Murrain! zaker VAN HET INDISCHE LEVEN. SLECHTE KANSEN VOOR TARDIEU. We hebben Flip ontdekt LAhAttnA^kénn8011^ 00"fl "0 wiSu'Lfï. ill 18! WOENSDAG 30 MAART 1932 SOMBItEVAL-OPVOERING. BARBEY D'AUREVILLY BIJ „ART ET FOE'. EÏLE-Jfr n°S V0OT Un oeuvl LEBARAN, EEN DAG ALS GRAND SEIGNEUR. fS ZONDAGS NAAR BUITEN ONBEREKENBARE BELASTINGEN EN ONOVERZIENBARE WERK LOOSHEID. (V RIDDERLIJK BLOED DUREN HET LANGST iiiii iiiliiii iülilii |i ;li||ij|i! Een litterair evenement op de planken. Van onzen correspondent.) Parijs, 21 Maart. Barbey d'Aurévi-lly en Huysmans blijft mou als prinsen der letteren eeren; maar hun naam i oept nauwelijiks. meer hnn werk vood* der. geest. Vat de Huysmans-veue'eriin.g betreft is bet al heel merkwaardig, dat zij thans voorname- lijk aangietrofifen wondt in die litteraire kringen, wier streven wordt samengevat me den naam „populisme" en die „En route" op den koop toe' nemen. Zij zoeken den Huys mans van drens naturalistische pewiad-e, van den tijd van de avonden van Méd-an. Het kan niet ontkend worden, dat bij de katholiek» letterWevenden. Huysmans meer en meer nas den achtergrond raakt. En de wijd-loopeind etudie van baron de Saitl-ière aal de belang stelling niet doen opleven. De proef met de uitgaaf der verzamelde werken is daarvoor een duidelijke aanwijzing geweest. Barbey d'Au-réviily beeft nooit anders dan een élite kunnen winnen ma-ar het zijn Juist de Katholieke lettea-J-ieivende-n, die hem than» gaan erkennen, nu zij niet meer afgeschrikt worden door zijn onstuimigheid. De reddgieu e inspiratie van zijn werken vond eerst lang zamerhand haar jiwste heooaxleeling. Mee aarzelt nu niet meer een roman als zijn meesterwerk te roemen, die bij de verschijning om zijn titel alleen reeds schandaal verwekte en trouwens om den inhoud zeer lang hei overgroots deel van den katholieken lezers kring voor zich gesloten hield. Maar het rait- verstand is opgeheven: in „ie Brètre maris ai-kent men thans wat Barbey d'Aurévilily ef in heeft willen leggen: een hartstocijitedijk ndri dood voor de heiligheid van het priestarsoha Ook Banbey d'Affrévüly [reeft amiaugs d'j proef moeten doorstaan van een verzamel» gaaf zijner werken, ongeveer op dezelfde wiize bezorgd als de Huysmans-editie. Ook van V uitgaaf is het succes uiterst beperkt gebleven0 doch aan de belangstelling die zij in katholie'4 kringen heeft gevonden valt niet te twijfelen Beide schrijvers zijn te zeer teiHSiek voor een vervlogen tijdpeuk - ook in hun katholieke wenken - dan dat de jongden din m geestdrift kutn-n-en raken. Dit laatste is intuasche® tegenges-proiken èoor een aantal trouwe Barbey-d'lurlvil^sten, om aan ra °"lgnaee} middel hebben gevondeu om aan te toonen dat Barbey d'Auréviiiy nog oTertltri OBtr°®ri'n®skracht heeft behouden, o vsn de klassieke doorwrochtheid durv» K <>P M tOOUeel durven brengen. Natuurlijk in een selectie van Ufreelan dm dan nog min of meer getemperd TtTifriA»he,bbön daar"oor geput uit „le Prêtro Manié en, om dezen keer het publiek niet andermaal aan het schrikken te brengen, heb oen zg het stuk genoemd naar den hoofdper soon uit dan vermaarden roman: Som-bre-vil oewel het heet dat de bewerking is van een „giroep anonyime Dairbey d'AujrévjUlysteu' roeenen we toch te weten, dat het abbé Ro-blnt i>?e.We^St' 1006 Zloh daart°e gezet heeft. nnt Jiift tora?t van lljet ^rtóks-öbe dtrami ^twikkeit «iéhd«aa tragedie van een aroos- breval ten ondergaat is het 'n nieuwe Luaifec, die in die hellespleet verdwijnt. We kunnen ons voorstellen, dat tal van goede ai el enliever abbé ConstamiUn aa-nsohou wan dan een figuur, diie overeenkomst vertoont met de schrikgestalten waarmee de miiddel- eenwers de zonde wisten te verbeelden. Maar de reactie van het volks-publiek en die van de uitgelezen schare die de tooneelzaal van het voormalig verblijf van Prins Victor-Napoleon, bezijden het Trocadero, vulde, een reactie in betiide gevallen gelijk bewees wel, welk een dramatische kracht in Barbey d' Aurévilly's schepping is gelegen. En tot welke religieuue ontroering ze in staat is. De Somihre val "-opvoering moet ais een eve nement worden beschouwd in de wereld der letteren in het algemeen, in die der katholieke letteren in het bijzonder. ff an onzen K-correspondent Een prijsvraag overwogen taat en een heifigschen^ op een ^7 dï 1 'UUe"-Inf r d® toeschouwers dpet varen. fi" Van den val va-n deze Liieafers- tiguur warden tot een onafgebroken glorifi catie van het priesterschap. Een pleidooi dat op geen utrlate.tsgTonden steunt, maar op de J.euligheid van het sacrament en den afschuw van de zonde. w»uw kwaliteiten te ontleden. Renners oeuvre van Barbey d'AuraviUy aull kwaliteiten niet twijfelen en zoo de Norman disohe meester tot nu toe slechts gespeel[1 3 in ipt.emeren kring, was dat eenvoudig om dat elke bewerking