wwm ■I LEZERS VAN ONS BLAD. GEADVERTEERDE ARTIKELEN- DE INTELLECTUEELE ONTWIKKELING DER VROUW IN DE OOSTERSCHE LANDEN. mw MOEDER EN KIND. KERSEN. HANDWERKRUBRIEK. ZATERDAG 23 JULI 1932 EEN AFSCHEID. MODEPRAATJE. EEN GOEDE GEDACHTE VOOR ELKEN DAG. „HET DUIMPJE' VOOR MINDER MOOIE DAGEN. VOOR DE HUISVROUWEN. HET ZOUT. jfhkv AfinsHii Moderne kooplieden geven door hunne advertentiën in de dagbladen blijk, met hunne aanbiedingen de concurrentie het hoofd te kunnen bieden. Zij treden met hunne producten en de prijzen, welke zij er voor rekenen, openlijk op en leveren hierdoor het bewijs, aan het publiek de beslissing in daden van koop te durven overlaten. De meest geadverteerde goederen vinden den groot sten aftrek. Zij zijn bijna altijd de beste en de goed koopste. Koopt dus uitsluitend WAT MOHAMMED ERVAN ZEGT VOOR DE BADKAMER. Ik heb verstomd gestaan toen ik Maandag avond het bericht las omtrent de onherroepe lijke sluiting der tentoonstelling voor Moeder en Kind. Minstens tot October had het op de tentoon stelling storm moeten loopen. Welk een fascineerende invloed ging er niet hit van het affiche, dat teedere kinderkopje oplichtend uit de nobele gelaatstrekken der moeder. Het moest bekoren en trekken. Dat heeft 't ook gedaan, maar niet zoo lang als wij wel wensehelijk achten voor de velen, die een dergelijke demonstratie zoo noodig zouden hebben. Met hoeveel toewijding, ambitie, en liefde is deze tentoonstelling ontworpen en uitgevoerd. 'n Dag had men minstens noodig, om alles te zien. Daar viel heel wat te leeren, ook voor ouders met groote gezinnen. Er waren afdeelingen vol humor en geest, er ■waren afdeelingen heilig en devoot, er waren er, die angst en vrees inboezemden, ja die te recht deden walgen Alle afdeelingen waren af en ze boeiden. De meeste mannen zijn niet bepaald tentoonatel- lings-enthousiasten, maar hier, op deze tentoon stelling hoorde ik een business-man zeggen nog nooit heb ik een tentoonstelling gezien, die zoo keurig, zoo volledig, zoo hygiënisch zuiver en frisch als pas geopend er uit zag. En dit was half Juli. Maar, we weten 't, er waren menschen, die tegenwerkten, waarschuwden er niet met kin deren te komen. „Jakkes, je ziet niet3 als narigheid" hoor den we iemand krassen, „ga er niet heen" En ongemerkt heeft zoo'n tegenwerking, he laas een funesten invloed! Jammer, dood jammer dat de tentoonstelling ten einde is. Er was waarlijk wel méér te zien dan „narigheid". Trouwens alles was even practisch Ingericht. Buiten aan de stands kreeg men n begrip van wat daarbinnen te zien was en wie kinderen of jongelui bij zich had, kon rustig verder gaan zonder aanstoot te nemen of te laten nemen. „Moeder en Kind" is voorbij. En 't zal wel tot de vrome wenschen behooren ook in Rot terdam, den Haag en andere plaatsen, eens in dat leuke schooltje te kunnen gaan om een tien minuten cursus ln baby verzorging te vol gen, of de uiterst primitieve wijze van baren en baby-verzorging in onze koloniën gade te slaan, of de zorg voor abnormale en gebrek kige jeugd te bestudeeren: ontroerend schoon, of ook de heillooze uitwerking van het alcohol misbruik der grootouders na te gaan tot in het derde en vierde geslacht, zoo realistisch uitgebeeld door T. Raemakers. Nog eens „Moeder en Kind" gingen voorbij: moge de tentoonstelling voor ons volk geen „voorbijgaande schepen in donkeren nacht" ge- "wee$t zijn. Hulde aan hen die aldus „Moeder en Kind" ten troon verkiezen, de plichten, en rechten van het hoogheilig huwelijk als lichten deden schit teren aan den donkeren einder van kinderbe perking en gezinsontwrichting. HELLENEN. Kersentaart. 