tijd oom ry-'a SS*" njLS'Z Za'en >.S<*aa'" te LCaïï awMsuM* sa,? ZZ £n Es tT"SC!le Pee!'leu S5 TWEEDE CONGRES ONS GEESTELIJK ERF. MAANDAG 4 APRIL 1932 MISBRUIK VAN VERTROUWEN. zich o1?£LtT:edfcitdrunten-Nadat ciuny liberale STAATSPARTIJ „de VRIJHEIDSBOND". de lS T' f geV6n a0n d* *pda°hte, da* POGING TOT DIEFSTAL BIJ DE BORDELAISE TE AMSTERDAM. vqy riAAQ. HtT EnaeLfjcri vam M. F. LEATi. JONGEN MET 1100 OP DEN LOOP. had ®S ihT1^'6?' "6Veltag:? 0 May' lk Derde dag. De eerste voordracht werd Vrijdag gehouden door den voorzitter van het Congres Pater Dr, D. Stracke S.J., die sprak over het Geestelijk leven in de Neder landen in den tijd der ge loof s prediking en van den eersten opbloei. De achterlijke en zeer onverkwikkelijke toe stand, waarin de wetenschap, op alle gebied verbeert, aangaande het vraagstuk dat ons bezighoudt, is zeer te betreuren. Al is deze studie nog zoo onontbeerlijk, en nog zoo aantrekkelijk, er is achterstand. Sa menwerking van Noord- en Zuid-Nederland is noodzakelijk, ondanks de uiteenloopende stand punten. Dit ondanks de Noord-Nederlandsche neiging van de 4de tot 8ste eeuw, waarin al leen Zuid-Nederland Christelijk was, te ver- waarloozen. Eerste vereischte is onze pretenties op goede gronden te bouwen. Dus eerst studie van het oude Nederlandsche volk. Dan onderzoeken (archaeologie) het Christendom vóór de vijfde eeuw, de hinderpalen en de bevorderende in vloeden bij de bekeering der Friezen na den inval er Franken. De getuigenissen van de oudste kerkelijke schrijvers moeten verzameld worden. In de periode van 500750 is Zuid-Neder land bekeerd. Hoe was toen de verhouding van de Mero- vingers tot de Nederlanden? Hieruit zou op te maken zijn den toestand van het Katholicisme. En de verhouding van Merovingers en bis schoppen, Hofbisschoppen of apostolische ar beiders? Tevens zou noodig zijn een bestudeering van den godsdienst in de nog te bekeeren gebieden. Het onderzoek zal moeten gaan over twee punten. Eerst bewerking der heiliglevens. Geen afzonderlijke biografieën, maar een overzichte lijke bewerking, die algemeens lijnen der be- keeringsgeschiedenis blootlegt. Ze zijn nooit onderzocht door Nederlanders, en de Duit- schers hebben ze als legendarisch gedoodverfd Schifting in historisch en legendarisch kan alleen door Nederlanders geschieden. Het tweede punt is de kloostergeschiedenis Welke zijn Nederlandsch, welke zijn Coïnm' baansch, welke Benedictijnsch? Hun 7 rol, afzonderlijk en gezamenlijk, die zii speeld hebben in onze bekeringsgeschiedenis" -leen hoofdpunt der studie moeten „£,1 Merkwaardigerwijze groeiden beide richtin gen (Maagdenburg en Prémontré) op het eind der 12e eeuw naar alkaar toe. Het blijvend resultaat was, dat in de Orde het priesterlijk leven, stoelend op het beschouwend, de ziel zorg kon uitoefenen in vollen omvang. Van belang is nog het onderzoek naar de ontwikkeling van het geestelijk leven der non nen. Eerst bij Prémonstré dan bij Citeaux, ten slotte tot rijken bloei in de Begijnhoven (eind 12-, begin 13e eeuw). Tenslotte: ontwikkeling van kluizenaarsleven in de Dietsche landen. Men vindt Eremieten aangesloten bij de Norbertijnen. In 13e eeuw vinden ze hun plaats bij Carmelieten en Augustijnen; 14e eeuw vooral bij de Karthuizers, die dan pas hun intree doen in de Nederlanden. In de middagvergadering sprak Pater Luci- dius Verschueren O.F.M. over: De Karthuizers te Keulen en de verspreiding der geschriften van Hendrik Herp. De Karthuize te Keulen was van groote be teekenis voor de geestelijke opleiding der Ne derlanden, vooral in het begin der 16e eeuw De Nederlandsche mystieken hebben zii tot internationaal gemeengoed gemaakt ZU ver zorgden de uitgave in het Latijn van Ruus broec s werk; een Taulesgave van Petrus Ca- thuizer en v Van Dioaysius de Kar- thuizer, en voor van. Hendrik Herp in de Latijnsche vertaling. Nederi^n''8.0'16- K'ar'ku'zer8. waaronder veel hun tiid Zii Tarfn' be«rePen den nood van breidin" ,eg n zich vooral toe op uit- hervorminc °i drukPers, om daardoor de Vnis-ono i ln gees4elijken zin, te bevorderen, "innon 6,n Z0U de reorganisatie moeten be- n m een hervorming der individuen. 01 P!'