van zijn romans een zwaï- te verruilen taak oplegt. Men beeft voor n« Barbey-d'Aurévilly-herdenkingen al eerder hei Idee gehad zijn personages ten tooneele t» voeren, maar men waagde zich tot dusver slechts aan sommige figuren waaraan men een folkloristisch cachet kon geven. De figuur va Sombreval durfde men tot nu toe niet In den kring der Barbey-d' Aurévillysten van Parijs (waartoe tal van geestelijken belioorer) heeft men echter juist op de religieuze in«rl. ratie in het werk van den „Konstabel u-v Fransche letteren" den nadruk willen leggen en is men voor Sombreval niet teruggeschrikt Bn zoo hebben we vlak na elkaar twee opvoe ringen gezien: één in een volksmilieu, één voor een élite puibliek van geestelijken, en uit de litteraire kringen, die niet door het snobisme zijn aangetast. Bei-de keeren was het resultaat gelijk: een spanning al-s bij eer. Shakespeariaansch drama, een ontroering als •bij een grieteache tragedie, een religieuze be wogenheid ais bij de gewijde spelen der mid celeeuwars. Toch zou-dern we niet willen zeggen, dat het spel alle mogefUj-ktoeden had uitgeput. Voor deze opvoeringen was een beroep gedaan op a«? toon-eelistengroep „Art et Fcnl" en hoe zeer deze amateurs zl-cih ook ten volle geven, z*J Jtunnen ons over het tekort aan talent niet geheel heeniheipen. Maar voor de "beteekenlu van het wenk ds het oninood-i-g zich af te vragen wat de opvoering zou zijn geweest zoo kunstenaar-s van beteekanis de rollen hadden bezet. De emoties dan verwekt kan men den toeschouwer nauwelijks toewens-oheui. Want Barbey d' Auréviily eischt nog al eens stalen zen-u wen. Bn Sombreval is werkelijk het summum van somberheid dat hij heeft weten te scheppen. Ontstellend dramatlach is de sch.ilderinge van het trotsche bedrijf vai den schipbreukeling van het schijnweten, het slachtoffer van J. J. Rousseau ep de ontirel- daring der revolutie. Het spreekt van zeif, dat men Somibreval in dé lijst van zijn tij:', heeft te vatten. De-ze „reus van de wetenschap" bevredigt als zoodanig niet'meer. Zijn phrases lijken te veel op 'het gea-aaskaai van jonge heethoofden die aan „de vrije gedachte" doen. Maar de schildering van zjjn halsstarigheid is van een bewogenheid, d-ie -den auteur voi- komen zij-n doel laat bereiken. SomibrewaJl is niet alleen een afgevallen priester, tot in het atheïme weggezonken, hij heeft zijn heiligschennis door een huwelijk Jaten lagaMpoeren en draagt zijn straf mee in zijn eigc# bloed: een dochter, die het teekeu zijner varoordecHng op het voorhoofd heeft. Dat teeken, Sombreai's hoogmoed wii iiij niet erkennen, zelfs niet nu de deugd en -het lijden, ook het JiGhamelijk lijden van 't kind als één afgebroken en onweerstaanbare smeekbede om inkeer uitmaken. Tussohen Sombreval en zijq redld-iing staat zijn hoogmoed en de schoone dood van Califixte noch de heiligheid van abbé Méautu-s kunnen den muur ©loapen, die do vermetele ergenivaar tusschen hem en Gods goedertierenheid heeft opgetrokken, Ala" Som- DE EERSTE El^ EENIGE PRIJS Kent u Flip? U kent Flip nog njet?! Flip is de jongste acteur van Metro—Gold- nyn ayer, hij heeft een buitengewoon ex pressief gezicht, grootere oogen dan Joan ■aw ord, is kleiner en jonger dan Jackie oopei en heeft meer teipperamept' dan alle andeie artisten te zamen. Hij is ongehoord be gaafd, zingt, danst, zwemt als een visch, vol voert adembenemende gymnastische toeren, heeft steeds nieuwe, origineele invallen, kortom hij is een ideaal filmspeler. Flip's vader, pegisseur en directeur, is Ub. Dverks, die zeer trotscb op zijn begaafden zoon is. Vaders zijn trouwens in het algemeen zeer trotsch op hun kinderen, maar met Ub. is geen andere te vergelijken. Onlangs zaeht ik Ub Iwerks op in zijn stu dio om hem te interviewen en iets van het privé-Ieven van den jongen acteur te weten te komen. Ik had het bijna opgegeven, want in zijn atelier moest ik door en oyer hooi, rollen papier, drqad en kisten klauteren, stootte me aan een piano, struikelde over slagwerk, viel tegen een projectie-apparaat, maar slaagde er eindelijk in mijn ledematen te verzamelen bij de werktafel van Ub, waar deze zich tusschen stapels papier begraven had. „Hallo, Ub, „riep ik hem toe, „hpe gaat het, ouwe jongen, en hoe gaat het met Flip?" Sinds eenigeq tijd zijn we goede vplendcn, Want eigenlijk hebben we Flip samen ontdekt. Ub praat er niet graag over, maar, in vertrou wen gezegd, Flip is zijn aangenomen kind, wij kennen zgn familie niet en zij hebben nooit aanspraken op heip doen gelden, waarschijn lijk zijn zij overleden. Wij vonden Flip op een dag, toen wij In stroomenden regen van een wandeling terug kwamen. Op den weg huppelde een eenzaam verlaten wezentje. Ub, die zeer goedhartig is, uam den kleine mee, noemde hem Flip en voedde den jongen op. Sinds dien dag zijn