100 gram suiker 150 gram boter 200 gram bloem 1 ei iets zout 600 gram gestoofde kersen. Kneed alles goed dooreen tot een soepelen bal: rol het 1 cM. dik uit en voer er een on- diepen vorm mee; bak de taart gaar in een matig warmen oven, laat ze in den vorm be koelen en doe er dan de gestoofde kersen in. Flensjes met kersen Leg op elk gebakken flensje een streep ge stoofde kersen zonder pitten en rol het op. Broodschotel met kersen. 200 gram oud brood 3 eieren 3 dL. melk 1 ons suiker 0.5 ons boter. 500 gram gestoofde kersen zonder pitten. Klop de eidooiers met 75 gram suiker, voeg de melk toe, het gekruimelde brood, de helft van de boter (gesmolten) en het stijfgeslagen eiwit. Leg laag om laag in een vuurvasten schotel wat gestoofde kersen en broodmeng sel. Bedek de bovenste laag broodmengsel met wat suikeT en klontjes boter en laat het zoo een half uur in den oven staan. Kersenmarmelade. Wasch de kersen en verwijder de pitten, maar zorg dat niets van hét vocht verloren gaat. Nu weegt men de kersen met het uitge- loopen nat en neemt men drie-vierden van dit gewicht aan suiker. Men laat de vruchten 10 min. koken, waarna de suiker toegevoegd wordt en zoolang ingekookt tot de jam de goede dikte heeft verkregen. Vervolgens doet met een laagje paraffine, met een laage paraffine. Kersen in flesschen. Wasch de kersen, pit ze naar verkiezing. Doe ze in de flesschen en vul deze bij met water en suiker (1 ons suiker op 0.5 L. water) en pasteuriseer ze 20 min. op 85 gr. Celsius. M. M. Nu de kersen goed en overvloedig zijn, moet men zeker van deze gezonde vruchten profl- teeren. Behalve om rauw te eten, kan men ze ook in veel andere vormen gebruiken, zoo als de volgende recepten aangeven: Gestoofde kersen. 1 K.G. kersen 1 ons suiker 5 gram sago of aardappelmeel, Wasch de kersen en verwijder desverkiezen- de de pitten, maar zorg dan dat niets van het vocht verloren gaat. Zet de kersen op met het vocht (bij ongeipitte kersen doet men 1 d.L. water erbij). Laat ze gaar koken (ongeveer 10 min.) voeg er de suiker bij en bind het vocht met de aangemengde sago of aardappelmeel. Kersencompote. Als gestoofde kersen zonder pitten, alleen wordt het nat niet gebonden, maar laat men het wat inkoken. Kersensoep. 1 L. water. 600 gram kersen 60 gram suiker 10 gram sago en desverkiezende een stukje pijpkaneel. Wasch de kersen, verwijder de pitten, laat de vruchten in het kokende water met het vocht en het stukje kaneel langzaam gaar worden (ongeveer 15 min.), roer er de suiker door en bind de soep met de aangemengde sago. Kersenpudding. Behandel de kersen als voor kersencompóte en haal dan de kersen uit het vocht. Doe in 't vocht agar-agar of gelatine (op 1 L. vocht een stang agar-agar óf 30 gram gelatine). Als dit stijf begint te worden, roer er dan de kersen door en doe alles in een puddingvorm. Geef hij dezen pudding geslagen room. Kersenbroodjes. Eenfge dunne sneedjes brood. wat boter gestoofde kersen zonder pitten. Snyd ieder sneed je in tweeën (in recht- of driehoeken). Besmeer de stukjes aan één kant met de gestoofde kersen en bak ze aan den anderen kant met de boter lichtbruin en knappend. Omelette met kersen 4 eieren 20 gram suiker 25 gram boter snufje zout. Klop de eieren met de suiker, doe er iets zout hij. Smelt de boter in de koekenpan en giet daarin de geklopte eieren. Als ze beginnen te stollen, een paar maal met den lepel of vork er door Toeren zoodat het vocht, dat bovenop Is, ook stolt. De omelette aan den onderkant lichtbruin bakken; de gestoofde kersen er op doen, de omelette in drieën vouwen; op een verwarmden schotel schuiven en met suiker bestrooien, Parijs, 20 Juli 1932. De mode evolueert niet met