2de e i b f i t f o m EEN TIJD VAN GELUK. l'ltA'"™»- A1 ÏÏf Kb 1, 5. de aard der muziek. musiceerde» .Jr 7-^Q* °y /8v~f DE VIERING VAN 'T EEUWFEEST. HET OEUVRE VAN HAYDN. Een veelzeggende opsomming. BIOGRAPHISCHE AANTEEKENINGEN (,tnIt Bknflag btg igtn ffl g. St. Q f i t a t ««fjtfibrt: in JYJ, a™ Cn™ Sculpt {Msbn. SrftotSpnrp"fmi> W Wli$Enj,^^ ■Jli4t8 tomt fit £m)ttt fijmriilrtlwftet (tun, al§ let SSeBfin bf8JuKiluisj. ®ni Jn ïrrMcncii 6at a (id) ffM e'W bcdtttt, imt 16» bcrelt» eft, unb ntc&r, oB cr c8 fid) i«fPr™£n cut'"'W ttwcrbtn iai ©lint ge&gW. 9!l"l buffet tt Wat fir böB biet «ngcfünlitgte SBtrf Htjcnlge ©cflnnutt3» bie er ju icinnn tnntgen 2»ftt unb Soitft 618 jfbt trfabten wt, ftfnfaiib ju finbett; fcctfi w&nfibt nod), ba8 attf 6'" S4".' ®niffcrung 6e8 SBcufaDg fid) (traant! bic Ge* fabelt ctgdbc, ibra geltatiot ftjn móge, bcnfclbcu troDt aid tt|! aittfmafit btt 3uftltbmbcit, riibt- J' flI»ciuen Scfeöi sur asieberDo&mng irgcnb fitted ©tfitft®1«Ww». tctit frttft Mt gernnie SDerbinbuttd bet dn» bot*®""' 'tKB ""fnttrbnuSfuen [jolgt bit ©IrtuM Wd waiwn entfetingett fan, nwljittcnbig jtrftbttf, unb «tilt»,,.1,08 "CSrrgtiLtfjrn, btflcn gmxmung cm WtHeidjt ju gunffiflct jmr cet? ttm ^uMiiunt tnwtfct btt, mafüé btt' ntfrt,,. mt,»,. Set Sinfang id t»ie Gtntrlttaprcife ff"b «tie Bit iSprtt rortPrn bcij to JvOlf® grfllit tml-JcjiXcn. SJBBSSlt HET EEUWFEEST VAN JOSEPH HAYDN. 'Hü|||||||||roillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUllüllllllllllllllllllilllllllllllllM fjet aanplakbitj^ v°or de eerste uitvoering van tlaydn s thans alom-bekend orato- „Die Schöpfung num {Aardig js de medeaeev jjiets kan voor Haygn >n° "an he, toekomstig auditorium, welke vertaald als volgt hV steeds zoo ijverig rnnliHnaer z^n dan de bijval van het publiek. Dien te verdienen heeft luidt en meer als hij durfde v^'liJk nagestreefd en tiiov -- - iopen tc X/C7Ctte/W* iw~J- hij hzC'ft het geluh gehad dien reeds dilcwtjls hier aangekondigde werk"'"pente verwerven. Nu vertrouwt bij er reel op, dat hij voor het innigen troost en dank t^ederom °P de gezindheid zal mogen rekenen, die hij tot zijn neer er op een bepaald n0nV'*ver ondervonden heeft. Toch zou hij nog wenschen dat scan. hoog te waardeeren teelcen tnt gelegenheid tot uiting van bijval is, hij dien wel als een bevel tot herhaling van een Vf tevredenheid zou mogen beschouwen, niet echter als een afzonderlijke deden noodzakelijk ander stwk- Daardoor zou immers dl", juiste verbinding der werking van het aeheel moet 0»/IP'oortf worden' u" mer on°n(l er broken opeenvolging de fiaor een wellicht al ie gunstige re»uTtl. Daard00J ook O^toegen, dat het publiek - uiie verwacht, aanmerkeluk verminderd moeien wordend. Haydns sl<ufi*m$r te Weenen, met het vleugeltje waaraan hij tot het kotst H€t geheim van Haydn's kunst ligt in haar eenvoud besloten. Men kan niet verklaren hoe het mogelijk is met de meest simpele harmo niek, met een populaire melodiek en doorzich tige vormen, een muziek te wrochten, welke het geblaseerde concertpubliek dezer eeuw nog kan bevredigen. Maar misschien is het juist de echo der volksziel, die ten slotte toch de zijne was, en zich nimmer ondanks opgelegde en aangeleerde beschaving geheel liet verdringen, wetllicht was het juist dit element dat een algemeen men- schelijke eigenschap aan deze muziek gaf, waardoor zij zich door de tijden heen kon hand haven. Van eenvoud houden alle onbedorven men- schen evenals van een kind; en ik kan mij voorstellen, dat Haydn's argelooze muziek een prachtige aanvulling was in de galante sfeer der hoven. Zijn melodiek sluit onmiddellijk aan bij de Oostenrijksche