m modernen ,muRrr-winkel. VAN 'T WARENHUIS NAAR DEN MAANDAG 4 APRIL 1932 t DE SPIJKER OP DEN KOP Z.EXC. MGR. L. SCHIOPPA. het feest van pater F. HENDRICHS S.J. VERDERE SPLITSING? NEDE*UNDSCHE DOMINICANEN TE ROME. PATER DR. GERLACH ROYEN o.f-m MARIALE DAGEN TE TONGERLOO Het congres-program. |||M «Sill*?- GOUDEN JUBILEUM VAN Z. H. DEN PAUS. DOCHTERS O. L. VR. VAN HET H. HART. DE VERVOLGING IN SPANJE. CONGRES R. K. VOLKSPARTIJ DE INDISCHE POSTVLUCHTEN. HET MILITAIRE PENSIOENFONDS. BRAND TE BATAVIA. HUGO KAUN OVERLEDEN. LYRIEK EN SOCIAAL-ECONOMIE z» 1. .1 m zjffi $9pral dankbaar, da* JOj m MR. K, BACH, J In de persbeschouwingen naar aanleiding •van de breuik, die het Haarlemsohe socia listen-congres bracht, ontmoetten wij een- en andermaal de opmerking, dat er voort aan nu twee (resp. drie of wil men vier) soorten socialisme zullen te onderscheiden vallen in ons land. Wij voor ons echter geloven, dat men de werkelijkheid voorbijziet met tusschen S.D A.P. en O.S.P. verschil van beginsel en niet enkel vam taktiek of methode te oonsta- teeren. Zeer precies zet o.i. een insider als de heer Paul Iviès de puntjes op de i's als hij schrijft: Wat de oorzaak betreft, zooals men weet bestaat van oudsher, als natuurlijke uiting van baar diepste wezen, in de S.D.A.P.-ver schil van opvatting over de te volgen strijd- melhoden. Dat verschil was er altijd, zal er altijd zijn en is niet het minst juist de levenwekkende en vernieuwende kracht der S.D.A.P., omdat deze evolutionair is zoolang het kan, maar revolutionair als het moet, dus mentaal uit beide elementen is samen gesteld. Wij cursiveerden den tusschenzin, waai het op aankomt. Hij desavoueert de mee- ning, dat de oude partij voortaan niet an ders zou blijken te zijn d«n een ïacicae hervormingspartij op legalen boiem s aan de en blijvend. In principe blijven S.D.A.P. en O.S.P. op hetzelfde standpunt staan en z.jn z,j met name voor den katholiek gelijkelijk veroor- de ele ns waardig- De gunstige wending, welke de ziekte van den Pauselijken Internuntius Z.Exc. Mgr. L. Scbioppa in de laatste dagen heeft genomen, blijft aanhouden. De behandelende geneesheer is over het verloop van de ziekte zeer tevreden. In ons overzicht van het S. D. A. P .-congres werd reeds de vraag geopperd of de splitsing In de partij ook verdere gevolgen zou hebben voor de socialistische instituten. De vraag is reeds beantwoord, want „Het Volk" schrijft: Het besluit van de nieuwe partij om zich tot S.D.A.P. en N.V.V. te richten met het verzoek om opname in den Algemeenen Raad en de plaatselijke raden, is wel het toppunt van aanmatiging en verdwazing Het toont opnieuw aan, welk een abso luut gebrek aan begrip er bij deze onverant woordelijke scheurmakers omtrent de wer kelijke verhoudingen heerscht. Waarschijn- I lijk hebben wij ook nog voorstellen te wach- ten om hun een paar plaatsen in te ruimen in den raad van commissarissen van de N.V. j. De Arbeiderspers, in het bestuur van de j- A.J.C., in de leiding van den Bond van Sociaal-Democratische Vrouwenclubs, in het i Instituut voor Arbeidersontwikkeling, in de f VA.R.A., in den Arbeiderssportbond enz. Kortom, in al die organisaties, waarmee zij i den band automatisch verbroken hebben, toen j. zij met een dol'len kop uit de S.D.A.P. lie- i pen_ c-est du toupet, zegt de Franschman; i' jg röoet maar durven. Berouw komt na de zonde, dat blijkt alweer. De vraag is natuurlijk, hoe men de links- socialisten wel denkt te verwijderen uit deze instellingen, mitsgaders uit de publiekrechte lijke lichamen, waarin zij zitting hebben en die zij aangekondigd hebben niet te zullen verlate^ Een onze,. Op eei-gten ^dewerkers te Rome meldt ons: dige pater tv, aaschdag heeft de hoogstwaar- DominicanerOT(1'llrit' Magister-Generaal van de caan, pater j j',den Nederlandschan Domini- als prior van 't lnwPra', Piecbbig geïnstalleerd dat naar de óaaraaaationale klooster te Rome, bekemd is onder de a;^erbonden 3 faculteiten laatste tien jaren Was i0 van Angelicum. De ters als missionaris ^Zeereerw. pater Pee- (Britsch West-Indië). V0Szaam te Trinidad secretaris geweest van echter is hij schen magister generaal pate/«n Nederland- De komst van pater Pe«ters te Theissling. r!].