schokken, maar ontwikkeLt zich langzaam en geleidelijk. Tee kenend in dit opzicht is de tendenz, die zich afteekent naar een nauwere, hoogere, of van voren oploopende taille. Als gevolg van dit streven zijn de jupes-corselets verschenen en de combinaties met décou- pes, plastons en hauts- de-oorsage in oontras- teerende tinten. In de zelfde idee maakt men ook gebruik van cein turen, die van voren hooger vallen. In verband hiermede valt nog op te merken, dat de stijl-reminiscen ties, die een tijd lang zich vrij sterk in de lijn der mode deden gelden, op den achter grond geraken; alleen valt als gevolg van het streven naar een kor tere buste een lichten invloed van den Direc toire-stijl waar te ne men. Het meest karakte ristieke van dit seizoen is voorts het streven naar grootere breedte In de hoogte van het silhouette, doordat men de schouderlijn sterker uit laat komen door épaulette-effecten bijv., of een speciale coupe van de mouwen. Hierboven geven wij een typisch en in alle opzichten aantrekkelijk model van een jupe- oorselet waarin de moderne lijnen heel inte ressant tot uiting komen. Zondag. Do verhouding Moeder en Kind is de natuur- lijkste, voornaamste en schoonste welke de wereld kent. PROF. VAN ROOY. (Cyclus Moeder en Kind). Maandag. Herinneringen aan een sfeer van onbaatzuch tige toewijding, waarachtig altruïsme, zelfver loochenende liefde worden bij het uitspreken van de woorden „Moeder en Kind" gewekt. DE VLUGT purgemeester van Amsterdam Dinsdag. „Moeder en Kind" is het niet de primitiefste meest directe verhouding die wij ons denken kunnen? SCHOLTEN Rector Magnificus der Universiteit te Amsterdam. Woensdag. „Moeder en Kind" dat beteekent vooral in dezen tijd de kern van heden, en grondslag voor de toekomst. De Moeders die in het Moe derschap haar hoogste roeping in deze wereld zien, verheffen den man en maken het gezin. LIETAERT PEERBOLTE. Dir. Gen. van de Volksgezondheid. Donderdag. De Moeder heeft oneindig grooter invloed in de maatschappij dan de woordvoerster in vergaderingen en wat dies meer zij. En het Kind! Wee het volk, dat voor de be koring van de jeugd niet meer vatbaar is LIETAERT PEERBOLTE. Dir. Gen. van de Volksgezondheid. Vrijdag. Geen vrouw wordt door het moeder zijn alleen in den adelstand verheven, doch als een stroom van moederlijkheid door haar heen gaat, dan straalt haar gelaat van een hoogen geestesadel. Mevr. RIEMENS BEURSLAG, Voorzitster V. K. en O. Zaterdag. Moeder zijn is tegelijk opperste levensvervul ling en diepste levenstragiek; het is daarom dat in alle tijden door alle Godsdiensten, het moeder-ideaal werd verheerlijkt. Mevr. RIEMENS BEURSLAG, Voorzitster V. K. en O. (Uit Moeder en Kind cyclus). Over 't algemeen wordt beweerd, dat duim- zulgende babies de zoetste en rustigste kinde ren zijn. „Ze vinden 'm van zelf." En menig baby kan met zoo'n volkomen overgavegemoedereerd een of meer vingertjes in 't mondje steken en slaapt knus zuigend in. Of 't kindje heeft honger en kan met zoo'n aandoenlijk gebaar twist zoeken bij z'n duim pje, dat er tusschen twee haakjes niet mooier van wordt. Ook beweert men, dat groote menschen, en vooral journalisten beslist duimzuigerszijn geweest in hun prille jeugd, welke fatale ge woonte hun tot in hoogen ouderdom bij zal blijven. Duimzuigen is dus gedisqualificeerd. Luistert maar eens naar wat een ervaren Amsterdamsch tandarts ten opzichte van bet duimzuigen zegt „Er is nog iets anders in het spel dan het duimpje of vingertje, nJ. het mondje. En nu kennen wij, tandartsen, haast geen geduchter vijand van een gezond kindermondje dan een duim of anderen vinger, die, al is deze nog zoo