°Pa§eerden zij het apostolaat der mvJi? ^oor uitgave van theologische en tieke middeleeuwsche werken. Een der omers was de Nederlander Blommevenna, e sterk onder den invloed stond van Herp. ok verschenen in dezen tijd werken der Karthuizers zelf, o.a. de Spiegel der Volko menheden en de Schat der Goddelijke Liefde, welke veel citaten van Herp bevatte. In een uitvoerig overzicht gaf spreker aan, hoe alle orden medewerkten aan de versprei ding van Herp's werken zij het ook frag mentarisch over alle landen. Herp's spoor kon men overal in deze werken kennen, aan zijn leer over de Aspirationes, over de twaalf mortlficationes en over de usso immediata essen tiae Dei in verband met la vie surémi- nante. Een schijnbare afdwaling naar de Francis- kaansche kwestie, die door een recente Duit- sche dissertatie wederom ernstig aan de orde wordt gesteld, bracht de toehoorders Ws een kleinen omweg temidden van het belang rijke Beggaarden-wezen met zijn echt-\eder «wa. k„,Her. zoozeer ln de hun geestelijk daardoor ria ut de 0rde, maar brachten te' wm-1 -Ilnderbroeders zelf in het gevaar kettcv-i ,ef gefc!lold®n als bevorderaars der wi 'ocb Tan oud®her met ijver on bestreden. Bij deze verwikkelingen ioet zich zoowel de ontwikkeling der wolnlj- II- d°r Begeaarden als het overdreven en misleid mysticisme van onbezonnen armoe-de- ij veraars in de Minderbroedersorde gelden. Het is dus wel noodig goed toe te zien bij de stu die van die komplikaties in het Geestelijk Le ven der Nederlanden. De geestesverwarring in het begin der XlVde eeuw is slechts begrijpelijk, wanneer van af den beginne het proces wordt gevolgd, hetgeen op zijn beurt alleen mogelijk is, wanneer goe de begrippen over den armoede-strij-d het oor deel voor afdwalen behoeden. Dit geldt niet voor de Minderbroedersorde alleen, maar voor alle Bedelorden en zelfs voor een groot stuk van het Geestelijk Leven daarbuiten, wijl allee in die ideeëngisting werd betrokken. Ten slotte werden in konkrete aanwijzingen de desiderata aangegeven voor het voortgezet te onderzoek naar het Geestelijk Leven in de XHIde eeuw, opdat we eindelijk mogen komen tot een diep inzicht in die eeuw, zoo belang rijk voor de verdere ontwikkeling van het godsdienstig leven ook in de Nederlanden. De sluitingsdag. De rede van dr. Fidentius van der Borne lokte nog een korte gedachtenwisseling uit waarna prof. dr. Willem Mulder S.J. een' interessant overzicht gaf van de geschiedenis van het Geestelijk Leven in de Nederlanden in den tijd der moderne devotie. Om half vier begon de slotvergadering. De laatste rede van het congres werd uit gesproken door Dom J. Huyben O.S.B. uit Oosterhout over: ken. Ook vrij braakliggend Is 't terrein van ver loop en oorzaken van de bekeering van het Noorden en de verslapping in het 7„ia f de derde periode. *et Zuiden ln Zoodoende geraakt men tot een i, Na dr. Stracke S.J. sprak dr. H. Heyman. Inleiding van dr. H. Heyman O. Proem, over Geestelijk leven bij de opkomst der Cisterciën- sers en Norbertijnen. JZnzen d* Wooeter- sproken ideaal: de BenedicMinsch16^ te herstellen. tijnsche Iwenswijze Tegelijkertijd ontstaat Prémnw-z r, stichting voltrekt zich eelr "f Dez<3 matig. Dit hangt op te eerL^Z £fttotYTkk,eUnSSSanS Van St. Ïor£rtusn waarZtfd verbinden van beoefening van zielzorg in parochlJT 06 Norbertus begon als rondtrekkend ml i°' S' ris en apostel der absolute armoe?issiona- wordt hij echter door Calixtus 11 V* zijn meening omtrent het apostolisch',Wonsen' wiizifren Tn T-'r-.-v-ü!, leven te wijzigen. In Frankrijk voert dit Cisterciensische levenswijze. Duitschland krijgt ze echter vorm dank zij de vrijheid van bweginT?? landstreek. Sln dl® Om na te gaan, hoever de invloed van ru *ux en Prémonstré in de Nederlanden L>t zijn op de eerste plaats betrouwbare kW* lHo4an n/vrtzl 1* TIawJak Jl1 L lijsten noodig. Verder dient te worden onde zocht, hoé in deze periode het overgemaëi ideaal werd beleefd. Hierbij dient men reke* ning te houden met het parochiewezen van Prémonstré contact met de wereld de afgeslotenheid van Citeaux. Het parochiewezen heeft zich in het Westen met de Norbertijner Orde verbonden, tenge volge van een merkwaardige verschuiving in de opvatting omtrent het eigen Kerkrecht. Dit was een resultaat van den Investituurstrijd. Doordat Prémonstré de zielzorg wilde aanvaar den, splitsten zich de abdijen in tal kleine prioraten. Om