„ een terugkomst, zij het beteekent Ridder in de Orde van OranjeNassau In een der zalen van „de Witte Brug" te 's-Gravenhage, had Zondag ter gelegenheid van den 70sten verjaardag en het gouden klooster- jubileum van den weleerw. pater F. Hcndrichs S. J-, een receptie plaats, waarvan honderden gebii'nik maakten oun dezen priester te hul digen. Staatsraad mr. D. Kooien schetste de groote verdienste en den veeiloimviaittenden orbeid van den jubilaris en bood hem een geschenk aan onder couvert, bestemd voor de stichting van een tehuis voor bekeerlingen. Hij deelde hem tevens mede dat de Koningin hem bot ridder in de orde van Oranje Nassau had benoemd. Onder de vele brieven, telegrammen en ge- i u kw en schen waren er van Mgr. Aengenent, bisschap van Haarlem; j'hr. Ruys de Beeren- brouek, minister president, Mgr. Hopmans, bisschop van Breda, de vicarissen vain de bis dommen Haarlem en Breda, minister Dekkers en minister Verschuur en den heer Vesters, voorzitter van de R. K. JoumaMstenivexeenl- giing. Pater Hendrichs dankte diep bewogen en vroeg aan allen die hem thans biadden gehul digd hun bi iji vend en steun vooral in het gebed. Buitengewoon hoogleeraar aan de Rijks-Universiteit te Utrecht. Zooals bekend is pater dr. Gerlach Royen O.F.M' lid der Kon. Academie, leeraar aan de R.K. HBS te Heerlen, bij Kon. Besluit benoemd tot bui. tengewoon hoogleeraar in de faculteit der letteren en wijsbegeerte aan de Rijksuniversi teit te Utrecht, om onderwijs te geven in de vergelijkende en algemeene taaiwetenschap. Onze Brusselsche correspondent meldt on® Zoo juist kwamen wij in het bezit van et volledig program der Mariale-dagen, ie, met de hooge goedkeuring en onder den zegen van Z.Em. kardinaal van Roeij, ook dit jaar weer in de O. L. V. abdij te Tongerloo uitsluitend voor priesters, kloosterlingen en seminans en zullen gehouden worden. Zooals wij reeds in bet vooruitzicht hebben gesteld, zal de belangrijkheid dezer „dagen ver- hoogd worden door het ooncentreeren van alle lezingen naar één gemeenschappelijk onder werp„Maria, de nieuwe <va De volgende voordrachten zijn in dit ver band voorzien A) de Leer 1 Het beginsel van Marias algemeene deel genootschap met Christus (theologische verkla ring) door Z. E. H. Kan. Dr. J. Bittremieux, professor aan de hoogeschool te Leuven. 2. De Nieuwe Eva in de H. Schrift, door Z. E. P. SagaeTt O. F. M. 3. De Nieuwe Eva in de oudste katholieke overlevering, door Z. E. H. Mag. Fr. Feron, Professor aan het Groot Seminarie te Roer mond. 4. Het werkzaam aandeel der Nieuwe Eva in gansch de heisorde, door Z. E. H. Dr. Alph. Mulders, professor aan het Groot Seminarie te Hoeven. 5. Maria, Koningin, naast Kristus-Koning. door Z. E. H. Dr. Derckx (Nedl.). B) de practische beleving der leer van Ma ria, nieuwe Eva. 1. in de liturgie, door Z. E. P. Dr. Dom Franco de Wyels O. S. B. 2. in de middeleeuwsche vroomheid, door Z. E. P. Prof. Al. Janssens (Scheut). 3. volgens den Zal. Gr. de Montfort, door Z. E. P. Bonsel S. M. M., gewezen hoofdopsteller van „De Standaard van Maria". 4. volgens den H. Alphonsus a Ligori, door Z. E. P. Dr. De Brandt C. ss. R. Voor deelneming kan men zich wenden tot het secretariaat der mariale dagen, Norbertij- ner abdij te Tongerloo (België). KERKOONSECRATIE. Z. H. Excellentie Mgr. A. F. Diepen zal Maaa ag 0 Mei de nieuwe parochiekerk te Moergestel plechtig consacreeren. MGR. L. SCHRIJNEN, f Voor de zielerust van z. H. Exc. Mgr. L. Schrijnen zal, naar st. Janski. meldt, op Woensdag a.s. m de St. Jansbasiliek te 's Her togenbosch een P eehtige H. Mis van Requiem worden opgedragen. Pater Gerlach Royen O. F. M. (Naar 'n teekening vam, me]. Helene Haanappel), Pater Royen werd gebaren te Valkenburg (L.), studeerde aan het destijds door de Jesuie- ten geleide college te Sittard en trad daarna in de orde der Franciscanen. Na zijn priesterwijding in 1905 te Weert, gaf pater Royen les aan de gymnasia van zijn Orde legde staatsexamen af en studeerde taalweten schap aan de Rijksuniversiteit