volkswijzen en later bij de Hon- gaarsche volksmuziek en het is zonder twijfel dat hierdoor Haydn's muziek een rechtstreek schen weerklank vond bij de breede lagen van het volk zoowel van zijn tijd als daarna. Zijn muziek heeft ook altijd iets speelsch, iets van een geestrijke ontspanning, welke in het „Divertimento" in dien tijd een inuzikalen uitdrukkingsvorm bezat. In directe lijn van de Fransche dansvormen afkomstig, werd het in 't bijzonder door Philip Emmanuel Bach beoefend en het is verklaarbaar dat Haydn zich bijzonder aangetrokken voelde tot dezen componist, waarvan hij in z'n jeugd talrijke werken copieerde en imiteerde, en tot op rijpen leeftijd dezen invüoed in zijn wex-k duidelijk vertoont. Het geestige der Divertimenti blijkt reeds uit haar verkleinden sympbonievorm, veelal vier, vijf, zes of méér korte stukjes. Allegro, Andante, Menuet, Presto, voor enkele strijk- blaas-, of strijk- èn blaasinstrumenten. Men ziet tevergeefs uit naar dirigenten of musici die deze verrukkelijke muziek tot klin ken brengen; zij zijn blijkbaar te zeer geoccu- peerd met huns inziens belangaijker zaken! Haydn schreef er zestig w.o. een subliem Di vertimento voor 2 violen, 2 hoorns, althobo en fagot; hieronder zijn ook gerekend de Serena des en Cassationen, welke haar oorsprong in de Zuid-Oostenrijksch-Italiaansche volksmuziek vinden. Men liep daar 's avonds de wegen af cassationafkomstig van Gassen laufenl met een viool en een bas en ook meerdere instrumenten en men zeide met licht getok kelde en luchtig concerteerende kfanken méér dan in woorden was te uiten Zoo, als louter muzikanteske uiting, kan men zich wel voorstellen, dat hij over'de 100 symphonieën schreef, welke zich onmiddellijk met den geest dezer Divertissementi, Serena des en Cassationen laten verbinden. Het speelsche, concerteerende karakter van Haydn's muziek verraadt zich ook bijna over al in den choreografischen aard. De eerste deelen der symphonieën zoowel als de 39 pianosonaten hebben veelal bet Divertimento achtige. De middeldeelen excelleeren in een vorm, waarin de meester zijn muzikaliteit het meest natuurlijk beeft geuit: het Menuet. Door den conventioneelen vorm der afgemeten danspassen heen, hooren wij nergens een zoo boertige scherts en kinderlijke blijheid klin ken. Een belangrijke hernieuwing was de vrij making van het orkest van de begeleiding en ondersteuning der baspartijen door het clave- cymbaal, dat den geheelen stijl van dien tijd en der XVIe eeuw kenmerkte. Deze emancipatie was de werkelijk geniale stoot, waardoor het orkest en de symphonische vormen de zelfstandigheid verkregen, waarop Mozart, Beethoven en alle latere componisten hebben voortgebouwd Maar ook wederkeerig heeft Mozart een belangrijken invloed op Haydn's composities uitgeoefend. Eerst na Mozart's dood ontstonden Haydn's belangrijkste symphonieën en sonates. Er komt meer diept® in het tot nu toe wat aan de oppervlakte khnkend spel er komt een breeder allure en hechter vei band in zijn composities, die tot dusverre wat luchtig Waren opg^ bouwd. Met welke kinderlijke genegenheid Mozart tegenover „Papa Haydn stond, blijkt wel uit onderstaande opdracht van een cyclus van Z6S strijkkwaretten: Al mio car amido Haydn, Un padre, avendo nsolto di niandare i suoi fig li nel gran mondo, stimo doverli affidare alia pratezione e condotta d'un uomo molto celebre in allora, il Quale, per buona sorte, era di piil, U suo migliore amico. Eccoti dunque del pari, uom celebre ed amico mio carissimo, i sei miei figu. Essi sono, vero, il frutto d'una lunga e laboriosa fatica, pur la speranza fattami da piü amid di