we goede vrienden. Ub zag op van zijn werk en gaf zijn blijd schap te kennen, dat ik kans gezien had tot zijn atelier door te dringen. Hij vertelde mij, dat Flip juist begonnen was met opnamen voor een nieuwe film. „Mag ik kijken?" vroeg ik nieuwsgierig. „Ja, natuurlijk, we zijn er druk aan bezig!" En daar zag ik Flip, met zijn lange beenen groote handen, een klein hoedje op 't houfd en een schoon wit broekje aan, op het papigr staan. Hij kwaakte een vrpolijk „goede mor gen" Ah zoo, u wist het nog niet? Flip is een kikker, een echte .sympathieke kikkpr, t}ien wij op een regenaehtigen dag gevundep hebhen en die Ub Iwerks op het schitterende idee hracht, Flip den Kikker tot den hoofdpersoon van zijn teekenfilmpjes te maken. Sinds dien regenaehtigen dag huppelt Flip over alle bioscoopdoeken ter wereld als qe yroolijksfe en veelzijdigste filmacteur. Bovenstaande roerende succes-historie van dpn fijken kikker, knipten we uit een bulle tin, dat we iedere week trouw uit Hollywood toegestuurd krijgen. In dat periodiek staan de mooiste geschiedenissen natuurlijk van de mooiste filmsterren, de rijkste filmsterren, de origineelste filmsterren, de prachtigste car rières van filmsterren ,het doen en het laten van filmsterren, de genegenheden van film sterren, en verder alles wat van sterren maar te vertellen kan wezen, en ik verwacht al 'n dringend verzoek om eiken dag een of ander uit dat bulletin te knippen voor deze sterren rubriek, 'n dringend verzoek, gedaan door de talloozen, die deze sterren op hun kamer ge hangen hebben aan de overzijde van de plaats, waar misschien nog 'n oud Maria-beeldje tus schen de sterren staat, met haar voet op de maan, en sterren op haar mantel Verwijt mij niet de profanatie, waarmee Ik uitersten aan elkaar bind. De uitersten zijn bij u zelf te vinden, indien ten minste pqg verondersteld mag worden dat de sterren van Hollywood de sterren boven uw eigen ster- elijk hoofd nog niet verduisterden. 11 het bier besproken filmblad staat nog n ander artikel. ovp™ naar aanlei4ing daarvan hebben we nipA7Sen'J0™ 'n BrÜsvraag uit te schrijven, cad-ihi-AA An*gene, onderstaande aba ci: hem, dielr'Tmi b!SriJpt' maar V°°r haar' tn opni™ --. minste niet van snapt. Eerste Stake- 1JS' 11 c'ownspak plus 'n Sweep- BarTymm-e.1 1,08(1 dragen ZQQals JQhn John Gilbert De Uylensp'iegelsche. wijsheid, dat het betel 's het zuur vóór het zoet te nemen dan omge keerd, heeft in het Ctostersohe volksleven een duidelijker uitdrukking gekregen dan in het Westerse he, althans in dat eene eeuwenoude volksfeest, dat in -de Christelijke cultuur Vas tenavond en in da Mo-haniniedaafiscke Lebaian heet. Vóórdat de christenwereld den ernstigen in getogen tijd der Vasten ingaat, wil zij zich nog eenmaal verzadigen met dwaze uitgelaten,leid zij viert carnaval in een roes van dollen over vloed. En waar carnaval zijn maskerade en straat-vreugde heeft ïpoeten prijsgeven, daa1' handhaaft pij zich toch nog binnenshuis met de een of andere vertooning plqs wafels en oliehollen. Strenger pan menige Christen houdt menige Mohammedaan zich aan de wetten van de poen- sa. de grqo-ta Mohammedaapsche vasten. Maar als depoeosa-maand ten einde ioopt, wordt zelfs ■de Inlander ongedurig. Dan wacht hü gespannen op pet rijzen van de maan, en zoodra déze maar een randje van haar volle avondpraoht boven den Westelijken einder yertoont, kondi gen de rappe slagen op de ledaelf pet lgngver beide feest van Lebaran aan- Doek, daefc, doek- doek. pet is Lebaran, galnit Pet jn Pet Bantam sohe en niet de s-nelPeid van pet geluid plant de blijde boodschap zich Oostwaarts vocdd, tot 'heel Java weet, dat de volle maan pet opge bruikte jaar met zijn treurend einde van hoete en versterving heeft verdreven, om het nieuwe in te luiden met feest en Wijheid. Want Lppa- ran is tevens Mohammedaansch Nieuwjaar. Eén dag in het jaar leeft ook de armste Inlander in de volkomon illusie van bet grond seign ;ur-achap. Dat is op Lebaran. Dan heeft niemand wat over hero te zeggen, dan ïs hij heer en meester over zichzelf en dan moet wie een vol jaar lang over zijn gedweeë dienst vaardigheid heeft beschikt, zich eens schikken naar hetp. Dan wil hij permissie ep perlol (ver- lof), dan rekent hij op een presen (fooi) en maakt hij aanspraak op perskot (voorschot). Dan wil hij lekker eten en drinken dan koopt 'hij nieuwe kleeren, een veelvervigen sarong en een gloednieuw baadje, daarbij niet zelden een piekfijne das en gekleurde schoenen, al stróm pelt hij rpet dien knellenden last aan zijn ongewende voeten. Dan zijn z'n bruine kin dertjes potsierlijke gedrochtjes met hun pousen en veel te groote schoenen, roet hnn Enropee- schen kraag op een ordinair confeptie-pakje met hun vilten of strooien groqte-menschenhoed op hnn zwarten knikper, en met al die uitrus