klein, ontstellende misvormingen kan te weeg brengen, die niet alleen esthetische bezwaren geven, maar ook een funesten in vloed uitoefenen op kauwfunctie en ademha ling, met groote vatbaarheid voor ziekten. Als het te laat is, wordt er van ons, tand artsen verwacht met een „machientje" een beeld van 'n meisje, of jongen te tooveren van een kindje met eep door eigen schuld bedor ven snoetje, dat toch zoo lief was met z'n kleine melktandjes." CRONICA. De zomer bestaat nu eenmaal niet uit een aaneenschakeling van mooie dagen. Een onweer brengt meer malen de lucht van streek en sombere regendagen zijn er voldoende. Daarom doet men goed steeds op slecht weer voorbereid te zijn en een imper meable gereed te hou den. Deze nuttige re genmantels zijn overi gens niet zonder aan trekkelijkheid, want de soepele waterproof crêpes, waaruit ze worden vervaardigd, zijn frisch en vroolijk van tint en de gar neering is contrast rijk. 'n Voorbeeld er van geeft onze plaat. De kleine silhouette rechts, draagt een marine blauwen man tel, waarvan de kraag, die hoog gesloten kan worden, en de ceintuur van ivitte, natuurlijk waterdichte, crêpe zijn gemaakt. Een baret van dezelfde stof completeert dit fraaie regentenue. Op reis, hetzij per auto of trein, kan men een comfortabelen mantel niet missen, al was het slechts ter bescherming van het toilet. Bij de aanschaffing van zulk een kleedingstuk zal men echter goed doen rekening te houden met het komend najaar en, al maken de paletots van grof linnen nog zulk een opgang het is 't verstandigst een degelijken wollen mantel te kiezen. Op het eerste gezicht lijkt de wollen mantel misschien zwaar, maar toch zijn er vele soor ten licht in het dragen. Van 'n bontversiering is nog geen sprake, maar wie een reismantel aardig wil ggmeeren moet de revers over trekken met gestreepte wollen yersey. Ons eerste model draagt een mantel van blauwe zachte wol; door middel van op- naadjes is hij voldoende getailleerdeen korte cape maakt hem op de schouders breeder. De groote revers van blauw-uAtte bayadere yersey bedekken gedeeltelijk den onder de kraag ge schoven eveneens blauw-witten sjaal, die ech ter ook rond den hals kan worden geslagen. Van meer klassieken trant, en beter nog voor de reis geschikt, is de tweede mantei. Deze is gemaakt uit roestkleurige diagonaal gestreepte wol en heeft breede revers, die het belangrijkste onderdeel van de garneering vor men. Twee rijen knoopen zorgen voor de slui ting; de mouwen loopen van onder breed uit. Tenslotte zij opgemerkt, dat de schouders van de mantels van het hier besproken genre breed uitloopen, bijna vierkant zijn. Om dit aspect te verkrijgen wordt dikwerf gebruik ge maakt van een opvulling met watten of paar denhaar. R Zout is een onmisbaare factor in het rader werk van een goed-geordende hulshouding. Luistert maar eens, voor hoevele gevallen, buiten het maagje om, zout ons ten dienste kan zijn. Bijv.wij hebben in de keuken mede- geholpen, en er is vet op ons kleedje gespat gauw een paar korreltjes zout er op gestrooid; eenige minuten wachten, afborstelen weg is 't vet. 2. Ook bij roode wijn-vlekken doet onmid dellijk daarop gestrooid zout deze verdwijnen. Ouderwetscbe lieden beweerden vroeger, dat dit te veel uitbeet en wijnvlekken credlet bij den bleeker gaven, 'n Twijfelachtig genoegen maar heusch, met dat uitbijten is 't zoo erg niet de wasch doet 't zout verdwijnen. 3. Geklopt eiwit of slagroom worden door toevoeging van 'n snufje zout gauw stijf. 4. Zeemleeren om de ramen te wasschen, worden spoedig hard spoelt men deze in zout water, dan blijven ze zacht en blank als nieuw. 