te Leiden waar hij onder prof. C. C. Uhlenibeok op 22 Jnni 1926 cuim laude doctoreerde op het proefschrift: ,,De jongere veranderingen van het Indogermaanse nominale drieklassensysteem". In 1929 verscheen „Die Nominale klassifi. kaïtianssystemie in den Sprachen der Erde", een werk van ruim duizend bladzijden, dat in ons blad met buitengewone waardeering werd besproken door den Weensohen professor Wil- helm Schmidt. In A nth repos" werd de waarde ran dit book in 't licht gesteld door professor Uhlenbeek. In Mei van het vorig jaar werd pater Royen gekozen tot hoofdbestuurslid van de vereeni- ging tot vereenvoudiging van de spelling. Zijn eerste studie over het woordgeslacht schreef pater Royen in „De Katholiek" van 1914 en 1915. In ,,Ons Eigen Blad", het „Tijd- schrift voor Taal en Letteren" en „De Nieuwe Taalgids", publiceerde pater Royen opstellen over taalkunde, pedagogie en psychologie. Zijn talrijke boekbesprekingen zijn vaak diepgaan. de studiën. Pater Royen hield referaten op het internationaal Amerikanistencongres in 1924, op het elfde filologencongres in 1925, op het eer ste Jinguisten-congros in. 1928, op den zes den Duitsahen Oriëntalistendag te Weenen in 1930, op het tiende Zuid-NederliandsChe Philo- logemcongres te Antwerpen in 1930 en op tal rijke andere bijeenkomsten. Op 4 Mei 1931 werd pater Royen benoemd tot gewoon lid der Koninklijke Academie van Wetenschappen te Amsterdam. Wij bieden pater Royen onzen wel gemeen den gelukwensch aan met de benoeming, welke hem in staat stelt zich geheel aan zijn weten schappelijk werk te wijden. Onze gelukwen- scheu gaan ook naar de Nederlandsche pro vincie der Franciscanen voor wie deze benoe ming een onderscheiding is. En ten slotte past een woord van dank aan de curatoren en pro fessoren der Utreöhtsohe universiteit, die niet geschroomd hebben het voor Nederland wel zeldzame., feit te verwezenlijken, ni. twee Fran ciscanen tot hoogleeraar te benoemen in één faculteit. Want prof. dr. Royen vindt naast zioh prof. dr. R. Ligtenberg, O.F.M., die al ja renlang hoogleeraar aa*n de Utreehtsche uni versiteit is, en de eerste Nederlandsohe pries ter was, die van rijkswege .zulk een post innam. Bisdom den Bosch medaille Bene Merenti 1929 verleend. We lezen in „St. Janski.": Met prijzenswaardige mildheid heeft ook het Bisdom van 's Hertogenbosch in 1921) ge volg gegeven aan de uituoodiging van het Nederlandsch Episcopaat, om bij te dragen voor een feestgeschenk, dat aan Z. H. Paus Pius XI bij gelegenheid van de viering van zijn gouden priesterfeest zou worden ter hand gesteld ten einde Hem te helpen, zijn liefde volle ondersteuningen waar noodig, tot zegen van de menschheid te kunnen voortzetten. Het Bisdom 's Hertogenbosch heeft een bij drage geschonken van 21.000, waarvan een gedeelte bestemd was voor het heerlijk en kostbaar Juhilé-altaar, dat een speciaal co mité uit bijdragen der geheele Katholieke Kerk, ter herdenking van de éérste H. Mis van Z. H. in de kerk van S. Carlo te Rome heeft gesticht. In de afgeloopen week heeft het Hoofdcomi té te Rome, uit naam van Z.Exc. Mons. C. Caccia Dominion!, aan Z. H. Exc. den Bis schop van 's Hertogenbosch naast een zeer hartelijk dankschrijven, met name voor de edelmoedige bijdrage tot oprichting van het monumentale nieuwe H. Sacramentsaltaar in de Basiliek van den H. Carolus in het Corso te Rome, voor zijn bisdom het diploma met zilveren „Bene Merenti 1929" draag-medaille doen toekomen, welke bij gelegenheid van 's Pausen Gouden Priester jufoilé is ingesteld ter erkenning van de hij dat feest betoonde edelmoedige medewerking. Den 25en Maart 1.1. was het 50 jaar ge leden, dat de Congregatie der Dochters van O. L. Vrouw van het H. Hart, wier Moeder huis voor Nederland aan den Bredascheweg te Tilburg is gelegen, te Issoudun (Cen traal Frankrijk) door de Eerw. Mère Marie- Louise Hartzer, daarbij geleid en gesteund door den Hoogeerw. Pater Jules Chevalier, stichter der Missionarissen van het H. Hart, in het leven werd geroepen. In alle bescheidenheid hebben de Zusters- jubilarissen haar gouden jubüé, dat eigeniijk op Goeden Vrijdag viel, heden gevierd. In plaats -van het eene kloostertje (te Issoudun) in 1882, telt de Congregatie thans in de beschaafde landen een zestigtal huizen, waaronder 11 in Nederland, vertellen nog de „Annalen van O. L. Vrouw". Van de circa 800 leden der Congregatie telt de Nederlandsche afdeeling, die de grootste is, 250 leden. De Zusters zijn ook in de missie-gebieden werkzaam, o.a, in het vicariaat van Ned.