acht uur volgde de derde avond-bijeen komst, waarin prof. Brandsma een inleiding hield over den Groei en Uitbloei van het Mystieke Leven bij de H. Teresla en den Z. Ruusbroec. Vierde dag. Zaterdag gaf do zee-reerw. pater prof. dr. Fidentius van de Borne O.F.M. te Wijchen een Overzicht van de Geschiedenis van het Geestelijk leven in de Nederlanden in den tijd van de opkomst der Bedelorden. Een groote auto hield stil voor het gebouw van de Middei-Europeesche bank. Er stapte een heer uit. „Wacht even verzocht hij den chauffeur. Hij trad het gebouw binnen. „Ik wil den direc teur spreken." „Wien kan ik aandienen vroeg de portier. De bezoeker overhandigde hem een kaartje. „William C. C. Spikes" stond er op. Verder niets. Geen beroep. Geen adres. William C. C. Spikes wachtte. „Wilt U maar binnenkomen, meneer De bezoeker trad binnen. „Ik wilde bij U een bedrag aan bankpapier deponeeren. Voor vier weken ongeveer. Twee honderdduizend Mark." „Heel graag We zullen een rekening voor „Goed" zei de directeur. „Ik zal zorgen, dat het geld krijgt. Komt U vanmiddag om drie uur maar even terug." zeg je 1 7" van In de inleiding wijst spr. op de belangrijk heid van het leeken-element in het godsdien stig leven der XlIIe eeuw, die in het. teeken staat der opkomende Bedelorden. Een overzicht te geven van het Geestelijk Leven ln de Nederlanden is voor dien tijd heel bijzonder een gewaagde onderneming. Het zou eigenlijk veeleer moeten zijn een lijst van vragen, die in onzen geest worden opgeroepen door de vondsten van den laatsten tijd. Want het eigenaardige is, dat het weinige, hetwelk aan konkrete gegevens aanwezig is, heel veel als verloren of tenminste nog verborgen doet veronderstellen. Hetgeen Is bekend geworden, maakt door zijn rijpheid het postulaat noodza kelijk van een weelderigen groei. Het oordeel over de XlIIe eeuw is zeer dik wijls op zeer gebrekkige wijze ontstaan, zooals betreffende de geschiedenis der Minderbroe ders-orden in de Nederlanden werd aange toond. Dit is een les bij het onderzoeken van de geschiedenis der andere Orden. Het is daarom voor alle Orden zaak het verleden na te gaan en te beschrijven volgens een gezonde, de volle waarheid zoekende methode. De be- teekenis voor de algemeene kerkgeschiedenis is voor een ieder duidelijk. We zijn nu langza merhand gelukkig zoover, dat de niet-katho- lieken diergelijke onderwerpen gaarne door ka tholieken behandeld zien, wijl ten slotte van hem, die zich gemakkelijker kan indenken, °ok het best een waarheidsgetrouw relaas kan worden verwacht. Aan ons natuurlijk dé taak uat vertrouwen niet te beschamen. Met de re- je verlangens hebben we rekening te hou- schë^6 kunnen er onzen hl ik slechts door kath Wanneer we weten, wat van niet- vo-tziIw0 ™?rdt gevraagd- We zullen er aUg«r door worden in ons prijzen en de waarnemej .waarii^j de verkeerd Jem* a-j5' !efdle". die het donkere zwarter „Neen, dank U 1 Ik wensch geen rekening. het nu al op te nemen, Ik wil het eenvoudig in depot geven." directeur zweeg. „Als U een rekening neemt, krtfgt U rente.1 „Ik verlang geen rente. Ik wil het slechts de poneeren. Als het niet gaat „Zeker, gaat het natuurlijkNet als U wilt. Ik wil U er echter even op wijzen, dat juist in dezen tijd bijzonder gunstige beleggin gen op zeer korten termijn kunnen worden af gesloten. Voor vier weken zouden wij G 10 kunnen aanbieden Den volgenden dag diende de portier aan „Mr. William C. C. Spikes". De directeur verbleekte. „Wie vroeg hij ontdaan. „Mr. William C. C. Spikes" herhaalde de Portier. „Laat meneer binnen komen." Spikes trad binnen. „Goedenmorgengroette hij beleefd. „Neemt U me niet kwalijk, dat ik U even stoor, maar ik kom mijn geld terug halen." „U sprak toch van vier weken „Zeker Maar de omstaandigheden dwingen I 3chriften Jan van Schoonhoven, leer ling van Ruusbroec. Jan van Schoonhoven is in de schaduw van Ruusbroec gegroeid, verloor nochtans niet zijn eigen gans, al werd die glans ook meer getemperd, maar daarom juist meer geschikt voor onze zwakke oogen. Jan Dirkszoon werd omstreeks 1356 te Schoonhoven geboren. Zijn vormingsjaren bracht hij van 1370 tot 1374 door aan de Universiteit van Parijs. Hij is opgegroeid in een sfeer van gematigd nominalisme en scepticisme- ten opzichte van de hoogere