5. Het beste tafelzilver, in buffet of keuken kast, is lang niet gebruikt. Plotseling meldt zich bezoek. Wij balen het zilver te voorschijn en o schrik het is geel geworden. Gauw even opwrijven met zout en 't wordt glanzend wit. Zout met azijn reinigen ook messing voor werpen, zonder deze te bederven, maar goed nawrijven, dat geen zout achterblijft. 6. Inktvlekken, in tafelkleed of schortje, met zout bestrooid, verdwijnen geheel winter- kleeding, die er zoo echt vaal en groezelig uit ziet, wordt, -met droog zout geborsteld, als nieuw. 7. Frisch gesneden bloemen hebben gaarne een mespunt zout in het water, dan blijven zij langer goed. 8. Tapijten, die vaal en smoezelig zien, krij gen, met goed droog zout geborsteld, de frissche oorspronkelijke kleuren terug. 9. Pitriet en rieten meubelen, afgespoeld en geschuierd, met pekel water en in de zon ge droogd, worden blinkend wit. 10. Gorgelen met zout water bezweert da eerste symptomen van keelpijn en -ontsteking. HUISMOEDER. En wat men doet in Egypte. Onder de gezegden, die bij overlevering aan Mohammed worden toegeschreven, bevindt zich aangaande de vrouwen deze spreuk: „Laat ze niet te veel naar het dak gaan, leer ze d-e schrijfkunst niet, 1-eer ze spinnen, en onderwijs ze in de Soerah van het Licht. Het verhod om het platte dak van het huis te bezoeken, waar van dak tot dak de buur praatjes worden gehouden en men uitzicht heeft op de straat, is natuurlijk gericht tegen 'babbelzucht en nieuwsgierigheid. De „Soerah van het Licht" is het vier-en- twdntigste hoofdstuk van den Koran, waarin o.m. eenige voorschriften worden gegeven o-ver de zedigheid, welke de vrouwen in acht moe ten nemen. En het gebod om te spinnen, en vooral het verbod om te leeren schrijven, zijn zaken, waarop de mohammedaansohe wijzen van het Oosten nog dikwijls terugkomenToch ging 'het gezond verstand in dezen al spoedig boven de leer, vooral zoodra de Islam zich bui ten de grenzen van het eigenlijk gezegde Ara- bië had verbreid. Feitelijk zijn er vanaf de vroegste tijden in de mohammedaansche lan den van het Oosten altijd meisjes en vrouwen geweest, die de schrijfkunst wel degelijk be oefenden, en zich zelfs een naam verworven, vooral als dichteressen De hoogst ontwikkelde vrouwen van het xnohamm edaansehe Oosten, vindt mem tegen woordig ln Egypte en in Turkije. In eerstge noemd lahd werd de beweging voor méér ge legenheid tot intellectueele ontwikkkeling van de vrouw reeds ingeleid in de tweede helft der vorige eeuw. Twee vrouwen, die ook als schrijf sters optraden, verdienen hier in het bijzonder genoemd te worden: Aïsjah Ismat Taimoerif- jah (18401902) en Zainab Fawwdz (1861— 1914). Aïsjah was vóór alles dichter-es. Zij schreef verzen, niet alleen in hare Arabische moeder taal, maar ook in sommige andere talen van het Oosten, bijv. in het Perzisch en het Turksch. Voorts toonde zij ook levendige be langstelling voor allerlei problemen op sociaal gebied. Zij schreef zelfs een socialen tendens roman, en publiceerde in verschillende kran ten en tijdschriften, ten deele onder mannelijk pseudoniem, talrijke artikelen over sociale toe standen en misstanden. In het bijzonder inte resseerde zij zich voor de vraagstukken die sa menhangen met het huwelijk, en voor alles wat het onderwijs aan de vrouwelijke jeugd be trof. De hoogbegaafde vrouw, die in het bezit was van een onafhankelijk fortuin, en die door haar geboorte in relatie stond met de meest aanzienlijke families van het land, slaagde er zonder veel moeite in een kring van vooruit strevende vrouwen rondom zich te vormen, en ook eenige mannelijke intelleetueelen te inte resseeren voor hare idealen. Tot dien kring Van