tingstukken, die van een Hollandsch volks jongetje een pummelije en van een Inlandertje een nare caricatuur makep. Dan draagt zijn vroqw een fijne kabaja, waarop zij haar gloeien- den lust voor juweelen en sieraden botviert in gouden knoopjes en spelden. Want de illusie moet «dkonien zij-n. Eén dag wil de armste toch ook eens koning wezen. Daarom verzadigt -hij zich aan tontong 1) en ketoepat 2), opge luisterd met alle denkbare soorten sajoerans 3) -en sambalans. Smullend en smekkend slenteren ze bij heele families langs de straten, beelden vormend van rusti-g-blije feestviering, zooals -die bij Westersche volksfeesten met hun ruw heid en woestheid onbekend is. Gok op Lebaran verlaat den Inlander zij-n waardigheid niet, zelfs niet bij het ketopprak of hei dogèr 4). Da Europeesohe huishoudens zijn met Leba ran ontred-derd. De njonjg, moet voor dezen éépen dag maar zien, hoe ze het aaijiegd. De binnenjongen en de baboe, de waschmeid en de kokkie, zij all enzijn bezeten ..n Lebaran. Zij zouden im-mers hun gewone werk toch niet goed doen Gelukkig zijn de Hollandsche vrou wen talrijk, die hun bedjenden dezen enkelen dag va nvrij-heid en niet-gebonden-zijn vgn liarfe gunnen. Het mqg dan ook waarlijk wel. Deftiger Inlanders geven op Lebaran een groot feest met wajang wong of icajang koelit, die met ademlooze spanning door alle toeschou wers, van de hoogste tot de laagste, gevolgde voorstellingen, met levende men-schen of met schaduwbeelden, uit hun sagenschat. De arme, die hiervan verstoken blijft, amuseert zieh hij de topèng, een spel van zang en dans van een rondtrekkend troepje, begeleid met blaas- en strijkm-uziek van Europee-sche herkomst en met Europeesche instrumenten. Voor Westersche ooren is deze muziek ondraaglijk. Zelfs Peter van Anrooy zou moeten bekennen, dat inland sche blazers en strijkers méér vaische noten kunnen maken dan Mahler Nog een andere muziek is voor Westersche ooren ondraaglijk. Dat zijn de symp-honieëu van petasan. Vier en twintig uren en langer knalt 'het, in den heelen archipel van alle soorten vuurwerk, ratelend en donderend, knetterend en daverend, en somtijds zich versnellend tot minutenlange zenuwv-erspbeurende salvo's, die den Inlander eepter in een extase van vreugde en gerustheid hrengen. Ja, ook van gerustheid Zijn da booze geesten niet. altijd waakzaam en loeren ze er niet op. ook in dit nieuwe jaar hqn slag te slaan Maar zullen ze het kunnen uithouden tegen zooveel petasan (vuurwerk), 'tegen zooveel mtïaektige knallen en zulke Tazende salvo's, die knetteren en spetteren, om ook den gepiep-igstep setan dp de Vlucht te jagen Neep, lapt. het maar donderen en rate len, dap zijn we senang vnpr het niepwe jaar en kunnep w« zeker zegep ep voorspoed ver- Wachtep. Och, de illusie van Lebaran Met onweer- etaanbaar, overstelpend verlangen heeft de In lander zich naar den grooten feestdag voelen stuwen. Geld heeft hjj willen hebben, geld to-t lederen prijs. Hij heeft verkocht, wat hij maar te gelde heeft kunnen maken. De groentepman 'heeft zijn waai voor prikjes verkocht, er moet geld zijn, want liet wordt Lebaran. Al zijn hebben en hopden heeft hij naar (le roemah gade (hank va-p leaping) gebracht. Met honderden anderen heeft hij uren lang voor de loketten gewacht, tot het zijn beurt was, om voor zijn schamele have wat handgeld te krijgen. Menig een heeft meteen ook zijp pandbriefjes ver kocht, om wat meer te hebben. Anderen, die niets of te weinig te verpanden hadden, hebben gestolen wat ze hiapr te pakken konden'krijgen. Yleken voor Lebaian is liet in de Enropepsche woningen oppassen geweest. Alle sporten roof zijn op den dievenpasser aangebracht. Er moet toch geld zijn met Lebaran De tjina mindering Chineesche geldschieter) en de arabier-woe keraar hebben veel leeningen verstrekt tegen onderpand van inko-msien' materialen en oogst- producten. Bn wie een betrekking heeft, heeft voorschot gevraagd en gekregen. Want welke meneer of mevrouw weigert nu voorschot te geven met Lebaran Gedwee aanvaardt de Inlander na Lebaran de gevolgen van zijn één dag grand-seigneur- zijn. Diep zit hij in de schuld, maar wat wilt U, 't is Lebaran geweest. Zijn schatten is hij na een paar dagen weer kwijt. Want ook nó Lebaran is het aan de pandhuizen druk. Nu brengt hij zijn mooie spullen, zijn sarong, zijn nieuwe hoofddoek,'zijn schoenen, de pakjes van zijn kinderen, pun groote schoenen en hun grooten hoed, hun nikkelen horloge en hun andere snuisterijen naar Oome Jan. De vrouwen doen weer gewillig afstand van haar zijden kabaja, ze zijn toch één dag mooi geweest. Hun gouden ringen, oorbellen, kettinkjes, speldjes en knopjes kunnen nu weer dienst doen, om het geld voor het eten te verschaffen, dat weliswaar erg mager en sober moet zijn, maar 't is dan ook Lebaran geweest, en het