be spiegeling. Hij volgde in plaats van de metaphysica, de logica als de koningen der wetenschappen. Hij gaf voorkeur aan volun tarisme (voorrang van den wil op het ver stand) en had voorliefde voor moraalkwesties. Zijn geestdrift voor de natuurwetenschappen minderde langzamerhand, maar bleef toch niet zonder invloed op zijn leven- In 1377 of begin 1378 deed hij zijn intrede te Groenendaal en vanaf 1381 dateert zijn om gang met Ruusbroec. De laatste jaren was Jan van Schoonhoven, die op 22 Januari 1432 overleed, novicen- meester, na tevoren prior te zijn geweest, Over zijn werken deelde spr. mede, dat er 24 grootere en kleinere werkjes bekend zijn geestelijke tractaten, sermoenen, brieven apologie voor Ruusbroec, consultatie over het sermoen van den Gulden Kerch. Zijn voor naamste geschriften zijn over het Lijden van Christus, de Brieven van Eemstein, de Kapittelredenen en De Contemptu mundi, Schoonhoven's levensbeschrijving van Ruus- broeo is verloren gegaan en slechts gedeelte lijk bewaard In het werk van Pomerius. Ver schillende andere werkjes zijn nog aan Schoon hoven toegeschreven. Een honderdtal hand van Schoonhoven zijn verspreid. Algemeene vergadering te Leeuwarden. Zaterdagmiddag half 3 werd de alg. verg». van de Liberale Staatspartij De Vrii den pfrt™ e? kort woord u,tgesproken door «n Partijvoorzitter mr D. Fook. ]V1> -T-* feit dffa h,fid,aarWj'. in ™band ®«t het is opger cdt° "en jaren g€jedea selhuvs Tr' fh ieDT;icIlte™ dp b«ren Dros- komstig gehuldigd. Vervolgen, eerevoorzitter benoemd, slagen van secretin611 uitgebracht de jaarver, na een drietal i 1 ,6n penning™eester, waar. door de heeren Mr^rr werden gehouden dr. G. M. Verrijn St»£ ,.Leeuwen- PpOf. Mr. H. F. van u U J- het bankwezen. en e d ®en rede over Prof. dr. G. M. -Verwin c» „economische tegenstem n„p_ U. ow lisme en socialisme" tuesch«n libera^ „Wat heeft dat te beteekenen 7" vroeg Spikes scherp. „Wijikwij hadden niet ver wacht, dat U het geld al zoo spoedig weer zoudt noodig hebben." „Met andere woorden „Precies." William C. C. Spikes dacht even na. Vaag drong het geroezemoes van het bedien- Zijn voornaamste werken werden in de vijf tiende eeuw in het Dietsch vertaald. S'echts drie er van zijn gedrukt. Een complete uit gave van zijn werken, waaronder een tiental handschriften, is in de abdij van Oosterhout in voorbereiding. Vervolgens schetste spr. de voornaamste trekken van Jan van Schoonhoven. Hij was een compilator en putte veel uit het werk van tijdgenooten en geleerde voorgangers, Zijn leer was zuiver ascetisch. Tien procent Hoe groot is het kanitaal denkantoor hen door' I TTHy sPralt weinig over de hooge mystiek. 1 Uw bank 7" Toen verbrak een dreigende stem de stilte. Het dogma werd in zijn werken vrijwel uit- familiezaak. Opgericht van „Onze bank is een door mijn vader." „Hoeveel kapitaal 7" „Drie millioen." „Dank U. ik zal van Uw aanbieding geen gebruik maken." „Weet U wel, dat ik U daarvoor de gevange-. ^chakeld. Sprekende over de verhouding nis kan laten indraaien7" tusschen Schoonhoven en Ruusbroec, wees „Dat weet ikLom Huyben er op, dat van Schoonhoven „Op een dergelijk misbruik van vertrouwen 'J'mmer Ruusbroec aanhaalde. Hij bewonder- staat dwangarbeid I" I Ruusbroec wel en verdedigde hem met „Wilt U geen genade voor recht laten gel- 7!!ur' Wanneer deze werd aangevallen, maar den Ik zal er beslist voor zorgen, dat het geld v<dgde Ruusbroec niet na. Beide schrijvers ,°'op bewaarloon rekenen we 2 pro mille." over tien dagen in Uw bezit is verzekerde de ^erte&enwoordigden twee verschillende, zelfs "n 1 NatuarlWk onder volle garantie directeur. „We hebben het uitgeleend aan een te®enovergestelde geestesrichtingen. Dan P inclusief verzekering." bekende textielonderneming. Vijftig procent ,€tst6 «Pr. de houding van Van Schoonhoven illiam C. C. Spikes haalde uit zijn zak 10 rente kunt U krijgen voor die tien dagen." 