Aïsjah behoorde ook de twintig jaar jongere Zainab Fawwdz. Van ge boorte was zij geen Egyptische. Zij stamde eigenlijk uit de oude phenlcische hoofdstad Si-don, in het gebied van de tegenwoordige Li- banon-republiek. Maar zij trad in het -huwelijk met oen Egyptenaar ,kwam zoodoende naar 't -land van den Nijl, en werd al spoedig geïntro duceerd bij Aïsjah. Ook Zainab begon gedich ten en opstellen over sociale vraagstukken te schrijven. Haar hoofdwerk, dat in 1895 ln druk verscheen, bestaat uit een serie levensbeschrij vingen van vooraanstaande m-ohammedaans-cke vrouwen. Deze portrettengalerij was bedoeld als een reeks van voorbeelden ter navolging voor de hedendaagsche vrouw. Het eerste onderwijs van eenige beteekenis, dat in Egypte voor de vrouwelijke jeugd toe-_ gankelijk werd gesteld, ging uit van de Euro- peesohe en Amerikaanscbe zendings» en missie scholen. Dit feit leidde er vanzelf toe, dat men langzamerhand ook van Egyptische zijde zijn aandacht begon te schenken aan het onderricht der meisjes. Tegen he-t bezoek van die scholen, waar uiteraard natuurlijk christelijk onderwijs werd verstrekt, werd van den kant van ortho- dox-mohatmmedaansche ouders bezwaar ge maakt. Maar de geest van den tijd eischte nu eenmaal' gebiedend een zekere mate van onder wijs, óók voor meisjes. Daarom werden dan naast de steeds tal-rijker wordende missie-scho len van regeerings- en gemeentewege o-ok zui ver mohammedaansche scholen gesticht, die of wel uitsluitend voor vrouwelijke leerlingen be stemd, of althans mede voor vrouwelijke leer llngen toegankelijk waren. Mettertijd zou he- zelfs zoo ver komen, dat sommige Egyptenaren uit beter gesitueerde kringen, hunne doe ers naar Europa zouden zenden om daar in ver schillende pensionaten en instituten hare op voeding te -gaan voltooien. Aanvankelijk weit deze nieuwigheid veel becritiseerd. voora e mohammedaansche godsdienstleeraars hat c en daartegen bezwaar. Daardoor duurde liet dan ook nog geruimen tijd, eer deze praktijk, zelfs do-or de hoogere kringen, o-p eenigszins bree- dere schaal gevolgd werd. De meisjes, die in de landen van het Westen een Europeesehe op voeding hadden ontvangen, keerden met veel ruimere opvattingen en idealen naar het va derland terug. En zoodoende werd er langzaam maar zeker een klein korps van pioniersters gevormd, die over opvoeding en studie en de al-gemeene positie der vrouw in de samenleving, geheel nieuwe gedachten overplantten naar bet land der oude Pharao'a, B-oven-dien was er in EgyPte .„„aer van de emanci- ker en invloedrijk voorstand* patio der vrouwen opgestaan^^ m Arnrn, ambtenaar bü deonbekend. Alleen al schrijver en journalist nlen. al de -titels van zijn beide boöken „D-e vrijmaking der vrouw" (1899) "De vro™" (1902) waren voldoende 001 fehe&1 ket Arabisch sprekende Oosten in in deze boeken behandelde problemen werden tot ver buiten TT' ln vrouwelijke als mannelijke 0t,k aan afbrekende crit ak h«t in geenen- dee-le. Maar, het ni® - -ad w-as uitgeworpen, en het sloeg worte waar het terrein maar eenigszins was voorbereid. In Egypt® weiden de nieuwe opvattingen over de opvoeding er meisjes al spoedig een integrerend bestanddeel van een -heel complex nieuwe ideeën, ie juist toeil begonnen door breken op politiek, artistiek, religieus, en algemeen Mtureel gebied. De nationale partij „Al-Oemma ie destijds onder -leiding stond van den lateren minister van onderwijs, Aoh- mied Loe Bey„ stichtte in 1907 een eigen dag blad, waaraan Qasim Amin als medewerker verbon-den werd. Deze. krant, die voor zeer vrij zinnig gold, wa.s de eerste die hare kolommen gei ege openstelde voor vrouwen als mede werksters. De