, de H. Mis na zijn installatie minstens driemaal met behulp van een gebedenboek gediend hebben. Een verkenner eerste klas moet aan een aantal tamelijk zware eischen voldoen, die we als voortzetting van de tweede klas kunnen beschouwen. Toegevoegd worden eischen be treffende het in kaart brengen van een be zochte landstreek, maten schatten, zwemmen en wielrijden. De jongen vindt hier 63 ronde vaardig heids-insignes, uit het behalen waarvan hij den leider vaak zijn aanleg toont. Ter Aan het einde van de „baan" is een land kaart opgehangen, waarbij zooveel bloc notes liggen als er deelnemende teams (patroeljes) zijn. De velletjes der blocnotes zijn genum merd en op elk staan twee plaatsnamen, b.v. AmsterdamGroningen. Het volgende blaadje bevat weer andere namen (b.v. Nijmegen Maastricht) maar elke blocnote is hetzelfde ingericht. <5p het beginsignaal rennen de num mers één naar de blocnotes, lezen er de plaatsnamen en zoeken ze op de landkaart. Achter de namen schrijven ze op, in welke richting de tweede plaats ten opzichte van de eerste ligt (N.-O. b.v.), ze scheuren het velletjo af, geven het aan de beoordeelaars, rennen naar d« auauuera twee, die nadat m door hun De leider houdt kamp-inspectie. ders hartelijk worden begroet en zullen ze hem naar best vermogen helpen. W« hebben het persoonlijk ondervonden bij bezoeken binnen- en buitenslands, hoe deze geest ls doorgewerkt. Ruim twee mllHoen jongens in één vereeni- ging.... het is een prachtig bewijs voor de levensvatbaarheid van het systeem van den „Ohief Scout", Ijord Robert Baden Powell, die in 190S den grondsteen legde met het proef- kamp op Brownsea Island („Twenty one Years of Scouting", uitg. Pearson, Londen). En dat het systeem zich bij den oorspronke- lijken jongens-aard zoo prachtig aansluit, wordt bewezen uit het f8'*- hat men de verkenners vindt zoowel in China als in Afrika, zoowel in Nigeria.... als in Zwitserland, waar de pad vinders zelfs voor gezamenlijke rekening een chJüet aankochten. Dit berghuis, waar 200 jongelui kunnen verblijven, bevindt zich te Kandersteg. waar deze maand een internatio nale voortrekkersbijeenkomst werd gehouden. Nog 8en i®'!> dat den innigen wereldbroeder band toont. Op de grooite wereldbijeenkomst, die in 1929 ih Arrows Park te Birkenhead werd gehouden en waar het meerderjarig worden der Bewe ging werd herdacht, kampeerden circa 50.000 jongens van niet minder dan 42 naties bro» derlijk tezamen! U- J j? „De vereeniging „De Katholieke Verkenners" stelt zich tot doel mede te werken aan de opvoeding der Katholieke mannelijke Neder- landsche jeugd tot goede Katholieke staats burgers, wat godsdienstig, zedelijk en karakter vorming betreft en aan de ontwikkeling hunner lichamelijke vaardigheid. Zij doet dit op grondslag van de encycliek van Paus Pius XI over de Chris telijke opvoe ding der jeugd, zoodat haar werk zielzorg is. De vereeni- Sing tracht haar doel te be reiken langs weittigen weg en wel docxr; 1. Het opwek, ken van een htep geloofsle ven daartoe zoo wel van boven natuurlijke- als natuurlijke mid delen gebruik makende, karakter en het vaardigheid in Een welp. 2. Het vormen van het bevorderen der lichamelijke Katholieken geest, volgens de methode van het Spel van Verkennen, gegeven door Baden Powell in: „Scouting for Boys". Ziedaar doel en middel van de Katholieke verkenners, omschreven in de artikels 3 en 4 der statuten. Als officieele regels klinken za ^gschien wat droog, döch het volgende moge .„onzen lezers een beeld geven vaD het roman- ^Tjijihe, het fleurige eener jeugdbeweging, die den jongen een geheel anderen, een beteren kijk op de wereld geeft en die door een combinatie van drie systemen zuiveT is inge steld op de leeftijden der jongens en zich jeugdig voelenden van 9 tot 81 jaar En voor nóg ouderen als het moet t Waar vindt de Beweging het terrein harer werkzaamheden? Het antwoord hierop vinden we in de brochure „Doel en Werkwijze". De verkennersbeweging wi! het werk der scholen aanvullen. Het gevaar, dat het school programma te overladen wordt, heeft tot ge volg, dat het groote aantal lessen slechts met halve aandacht gevolgd wordt en dat mede door het vele huiswerk en de africhting op examen-eischen de zelf-werkzaamheid en het initiatief in het gedrang komen en het concentratie-vermogen verslapt. De rijpere jeugd zoekt, natuurlijkerwijze haar ontwikkeling, naast de school, niet