vederla, almeno in parte, com- Zijn reis naar Londen op rijpen leeftijd doet Handei's grootsche schim voor zijn geest op rijzen en hij concipieert de twee oratoria; „Die Schöpfung" (op een naar Milton's „Paradise lost" geschreven libretto, dat voor Handel was gedacht) en „Die Jabreszelten". Vakmatig gesproken beeft ieder componist van Haydn's werk geprofiteerd. Zijn compo- Joseph Haydn bij het klavier aan den arbeid, gravure van Luigi Schiavonetti naar een schilderij van A. Guttenbrunn. pensata, m'incoraggisce, cke questl parfi siano per essermi un giorno, dl qualche consolazione. Tu stesso, amico carissimo nell' ultimo tuo soggiorno in questa capitate me ne dimostrarsto la tua saddisfazione. Questo tuo suffragio mi anima sopra tutto, perctié io te li raccomandi e mi fa sperure, che non ti sembreranno del tutto indegni del tuo favore. Piaciati dunque accoglierli neeren stond in rechtstreeksch verband met de praktijk van het musieeeren, niet alleen door de mogelijkheid om het genoteerde on middellijk met een onder zijn leiding staand orkest te controleeren, maar ook door het feit dat hij ieder toenmalig gebruikelijk instru ment zelf bespeelde en dikwijls beter dan de orkestleden zelf wist, hoe iets tot klinken kon worden gebracht. Q 'fZAro dj j/ÜT- li/ Vecdjjo (Xv>x hS^-SiJo wdro zJvmftro J?*~ Het handschrift van Haydn. Italiaansch briefje aan den Weenschen muziekuitge ver Art ar ia) benignamente ed esser loro, padre, guida ed amico Da questo momento io ti cedo 1 miei diritti sopra di essi, ti supplico pert» di guardane con indulgenza i difetti, che l'occhio parziale di padre mi puö ave celati e di continuar, loro malgrado, la generosa tua amicizia a chi tanto l'apprezza, mentre sono di tutto cuore il tuo sincerissimo amico. W. A. MOZART- "Vienna il 12 settembre l~8ö. Aan mijn dierbaren vriend Haydn, Als een vader die besloot zijn kinderen de wereld in te zenden, zoo meen ik thans evenzoo dezelve te moeten toevertrouwen aan de bescherming en beveiliging van een beroemd man, die bovendien door een gunstige beschikking van het lot, zijn beste vriend is. Ziedaar dan, gij die tegelijkertijd beroemd man en mijn zeer dierbare vriend zijt, mijn zes kinderen. Zij zijn, het moet ge zegd, de vrucht van langen en moeizamen arbeid, en alleen de hoop dien arbeid ten minste ten deele be loond te zien, zooals meerdere vrienden mij zegden, geeft mij den moed, dat deze parti- ties mij eenmaal tot troost mogen zijn. Gij zelf, dierbare vriend, hebt mij u we tevreden heid betuigt, tijdens uw laatste verblijf in deze hoofdstad, üio steun in dese hegees- IF. A. Mozart, ter t mij bovenmate, omdat ik %e u mocht aanbevelen en zulks doet mij hopen, dat zij uw gunst, niet geheel en al onwaardig zullen zijn. Het moge u an ook behagen dezelve goedgunstig te aanvaarden en hun een vader, een gids en een vriend te zijn. Van dit oogenblik af, sin ik u al mijn rechten op hen af, doch ik verzoek u tevens hun gebreken goed moedig onder de oogen te willen zien, welke een partijdig vaderlijk oog wellicht over het hoofd zag, en huns ondanks, mee edel moedige vriendschap te blijven betvaren voor hem, die deze zoozeer op prijs stelt, en die zich van heeler harte uw meest oprechte vriend noemt. W. A. MOZART. li September 118*. Geen componist wist een partituur zoo vol maakt in overeenstemming met 't innerlijk ge hoorde klankbeeld te realiseeren; bij niemand klinkt het orkest zoo klaar, doorzichtig en evenwichtig, en waar Beethoven somwijlen voor problemen stond, daar slaagde Haydn met de meest voor de hand liggende middelen. De belangrijkste symphonieën ontstonden na de Londensche reis