8e no ver de moderne devotie. Jan van pakjes, elk van 20 nieuwe 100 Mark-biljetten te voorschijn. De directeur belde. „Laat meneer Metek even hier komen." Buiten die van den directeur werd de hand- teekening van den procuratiehouder op de kwi tantie geplaatst. Drie minuten later verliet de bezoeker het kantoor. Buiten werd een auto aangezet. Het geld werd met den dag duurder. De rente, die betaald werd voor geld op korten termijn was fantastisch. Menschen, die over contanten beschikten, za gen kans hun kapitaal in veertien dagen te verdubbelen. „Wij willen U vijftig procent betalen." „Het spijt me" verzekerde de directeur. „Uw onderpand is prima en onder gewone omstan digheden zou ik me geen oogenblik bedenken. Maar op het moment beschikken wij niet over contanten." „V ijfenzeventig procent, voor twee weken 7" „Heusch Het gaat niet!" „Honderd procent 7" „Onmogelijk." „Honderdvijftig procent dan 7" Tot slot van het congres werd in de kapel van den Carmel een eenvoudig Lot gecele breerd. „Bent U krankzinnig om me een dergelijk I Schoonhoven was geestelijk nauw verwant I voorstel te doen 7 Dacht U, dat ik een woeke- aaa_fTee,rt; Groote, maar was niet zijn leerjing. raar was!" .Dus D wilt er werk van maken 7" ,NeenIk zal er geen werk van maken. Doch op één voorwaardedat ik vandaag over een week mijn geld terug krijg. Als het dan niet tot mijn beschikking is, moet U de gevol gen maar dragen. Denkt U er aan 7 10 pak jes, elk van 20, nieuwe, duizend Mark-biljet ten Met een slag viel de deur achter hem dicht. Buiten werd een auto aangezet. Mr. Joh. J. Belinfante hield „de encycliek „Quadragesimo TT* rale beginselen". An®° en d* Spr. kwam in zijn rede tot de voi«,„^ clusie, welke zooals vanzelf spreekt C°n" dirukkelijk geheel voor zijn rekening laiLm" „Door het onderzoek van de Encycliek ztin twee dingen voldoende duidelijk geworden Fnl?0!??81, dat a' m<>gBn Passages in <to e PauS practiech ,zeer dicht hij de socialistische «mlirfrf?-®n dat da'-ha.lve ook de Ka- dusÏeÏTp ZlCllf praktijk mew dan tot dusver in socialistische richting zullen h< te onënteeren, de werkelijkheid toch te de» hebben dat de Paus ondanks de ietwat schampere wijzë waarop h>j zich op menige plaats over het hwatome uitlaat een opvatting van de staats- is met r ke ln vele opzichten identiek ZktZr II1>eira,i^- d*t dan wordt! Mrsens In d« encycliek bestreden lieken^aftre^nd0t de Zo mogelijk ten hate van hu^oroTOMi eoove&1 buiten, toch weinig reden aniien vÜk Uit -„7, a,-f jhebben zich over dit Pauselijk document "te 010 aangezien het verschillende van hmn stemw£ die moeten lelden tot ondermijning wande grondslagen on-zer tegenwoordige samenleving en tot diepgaande staatsbemoeiing ter vervol ming van ons maatschappelijk bestel, uitdruk, kelij-k verwerpt en de staat bij de verbetering van de toestanden slechts een zeer bescheiden secundaire taak toedenkt, terwijl op den voor. grond wordt gesteld een hervorming der zeden in ohristelijken geest. Thans staat dus vast merkte spreker op dat de Roomsch-Katholleke Staatspartij en de Libe rale Staatspartij „De Vrijheidsbond" op den grondslag van deze Encycliek practlsch vrucht baar kunnen samenwerken, mits eerstgenoem. de slechts in acht neemt de vermaning van den Paus om zich te onthouden van ingrijpen- de wettelijke maatregelen tot verandering van de maatschappelijke of economische structuur aoolang niet de gansche samenleving doortrok ken is van den geest van rechtvaardigheid en naastenliefde. Tenslotte stelde spreker in het licht dat de Paus ook tegenover het socialisme de pe-rsoon- jk9RJ.TriJhe|d Loos houdt. Zoo reiken katho- ïn de avondvergadering heeft de voorzitter, mr. D. Fock, een rede gehouden, waarin hij een overzicht gaf van den toestand 0p politiek en economisch gebied In verschiuen(Je landen en van verschillende maatregelen óie Wden geno men om de positie te verbateren Mr. Fock ging nog het standpunt van den Vrijheidsbond na op het gehiecl van onderwüa> de loonpolitiek de steunmaatregelen aam den landbouw en dringt ten slotte aan op hat zoo spoedig mogelijk invoeren van lief nromi«r-n staatspensioen voor allen premievrij s.a vtuui wvraen on, t te duidelijker waarnemen, zonder on, te I-, waaiuexnen, zonaar „waarhei 1lerlelden tot verkeerd-begrepen kleurtI® d^'' dJS het donkere werkelijkheia\ nauwkeurig te observeeren janeid heeft gedaan. Bet is wreod, het karakter van een vriend te beoordeel en naar zijn uiterlijk, May. Als een knappe man als Lord Eustace niet aan je kri tiek ontsnapt, hoe zal een kreupele er dan af komen? En Lord Eustace bezit iets, wat onein dig veel meer waarde heeft dan «schoonheid: ontwikkeling