- Guinea (3 staties) en de prefectuur van Poer- wokerto (3 staties). Sedert de vestiging van haar eerste kloostertje te Waalwijk in 1911, heeft de Congregatie in ons land een gelukkige uit breiding genomen. Zij heeft thans huizen te Tilburg (2), Waalwijk, Overdinkel (O.). Over- loon, Riel, Dongen-Vaart, Hapert (alle 4 in N.-B.), Hooglanderveen CV.), Klazienaveen (Dr.) en Eindhoven, terwijl een 12e in wor ding is te Giesbeek (G.). Protest uit Java. In een protestvergadering, georganiseerd door de Katholieken van Moentilan, waarbij aanwezig waren de afgevaardigden van Ka tholieke vereenigingen van Moentilan en an dere plaatsen, is de volgende motie aangeno men: „Kennis genomen hebbende van wat een drietal sprekers over de onrechtvaardigheden in Spanje hebben medegedeeld.... protestee ren wij ten sterkste tegen de beleediglng den Paus, en tegen het onrecht de Sociëteit van Jesus aangedaan: tegen het opzettelijk kwet sen van de Katholieke gevoelens in het alge meen; en besluiten deze motie ter kennis te brengen van de pers en adn te bieden aan den H. E. Pater Superior der Jesuieten te Djocjakarta, met het verzoek, deze motie door te zenden aan Z. H. den Paus en den H. E. Pater Generaal der Jesuieten, zijnde een blijk van onze oprechte deelneming in het leed, den II. Vader en de Jesuieten-Orde aangedaan en van onzen vasten wil, om door gebed en offer van God af te smeeken, dat de Kerkvervolging in Spanje spoedig moge eindigen." Motie tegen de Regeering Een actie tegen burgerwachten Zaterdag eu Zondag word in ,,De Harmonie" te Nijmegen de tiende jaarlijksche algemeene vergadering gehouden der R. K. Volkspartij, onder voorzitterschap van den heer C. D. Wes- setóng uit Den Haag Deze kon mededeelen, dat de partij iin voorultgaanden toestand verkeer de. De congresrede werd uitgesproken door het oud-lid dier Tweede Kamen- en lid van de Pro vinciale Staten van Noord-Brabant, nur. P. Ar tg uit Tilburg. Na de lezing van mr. P. Arts werd op voor stel vain den voorzitter een motie met alge meene stemmen aangenomen, waarin o.a. „ge constateerd'' wondt dat het ministerie Ruys de Boerenhrouck, waarin vier katholieken heb ben plaats genoimem de oplossing der moeilijk, lieden niet zocht door nieuwe rechtsvorming in den geest der Pauselijke encyolipken en door nationale ontwapening maar integendeel do zwaarste lasten legt op de zwakste schou ders, de sociale bevrediging tegenhoudt en de eultnreele ontwikkeling schade toebrengt. Gisteren werd het congres voortgezet met de behandeling van het ontwerp kiesreglement der R. K. V. P. in Nederland. Hierover werd een langdurige discussie gehouden. Over de kwestie van candidiaatsteliing en mo gelijk advies van het Hoofdbestuur over de cam- did aten ontspon zich een hevig debat, wiaarbij tot uiting kwam, dat de leden een zgn. alge meen of politiële advies niet gewenseht achtten. Toen de voorzitter voorsteldte de redactie zóó te lezen, dat het bestuur het reöht zou hebben op bepaalde candidaten de bijzondere aandacht te vestigen, kon de vergadering zich met deze zienswijze vereenigen. De voorstellen inzake protest tegen het ver lagen van de loonen bij de werkverschaffing van Regeeringswege werden verwezen naar het ontwerp Verkiezingsprogram 1933, waar in positie wordt genomen tegen iedere neer drukking van loonpeil. Bij een voorstel om een vaste houding der R. K. V. P. tien opzichte van su'bsidieering van burgerwachten te bepa len, werd door het bestuur opgemerkt, dat de gemeenteraadsleden van de R. K. V. P. in dit standpunt "Verschillen. Het Partijbestuur Ie tegen subsidiieerinig van burgerwachten en Verklaarde ziclh als amti-wiapenimemschen. De heer Vogt uit Amsterdam; wilde