uit sluitend meer in het gezin, zoodat karakter ontwikkeling in vele gevallen maar aan het toeval wordt overgelaten. Hier vindt de verkennersbeweging haar taak voor het vormen van goede burgers en wel door opvoeding, niet door instructie. Zij tracht bij den jongen, door het verstrekken van prettige bezigheden, geestdrift op te wekken om zelf te leeren, te onderzoeken, te ondervinden. Ze doet dit, door in spelvorm haar werk programma te ontleenen aan de bezigheden van woudloopers, verkenners, ontdekkers, missionarissen, enz., allen helden voor den De welpengroet. Met twee vingers. De welpenbelofte is tweeledig en lijkt het wolvenkopje in vorm niet op de salueerende hand?. De verkenners- en voortrekkersgroet. Met drie vingers. De belofte is drieledig. En het lelie-insigne is driebladig. doch is de jongen eenmaal man geworden, dan staat hij in het leven zonder eenige vakkennis en komt hij bij het groote leger der werk- loozen, die door de gemeenschap moeten wor den onderhouden. Voor den man met karakter en vakkennis is er altijd wel werk. De jongen zal zich met dezelfde apimo op de een of andere liefhebberij werpen, als waarmee hij voetbal speelt en de liefhebberij kan zijn beroep worden. De naam welpen doet u het eerst aan Jonge leeuwen denken, doch ook het wolvenjong heet welp. In Rudyard Kipllngs „Jungle Book" (Ned.: „Door Wolven opgevoed", uitg. Meulen- hoff, Amsterdam) lezen we de geschiedenis van een wolvenstam, waarin Mowgli, eén klein verdwaald iniandertje, door een wolvenfamilie, temidden der welpen als een der hunnen wordt opgevoed. De welpenafdeeling van een verkennersgroep is nu een horde Jonge wolven en Mowgli is iedere nieuwe welp, die temidden der andere welpen wordt opgenomen. Ieder beschouwt zich dus als het menschenkind en zijn mede-welpen als de jonge wolven. Kipling vertelt, hoe de oude, wijze wolf, leider van de wolvenstam Akéla was. De welpen- leid(st)er heet: akéla. Mowgli's leermeesters waren Baloe, de bruine beer en Bagheera, de zwarte panter, terwijl Raksha, de moeder van het wolven-gezin waarin Mowgli wordt opge voed, voor zijn welzijn zorgt. De ass. welpen- leid(st)ers heeten: Baloe, Bagheera, Raksha! Een die door alle wolven werd veracht was Tabaqui, de jakhals. Deize hield hef altijd met den sterkste en bedelde om de restjes. Tabaqui is de gluiperige jongen, die „vriendje" wordt met dengene die dropjes of zuurtjes heeft, in de hoof) er wat van te krijgen. Dan is er De horderoep der welpen (in het midden de leidster) „Akéla, wij doen ons best!" ook Shere Khan, de tijger. Hij brult verschrik kelijk, maar is per saldo laf. Als je hem recht in de oogen kijkt, druipt hij af en ten slotte wordt hij door Mowgli overwonnen. Shere Khan is de bluffende jongen met den grooten mond, die altijd klaar is om te vechten, kleine jongens alléén aandurft, maar het ten slotte aflegt te gen den eerlijken, sportleven welp. Als een Jonge wolf opgroeit, leert hij allerlei dingen, die hij als groote wolf moet kennen en kunnen. Een welp leert, vóór hij in de horde wordt opgenomen: de welpenwet, het saluut, de verklaring van het Kruisteeken en een regel betreffende tucht in gebed en kerk. Eerder mag hij noch uniform, noch insignes dragen. De welpenwet luidt: „De welp volgt den ouden wolf. Een welp is moedig en houdt vol". Wan neer een welp wordt geïnstalleerd, belooft hij, met Gods genade zijn best te zullen doen om: le. trouw te zijn en zijn plicht te doen tegen over God en zijn land en de wet van de wel- penhorde te gehoorzamen; 2e. lederen dag een goede daad te doen. Na zijn installatie Is de welp „teerpoot", d.w.z. hij is wel welp, maar zijn pootjes zijn nog niet gehard. Hij kan nog niet door de rimboe rennen, omdat bij zich zou bezeeren. Als een jong wolfje ter wereld komt, zijn zijn oogjes nog dicht, dus kan hij niet zien. Dit wordt bij de welpen gesymboliseerd door twee sterren vóór op zijn groene petje. Wanneer hij zijn eerste ster krijgt, heeft hij aan eenige lichte eischen voldaan, heeft hij twee sterren („gaat z'n tweede oog open"), dan draagt hij beide sterren en is hij pas geheel welp. Onder de eerste-stereischen vinden we: Het leggen en kunnen toepassen van de platte knoop, mastworp, schootsteek, paalsteek. Kun nen kopjeduikelen, haasje-overspringen over 'n jongen van eigen grootte, een acht hinken of

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1931 | | pagina 2