meest bekende daarvan was een talentvolle jongedame, Malak Chifnt Nasef ge naamd. Na haar -huwelijk met den sjeich van een Bedoeïnen-stam, zette zij haar litterair werk voort onder het pseudoniem „.Büchitat Al-B&dijjih" (d0 „intellectueele Bedoeïnen- vrouw zij verdedigde de nieuwe idealen van d-e Egyptische vrouw onvermoeid oyer de g©- -he-ele linie, en hare voortreffelijk gestelde bij dragen werden door partij-genooten en tegen standers met belangstelling gelezen. Malak Ghifni was ook de eerste vrouw die te Kaïro publiek als spreekster optrad. En in 1911 be zocht zij als de eenige vrouw, die daaraan deelnam het Mohammedaansche congres van Heliopolis, waar zij een volledig program omtrent de opvoeding der vrouwelijke jeugd kwam voorlezen en bepleiten. In een badkamer is een Ibadmat onmisbaar. Een mooie badmat kan men maken van oude kousen en onder jurken; hiervoor komen alleen, in aanmerking fil d'êcoss-e en zijden kous-en en, onderjurken, maar nve-n moet heel kousen helbben om een. fidnke mat te haken. Men gaat ais volgt te werk: d'e voeten knipt men er af en ook de boord, als dat van katoen, is. Nu gaat men bovenaan beginnen met een reep te knippen van. onig0veeir 1-5 C-M. 'breed, steeds in het rond. D® elrad,en van deze roepen naaiilt men aan elkaar en wiindt er dan een -kluwen van ©n begin* te haken. Met een grove haaknaaJld wondt de mat gemaakt in vaste steken. Het aardigst ia een ovaal modleil; We]> voor zet een elln'dje foase steken op van ongeveer 19 c- en haakt hierop vaste steken aan de belde kon-tem van de losse steken dan -taakt turen weirder dn bet rond, steeds de diuibbe» le aua opnemend; aan de smalile kanten worden, telkens ©enige steken gemeerderd om de mat goed plat te honden:. Door <}l9 iveirachdliliendie Mennen kan men wisseling brengen; bet aardigst is te be. -glinmiem met b. v. heiige Meur en steeds donker der vender gaan, zoodat de Ibuitenrand donker bruin is. Het is werkelijk loonend om deze mat *0 maken. BADMAT No. 2. ®fin andere badmat en zoo eenvoudig en Prettig om te maken is die volgens de teeke- n-ing. Deze is gemaakt van itndantliren katoen, in drie kleuren hlauiw. Er zijn 24 ruiten voor noodig en -men haakt 3 k 4 ruiten- uit één knot. Voor zoo'n ruit wonden 41 losse steken opgezet en -hierop 40 vaste steken gehaakt, in heen en teruggaande rijen, men neemt steeds de achter ste lus op, waardoor ribbels ontstaan en zoo worden 19 rilbbels gehaakt. M,en haakt 12 rui ten Jiiohtbllanw en 12 muiten gewoon ibfauiw; deze ruiten word-en met een paar toeren donker 'Miauw omlhaakt, waarlbij de diuibibelie lus wordt opgenomen, op de hoeken haakt men 3 vaste steken i-n één steek. Als alle ruiten. Maar zijn, worden zij aan. elkaar genaaid; en om de geheeie mat wordt eerst een toer donkerblauw, dan een toer ge» woon blauw en tenslotte nog een toer donker blauw geihnaJkt; steeds de dubbele lussen op nemen en ook aan de hoeken 3 vaste steken in één steek. Tenslotte wondt de mat gevoerd met molton of dik flauiel; miem rijgt de ruit-en door het dcmkeTlblaiuw, goed glad op de voering, met een kleine steek en laat deize draad er lnhet maakt (het geheel steviger. De buitenkant van die voering wordt ing-eslagen en er tegen gezoomd. Deze mat kan heel goed gewasschen worden, omdat -het van indanthren katoen gemaakt is; en kan ook zeer -goed gebruikt worden als kleedje op een slaapkamer. Natuurlijk krijgt men ook een aardig geheel (ln andere Meuren, b.w. twee kleunen rood en dan omihakeu miet zwart; of licht 'beige, donker beige, geel en omihaken mleit Ibnuiin. enz. enz. TANTE TOET.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1932 | | pagina 6