dat van de partij een actie zou uitgaan voor indivi- dueele weigering van militairen dienst. De voorzitter wees er op, dat in deze aangelegen heid zeer voorzichtig moest gehandeld worden. Een voorstel-Utrecht, dat het congres .zich zou uitspreken tegen dienstdwang werd ver worpen. DE O. S. P. TE AMSTERDAM Gistermorgen werd in het gebouw Zandwer- kersvriendenkring te Amsterdam een druk-he- aoöhte vergadering gehouden, waarin na een inleiding van den heer J. de Kadt en een rede vam den heer F. v. d. Goes besloten werd tot oprichting van en afdeeling Amsterdam der Oniatfhankeilijke Socialistische Partij. Bij de stichting traden 641 leden tot de afdeeling toe. NEDERLAND-EXPRESS. De speciale trein met post en passagiers in aansluiting op het motorschip Christiaan Huy- gens zal Dinsdagmorgen 5 April om 10.20 uur van Genua vertrekken. Aankomst 6 April om 7.05 uur te Zevenaar, 7.57 uur te Arnhem, 8.48 uur te Utrecht, 9.49 uur te den Haag S.S., 9.36 uur te Amsterdam W.P., 9.51 uur te Am sterdam C.S. en 10.01 u. te Rotterdam (Maas). De Duif is Zaterdag uit Athene vertrokken en om 16.16 uur te Marseille aangekomen. Het vliegtuig wordt vandaag op Schiphol ver wacht. De Raaf is Zaterdag te 4.37 uur uit Modan vertrokken, maakte tusschenlandingen van 7.378.20 uur te Alorstar en van 13.3714.07 uur te Bangkok en arriveerde om 17.19 uur te Rangoon. De Reiger is Zaterdag te 6.10 uur uit Rome vertrokken en na een tusschenlanding van 8.40 9.55 te Bari om 16.35 te Athene aangeko men. Blijkens mededeeling van de Indische Post administratie heeft de „Raaf" 191 kg. 765 gr. post aan boord. Een tekort van twee millioen. BATAVIA, 1 April (ANETA). De balansen van het Militaire Pensioenfonds vertoonen een tekort van 2.000.000 als gevolg van de waardedaling der onderpanden. De Re geering stelt een onderzoek in. Het „Bat. Nieuwsblad" meldt in verband met dit tekort, dat de „Bandoengsche bouw woede" gedeeltelijk met gelden van dat fonds werd gefinancierd. Vijftien Chineesche woningen een prooi der vlammen. BATAVIA, 1 April (ANETA). In het dicht bevolkte centrum van de stad aan Molenvliet zijn 15 Chineesche woningen, welke een oppervlakte besloegen van 1500 M.- in vlam men opgegaan. Een groote menigte sloeg den brand gade. DE ACCIJNS OP INLANDSCH GEDISTILLEERD. Verhooging tot 200 gulden. BATAVIA, 2 April (ANETA). Bij dep Volksraad is ingediend een ontwerp- ordonnantie tot tijdelijke verhooging van den accijns op Inlandsch gedistilleerd voor Java en Madoera tot 200, per H.L. In de Memorie van Toelichting wordt er op gewezen dat een verder gaande verhooging den clandestienen aanmaak zou stimuleeren. De momenteele heffing bedraagt 150 per H.L. De opbrengst wordt voor dit jaar ge taxeerd op 80.000. HET TEKORT BIJ DE MILITAIRE PENSIOENFONDSEN. Tegenspraak. BANDOENG. 2 April. (ANETA). De beheerder van de militaire pensioenfond sen voorzag Aneta van een uitvoerige toelich ting op het bericht dat de balansen dier fond. sen een tekort aanwijzen van 2.000.000. In deze toelichting wordt verklaard: le. dat de balansen (er bestaan vijf fondsen) nog niet zijn opgemaakt, zoodat een tekort niet kan worden geconstateerd. 2e. Het verlies op de beleggingen bedraagt van alle vijf fondsen tezamen hoogstens f 78.000 (er is stellig geen tekort op de exploitatie) terwijl wanneer men alle verliezen der vijf fondsen over de laatste 12 j aren samenstelt het fantastisch bedrag van 2.000.000 nog niet wordt bereikt. 3e. Van een onderzoek dat zou worden ingesteld door de Regeering is niets bekend. Een der gelijk onderzoek zou trouwens niet noodig zijn waar de geheele administratie en het beleg- gingsbedrijf elk jaar grondig door twee of meer accountants van den Gouvernements-ae- countantsdienst gedurende maanden nauwkeu rig wordt onderzocht en steeds in orde is be vonden. Bovendien staat het beheer onder da voortdurende dggelijksche contróle van een Raad van Commissarissen voor het toezicht op het beheer der militaire pensioenfondsen, In dezen Raad van Commissarissen hebben zitting het hoofd van den Gouvernememtsac- countantsdienst, de Agent van de Javasche Bank, het hoofd van de Vde Afdeeling van het Departement van Oorlog, een hoofdoffi- cier van de Genie en een gepensionneeird hoofdofficier. De Raad van Commissarissen en de beheer der zijn gebonden aan een strenge up to date instructie, vastgesteld door dein Gouverneur- Generaal van Ned.