kan niet alle dagen feest wezen. Het zijn allemaal financieele transacties met eriies geweest. Wat vijf en twintig gulden •heeft gekocht, moet na enkele dagen voor vijf tien gulden van de han-d gedaan worden. Maar een jaar is lang in dien tijd kan veel weer zoo'n beetje in het spoor komen. Van sparen komt niets, maar aan het eind van het jaar is het weer Lebaran en dan zijn we tenminste één dag volkomen gelukkig. Dat is Iets heel specifieks, 's Zondags naar het bosch gaan of naar het veld, maar liefst naar het bosch, is veel Brusselaars traditie geworden. En dan ziet men ze optrekken met eten en drinken, doorgaans met veel meer drinken dan eten, want het schijnt dat heel veel Brusselaars een spons in hun maag heb ben. Als zij 's avonds terugkomen, nemen zij airs aan van menschen die een verre reis hebben gema-ah-t. De natuur maakt hem ernstig en als hjj dan een behoorlijk rantsoen kriekenbier of gueuze of lambiek naar binnen heeft gewerkt wordt hij ook melancholiek. Het moment is dan voor hem gekomen om over sa chèie patne te spreken, zijn kanarievogels en de vereemgingen waarvan hij lid js D„ souvenirs wellen als weelderige bronnen in dien men hem zou gelooven, dan heeft liij tij dens den oorlog „den Duts" alle mo-ge-lijke toeren gespeeld pf is hij een uitvinding aan het voorbereiden waarover heel de wea-e-ld ver baasd zal staan. Het beste is, hem in die mo menten tegen te spreken, want dan krijgt hij ineens weer dorst en moet gij mee naar de .staminé", die gij dan de eerste uren niet ver laat. Het is geen opschepperij, dat hij zoo ïoog tan den toren blaast, maar alweer de bravoure, die bij hem langs alle kanten komt Kijken en hem van boven tpt onderen schijnt to doorzinderen.zoolang hij maar geen ge- raar loopt, wan-t dén gunt hij graag den ande ren een kans om zich te doen gelden. Laten wij echter dadelijk erkennen dat de Brusselaar niet uitsluitend naar buiten gaat om daar inspiratie voor zijn fantasie te zoeken, die hij heeft in overvloed, overal waar hij zich bevindt. Neen, hij is een echte natuurvriend; daarom h71Ai'8f gaarne de bekoring van den liootdstedelijken schoonen buiten, met het on vergelijkelijke bosch als Walhalla. D-at de bun ten op zijn sentimentaliteit inwerkt, zooals in stad de gueuze of het lekkere eten dat doen schSoonnheikdeUjk 16 Vprl?laren d00r zijn Wyl'iscbe De vallei waarin Brussel ligt, is afgezoomd met tooverachtige natuurschermen van groen en boomeu die landschappen omvatten waarin eenwen geleden Breughel zijn hoogste picturale geneugten vond en die als het ware-ongeschon den zgn gebleven. Men moet hier niet ver loopen, om antieke watermolens te zien wentelen op het langzame rythme van hun plankenrad. Er zijn dor.ps- en boschkapellen met ontroe rende legenden en namen d-ie geuren als wie rook. De oude grond met zijn puinem en kasteelen, is vol historie. In het labyrint van het bosch, waar Runs- broec mediteerde en met en na hem nog veal monniken van G-roenendaal, schijnt de tijd lang zamer te gaan, althans het afscheid der urén pkw« eeu^'igheid is er minder pijnlijk dan ln den z"mer ziet men e-r zelden een stukje van de lucht. En toch heeft de wonder- lar-e er dwars door -de blarenkoepels heen ge staard, schouwend zoo diep in den hemel als geen ander. De apotheose van tje natuur is een voortdurende loflitanie tot den Scheppe'r. In dorpen met bemoste muren en kasteelen die vestingen waren, staan kerken die zoo rijk p" aa,ü kunstschatten als een museum, veis «t i hebben daar, afgezonderd op hen- beid in sehoone AaiA dl8 ee" menSch" den. De klokken iveTrt? same"Sehou- lieeie leven zich richtte- brm 60 waarol> 'let eeuwen oud, Lichtkranten, di'e'o^'dAdor^^ het blijde en het droeve nieuws van eikeil ,ialr verkondigen Tegen den avond, als de miqt w-eer bezit neemt van de vallei en zijn haast onwezenlijke vormen langs de plassen en tusschen de hoo- tet^^valTT1SOnlijn knagen, slaat net inn van atscheid. Het mysterie van den nacht, dat bosch gaat komen, doet de kleinen voelen hat aan als over het grooten rillen; de eea sprookje, waar zij straks van zullen droomen, waarbij dan ook de schommel, de crème (i la glacé en de muziek, welke in het bosch met violen cii mandolines werd gemaakt, de kaleidos-koop van een dag bulten zijn zullen aanvullen. De romantiek en de geheimenissen van de natuur kennen wij minder goed dan het dyna- mische boek van het stadsleven; daarom hou- den zij ons ook sterker ln haar fascinatie. Soms huilt de wind 's nachts nog ove-r de - daken en dan is het goed weer binnen te zijn; Straks heeft de Brusselaar weer twee elemen- zijn buiten? b6dweImea: S-uzc en Brussel, Maart 1932. Geraamd tekort van vier milliard. Een laksche en slappe kamermeerderheid an onzen correspondent.) 1) lontong rijst in een gevlochten pakje van pisangblad, dat met de rijst meegekookt wordt. 