en positie. Hij is een vriend, om tegen op te zien en trotsch op te zijn. Er zijn weinig vrouwen, die je niet zoo'n vriend zou den benijden, om niet te spreken van een meer Innige relatie. Móeder! riep May plotseling, terwijl ze opsprong, en mij in de oogen zag. O, moeder, zeg niet, dat u m(j met hem wilt laten trouwen! Dat wilt u toch niet? Het kwam zóó plotseling, dat ik onder alle andere omstandigheden al moeilijk een ant woord zou hebben kunnen vinden. Maar in haar verrassing en ontsteltenis ontdekte ik zóóveel afkeer en vijandschap, dat ik ineen kromp bij de gedachte aan wat nu zeker mijn toekomstig lot zou zijn. Kind, je doet me schrikken door Je hef tigheid. Neen, natuurlijk niet. Is het waar schijnlijk, dat ik je zou willen laten trouwen met iemand, van wien je een afkeer hebt? Zou Ik ooit willen, dat je trouwde? Ais de ge tegenheid komt, lieveling, en je dan gelukki ger denkt te zijn, dan je hier bij mij bent, goed. Maar ik zou er noodt uit eigen oeweging aan denken, dat we van elkaar gingen en dus zeker niet vóór den tijd. Dat is goed dam, zei May, haar oude plaats weer innemend. Want ik wil nooiit van u weggaan, lieve moeder. Het zou mijn hart bre evengoed als wanneer een ander tusschen „M eet jij er niet wat op 7" vroeg de direc teur zachtjes aan den procuratiehouder. „Dertigduizend Mark zouden we „Aan dertig duizend Mark hebben we niets," weigerden de eigenaars der textielfabriek Tay lor Sons, „voor de zaak, die wij op het oog hebben, moeten we vandaag nog over twee honderdduizend Mark kunnen beschikken W(j bieden U honderdvijftig procent en geven het geld over 14 dagen terug. Als onderpand ce- deeren wij U onze dagelijksche ontvangsten. Minimum vijfentwintigduizend Mark per dag!" „En over veertien dagen betaalt U de twee honderdduizend Mark terug 7" „Gegarandeerd. Daarvoor staan wij borg met onze fabrieken Acht dagen later. „Mr. William C. C. Spikes." „Laat meneer binnenkomen." „GoedenmorgenHebt U het geld klaar 7" .Alstublieft, 10 pakjes, elk van 20 duizend Mark-biljetten. Nieuwe." William C. C. Spikes telde het na. Het klopte. „Wat ben ik U schuldig 7" „Schuldig Ja wat zijn Uw onkosten 7" - „Niets natuurlijk. Ik ben U oprecht dank- vaar voor Uw edelmoedigheid Integendeel, misschien wilt u mij toestaan" Dank U, meneer, ik ben niet gesteld op Uw dankbaarheid. Wat ben ik U schuldig 7" Vierhonoderd Mark was overeengekomen" zei de directeur nederig. „Alstublieft. Goedenmorgen." Buiten werd een auto aangezet. „In orde vroeg de chauffeur familiaar. „Reken maar lachtte William C. C. Spikes. „En als het uitkomt 7" „Dan vinden ze ons niet meer. Bovendien hebben wij dat geld toch niet in omloop ge bracht Integendeel heb ik er uitdrukkelijk tegen geprotesteerd Bovendien geloof ik niet, dat ze er zoo gauw achter zullen komen. Daar voor waren die gedeponeerde tweehonderd briefjes van duizend te goed nagemaakt Verdachte tot anderhalf jaar gevangenisstraf veroordeeld. In den nacht van 13 op 14 Februari had een 24-jarige Duitsche schoenmaker zich door middel van inklimming en door gebruik te maken van een valschen sleutel, toegang ver schaft tot het café-restaurant „Bordelaise" in de Leidschestraat te Amsterdam. In den kel der had hij zich verstopt niet de bedoeling diefstal te plegen. Toen hij daar werd be trapt door den gérant, den heer Oudejans, bracht hij dezen eenige slagen met een schroefsleutel toe. Op het hulpgeroep kon verd. worden over meesterd. Verd. was vroeger in dienst van de „Bordelaise" geweest als spoeljongen. Wegens poging tot diefstal met braak e° poging tot zware mishandeling eischte het O.M. twee Jaar gevangenisstraf. De Ameterdamsche Arr. Rechtbank oordeelde den Duiitscher Zaterdag tot een ge vangenisstraf van anderhalf jaar. VERDUISTERING VAN EFFECTEN. De advocaat-generaal bij het Haags,pke ge rechtshof concl udeerde Zaterdag ging van het vonnis, gewezen door 1 - bank te Middelburg, waarbij H I- va,n gens verduistering van een bedrag vam f 4«00 aan effecten gepleegd in 1925, i® veroordeeld tot 3 maanden gevangenisstraf- ons kwam, voewi» Niemand u op zachter toon bij. Niemand kan °P zachter 4000 één, voor altijd. Maar °i° d(Km' May' zij'n den, dan sluit dat We van ieman-d hou- w-e met onze vriPn<jr!lt,noc,dzakeliJk la, dat van iemand gaat houden t A'3 j° 66113 wel zal gebeuren, al ze- eeniger tijd zal lk niet jaioerech wo^LfV8,11 nlet)' dan blij zijn, dat mijn kind noTrr^ ik erg om gelukkig te zijn Zoo reden heeft ook zijn. Je moet niet zoo zelWu^ met 3011 te willen dat ik al mijn vrienden k jn om opgeef, omdat jij van me houdt a!