-Indië. Tenslotte voert de directie van de fondsen; te den Haag de eindcontrole over de civiele zoowel als de militaire fondsen. BERLIJN, 2 April. (V.D.) De bekends componist Hugo Kaun is hedenmorgen in zijn woning in BerlijnZehlendorf in den ouder dom van 69 jaar, tengevolge van een beroerte overleden. De liefhebber van betere journalistiek gnuift, nis de bloemige naam van Pater Hyacinth ver schijnt op de vlakte van het katholiek Groot- blad. Het gezicht van den lezer klaart oip, het water komt hem in den mond. Hij houdt zioh gespitst om door den charmanten verteller te worden onttrokken aan den ban van inspan nende en vermoeiende zakelijkheid waarin de overstelpende lawine van het krantennieoiwe hem heeft gebracht. Nu zullen we de zon weer in het water zien schijnen. We zullen den ras-journalist weer met warme en bewogen stem hooien praten over mensohen en dingen uit den goeien ouwen tijd- Of we zullen hem op aanstekelijke wijze uiting zien geven aan zijn sympathie voor de dingen en gebeurlijkheden van dezen dag, die zijn opgetogen en ongeveinsde bewondering •wisten gaande te maken. Eigenlijk is het onverklaarbaar, dat Pater Hermans' dithyrambe op wat bij noemt het moderne warenhuis zoo lang is uitgebleven. Eindelijk heeft hij ZiCh dan laten verleiden. Het boekje van den Franschman Ambrière maakte diepen indruk op zijn verbeelding en Pater Hermans haastte zioh diens visie op het moderne wawrenhuis ook aan de lezers van dit blad voor te leggen, misschien aelfc hier en daar nog wat aangescherpt. Het beschrijven het in den geest opsieren en bezingen van de paradijselijke warenhuis- gereld moet n kolfje zijn geweest naar Pater Hennads' hand. Niemand zal het hem kwalijk nemen dat hij begon met geen pleidooi voor het waren huis te willen schrijven en eindigde met er een panegyriek op te leveren. Niemand denkt er aan het hem euvel te duiden, dat hij, eenmaal ».an het schrijven, zich liet gaan in een even piateiooze als beminnelijke overdriving dat Wet verleiden tot een hopeloos eenZjMl 'telling en een al te hartstochtelijk Verfge. ^getwijfeld heeft Pater Hermans' nooit in ten - M'ar6r|hins op bediening behoeven te wach- even 0nge'iwijfeld is hij daar altijd door e.en feld verkooper geholpen; ongetwij. er nooit61*11 de te,mPeratuu'r en at,m0iSfeer Wie ■»^?en f^aiuwte bezorgd. w;. nauwte oezors'u- gunnen T de den Tw hegriD ^voel voor elegantie of het stijl- b3ofat h«l warenhuis haar heeft bijge- te brengen, en wie het mnte' dl, Ult d* ondst gerenommeerde restau- teen daar voor haar gereed houdt? oDgeschote-r?' h6t warenhuis is als een bloem tn meer n Uit den grond van onze zich meer huizen tiineelenfe samenleving. De waren- ■Aiiii-ende kathedralen onzer steden. Vei- rfins en te^'^Pgosehiedenis is een 506 106 korter bestek, hoe beter. een nieuwe Erasmus, Pater Her- om den lof dezer moderne ate- en in ,u"geschiedenis 1» nieuwe Erasmus .tottepwi tüt Nark'S moeten zijn om er aan- - «urks moeten zijn om ei aau- "er mafcen. dat deze verrukte ZaD" t Ibt n Warenhuis om de schoonheden tteit f0* W te belichten, het waren huis stelt tegen den hlstorischen achtergrond van den ouderwetten buurtwinkel Iedereen weet, dat het moderne warenhuis moet worden gezien en beoordeeld in het kader van het moderne distributiebedrijf in zijn verschillende vormen en geledingen Zou iemand anders dan Pater Hermans zoo malsch en lekker zoo zonder zwarigheden, zoo zonder bezwangering m©t maatschappelijke, eco nomische of ethische bekommernissen hebben kunnen schrijven over het moderne waren- huiswezen? Wij zijn hem dankbaar voor zijn beschou wingen. plaats liet voor andere beschouwingen over dit onderwerp. Want men kan deze materie ook minder ro- mantiseerend, men kan haar ook zakelijk be kijken. Soms kan het zelfs zaak zijn haar za kelijk te beschouwen, al is dat ook een