voor het orkest van Salomon, en voor de „concerts spirituels" te Parijs, onder de bijnamen van: L'Ours, La Poule, Le Midi, La Reine, etc. Complimenteus aan het adres der Parijzenaars, nam Haydn een Fransch amoureus wijsje als thema van het Andante van laatstgenoemde symphonie. Behalve dit honderdtal symphonieën, waar- vari men hier door te groote orkest-bezettingen zelden een juisten indruk krijgt (Haydn be schikte bij den vorst Esterhazy over een uit muntend orkest van ten hoogste vijf en twintig man), behalve de reeds genoemde nim mer gespeelde zestig Divertimenti, verrijkte dit genie de muziek nog met evenmin tot klin ken komende: 45 strijk trio's, 7 strijkkwartet ten, 31 kwartetten en trio's voor blazers en strijkers, 6 cello-concer ten, 40 piano-trio's, 14 concerten voor piano en orkest, 175 werken voor baryton (een soort cello), 18 opera's, 15 missen, 27 motetten, 4 oratoria, 11 ouverturen, 7 strijkkwintetten en niet minder dan 83 laydns vriend. strijkkwartetten. Men verkrijgt bij een enum-eratie van dit levenswerk wel een eigenaardig begrip van het concertleven dezer dagen, of beter van het concertbedrijf I, waar men zoo éénmaal per jaar een sonate hoort spelen of tweemaal per seizoen twee der drie-en-taohtig strijkkwartetten hoort ver tolken. Indien men de nagedachtenis van den mees ter wil eeren, indien men de instrumenten tot feestgeluid wil stemmen, dan is de ver klanking een dezer laatste het meest zinrijk; want indien zijn geest ooit geheel naar eigen aard zich muzikaal heeft geuit, dan is het bij voorkeur in den kwartetstijl. Hij is hiervan de werkelijke schepper, al hebben ze ook aan- vfcukelgk ^Divertimento" als titel, «a al In liet vaderland van den componist. Te Eisenstadt, de hoofdstad van het Bur- genland, waar Joseph Haydn een menseben- leeftijd lang heeft geleefd en gewerkt, zal ter gelegenheid van den 200sten geboortedag van den grooten componist een reeks van feestelijkheden plaats vinden. Deze werd Vrijdag geopend met een uitvoering in de Bergkerk, waar Haydn begraven ligt, van „Sieben Worte", ter gelegenheid van Goeden Vrijdag. Op 3 April zal in het particuliere museum van S. Wolf een herdenkingstentoonstelling worden geopend, waarop in tegenwoordigheid van den Oostenrijkschen Bondspresident, de Bonds- regeering en tal van andere eere-gasten onder leiding van den directeur van de Weensche Staatsopera, Cle mens Krause, de te Eisen stadt ontstane en voor het eerst in de Bergkerk uitgevoerde Nelson- Messe zal worden ten gehoore gebracht, met medewerking van het koor van de Weensche Philharmonie. Des middags zal In de rerk van den Heili gen Martin, met welke kerk Haydn eveneens In nauwe relatie stond, een mil. zikaal wijdings uur worden ge houden met medewerking van artisten van de Weensche Staatsopera on der leiding van prof. Ferdinand Grossmann. Op 7 Mei zal de mannenzang- vereeniging „Kayda" te Eisenstadt een feestconcert ge ven, waarbij o.a. „Sommer" uit de „Jabree» zeiten" uitgevoerd zal worden. Op den eersten Pinksterdag zal een knapen» koor uit Weenen een Haydn-uitvoering gevea en op 1 Juni zal de kardinaal vorst-aarts» bisschop Dr. Piffl het door vorst Esterhazy opgerichte nieuwe Haydn-mausoleum inwijden. Het gebeente van den componist zal uit bet) huidige graf plechtig naar de nieuwe rust» plaats worden overgebracht. Hierbij zal weder om een {e Eisenstadt ontstaan oratorium, De bariton-viool, het lie velingsinstrument van*, prins Esterhazy, waar voor Haydn veel geschre ven heeft. j De schedel van Joseph Haydn. waarschijnlijk de Harmonie-Messe ten gelioora worden gebracht. Op 19 Juni zal het Internationale Genoot