2) ketoepat idem in een pakje van klap perblad. 3) sajoeran saus gekookt uit allerlei groenten en krpiden. 4) Ketopprak een rondeclans van meisjes; dogèr z= hetzelfde, maar nu mag een man mee doen, als hij 5 cent betaalt, en dan mag hij ook de meisjes zoenen. „Het was 'n droeve dag voor Almonte, al was 't een M ariadag" zqq vlug wandelen als DE PASTOOR REBOET Almonte in de provincie Huelva Is een dorp in Andalucia, dat, hoe klein en nietig het ook moge wezen, natuurlijk ook valt onder de Spaansche decreten, die er momenteel zoo en vogue zijn. Lazen wij nog Zaterdag j.l. niet, dat er de pastoor een geldboete heeft opgeloopen van vijfhonderd peseta's, omdat hij den on derwijzer van het dorp er op gewezen had, dat het kruisbeeld opnieuw in de pchqal behoorde ie worden opgehangen, en omdat hü zich ver stout had het beeld van de H. Maagd in pro cessie rond te dragen. Daar schuilt zeker meer achter, dat hepichtje dan de vurige ijver van een goed pastoor, want geen nieuwen wazen*-''0'11 0r6ta Qarbo J ongetwijfeld is de beeltenis van Onze Lieve hert Montgo- Marion Davies rent nit"haa7lw de brandweer vonrho kleedkamer mery doet altijd of hij iets'lcom M°atg0- Marion Davies rent uit haar km de brandweer voorhij te zien ^-aBuaamer om Magde Evans niet lief js, wie ter'w" Va A'3 het dan?...,.. Ramon Novan-f) w ,Wereld is geld voor den kapper in zijn zak'' zou Marie Dressier toch haar hoeilen T" regisseurs-tafelJoan Crawford's handle „tyoggles" heeft een vriendinnetjedark Gable kan nog blozen...... Bewis Stoirö heatt zijn snor laten afscherenWallace C' °h™B z\nn/oeel\,ge™ van ller is rinl-zelukkig niet zijn nieuw viieartnio- senadedauw, die Nostra Senoia Vrouw het beeld geweest van la Yirgen del Rocio, Onze Lieve Vrouw van den Dauw, waar over in ddt nietig gehucht al meer te doen is geweest, en ongetwijfeld gold die processie wederom de getuigenis van vereering en aan hankelijkheid der bevolking. Het beeld voor de Moeder Gods is een fraai tegeltableau, de trots van Almonte. Het heeft er lange jaren op 'n half uur af stand in 'n kapelletje bulten het dorp geprijkt, en in alle huizen der Alijionteneezen, en is het Lewis st«n o iu a' Wall- 6 schoone zinnebeeld geweest van den vrucht- is dol-geinkkig met zgn nieuw viie^ui^ b"8 geaadedai,w' :die NosHa Senora over de 6 eenvoudig^ rpajiSCheu heeft dpeu nederdalen, en de voortdurende aanmoediging om ook in stufieljjke zaketi met vertropwen tot de Moe- er Gods te gaan; want wanneer van Haar de ^ddauw wordt afgebeden over den rotsi- (lauA1\d<,Irfin grond- en wanneer zij den koelen Sn»,.ia !"'4 in 'let heete klimaat wan Znid. vruchtbaar*111 blll£t ds weerbarstige aarde aan wel zonder het tegelbleau v8^ VOOIt" wee van 't qorp en zijn bewoners kon ^orderien" Zoo gezegd, zoo besloteq; zoo besloten 1 daan. Maria werd verwijderd. - ge* Was dit al volgens den wil van den vroeden raad, het was geenszins naar den zin van de „domme" bevolking, die heftig protesteerde tegen dit decreet. Aan het hoofd daarvan stelde zich 'n eenvoudig maar hartstochtelijk schaap herder; die zich aan aan 't hoofd van de op- eindelijk heeft W- S. vqn Pyke kans gezien het oude fordje kwijt te raken, dat John Mil- jan hem als Kerst-cadeau gegeven had. de vuilnisman heeft het meegenomen! Jackia Cooper diaqgt altijd een klap-pistool bij zichJoan Crmvt'urd huilt „echte" fa- nen.Buster Keatqn lqert skiën. Ik ben heilig overtuigd, dat ik zelf 't clowns pak aan kan houden en mij verheugen }n de niet van de Sweep-Stake, want ik vind Annie van Bes beter dan Greta Garho, en Magda Janssens heter dan Marleentje. boven dien woon ik dicht bij de U. F. A. Karei V en Karei I. Als ik in ons vorig weekpraatje gewaagde van een machtig vorst, in wiens rijk de zon niet kon ondergaan, dan heeft de lezer na tuurlijk begrepen dat wij Keizer Karei V be doelden. De zetter maak-te er „Karei I" van want ook voor hem bestaat er maar alleen één „Karei I", en dat is de sigaar. stamdelingen plaatste in het gemeentehuis tot in de raadszaal doordrong, om te eisclien, dat Maria van den Dauw, daar in eere hersteld en de voorstemmers er uit gegooid zouden worden. Vervolgens dronged zij de huizen bin nen van hen, die het beeld niet meer in de raadszaal; maar evenwel in alle stilte nog wel in hun binnenkamer wilden vereeren. En zij roofden, terwijl zij alle have en goed niet aan raakte, alleen de beeltenis van de Patronesse van Almonte. En heel die serie van de Lieve Vrouwe van den Dauw, die staat op 'n groote maansikkel, en omgeven is van gulden morgen stralen, en aan haar voet een bedauwde, dorre plant ziet staan, heel die serie afbeeldingen werd gebracht naar de nissen van het stad huis, daar opgesteld en met palmen, versierd, zooais dat de gewoonte is, bij de jaarlijksche feesten, die de