Ü kenn,sse'n altijd het eeTst denken in de m ik mag toch ook wel mijn vrienden hth! ik grijp je me? et>bein. Be. O, vrienden, dat kan me niets scheler, Dan wil je wel probeeren, om wat vrieëa lijker te denken over Lord Eustace AnnernT cm mij, is 't miet, May? y' Zij antwoordde niet, en ik zei nog eens on vleienden toon: Je wilt probeeren, om van hem te honden, om mij, hé, lieveling? Tot mijn ontsteltenis zag ik, dat de tranen ln haar oogen stonden. Kind, wat is er? O, moeder, moeder! riep zij snikkend uit. Ik wil vriendelijk zijn tegen hem, of tegen wiem u maar wilt, maar.... maar.... houd u toch niet meer van hen, dan van mij, moe der! Ik zou het niet kunnen verdragen. Mijn hart zou breken May, May, hoe kun je denken, dlat ik dat zou doen? Laat hen niet tusschen ons komen, moe- der! Laat hen niet altijd bij ons in huis zijn. Laat hen niet altijd met ons meegaan, overal. Laten we nu en dan eens alleen zijn, lieve moeder, zooals we heel vroeger altijd ware®, vóór weéén van hen kenden. Ze sprak ln het meervoud, maar mijn schul dig geweten zei mij maar al te goed, dat haar woorden slechts op één sloegen. Hij moest voor zijn patroon geld halen. Zaterdagochtend stuurde eer fi™, Bickerst raat te A'dam "raa ,n, de gen naar een bank 1 1 l00p3<m" groot f nnn aldaar een cheque, gioot 1100, te verzilveren. r iwgen voldeed aan die opdracht en ver soneen met de cheque bij de bank, die hem. Prompt de 1100 uitbetaalde. Tot zoover heeft rnen d:° bewegingen van het jongmensch kun nen volgen, tnaar nadien ls hij spoorloos ver dwenen met medeneming van het geld. De politie speurt ijverig naar den voort- vluchtigen dader. O, wat. een jaioerech ding! zei ik, trach tend, er over heen te schertsen. Wat zou je dan gedaan hebben, ais je moeder opnieuw getrouwd was, zooals 99 van de 100 in haar omstandigheden zouden gedaan hebben? Dan zou ik hem gehaat hebben, ant woord* May, haar tandien otp elkaar ge klemd. Ik zou nooit tegen hem gesproken hebben. Ik zou zijn vijandin geweest zijn, van het oogenblik af, dat hij hier in huis kwam. Maar dat zou onredelijk en elechc van je geweest zijn. Nu zou je zoo niet denken, kind, je bent nu ouder en verstandiger. Nu zou je zoo dwaas niet doen, als je zoo op de proef gesteld kon worden. Ik zag haar ernstig en met spanning aam. Van haar antwoord hing mijn lot af. Nu zou ik nog erger doen, riep May opgewonden. Ik moet altijd dezelfde voor u blijven, lieve moeder. Niets zou daar wat aan kuninie-n veranderen. Maar als u wéér zou Baan trouwen o, ik ben zoo blij, dat er geen "ana op i8 maar als u het deedt.... n'at <laa' May? Wat dan? kinin„ 'Lu zou lk weg willen. Ik zou het niet gaan TerdTagen. Ik zou naar grootmama Moedor Ik J, Z0° wreed k'on zijn' Boen ..als-. Kp£k a aen "ate" e'n er is Waarom zouden t,Z meer 0Ter' toch onmogelijk is? ten over iets' wat over maakt me omgS?kk£a,ten allééa al daal" Zou het je heel, heet weet je dat zeker, Miay? klg nmken, Het zou mijn hart breken Ik zou hier niet willen blijven „mZI,v ,W' te znen. Ik zou veel liever weggaan aan terugkomen. ^n' €n Met doodsbleek gelaat wendde ik mij af want Ik voelde, dat alles voorbij was. Ik wist dat May met baar vastberaden karakter (zO0 geheel ails dat va.n haar Vader) niet spoedig op een ééns genomen besluit zou terugkomen. Zoo ging ik werktuigelijk aam mdjn gewone beaigheden, en de naam van Lard Eustace AiinerJey werd niet meer tusschen ons ge. noeimd. Ik geloof, dat mijn kind zag, dat ze mij pijn gedaan had, maar we waren beiden voor het verdere van dien avond zeer stil. Toen May naar bed gegaan was, zat ik nog lang na te denken, wat ik het beste zeggen zou, bij het pijnlijk onderhoud dat ik eerstdaags met Lord Eustace zou moeten herobem. Ik trachtte geen oogenblik voor mezelf te verber gen, dat het onderhoud zeer pijnlijk zou zijn, maar aan den anderen kant dacht ik er niet aan, om te aarzelen, waaT bet mijn plicht betrof, dien ik nu duidelijk voor mij zag. Eén d'inig wist lk zeker: als dk