schap voor Moderne Muziek ter gelegenheid van zijn Congres te Weenen in de Pfarrkirche een feestconcert geven. Een concert te VGravenliage. i Op Woensdag 30 Maart a.s., des avonds ta acht uur, wordt vanwege de vereeniging Ne derland-Oostenrijk, als hulde aan de nage dachtenis van den grooten Oostenrijker, een Haydn-herdenking in „Diligentia" gehouden. Aan dit concert verleent de orkestvereeniging „Musica", onder leiding van haar dirigent F. E. A. Koeberg, haar medewerking; mejuf frouw Bertlia Reeser, sopraan, zal eenigq liederen zingen. A Het werk van Haydn als componist omvat meer dan 150 simphonieën, 83 quartetten, 24 trio's, 19 opera's, 5 oratoria (met inbegrip van de Sieben Worte des Erlösers am Kreuze"), 163 stukken voor bariton, 24 concerten voor verschillende instrumenten, 15 missen, 10 kleine kerkelijke stukken, 14 klavier-sonaten met of zonder begeleiding, 12 Duitsche en Ita- liaansche liederen, 39 canons, 13 drie- of vierstemmige gezangen, de harmonie en het accompagnement van 365 oud-schotsche liede ren en bovendien een groot aantal divertimen ti, phantasieën en vierstemmige stukken voor instrumenten. Prins Nicolaas IV Esterhazy, Haydn's voor- name beschermer. draagt hij ze aan God en alle Heiligen op. („In nomine Domini"; „Laus Deo et B(eatae) V(irgini) M(ariae) et om(nibus) S(anctis)". Met vier zingende, ritselende en tokkelen de Instrumenten speelt hij het spel van ver springende en elkander opvangende, wegstui vende en elkaar omarmende melodieën; een verliefd spel zijner eigen passie voor de schoonste der Muzen. MARIUS MONNIKENDAM. De tijd, waarin Haydn geboren werd, was ëeo eeuw van geluk. De menschheid scheen het leven op aarde als een spel te beoefenen en door niets ter wereld liet zij haar vertrou wen in de toekomende dingen verstoren. Het leven scheen een dans, die met de perfecte ordonnantie van een correct savoix-vivre werd uitgevoerd. Men leefde als vogels in de lucht, losjes zwevend door de wijde ruimte der wereld, in contact met het zichtbaar omringende, met de zou, met het blauw der lucht en het groen der aarde. Men beminde het leven om zijn echt heid, om zijn goedheid, om zijn kracht, om zijn Warmte, om zijn kleur, om het leven zelf. Het land waarin Haydn opgroeide was prach tig als Arcadië: de aarde geurde er met het aroma van bloeiende velden en naaldbosschen, waartusschen de eeuwig blauwe Donaustroom ruischte. De kinderen speelden op de heuvel toppen; het volk arbeidde op de wijnbergen pe primitieve wagenmakers-woning te Rohrau, waar Haydn geboren werd, en tn de tuinen der aarde. Het lied sprong de menschen uit de keeil en wat niet zong, dat speelde of danste in de zorgeloosheid van het bestaan. Het land heette; Oostenrijk, en de hoofdstad: Weenen. Waar 0p het land ongekunsteldheid en blij heid den boventoon voerden, daar werden zij in de wereldst;a(i gepolijst en gescherpt met alle gratie en elegantle> he(. RocoC()tijdperk eigen. Voorname Uk aristocratie gaf hierin lei ding', kd 'UJ,. Voild een gToot deel der cultuur haar u jpkUn(t: door den adel verkreeg ook de m hehh» aanzIen dat Haydn en tijd- Eenooten 0 gelegateerd. De hoven der Ester S'waren Mtr"n'a van Swieten's en Apponyi3 ^kpiatitsgjh waar de ?0<Ïfwerden geciütivuit die t de broosheid en vW£,?f leven TOrlieP stond, had het lichte der sierljjk m^zlek ont" buigzame der galante manieren. g^ren' h<? pende, geestige, dansende, zorgej^^ d®cllen" lukkige tijdgenooten. er se Het is wonderlijk te bedenken, dat de van een armen wagenmaker uit het boeren, plaatsje Rohrau: Joseph Haydn, ziCh al verfijning van beschaving kon eigen tnaken- het is onbegrijpelijk hoe hij