bewoners van Almonte ter eere van Maria vieren. Vervolgens trok het dorp uit naar den heu vel, waqr het origineele beelq van de Moeder Gods op een heuvel staat en staart qver het land in den omtrek, dat aan haar zorgen is toevertrouwd. In processie is het toen drie mij len ver teruggedragen naar Almonte en zijn gemeentehuis. Dien dag woei de wind en sloeg de regen kietterenq neer. Het was 'n droeve dag voor die van Almonte, al was 't een Mariadag. Onze Lieve Vrouw van den koelen Dauw werd evenwel beschermd tegen den killen re gen door een der mantels of een der jassen van de mannen en vrouwen, die Maria van den heuvel af hadcfen gehaald. En telkens kreeg zij n nieuwe beschutting om de schouders. De foto, die we in een Spaanseh blad zagen, van deze treffende plechtigheid, vertoont vee) pet ten, en volks genoeg, om er 'n dorp mee te be volken. Het beeld werd in triomf het gemeente huis binnen gedragen. En de pastoor kreeg daarvoor misschien wel een boete van vijfhon derd peseta's. Intusschen schijnt de schaapher der van Almonte ,,el Cabayerr", zooals hij in de buurt genoenid wordt, caballeraansch „rid derlijk" bloed genoeg te hebhen, want daar dringep nog andere geruchten van hem en van zijn dorp tot ons door, waarover wellicht 'n vq-1 genden keer. lii!i!!!liii !l iiijiiiiiiiiiiiHiiiiiriiiiiiii lijpiiHliinii! P a r ij s, 24 Maart 1932. De kamerleden mogen deputatie na depu- atie naar Tardieu zenden, de minister-pres!-' den-t is niet van plan omtrent den datum der algemeene verkiezingen iets te zp-ggen, voor dat de begrooting in het staatsblad staat. Maar of men den da-turn kent of niet, de verkiezings strijd is volop ingezet. Het Paleis-Bourbon is verlaten, geen 20 pet. der kamerleden is te Parijs gebleven. Zij zijn den boer op voor de verkiezingen, die uiterlijk op de laatste twee Zondagen van Mei moeten worden gehouden. Wij hebben nu eenmaal van een verkiezings strijd een andere voorstelling dan de Fransch- man. De tijd, dat de publieke opinie zieh ook uiterlijk warm kon maken, is ai zeer en zeer lang voorbij. Men klaagt, dat zelfs innerlijk in de Fransche publieke opinie niet meer de minste dynamiek ligt. Het is uiterst moeilijk te zeggen, wat de politieke partijen willen, hoe gemakkelijk ook bet verlangen van den Fran- schen staatsburger kan worden samengevat. Men heeft daar maar twee woorden voor noo- di-g. Belastingvermindering en werk. Maar voor die twee dingen juist hebben geen der po litieke partijen eenige oplossing kunnen bren gen en op die beide punten blijven de ve-rkie- zingsprograms stom. Daar zijn nu eenmaal din gen, waarover het beter is te zwijgen. Toch zullen die twee zaken bij de verkiezin gen den doorslag geven. He-t ziet er met de publieke financiën te slecht uit dan dat eenige vérmindering van belastingdruk kan worden ondernomen, en de belastingbetalers kunnen niet meer. Maar de belastingbetalers mopperen niet gauw. Voor eerst zijn de betalers van d-e directe belastin gen maar een kleine minderheid, want men vindt het hier niet loonend kleine aanslagen te innen. Te meer waar men van de kleintjes het vleesch toch krijgt, d'>or midde-l van da onzaglijke indirecte belastingen. Dje hebben immers het voordeel dat i® "'e4 merkt wat je betaalt, en de Franechen zoud6n dat trou wens met geen IpogoiWk jeicl kunnen nareke nen. Als je gewend ben vijfmaal te dure siga ren te rooken, dan wee je njej, dan (jat; 't zoo hoort en er zit trouwens geen bandje om, dat je aan den fiscus herinnert. Alleen hebben die indirecte belastingen, als complement van de directe, het nadeel he-t le ven zoo verschrikkelijk duur te maken. Dat voelen de Fianschen Wel, en hoe ze ook van den overtre-ffenden trap houden, zijn zij er in het geheel met trotsch OP, dat Frankrijk het diiurste land van de wereld Is geworden. Zelfs is het nog de vraag, of ze 't wel bemerken dat aan d-e spjts staan met de levensduurte want ze zijn nu eenmaal niet gewoon z-ich met het buitenland bezig te houden. Men heeft den FFanschmau voorgepraat, dat Frankrjjk jp een ander opzicht het gelukkig ste der groote landen is. ijet zou name-ljjk het minst door de wereldcrisis der werkloosheid ZIin getroffen. Tot zekere hoogte is het waar, alhoewel niet vergeten mag worden, dat Frank- 1 Uk het land is, dat de werkloosheid hqt best kan vernioffelen- He-t kan jn de eerste plaats ®0n reuzenaan-tal werkloo-ze,n ais nier meer nuttige vreemdelingen buiten de depr zetten. En in de tweede plaats schreeuwen de Fran- schen niat -gauw. Ook <Je arbeiders hebben hun potje of hun kous, en het familiegevoel is er erg sterk ontwikkeld, zoodat iemand die zonder werk raakt, zoo lang mogelijk zich zelf zoekt te helpen en eerst heel laat naar het stadhuis gaat. De Fransche werkloosheidssta tistiek üjkt dan ook naar niets. Maar bij voort gezette