min der prettige en opwekkende bezigheid. In deze lage landen plegen de katholieken zich intensief en principieel, met velerlei din gen te bemoeien. Onze meer Zuidelijk wonende broeders zijn over het algemeen minder bemoeizuchtig. Som migen onder hen betoonen wel eens spijt over die te weinige bemoeizucht, als zij eenmaal door welke oorzaken laten wij in het midden uit ,hun land verdreven zijn. Een der dingen, waarmede de Nederlandsche katholieken zich intensief en principieel be moeien, is de pers. Wij roepen het katholieke volk op tot steun aan onze eigen pers. Maar een ander terrein, dat sterk en prineï- Pieel de aandacht heeft van ons katholieken, 18 dat van de maatschappelijke en staatkundige aagstukken, is dat der sociaal-eoonomische ach©, organisatie en politiek. Wl5 achten ons geroepen sociaal-economische act'e f,n politiek te voeren overeenkomstig de !'lc "Önen door de Pausen gegeven, nog on- ®8 weer in magistrale, wereld-omvamende „Quadragesimo". na t de katholieken op bun plicht, zich 0 buiten bij principieele sociaail-economi- sc ie organisaties. Het kost vaak moeite iemand licht61 ]\Ui'Sei1 Van de aarlwezigheid van dien ij' en ma,S dit gelooven van een meer of mm er experten arikeider la dit rayon van des katholieken levens. Maar 0 13 aeke sociale beweging werkt dóór lagenoor het gezag der Kerkelijke Overheid en ooi e sociale ldëeënkracht der katholieke tevens- en wereJdbeschouwing. ns ze standi® en principieel optreden op sociaal-economisch gebied brengt zijn oonse- quen ïes mee, soms vervelende en lastige con- sequen ïes, maar met dat al consequenties waar aan met altijd valt te ontkomen. Er zijn er zelfs, die zeggen, dat wij die con sequenties moeten trekken, om wille van de Kerk eu om wille van het Katholicisme tot de volle 100 pCJt.; die zeggen, dat wij, om wille van de Kerk tu yan het Katholicisme, heter kunnen uitschelden met onze pogingen tot principieele sociale actie en politiek, als wij die consequenties niet voor de volle 100 pCt. durven aanvaarden. Zoo brengt ons sociaal-economische denken op den grondslag der katholieke levensbeschou wing bepaalde standpunten mee ten opzichte van doel en strekking van het maatsohappelijk- economisch leven, ten opzichte van de Inrich ting en structuur van het sociaal-economisch •bestel. Zoo, schrik niet, brengt ons katholiek sociaal- economisch denken en optreden serieus be schouwd zelfs bepaalde standpunten en conse quenties mee ten aanzien van een verschijnsel als het moderne warenhuiswezen. Wij gelooven, dat wij nu komen op het ter rein der beschouwingen over het warenhuis- wezen, die Pater Hermans aan anderen heeft willen overlaten, maar die hijzelf toch helaas niet heelemaal heeft vermeden. Lyriek en lyriek zijn twee. Maar lyriek en sociaal-economie zijn zeker niet één. Wie zich tot taak stelde een fleurige en op getogen bewonderende beschrijving te geven van het moderne warenhuis, deed misschien ibetèr niet meteen te pogen zijn dichterlijk ver haal sociaal-economisch te dooumenteeren. Waarom, o Pater Hermans, Uw smakelijke en aantrekkelijke feuilletons aan_ het slot ont sierd met sociaal-eoonomische beschouwingen op zoo smalle en wankele basis als het boekje van Francis Ambrière? Waarom niet volstaan met uw verrukte pa rad ijs ver haal; waarom bovendien nog een zoo weinig serieuze poging om het moderne waren huis ook in d® sociaal-economische orde te beatificeeren? Waarom daartoe Pater Rijken zaliger gecom promitteerd en in zijn graf omgedraaid? Waarom den flagrant onjuisten indruk ge wekt, alsof ,,het warenhuis" de dood zou zijn voor het „kleinbedrijf", voor den ^midden stand"? Waarom die goedkoops „philosophic" gede biteerd van het warenhuis, dat zou geboren zijn uit de behoefte van den tijd, uit den onver- biddelijken gang der economische omstandig heden, uit de evolutie van leven en maatschap pij, die nu eenmaal niet i« tegen te houden; van hst warenhuis, dat een meer collectie vc levensvorm zou zijn tegenover de meer indi vidualistische vormen van vroeger? Katholieke sociaal-economie, en iifoerhau.pt alle natuurlijk-gezonde sociaal-economie, eisckt