Eustaoe afwees op grond van May's afkeer voor hem, dan zou hij ons nooit met rust laten, totdat hij er in geslaagd zou zijn, om haar besluit of het mdjne aan het wankelen te brengen. Dat kon ik alleen voorkomen door te. verklaren, dat ik hem niet wild» trouwen. Hij zou me koket noemen, onoprecht, omibeatendig allemaal harde dingen maar het feit bleef, dat ik zijn vrouw niet kon wezen. Hij mocht nooit de ware reden van mijn weigering ken nen. O, en in mijn hart wist ik, hoeveel ik van hem hield! Maar lk docht aan May, en was vastberaden. Toen kon ik het ailléén niet langer uithou den. Ik ging naar mijn kind, om bij haar den troost te vinden voor het offer, dat ik bren gen ging. Bij mijn binnenkomen bewoog zij zich even in haar slaap. O moeder, mompelde zij, ga niet weg van me. Het zou mijn hart breken! Ik boog mij over haar heen en nam haar in mijn armen, en beloofde, dat ik nooit zou weggaan. In leven en in dood behoorde ik aan Hugh's kind. Niemapid zou oodt weer tusschen ons komen. VI May was op lea, toen I'or'd Eustace terug, kwam. Hij kwam v rooi ijk en vod vertrouwen de kamer binnen. Ik ontving nem zoo goed ik kon. Hadt u me eender thuis verwacht? vroeg hij, toen de eerste begroeting voorbij was. Hij was vijf dagen afwezig geweest. O neen, waarom? Omdat ik, zooa't Wel ^grijpen zult, nooit zoo lang zou wegg leven zijn uit eigen verkiieziimg. Mlaar een vi rend iIne jcwajm te sterven, toen lk Pas ;n Parijs was, en de familie drong er bl' aan, dait ik op de begrafenis zou komen, ik kou niet goed weige ren; ik had zoo dikwijls d]en oudeQ heer gegeten! u hadt groot Reiijk, u bleef Het was niet te veel gevraagd, voor Iemand, die altijd aaTdig voor u was geweest. Maar het was ontzettend vervelend! Ik had wel dadelijk terug willen gaan. Mijn hart was al dien tijd hier. Was u verwonderd, dat lk u niet schreef» Hij schoof zijn atoel heel dicht bij den mijnen, toen hij diQ vraag stelde. Ik trachtte op onverschilligen toon te antwoorden. In het geheel niet. Ik zou erg verwonderd geweest zijn, als u wel geschreven hadt. Eerst was ik van plan, u te schrijven, en u een cadeautje te sturen, dat ik bij mijn aan komst voor u gekocht hiad, maar men ried mij aan, om het niet aan de post toe te vertrou wen. Niettemin, al komt het laat, ik hoop. dat het u bewijzen zal, dat in ons geval niet opgaat: „Uit het oog, uit het hart". Hij haalde een doosje uit zijn zak, deed het open, en liet een allerliefst stel sieraden zien. Daar lagen, op het fluweelen kussentje, een halssnoer en oorbellen en een broche en een armband, uit vergeet-m-nfetjes en blaadje», mot blauw 0D froutd Ze z-s&en s>v zoo sierlijk uit, dat ik een uitroep van bewonde ring niet kon bedwingen. Ik ben zoo blij, dat u ze mooi vindt, zei Lord Eustace, terwijl hij het doosje in mijn hand legde. Ik heb u daarmee willen zeggen, dat u In mijn afwezigheid geen oogenhUk uit mijn gedachten bent geweest. Maar lk herinnerde mij nu, wat mij te doen stond, en duwde het geschenk zachtjes terug. U bent heel goed, stamelde ik, maar 11c kan het 11 iet aannemen. U kunt het niet aannemen! herhaalde hij verbaasd. U moet! Ik kocht het expres voor u. Zeg toch, dat u het aanneemt, en draagt u die dingen dan om mij! Maar ik draag nooit sieraden, Lord Eustace. O, ja wel. Ik heb u heel mooie parels zien dragen. Dat ls een erfstuk, van een tante van me, antwoordde ik ontwijkend. Probeert u mil dan te beschouwen als een oom van u, ze' °P zulk een toon, dat Ik ondanks mezelf moest lachen. Zegt u in ieder geval niet, dat u die diiimgen niet wilt aannemen. Ik draag nooit kleuren. Maar dan is het hoog tijd, dat u daar mee begint. U zult toch uw heele teven niet in den rouw blijven? Er zal een dag komen, dat j» wa' vroolijkers zult aantrekken, Cathe rine, dat je maar mij zult luisteren, als ik je vraag, om die zwarte japonnen voor altijd weg te doen, en Ik wist, wat er nu zou komen. Ik zag do woorden, om zoo te zeggen, op zijn lippen. Ik had maar één zorg, n.l. to beletten, dat za werkelijk uitgesproken werden. Lord Eustace, zei ik haastig, lk weet, wat u zeggen wilt. Zeg het niet! Het heeft geen zin. Ik zal nooit mijn zwarte kleereo afteggen en altijd weduwe blijven. (Wordlt vervolgd).

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1932 | | pagina 6