werkloosheid komt de aap uit den mouw en begint ook de werklooze in te zien, da-t er iets niet in den haak is. Wat, dat pluist hü niet uit. Hij weet nu eenmaal dat dit bet goe- vernement is. He-t is de overheid, die de belas tingen heft en het is de overheid, die maar werk moet geven. De overheid heeft nu een maal het leven niet goed-kooper kunnen maken en de overheid heeft nu eenmaal geen voldoen de werk kunnen verschaffen, het is dus op. de. overheid dat men zich gaat wreken. Die overheid is belichaamd ln Tardièu en zijn meerderheid, Tardieu moet dus weg en zijn kamermeerderheid bovendien en de ver kiezingen moeten een nieuw ministerie en een andere kamermeerderheid brengen. Welke? dat. wordt in he-t vage gelaten. Of liever heel pri mitief beredeneerd. Deze'.regeering heeft het niet goed gedaan, we zullen dus op haar tegen- standers stemmen. 3oo is dus de kiezer kwaad om het dure leven en weinige werk en we staan dus weer voor precies hetzelfde geval als in 1924, toen een aanval van kwaad humeur bij het kiezers corps de nationale regeering naar huis zond en liet kartel op het kussen bracht. Er Is geeitra ei|keia rötlun rl ia 4 anSerë bet 5 TT Destijds is Poincarë in staat geweest dé beiastiugpomp zoodanig geluidloos te zwenge len, dat niemand er aan gedacht heeft, dat hij veel *te veel eisehte, zoodat por slot' van vekenipg, toen meneer Chéron de schatkist overdroeg, daar een kous met 19 milliard, francs in werd gevonden. Waar die vandaan waren gekomen heeft de gewone man nooit nagerekend. Maar zoo Poincaré en zijn mede werkers de beiastiugpomp hebben kunnen aan zetten, dan is het omdat er toen no-g wat te pompen viel. Op het oogenblik zouden ook zij de schatkist niet kunnen vullen. Men meende dat van het binnen eenige dagen eindigend begrootingsjaai het tekort aan -belastingop brengst ongeveer twee milliard zon zijn. Maar met allo aanvullings-begrootingen <}e ip- lcomslten le,bben doen dalen en de uitgaven de den stijgen, is de senaat overtuigd, dat het tp- kort al de drie milliard overschreden heeft. Maar bovendien is daarbij geen rekening ge houden met de Ho-over-opschorting der herstel betalingen waardoor de schatkist 1.578 pijl- hoenen heeft moeten voorschieten. Men kan dus zeggen dat de reëele strop van 1930—1931 ln d-e vier .milliard loopt. En dat terwijl de schatkist leeg is. Men staat dan ook voor zulk een neteligen toestand, dat de oppositie niet beter weet te doen dan alle verantwoordelijkheid van zich. af te schuiven en de schuld op de nationale meerderheid ta werpen. Dat is iets wat altijd geloofd wordt, want het publiek vraagt maar één ding, een schuldige te hebben. Onder de lenze „belastingverlaging" om het leven goedkoope-r te maken, en „geldverschaf fing" om de werkloozen tp steunen trekt de massa dus de verkiezingen in. En dat onder leiding van partijen, die steedis de ïMn en de s-terren beloofd hebben, dus ooit mi de hagA die nog nergens aan kan komen en vermoede lijk ook leeg zal blijven, zelfs na een overwin ning, tot geven uitgestrekt houden. Helaas, kan de Tneepdavheid niet veel posi tiefs zeggen om het kiezerscorps do-of te maken voor het geiok van de vogelaars. De scheiden de kamer kan niet veel pluimen op haar hoëd. zetten. Ze heeft zelfs haar vrienden ontstemd qoor haar laksheid. Ze heeft geen onderne mingsgeest gehad en heeft ook geen wcers-tand. weten te bieden aan de demagogiaché uitva ren, welke de oppositie haar opdrong. Dat de verkiezingskansen guns-tig zijn voor links, is ook bevorderd donr de verdeeldheid der regeeringspartijen. Vo-oreerst vecht men om een aantal setels van aftredende nationa listen, die zich niet meer beschikbaar stellen, bovendien vallen de rechtsche onaf-ba niselijken buiten elk accon''d en de „populairen" dingen mee naar een aantal zetels van conservatieven. Bovendien Ia voor sommige arrondis-semenfen- met winst kans de eenheid in de candidatllur nog niet bereikt. De verkiezingsstrijd biedt op het oogenblik allerminst het aspect van pen pripcipipelen par tijstrijd, de idee, waarop bet parlementaire stelsel berust. De aanstaande verkiezingen zullen dus eenvoudig een wedloop kijn, waarbij de slecht gehiuneurdheid van het kies-zerscorpa een he-laas onafwijsbare bekende is, maar toch. als factor in den qitslag lipt groot® oqbekende )s. Alle vraagstukken die vorige verkiezingen, trouwens in afnemende mate, het kiezefscqrps beroerden: dg buitenlaadscbe politiek, de iaicistische strevingen, de economische vraa?' stukken hebben dezen keer hef restant van ,in" vloed, dat haar nog was gebleven, totaal ïltMl verdwijnen. Trouwens ip die vraagstukkul' ga'lJl de strijdende partijen daadwerkelijk of nemen een negatieve houding aan ou n strijd er over buiten <le prantijk den.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1932 | | pagina 2