van al heit otnrin. gende zelf nog een subtielen muzikalen uit. drukkingsvorm wist te openbaren, maar toen bij geboren werd, verklapte een uze hem hiervan het geheim. Franz Joseph Haydn werd geboren ln den nacht van 31 Maart1 April van het jaar 1732 ln het Kroatische marktplaatsje Rohrau, als zoon van een wagenmaker. Dank zij, naar eigen opmerking, zijn „zwakke, doch aangename stem", werd hij op 8-jarigen leeftijd door den kapelmeester van den St. Stefanusdom te Wee nen, Georg Reutter, aldaar aangenomen. Hij ontving er een voor dien tijd gewone alge- meene en muzikale opvoeding. Op zijn elfde jaar componeerde hij een Mis. Op z'n zestiende jaar sneed hij een zijner medeleerlingen met een schaar zijn vlecht af en kreeg z'n congé, mede doordat z'n mooie jongensstem muteerde. Nu begon een harde strijd om het dagelijksch brood en meer dan eens verwisselde hij een maaltijd met een concert. Na jarenlange ar moede verbeterde zijn positie door connecties, baantjes en bestellinkjes. Een eerste opera „Der neue krumme Teufel" bleef niet zonder succes, maar de overheid ver bood het stuk oiA duistere motieven. Op 27-jarigen leeftijd ontfermde "zich grsaf Morzin over Haydn door hem te benoemen tot muziekdirecteur zijner kapel, met vrije inwo ning en een honorarium van 200 fl. per jaar. Toen beging Haydn het ongeluk een kijflus- tige en bigotte dochter van een Weenschen kapper te trouwen, die hem veertig jaar lang het leven verzuurde. Hij besteedde haar ten slotte uit hij een vriend, waar zij stierf. In Mei 1761 werd Haydn van finantieele zorgen bevrijd, door zijn benoeming tot kapel meester van vorst Paul Esterhazy (op het ge lijknamig landgoed), een der kunstlievende magnaten van Hongarije. Het leven op deze immense bezittingen riep de dagen der Medici's in herinnering, of de omgeving der Lodewijken, zóó zelfs, dat de Fransche prins Rohan bij zijn bezoek moet heb ben uitgeroepen „In Esterhazy heb ik Ver sailles terug gevonden Als Kelly, een beroemd opera-tenor, eenige dagen bij Haydn komt vertoeven en hij in vor stelijke equipage, die ter beschikking van den ouden meester stond, wordt rondgeleid, waant hij zich in een aardseh paradijs. 't Is hier, dat de meeste composities ont stonden en van hier uit verbreidde Haydn's roem zich weldra over de grenzen van het land en van het continent. Zestig jaar, gewor den, ondernam hij zijn eerste buitenlandsche reis, en wel naar Londen. Hij vond er veel, zijn werk bewonderende componisten: Clemen- ti, Oussek, Cramer e.a.het vermaarde or kest van den dirigent Salomon en hij maakte de grootsche uitvoeringen der Handelsche ora toria mee. Hij keerde terug met den tekst van „Die Schöpfung" en van „Die Jahreszeiten" met een eeredoctoraat van de universiteit van Oxford en met 24000 Oostenrijksche guldens. In 1801 werd hij tot eerelid der Amsterdam- sche muziekvereeniging „Felix Meritis" be noemd in 1802 tot lid van het Nationaal In stituut te Parijs in 1804 tot eereburger der stad Weenen in 1807 tot lid der „Société Académique des enfants d' Apollon" te Parijs. Zijn laatste werk ontstond in 1806 een strijkkwartet en dit opus slaat op de eerste maten van een vocaal kwartet op de woorden: „Hin 1st alle meine Kraft, alt und schwach bin ich." Hij stuurde dezen muzikalen zin als visite kaartje rond aan al zijn vrienden, en stierf den 31sten Mei 1809. Maar dit visitekaartje was méér dan een uiting van humor het was een symbool van zijn algeheel© opvatting van het leven, dat vol komen parallel liep met hetgeen de muziek voor hem beteekende, n.l. een geestrijk spet.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1932 | | pagina 9