een inrichting van het maatschappelijk bestel, die zooveel mogelijk individuen in staat stelt hun tijdelijk en eeuwig heil te bewerken, eischt een goederenvoorziening, die is ingesteld op een redelijke en zedelijke behoeftebevrediging van het gansche volk. Ik denk. er niet aan het moderne warenhuis ln zioh te veroordeelen. Ik stel echter, dat het moderne warenihuis- wezen, gemeten aan den maatstaf van ka tholieke sociaal-economie, allerminst aan het ideaal beantwoordt. De geforceerde beboefteprikkelimg, de ver lokking en verleiding tot koopen, die Pater Hermans in het warenhuis zoo schijnt te be wonderen, mogen pleiten voor het commercia- lisme der onderneming en voor het actieve winststreven der ondernemers, het is geen ele ment van een behoef tebevredigin gseconomie op katholiek socialen grondslag. De verkwisting in de distributie, de opdrij ving van verkoopkosten, waaraan het waren- huiswezen schuldig staat wij komen hierop terug is in strijd met den meest elemen- tairen eisch van iedere economie. Het verloop der huidige crisis heeft sterker dan wat ook juist de noodzakelijkheid van verlaging dezer objectieve verkoopkosten aangetoond. De feiten en de literatuur wijzen uit dat het warenhuiiswezen geen jota heeft gepresteerd in de richting van een wezenlijke rationalisatie der distributie, al ontbreekt het niet aan po gingen om te suggereeren, dat dit wel het geval zou zijn. Het al of niet bestaan van het moderne wa renhuis is, volgens Pater Hermans, niet eep kwestie van gevoel, maar van diep-ingrijpende economie. Over de diep-ingrijpende economie hebben we voorioopig het onze gezegd. En nu het „gevoel" waaronder wel zal zijn te verstaan, dat de uitbreiding van het warenhuis- wezen geen halt kan houden voor de belangen en het bestaan der kleinere zelfstandige win keliers. Het prijspeil en het peil der verkoopkosten in da [warenhuizen rijn jan dien aard dat van een economische superioriteit van het warenhuis tegenover het klein bedrijf als zoodanig in het geheel niet kan worden gesproken; wij toonen dit nader aan. De positie van den zelfstandigen winkelier tegenover het warenhuis is dan ook een heel andere en een aanzienlijk sterkere dan Pater Hermans te denken geeft. Taak en toekomst van het kleinbedrijf in de distributie liggen niet precies zooals de heer Abrière ze meent te moeten voorstellen. Maar inderdaad: evenmin als in economises opzicht, beantwoordt het moderne warenhuis in sociaal opzicht aan het ideaal eener katho lieke sociaal-economie. Pater Hermans' lofprijzing van het waren huis bestrijkt mede de positie van den waren huisemployé, met vaste betrekking, zonder ri sico en zonder slapelooze nachten uit zorg over wissels, die moeten worden voldaan Hiermee is helaas deze kant der kwestie niet uitgeput. De katholieke sociaal-economie waar deert in het hijzonder den zelfstandigen werk kring als gelegenheid tot scholing en ontwik keling van persoonlijkheid en individualiteit, den zelfstandigen werkkring, die bij de huidige evolutie van techniek en verkeer speciaal in de distributietakken nog mogelijk is. De ka tholieke sociaal-economie bevordert en begun stigt daarom, redelijkerwijs, zoo sterk mogelijk het zelfstandig kleinbedrijf in handel en in dustrie. Dit is geen kwestie van gevoel. Dit is een zakelijk moment, dat bij de beoordeeling van een practisch vraagstuk ais dat van het waren huiswezen evenzeer gewicht mee in de schaal legt en dient te leggen als alle andere za kelijke momenten. Juist waar ten onzent het warenhiuiswezen nog niet zoover is ontwikkeld, is het zaak, wijl van een natuurnoodzakelijke uitbreiding van dezen bedrijfsvorm geen sprake kan zijn, dat de mentaliteit van onze katholieke volks gemeenschap ten aanzien van de economische en sociale beteekenis van het warenhuis-bedrijf juist, zakelijk en serieus, zonder lyriek en zonder romantiseering wordt voorgelicht en in gesteld. Tenminste voor wie meent ernst te moeten zien in onze principieel-kathoUeke actie en organisatie op sociaal-economisch terrein.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1932 | | pagina 5